Tuesday, November 16

Datuk Seri Noh Omar sedia dedah bukti isu majlis Yayasan Selangor

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Noh Omar, berkata beliau sedia didakwa di mahkamah sekiranya dakwaannya mengenai kos penganjuran majlis sambutan ulang tahun ke-40 Yayasan Selangor mencecah RM800,000 terbukti tidak benar. 

Katanya, beliau juga bersedia memberi penjelasan berhubung kenyataannya mengenai perkara itu dengan syarat Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tertentu yang mempertikaikan kesahihan dakwaan itu memohon maaf kepadanya terlebih dahulu.



Noh berkata, beliau sanggup menyahut cabaran Menteri Besar untuk mendedahkan semua butiran mengenai perbelanjaan itu dan jika apa yang didedahkan nanti tidak betul, dia sanggup disaman Khalid.
"Saya sanggup hadapi kenyataan," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan alat tulis kepada pelajar yang bakal menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia 2010 dalam kawasan Parlimen Tanjong Karang dekat sini. 

Majlis sambutan itu mulai mendapat perhatian Jumaat lalu apabila Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, dilaporkan membatalkan hasrat untuk berangkat ke majlis itu apabila dikatakan dukacita kerana kos mengadakannya amat tinggi. 

Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani sebelum ini mendakwa kos majlis berkenaan menjangkau lebih RM800,000 dan sebahagian daripada jumlah itu sudah dibayar kepada syarikat yang diberikan kontrak untuk menganjurkannya. 

Laporan sebelum ini menyebut perbelanjaan bagi mengadakan sambutan itu ialah RM300,000, termasuk untuk majlis jamuan tengah hari dan 90 peratus daripada jumlah itu dibayar terlebih dahulu kepada sebuah syarikat pengurusan acara. 
Sementara itu, bekas Pengurus Besar Yayasan Selangor, Takril Tasuki berkata dakwaan Abdul Khalid yang mengatakan akaun yayasan itu tidak diaudit sejak empat tahun lalu adalah tidak benar. 

Beliau berkata, segala prosedur kewangan di Yayasan Selangor diikuti sepenuhnya sehingga persaraanya pada Ogos tahun lalu. 

"Semua akaun Yayasan sudah diaudit sepanjang tempoh saya menjadi Pengurus Besar Yayasan Selangor. Barangkali, mungkin ada satu dua lewat disebabkan masalah teknikal membabitkan Universiti Industri Selangor dan Kolej INPENS," katanya.

Ibadah korban bimbingan Rasulullah

Al-Udhiyah, ia merujuk kepada haiwan ternakan yang disembelih pada hari ‘Idul Adha dan hari-hari Tasyriq dalam rangka mendekatkan diri kepada Allah SAW. Haiwan ternakan yang dibolehkan untuk korban ialah unta, lembu, kambing, atau biri-biri. (Abu Malik Kamal, Ensikolopedi Fiqh Wanita, jil. 2, m/s. 115. Dan ash-Shan’ani, Subulus Salam, jil. 3, m/s. 566) 


Menurut Ibnu Taimiyah: “Tidak wajib menyembelih korban, melainkan bagi mereka yang mampu.” (Ibnu Taimiyyah, Majmu’ al-Fatawa, 23/162-164) 


Abu Hurairah r.a berkata, Rasulullah SAW bersabda: "Sesiapa yang memiliki keluasan (rezeki) namun dia tidak berkorban, maka janganlah dia mendekati tempat solat kami.” (Hadis Riwayat Ahmad) 


Justeru menurut pendapat yang kuat dan tepat (rajih) hukumnya adalah wajib bagi setiap Muslim berkemampuan untuk berkorban. (Syaikh Ali Hasan al-Halabi, Meneladani Rasulullah Dalam Berhari Raya, m/s. 86, Pustaka Imam asy-Syafi’i) 


Hari yang disyariatkan untuk menyembelih haiwan korban ialah pada 10, 11, 12, dan 13 Zulhijah. Imam asy-Syafie rahimahullah berkata: “Waktu menyembelih haiwan korban ialah ketika imam telah selesai solat Aidiladha. Apabila hari-hari Mina telah berlalu (tarikh 11, 12 dan 13 Zulhijah), tidak boleh lagi menyembelih korban. (Imam asy-Syafi’i, Mukhtasar Kitab al-Umm fi al-Fiqh, Terbitan/terjemahan: Pustaka Azzam, Jakarta (2004), jil. 1, m/s. 737) 


Jenis-jenis haiwan untuk ibadah korban ialah dari haiwan ternakan berupa unta, lembu, kambing, kibas, atau biri-biri. (Ibn Rusyd, Bidayatul Mujtahid, 2/559) 


Umur yang sesuai bagi haiwan untuk disembelih disebutkan secara umum, iaitu perlu mencapai usia Musinnah dan Jadza’ah, Rasulullah SAW bersabda (maksudnya): “Janganlah kamu menyembelih (haiwan ternakan) kecuali setelah mencapai usia musinnah (usia yang matang bagi unta, lembu, dan kambing). Namun apabila mengalami kesukaran, maka sembelihlah binatang yang telah mencapai usia jadza’ah (usia yang matang: 6 bulan) dari domba (kibas).” (Hadis Riwayat Muslim) 


Disebabkan tiada ketentuan khusus berkenaan batasan usia, maka berlakulah perbezaan pendapat dalam kalangan ulama. Akan tetapi pendapat yang paling banyak dipilih ialah sebagaimana berikut: Unta 5 tahun (atau lebih), lembu 2 tahun (atau lebih), kambing 1 tahun (tidak kurang darinya), dan kibas 6 bulan. (Pendapat ini dipilih oleh Syaikh al-‘Utsaimin, asy-Syarhul Mumti’, jil. 7, m/s. 460) 


Beberapa bentuk haiwan yang tidak dibenarkan sebagai ibadah korban ialah yang jelas buta, sakit, cacat (tidak boleh berjalan betul), tidak bersumsum (teramat kurus/tidak berlemak), dan yang putus telinganya. 


al-Barra’ bin Azib radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah SAW berdiri di tengah-tengah kami dan bersabda: “Empat haiwan yang tidak boleh dijadikan korban ialah - yang jelas butanya, yang jelas sakitnya, jelas cacatnya (tidak boleh berjalan betul), dan yang terlalu kurus”.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi, dengan katanya hasan sahih) 


Bagi setiap korban adalah bagi dirinya dan keluarganya. “Pada zaman Rasulullah SAW, seseorang berkorban seekor kambing untuk dirinya dan keluarganya. Mereka memakan dan memberi makan orang lain, kemudian manusia berbangga sehingga seperti yang engkau lihat.” (Hadis Riwayat at-Tirmidzi. Dinilai Sahih oleh al-Albani) 


Menurut Imam ash-Shan’ani: “Seekor kambing adalah untuk seorang lelaki dan keluarganya sebagaimana yang dilakukan SAW.” (ash-Shan’ani, Subulus Salam, 3/584) 


Manakala bagi seekor unta untuk 10 orang (satu bahagian untuk satu keluarga). “Bahawasanya Nabi SAW menyebutkan seekor unta untuk 10 orang.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) 


Setiap seekor lembu pula ialah untuk tujuh orang (satu bahagian/orang mewakili untuk satu keluarga) sebagaimana dalam hadis: “... dan seekor lembu untuk tujuh orang.” (Hadis Riwayat al-Tirmidzi. Dinilai sahih oleh al-Albani) 


Disunnahkan untuk melakukan penyembelihan di tanah lapang tempat solat Aidiladha. Ibnu ‘Umar r.a berkata, “Telah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW menyembelih haiwan korban di musala, iaitu kawasan lapang tempat menunaikan solat Aidiladha.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) 


Dari Anas bin Malik r.a katanya: “Rasulullah SAW berkorban dengan dua ekor kambing kibas bertanduk. Beliau mengucapkan “Bismillah” dan bertakbir (Bismillah - Allahu Akbar), lalu beliau meletakkan kaki beliau di atas dahi binatang tersebut. Beliau menyembelihnya dengan tangan sendiri.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) 


Disunnahkan supaya membaringkan haiwan korban (seperti kambing): “... Beliau pun mengambil pisau dan kambing tersebut, lalu membaringkannya dan menyembelihnya dengan berkata (berdoa), “Bismillah, Ya Allah, terimalah (korban ini) daripada Muhammad, keluarganya, dan umatnya.” (Hadis Riwayat Muslim) 


Hadis ini menjelaskan posisi kambing korban yang direbahkan, sehingga tidak disembelih dalam keadaan berdiri atau duduk kerana keadaan tersebut lebih mudah baginya (di mana dengan tangan kanan memegang pisau dan tangan kiri memegang kepala). Dan ini adalah ijma’ (kesepakatan) para ulama. Caranya adalah dengan merebahkan haiwan di atas lambung kirinya. Disunnahkan juga berdoa supaya diterimanya haiwan sembelihan (ibadah korban yang dilakukan). (ash-Shan’ani, Subulus Salam, 3/569) 


Hendaklah menyembelih menggunakan pisau yang tajam. Ketika Nabi hendak menyembelih, beliau meminta ‘Aisyah mengambil pisau dan mengasahnya terlebih dahulu. (Rujuk: Hadis Riwayat Muslim) 


Dibolehkan untuk mewakilkan sembelihan kepada orang lain. ‘Ali r.a berkata, “Rasulullah SAW memerintahkanku untuk menyembelih untanya, dan membahagi-bahagikan kulitnya serta peralatan yang biasa diletakkan di punggung unta.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) 


Sebagaimana hadis di atas, disunnahkah juga untuk melafazkan Bismillah dan bertakbir (Allahuakbar) sebaik hendak menyembelih. 


Kemudian, haiwan korban boleh untuk dimakan dan diagih-agihkan. Allah SWT berfirman: “Supaya mereka menyaksikan pelbagai manfaat bagi mereka dan supaya mereka menyebut nama Allah pada hari yang telah ditentukan atas rezeki yang Allah telah berikan kepada mereka berupa haiwan ternakan. Maka makanlah sebahagian daripadanya dan (sebahagian lagi) berikanlah untuk dimakan orang-orang yang sengsara (miskin) dan fakir.” (Surah al-Hajj, 22: 28) 


Adalah dilarang menjadikan daging korban sebagai upah. ‘Ali r.a berkata, “Rasulullah SAW memerintahkanku untuk menyembelih untanya, dan membahagi-bahagikan kulitnya serta peralatan yang biasa diletakkan di punggung unta. Beliau juga memerintahkanku supaya tidak memberikan daging tersebut kepada tukang sembelih (atau yang mengurus). Akan tetapi kami memberikan upah kepadanya dengan wang kami sendiri.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) “...Dan aku tidak dibenarkan memberi apa pun dari korban tersebut kepada penyembelihnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari) Ulama bersepakat bahawa menjual daging korban adalah dilarang. Mereka berselisih pendapat dalam masalah kulit dan rambut yang boleh dimanfaatkan. Majoriti ulama menyatakan bahawa perkara tersebut tidak dibolehkan (untuk dujual beli). (ash-Shan’ani, Subulus Salam, 3/582) 


Terakhir perlu diketahui bagi yang ingin melaksanakan korban, adalah baginya dimakruhkan memotong kuku dan rambut. Rasulullah SAW bersabda, “Jika telah masuk 10 hari pertama bulan Zulhijah dan ada di antara kamu semua yang ingin berkorban, maka janganlah memotong rambut dan kukunya walaupun sedikit.” (Hadis Riwayat Muslim) 


Apa yang dimaksudkan dengan larangan memotong kuku dan rambut adalah larangan menghilangkan kuku dengan memotong, mencabut atau dengan cara lain (secara sengaja). Termasuk juga larangan menghilangkan rambut sama ada dengan mencukur, memendek, mencabut, membakar, menggunakan sesuatu untuk menghilangkan rambut dan apa juga cara, sama ada pada bulu ketiak, misai, bulu ari-ari, rambut atau bulu-bulu lain di bahagian anggota badan yang lain. (an-Nawawi, Syarah Shohih Muslim, 13/ 138-139) 


Sesiapa yang melanggar larangan ini (mengunting rambut dan memotong kuku), hendaklah dia memohon keampunan kepada Allah dan tidak ada fidyah baginya, sama ada disengajakan atau pun terlupa. (Ibnu Qudamah, al-Mughni, 11/96) 



*Dari meja Biro Multimedia & Penerbitan Sekretariat Ulama Muda UMNO 
(Ilmu).


Mat kilau:Selamat menyambut hari raya Qurban,Selamat menunaikan ibadah Qurban kepada semua.

Monday, November 15

Demi Agama,bangsa dan Negara

Setiap individu yang lahir di negara ini perlu memahami bahawa Malaysia sebuah negara Islam yang memberi hak dan kedudukan kepada pelbagai kaum tanpa mengorbankan kedaulatan dan hak warisan yang diwartakan untuk orang Melayu yang telah dipersetujui semua pemimpin kaum semasa Tanah Melayu diserahkan oleh British kepada kepimpinan tempatan. 

Sehubungan itu, setiap warga negara ini perlu mengenali sejarah dan keturunan mereka dan menyedari sejauh manakah mereka perlu bersuara dan bertindak demi memenuhi hasrat dan bisikan hati mereka. 

Hak-hak orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan iaitu hak-hak keistimewaan orang Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Islam sebagai agama Persekutuan dan kedaulatan institusi Raja-Raja Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan sebenarnya telah ‘terkunci kemas’ dan tidak boleh dipertikaikan lagi. 

Perlu juga diingat, ia tidak boleh dipinda dengan sewenang-wenangnya tanpa persetujuan daripada sembilan raja-raja Melayu Persekutuan. Maka janganlah mereka ini memperdagangkan asas-asas Perlembagaan demi kepentingan kaum dan kuasa masing-masing. 

Hak-hak orang Melayu ini wajar dipertahankan tanpa diganggu gugat dan ia kekal menjadi milik hakiki orang Melayu untuk selamanya. Roh perjuangan inilah yang perlu disemat dalam dada setiap orang Melayu yang sayangkan agama dan bangsa mereka dari lenyap begitu sahaja. 

Mengapakah ada orang Melayu sendiri yang meremehkan dan bersikap pasif untuk perjuangan yang murni ini? 

Mereka ini telah berada di ‘zon selesa’ yang hidup senang dan tidak perlu bersusah payah lagi untuk memikirkan agama dan bangsanya. Menganggap ia bukan tugas mereka, sebaliknya tugas orang lain. Mereka ini lebih mementingkan dan menjaga ‘periuk nasi’ sendiri dan tidak peduli apa akan terjadi kepada agama dan bangsanya, walaupun telah dicabar dengan hebat sekali. 

Setiap orang Melayu wajar mempunyai roh dan semangat perjuangan kental seperti semangat orang Melayu menuntut kemerdekaan Tanah Melayu dari penjajah British dahulu yang berlandaskan semangat perjuangan menuntut apa yang belum dapat dan semangat perjuangan mengekalkan apa yang telah dapat. 

Ingatlah, apabila kita lupa dan alpa kepada asas-asas perjuangan, maka sebenarnya kita merintis jalan ke arah merungkai teras kewujudan kita sebagai bangsa yang berdaulat dan dominan di tanah airnya sendiri. Yakinlah, apabila muncul yang hak, maka lenyaplah yang batil. Jangan kita jadikan hidup yang selesa kini melalaikan dan melemahkan asas-asas perjuangan terhadap agama dan bangsa kita. 

Orang Melayu yang bertopengkan politik dan agama untuk mengejar kuasa dan kedudukan semata-mata perlu insaf dan bermuhasabah diri. Jangan korbankan maruah agama dan hak-hak bangsa Melayu yang menjadi warisan anak cucu kita. 

Jangan biarkan diri ditunggangi oleh mereka yang ada agenda tersembunyi yang bermatlamat untuk meminggirkan orang Melayu di buminya sendiri. Jangan jadikan cita-cita untuk menawan Putrajaya yang belum tentu kepastiannya, merobek maruah dan kedaulatan agama dan bangsanya sendiri! 

Setiap orang Melayu kembalilah ke pangkal jalan. Mereka mempunyai tugas dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan, pertahankan apa yang dimiliki kini agar kekal selamanya. Renunglah nasib bangsa Melayu di Singapura yang maruah dan kedaulatannya kini tinggal nostalgia sahaja. Fikirkanlah nasib orang Melayu yang semakin terhimpit di Pulau Pinang. 

Semua orang Melayu yang cintakan agama dan bangsanya wajar renung, fikir dan bermuhasabah diri dengan peristiwa-peristiwa yang menimpa orang Melayu dahulu dan kini untuk dijadikan pengajaran berguna terutamanya peristiwa hilangnya kuasa dan maruah Melayu di Singapura. 

Mat kilau kata Sejarah mungkin berulang! Ingatlah bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. 

Renungkanlah bangsa ini.

Pada 4 Mei 1969 di Kepong, sekumpulan pemuda Cina menconteng grafiti anti pilihan raya. Polis suruh berhenti dan diserang dengan besi dan lastik besi. Polis pertahan diri dan tembak mati seorang. Mayat di preser...ved untuk perarakan pada hari undi 10 Mei.

Pada 9 Mei 1969 di Kuala Lumpur, perarakan membawa mayat melalui Kuala Lumpur dan menyebabkan kesesakan lalu lintas, melaungkan slogan ‘Malai Si’ (Melayu Mati) dan slogan ‘Mao Zedong’ termasuk hutang darah dibayar darah.

Pada 10 Mei 1969, Pulau Pinang tumbang, nyaris kalah di Selangor dan Perak. Beberapa kerusi Parlimen tumbang kepada DAP dan GERAKAN.

Perarakan kemenangan dibuat pada 11 Mei 1969 di jalan Brickfields pada pukul lima petang. Dia kata apa? “Apa polis boleh buat? Kita Raja,buang semua polis Melayu”.

Pada 11 Mei 1969 pukul 8.30 malam di Jalan Bukit Bintang, perarakan DAP – “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”.

Pada 11 Mei 1969 pukul 10.00 malam di Jalan Changkat Dollah – “KL sekarang Cina punya”.

Pada 12 Mei 1969, satu perarakan di Jalan Ipoh, Jalan Tunku Abdul Rahman, Jalan Parlimen, Jalan Raja Laut, Jalan Hill masuk ke Kampung Baru dengan 500 skuter. Apa mereka kata? “Melayu balik kampung, Melayu sudah tiada kuasa. Sekarang kita Cina control.” Bila lalu depan Kampung Baru mereka kata “Melayu keluar! Apa lagi duduk sini, kita hentam sama lu, sekarang kita ada kuasa”.

Pada 12 Mei 1969 pukul 7.30 petang di pondok polis Jalan Pudu – “Maki polis! Semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.”

Pada 12 Mei 1969 pukul 8.30 malam di Jalan Bukit Bintang – “Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan Melayu punya, mata-mata lancau.”

Pada 12 Mei 1969 pukul 7.00 petang di Jalan Canvel – “Butoh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu.”

Pada malam 12 Mei 1969 di Jalan Bukit Bintang – “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.”

Pada awal tengah malam 13 Mei 1969 di Kampung Baru – “Maki orang Melayu, Melayu balik hutan.”

Pada 12 Mei 1969, 9.30 malam, PJ. – “Sekarang kita perintah apa boleh buat? Melayu balik kampung. Melayu sudah jatuh, MARA boleh keluar. Melayu balik kampung, MARA hendak beri habis.”

Mat Kilau inikah yg kita inginkan?

Namewee Buat konsert di Kuantan.Terkini dibatalkan.





Terkini: Live Show Namewee Babi di Valencia Club Kuantan

 dibatalkan...Tahniah Pahlawan-Pahlawan Pahang !!

Mat Kilau say Namewee you are damm shit Pig.

Sunday, November 14

Namewee Buat konsert di Kuantan.

Pengkhianat Bangsa akan buat konsert di Kuantan
Persoalannya
Kenapa dibiarkan?
Siapa yang memberi Permit.


kelab tersebut siapakah pemiliknya?


Apa yang kita tunggu minta sebarkan atau ambil tindakan.

15 hukum jahanan DAPig.

1. Deklarasi Setapak pada 29 Julai 1967 di Majlis Jamuan Makan Malam Tahunan Pertama DAP, telah menggariskan beberapa perkara yang antaranya; bermatlamat mengembangkan ideologi negara yang bebas, berkehendakkan demokrasi berfahaman sosialis berdasarkan prinsip sama rata antara kaum, menuntut kesaksamaan sosial ekonomi antara kaum, serta mendesak Universiti Merdeka diiktiraf sebagai universiti kaum Cina.

2. Oktober 1967, DAP menjadi satu-satunya parti dari Malaysia yang menganggotai Socialist International (SI) yakni sebuah pertubuhan yang memperjuangkan sosialisme/komunisme/liberalisme/zionisme/sekularisme etc. dan salah seorang yang pernah menjadi naib presiden SI ialah Ehud Baraq, mantan PM Israel. Antara associated organisations yang terlibat secara langsung dengan SI ialah World Labour Zionist Movement (WLZM). Beberapa agenda sulit SI yang dikenalpasti antaranya adalah untuk mengembangkan Christianity ke serata dunia, yang sangat bertepatan dengan ideologi DAP kerana anggota DAP sendiri terdiri daripada ramai penganut Kristian. Seandainya dikaji dengan lebih mendalam sejarah penyertaan DAP dalam Socialist International, pasti anda akan memahami 'rahsia' kejayaan DAP memenangi banyak kerusi Parlimen di PRU-4, sehingga tercetusnya tragedi 13 Mei 1969.

3. 18 Oktober 1990, Karpal Singh mengatakan dengan lantang, "Jika mahu wujudkan negara Islam...langkah mayat saya dulu!"

4. 5 Mei 2008, Karpal Singh mempertikaikan kuasa Sultan Azlan Shah selaku Ketua Agama Islam Negeri yang memindahkan Pengarah Jabatan Agama Islam Perak.


5. Pada tahun 2008 juga, Teresa Kok meraikan kemenangan DAP dalam PRU-12 dengan memanggang 5 ekor babi sebagai simbolik orang Cina dalam Pakatan Pembangkang berjaya menguasai 5 negeri dengan PAS & PKR sentiasa berada di bawah telunjuk mereka. Sebab itulah agaknya ada ahli parlimen PAS yang menyokong pelajar membawa bekal babi ke sekolah.

6. Teresa Kok turut menuntut papan tanda jalan yang bertulisan Jawi di sekitar Kuala Lumpur & Selangor ditukarkan ke bahasa Mandarin; selain menuntut agar azan di setiap surau dan masjid dalam negeri Selangor diperlahankan.

7. Ronnie Liu mengarahkan semua arak yang dirampas atas 'usaha' Hassan Ali dalam kawasan majoriti penduduk Islam di Selangor, supaya dikembalikan semula kepada penjual/peruncit.

8. Tanah wakaf orang Islam seluas 4 ekar di Kampung Kebun Bunga, Selangor telah didirikan Dewan Perhimpunan Orang Ramai, Persatuan Perkuburan Cina. Sebelum itu, BN yang mentadbir Selangor telah berusaha untuk memindahkan dewan tersebut ke kawasan lain. Tetapi apabila Pakatan Pembangkang mengambil alih pemerintahan Selangor pada 2008, usul pemindahan dewan oleh BN sebelumnya telah ditolak DAP dengan sokongan Khalid selaku Menteri Besar Selangor.

9. 16 Mei 2008, Exco Kerajaan Negeri dari DAP telah mengarahkan 130 unit lot perumahan bumiputera di Perak agar dijual ke pasaran terbuka dengan nilai hartanah bumiputra itu hampir RM5 juta.

10. Semasa Pakatan memerintah Perak, borang permohonan tanah di Pejabat Tanah di arah cetak dalam bahasa mandarin dan tamil, kononnya untuk memudahkan kefahaman kepada kaum bukan Melayu. Hakikatnya, mereka berhasrat untuk mengambil tanah milik Melayu secara senyap tanpa disedari orang Melayu yang pasti tidak faham akan kandungan borang yang dicetak menggunakan kedua bahasa tersebut.

11. Lim Guan Eng pernah menyarankan agar jawatan Tuan Yang Terutama (TYT) serta Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang digantikan dengan kaum Cina.

12. Lim Guan Eng adalah seorang penakut dan cepat menggelabah apabila ditekan atau disergah. Itulah ciri seorang 'khalifah' yang sangat diagongkan para juak PAS.

13. DAP menaruh harapan untuk menguasai negara ini di PRU-13. DAP sanggup melakukan apa saja demi merealisasikan impian kerana beranggapan sekiranya mereka gagal dalam misi menguasai Malaysia di PRU-13, maka cita-cita mereka mungkin akan terkubur selamanya.

14. DAP hari ini memiliki 29 Kerusi Parlimen di Dewan Rakyat yang menjadikannya parti dominan dalam Pakatan Pembangkang berbanding PKR (26) dan PAS (23). Strategi DAP di PRU-13 adalah meletakkan calon Melayu bagi mewakili parti mereka, maka tidak mustahil DAP akan terus kekal menjadi PARTI DOMINAN PAKATAN selepas PRU-13 kelak.

15. Menyokong Nik Aziz, Bro Anwar Bin Ibrahim, Husam Musa, Azmin Ali dan PKR, BERERTI anda rela diperalatkan demi memenuhi impian DAP menguasai Persekutuan Malaysia.
 
Sumber : Paneh Miang

Mat Kilau kata Ketua Menteri Paling Claka di Pulau Pinang kata UMNO/BN Parti Perkauman.Lama dia tak    masuk ISA rindu rasanya.

Saturday, November 13

HamPAS Pulau Pinang.

Pas Pulau Pinang memang ada masalah kerana tidak mahu mengambil tahu masalah orang Melayu dan mempunyai ketua yang tidak buat kerja. 

Ahli Jawatankuasa (AJK) Pas Tanjong, Ariff Ibrahim yang mendakwa demikian berkata, beliau terasa dirinya seolah-olah dipergunakan oleh Pas kerana setiap masalah orang Melayu yang dibangkitkan langsung tidak diambil tindakan. 

Ariff adalah lelaki yang memanjat dan merantai diri pada pintu pagar bangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini minggu lalu. 

“Lebih menyedihkan, Pesuruhjaya Pas negeri, Mohd Salleh Man Mat Aji saya tidak nampak peranannya dalam membela nasib orang Melayu dan orang Islam di negeri ini,” dakwanya. 

Ariff bagaimanapun mengakui masih menaruh harapan terhadap parti yang disertai sejak 1998 itu. 

“Saya minta mereka kembali kepada dasar utama iaitu menolong dan membela nasib orang Melayu. Saya akui Pas Pulau Pinang memang bermasalah dan saya tidak nampak peranan Mohd Salleh dalam parti ini jika nasib orang Melayu masih tidak dibela,” katanya. 

Menurutnya, beliau masih bersama Pas kerana ingin menegakkan hak orang Islam di Pulau Pinang. 

“Sepanjang saya bersama Pas, saya dapati ada pemimpin yang tolak semua masalah orang Melayu di Pulau Pinang dan ini amat menyedihkan. Sebab itu, saya lebih suka bergerak sendiri kerana agak kecewa dengan keadaan Pas hari ini,” katanya. 

Ariff berkata, beliau tidak lagi dijemput menghadiri sebarang aktiviti anjuran parti berikutan kejadian yang berlaku di luar DUN walaupun tempoh perkhidmatannya sebagai ahli jawatankuasa Pas kawasan hanya tamat tahun depan. 

“Saya tidak lagi dipanggil untuk menghadiri setiap aktiviti yang dianjurkan parti, mungkin ia ada kena mengena dengan kejadian tempoh hari,” katanya. 

“Saya akan tetap meneruskan perjuangan ini bagi membela nasib orang Melayu khususnya yang mengalami masalah isu tanah, gerai dan lain-lain,” katanya. 

Menurutnya, sebelum ini banyak isu orang Melayu yang diketengahkannya namun tiada penyelesaian seperti masalah Kafe Do Re Mi, Pak Najib di Kebun Bunga dan gerai orang Melayu yang dirobohkan. 


Ditanya sama ada benar beliau adalah ahli Pas yang bermasalah seperti didakwa Mohd Salleh, Ariff tidak menyalahkan ADUN Permatang Pasir itu kerana pemimpin berkenaan memperolehi maklumat yang salah daripada seseorang yang digelar ‘Acob’. 

“Khamis lalu, setelah baca surat khabar mengenai kenyataan yang mengatakan saya ahli Pas yang bermasalah, saya terus menghantar sistem pesanan ringkas (SMS) kepada Mohd Salleh. 

“SMS itu berbunyi ‘saya bukan ahli UMNO yang mana bekas ahli UMNO adalah Pengerusi Kariah Jelutong, Mohamed Yusoff Mohamed Noor, fitnah ustaz akan saya tuntut di akhirat jika ustaz tidak minta maaf secara terbuka di surat khabar’. 

“Sejam selepas itu, Mohd Salleh membalas SMS saya dengan mengatakan ‘Acob yang kata, kalau bukan, saya minta maaf’. Dengan itu, saya tahu bahawa Mohd Salleh menerima maklumat yang salah dari ahli Pas yang digelar ‘Acob’ dan dalam hal ini, saya tidak salahkan Mohd Salleh kerana percaya dia mendapat maklumat yang salah,” katanya. 

Ariff juga menasihati semua orang Melayu negeri itu supaya turun padang melihat sendiri masalah yang berlaku dan jangan hanya mendengar cakapnya sahaja. 

“Lihat sendiri adakah yang saya perjuangkan ini benar atau tidak. Siapa yang dizalimi oleh siapa?," katanya.


Mat Kilau kata bila orang HamPAS sendiri bercakap,Bersuara dan meluahkan,apa tunggu lagi.

Wahai Cina, India dan Melayu, ke mana haluan kita?

"KENAPA sekarang dan tidak dahulu?" Pertanyaan itu sebenarnya soalan seorang warga emas berbangsa Cina, beragama Islam yang juga adalah emak saya. Sungguhpun beliau sudah memeluk Islam lebih 30 tahun lalu, namun beliau tetap seorang Cina.

Sebagai seorang Cina, emak selalu berbahas kerana saya membela Melayu, emak tetap membela Cina. Semalam, saya dipancing dengan dua soalan daripada emak. Soalan pertama: Apakah salah budak sekolah hingga dirotan kerana membawa bekal daging babi ke sekolah? Soalan kedua: Mengapa kini ramai pengetua Melayu bertindak racist, kenapa tidak dari dahulu?

Jawapan saya pada soalan pertama -- budak tersebut adalah mangsa dan beliau langsung tidak bersalah. Malah, mimpi ngeri yang beliau alami akan mengubahnya dari dalam diri, menjadi seorang yang bencikan Malaysia. Jika nasibnya baik, sudah pasti dia akan berhijrah dari Malaysia, negara yang dibencinya.
Soalan kedua sebenarnya adalah soalan bonus, kerana jawapannya akan menjelaskan semua perilaku orang Melayu biasa yang digelar sebagai rasis.

Jawapan "kenapa sekarang dan tidak dahulu," adalah kerana sekarang Cina dan India begitu lantang mempersoalkan hak Melayu dan Raja-raja. Lebih berani lagi, Cina dan India juga begitu terbuka mencabar kesucian agama Islam termasuk isu Kalimah Allah, Namewee mempersendakan laungan azan, berucap dalam masjid, membaca petikan al-Quran, kes kepala babi di Masjid, menyimbah cat ke surau kerana ditegur, menghina Allah dan Nabi Muhammad dalam Facebook dan Internet, mempersendakan solat, menderma wang judi, menggunakan wang zakat, menyaman kerajaan kerana tidak membenarkan kad pengenalan Lina Joy dibuang perkataan agama Islam, menuduh Islam sebagai pengganas dengan melakukan ethnic cleansing dan banyak lagi.
Kesemua perlakuan Cina dan India ini langsung tidak dikenakan tindakan. Pada saat ini, undi Cina dan India adalah 'Tuhan' kepada parti politik terutama Pas yang kelihatan begitu menyembah dua kaum itu supaya beri undi kepada mereka.

Kerajaan pula terpaksa mengikut rentak Pas dengan berlembut terhadap Cina dan India dan semua pihak yang mencabar Islam dibiarkan bebas. Perkembangan ini masih dapat mendiamkan Melayu, tetapi apakah Cina dan India benar-benar fikir Melayu diam bererti Melayu takut?
Oleh kerana kerajaan dan pemimpin politik Islam dari pakatan pembangkang tidak mampu mempertahankan kesucian Islam, maka sebagai rakyat biasa, sebagai hamba kepada Allah, pengetua di Johor, di Kedah, dua beradik membakar gereja dan ramai lagi telah bertindak sendiri.
Sifat amarah mereka meningkat setiap kali Cina dan India menghina Allah, Rasul dan agama Islam.
Kenapa tidak dahulu pengetua yang sudah menginjak usia 50 tahun ini bertindak sedemikian? Kerana dahulu, Pas adalah jaguh mempertahankan Islam dan kerajaan pula begitu tegas terhadap mana-mana individu yang dilihat bukan sahaja mengancam, tetapi memprovokasi agama lain.

Soalan akhir kepada emak saya, jika Namewee, Cina dan India, Dr. Chua Soi Lek, Lina Joy murtad, gereja yang memohon guna kalimah Allah, wakil rakyat Cina masuk ke masjid dan membaca petikan al-Quran tidak memulakan dahulu tindakan provokasi mereka, apakah Melayu yang lemah lembut ini akan memulakannya?
Lebih malang lagi Melayu yang disiat-siat kesabarannya, setiap kali orang Melayu atau akhbar Melayu mengeluarkan kenyataan, mereka akan dikenakan tindakan tetapi bila Cina, India dan akhbar mereka, jawapan yang kita dapat adalah sedang disiasat.

Tepuk dada, tanyalah selera wahai Cina, India dan Melayu, ke mana haluan kita? Tetapi percayalah, pilihan dalam tangan kanan kita adalah yang terbaik, yakni marilah kita sama-sama belajar menghormati undang-undang yang sudah termaktub dan tertulis hak Melayu dan marilah kita menghormati kesucian semua agama di Malaysia. Jika tidak, buruk padahnya.

MUSTAQIM ABDUL RAHMAN
Batu Caves, Selangor.

Friday, November 12

Tauke plastik bantah kempen.



Sesi dialog antara Ketua Menteri, Lim Guan Eng dengan wakil Persatuan Pekilang Plastik Malaysia (PPPM) semalam, kecoh apabila ahlinya tidak setuju dengan langkah Kerajaan Negeri melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik setiap hari mulai tahun depan.

Presidennya, Lim Kok Boon, melahirkan kekecewaan terhadap keputusan itu yang dianggap tidak mengambil kira tiga memorandum yang pernah dihantar mereka sejak tahun lalu.

Menurutnya, alasan Kerajaan Negeri bahawa kempen itu adalah satu usaha untuk memelihara alam sekitar tidak relevan kerana kajian pelbagai pihak termasuk dari luar negara mendapati ia adalah sebaliknya.

Kok Boon yang mengetuai 13 ahli PPPM pada sesi dialog itu, mendakwa hidupan marin terjejas bukan disebabkan plastik tetapi kemajuan industri perikanan.

“Kempen itu akan membebankan rakyat yang berpendapatan rendah kerana perlu membeli beg plastik sampah yang lebih mahal iaitu 40 sen sekeping berbanding plastik biasa semata-mata untuk membuang sampah.

“Kajian yang kami lakukan mendapati lebih banyak kesan negatif daripada positif yang akan timbul sekiranya Kerajaan Negeri tetap melaksanakan rancangan itu,” katanya dalam sesi dialog itu.

Guan Eng ketika membentangkan Bajet 2011 Pulau Pinang minggu lalu berkata, kempen Hari Tanpa Beg Plastik yang diperkenalkan sejak 1 Julai 2009, akan diperluaskan meliputi semua premis perniagaan pada setiap hari mulai 1 Januari 2011. 

Bagaimanapun, pasar mini dan premis perniagaan tunggal diwajibkan mematuhi peraturan itu tiga hari seminggu iaitu Isnin, Selasa dan Rabu.

Menerusi kempen itu, orang ramai masih boleh mendapatkan beg plastik dengan caj 20 sekeping. Hasil jualan beg plastik itu akan disalurkan kepada tabung Rakan Anti Kemiskinan iaitu dana bagi membiayai program membasmi kemiskinan di Pulau Pinang.

“Kami yakin ia tidak akan menjejaskan mana-mana pihak kerana harganya adalah murah, lagipun program ini hanya dilaksanakan di pasar raya bukannya di gerai penjaja kecil,” katanya.

Kok Boon yang tidak berpuas hati dengan penjelasan Guan Eng, mengulangi fakta bagi menyokong hujahnya bahawa plastik tidak akan menjejaskan alam sekitar serta mahu Kerajaan Negeri memperkukuhkan konsep 3R (Guna Semula, Kurangkan dan Kitar Semula) jika mahu mengurangkan penggunaan plastik.

Pada sesi itu, seorang pembekal beg plastik kepada beberapa pasar raya, E E Lim, yang mewakili Merit Industries Sdn Bhd, mendakwa langkah kerajaan itu menyebabkannya mengalami kerugian.

Seorang lagi wakil PPPM mencelah sambil mendakwa tenaga pekerja di kilang plastik terpaksa dikurangkan kerana syarikat tidak mampu membayar gaji selepas kekurangan operasi.

Guan Eng kemudian meminta mereka memberi laporan serta bukti mengenai dakwaan itu kerana Kerajaan Negeri tidak mahu mana-mana pihak terjejas menerusi program yang dilaksanakan.


Mat Kilau:Ingat MELAYU saja marah kat CM Paling Celaka Dlm Sejarah Pulau Pinang rupanya seAngkatan pun sama,itulah memang benarlah LIDah Bewwwak.

rapid

rapid

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive