Friday, November 12

Tauke plastik bantah kempen.



Sesi dialog antara Ketua Menteri, Lim Guan Eng dengan wakil Persatuan Pekilang Plastik Malaysia (PPPM) semalam, kecoh apabila ahlinya tidak setuju dengan langkah Kerajaan Negeri melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik setiap hari mulai tahun depan.

Presidennya, Lim Kok Boon, melahirkan kekecewaan terhadap keputusan itu yang dianggap tidak mengambil kira tiga memorandum yang pernah dihantar mereka sejak tahun lalu.

Menurutnya, alasan Kerajaan Negeri bahawa kempen itu adalah satu usaha untuk memelihara alam sekitar tidak relevan kerana kajian pelbagai pihak termasuk dari luar negara mendapati ia adalah sebaliknya.

Kok Boon yang mengetuai 13 ahli PPPM pada sesi dialog itu, mendakwa hidupan marin terjejas bukan disebabkan plastik tetapi kemajuan industri perikanan.

“Kempen itu akan membebankan rakyat yang berpendapatan rendah kerana perlu membeli beg plastik sampah yang lebih mahal iaitu 40 sen sekeping berbanding plastik biasa semata-mata untuk membuang sampah.

“Kajian yang kami lakukan mendapati lebih banyak kesan negatif daripada positif yang akan timbul sekiranya Kerajaan Negeri tetap melaksanakan rancangan itu,” katanya dalam sesi dialog itu.

Guan Eng ketika membentangkan Bajet 2011 Pulau Pinang minggu lalu berkata, kempen Hari Tanpa Beg Plastik yang diperkenalkan sejak 1 Julai 2009, akan diperluaskan meliputi semua premis perniagaan pada setiap hari mulai 1 Januari 2011. 

Bagaimanapun, pasar mini dan premis perniagaan tunggal diwajibkan mematuhi peraturan itu tiga hari seminggu iaitu Isnin, Selasa dan Rabu.

Menerusi kempen itu, orang ramai masih boleh mendapatkan beg plastik dengan caj 20 sekeping. Hasil jualan beg plastik itu akan disalurkan kepada tabung Rakan Anti Kemiskinan iaitu dana bagi membiayai program membasmi kemiskinan di Pulau Pinang.

“Kami yakin ia tidak akan menjejaskan mana-mana pihak kerana harganya adalah murah, lagipun program ini hanya dilaksanakan di pasar raya bukannya di gerai penjaja kecil,” katanya.

Kok Boon yang tidak berpuas hati dengan penjelasan Guan Eng, mengulangi fakta bagi menyokong hujahnya bahawa plastik tidak akan menjejaskan alam sekitar serta mahu Kerajaan Negeri memperkukuhkan konsep 3R (Guna Semula, Kurangkan dan Kitar Semula) jika mahu mengurangkan penggunaan plastik.

Pada sesi itu, seorang pembekal beg plastik kepada beberapa pasar raya, E E Lim, yang mewakili Merit Industries Sdn Bhd, mendakwa langkah kerajaan itu menyebabkannya mengalami kerugian.

Seorang lagi wakil PPPM mencelah sambil mendakwa tenaga pekerja di kilang plastik terpaksa dikurangkan kerana syarikat tidak mampu membayar gaji selepas kekurangan operasi.

Guan Eng kemudian meminta mereka memberi laporan serta bukti mengenai dakwaan itu kerana Kerajaan Negeri tidak mahu mana-mana pihak terjejas menerusi program yang dilaksanakan.


Mat Kilau:Ingat MELAYU saja marah kat CM Paling Celaka Dlm Sejarah Pulau Pinang rupanya seAngkatan pun sama,itulah memang benarlah LIDah Bewwwak.

Banjir : Pemuda Hulur Bantuan Fasa Kedua



Pemuda UMNO akan terus menghulurkan bantuan terhadap mengsa banjir di negeri ini yang rata-rata trauma dengan bencana berkenaan yang bukan sahaja memusnahkan tanaman padi selain kerosakan melibatkan harta benda.
Exconya, Datuk Zubir Zabidi berkata fasa kedua bantuan pergerakan itu akan menjurus kepada bentuk bantuan secara bersemuka dengan membersihkan rumah-rumah yang ditenggelami baru-baru ini selain kata-kata semangat bagi memastikan mereka dapat meneruskan kehidupan seperti biasa.
Menurut beliau, pihaknya akan turut mengambil inisiatif menghulurkan bantuan kepada mangsa berkenaan seperti kelengkapan dapur serta keperluan lain yang difikirkan sesuai.
“Kita mendapat kerjasama sepenuhnya daripada korporat, NGO dan pelbagai pihak lain yang cukup prihatin untuk membantu mangsa-mangsa banjir ini. Kita akan pilih rumah-rumah tertentu seperti warga emas, mereka yang tidak ada anak dan sebagainya dalam program ini.
“Fasa pertama telah berlalu dan kita berharap akan tampil lebih banyak lagi pihak-pihak swasta dan warga korporat yang lain bagi meringankan beban mangsa banjir berkenaan. Percayalah..mangsa banjir begitu trauma dan kita amat mengharapkan bantuan berterusan bagi menjayakan inisiatif kita ini,” katanya.
Banjir yang melanda utara semenanjung baru-baru ini mula kembali pulih seperti biasa dan hanya beberapa pusat pemindahan masih lagi dibuka.
Beliau yang juga Ketua Pemuda Alor Setar seterusnya melahirkan rasa kecewa terhadap sikap dan tindak tanduk kerajaan negeri yang mengambil sikap sambil lewa terhadap mangsa banjir berkenaan.
“Kita melihat kerajaan negeri pimpunan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Razak bukan sahaja gagal sepanjang masa banjir, malah selepas banjir.
“Ini kerana mereka gagal sepertimana yang didedahkan oleh media sebelum ini dan paling nyata adalah kegagalan menyalurkan air bersih. Bekalan air cukup penting dan seharusnya kerajaan negeri mengambil inisiatif menangani perkara ini”, ujarnya. -MediaUMNO

Melayu oh Melayu adakah telah Layu.


Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata hanya terdapat 903 anggota bukan Melayu dalam Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang memasuki perkhidmatan itu bagi tempoh dua tahun lepas.
Beliau berkata jumlah itu merangkumi 82 anggota berbangsa India, 26 (Cina), manakala 795 lagi adalah kaum-kaum lain yang meliputi kaum peribumi Sabah dan Sarawak.
“Kementerian mendapati penyertaan kaum bukan Melayu terutama kaum Cina dan India masih berkurangan berkemungkinan disebabkan kekhuatiran terhadap disiplin yang ketat, ganjaran kurang berbanding swasta, tiada galakan daripada keluarga serta semangat patriotisme yang belum cukup tinggi,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.
Beliau juga berkata kerajaan tidak meletakkan sebarang kuota untuk kemasukan dalam ATM kerana penyertaannya adalah berasaskan kelayakan, minat dan secara sukarela.
Ahmad Zahid berkata demikian semasa menjawab pertanyaan Datuk Mohd Jidin Shafee (BN-Setiu) mengenai jumlah anggota tentera baru yang diambil dalam tempoh dua tahun lepas berbanding sebelumnya, jumlah pecahan mengikut kaum serta punca masalah kekurangan kaum tertentu dalam ATM.
Beliau berkata seramai 9,054 pegawai dan anggota lain-lain pangkat telah diambil memasuki perkhidmatan ATM berbanding 14,749 orang pada dua tahun sebelumnya.
“Sebanyak 8,151 daripada 9,054 yang menyertai ATM pada tahun 2008 dan 2009 adalah kaum Melayu,” katanya.

Mat Kilau:kenapa dikatakan rasis kenyataan tersebut hanya menyebut kurang semangat patriotisme yang peliknya kenapa perlu penjelasan??????.
Slogan Cekap, Amanah dan Telus’ yang dilaung-laungkan oleh kepimpinan pakatan pembangkang di Pulau Pinang yang diterajui oleh DAP hanyalah sekadar slogan sahaja kerana apa yang dilakukan tidak sejajar dengan  yang diperkatakan.
Sejak pakatan pembangkang memerintah Pulau Pinang selepas pilihan raya umum ke 12 lalu, banyak perkara yang tidak ditunaikan oleh mereka seperti yang dijanjikan ketika pilihan raya lalu, terutama membabitkan kebajikan rakyat.
Ketua Wanita UMNO Pulau Pinang, Zabariah Wahab berkata, banyak masalah yang timbul sejak pakatan pembangkang mentadbir Pulau Pinang, mereka lebih banyak bercakap daripada menjalankan kerja yang sepatutnya.
“Peringkat awal jadi kerajaan negeri, mereka sibuk untuk mencari kesalahan dan kesilapan kononnya dilakukan oleh kerajaan sebelum ini (Barisan Nasional), pelbagai perkara cuba mereka bongkar untuk menimbulkan kebencian rakyat kepada kepimpinan terdahulu.
“ Tapi tidak berjaya, malah apa yang dilakukan itu sebenarnya membuka pekung mereka sendiri berikutan kegagalan melaksanakan tanggungjawab sebagai pentadbir di Pulau Pinang, banyak perkara yang dicanang-canangkan sebelum ini tidak menjadi kenyataan.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai slogan Cekap, Amanah dan Telus yang diperkenalkan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika mula dilantik sebagai ketua kerajaan negeri.
Menurutnya, ketika mula menjadi Ketua Menteri, pelbagai perkara diperkenalkan oleh Guan Eng termasuk menyusun semula pentadbiran anak syarikat kerajaan negeri dengan menempatkan orang baru yang kononnya lebih telus berbanding kepimpinan sebelum ini.
“Dia tu cakap tak serupa bikin, kononnya telus, tapi pegawai-pegawai yang ditempatkan semuanya orang dia, itu semua untuk memudahkannya jika ingin membuat sesuatu, banyak program yang dirancang tak jadi tapi  duit habis
klik DISINI membaca seterusnya.
Mat Kilau:Melayu oh Melayu kenapa kita tidak bersatu membela nasib sesama MELAYU.Kekadang orang bukan tidak suka pada PARTI POLITIK MELAYUmalah ada yang menitis ayaq mata mempertahankanya apatah lagi nyawa,sanggup berbuat demikian.Akan tetapi jika pemimpin yang memimpinhanya mengejar populariti,wang ringgit  serta apa jua ganjaran.Berfikirlahbanyak kali,kebenaran akan terbukti jua.Jika benarterbukti penyelewengan tersebut yang rosak adalah Parti yang diwakili dan pemimpin tersebut.Dipihak seteru lawan akan menyalahkan Parti yang diwakili.Sedarlah pemimpin yang memimpin sebelum anda diusung ketanah perkuburan.Jika menyesal dibelakang hari apa gunanya.Dok cakap berapi apabila didepan yang menyokong.Janganlah menjadi MUNAFIK lain dimulut lain dihati.Setiap hari berdoa Kepada ALLAH kembalikan aku kejalan yanglurus(Al-fatihah).Selesai sembahyang dok cari jalan yang bengkok jua.apalah gunanya.

Thursday, November 11

Misi Kemanusiaan Pemuda BN Curah Khidmat Bantu Mangsa Banjir




Lebih dari 1000 orang sukarelawan Barisan Nasional (BN) yang terdiri daripada Pemuda UMNO dengan kerjasama Kelab Putra 1 Malaysia turun padang bagi membantu mangsa banjir yang terjejas teruk di Kedah dan sekitarnya, membersihkan rumah-rumah mangsa banjir yang terlibat.


EXCO Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Jamawi Jaafar yang mengetuai gotong royong di daerah Alor Star berkata, misi ini dilaksanakan bagi meringankan beban mangsa banjir untuk mengemas dan membasuh rumah selain membantu membersihkan sekolah surau, masjid, balai raya, dan sebagainya.


Menurut beliau, misi tersebut adalah bantuan tambahan bagi membantu sukarelawan yang telah pun berada di sana sebelum ini.


“Apa yang kami perhatikan, banyak rumah rumah bangunan-bangunan awam belum dibersihkan dan keadaannya amat kotor dan menyedihkan,justeru misi bantuan Sukarelawan BN diharapkan dapat meringangkan beban mereka yang terlibat bagi membersihkan rumah mangsa di kawasan masing-masing “ katanya ketika ditemui di sini pagi kelmarin.


Menurut Jamawi yang exco angkat kepada Pergerakan Pemuda UMNO bahagian Alor Star, sukarelawan Pemuda BN juga berterima kasih atas kerjasama Kelab Putra 1 Malaysia yang diketuai oleh Datuk Abdul Aziz Rahim bersama anggotanya juga masyarakat setempat yang prihatin menjalankan misi bantuan ini


Tambah Jamawi bantuan yang diberikan itu tidak akan mengira ideologi politik, agama dan kaum dimana bagi sukarelawan Pemuda BN, kesempatan turun padang ini juga dimanfaatkan untuk berinteraksi dengan masyarakat setempat.


Dalam perkembangan yang sama Jawawi yang juga Ketua Pergerakan Pemuda UMNO bahagian Tenom meminta penduduk yang terjejas dengan masalah banjir ini agar sentiasa mengutamakan aspek kebersihan


Katanya, pelbagai penyakit bawaan ekoran masalah banjir mudah merebak oleh itu katanya, mereka perlu berwaspada dan sentiasa mengutamakan aspek kebersihan dalam pemakanan dan juga persekitaran bagi mengelakkan kesihatan mereka terjejas.


Sementara itu rata-rata penduduk yang ditemui melahirkan rasa syukur serta terima kasih mereka atas keprihatinan Sukarelawan Pemuda BN yang sanggup turun padang bukan sahaja membantu semasa mereka dilanda banjir namun turut membantu membersihkan kawasan dan rumah masing-masing selepas banjir beransur-ansur pulih.





“Kita terharu dan menyanjung tinggi pergorbanan serta bantuan yang diberikan BN ini, jika tidak sudah pesti kami akan menghadapi kepayahan serta kesukaran untuk membersihkan rumah-rumah kami dimana kami juga amat dukacita dengan sikap kerajaan negeri di bawah pentabiran Pas yang gagal memainkan peranan yang lebih efektif bagi membantu kami” jelas seorang penduduk .


Bagi seorang warga OKU Jaafar Osman kedatangan Sukarelawan Pemuda BN membersihkan rumahnya merupakan satu pertolongan yang sukar dilupakan, dimana menurut beliau tanpa kedatangan sukarelawan Pemuda BN ini sudah tentu bagi beliau dari golongan OKU menghadapi kesukaran untuk membersihkan rumahnya.


Mat kilau:"YANG BERAT SAMA DI PIKUL, YANG RINGAN SAMA DI JINJING" UMNO Pulau Pinang menyampaikan Sumbangan RM50,000.00 kepada mangsa banjir di Kedah dan RM20,000.00 kepada Perlis.

Bantuan Ehsan Bagi Mangsa Banjir Di Kedah.

Jawatankuasa Bencana Banjir Negeri Kedah akan mengadakan mesyuarat pertamanya Jumaat ini bagi membincangkan mengenai pemberian bantuan ehsan kepada mangsa-mangsa banjir di negeri ini.
Pengerusinya Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkata jawatankuasa itu terdiri daripada 30 angggota termasuk wakil-wakil rakyat kawasan terlibat dan ketua-ketua jabatan yang berkenaan.
Beliau berkata jawatankuasa itu akan mengadakan perbincangan bagi menentukan mekanisme pemberian bantuan ehsan dan cara mengedarkan borang untuk diisi oleh mangsa-mangsa banjir bagi mengenalpasti pihak yang layak menerima bantuan ehsan itu.
“Cadangan saya kita edarkan borang itu rumah ke rumah mangsa banjir. Ia akan kita laksanakan dalam masa seminggu. Selepas mereka memulangkan balik borang, kita akan tapis sebelum kita serahkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN).
“Daripada MKN ia akan dibawa kepada Kabinet…kalau Kabinet luluskan semua yang layak akan dapat bantuan itu,” katanya kepada pemberita ketika ditemui pada operasi membersihkan kawasan yang dilanda banjir oleh sukarelawan BN dan Kelab Putera 1Malaysia serta Pelajar-pelajar IKBN Jitra
Sementara itu, Ahmad Bashah yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah berkata Umno negeri juga akan menyalurkan barangan makanan kepada mangsa banjir yang telah pulang ke rumah, yang dirasakan cukup untuk tempoh seminggu.
“Kita juga dah beritahu kepada kepada sukarelawan kita supaya memaklumkan bahawa bantuan makanan akan diberikan kerana kita sedar keadaan mangsa banjir memang susah walaupun banjir dah reda.
“Esok kita akan gerakkan lagi Pemuda, Wanita dan Puteri untuk beri bantuan sampai habis semua rumah yang terlibat menerima bantuan yang sewajarnya,” katanya.



Mat Kilau:Awat MB pasal apa marah,maaflah pasal dok kacau tido. 

Wednesday, November 10

YB. R.S.N RAYER - A.D.U.N. SERI DELIMA, PENANG.SIAPA BERUK??


Siapakah Pemuda ini?Adakah beliau ahli UMNO.RSN RAYER  kata ini adalah Beruk.Kenyataan Rayer ibarat meludah kelangit jatuh ke muka sendiri.Bak Ayam berkokok Garang tetapi Tahi Penuh diekor.




Ariff Ibrahim, 38, (gambar) bukan wakil rakyat namun hal dirinya disebut-sebut pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) semalam.

Ini berikutan tindakannya memanjat dan merantai diri pada pintu pagar DUN ketika berlangsung tunjuk perasaan pada hari kedua sidang DUN minggu lalu.

Semalam, ADUN Seri Delima, RSN Rayer menggelar Ariff sebagai 'monyet UMNO' kerana tindakannya itu. 

Tidak lama selepas tuduhan itu dilemparkan, Ariff tampil menjelaskan, "saya bukan ahli UMNO tapi ahli Pas."

Ariff bagaimanapun berkata, dia kini tidak lagi meyakini parti itu di peringkat negeri seperti dahulu kerana pemimpinnya dilihat tidak mampu membelas nasib orang Melayu dan Islam. 

“Walaupun begitu, saya belum keluar parti, masih ahli Pas di kawasan Tanjung. Apabila ada orang menuduh saya ahli UMNO, itu tak betul. Saya tidak ada kena mengena dengan UMNO. Saya lebih selesa berjuang bersama NGO, bukan parti politik. Saya ada prinsip dalam perjuangan menegakkan Islam dan orang Melayu, saya tidak ada kepentingan politik,” katanya. 

Ariff berkata, suatu ketika dahulu, dia memang meyakini perjuangan Pas untuk membela nasib Melayu dan Islam namun apabila diberi peluang berkuasa bersama Pakatan Rakyat (PR) di negeri ini, parti itu ternyata tidak mampu membawa sebarang perubahan. 

“Saya anggap Kerajaan Negeri diperintah secara diktator. Sebab itu, Pas tidak mampu buat apa-apa. Ini amat menyedihkan,” katanya.

Ariff berkata, insiden di DUN minggu lalu bukan demonstrasi pertama disertainya. 

“Saya pernah melompat ke atas kereta Lim Guan Eng pada bulan Ramadan lalu berhampiran Masjid Kampung Rawa bagi meluahkan sendiri perasaan kecewa terhadap Kerajaan Negeri DAP,” katanya. 

Meskipun pernah bertindak demikian, Ariff berkata, dia tidak pernah dikenakan sebarang tindakan oleh parti. 

“Pembelaan untuk orang Melayu dan Islam di negeri ini kurang memberangsangkan. Saya tak nampak nasib kita lebih terbela di bawah pimpinan kerajaan ini. Melalui NGO yang tidak terikat oleh kepentingan politik, saya harap mampu jadi pendesak untuk mendapatkan hak sebagai rakyat negeri ini,” katanya. 

Ditanya andai dikenakan tindakan oleh Pas atas tindak-tanduknya yang mencemarkan imej PR, Ariff berkata, dia hanya berpegang pada prinsip dalam memperjuangkan hak orang Melayu dan agama Islam. 

“Berpolitik tidak penting. Lebih penting adalah perjuangan untuk agama dan bangsa. Kalau mereka nak ambil tindakan, mereka mempunya hak mengikut dan perlembagaan parti untuk berbuat demikian. Apa yang saya lakukan adalah berlandaskan hak saya sebagai orang Melayu dan orang Islam. 

“Matlamat saya bersama Pas bukan untuk kebendaan tetapi adalah untuk agama dan bangsa,” katanya. 

Ditanya jika UMNO pernah mendekatinya berhubung isu yang dibangkitkan, Ariff berkata, apa yang dilakukan berlandas prinsip dan perjuangan. 

“Saya tidak didalangi dengan mana-mana parti politik. Saya menafikan sekeras-kerasnya bahawa UMNO atau mana-mana parti politik berada di belakang saya. Saya lakukan semua ini atas prinsip perjuangan saya sendiri. 

“Banyak isu yang saya bangkitkan dan ia bukan daripada sumber ahli politik mahupun media. Saya dan beberapa lagi aktivis turun dan mendengar sendiri masalah rakyat. Tindakan mereka menuduh saya orang UMNO adalah untuk menegakkan benang basah,” katanya. 

Ariff menyertai Pas sejak 1998 dan mula membangkitkan isu-isu Melayu dan penindasan terhadap hak kaum itu ketika bersama Pas Jelutong . 

Menurutnya, sewaktu pemerintahan Barisan Nasionan (BN), dia pernah terlibat membangkitkan isu perkuburan Kampung Kolam yang tercemar dengan membawa batu nesan ke pejabat Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang ketika itu, Shabudin Yahya. 

Selain itu, Ariff bersama rakan aktivis yang lain pernah melakukan demonstasi membela nasib peniaga Melayu di negeri ini seperti Restoran Doremi di Batu Feringghi dan beberapa peniaga Melayu lain. 

Minggu lalu, Ariff terlibat dalam tunjuk perasaan di depan DUN berhubung isu tanah perkuburan Islam Lot 21 dan 22 .


Mat kilau kata Lain kali kalu nak tembak pakai helmet dulu kan dah kena.sehingga orang PAS pun tak kenal,tersenyum sendirian dok tengok perangai ADUN DAP yang agak kurang cerdik.nantikan kupasan FORUM malam nie.

Forum Tanah Melayu Pulau Pinang (sebarkan)

Salam Perjuangan.
Tuan dan Puan dijemput hadir ke Forum,


 "Pengkisahan Tanah MelayuPulau Pinang,
   Apakah Jalan Penyelesaianya?"
Akan diadakan Pada 
hari Rabu
10 November 2010
8.30 malam
kompleks Masyarakat Penyayang
Jalan Utama,Pulau Pinang

Barisan Panel
Datuk Seri Yussof Latiff(PEMENANG)
YB Farid (Adun Pulau Betong)
YB Mujahid(PAS Parit Buntar)
Cikgu Azmi Hamid(TERAS Malaysia)

Moderator
Dr Amir Hussain(USM)

Monday, November 8

Ayaq yang Bah?Awat Ostat Azizan Gelabah!!!

Kenyataan Ostaz Azizan MB lena di Kedah negeri kelahiran aku menyalahkan Kerajaan Pusat.Yang aku heran pasal apa dok kata awat pemimpin BN lambat mai?Apa pulak banjir di Kedah rumah hang patut hang la bertindak apa dok harap orang mai tolong.Apa la nyanok nik.Ostaz nak habaq mai Skuad Penyelamat Sukalelawan Pemuda Barisan Nasional dah Lama dok ada sana.hang saja dok lena.
musibbah banjir paling teruk dalam tempoh 25 tahun melanda Kedah. Perlis negeri jiran dan KELANTAN SERAMBI MAKSIAT juga alami nasib yang sama.

Bercempara Ustaz Azizan, MB Kedah kaki lena yang mengamalkan diet tidur seawal jam 9 mlm dan bangun jam 10 pagi. Ulama pembohong yang kini galak mengumpul harta dan mengamalkan rasuah ikut suka dia. Utamakan sepupu sepapat dengan konsep dan amalan kerajaan tiga pupu. Buatlah Ustaz sementara kuasa masih ada, tapi ingat perbicaraan di Yau Mil Mahsyar jangan dilupa.

Nasib baik la MKN (Majlis Keselamatan Negara) sedari awal take charge pengurusan krisis banjir di KEDAH, jika tidak alamatnya 35,000 entah apa kejadinya? Tahniah untuk Kak Jat yang membalun Kerajaan Kedah kerana lembap, slow dan serba tidak tau bila banjir melanda.

Sebelum itu buat rakan-rakan UMNO dan juga puak PAS pelacur agama janganla rasa termengkalan kerana bait-bait ayat Sobri Sudin kini menjelma lagi. Saja pada artikel yang lalu aku test tengok puak ni, aku bukan jenis yang berpantang maut sebelum ajal, jenis aku, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai kepangkal lengan.

Si Zubier Abdul Rahman juga bagitau bekalan ayaq di Taman Wira ikut kata si MALIK FISOL, penjaga rumah pam, akan terputus bekalan selama seminggu sebab loji tenggelam, lepas tu nak kena cuci lagi. Takziah untuk seluruh warga KOTA SETAR, bersedialah untuk mandi manda dan gunakan ayaq Sungai Pumpong,  Sungai Anak Bukit atau gunalah taliair terdekat yang ada. Susah sangat tadah ayaq dalam tong drum, bukankah SADA berkempen suruh rakyat Kedah guna ayaq pakai tong drum?

Dalam mendegar rungutan rakan-rakan tertanya pulak mana pi EXCO PAS, Dr Ismail, DATO Amiruddin, Ustazah Aishah, EXCO KEBAJIKAN (Ustazah pembohong yang kata PAS sudah laksana 80% janji manifesto). Barangkali musibbah banjir di Kedah kali ni paling teruk sebab puak yang dakwa pandai agama,  bercakap bohong kot?  Barangkali.. Mungkinkah Dr Ismail ada di Danok kot.. mungkin.. ini bukan tuduhan tapi satu kenyataan.. kalau salah tulong nafikan. Ataupun puak alim ulama pemimpin PAS yang lain sibuk p buat haji kot (kali keberapa dah? Duit rasuah balak dengan kauri batu banyak kot? )

Dalam keadaan kepentingan ummah teramai lebih memerlukan, apakah kepentingan ibadat untuk diri sendiri perlu lebih diutamakan? Perspektif hukum Islam tidak begitu. Islam agama praktikal dan amat pentingkan kemaslahatan golongan terbanyak berbanding usaha untuk beribadat bagi kepentingan diri. Lagipun dalam sirah Nabawi membuktikan Nabi Muhammad s.a.w hanya menunaikan fardhu haji sekali dalam seumur hidup dan ikut riwayat umrah pulak sebanyak 4 kali. Jadi wahai puak pemimpin PAS, jangan gunakan alasan nak beribadat kepada Allah sedangkan amanah dan kewajipan kamu terhadap rakyat jelata kamu lepas tangankan. Itu adalah ibadah yang lebih besar dan jihad yang lebih mulia.. Faham atau tidak?

Dalam krisis banjir di Kedah ada setengah pandangan ulama jahat PAS menyatakan bah yang besar terkena di Kubang Pasu sebab MPnya dari UMNO. Habis macam mana dengan Padang TERAP dan Pokok Sena siap dengan kejadian meragut nyawa sekali.. setakat la dah 3 orang.. Bukankah Pokok Sena dan Padang Terap MPnya dari PAS?

Dari sudut de facto Kedah sebenarnya BERADA dalam keadaan dharurat. Dharurat kesan kegagalan menangani krisis dengan sistematik dan cekap oleh state government of PAS. Sebab itulah modus operandi banjir di Kedah untuk pengetahuan ramai kini dikendalikan oleh MKN dengan bantuan ATM. Dari sudut prosedur dan perundangan krisis atau bencana alam yang menimpa penduduk sesebuah negeri adalah 80% tanggungjawab negeri dan selebihnya Pusat. Kemandulan dan keharamjadahan Ustaz Azizan dalam menganiaya rakyat Kedah yang ditimpa musibbah banjir boleh dilihat dari perspektif berikut:

1.Gagal menyediakan satu sistem amaran untuk memaklumkan kepada penduduk yang berisiko tinggi menghadapi banjir.

2. Gagal mengaktifkan bilik gerakan banjir secara centralized dengan kadar segera. Bilik operasi hanya dibuka selepas 3 hari banjir melanda.
3. Gagal menyediakan kelengkapan lojistik, pengangkutan, bahan keperluan yang secukupnya untuk mangsa banjir.

4. Gagal mengkordinasikan maklumat dan penyelarasan bantuan dengan agensi seperti BOMBA, JPAM, PDRM, JPS, JKR sehingga tidak tahu siapa yang sepatutnya in charge sebaik saja air mula naik mendadak.

5. Gagal mengaktifkan Majlis Tindakan Negeri dengan sekretariatnya diketuai oleh SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI dengan ahlinya terdiri dari KETUA POLIS NEGERI DAN SEMUA PEGAWAI DAERAH DAN YDP PBT. Ini disebabkan Azizan mengamalkan sikap bodoh sombong. Dah tak reti hang tanya la SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI MACAM MANA nak buat.

6.  Gagal mengumpul maklumat tentang profail mangsa dan hebahan terkini berhubung status banjir di Kedah

7.  Walhal KEDAH sedang dilanda krisis yang sebenarnya cukup besar kerana impak ekonomi, social, keselamatan begitu mendesak maka secara lateral dan pengertian mudahnya KEDAH secara tidak langsung kini berada dalam KEADAAN DHARURAT.

8 Sebab itulah untuk makluman semua, MKN DAN ATM kini menjadi superior dan pemerintah baru di Kedah khususnya dalam usaha memastikan krisis banjir dapat ditangani dengan sitematik dan berkesan. Alang-alang dah MKN dan ATM takeover, takeover teruslah, buang masa saja dok biaq puak Azizan dengan barisan EXCO kaki lenanya menghabiskan beras, kedarah gaji buta, bila rakyat sengsara, mereka tarik selimut tidur lena.

Dan jantung aku lebih berdegup kencang bila rakan ATM yang jaga PEDU DAM berkata, 'ada tanda-tanda keretakan di EMPANGAN berkenaan kerana tidak mampu lagi menampung ayaq yang terlalu banyak". Harapnya kata rakan itu tidak betul.

BENARLAH KATA BIDALAN, DOA TURUN BALA YANG DIMINTA PAS kini sudah DATANG, PEMIMPIN PAS DAN ISTERI MEREKA RALIT BERLENGGANG, RAKYAT KEDAH KIAN KECUNDANG…


keadaan di Alor setar.

Team UPSI yang diketuai oleh Saudara Ezzad.

kambing pun lapaq Ayaq.
nun rumah Pakcik kat sana.





Pemimpin yang buat kerja.berjiwa rakyat.



 Datuk Azeez Rahim,Presiden Kelab Putera.


 
Tolong masak lagi.



Mendengar masalah rakyat.



Terima kasih tak terhingga.



Bersama Pemimpin UMNO.



keadaan di Stadium Sultan abdul Halim.





 


 
Makanan Paling Popular.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive