Thursday, April 7

DAP Beri Amaran Kepada Barisan Nasional


Dap nie memang komunis dan hasil idealogi PAP,meraka telah menghancurkan melayu Pulau-Pinang dan mai sini  dok sembang kata depa baguih.Memulakan dengan mengatakan Barisan Nasional akan mengunakan taktik kotor dengan mencabut bendera,mengugut jentera parti DAP akan tetapi itu cuma provokasi murahan cuba digunakan.Chong Chieng Jen mendakwa mereka akan membuat laporan polis dan memaklumkan perkara itu kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk diambil tindakan segera. KLIK DISINI



DAP telah mengadakan satu ceramah di bandar Kuching semalam di hadapan sebuah pub. Apakah tujuan DAP mengadakan ceramah di tempat sedemikian? Diorang nak ceramah sambil mabuk-mabuk ke? 


Lihatlah betapa banyaknya tin-tin air mabuk yang habis diminum. Entah-entah penceramah pun mabuk juga masa tu. Lagi satu depan pub... mudah pulak dapat kebenaran kan? Memang mudah kalau orang ada connection dengan 'triad' atau gengster yang rata-ratanya pemilik club. 


(perhatikan dua orang yang sedang duduk bertinggung tu). Lepas tu maskot tu untuk apa pulak? Buat lawak ke DAP??

MatKilau kata Guan eng Hang pi balik Penang la jangan dok putaq belit kat sini.


POLITIK MAIN BELAKANG,PKR-DAP


Politik tikam belakang ini juga berlaku apabila PKR bersetuju menukar kerusi Padungan yang dipegangnya selama ini dengan DAP bagi kerusi Batu Lintang. Semua orang tahu bahawa sesetengah pemimpin tertinggi PKR tidak senang dengan Dominique Ng (satu-satunya wakil PKR di DUN Sarawak), manakala ada pemimpin DAP yang tidak suka kepada wakil rakyatnya sendiri, Voon Lee Shan yang tewas dalam pemilihan parti itu.

Cara paling mudah untuk "membunuh" kerjaya politik kedua-dua orang wakil rakyat Dominique Ng dan Voon Lee Shan ialah menukarkan kerusi antara PKR dan DAP. Apabila ini berlaku, kedua-dua wakil rakyat itu terpelanting keluar dan parti-parti tersebut boleh meletakkan calon baru.

Adakah strategi ini boleh diterima oleh pengundi Sarawak? Saya tidak dapat memberikan jawapan - sekurang-kurangnya pada masa ini. Masih ada lapan hari lagi sebelum pengundian.

Manjadikan ANUgerah tuhan sebagai idola main belakang"DEPAN BELAKANG SAMA RASA"



CALON PKR SATOK RUPANYA ADA BINI NO-2.

Jangan disangka "air yang tenang tiada buaya"nie bukan tahap buaya tapi dak dok mai naga dah nie.Apalah puak AMK nie dah biasa kencing dalam seluar hang sorang tak pa!...tapi janganlah menghancurkan masa depan rakyat Sarawak yang aman nie.Rupanya calon AMK nie dok tiru Adun Selinsing dan Adun Perupok punai yang tak kenal halal haram dan tak guna sekupang.


Ahmad Nazib berlakon dan berlagak alim di Satok kononnya seorang Ustaz,katanya adalah lulusan undang undang syariah dari UM ,tahu hukum hakam halal haram.Tetapi masalahnya di tibainya anak orang sampai bunting,kemudian melarikan anak orang ke KL dijadikan isteri nombor 2.





Wahai pengundi sarawak inikah pemimpin yang nak diangkat menjadi wakil rakyat dikawasan anda,,,,,fikir-fikirkan lah yang bakal dibawa.

DAP MENGAMUK KAT SARAWAK KONA BARING.



Rakyat SARAWAK mungkin percaya bahawa Pulau Pinang maju disebabkan oleh Lim Guan Eng DAP. Manakala FDI yang dibawa masuk ke negeri itu adalah usaha kerajaan DAP.

Malangnya, kenyataan Gobindar Singh itu tidak tepat dan sangat mengelirukan, sama seperti kenyataan-kenyataan sebelum ini yang dikatakan oleh Guan Eng sendiri.






Walaupun dikatakan tidak akan dapat menawan Sarawak, mereka berharap sekurang-kurangnya dapat menghalang Barisan Nasional (BN) menguasai majoriti dua pertiga di negeri itu.

Jika dilihat keputusan PRN Sarawak yang lalu, tanpa dijangka DAP menang lapan kawasan yang sebelum ini dimonopoli anggota komponen BN iaitu Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP). ‘Kecederaan’ yang dialami SUPP sama seperti yang dihadapi oleh MCA dan Gerakan di Semenanjung.

Jika dilihat dari sudut itu, tidak susah untuk kita melihat ‘angin memberontak’ di kalangan masyarakat Cina di Semenanjung telah bertiup ke Sabah dan Sarawak. Oleh itu, walaupun pada PRN kali ini DAP hanya bertanding 20 kerusi berbanding Parti Keadilan Rakyat (PKR) 52 kerusi, semua orang tahu, pilihan raya kali ini adalah pentas untuk DAP. PKR dan Pas pula hanya mengiringi rentak DAP sahaja.

DAP berharap dapat menawan semua kawasan yang bermajoriti Cina, supaya SUPP tidak lagi boleh dikatakan wakil kaum Cina yang sah di negeri itu, sama seperti nasib yang dialami MCA.

Inilah yang dijanjikan oleh pihak pembangkang dan ia dianggap satu kemenangan yang paling besar jika benar-benar berlaku.

Kegagalan SUPP menghalang serangan DAP akan menyebabkan masyarakat Cina Sarawak menjauhi BN dan mereka akan menjadi pembangkang manakala pihak yang akan berkuasa dalam kerajaan negeri sudah tentu kaum pribumi.

Jika dilihat secara kasar SUPP kini berada dalam keadaan bahaya dan terdapat kemungkinan semua ramalan itu akan menjadi kenyataan. Kemenangan calon DAP pada pilihan raya kecil Sibu pada Mei 2010 adalah salah satu amaran kepada SUPP.

Pada pilihan raya umum lalu, BN hanya mengharapkan sokongan kerusi dari Sabah dan Sarawak untuk berkuasa di Pusat. Jadi jika DAP dan lain-lain parti pembangkang yang bertanding di Sarawak menang, nyawa BN tidak dapat bertahan lama. Pihak pembangkang hanya menanti masa untuk berkuasa di Pusat.

Bagaimanapun, impian itu mungkin tidak menjadi kenyataan berikutan kerjasama di kalangan parti pembangkang yang tidak kemas terutama dalam soal pembahagian kawasan dan kerusi. Berlaku perbalahan sesama mereka, umpama sebelum pergi berperang sudah tewas.

Faktor lain yang boleh membuatkan pihak pembangkang begitu nazak adalah masalah pembahagian sumber dalam kawasan undi yang tidak seimbang. Jika masalah ini berterusan, maka BN sudah tentu boleh menang bergaya dengan majoriti dua pertiga.

MatKilau Penang kata elok dah penyamun tipu penyangak

18SX : ANUAR IBRAHIM LACURKAN RAKYAT SARAWAK



Budaya kotor Pakatan Rakyat cuba digunakan di Sarawak dan tdak dapat diterima oleh penduduk tempatan.Melanggar undang-undang yang telah ditetapkan oleh SPR iaitu tidak membenarkan pengunaan pembesar suara mudah alih.


Pasal apa depa buat macam tue,Pasai depa hanya mai 78 orang saja.Pasal tue terpaksa buat ramai untuk menutup aib dan malu pasal depa sikit saja.Kalau pakat ramai-ramai ludah pun lemas puak nie.Pihak Polis ada mai bagitau tapi maki pulak polis alasannya "pasal apa berat sebelah"

Pencacai dari Selangor.

Puak Al-juburi nie mai dari Selangor,seorang YB sponsor baik punya.kalu tak masyuk mesti tak mai punya puak harami nie.Pakatan Rakyat menampakan tembelang masing-masing kerana tiada kordinasi untuk berkempen.DAP sebentar tadi berceramah sendirian dan Puak PAS kem lain.Mungkin semua nie pasal PAPA jahat kot?????????????///

Barisan Nasional 1500 penyokong

PKR 50 penyokong
                                                                                                  
Dalam dok ramai tue tak memena-mena Kak Jijah pun sampai penyokong depa mesti lah macam kera dapat belacan.MatKilau pun nak tanya soalan Cepu emas OMEGAPHOBIA..........Heeeee

KAK JIJAH JAM OMEGA MANA??????????????
Cayalah 1peluru.blogspot.com

Semalam ceramah jalanan DAP dok mai jual minyak kat sini menyatakan PENANG maju pirrrrrah.Ketua Menteri RM100 paling celaka dalam sejarah dapat nama semua dok pembohong Baca kat sini .Semua kemajuan yang dibawa oleh Kerajaan BN tapi dok nak ambil kredit pulak kalau aku malulah nak cita pasal nie.

DAP berharap dapat menawan semua kawasan yang bermajoriti Cina, supaya SUPP tidak lagi boleh dikatakan wakil kaum Cina yang sah di Sarawak, sama seperti nasib yang dialami MCA.


Inilah yang dijanjikan oleh pihak pembangkang dan ia dianggap satu kemenangan yang paling besar jika benar-benar berlaku.

Kegagalan SUPP menghalang serangan DAP akan menyebabkan masyarakat Cina Sarawak menjauhi BN dan mereka akan menjadi pembangkang manakala pihak yang akan berkuasa dalam kerajaan negeri sudah tentu kaum pribumi.

Jika dilihat secara kasar SUPP kini berada dalam keadaan bahaya dan terdapat kemungkinan semua ramalan itu akan menjadi kenyataan. Kemenangan calon DAP pada pilihan raya kecil Sibu pada Mei 2010 adalah salah satu amaran kepada SUPP.

Pada pilihan raya umum lalu, BN hanya mengharapkan sokongan kerusi dari Sabah dan Sarawak untuk berkuasa di Pusat. Jadi jika DAP dan lain-lain parti pembangkang yang bertanding di Sarawak menang, nyawa BN tidak dapat bertahan lama. Pihak pembangkang hanya menanti masa untuk berkuasa di Pusat.

Bagaimanapun, impian itu mungkin tidak menjadi kenyataan berikutan kerjasama di kalangan parti pembangkang yang tidak kemas terutama dalam soal pembahagian kawasan dan kerusi. Berlaku perbalahan sesama mereka, umpama sebelum pergi berperang sudah tewas.

Faktor lain yang boleh membuatkan pihak pembangkang begitu nazak adalah masalah pembahagian sumber dalam kawasan undi yang tidak seimbang. Jika masalah ini berterusan, maka BN sudah tentu boleh menang bergaya dengan majoriti dua pertiga.




Wednesday, April 6

Biodata Calon (N.6 Tupong) YB. Datuk Ir. Hj. Daud bin Abd. Rahman


BACKGROUND (LATAR BELAKANG)
NAME
(NAMA)
Datuk Haji Daud bin Abdul Rahman
(PGBK)
CURRENT POST
(JAWATAN TERKINI)
Sarawak Assistant Minister for Islamic Affairs
Sarawak Assistant Minister for Infrastructure Development
(Menteri Muda Hal Ehwal Agama Islam Sarawak
Menteri Muda Pembangunan Infrastruktur Sarawak)

Sarawak (BN-PBB) State Assemblyman for Tupong
(Sarawak (BN-PBB) Ahli Dewan Undangan Negeri Tupong)
DATE OF BIRTH 
(TARIKH LAHIR)
57 years old (as at 2008)
RACE
(BANGSA)
Malay
(Melayu)
RELIGION
(AGAMA)
Islam
EDUCATION (PENDIDIKAN)
YEAR
(TAHUN)
HIGHER EDUCATION
(PENDIDIKAN TINGGI)

Diploma in Economic Technolgy, Stirling University, Scotland
(Diploma Teknologi Ekonomi, Stirling University, Scotland)

Engineering graduate, University of Glasgow, Scotland
(Siswazah Kejuruteraan, University of Glasgow, Scotland)
CAREER (KERJAYA)
YEAR
(TAHUN)
GOVERNMENT
(KERAJAAN)
1976 – 1978
Resident Engineer (Mechanised Road Construction), Public Works Department
(Jurutera Tempatan (Jentera Pembinaan Jalan), Jabatan Kerja Raya)

Production Engineer, Sarawak Timber Industry Development Corporation
(Jurutera Pengeluar, Perbadanan Kemajuan Perusahaan Kayu Sarawak)
01/07/2004
Assistant Minister, Sarawak Chief Minister’s Department (Islamic Affairs)
(Menteri Muda, Jabatan Ketua Menteri Sarawak – Hal Ehwal Agama Islam)

Sarawak Assistant Minister of Industrial Development
(Promotion and Development of Industrial Estates)
(Menteri Muda Pembangunan Perindustrian Sarawak)
(Promosi dan Pembangunan Kawasan Perindustrian)
26/05/2006
Assistant Minister, Sarawak Chief Minister’s Department
(Islamic Affairs and Industrial Development)
(Pembantu Menteri, Jabatan Ketua Menteri Sarawak)
(Hal Ehwal Agama Islam dan Pembangunan Perindustrian)
01/12/2009
Sarawak Assistant Minister for Islamic Affairs,
Sarawak Assistant Minister for Infrastructure Development
(Menteri Muda Hal Ehwal Agama Islam Sarawak,
Menteri Muda Pembangunan Infrastruktur Sarawak)

PRIVATE
(SWASTA)

Managing Director, Eastbourne Construction
(Pengarah Urusan, Eastbourne Construction)

POLITICS
(POLITIK)

Member, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB)
(Ahli, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB))
Sept 1991
Sarawak State Election
(BN-PBB) State Assemblyman for Tupong
Beat Baharuddin Haji Mokhsen (Permas) by a  majority of 5,761 votes
((BN-PBB) Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Tupong
Mengalahkan Baharuddin Haji Mokhsen (Permas) dengan majoriti 5,761 undi)
Sept 1996
Sarawak State Election
(BN-PBB) State Assemblyman for Tupong  for a second term
Beat Abang Ariffin Abang Sebli (Ind) by a majority of 5,603 votes
(second term)
((BN-PBB) Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Tupong
Mengalahkan Abang Ariffin Abang Sebli (Bebas) dengan majoriti 5,603 undi)
(Penggal kedua)
Sept 2001
Sarawak State Election
(BN-PBB) State Assemblyman for Tupong for a third term
Beat Ismadi Abdul Wahed (Keadilan) by a majority of 4,834 votes
(third term)
((BN-PBB) Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Tupong untuk penggal ketiga
Mengalahkan Ismadi Abdul Wahed (Keadilan) dengan majoriti 4,834 undi)
(Penggal ketiga)
10/07/2002
Member, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Supreme Council
(Ahli, Majlis Tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB))
May 2006
Sarawak State Election
(BN-PBB) State Assemblyman for Tupong
Beat Ramlee Mahtar (PKR) by a majority of 4,572 votes
(fourth term)
((BN-PBB) Ahli Dewan Undangan Negeri bagi Tupong
Mengalahkan Ramlee Mahtar (PKR) dengan majoriti 4,572 undi)
(Penggal keempat)
11/02/2007
Vice President, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB)
(Naib Presiden, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB))
03/03/2010
Vice President, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) for 2010/2013 term
(Naib Presiden, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) bagi penggal 2010/2013)
AWARDS/HONOURS (ANUGERAH/PINGAT)
YEAR
(TAHUN)
NAME OF AWARDS
(NAMA ANUGERAH)

STATE
(NEGERI)
10/09/2005
Panglima Gemilang Bintang Kenyalang (PGBK) which carries the title "Datuk"
-Sarawak State Government
(Panglima Gemilang Bintang Kenyalang (PGBK) yang membawa gelaran "Datuk"
-Kerajaan Negeri Sarawak)
Sumber sarawakpage

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive