Saturday, December 11

Namewee minta 1 juta.


Nazri Pandang Enteng Sindiran Perkasa
PETALING JAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz memandang enteng sindiran Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang mendakwa kononnya beliau sanggup merendahkan maruahnya dengan bertemu Wee Meng Chee atau Namewee di Parlimen, Khamis.
Malah beliau tidak peduli dengan kenyataan Ahli Majlis Tertinggi Perkasa, Mohd. Zahid Md. Arip itu kerana menganggap sesiapa sahaja bebas bersuara tetapi berada dalam batas undang-undang.
"Saya muka tebal. Saya tidak peduli masalah itu kerana kita menghormati kebebasan bersuara. Tapi apa yang saya buat semua itu adalah betul. Tidak ada yang salah.
"Asalkan saya tidak lakukan perkara yang melanggar undang-undang, ia adalah okey," katanya kepada mStar Online, Sabtu.
Beliau diminta mengulas kenyataan Mohd. Zahid sebelum itu yang menyelar tindakan Mohamed Nazri yang meluangkan masa menemui Namewee di Parlimen pada hari yang sama.
Namewee mengunjungi Mohamed Nazri bagi meminta kerajaan membiayai pembikinan video 1Malaysianya.
Pemuda kontroversi itu meminta bantuan peruntukan RM1 juta daripada kerajaan.
Sumber mstar.com
Apa sudah jadi sungguh senang minta 1 juta atas alasan berkonsepkan 1malaysia.dah lah masuk Parlimen dengan berpakaian tidak mengikut etika.
DS Nazri Aziz MUKA TEBAL dan sanggup merendahkan MARUAH MELAYUnya atas alasan KEBEBASAN BERSUARA.
Rasanya selepas ini akan rasa hormat kepada MENTERI akan luntue begitu saja. 


WALK4GAZA



Assalamualaikum dan Salam 1Belia 1Malaysia
JAWATANKUASA KHIDMAT MASYARAKAT & RAKAN MUDA (JKMRM) MAJLIS BELIA MALAYSIA menyeru agar semua lapisan masyarakat di Malaysia untuk menghadirkan diri ke program jalan kaki amal WALK4GAZA pada SABTU, 11HB DISEMBER 2010, PADA JAM 4.00 PETANG, BERTEMPAT DI HADAPAN MASJID PUTRAJAYA 

Kita bersatu atas nama kemanusiaan. Kita bersatu menentang sekatan yang dikenakan ke atas Gaza. Justeru ayuh kita bersama berjalan beramai-ramai (Big Walk4Gaza) bagi membuka mata dunia bahawa kita sebagai rakyat Malaysia menentang keras sebarang tindakan yang melampaui norma kemanusiaan. Kita akan diiringi oleh 400 orang pemain kompang yang akan turut serta berjalan bersama!

Dengan izin Tuhan, kita mengharapkan agar sasaran seramai 10,000 orang akan bersama-sama dalam Program Amal Walk4Gaza ini.

Saksikan juga promo secara langsung dalam rancangan Apa Kata Wanita pada hari Sabtu, 4hb Disember 2010 jam 12.00 tengahari di TV1 bersama belia Palestin, Derek dan Jenny Graham (Kapten Kapal Rachel Corrie) dan Yasin dengan lagu terbaru khas untuk Palestin.

Terima kasih kepada NGO, agensi, syarikat dan para penyumbang yang sudi menghulurkan bantuan bagi menjayakan program ini. Penyertaan dan sumbangan anda amat kami harapkan bagi mengisi Tabung Gaza...

Aksesori dan cenderahati FREE GAZA seperti baju, bandana, mafla dan lain-lain turut disediakan di kaunter pendaftaran Walk4Gaza. Daftar awal bagi mengelakkan kesesakan kerana ianya terhad. Kaunter pendaftaran akan mula dibuka bermula jam 9 pagi, Sabtu, 11.12.2010 di hadapan Masjid Putrajaya.

Terima kasih.




Namewee.



Namewee, Nama yang terkenal kerana gelagat budak jahat yang menghina Negara dengan mengubal lagu Negarakuku pada suatu ketika dahulu.

Belum lagi habis isu itu dilupakan oleh masyarakat, beliau berkarya lagi dengan menghina TNB dan menghina Melayu dengan lirik "Melayu Balik hutan Jadi Sakai".

Selepas itu, beliau membuat satu lagi video klip yang menghina Guru Besar dengan dengan perkataan-perkataan lucah.

Semua ini tidak terbukti perbuatan beliau suatu kesalahan kerana pihak kerajaan tidak mengambil tindakan terhadap beliau, dan terbaru, Menteri yang menjaga undang-undang memaklumkan tidak ada kes terhadap Namewee.




Pada 9hb Disember 2010 beliau telah datang berjumpa dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Parlimen.

Budak ini telah dilayan ISTIMEWA sekali lagi apabila dapat melepasi Pengawal Parlimen tanpa mengikut protocol berpakaian di Parlimen dengan hanya memakai T-Shirt Bulat tanpa tali leher dan memakai tutup kepala serupa dengan wajah RAPs beliau.

Peribadi yang suka mengutuk orang lain dan mengkritik kerajaan bukannya satu tiket membenarkan beliau melanggar peraturan di Parlimen. Kenapa pihak yang bertanggunjawab boleh membenarkan beliau memasuki Parlimen tanpa mengikut peraturan yang telah ditetapkan?

Yang menerima kunjungan pula, seorang Menteri yang menjaga Hal Ehwal Parlimen yang mahir dengan selok belok tatacara dan etika parlimen. Kemungkinan selepas ini Menteri berkenaan akan memberi alasan bahawa beliau tidak memasuki Dewan, tetapi umum tahu kalau hendak memasuki banggunan Parlimen sudah tentu ada etika dan peraturan perpakaian dan kene memakai tali leher dan berkemeja lengan panjang, sekiranya tidak, pengawal akan melarang sesiapa pun dari memasuki Bangunan parlimen.

Sebagai rakyat Malaysia yang patuh pada undang-undang  berasa pelik  apakah istimewanya orang bernama Namewee ini sehinggakan boleh berbuat apa sahaja di Malaysia tanpa ada undang-undang yang boleh menghalang beliau.



Bagi pendapat Mat Kilau jika ini berterusan akan ada lagi ramai sepertinya akan timbul selepas ini.


Amat mengecewakan apabila kenyataan Menteri bahawa Namewee patut diberi peluang kedua,apa dia peluang kedua kurang dengar.


Rasa hormat akan luntur jika kita terlalu memberi muka kepada orang yang pernah menguris hati Melayu 1malaysia


Budaya "biar pi lah kat depa" tersemat dikalangan orang yang lupa akan sokongan melayu. 

Friday, December 10

Kerajaan Pas cuai disaman RM1b

KUALA TERENGGANU 9 Dis. – Akibat kecuaian dan mungkir janji kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003, kerajaan negeri perlu membayar tuntutan saman RM1 bilion kepada sebuah syarikat pembalakan, Riyapadu Sdn. Bhd. (Riyapadu).
Keputusan yang memihak kepada syarikat berkenaan dibuat oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu, Datuk Abdul Rahim Muda dalam penghakiman 27 Oktober lalu.
Pengarah Riyapadu, Ally Azwin Datuk Abdul Hamid berkata, keputusan penghakiman berkenaan telah membuktikan ‘kezaliman’ yang dilakukan kerajaan Terengganu pimpinan Pas pada tahun 2003.
“Alhamdulillah Allah telah berikan keadilan pada hari ini, kami bersyukur,” katanya pada sidang akhbar, di sini hari ini.
Menurut Ally Azwin, berdasarkan penghakiman itu, pihaknya yakin berjaya memperoleh bayaran RM1 bilion seperti mana yang dituntut berhubung kecuaian dan mungkir janji kerajaan negeri ketika itu berkaitan konsesi pembalakan di Empangan Kedua Hulu Terengganu.
Ally Azwain berkata, mahkamah dalam keputusannya memerintahkan defendan (kerajaan Terengganu) mengembalikan wang RM25 juta yang telah dijelaskan oleh plaintif (Riyapadu) pada 2003 bagi bayaran premium konsesi balak di kawasan seluas 16,587 hektar.
Katanya, mahkamah juga memerintahkan bayaran faedah RM7.55 juta pada kadar faedah empat peratus setahun manakala baki deposit bagi bayaran lesen dan cukai balak pula sebanyak RM166,432.86 yang dibayar kepada plaintif.
“Hakim juga putuskan plaintif berhak dapat bayaran keuntungan hasil kawasan balak seluas 1,200 ekar (486 hektar) yang merupakan sebahagian daripada keseluruhan konsesi yang diserahkan kepada Riyapadu,” katanya.
Pada Disember 2007 lalu, Riyapadu memfailkan saman RM1 bilion terhadap kerajaan negeri berikutan tindakan menamatkan perjanjian konsesi balak dengan syarikat itu.
Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi di sini selepas syarikat tersebut mendakwa perjanjian konsesi mengambil hasil hutan pada 2003 itu ditamatkan secara tidak sah.
Ia membabitkan perjanjian antara syarikat tersebut dengan kerajaan negeri untuk mengambil hasil hutan di kawasan kira-kira seluas 16,587 hektar di Mukim Tembat dan Petuang, Hulu Terengganu.
Mengulas lanjut, Ally Azwin berkata, keputusan mahkamah tersebut juga mendedahkan kecuaian kerajaan Pas Terengganu ketika itu yang bertindak menamatkan kontrak selain menarik balik lesen sesudah perjanjian dibuat.
“Kerajaan Pas ketika itu bukan saja mungkir janji malah telah melakukan pembohongan dan penyelewengan fakta terhadap sebuah syarikat bumiputera,’’ katanya.
Sementara itu, Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said semasa diminta mengulas keputusan mahkamah itu berkata, kerajaan negeri telah mengemukakan rayuan memandangkan mereka perlu bertanggungjawab melunaskan tuntutan tersebut.

Klinik 1Malaysia di pedalaman

DS NAJIB melambai tangan ke arah orang ramai sebaik turun dari bas Klinik Bergerak 1Malaysia 
di Kampung Orang Asli Pos Raya, Gopeng semalam.

IPOH - Klinik Bergerak 1Malaysia akan memberi kemudahan rawatan percuma kepada penduduk di pedalaman yang belum mendapat kemudahan sepenuhnya di klinik-klinik bergerak yang dikendalikan Kementerian Kesihatan sebelum ini.
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, konsep itu diperkenalkan bagi memastikan 25 peratus lagi kawasan pedalaman seluruh negara yang berada di luar lingkungan 25 kilometer dari pusat perubatan dan kesihatan terdekat menikmati kemudahan kesihatan.
Katanya, konsep klinik bergerak sudah disediakan Kementerian Kesihatan sebelum ini dengan 171 buah klinik udara, air dan darat iaitu 60 buah di Semenanjung, 13 di Sabah dan 98 di Sarawak yang memberi perkhidmatan kepada lebih 1,600 buah kampung pedalaman.
"Klinik Bergerak 1Malaysia adalah perkongsian antara Yayasan 1Malaysia Development Berhad (IMDB) dengan Kementerian Kesihatan. IMDB menyediakan bas manakala kementerian menyediakan doktor dan perubatan," katanya ketika melancarkan Klinik Bergerak 1Malaysia di Kampung Orang Asli Pos Raya, Gopeng dekat sini semalam.

ADUN DAPig Rupanya Buta Sejarah.

Baru tahu aku tahu rupanya Beruk dua  ekor nie buta sejarah,Ng Wei taik ADUN komtar dan RSN rayer ADUN Seri Delima yang terkenal dengan nama gelaran Beruk.


Berdasarkan isu semasa yang menjadi buah mulut sekarang ini berkenaan kadar bayaran pajakan Pulau Pinang dan cadangan tuntutan Kedah ke atas Pulau Pinang.
Ng Wei Aik secara sinis berkata dia tak mau tukar kod nombor IC 07 kepada 02

07 untuk yang lahir di Pulau Pinang dan 02 di Kedah.Kononnya Wei Aik ni tak mau jadi orang Kedah kerana dilahirkan di Pulau Pinang dan nak jadi rakyat negeri PP yang setia.



Wei Aik juga secara terang-terang menolak fakta sejarah sebenar bahawa Kerajaan Kedah hanya MEMAJAK Pulau Pinang. Beliau dilaporkan berkata bahawa semua kisah dulu hanya tinggal sejarah yang tak perlu diungkitkan lagi. Isu ini dah tak relevan lagi katanya. Wei Aik paham apa itu pajak?

Tujuan tampalan ini bukan nak timbulkan isu Pulau Pinang yang perlu dikembalikan kepada Kedah kerana isu ini tak perlu diperbesarkan, tapi nak tunjukkan bahawa si komunis DAPig ni takkan sesekali serahkan 'haknya' bila ada di tangan kepada orang lain. Tidak sesekali  mereka sanggup duduk dibawah Kesultanan Melayu Kedah. Impian dan cita-cita utk jadikan Pulau Pinang sebagai Singapore kedua masih teguh berdiri tersemat di hati mereka.


Pada hari ini 20.04.1791, Sultan Kedah, Sultan Abdullah telah bersetuju membuat dan menetapkan syarat-syarat bagi satu perjanjian dengan kompeni Inggeris. Perjanjian ini ditandatangani oleh Tengku Shariff Muhamad, Tengku Alang Ibrahim dan Dato Penggawa Telebon (selaku wakil-wakil Sultan Kedah) dengan Francis Light (selaku wakil Kompeni Inggeris) di Fort Cornwallis, Pulau Pinang pada 1hb Mei, 1791.

Perjanjian ini mengandungi beberapa perkara antaranya:

a) Kompeni Inggeris akan membayar 6,000 ringgit Sepanyol tiap-tiap tahun kepada Sultan selagi Pulau Pinang menjadi hakmilik Inggeris.

b) Sultan bersetuju tidak akan menghalang atau mengenakan cukai ke atas apa-apa bekalan yang dibeli di Kedah bagi keperluan Pulau Pinang dan kapal-kapal Kompeni Inggeris.

c) Semua hamba yang lari dari Kedah ke Pulau Pinang atau dari Pulau Pinang ke Kedah akan dikembalikan kepada tuan masing-masing.

d) Sultan tidak akan membenarkan mana-mana kuasa Eropah yang lain menduduki mana-mana tempat di Kedah.

Perjanjian itu amat penting kepada pihak Inggeris kerana ia merupakan dasar perundangan yang mengesahkan hakmilik Inggeris ke atas Pulau Pinang walaupun Inggeris telah mendudukinya sejak tahun 1786. Sebelum perjanjian itu ditandatangani Francis Light telah mendapat izin Sultan menduduki Pulau Pinang secara tidak rasmi sementara menunggu kelulusan dari London mengenai syarat yang menghendaki Syarikat Hindia Timur Inggeris memberi perlindungan tentera kepada Kedah.

Sultan Abdullah kalah dalam peperangan dengan Inggeris, oleh itu beliau terpaksa mengakui kekalahan dan berdamai melalui perjanjian yang dipersetujui pada hari ini dalam tahun 1791 dan ianya ditandatangani pada I hb Mei, tahun yang sama.

Yang Rayer beruk dok meroyan kata Kedah tak patut dapat satu sen dari Pulau Pinang.
ternyata benar puak DAPig nie pandai Tak boleh tumpang yang hairan masih lagi ramai dok sokong depa dengan BOSS DEPA kepala besar LGE tue pasal apa tak tau. 


Thursday, December 9

Guan Eng dapat kek hari jadi hitam tengkorak !



Guan Eng dikhabarkan telah menerima kek hitam lagi sempena hari lahir beliau yang ke 50 di KOMTAR hari ini. Tiga kek hitam berbentuk hati itu diberikan oleh beberapa Ngo sebagai ingatan kepada Lim Guan Eng tentang apa yang telah dilakukan oleh pemerintahan Lim dan DAP di Pulau Mutiara tersebut.

Ngo-Ngo terbabit ialah, Persatuan Anak Jati Pulau Pinang, Persatuan Peniaga Komtar, penduduk Kg Genting, Kg Jln Pokok Asam dan bekas penduduk Kg Buah Pala, turut hadir Aminah Abdullah, Presiden Persatuan Kebajikan Insan Mulia.

Kek pertama tertulis, 'selamatkan kg Genting', kek kedua 'selamatkan lot 21/22 (Jelutong) dan kek ketiga daripada persatuan Anak Jati Pulau Pinang.

Kek hitam itu dikatakan adalah sebagai simbolik menyampaikan rasa tidak puas hati penduduk terhadap kepimpinan rasis, chauvanis dan diktator Lim Guan Eng terhadap rakyat Pulau Pinang.Ini khususnya pemerintahan Ketua Menteri P.Pinang ini terhadap orang Melayu dan India di Pulau Pinang yang didiskriminasi dan dihalau dari kampung dan tempat cari makan mereka.

Malaysian Voices

Wednesday, December 8

Orang Melayu usah mudah lupa sejarah

ISU-ISU seperti hak istimewa Melayu, Ketuanan Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu serta kontrak sosial telah dicungkil kembali dan ada pihak tertentu menggunakan isu ini untuk mencapai objektif yang kita tidak pasti apa sebenarnya yang mereka mahukan.
Wahai kaum Melayu semua, berhentilah kita mencanang isu-isu sebegini untuk kepentingan tertentu. Jangan kita lupa peranan dan kedudukan kita pada hari ini. Sudah sekian lama orang Melayu dijajah oleh kuasa asing. Kini, sudah tiba masanya untuk kita bangun memajukan dan pada masa yang sama, mempertahankan tanah air kita daripada diceroboh anasir luar. Orang Melayu patut bersatu dan menunjukkan kita bukanlah bangsa yang suka berpecah belah.
Orang Melayu pada hari ini jangan sekali- kali melupakan sejarah apatah lagi meninggalkan sejarah dalam usaha menuju kemajuan dan kemodenan. Orang Melayu patut menjadikan sejarah lalu menjadi lebih baik pada hari ini dan masa akan datang.
Mengapa? Dalam sejarah masyarakat Melayu zaman dahulu, orang Melayu merupakan pelaut yang terkenal kerana mereka boleh meramalkan pergerakan musuh dan kapal-kapal di lautan serta mengetahui arah angin. Kerana kebijaksanaan ini beberapa buah negeri di Tanah Melayu menjadi pusat persinggahan kapal-kapal dagangan dari beberapa negara luar.
Tetapi di manakah Melayu dalam bidang ini sekarang ini? Begitu juga dalam sejarah Kesultanan Melayu Melaka yang telah diserang Portugis dan Belanda. Mengapa mereka hendak menawan Melaka dan apa yang lebih penting adalah mengapa mereka dengan senang dapat menawan kota Melaka? Sebabnya kerana salah seorang pembesar Melaka pada waktu itu telah belot dengan membuka rahsia kota Melaka kepada musuh.
Peristiwa itu cukup memberikan pengajaran, bahawa orang Melayu jangan sekali-kali menjadi pengkhianat bangsa dan negara. Jangan ada antara kita kerana kepentingan tertentu menjaja masalah negara kepada negara lain dan meminta negara lain membantu menyelesaikan masalah kita.
Ingat! Budaya dan adat resam masyarakat Melayu Malaysia tidak sama dengan budaya negara lain.
Semasa negara ini dijajah oleh British, segala pahit maung telah ditelan oleh datuk nenek kita. Tetapi apa yang British sudah buat pada orang Melayu dan apa yang British pernah kata kepada orang Melayu?
Di zaman penjajahan, apabila disebut sahaja sekolah Melayu, sudah pasti kita dapat bayangkan tentang struktur, keadaan persekitaran dan bangunan sekolahnya.
Keadaan ini merupakan satu faktor mengapa pendidikan Melayu tidak maju dan terkebelakang jika dibandingkan dengan sekolah Inggeris yang didirikan kerajaan British. Selain daripada masalah bangunan, sebahagian sekolah Melayu yang ada pada waktu itu tidak mempunyai kemudahan-kemudahan yang sepatutnya di mana sebahagian besar tidak mempunyai kelas yang sistematik, bahan bacaan yang dibekalkan juga sangat sedikit yang mana sebuah buku terpaksa dikongsi oleh tiga atau empat pelajar.
Begitu juga dengan perpustakaan yang keadaannya sangat mendukacitakan. Ini mungkin disebabkan kurangnya sambutan pelajar Melayu itu sendiri dan ada kaitannya dengan kurangnya buku-buku rujukan dalam bahasa Melayu. Apa yang nyata pada waktu itu sekolah Melayu tidak diberikan kemudahan dan infrastruktur yang teratur sebagaimana sekolah Inggeris.
Itu dari segi pendidikan Melayu. Jadi, orang Melayu yang hidup pada zaman serba moden ini jangan lupa akan kerendahan pendidikan Melayu zaman dahulu. Tetapi sedarkah kita ada orang Melayu tidak menghargai kemudahan pendidikan yang ada pada hari ini. Kita lihat saja walaupun kemudahan pendidikan hari ini tidak ada tolok bandingnya jika dibandingkan dengan negara membangun yang lain, masih ada anak-anak Melayu ponteng sekolah, ditendang keluar universiti dan malas belajar.
Di zaman penjajahan British juga, mereka menganggap orang Melayu apa? Orang Melayu dikatakan sebagai bangsa yang malas, tidak suka bekerja di bawah orang lain, tidak produktif, tidak mahu bekerja lebih kuat, cukup sekadar untuk menampung makan dan pakai sekeluarga.
Justeru, mereka tidak memberikan peluang kepada orang Melayu untuk terlibat sama dalam sistem pemerintahan dan juga ekonomi kapitalis mereka.
Adakah bangsa Melayu hari ini masih mahu dilabel sebegitu oleh orang luar?. Cuba kita lihat apa yang berlaku hari ini? Masih ada segelintir orang Melayu yang walaupun telah diberi pelbagai kemudahan, bantuan, subsidi, dan biasiswa masih lagi menongkat dagu? Rasanya sudah sampai masanya untuk kita membuang sindrom 'subsidi' dan usahakanlah untuk membantu diri sendiri dengan bekerja lebih kuat dan gigih.
Tunjukkanlah kepada negara luar yang orang Melayu hari ini tidak lagi malas dan mampu bekerja sendiri. Dahulu kerajaan memberikan tanah kepada orang Melayu untuk diusahakan. Ini kerana orang Melayu tidak mempunyai tanah untuk bercucuk tanam dan hanya mampu menyewa dari orang lain dan mereka sentiasa menjadi mangsa orang tengah. Atas keprihatinan ini, pihak kerajaan memberikan tanah kepada mereka melalui rancangan Felda.
Sebagai penduduk pribumi dan penduduk asal Tanah Melayu, orang Melayu diberi kuasa untuk mentadbir negara. Parti-parti yang menang akan memegang tampuk pemerintahan. Bukan itu sahaja 'pertuanan Melayu' akan tetap kekal dalam semua aspek politik, ekonomi dan sosial. Selepas itu muncul pula 'kontrak sosial' yang mengikat hubungan antara bangsa Melayu, Cina dan India. Kuasa-kuasa ini diperturunkan lagi ke peringkat bawah apabila wakil-wakil yang dipilih rakyat akan duduk di kerusi Parlimen. Begitu tinggi kuasa yang diberikan oleh rakyat. Tetapi apa yang berlaku?
Ada segelintir masyarakat Melayu yang telah menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan politik masing-masing sehingga melupakan tanggungjawab utama membantu rakyat yang telah memberikan mereka kuasa sebelum ini.
Itu adalah segelintir isu yang telah menampakkan senario-senario kealpaan masyarakat Melayu terhadap sejarah. Ingatlah perpecahan adalah bibit-bibit ke arah kemusnahan sesuatu tamadun manusia. Barangkali kita kena selidik balik faktor-faktor kejatuhan sesuatu tamadun dunia sebelum ini.

Mat kilau Itulah pentingnya Sejarah!

Berita Mutakhir - Nik Aziz Sakit Tenat



Sumber Malaysian Instinct

Oleh Farah Deeba
Ini satu berita gempar yang Farah terima tengah malam ini...dimaklumkan seorang rakan dari Kelantan bahawa Nik Aziz sakit tenat malam ini dan terpaksa dibawa ke hospital.
Punca dikatakan kerana sesak nafas.
Nik Aziz dikatakan dibawa menggunakan ambulan malam tadi.
Setakat ini tidak banyak maklumat yang diperoleh namun keadaan beliau dikatakan tenat dan beliau ditempat di wad rawatan rapi Hospital
Sakit beliau ini dikatakan ada berhubung kait dengan sakit dialami ketika mengerjakan haji tahun ini. Beliau dikatakan gagal menyempurnakan ibadah berkenaan dan terpaksa membayar Dam (denda).
Nampaknya sakit mengikut beliau sehingga ke negara ini...
Walaupun mungkin berlainan haluan politik, mari bersamalah kita mendoakan kesejahteraan beliau.

Mat kilau harap Nik Aziz cepat sembuh dan selepas ini berehatlah dari politik.

Monday, December 6

Shahidan Saran Facebook Disekat Jika Terus Gugat Keselamatan


Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Dr Shahidan Kassim mencadangkan agar laman sosial facebook disekat jika ia terus menggugat keselamatan negara.
Beliau berkata saranan agar sekatan dikenakan itu ekoran terdapat pengguna yang mengambil kesempatan atas kecanggihan teknologi untuk menghina agama Islam dan pemimpin negara.
"Jika mengancam keselamatan negara dan wujud unsur penghinaan terhadap agama, maka tidak perlu ada facebook," katanya.
Beliau  mengiringi Persatuan Facebook Perlis membuat laporan polis berhubung isu penghinaan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam sebuah laman sosial facebook, di balai polis Kangar, di sini Isnin.
Laporan polis itu dibuat oleh Timbalan Presiden Persatuan Facebook Perlis Mohd Faizuddin Ismail kira-kira 5.30 petang.
Selain laporan polis, laporan di Jabatan Agama Islam negeri berhubung isu itu akan dibuat berikutan tindakan pemilik akaun laman sosial itu menghina agama Islam.
Shahidan berkata penghinaan terhadap kedua-dua pemimpin negara itu di laman sosial terbabit disedari oleh anggota persatuan berkenaan pada 29 November lepas kira-kira 10.30 malam.
Shahidan, yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Tambun Tulang berkata pihak Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) perlu mengambil tindakan sewajarnya ke atas pemilik akaun laman sosial itu.
Selain SKMM, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan Majlis Fatwa Negara juga perlu mengambil tindakan ke atas pemilik akaun yang menghina agama Islam
Mat Kilau kata elok lah tue cari sapa yang dok buat kerja macam tue.hukum sepatutnya.

Maal Hijrah


TARIKH 1 Muharam bukanlah sekadar tahun baru yang diraikan kerana bergantinya tahun dari 1431 ke 1432 tetapi implikasi yang lebih penting adalah satu pertukaran dan pembaharuan dalam usaha menjadikan yang buruk kepada yang baik, yang baik kepada yang lebih baik dan seterusnya ke tahap cemerlang dan terbilang.
Lebih penting lagi, Maal Hijrah ini mempunyai pengertian yang cukup mendalam apabila penghayatan atas peristiwa dalam sejarah Islam dengan penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Makah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
Selaras dengan itu, dalam sebuah masyarakat majmuk yang agama Islam adalah agama rasmi, Maal Hijrah membawa satu implikasi penting saban tahun kerana diraikan dalam satu suasana harmoni, aman dan sejahtera sebagaimana temanya tahun ini iaitu ‘1Malaysia 1Ummah’.
Sesungguhnya, peristiwa penghijrah Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya mengajar kita supaya bersedia menghadapi sebarang cabaran atau kemungkinan, selain terus berusaha supaya kemungkinan sesuatu peristiwa buruk tidak akan berlaku.
Sebelum Hijrah, Rasulullah SAW telah merapatkan perhubungan dengan pembesar-pembesar Madinah dan sudah terdapat perjanjian dan sumpah setia orang Madinah kepada Baginda.
Apabila di Madinah, penganut Islam telah menghadapi beberapa percubaan daripada kaum Jahiliah untuk menawan Madinah. Semua dugaan ini telah dapat diatasi oleh Rasulullah dan pengikut-pengikutnya, apabila mereka bersedia untuk menghadapi kemungkinan-kemungkinan buruk dan tentangan-tentangan seperti itu.
Lantas, sesuai dengan perjuangan Rasulullah SAW yang menjadi teraju dan memperkuatkan akidah, memperbaiki dan meningkatkan ekonomi, memaju dan meningkatkan ilmu pengetahuan serta membentuk dan memelihara Kerajaan Islam, maka Kerajaan Malaysia sekarang ini juga berusaha ke arah itu.
Perlu difahami jika kerajaan hari ini mengaplikasikan semangat 1Malaysia maka sebabnya adalah agar rakyat mendapat kesejahteraan bersama dalam kewujudan pelbagai kaum dengan satu kesatuan. Kerajaan menerima hakikat bahawa rakyat perlu didahulukan lantas kebajikan menjadi agenda dan suara utama dalam melaksanakan perkhidmatan.
Dalam menerobos waktu dan sejarah lampau, tidak salah sekiranya kita mengundur setapak ke belakang untuk melangkah dua tapak ke hadapan. Kita berhijrah.
Kita mengambil aspirasi semangat Rasulullah dan para sahabatnya sepertimana yang kita sedia maklum bahawa Hijrah ini ertinya berpindah, maka kita umat Islam hendaklah berpindah atau mengubah sikap yang kurang baik dan tidak menguntungkan kepada sikap yang lebih berfaedah, walaupun terpaksa berhadapan dengan berbagai cabaran.
Nasib umat Islam tidak akan berubah jika kita sendiri tidak mahu mengubahkannya. Sikap manja, kurang berusaha, mengharap belas kasihan orang adalah sifat-sifat hina yang tidak disukai oleh Islam dan bertentangan dengan semangat Hijrah ini.
Dalam negara kita, Awal Muharam juga membawa pengertian cuti awam yang dirasai oleh keseluruhan masyarakat tidak kira agama, bangsa dan buaya. Ini secara tidak langsung menyemarakkan pemahaman masyarakat termasuk yang bukan beragama Islam terhadap takwim dan sejarah Islam.
Justeru, sabagai rakyat yang bertanggungjawab dan masyarakat yang tahu menghargai tentunya definasi lebih mendalam dapat dihayati dengan keazaman yang tinggi untuk terus memperteguh agama tanpa melupakan nilai bangsa dan tradisi kepimpinan dalam Negara.
Mat Kilau Salam Maal Hijrah 1432

Video Mesti Tengok !!: Bertambah Kurang Ajarnya Bukan Islam Di Masjid Negara!!

Lihatlah video dan foto perempuan jalang ini yang tidak mahu mengikut nasihat pekerja Masjid Negara.
Tahu siapa perempuan jalang dalam foto ini?
Takkan tak tahu ya...memang jalang pun!

Malah si perempuan itu membebel seperti beliau yang tahu sangat mengenai adab masuk ke dalam masjid. Kurang ajar betul !!!



Video : Blogger Minaq Jinggo.

'Anak Beranak Sendirian Berhad'.


KUALA LUMPUR 5 Dis. - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggelarkan pembangkang sebagai pakatan nepotisme memandangkan kepimpinannya yang dibarisi suami, isteri, bapa dan anak-anak.
Pengerusi Barisan Nasional (BN) itu berkata, perkara tersebut jelas apabila keputusan pemilihan sebuah parti pembangkang baru-baru ini menyaksikan ketua umum, presiden dan naib presidennya datang daripada sebuah keluarga.
Lebih menarik lagi menurut beliau, timbalan presidennya pula dikatakan ada hubungan istimewa dengan ketua umum parti berkenaan.
Katanya, begitu juga dengan satu lagi anggota pakatan pembangkang yang dilihat sebagai parti 'Anak Beranak Sendirian Berhad'.
''Dengan hegemoni dua dinasti, satu keluarga dengan kuasa dan satu lagi keluarga tanpa kuasa, semuanya ini telah ditentukan. Sebabnya dalam sistem parti ini setiausaha agung lebih berkuasa daripada pengerusi.
''Sungguh lucu rasanya apabila mereka pula yang berani menuduh kita sebagai pengamal nepotisme. Saya ingin bertanya siapa pengamal nepotisme yang sebenar di sini?" sindirnya.
Beliau berkata demikian ketika memberi ucapan dasar sempena Konvensyen BN di Wisma MCA di sini hari ini.
Mengenai Pas, Najib di dalam ucapannya hairan dengan pendirian parti itu kerana sanggup menjalin kerjasama dengan para pembohong besar, pemalsu dokumen, petualang bangsa dan pengkhianat negara walaupun mengaku menjadi pendukung Islam.
Oleh itu beliau berkata, lebih tepat lagi pakatan pembangkang terdiri daripada dua buah keluarga dengan satu lagi parti menjadi pak turut atau kuda tunggangan.
''Apa yang boleh dikatakan Pas sepatutnya bertindak lebih bijak daripada itu dan eloklah Pas terus berpegang teguh kepada apa yang kononnya menjadi prinsip mereka selama ini," katanya lagi.
Dalam perkembangan lain, Perdana Menteri dengan nada sinikal mempersoalkan kenyataan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bahawa suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah anugerah tuhan.
''Ya, kita faham kesetiaan dan kekaguman seorang isteri terhadap 'ke..he..ba..tan' suaminya itu. Namun rakyat Malaysia ingin bertanya, berdasarkan nas atau hadis mana pendapat itu dibuat.
''Berbekalkan justifikasi hukum atau istinbat mana sehingga pernyataan begini sanggup dikeluarkan. Adakah ini ijtihad baru atau lebih tepat, satu lagi ajaran songsang? Cukup-cukuplah sandiwara dan drama yang songsang-songsang itu," katanya disambut tepukan gemuruh serta sorakan perwakilan.
Isu pemimpin-pemimpin PKR keluar parti juga berjaya menarik perhatian perwakilan sekali gus menggamatkan dewan apabila Perdana Menteri menyebut jawatan mereka yang bertindak demikian.
''Ramai pimpinan utama mereka keluar parti antaranya timbalan presiden, naib presiden, setiausaha agung, ketua pemuda, ketua penerangan, pengerusi, ketua cabang termasuk Cabang Permatang Pauh, bekas timbalan ketua menteri, lima ahli Parlimen dan lima Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN).
''Senarai panjang sangat. Izinkan saya minum air dahulu. Lantaran itu amat tepat jika PKR itu kita katakan sebagai Parti Keluar Ramai-Ramai," katanya.

Mat kilau kata depa dok tipu penyokong depa hidup-hidup jijah tertipu lagi.  

Piagam Barisan Nasional 2010

KAMI ANAK MALAYSIA, Pendukung Barisan Nasional, berhimpun atas satu semangat, mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara, mendukung Perlembagaan Persekutuan, Institusi Raja Berpelembagaan dan Sistem Demokrasi Berparlimen serta mengamalkan prinsip-prinsip asas Rukun Negara, bertekad dan berjanji serta berikrar, meneruskan perjuangan untuk bangsa dan Negara, berteraskan kepada prinsip-prinsipberikut:
PERTAMA, menjunjung keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang, menghormati hak dan keistimewaan setiap rakyat di sisi undang-undang, menjamin kebebasan institusi kehakiman dan membanteras jenayah bagi menzahirkan sebuah masyarakat yang aman, stabil, makmur dan selamat.
KEDUA, mempereratkan lagi hubungan antara kaum dan lapisan masyarakat, mencegah dan menentang segala bentuk ekstremisme dan rasisme, demi memupuk perpaduan bagi sebuah masyarakat majmuk berteraskan gagasan 1Malaysia.
KETIGA, meneruskan usaha memajukan ekonomi Negara melalui peningkatan daya saing, di samping memberikan komitmen terhadap pembahagian ekonomi yang adil dan mengekalkan kelestarian alam sekitar, menggalak penyertaan semua kaum dalam setiap bidang ekonomi dengan seimbang, demi memastikan nikmat kemakmuran dan kekayaan Negara dapat dikecapi bersama.
KEEMPAT, menjamin pendidikan berkualiti bagi semua, memperkasakan pembudayaan ilmu pengetahuan, sebagai asas pembentukan modal insan yang berketrampilan serta memastikan pendidikan kebangsaan, menjadi wahana utama pembentukan insan yang mulia demi pengukuhan perpaduan nasional.
KELIMA, meneruskan tradisi membela rakyat, dengan mengutamakan pembangunan ekonomi dan kebajikan sosial, peningkatan infrastuktur asas yang menyeluruh, serta menjadikan peningkatan kualiti hidup rakyat, sebagai petanda asas utama prestasi kerajaan Barisan Nasional.
KEENAM, memajukan institusi keluarga, menggalakkan penyertaan wanita, belia, orang kurang upaya dan isi rumah secara berkesan dalam pembangunan sosio-ekonomi negara, serta memperkasa peranan golongan muda dan masyarakat sivil sebagai rakan utama dalam pembinaan negara; dan
KETUJUH, mendukung prinsip tadbir urus yang baik dan menolak amalan rasuah, menyokong dan membantu meningkatkan integriti dan kecekapan agensi kerajaan dalam menyampaikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat, dan menghayati konsep “Rakyat Didahulukan” sebagai asas pewujudan kerajaan yang mengutamakan pencapaian dalam memenuhi keperluan dan harapan rakyat.
Inilah ikrar dan tekad kami, Pendukung Barisan Nasional, demi kesejahteraan semua rakyat dan generasi akan datang, dalam meneruskan perjuangan murni mewujudkan perpaduan, kestabilan dan kesejahteraan rakyat tanpa mengira kaum dan agama, dengan keazaman semangat 1Malaysia, dengan mendahulukan rakyat, kami berikrar dan bertekad mencipta kejayaan yang lebih gemilang, bagi negara Malaysia.

Sunday, December 5

HARGA SUBSIDI PETROL DISELARAS

Kerajaan  mengumumkan pengurangan subsidi sebanyak lima sen bagi setiap liter petrol RON 95 dan diesel, lima sen setiap kilogram (kg) bagi Gas Asli Cecair (LPG) dan 20 sen sekilogram bagi gula berkuat kuasa esok.Berikutan pengurangan subsidi itu, harga petrol RON95 adalah RM1.90 seliter, diesel RM1.80 seliter, LPG RM1.90 satu kg dan gula RM2.10 satu kg.

Pengumuman tentang rasionalisasi subsidi itu dibuat melalui kenyataan bersama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dan Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu), Jabatan Perdana Menteri.Menurut kenyataan itu, penyelarasan harga runcit bagi semua barangan berkenaan di Malaysia masih rendah berbanding negara jiran Indonesia, Singapura dan Thailand. 

seterusnya baca  disini.

Harga naik

Ramai yang mula tersentap dengan kenaikan petrol dan gula yang berlaku baru-baru ini. Melalui laman-laman sosial yang ada – kenaikan harga ini turut diselar oleh mereka dalam sirkulasi UMNO sendiri. Ada yang mula mengkritik secara terbuka – Ismail Sabri, Menteri Perdagangan dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna mengenai kenaikan tersebut. Laman-laman sosial tersebut memaparkan kenyataan media yang dibuat oleh menteri berkenaan mengenai tidak ada kenaikan sehingga akhir tahun ini di Utusan Malaysia –
Apa yang kita perhatikan kenaikan kali ini juga menjemput mereka dari UMNO untuk menolak kenaikan yang berlaku hari ini. Ini menunjukkan bahawa dalam isu-isu melibatkan kehidupan seharian maka semua agak bersatu – mengatakan bahawa kenaikan ini akan melibatkan ukuran kesejahteraan rakyat mengurang. Ada satu dua komen yang saya lihat dalam laman sosial yang menyokong kenaikan harga semata-mata melihat isu ini di manipulasi oleh pembangkang terhadap kerajaan BN. Namun agak jelas justifikasi yang digunakan tidak menarik mereka yang menolak kenaikan harga.
Apa pun kita tidak mahu lagi mendengar konon-konon kenaikan ini tidak akan menaikkan lain-lain harga yang mempunyai asosiasi dengan kenaikan petrol dan gula. Kita juga tidak mahu mendengar bahawa pemantau kementerian dan penguat kuasa akan melakukan pemantauan dan hadir ke kedai-kedai untuk membuat pemantau kerana itu adalah alasan usang yang sering digunakan. Kita tidak larat lagi melihat berita-berita TV setiap kali kenaikan harga menunjukkan pegawai penguat kuasa mengenakan kompaun kepada peniaga menaikkan harga. Ini suda adalah propaganda usang namun seperti biasa – pembangkang akan terus memanipulasi isu kenaikan ini dan kita dalam UMNO akan menyaksikan loncatan pembangang sebagai politik rakyat.
Apa pun harga naik – suka tidak suka kita harus terima dan tetapi itu tidak bermakna kita bersetuju. 
sumber  UMNO REFORM.

Saturday, December 4

Anuar Cuba Perangkap PM.



DATUK Seri Najib Tun Razak tidak harus terperangkap dengan strategi Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sengaja menggembar-gemburkan bahawa Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 akan di adakan pada tahun depan.

Menurut Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Wira Syed AliAlhabshee, Anwar sengaja berbuat demkian kerana perbicaraan kes liwatnya dijangka tidak akan selesai pada 2011 dan peluang itu akan dimanipulasikan sebagai kempen politik.

Katanya, ramai berpendapat peguam utama dalam kes liwat Anwar, Karpal Singh akan menggunakan kelicikannya untuk melanjutkan perbicaraan kes tersebut sehingga Jun 2012.

"Ini adalah taktik Anwar supaya Perdana Menteri mengadakan PRU pada pertengahan tahun depan membolehkan beliau menggunakan isu tersebut untuk memburukkan kerajaan dan kepimpinan UMNO," tegasnya.

katanya lagi, Anwar dan Pakatan Rakyat (PR) cuba memerangkap Najib dengan memukul canang kononnya PRU akan diadakan pada pertengahan tahun depan.

Syed Ali juga mengingatkan pemimpin UMNO supaya berhati-hati dengan kecenderungan kaum Cina yang dikatakan 'tidak kisah' dengan isu penasihat DAP, Lim Kit Siang bakal dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri, jika PR memenangi PRU akan datang.

"Orang Melayu harus berhati-hati kerana perpecahan di kalangan mereka telah dipergunakan oleh pihak bukan Melayu untuk melebarkan pengaruh politik mereka," ujarnya.

Mengenai konsep Ketuanan Rakyat yang dicanang oleh Anwar, Syed Ali menjelaskan Penasihat Umum PKR itu sememangnya tidak memperdulikan terhadap untung nasib orang Melayu di negara ini.

"Anwar dan isterinya, Datin Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sudah kaya-raya dan mereka tidak memperdulikan terhadap sebahagian besar lagi orang Melayu yang masih miskin, matlamat mereka adalah untuk berkuasa dengan menjadikan orang Melayu sebagai alat," katanya.

Sehubungan itu, Syed Ali menyarankan kerajaan supaya menyiasat dari mana dan bagaimana Anwar memperolehi sumber kewangan bagi membiayai pergerakan PKR.

Justeru itu, beliau mahukan supaya setiap kepimpinan UMNO disemua peringkat supaya mempertingkatkan gerakan penerangan dan mengumpul sebanyak mungkin input yang boleh dijadikan bahan untuk menangkis pelbagai dakyah pembangkang menjelang PRU akan datang.

"Kita kena bersedia kerana ancaman pembangkang tidak boleh dipandang ringan, mereka juga memiliki strategi untuk melemahkan UMNO dan BN," katanya.

Bagaimanapun beliau yakin, geraf sokongan rakyat terhadap prestasi kepimpinan Najib sebagai Perdana Menteri semakin meningkat kerana kerajaan BN tetap meneruskan tradisi membela nasib mereka.



sumber  disini.

DAPig Agenda Tersembunyi.

Pas Kedah wajar mempertimbangkan hasrat DAP untuk menambahkan bilangan calon bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) 13 sekiranya ingin terus kekal memerintah. 

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lunas, Muhammad Radzhi Salleh berkata, pada masa sekarang, hanya DAP yang dilihat mempunyai keupayaan untuk membantu Pas berbanding PKR yang dilihat sudah semakin hampir menuju kepada kehancuran. 

Beliau yang keluar dari PKR sebelum ini berkata, keputusan PRU ke-12 membuktikan Pas banyak bergantung kepada pengundi India dan Cina untuk memenangi negeri Kedah. 

“Parti itu juga perlu memberi peranan lebih besar kepada DAP untuk memenangi semula hati pengundi India dan Cina yang kini mula tidak mempercayai perjuangan PKR akibat konflik dalaman serius yang berlaku dalam parti itu. 

“Pada pandangan saya, cadangan DAP itu dibuat secara terperinci dan saya yakin parti itu sudah mengetahui PKR tidak akan dapat bertahan sehingga PRU akan datang, sebab itu cadangan penambahan enam kerusi dibuat


 Pengerusi DAP, Lee Guan Aik mengenai cadangan DAP meletak calon untuk bertanding sekurang-kurangnya di enam kerusi DUN pada pilihan raya umum akan datang iaitu Derga, Kota Darulaman, Bukit Selambau, Gurun, Bakar Arang dan Lunas.

Sementara itu, ADUN Gurun dari MCA, Dr Leong Yong Kong menyifatkan DAP sebagai sebuah ‘parti bongkak dan hipokrit’ kerana sanggup mengetepikan semangat setia kawan dalam Pakatan Rakyat (PR) semata-mata demi kepentingan politiknya. 

Menurutnya, sebagai sebuah parti komponen PR, DAP tidak seharusnya mengambil kesempatan daripada kemelut dalaman PKR untuk menuntut tambahan kerusi DUN, sebaliknya membantu parti itu menyelesaikan masalah mereka.

“Daripada keenam-enam kerusi itu, mengapa DAP hanya menuntut kerusi PKR dan tiada satu pun kerusi Pas yang diminta?

“Sampaikan kerusi DUN Bukit Selambau yang masih diduduki ADUN PKR dan Exco Kerajaan Negeri juga turut diminta, adakah tindakan itu menunjukkan ikatan PR kukuh sebagaimana dilaung-laungkan pemimpin mereka?” katanya.

Yong Kong juga menegaskan DAP kini dilihat mula memandang rendah keupayaan PKR dan menganggap parti itu tidak bermaya untuk menghadapi PRU akan datang.

“Bagi saya, tindakan DAP itu kurang bijak kerana parti itu masih belum cukup kuat untuk memenangi beberapa kawasan DUN yang diminta termasuklah DUN Gurun di mana kini semakin ramai ahli DAP mula menyertai MCA.

“MCA tidak pernah memandang rendah keupayaan DAP mahupun PKR dalam menghadapi PRU akan datang dan bersedia hadapi cabaran mana-mana parti yang bertanding.



Mat Kilau Parti komponen BN patut mengambil peluang dari apa yang berlaku jika mahu merampas balik Kedah.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive