gaza

Wednesday, December 1

DAPing minta 6 kerusi DUN Kedah.


Derga,Kota Darul Aman,Bukit Selambau,Gurun,Bakar Arang dan Lunas.Bakal menjadi milik DAPig berikutan kekalutan Kepimpinan PKR yang diterajui oleh ALjuburi.

Dap umpama bak kata pepatah "Belanda dapat tanah' lihat apa yang berlaku di Pulau-Pinang ahli PAS di lebelkan sebagai beruk  kilk  oleh DAP.

Lee Guan Aik pasti akan gembira apabila kerusi ini diberikankan kepada mereka.Apa kata pula kata  Abang Mad Kola.DAPig nie jenis suka meminta -meminta tetapi ditempat sendiri yang mempunyai kuasa sombong bongkak hidung tinggi.Cakap pandai kan tetapi HamPas.

Mat Kilau kata di Kedah PAS berkuasa tetapi mesti kena ikut cakap DAPig pasal depa semua kena cucuk hidung.    

Tuesday, November 30

LGE memang Lidah Bewak.


Ketua Menteri  Pulau Pinang, Lim Guan Eng perlu membuktikan dakwaannya secara telus dan tidak hanya bercakap kosong tanpa sebarang bukti berhubung pemberian kontrak kerja terhadap kontraktor Melayu di negeri itu.
Ahli Dewan Undangan Negeri Bertam, Zabariah Wahab berkata jika benar Guan Eng telus dalam apa yang dinyatakan itu, dia perlu memberi bukti kerana apa yang dikatakan itu sudah banyak kali diperkatakan tetapi sehingga kini keikhlasannya mengenai perkara itu masih menjadi tanda tanya mengenai kebenarannya.
“Jika betul apa yang diperkatakan itu, tunjukkan bukti jangan hanya pandai buat kenyataan sahaja, jika benar 70 peratus projek kerajaan negeri berjaya diperoleh oleh kontraktor Melayu, dia perlu jelaskan berapa nilai kerja yang telah diberi.
“Semua orang boleh cakap, ini semua cakap politik, jika kerajaan kepimpinannya mengamalkan prinsip Cekap, Akauntabiliti dan Telus, dia tidak perlu menyembunyikan perkara sebenar, kita nak tahu betul berapa nilainya dan berapa kontraktor yang terbabit dengan tender yang kononnya dilakukan secara terbuka,” katanya kepada umno-online.
Kelmarin Guan Eng  dalam sdiang medianya menyatakan bahawa sejak pakatan pembangkang memerintah Pulau Pinang, lebih 70 peratus projek kontrak kerajaan negeri berjaya dimenangi oleh kontraktor Melayu tanpa memerlukan kabel politik..
Guan Eng berkata pemberian kontrak projek kerajaan negeri dilakukan secara terbuka tanpa memerlukan `kabel politik’ untuk mendapatkan kerja yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri dan lebih telus.
Zabariah yang juga Ketua Wanita UMNO Pulau Pinang menyifatkan apa yang dikatakan oleh Guan Eng itu lebih berunsur politik bagi menutup kelemahan pentadbirannya berikutan rungutan daripada kontraktor Melayu Pulau Pinang bahawa sejak Pulau Pinang diperintah pakatan pembangkang mereka sukar untuk mendapat kerja berbanding sebelum ini.
“Jika benar apa yang dikatakan itu, pasti tiada rungutan daripada mereka, tetapi sejak kebelakangan ini banyak rungutan yang kita dengar, ramai kontraktor menghadapi masalah kerana tiada kerja yang diperoleh.
“Yang penting dalam perkara ini adalah jumlah nilai kerja, dia boleh cakap 70 peratus, tapi kalau 70 peratus dari RM100 ribu, jumlahnya baru RM70 ribu, berapa ramai kontraktor yang boleh dapat kerja dari  jumlah itu,” katanya.
Menurutnya, sejak pakatan pembangkang memerintah Pulau Pinang, banyak permasalahan yang berlaku di negeri itu, bukan sahaja membabitkan kontraktor tetapi turut membabitkan rakyat berikutan sikap diskriminasi kerajaan negeri.
Beliau berkata, banyak  tindakan yang dilakukan oleh kerajaan negeri hanya tertumpu pada sesuatu kaum sedangkan kaum lain tidak dikenakan tindakan walaupun kesalahan yang dilakukan adalah sama dan di kawasan yang sama.

Monday, November 29

Orang Melayu gadaikan perkataan Melayu


Sultan Selangor hari ini melahirkan rasa dukacita dengan segelintir orang Melayu yang tidak memiliki rasa megah dan bangga sebagai orang Melayu sehingga sanggup menggadaikan perkataan Melayu itu sendiri untuk dikuburkan serta lenyap dari dunia ini. 

Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah sejarah yang ditulis oleh orang Inggeris ada menyatakan mengenai 'Tanah Melayu' , 'Negeri Melayu Bersekutu' dan Raja Melayu sekali gus membuktikan penulis Barat ketika itu mengiktiraf adanya Melayu yang memulakan sejarah negara ini.



Sultan Selangor turut melahirkan rasa bangga dan sukacita dengan langkah kerajaan Malaysia yang akan menjadikan subjek Sejarah sebagai syarat wajib untuk dipelajari oleh rakyat di sekolah negara ini.
"Beta percaya dengan arahan ini ia akan membuka minda dan kefahaman dari pengetahuan berhubung peranan penting yang berlaku dalam sejarah tanah air untuk tidak timbulnya syak wasangka dan persoalan yang mencurigakan hingga timbul salah faham terhadap sesama rakyat di negara yang kita kasihi ini," titah Sultan Selangor pada Wacana Raja Berpelembagaan-Perspektif Sejarah, Kini dan Masa Depan di sini. 



Pihak berkuasa keselamatan dan ketenteraman awam negara ini harus berwaspada dan 'bersiapsedia' hasil daripada tindak tanduk pemimpin pembangkang khususnya empat individu; Anwar Ibrahim, Lim Kit Seang,Azmin Ali dan Wan Azizah, yang (kalau tidak diambil tindakan segera)  boleh mencetuskan pergaduhan kaum seperti 13 mei pada tahun 1969 dulu.

Anwar mengangkat2 mertabat pemimpin Cina DAPig, dan pada masa yang sama dengan angkuh menyatakan tidak perlu hormat Orang Melayu .DAPig pula yang selama ini sentiasa memperlekehkan kuasa dan hak orang-orang Melayu, ishtiharkan akan menguasai Puterajaya. Wan Azizah mengumumkan tidak ada keistimewaan pada orang Melayu, manakala Azmin Ali pula isytiharkan perang terhadap 'ketuanan Melayu' di negara ini. Ditambah pula kenyataan presiden MCA Chua Soi Lek baru-baru ini mendedahkan hasrat MCA bersatu dengan DAP  dalam menghadapi penentangan hak-hak ketuanan Melayu.

Menambahkan kehangatan ini ialah kenyataan pemimpin2 DAPig dan Anwar, yang menghina pemimpin PAS Haji Hadi Awang dan Nik Aziz,yang knonnya hanya bersetuju sahaja dengan DAPig dan PKR dalam semua hal, seolah-olah PAS tidak perlu dirujuk dan diambil kira dalam membuat keputusan antara Anwar dan Kit Seang. Bahkan  PAS langsung tidak berfungsi dan tidak bertaring,  sehingga modalnya untuk mendirikan Negara Islam (dalam setiap kempen pilihanraya) telah dianggap basi oleh pakatan pembangkang.  

Kini reaksi marah Orang Melayu, samada penyokong UMNO, penyokong PAS dan Orang Melayu yang tak berpihak kepada mana-mana  parti telah nampak bermula akibat serangan demi serangan yang dibuat oleh para pemimpin pembangkang terhadap martabat dan maruah orang Melayu..Awas,  bila kemarahan mula melonjak, maka pergeseran pergaduhan kaum boleh  tercetus dengan mudah. Mendengar dan membaca pendapaat tokoh2 yg disebut diatas itu amat mengerikan sekali ..mereka tidak langsung peduli kepada kesan dan akibat dari ucapan mereka itu terhadap ketenteraman dan keselamatan negara.

Mat Kilau kata:Cegahlah api perkauman yang ditiup oleh pembangkang ini sebelum ia menghiris serta membakar hati dan perasaan org Melayu di negara ini. Sebelum kata berjawab, sebelum gayung bersambut, sebelum kesabaran Orang Melayu kekeringan dan mendidih kepanasan...Mat kilau menyeru pihak berkuasa yang mengawasi ketenteraman awam dan keselamatan negara agar segera bertindak mencegahnya dengan serta merta. Kerana kita tidak boleh mengukur berapa besar sekala kemarahan orang Melayu kali ini, maka adalah 'lebih baik mencegah dari memadamkannya'..!

Sunday, November 28

Hebatnya Ucapan dasar Ketua wanita PKR.





Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zuraida Kamaruddin menempelak media dengan menggelarkan mereka 'penyibuk' apabila menyiarkan berita mengenai usulnya yang mahu Datuk Seri Anwar Ibrahim dilantik sebagai Ketua Umum parti itu.

Beliau yang seolah-olah kecewa ekoran usul itu ditolak pucuk pimpinan parti mendakwa, media mahupun mana-mana pihak tidak berhak untuk mengambil tahu dan campur tangan dalam urusan parti itu.

"Saya hendak sentuh sedikit mengenai laporan Facebook dan akhbar mengenai usul yang saya bawa supaya jawatan Ketua Umum diisytiharkan secara rasmi. Tapi kenapa cadangan ini mereka nak sibuk?

"PKR ini siapa punya? Kita yang punya mereka nak sibuk mengapa? Kita hendak letak kerusi (Ketua Umum) itu di atas ke, di bawah ke, suka hati kitalah," katanya ketika menyampaikan ucapan penggulungan pada Kongres Nasional PKR di Dewan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di sini, Ahad.

Humang aii...Mak Cik Zuraida mengamuk bila kena reject. Kesiannya, meroyan juga makcik seksi nie!

Makcik Zuraida nie tak perasan bila dia labelkan media sebagai penyibuk dan secara tidak langsung telah menyelak kainnya sendiri.

Selama ini, PKR gegarkan satu Malaysia dengan yang "itu rakyat punya", "yang ini hak rakyat", "rakyat membuat keputusan", "kuasa rakyat", dan lain-lain yang berkaitan dengan rakyat tetapi tidak termasuk bank rakyat.

Hari ni Makcik Seksi Zuraida berteriakan bahawa PKR adalah HAK KITA! Hak sapa? Kenapa tiba-tiba makcik nie mempamirkan sikap individualistik yang selama ini kononnya ditutup rapat oleh PKR? Hak rakyat tiba-tiba makcik menopause ni nafikan...

Nak muntah..

Ohhh Azizah...

pkr congress 271110 wan azizah

SETELAH agak lama menyepi diri terutama ketika PKR dilanda kekalutan, akhirnya Presiden PKR, Dr. Wan Azizah Wan Ismail bersuara.
Itu pun agaknya kerana beliau terpaksa berucap merasmikan Kongres PKR semalam. Jika tidak, Wan Azizah akan berusaha mengelak daripada menangani secara terbuka permasalahan serius yang melanda parti itu. Makin ramai pemimpin PKR dan berduyun-duyun ahli bertindak keluar parti kerana sudah hilang kepercayaan.
Sayang sekali, ucapan beliau semalam tidak memberi impak kepada perwakilan. Wan Azizah gagal mengupas kemelut dalam parti itu dan tidak mengambil kesempatan untuk menyuntik keyakinan baru kepada para perwakilan.
Ini mungkin disebabkan beliau kurang berpengalaman dalam menangani krisis. Lagipun orang yang paling berkuasa dalam PKR bukan beliau tetapi suaminya, Anwar Ibrahim. Awang percaya tangan dan minda Wan Azizah cukup terikat kerana terpaksa mengikut rentak Anwar dan Azmin Ali. Inilah yang akhirnya menjadikan beliau, presiden parti yang paling lemah.
Rasanya tiada parti politik di dunia, yang presidennya menjadi pak turut semata-mata.
Realitinya, ahli-ahli hanya melihat Wan Azizah dengan imej seorang isteri dan bukan sebagai pemimpin. Persoalannya di mana prinsip beliau, jika tidak pun sebagai pemimpin, setidak-tidaknya sebagai seorang insan yang mempunyai amanah?
Dalam ucapannya, beliau antara lain menyebut tentang perlunya bangsa Melayu dan umat Islam tidak diperdayakan menerusi konsep tertentu. Apabila bercakap tentang diperdaya, sedarkah Wan Azizah, ramai ahli PKR merasakan mereka menjadi mangsa muslihat Anwar demi kepentingan peribadi. Isu moral Anwar, dalam diam makin terbongkar satu demi satu.
Tindakannya yang dilihat menggadai kepentingan bangsa selain ghairah mendapatkan campur tangan asing untuk menyelamatkan diri, membuatkan lebih ramai meluat. Begitu juga dengan strateginya menangguh-nangguhkan kes liwat di mahkamah, menampakkan beliau terdesak.
Siapa yang sebenarnya memperdaya siapa? Malah sudah menjadi bahan perbualan hangat bahawa Wan Azizah dikatakan turut sama bersubahat. Menurut mereka, Wan Azizah tahu apa yang berlaku dan apa sebenarnya masalah Anwar. Ramai ahli dalam PKR sedih kerana beliau tidak berani mendokong kebenaran hanya kerana mahu mempertahankan suami, yang berdepan dengan isu moral, integriti dan hipokrasi.
Antara lain dalam ucapannya, Wan Azizah berkata, dalam tradisi bangsa, Melayu amat menyedari kepentingan menjaga maruah diri supaya dipandang tinggi oleh orang lain.
Lalu Awang, merenung sejenak sambil bertanya, kepada siapakah sepatutnya ingatan itu ditujukan. Kuman di seberang laut nampak tetapi gajah di depan buat-buat tidak nampak.
Sebaliknya, lebih mengejutkan Wan Azizah menyatakan Anwar adalah pilihan tuhan untuk memimpin Malaysia dan tiada siapa boleh saingi kehebatannya. Awang geleng kepala. Jika itu yang Wan Azizah percaya atau mungkin terpaksa tuturkan atas arahan sesiapa jua, bersedialah untuk menerima hakikat. Biar sehebat manapun percaturan, Anwar juga boleh jatuh kerana ketentuan Allah. Apabila tiba saat itu nanti, janganlah pula menyalahkan pihak lain atau menuduh adanya konspirasi. Puncanya adalah nafsu termasuk untuk berkuasa atas apa cara sekalipun. Nafsu yang gagal diurus akhirnya makan tuan.





Wakil PKR Negri Sembilan, Ibrahim Yusoff hari ini mengutuk tindakan ahli parti yang berdemonstrasi di luar Kongres Kebangsaan parti itu semalam, sebelum menyamakan majlis yang sedang berlangsung itu dengan Kota Suci Islam, Mekah.


"Mereka yang berdemonstrasi di luar di Kongres Kebangsaan adalah seperti umat Islam yang pergi ke Mekah semata-mata untuk menunjuk perasaan (demontrasi) di depan Kaabah," kata beliau ketika membahaskan ucapan Presiden parti.

Saturday, November 27

Ketuanan melayu sila ke-tong sampah kata kak Wan.

pkr congress 271110 wan azizah


Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata konsep “Ketuanan Melayu” 


wajib ditinggalkan kerana ia didakwa hanya slogan untuk memperdayakan bangsa itu sendiri.

"Ketuanan Melayu adalah slogan yang digunakan oleh sekumpulan kecil elit Melayu yang 



berkuasa untuk memperdaya orang Melayu yang ramai, demi kepentingan diri sendiri.


Sudahlah Kak Wan, jangan dok tembak . Hang dengan laki hang dengan anak-anak hang sama dengan menantu hang hidup dengan apa yang hang ada adalah punca dari Ketuanan Melayu. Mat kilau sedar beban yang ditanggung oleh Kak Wan amat besar. Ada laki suka lubang kunyit. Ada parti keldai komunis tapi jangan sampai melampau usik Ketuanan Melayu.
Engkau ingat kalau Ketuanan Melayu engkau anak beranak dapat hidup macam hari ini?? Apa sebab utama yang engkau kata Ketuanan Melayu itu bohong??? Jangan hanya kerana laba politik hang sanggup lacurkan Ketuanan Melayu.
Mat kilau harap engkau selesaikan 1001 masalah yang ada dalam PKR. Masalah Pemilihan, masalah kepimpinan, masalah ahli parti, masalah Baju Hitam dan yang lebih penting laki  hang pastikan tidak meliwat sesuka hati. Bila semua sudah selesai, baru hang dengan parti hang  boleh bicara tentang perjuangan.


Mat kilau juga sedar kenapa Wan Azizah berani sebut pasal Ketuanan Melayu kerana dia ini bukan Melayu tulen. Dia ini keturunan Peranakan Penang. Sebab tu perangai pun macam komunis ikut DAPing.

Friday, November 26

Parti 'Sakit' Jangan Mimpi Nak Tawan Putrajaya, Kata Wakil PP


PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) seolah-olah berada dalam keadaan 'sakit' dan menghadapi suasana genting kerana dilihat gagal menyediakan persiapan rapi dalam usaha untuk menawan Putrajaya.
Perwakilan Pulau Pinang, Syed Mikail Nizal Aidid berkata, hasrat untuk menuju ke Putrajaya wajar dilupakan sekiranya kepimpinan tertinggi parti itu dan Angkatan Muda Keadilan (AMK) tidak serius bersiap sedia untuk menggalas tanggungjawab sebagai sebuah kerajaan.
Menurut beliau, kegagalan kepimpinan parti menangani perkara kecil seperti menyeragamkan penggunaan logo Kongres Nasional PKR dan AMK seperti mencerminkan 'kesakitan' yang wujud dalam parti itu.
"Logo Kongres AMK hari ini berbentuk hati atau seperti logo kesihatan, manakala logo Kongres Nasional pula kita lihat macam logo hospital.
"Jadi kita dilihat seperti seolah-olah sakit sebab nak buat logo pun macam menterjemahkan kesakitan yang ada dalam parti.
"Sepatutnya kita kena kekalkan identiti logo dan tak perlu diubah-ubah," katanya ketika membahaskan Ucapan Dasar Ketua AMK disini, Jumaat.
Selain itu Syed Mikail berkata, PKR sebenarnya masih belum bersedia untuk menawan Putrajaya kerana terdapat pelbagai masalah dalaman parti yang belum diselesaikan sepenuhnya.
Jelasnya pelbagai isu yang menjadi tuntutan ahli perlu ditangani terlebih dahulu sebelum mengimpikan untuk mencapai kejayaan yang lebih besar.
"Pemimpin asyik cakap soal melaksanakan agenda rakyat, agenda nasional... tapi dalam masa yang sama mengabaikan agenda ahli danparti.
"Realitinya banyak tuntutan ahli yang belum kita atasi dengan baik," katanya.
Seterusnya beliau turut menegur kepimpinan AMK kerana gagal menampilkan keunikan kekuatan golongan muda secara total sebaliknya hanya berpaut kepada ikon atasan.
"Agenda besar kita ialah untuk menjadi ikon kepada golongan muda sedangkan kita masih berpaut kepada ikon-ikon atasan.
"Kita gagal mempamerkan keunikan kita sendiri sebagai anak muda," katanya
Mat kilau kata:sakit dah tenat dah tunggu nak masuk dalam bilik lebarnya 7kaki lebar 3kaki panjangnya 7kaki.kata sudin kepada aziz.

DAP akan kekal memerintah Penang selepas PRU13

Ramai sahabat-sahabat dan rakan taulan sama ada di dalam maupun di luar negeri Pulau Pinang bertanya kepada penulis sama ada jika Pilihan Raya Umum yang ke 13 diadakan sebelum tarikh 8 Mac 2013, adakah parti DAP akan dapat mengekalkan kuasa politik mereka di Pulau Pinang?

Jawapan penulis kepada mereka dengan berlandaskan kepada perkembangan dan senario politik semasa menunjukkan ke arah yang DAP akan terus menguasai Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang dan Lim Guan Eng juga akan kekal sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang. 

Jika pada PRU12 lepas DAP memenangi kesemua 19 kerusi DUN (dari jumlah bilangan 40) dengan menewaskan kesemua calon-calon Gerakan dan MCA dan MIC, tetapi ADUN-ADUN PKR yang berbangsa Cina dan India berdiri teguh dan sepakat di belakang Lim Guan Eng, setiausaha parti DAP itu. Tambahan kepada faktor itu juga, ADUN-ADUN Melayu PKR dan seorang ADUN dari parti politik yang berfahaman Syiah Khawarij juga bersikap sama.

Sekarang mari kita kaji apa yang telah dan sedang dilakukan oleh Lim Guan Eng untuk mengalih sokongan penyokong-penyokong BN kepada parti DAP dan sekutu mereka daripada maklumat-maklumat yang diperolehi oleh penulis sendiri:-

1. Selepas sahaja PRU12 lalu para pengkaji parti DAP telah mendapatkan semua Daftar Pemilih yang digunakan oleh wakil-wakil kepada calon DAP, PKR dan PAS dan mengkajinya. Mereka mendapati saluran pertama tempat mengundi, majoriti pengundi di saluran pertama itu telah tidak menyokong mereka sebaliknya lebih memihak kepada calon BN yang menjadi Kerajaan pada masa itu. Kita patut ingat bahawa saluran pertama adalah terdiri daripada pengundi-pengundi dalam lingkungan umur 50 tahun dan ke atas.

Jadi, untuk mengubah pendirian pengundi-pengundi itu maka bayaran saguhati sebanyak RM100 setahun diberikan kepada pengundi-pengundi yang berumur 60 tahun ke atas. Hanya 'Warga Emas' yang berdaftar sebagai pengundi sahaja yang layak menerima cek RM100 yang diagihkan oleh Pejabat-pejabat Daerah di mana nama, nombor kad pengenalan dan alamat diperolehi daripada Daftar Pemilih berkenaan.

Bagi mendapatkan 'fund' untuk memula dan meneruskan Kumpulan Wang Skim Warga Emas ini termasuk bayaran pengkebumian RM1,000, derma-derma telah diminta (melalui telefon, bukan bersurat bagi menidakkan bukti) dari peniaga, persatuan perniagaan Cina dsb. termasuk dari Penang Turf Club, Kempen Tiada Beg Plastik (jika bukan hari Jumaat, Sabtu atau Ahad, pembeli barang dari supermarket atau hypermarket dikenakan bayaran 20 sen bagi setiap beg) serta penggunaan wang Kerajaan Negeri sendiri.

2. Bagi memenangi hati kakitangan Kerajaan negeri, jika pegawai persekutuan hanya dibayar RM500 sahaja sebagai bayaran saguhati pesekolahan anak hujung tahun, tetapi Lim Guan Eng memastikan ia mampu menyaingi Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan negeri-negeri lain. Jika tahun 2009 kakitangan kerajaan negeri telah mendapat saguhati sebanyak RM500 + RM250 = RM750, tahun ini pula sebanyak RM500 + RM300 = RM800. Tindakannya itu sedikit sebanyak mendapat sambutan positif daripada kakitangan Kerajaan yang sebagaimana kita ketahui lebih 75% daripadanya terdiri daripada orang-orang kita.

3. Pernahkah kita terfikir sebelum ini untuk mengenang jasa para buruh kasar (labourers) Kerajaan yang bekerja lebih 30 tahun menyapu sampah di jalan, mencuci longkang dan parit besar, mengangkat sampah busuk darinya siang dan malam? Tapi Lim Guan Eng telah berjaya memenangi hati mereka yang 90% majoritinya orang kita dan perkara ini disampaikan sendiri kepada penulis. Mereka berkata selama mereka bekerja lebih 30 tahun, mereka tidak pernah mendapat anugerah Perkhidmatan Cemerlang dengan begitu ramai (Anugerah perkhidmatan Cemerlang mendapat ganjaran saguhati RM1,000) sekali bagi satu-satu jabatan. Di samping juga ramai di antara mereka telah dianugerahkan Pingat Bakti Setia (Pingat yang paling rendah khas untuk kakitangan Kerajaan) yang mana para penerima angugerah dan isterinya layak kepada sepersalinan pakaian (termasuk kasut) semasa menerima pingat. Kata mereka lagi sebelum ini Ketua jabatan tak pandang pun kepada mereka dalam penganugerahan pingat setiap tahun, cuma orang atas saja diberikan.

Bagi kebanyakan pengundi-pengundi Cina di Pulau Pinang walau apapun fahaman politik mereka, mereka tidak bergantung kepada ihsan Kerajaan dalam menjalani kehidupan mereka kerana mereka berkemampuan. Mereka telah dan akan terus menguasai ekonomi, mereka telah dan akan terus menguasai hartanah, mereka telah dan akan terus menguasai pendidikan. Mereka mampu membina seribu lagi sekolah-sekolah Cina dan mereka juga mampu membina sepuluh lagi universiti swasta, jika tiada sekatan dibuat. Bagi mereka jika menghalang kepada kehendak mereka atau bangsa mereka, ianya dibalas balik melalui pilihanraya mendatang.

Di akhir kalam, maka kita para pendokong Barisan Nasional haruslah mengukuhkan perpaduan kerana walaupun Melayu di Pulau Pinang hanya dalam lingkungan 38% sahaja dari jumlah penduduk, tetapi semasa BN memerintah Pulau Pinang dulu, bilangan EXCO UMNO adalah lebih satu pertiga dari jumlah EXCO dan fortfolio Tanah dipegang oleh orang UMNO sendiri. Kita tak sebodoh Nizar yang menggadaikan EXCO Tanah dalam negeri yang majoritinya orang Melayu kepada Ngeh DAP 


Sumber:mulutmelayu

Mat Kilau:awat susah sangat melayu nak bersatu.

dok buat-buat lupa,
lama-lama tinggal celepa, 
orang lain buat harta, 
kita juga yang tak ada apa.

Thursday, November 25

PAS bukan Pembela tapi Pencacai.



Banner itu bertajuk 'Kami Tak Nak Wang Judi' dan 'Kami Pemuda PAS Membantah Kerjaaan Penang Lulus 96 lesen Premis Urut dan 1367 Hiburan.'

Banner itu dikatakan digantung oleh Pemuda PAS Pulau Pinang sebagai tanda tidak menyokong dengan kemungkaran yang dilakukan oleh Lim Guan Eng yang mahu negeri itu menjadi hab maksiat yang hebat.
Kelulusan 96 lesen premis urut dan 1367 hiburan oleh Lim Guan Eng dalam tempoh masa yang singkat memang patut disanggah oleh rakyat Pulau Pinang yang tidak mahu gejala maksiat berleluasa di negeri itu.
Orang Islam Pulau Pinang tak kira perbezaan parti politik sepatutnya bangkit beramai-ramai menyatakan bangkangan kita. Banner itu adalah contoh baik untuk menujukkan kekecewaan orang Islam terhadap isu yang berlaku.
Yang lawaknya, Pemuda PAS di Pulau Pinang tanpa fikir panjang, menafikan usaha baik itu. Mereka menafikan banner itu adalah usaha mereka. Alasan mereka tentu menggelikan hati kita.

Rujuk laporan berita di bawah :-

Menurut Ketua Penerangan PAS Nibong Tebal, Nazir Arshad kemungkinan banner tersebut dipasang selepas pukul 3.00 pagi oleh orang yang tidak bertanggungjawab atau diupah untuk menimbulkan kemarahan rakyat terhadap PAS.
"Mana boleh biarkan nama PAS rosak kerana banner berkenaan."
'Menimbulkan kemarahan rakyat terhadap PAS atau 'menimbulkan kemarahan Lim Guan Eng terhadap PAS'?

Inilah persepsi utama rakyat Pulau Pinang apabila membaca keterangan si Nazir Arshad. Kenapa rakyat perlu marah jika banner itu membangkang kemungkaran yang berlaku di Pulau Pinang? 

Hanya Lim Guan Eng sahaja yang akan melenting dan memarahi PAS Pulau Pinang kerana 'lawan towkey'!

'Nama PAS rosak kerana banner berkenaan'? Ini adalah satu lagi kenyataan yang sangat pelik kerana tiada rosaknya nama PAS itu memperkatakan suatu kemungkaran yang dilakukan oleh kerajaan Lim Guan Eng DAP.

Nama PAS hanya rosak di mata Lim Guan Eng sahaja. Tapi kerana membangkang hab maksiat yang disokong oleh Lim Guan Eng.



Mat kilau eloklah PAS nie kuda tunggangan Guan Eng,Pemimpin melayu PAS_PIS_PUS kenan cucuk hidung lepas nie melayu kena halau pi atas bukit. 

Lagi Kezaliman Kerajaan DAPig P. Pinang, Gerai Rakyat DiRoboh


Di sebalik protes serta bantahan pelbagai pihak berhubung isu penindasan terhadap peniaga Melayu di negeri ini, aktiviti agensi penguat kuasa kerajaan negeri meroboh gerai golongan itu seolah-olah tiada kesudahannya, malah semakin menjadi-jadi.
Jika sebelum ini tindakan meroboh gerai Melayu tertumpu di kawasan pulau, kini ia menular ke Seberang Perai. Terbaru enam pengusaha gerai makanan dan minuman berhampiran astaka medan selera Bandar Perda di sini pula menjadi mangsa.
Dalam operasi kira-kira pukul 9 pagi ini, kira-kira 30 anggota penguat kuasa Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) meroboh gerai peniaga kecil di kawasan itu kerana didakwa beroperasi secara haram.
Selain khemah dan payung gerai, pelbagai peralatan termasuk mesin atau dapur memasak, meja serta kerusi turut dirampas.
Paling dikesali, operasi atas arahan kerajaan negeri DAP itu tetap diteruskan walaupun seorang peniaga merayu supaya ia ditangguhkan memandangkan satu majlis kenduri meraikan 150 anak yatim dan ibu tunggal sempena Aidiladha akan diadakan di situ petang ini.
Paling dikesali, operasi atas arahan kerajaan negeri DAP itu tetap diteruskan walaupun seorang peniaga merayu supaya ia ditangguhkan memandangkan satu majlis kenduri meraikan 150 anak yatim dan ibu tunggal sempena Aidiladha akan diadakan di situ petang ini.
Seorang peniaga, Muhammad Zaini Masiam, 53, berkata, dia cuba merayu supaya operasi itu ditangguhkan memandangkan anak-anak yatim serta ibu tunggal sudah dijemput, malah persediaan memasak lauk-pauk sedang dijalankan.
“Tapi mereka tidak peduli langsung kerana memberi alasan arahan sudah dikeluarkan untuk roboh. Berilah muka sedikit, ini tujuan amal bukan untuk suka-suka,” katanya yang kerugian lebih RM15,000 selepas pelbagai peralatan dapur dan khemah gerainya dirampas .
Muhammad Zaini mendakwa, kerajaan negeri bersikap ‘pilih bulu’ apabila banyak gerai terutamanya di Taman Chai Leng serta di sekitar Pasar Awam Bukit Mertajam tidak dirobohkan walaupun secara terang-terangan mengganggu laluan trafik dan menyusahkan orang ramai.
“Kami bukan kaya, nak berniaga pun kumpul modal anak-beranak. Pendapatan pun bukan banyak, peniaga kaum lain dibiarkan bebas berniaga tetapi peniaga kecil macam kami diganggu,” katanya kesal.
Peniaga char kuetiau, Rosli Che Me, 32, pula memberitahu, dia menerima notis daripada MPSP minggu lalu yang mengarahkan dia mengosongkan kawasan tersebut kerana beroperasi secara haram, selain didakwa berniaga di tempat letak kereta.
“Kenapa kerajaan negeri tidak boleh bertolak ansur? Dulu ketika pemerintahan Barisan Nasional (BN), tidak pernah kami dilayan begini tapi keadaan sudah lain. Kerajaan negeri seolah-olah mahu menabur pasir dalam periuk nasi kami,” katanya.
Seorang lagi peniaga, Suhaimi Musa, 56, berkata, dia pernah menyewa premis di astaka medan selera berkenaan tetapi sambutan pelanggan terlalu sedikit memandangkan saiznya yang kecil.
‘‘Sekurang-kurangnya berilah pilihan atau kenal pasti tempat yang lebih sesuai, janganlah hanya menghukum kerana kami pun nak cari makan untuk menyara keluarga,” katanya.

TUN DR. LIM CHONG EU 1919-2010.



Mendiang Tun Dr Lim Chong Eu (kiri) bersama Syed Hussein Al-Attas (berjambang) ketika meraikan kemenangan Parti Gerakan pada pilihanraya umum 1969. 

Tun Dr Lim Chong Eu meninggal dunia di Pulau Pinang semalam.

Mendiang Tun Dr Lim merupakan Ketua Menteri Pulau Pinang dari tahun 1969-1990. Pernah menjadi Presiden MCA dari Mac 1958-Julai 1959 dan Presiden Gerakan 1969-1980 setelah mengambil alih dari Syed Hussein Al-Attas. Berikut ialah kata-kata hikmat mendiang Tun Dr Lim dalam satu ucaptama di USM pada Julai 1995 untuk tatapan generasi hari ini.

"What we must understand is that the Malaysian nation was not formed just by the words and articles in the written Constitution. The Malaysian nation evolved from the acceptance of our people to live, work and die together as Malaysians within the framework of the Constitution. This decision of popular acceptance was established through the procedures of parliamentary democracy."



Di dalam ucapan tersebut, Tun Dr Lim turut berkata: "In the context of the existence and life of the Malaysian Nation, the Federal Constitution is the sacred heritage of the Malaysian people irrespective of their individual ethnic heritages or cultural and religious backgrounds. It must be the fundamental duty of each and every citizen to honour, respect and uphold the Malaysian Constitution.

This spirit of placing the Rule of Law under a duly elected Parliament and the State Assemblies must always underlie all our actions as Malaysians. This is just what patriotism is all about.This spirit must be carefully cultivated and sustained by all the people in Malaysia irrespective of their own ethnic origins, cultural heritages and religious beliefs. The Rukunegara expresses the fundamental commitment for every Malaysian to uphold national unity in order to ensure progress into the future.

By accepting the spirit of coexistence of the various ethnic communities that have been bonded together by the Constitution, the tenets of the Rukunegara ushered in the coevolutionary forces that have built Malaysia into what it is today.

Together, the Malaysian family shall march in unison over a broad front to realize Wawasan 2020. It shall be the common vision of all Malaysians that by then, if not before, Malaysia can take its place amongst the developed nations in the world. Thus the national leadership under Y.A.B. Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad has lighted the torch that we shall carry into the years ahead.

REST IN PEACE, TUN.

Wednesday, November 24

PKR ada 4juta ahli fakta atau auta.




Dakwaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) kononnya ia mempunyai sehingga 400,000 anggota menjadi tandatanya banyak pihak termasuk ramai bekas pemimpin parti itu sendiri.
Menurut mereka sehingga kini dakwaan itu gagal dibuktikan sama ada menerusi rekod bertulis mahupun pemilihan Majlis Pimpinan Pusat yang berakhir Ahad lepas yang menyaksikan hanya 10 peratus daripada jumlah yang dikatakan anggota parti keluar mengundi.
Anuar Shaari, bekas setiausaha sulit Penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata saiz keanggotaan PKR itu amat diragui bahkan sebelum beliau keluar dari parti itu pada Mei 2007, tiada satu rekodpun ditunjukkan bahawa parti itu mempunyai ahli sebanyak itu.
"Setiausaha agung dulu (Datuk Salehuddin Hashim) tidak pernah menunjukkan rekod jumlah keahlian dan setiausaha sekarang ini (Saifuddin Nasution Ismail) pun tak pernah tunjuk. Jadi ini amat meragukan."
"Kalaulah betul ada ahli sebanyak yang dikatakan, buktikanlah. Daripada pemilihan MPP pun, yang mengundi Mohamed Azmin Ali (calon timbalan presiden) tak sampai lima peratus pun," katanya kepada Bernama.
Anuar berkata sekiranya benar anggota PKR sebesar itu, ini bermakna sebahagian besar tidak mengambil bahagian dalam proses pemilihan parti, maka ini dilihat sebagai satu protes secara halus.
Mengikut keputusan tidak rasmi, Mohamed Azmin yang kini Naib Presiden PKR, dipilih sebagai timbalan presiden mengalahkan seorang lagi Naib Presiden, Mustaffa Kamil Ayub. Seorang lagi calon, Datuk Zaid Ibrahim, menarik diri dan keluar dari parti itu selepas mendakwa berlaku penyelewengan dalam pemilihan.
Jawatan Presiden kekal dipegang Datin Seri Wan Azizah Ismail yang menang tanpa ditandingi. Anak Anwar dan Wan Azizah, Nurul Izzah, pula terpilih sebagai naib presiden.
Ditanya mengapa pemilihan MPP hambar dengan peratusan keluar mengundi pada tahap 10 peratus sahaja berbanding Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC), Anuar berkata ia disebabkan keghairahan anggota untuk mengundi terbantut kerana telah diberikan tekanan oleh beberapa pemimpin.
"Segalanya telahpun dicaturkan dan ada juga pemimpin yang mendesak, merayu, meminta dan ada juga yang mengugut supaya calon mereka dimenangkan," katanya.
Kenyataan yang hampir sama turut disuarakan oleh bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Senator Ezam Mohd Nor.
Katanya meskipun beliau tidak mengetahui jumlah anggota PKR selepas meninggalkan parti pada 2006, jika berdasarkan jumlah keanggotaan yang ada, sepatutnya lebih ramai anggota yang mengundi pada pemilihan MPP.
"Sekiranya benar, sudah pastinya calon yang menang tidak diberikan mandat daripada ahli untuk memimpin parti berdasarkan kepada peratusan kecil yang keluar mengundi," katanya.
Ezam tidak menolak kemungkinan bahawa peratusan mengundi rendah disebabkan anggota PKR merasa diperalatkan untuk mencapai matlamat politik individu tertentu.
Penganalisis politik, Dr Sivamurugan Pandian, pula berkata beliau juga sangsi dengan jumlah keanggotaan PKR.
"Saya tidak tahu ia benar atau tidak. Kalau benar, sudah pastilah mereka ini akan keluar mengundi.
"Kalau kita berpegang kepada baki 90 peratus lagi anggota PKR keluar mengundi, keputusan pemilihan boleh jadi berbeza.
"Pada saya kalau benar (anggota PKR 400,000), 90 peratus itu adalah kelompok yang menunjukkan protes secara halus," katanya pensyarah sains politik dari Universiti Sains Malaysia itu. - BERNAMA
Mat Kilau:Pak Sheik ternyata lakonanmu terlalu hebat.  

Pak Sheik Penipu-Tun Mahadir.


Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, pihak luar semakin tidak percaya kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan dengan itu kerajaan tidak perlu bimbang dan menghalangnya daripada pergi ke luar negara bagi mengelak ketua pembangkang itu daripada terus menghina Malaysia.

Lagipun, kata bekas Perdana Menteri, jika Anwar dihalang ke luar negara, ini akan menimbulkan kemarahan terhadap kerajaan, dan kerajaan akan berdepan dengan pelbagai tuduhan.

"Kita tak patut halang dia keluar negara. Saya tak fikir kita patut takut kepada dia. Kita buat macam itu, orang lagi jadi marah kepada kita, benci kepada kerajaan. Nanti mulalah orang cakap kerajaan itu dan ini," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Eastern Pacific Industrial Corporation (EPIC) Berhad di Kemaman Supply Base kawasan Perindustrian Teluk Kalong di sini hari ini.

Dalam perbahasan di Dewan Rakyat semalam, beberapa penyokong kerajaan mencadangkan agar Anwar tidak dibenarkan ke luar negara bagi mengelak beliau daripada terus memburukkan Malaysia.

Dr. Mahathir juga berkata sudah sampai masanya penyokong dan ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyertai UMNO kerana terbukti PKR diwujudkan hanya untuk kepentingan individu tertentu dan bukannya memperjuangkan kepentingan rakyat.

Beliau berkata parti itu perlu dibubarkan dengan segera kerana kewujudannya hanya memecah belahkan orang Melayu dan umat Islam di negara ini.

Menurutnya dengan pembubaran PKR, orang Melayu serta umat Islam diyakini akan kembali bersatu teguh dalam sebuah parti yang selama ini banyak memperjuangkan nasib dan kebajikan mereka.

Mat kilau nantikan tayangan filem ini dipawagam yang berhampiran dengan anda.

Tuesday, November 23

Ketua Pemuda PCM Diugut.



An attachment to the police report made by Parti Cinta Malaysia Youth Chief after he received threatening calls telling him to change his party name....must be a derogatory or demeaning name(s).....WHO STARTED THIS NONSENSE OR RUBBISH of changing other party names? The Answer: YB TUAN LIM GUAN ENG!!!!!!!!

Monday, November 22

Siapa Yang Benar, Anwar Atau Mereka?

c

Adakalanya gambar sudah boleh menceritakan segala-galanya. Begitu juga dengan PKR, parti politik yang diasaskan oleh Anwar Ibrahim. Lihatlah wajah-wajah ini. Suatu ketika mereka adalah pemimpin PKR dan sebahagiannya adalah sahabat Anwar tetapi kini tidak lagi. Mereka dan ramai lagi pemimpin peringkat pertengahan dan cabang bertindak keluar kerana sebab yang sama - hilang kepercayaan terhadap ketua pembangkang itu.

Terbaru, tindakan Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan, Zaid Ibrahim meninggalkan PKR kelmarin, mencetuskan tanda tanya besar tentang nasib parti itu. Siapa lagi yang akan keluar dan sampai bila PKR mampu bertahan?

Seperti biasa, Anwar dan orang kepercayaannya, Azmin Ali atau ada yang merujuk mereka sebagai rakan kongsi, sudah punya jawapan. Kedua-duanya akan mencari salah semua mereka yang meninggalkan parti. Malah ada yang dihina dan difitnah. Tetapi siapakah yang benar, sama ada Anwar bersama Azmin atau puluhan pemimpin serta ribuan lagi ahli PKR meliputi semua kaum yang bertindak keluar?

Tidak perlu Awang ulas panjang untuk mencari jawapan. Renungkanlah di mana salahnya. Parti yang masih baru sudah ditinggalkan sebegitu ramai pengikut. Sebenarnya terlalu banyak isu melingkari PKR daripada integriti dan moral Anwar, dasar yang bercelaru sehinggalah kepada kelemahan pengurusan parti sebagaimana kegawatan pemilihan parti itu sekarang. Tetapi yang lebih menarik untuk dikaji mengapa semakin kuat dorongan untuk keluar PKR. Seorang bekas pemimpin PKR memberitahu Awang, Anwar seorang yang hipokrit dan melakukan perkara yang tidak boleh diterima dek akal dan kewarasan. ``Sesiapa sahaja yang mengetahui siapa sebenarnya beliau, pasti terdorong kuat untuk membetulkan keadaan. Ini juga jihad,’’ katanya.

Awang menung panjang apatah lagi mendapat tahu satu demi satu kisah sisi gelapnya yang luar biasa. Keghairahan beliau mendapatkan campur tangan asing bagi menyelamatkan dirinya daripada kes liwat, amat memalukan. Rasanya, Anwar adalah ketua pembangkang di seantero dunia yang paling bermasalah dan mempunyai isu moral yang serius. Awang bersyukur kebenaran makin terserlah. Tahniah kepada semua yang berani menegakkan kebenaran dan meninggalkan Anwar. Semoga Allah menyelamatkan Malaysia. Benar, ini juga jihad kita.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive