Saturday, May 21

TPM:TURUN PADANG DI-LOKASI TANAH RUNTUH








HULU LANGAT 21 Mei - Setakat ini pihak Sukarelawan dan Operasi Bertindak sedang berusaha untuk mengeluarkan baki mangsa dari kalangan Anak-Anak Yatim yang masih tertimbus.
Kelihatan beberapa Pemimpin Politik turut hadir melihat lokasi kejadian dan membantu pihak yang terlibat.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin dijangka akan turut hadir untuk melihat kawasan kejadian. 
Sementara itu, beberapa tokoh politik telah mengucapkan takziah kepada Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa termasuklah dari pihak Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang.Seorang lagi meninggal dunia di Hospital Ampang,menjadikan enam orang mati,10 masih lagi tertimbus,8 cedera..........



.SUMBER KLPOS

Tanah Runtuh: 9 Diselamatkan; 5 Terkorban


Lima mayat kanak-kanak berusia 11 dan 14 tahun berjaya dikeluarkan dari tanah runtuh di Rumah Persatuan Anak Yatim Malaysia, Hulu Langat yang berlaku pada pukul 2.30 petang, Sabtu.
Polis memaklumkan sehingga pukul 10 malam, sembilan lagi ditemui cedera termasukseorang lelaki dewasa berusia 22 tahun.
Sebanyak 10 mangsa masih tertimbus dalam runtuhan itu.
Terdahulu, sehingga pukul 7 malam, anggota bomba dan penduduk berjaya menyelamatkan tujuh mangsa yang terdiri daripada enam pelajar berusia antara 11 dan 17 tahun serta seorang penjaga di rumah anak yatim berkenaan.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada satu sidang akhbar di sini berkata, 14 mangsa masih terperangkap dan mereka yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui.
Beliau berkata rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja.
Dalam insiden malang itu, sebanyak 25 orang terselamat sementara 20 pelajar dan 4 penjaga menjadi mangsa.
Tambahnya, kesemua penghuni rumah itu adalah lelaki.
"Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri," katanya.

Umno Pulau Pinang Harap Kejutan PRU 13.


Barisan Nasional (BN) kini bukan hanya melawan parti politik, sebaliknya turut berdepan jentera kerajaan negeri.


Umno Pulau Pinang mengakui bakal menghadapi cabaran getir pada pilihan raya umum akan datang, namun mengharapkan ‘kejutan’ daripada rakyat untuk menguasai kembali negeri itu.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman berkata Umno dan Barisan Nasional (BN) kini bukan hanya melawan parti politik, sebaliknya turut berdepan jentera kerajaan negeri.
“Kalau dulu, BN bertarung bagi mengekalkan pemerintahan di Pulau Pinang, begitu juga di Selangor dan Kedah…kini, kita bukan sahaja melawan parti tetapi jentera kerajaan negeri, orang yang sedang berkuasa,” katanya
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyifatkan Pilihan Raya Umum Ke-13 akan datang sebagai paling sengit dalam sejarah politik tanah air.
Zainal Abidin yang juga Anggota Majlis Tertinggi Umno bagaimanapun berkata, beliau mengharapkan kejutan daripada rakyat untuk menumbangkan kerajaan negeri pimpinan DAP yang dilihat mengamalkan politik tidak bertanggungjawab.
Beliau berkata Pakatan Rakyat mengharapkan keburukan pada negara dan kesusahan rakyat demi untuk berkuasa.
“Mereka mahu ekonomi negara merudum dan harap harga barang serta minyak naik supaya rakyat akan marah kerajaan (BN),” katanya.
Beliau berkata Umno di negeri itu kini sedang berusaha keras bagi mengembalikan sokongan rakyat termasuk mengadakan program tinjauan mesra setiap minggu.
“Malah parti-parti komponen BN juga telah bangkit dan mula mengorak langkah dan saya yakin sedikit masa lagi rakyat akan kembali kepada BN,” katanya.
Sementara itu, Zainal Abidin memohon kerajaan persekutuan agar mengkaji mekanisme terbaik bagi mengatasi kenaikan harga barangan dan minyak yang kini menjadi kegusaran rakyat khususnya mereka yang berpendapatan rendah.

Pembangkang Dibidas Hanya Pandai Eksploitasi Harga Minyak


Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini membidas pembangkang yang hanya tahu mengeksploitasi soal kenaikan harga minyak dan barangan di pasaran sedangkan mereka sendiri tidak tahu mekanisme terbaik untuk mengatasi masalah itu.
Beliau berkata pembangkang tidak terbeban dengan tanggungjawab untuk menangani masalah berkenaan, kerana itu mereka hanya bijak untuk menyalahkan kerajaan dalam soal tersebut.
Kerajaan sentiasa mengambil kira pelbagai faktor sebelum mengambil keputusan untuk menaikkan harga sesuatu barangan mahupun minyak bagi memastikan apa jua langkah yang diambil tidak membebankan rakyat, katanya.
“Dari masa ke semasa apabila ada perkara perubahan dari segi kos, kita (kerajaan) kena buat penyesuaian, tetapi kita tak buat keputusan secara tergesa-gesa.
“Bukan hari ini cakap esok kita buat, kita kaji dengan teliti kesannya walaupun sebesar mana kenaikan yang berlaku di pasaran. Kalau naik harga barang ini, apa kesannya kepada rakyat, itu antara perkara yang kita ambil kira,” 
Timbalan Perdana Menteri berkata demikian sebagai mengulas sikap pembangkang yang mengeksploitasi soal kenaikan harga minyak RON95 walaupun kerajaan belum lagi memutuskan perkara tersebut.
Katanya, sebelum kenaikan dilakukan kerajaan akan meneliti terlebih dahulu laporan daripada pelbagai pihak termasuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk dibincangkan dalam Jawatankuasa Kabinet Bekalan dan Harga yang dipengerusikan oleh beliau.
“Kenaikan harga minyak, harga barang, harga gas atau elektrik ke, ini kenyataan yang harus diterima yang berlaku di mana-mana negara di dunia apabila kos meningkat.
“Di negara jiran baik di Singapura, Thailand, dan Indonesia isunya sama, cuma tahap yang berbeza. Di Malaysia memang ada isu itu (kenaikan) tetapi kadar inflasi kita antara yang terendah…memang ada peningkatan (inflasi) tetapi berbanding dengan apa yang berlaku di dunia, peningkatan itu tidak ketara,” katanya.
Katanya, di negara ini rakyat mudah terasa apabila berlaku kenaikan harga kerana selama ini mereka banyak dibantu oleh subsidi yang diberikan oleh kerajaan.
Bagaimanapun, jelasnya apabila sampai ke satu peringkat harga yang sedia ada perlu dikaji semula, kerajaan terpaksa merasionalisasikan subsidi yang diberikan supaya pembangunan lain tidak terjejas.
“Ini bukan satu keputusan popular, tetapi kalau tak buat perkara itu, kita akan kekurangan sumber untuk menguruskan negara.
“Jika kerajaan tidak menguruskan dengan baik masalah itu, kerajaan terpaksa menanggung nilai subsidi yang meningkat mendadak daripada RM10 bilion kepada RM18 bilion,” katanya.
Hakikatnya beliau berkata, kerajaan bukan tidak mampu menanggung kos itu namun ia ada had dan batasannya.
Muhyiddin berkata rakyat juga perlu menanggung sebahagian daripada nilai tersebut bagi membolehkan peruntukan turut digunakan dalam pembangunan sektor lain.

VIDEO TERBARU JIJAH NYANYI MIOW-MIOW.18SX

MUSIBAT GUAN ENG MUKA KULIT BABI.

musibat guan eng kena maki semasa lawatan ke Padang Tembak.Hai marah nampak.

Musibat Guan eng sekali lagi cakap tak serupa bikin.Apa punya bangsat ketua menteri nie orang lain buat kerja siap mengaku kata dia yang buat.orang jenis nie patut digelarkan muka kulit babi setelah dok wat cempera kat  Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP), musibat Guan Eng nampaknya telah gagal sekali lagi di dalam membantu kehidupan rakyat Pulau Pinang.

Pusat Kerjaya dan Latihan (CAT) ternyata tidak efektif dan perlu digubal semula dengan pelbagai alasan seperti kekurangan tenaga mahir. Dan seperti biasa, Lim Guan Eng DAP menggunakan kemudahan yang telah disediakan oleh kerajaan BN sebelum ini iaitu PSDC.Inilah yang dikatakan lembu punya susu sapi dapat nama.

Musibat Guan Eng DAP berkata bahawa Pusat Kerjaya dan Latihan (CAT) yang berfungsi sebagai membantu para penganggur yang diberhentikan kerja oleh majikan akan digubal semula peranannya sesuai dengan moto barunya 'My Penang, My Workplace'.

Persoalannya, apakah pencapaian CAT sejak di bawah pentadbiran L:im Guan Eng?

Di dalam sidang akhbar itu,Musibat Haprakdaily tidak melaporkan sebarang statistik pencapaian CAT itu. Tetapi apa yang kita perlu ingat tentang Musibat Guan Eng DAPig itu ialah beliau suka membohong dan memutarbelitkan isu.Slogan baru buat musibat nie 'kencing mau Power". 

Malah, beliau adalah kategori manusia yang kulit muka ditempek dengan kulit babi dan tidak malu merampas usaha pihak lain contohnya FDI RM12.2 bilion yang sebenarnya diusahakan oleh kerajaan persekutuan Barisan Nasional.

Satu perkara yang menarik tentang PSDC ialah pada 25 Aprol 2011, TS Nor Yaacop, Menteri Di Dalam Jabatan Perdana Menteri telah merasmikan satu program 'FasTrack' bertujuan untuk membantu rakyat Pulau Pinang yang berkelulusan E&E Engineering.

Dan program ini ditaja oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) Persekutuan dan pihak swasta.

Yang kita mahu lihat ialah apakah Musibat Guan Eng DAPig dengan tanpa malunya akan mengaku bahawa program ini adalah usaha beliau dan DAPig Pulau Pinang?

Friday, May 20

HARGA MINYAK:JIKA DINAIKKAN APAKAH NATIJAHNYA


Jika Kerajaan menaikan harga minyak pasti PRU 13 akan dilihat paling getir dalam sejarah politik malaysia.Apa yang menyokong pendirian saya ialah rakyat tahu harga minyak pasti akan naik setidaknya bukan ini masanya sebelum PRU 13.Sokongan rakyat akan berubah hanya kerana dimanipulasi oleh pihak pembangkang.Walaupun buat masa sekarang sokongan pengundi muda sudah menampakkan kearah BN akan tetapi kita usah leka dengan pencapaian yang tidak seberapa dan ditambah denga isu kenaikan minyak.Sudah pasti kos sara hidup akan bertambah.Pemuda membantah tindakan menaikan harga minyak BACA DISINI.

Kerajaan akan menetapkan harga baru RON95 selewat-lewatnya awal bulan depan selepas kajian terperinci harga minyak dunia dilakukan.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan sedang meneliti semula harga pasaran minyak mentah dunia sebelum penyelarasan harga diputuskan bagi mengelak tanggungan subsidi yang lebih tinggi.
"Sekiranya harga pasaran minyak mentah dunia masih kekal melebihi AS$100 setong (RM301), pemberian subsidi minyak akan meningkat kepada RM10 bilion berbanding hanya RM8 bilion pada tahun lalu," katanya.
MKP berharap pihak berkenaan pertimbangkan dahulu niat untuk menaikan harga minyak..






Pemuda Umno & Perkasa Berhimpun Pertahan Utusan



Kira-kira 200 penyokong Pemuda Umno dan Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) meneruskan perarakan menyokong akhbar Utusan Malaysia di hadapan Ibu Pejabat akhbar tersebut walaupun tanpa kehadiran kumpulan ingin memprotes iaitu Angkatan Muda Keadilan (AMK).
Perkasa yang diketuai Setiausaha Agungnya, Syed Hassan Syed Ali menyerahkan memorandum menyokong akhbar tersebut kepada Penolong Ketua Pengarang II Kumpulan Utusan, Ahmad Abdul Hamid kira-kira pukul 2.30 petang Jumaat.
Sementara Pemuda Umno yang diketuai Penolong Setiausahanya, Datuk Megat Firdouz Megat Junid menyerahkan memorandum sokongan merekakepada individu yang sama 10 minit kemudian.
Suasana hujan renyai-renyai tidak memaksa penyokong kedua-dua pertubuhan berkenaan untuk berganjak daripada berkumpul di hadapan Ibu Pejabat Utusan Melayu itu yang terletak di Jalan Lima off Jalan Chan Sow Lin dekat sini.
Ketika ditemui media selepas menyerahkan memorandum berkenaan Megat Firdouz berkata, Utusan sebagai akhbar berbahasa Melayu tertua di negara ini telah memainkan peranannya bukan sahaja bagi melaporkan berita malah dijadikan input pendidikan.
"Pemuda Umno akan mempertahankan Utusan, kami tak akan biarkan akhbar ini dipermain-mainkan oleh golongan muda yang buta sejarah.
"Utusan sebuah akhbar yang mempunyai input pendidikan...tidak seperti Suara Keadilan yang hanya tahu berpolitik dan membuat fitnah," katanya.

Sebelum ini, AMK yang diketuai ketuanya, Shamsul Iskandar Mohd Akin dijadual mengadakan demonstrasi di tempat sama untuk memprotes laporan dan propaganda Utusan Malaysia ke atas beberapa isu berkaitan pembangkang sejak akhir-akhir ini.
Tindakan AMK itu telah mengundang reaksi daripada Perkasa dan Pemuda Umno untuk turut hadir bagi mempertahankan pendirian akhbar Kumpulan Utusan itu.
Bagaimanapun AMK telah membatalkan hasrat mereka awal pagi tadi.
Mengulas mengenai perkara tersebut, Megat Firdouz berkata pihaknya tidak akan membiarkan kumpulan pembangkang itu berterusan bertindak melakukan kekecohan.
"Budaya biadab tidak boleh dibiarkan begitu sahaja, mereka sudah buat kecoh di masjid, di mahkamah...sekarang di pejabat Utusan pula, kami tidak akan biarkan," katanya.

GUAN ENG:SAMSENG PENGECUT.

Setiausaha Agung Perkasa Syed Hassan Syed Ali menyifatkan Lim Guan Eng “samseng pengecut” apabila mengajak semua komponen Barisan Nasional (BN) bukan Umno menentang ketuanya Datuk Ibrahim Ali.
Tegas Syed Hassan, Perkasa tidak gentar untuk menyahut Lim yang juga Setiausaha Agung DAP.
“Seruan Guan Eng jelas sekali satu budaya seperti samseng pengecut yang mengajak kawan-kawan menentang hanya seorang dan samseng yang pengecut memang begitu, bila berlawan ajak kawan.
“Pengecut macam ini umpama komunis yang bersembunyi di hutan atau bersembunyi di sebalik masyarakat dan menyamar seperti orang biasa atau ahli NGO atau bersama parti-parti politik tertentu,” katanya.
Semalam, Lim mengajak semua parti komponen BN untuk menentang Ibrahim selepas kerajaan gagal mengambil sebarang tindakan terhadap ahli Parlimen Pasir Mas itu, yang mengatakan kesediaan melancarkan “perang jihad” jika komuniti Kristian meneruskan agenda mahu merampas kedudukan Islam negara ini.
Beberapa pemimpin BN dan Pakatan Rakyat membantah tegas terhadap kenyataan tersebut dan meminta agar tindakan dikenakan terhadap Ibrahim.
Selain itu, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein pula berkata, apa yang dikatakan Ibrahim itu tidak mewakili keseluruhan masyarakat Melayu.
Jelas Syed Hassan, kenyataan terbuka Lim itu akan menimbulkan kemarahan ahli Perkasa dan orang Melayu yang menyokong perjuangan mempertahankan kedudukan kaum itu.
“Dan, lebih bahanya si pengecut yang bertopeng dengan menganut agama tertentu padahal tiada satu agama pun dia percayai, lihatlah betapa bahayanya kenyataan berani oleh Guan Eng terhadap pemimpin Melayu yang sudah tentu mengundang kemarahan ahli-ahli yang bersama Ibrahim Ali serta orang Melayu yang menyokong perjuangan Perkasa.
“Perlu diingatkan kenyataan Ibrahim Ali untuk berjihad adalah bila mana beliau melihat tanda-tanda penganut agama lain sudah berani mencabar Islam, kenyataan itu adalah satu amaran sekiranya penganut agama lain meneruskan agenda mereka.
“Kalau tidak diteruskan apa perlu Ibrahim Ali meneruskan niat untuk berjihad? Mengapa perlu menyerang lagi dengan kenyataan yang mengajak semua orang menentang Ibrahim Ali seorang?” katanya.
Tegas beliau, kenyataan Lim itu secara terang-terangan dilihat mahu menguji kesabaran pihaknya.
“Kenyataan Guan Eng itu nampaknya mahu memulakan sesuatu yang boleh mendatangkan kemarahan orang Melayu, DAP secara terang-terangan menguji kesabaran kami... kami tidak gentar dan jangan salahkan kami kalau kami sekali lagi mengatakan kami sanggup berjihad jika kedudukan Islam dicabar.
“Jangan menentang Ibrahim Ali dengan cara provokasi dengan mengusik kemuliaan Islam,” katanya.
Justeru beliau percaya, Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang cuba untuk mencetuskan polemik baru dengan kenyataan itu.

Pok Nik nak bina stadium 40,000 orang, jambatan dah 10 tahun tak siap-siap..!!!





Kerajaan PAS Kelantan akan membina sebuah stadium yang mampu memuatkan 40,000 orang, di samping ruang solat. Baguslah. Saya ucapkan tahniah kepada rakyat Kelantan kerana bakal mendapat stadium baru nanti.

Tapi bila stadium itu akan dibina? Apakah lagi 10 tahun? Lagi berapa tahun akan di bina? Selepas PRU13? Stadium tu bakal dibina sekiranya Kelantan berjaya dipertahankan oleh PAS lah, maksudnya? Kalau PAS Kelantan kalah, maka tak jadilah buat stadium?


"Batu asas" jambatan kedua Kelantan yang bakal jadi "batu nesan" Pok Nik...

Jangan pula pengumuman ini akan menjadi seperti pengumuman nak buat "jambatan kedua Kelantan" yang menghubungkan antara Kampung Cina dan Palekbang, di Tumpat. Projek tu diumumkan 10 tahun yang lalu, tapi sampai sekarang satu haram pun tak buat!

Yang ada kat situ hanyalah "batu asas" yang dirasmikan oleh Pok Nik 10, tahun dulu. Sewajarnya, "baru asas" itu disimpan baik-baik untuk dijadikan "batu nesan" untuk Pok Nik nanti. Masa majlis pecah tanah dulu, gebangnya riuh rendah canang satu Kelate, tapi 10 tahun berlalu, bayang jambatan pun tak nampak.

Atau saya tersilap dengar? Masa tu, betul ke Pok Nik pecah tanah nak bina jambatan? Jambatan ke "jamban"? "Jamban" kot? Kalau projek nak buat "jamban" tu mungkin la. Banyak dah jamban yang kotor dan tak terjaga di Kota Bharu tu, maklumlahhh.."bandaraya paling bersih dalam dunia"...!!!

Seperkara lagi, tak payah la nak pancing umat Islam dengan mengatakan bahawa stadium yang bakal dibina tu ada surau atau musolla untuk solat berjemaah. Stadium-stadium yang dibina oleh Kerajaan BN pun ada musolla dikelilingnya. BN dah lama dah buat, cuma korang je yang tak nak pergi solat kat situ sebelum game bola bermula...!!!

Cuba pergi tengok Stadium Darulaman. Musollanya luas dan boleh berjemaah, tapi puak-puak yang bawa bendera PAS yang kemudiannya ditukar menjadi "bendera hijau kuning" lebih gemar melepak makan kacang sambil berborak kosong kat dalam stadium. Tu la puak-puak Dewan Pemuda PAS yang kononnya "Islamik"! Padahal, tong kosong!

Justeru itu, kita tunggu bila Kerajaan PAS Kelantan nak bina stadium tu. Apakah lagi 10 tahun? 20 tahun? 30 tahun? Apakah Nik Aziz sempat melihat stadium itu dibina? Atau Nik Aziz tak sempat menatap stadium itu sebelum menutup mata? Kita tunggu dan lihat..!!!

Thursday, May 19

Gambar Panas Syahrini Dengan Glen


Penyanyi Indonesia, Syahrini mengaku gambar-gambar panas yang tersebar di Internet bersama artis Glen Fredly Daniel Mananta adalah daripada koleksi simpanan peribadinya.
Bagaimanapun, katanya gambar tersebut merupakan gambar biasa yang diambil bersama teman-teman rapat seperti mana yang dimiliki oleh orang lain.
"Semua yang ada dalam gambar tersebut adalah kawan-kawan rapat saya. Mereka juga mempunyai gambar seperti itu bersama teman-teman masing-masing," katanya seperti dipetik dari Kapan Lagi.com.
Bagi Syahrini, tidak menjadi kesalahan kerana gambar tersebut bukan gambar lucah yang boleh menjejaskan imej dan maruahnya.


"Yang penting ini bukan gambar lucah, aksi lucah, ia hanya gambar biasa untuk koleksi peribadi," katanya.
Tambah Syahrini, pihaknya telah melaporkan pekara tersebut kepada polis bagi melakukan siasatan terhadap telefon bimbit miliknya yang hilang di Malaysia beberapa tahun lalu.

VIDEO MAKLAMPIR ZURAIDAH MEROYAN


Memang pelik manusia-manusia yang menyokong pakatan haram di Malaysia ini. Kononnya mereka berakal untuk berfikir, kononnya mereka sudah “mumaiyiz” untuk membezakan antara yang benar dan palsu, namun mereka juak-juak pakatan haram ini tetap “buta” untuk melihat kebenaran, dan “pekak” untuk menerima hakikat sebenar.

Itulah yang terjadi baru-baru ini berkenaan dakwaan Zuraidah “Mak Limah Lampir”, yang mendakwa UMNO Hulu Selangor membawa masuk 2,000 warga asing untuk membantu kemenangan BN di kawasan itu. Hakikatnya, meskipun dakwaan itu sudah disiasat dan dinafikan oleh agensi kerajaan yang terbabit, Zuraidah tetap tak puas hati. Dia buat pula laporan polis!

Dia fikir dengan laporan polis tersebut, maka UMNO akan menggigil takut dan lari masuk kedutaan Turki? Silap banyak! UMNO Hulu Selangor bukan saja menafikan, malah mengeluarkan bukti kukuh menunjukkan betapa palsunya dakwaan Zuraidah. Surat yang ada pada Zuraidah hilang kreadibiliti apabila dibuktikan mempunyai kepala surat, tandatangan dan ejaan nama yang berbeza dengan surat UMNO yang asli.

Zuraidah dimalukan secara terang-terangan. Tertangkap menipu rakyat dan membuat laporan palsu kepada pihak polis. Bukan itu saja, Zuraidah jelas memfitnah UMNO Hulu Selangor dan seluruh UMNO secara umum. Bila Zuraidah nak “jilat kaki” seluruh ahli UMNO memohon maaf? Kami takkan maafkan selagi Zuraidah tak “jilat kaki” kami sebagaimana yang Nik Aziz syorkan baru-baru ini!

READ MORE


10 Cara Untuk Mempromosikan 1 Malaysia


KITA harus belajar dari nenek moyang kita tentang cara untuk hidup secara harmoni.
Gaya hidup bangsa kita pada masa lalu telah menunjukkan kepada kita bagaimana masyarakat zaman dahulu tinggal bersama dalam toleransi dan penghormatan tinggi terhadap bangsa-bangsa lain, budaya dan agama walaupun berhadapan dengan beberapa insiden dan kejadian kecil yang tidak diingini.
Pada pandangan penulis, adalah sesuatu yang memalukan jika kita gagal untuk terus merangkul keunikan Malaysia ini.
Sepuluh cara yang dapat membantu mempromosikan konsep 1Malaysia untuk menggalakkan perpaduan yang lebih besar di kalangan masyarakat pelbagai etnik di Malaysia adalah seperti berikut:
1) Orang dewasa harus menunjukkan teladan yang baik dengan menghormati jiran tetangga, rakan sekerja, teman atau seseorang daripada bangsa lain.
2) Orang dewasa tidak harus berbicara secara negatif tentang bangsa lain atau agama lain secara sembarangan atau terbuka.
3) Jangan memanggil seseorang dengan panggilan yang kurang enak di dengar terhadap orang daripada bangsa yang berbeza.
4) Anak-anak harus didorong untuk bergaul dan bermain bersama kanak-kanak berlainan kaum tanpa melihat perbezaan di antara mereka agar semangat kekitaan dapat dipupuk dari peringkat awal lagi.
5) Guru-guru terutamanya pengetua sekolah atau para pendidik di institusi pengajian tinggi harus memainkan peranan yang lebih besar dengan memberi motivasi kepada para pelajar dan meraikan kepelbagaian budaya di antara rakyat negara kita.
6) Kerajaan melalui agensi-agensi tertentu harus menganjurkan acara-acara yang lebih mantap dan menyeluruh untuk mempromosikan perpaduan yang lebih besar. Jangan tunggu musim perayaan atau pilihan raya baru hendak menganjurkan sesuatu.
7) Organisasi bukan kerajaan (NGO) termasuk persatuan, kelab dan pertubuhan perlu bekerja sama dengan syarikat multi nasional atau industri kecil untuk menganjurkan kegiatan sukan, seminar dan kem-kem yang merangkumi penyertaan semua bangsa.
8) Kementerian Pelajaran harus mempertimbangkan untuk melupuskan sistem kuota bagi membolehkan cabaran kesetaraan yang positif dalam sistem pendidikan.
9) Para pemimpin agama yang sepatutnya menjadi soleh dan takut akan Tuhan harus berlatih mengamalkan sikap toleransi yang tinggi dan selalu bekerja untuk menyelesaikan perbezaan pendapat di kalangan masyarakat berbilang kaum dan agama secara ramah dan kondusif.
10) Para ahli politik perlu bijaksana dalam membuat kenyataan atau ketika mengambil keputusan mengenai isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat berbilang kaum. Dengan sepuluh pendekatan ini, saya percaya kita boleh mencapai perpaduan yang lebih dinamik dan membantu merealisasikan hasrat 1Malaysia secara lebih sistematik.
Sekian untuk renungan dan iktibar kita semua.

VIDEO TErHANGIT:BOB LOKMAN KENAPA JADI PELAWOK,PELAWOK,PELAWOK...............?



Sepatutnya sebagai hamba Allah yang beriman menggalakkan sesama manusia berbuat kebaikan,Nie dah jadi terbalik menyalahkan orang lain atau menghukum sesama kita,Sedarlah bob lokman anda dikenali didalam bidang atau kerjaya yang sama.hukum menghukum bukan anda yang menentukan.hukum mengumpat orang adalah lebih teruk dari melakukanya.dizaman muda adakah anda terlalu baik..........................?dah masuk pas dok lagi berlakon serta mencaci orang lain.Silap hari bulan Usop Wilcha tak boleh cari makan sebab lepas nie bob lokman akan jadi sole-sole atau pelawok....................sudah-sudahlah hina sesama artis.kalu ini caranya nak jadi calon PAS PRU 13.PASti akan bergelar YB lepas nie.



Orang seni yang baru 'berhijrah'...belum menemui ketenangan dan keredhaan...digunakan untuk berceramah politik.. Pengisian ceramah penuh dengan kemarahan dan hamburan tuduhan keatas pemerintah yang dipersalahkan diatas segala benda yang berlaku keatas kehidupan beliau sebelum penghijrahan. Sehinggakan masalah beliau dengan anak pun diletakkan kesalahan atas sistem pembelajaran yang diperkenalkan oleh kerajaan.

Apakah beliau belum diajar oleh 'Ustaz' atau 'Sheikh' beliau bahawa apa yang berlaku kepada kita adalah ketentuan Illahi??? Kita perlu redha dengan perjalanan yang Allah tentukan untuk kita disamping berusaha - dengan hidayah dan keredhaan Illahi - untuk memperbaiki keadaan kita. Bukan nya mengherdek dan mempersalahkan kerajaan dan orang sekeliling kita untuk apa saja yang kita 'rasa' tidak adil buat diri kita... Cari lah keredhaan yang sebenar dan baru naik pentas dan bercerita pengalaman kamu wahai Bob Lokman... naik meloya dengar ceramah kamu...berceramah lah secara ikhlas..

Bersyukurlah kerana telah diberi nikmat oleh Allah dalam menempuh perjalanan yang penuh dengan nikmat dunia dan kemudian diberi pula peluang oleh Allah untuk mendekatkan diri dengan Nya tanpa perlu menempuh alam barzakh dahulu... ingat lah Bob.

petikan dari: minaq jinggo fotopages

Wednesday, May 18

“Beruk Kena Belacan” Bila Rakyat Persoal Janji Pilihanraya


Ketua Penerangan UMNO Selangor, Shukor Idrus menasihatkan pemimpin pakatan pembangkang khususnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) di negeri ini agar berhenti berkelakuan seperti anjing takut bayang-bayang.
“Cuba luangkan sedikit masa melihat cermin tengok dan nilai kelemahan sendiri sebelum terus menyalak mencari salah orang lain. Sudah lebih tiga tahun memerintah Selangor, apa yang mereka buat?
“Sekarang bila mereka nampak rakyat sudah bangkit mereka tuduh kita buat taktik kotor untuk rampas Selangor.  Rakyat meluat sebab mereka cakap tak serupa bikin, rakyat tagih janji mereka dulu…kalau mereka tak mampu tunaikan takkan nak salahkan BN pula”, katanya kepada UMNO-Online di sini.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas beberapa kenyataan pemimpin pakatan pembangkang di Selangor kononnya BN menggunakan taktik kotor untuk rampas semula negeri ini termasuklah tuduhan pemberian 2,000 status kerakyatan haram buat PATI dan warga asing.
Tegasnya rakyat Selangor sebenarnya sudah dapat menilai sejauh mana kemampuan pakatan pembangkang memerintah negeri ini berbanding BN.
Malah tambah beliau banyak janji-janji yang ditaburkan pakatan pembangkang pada pilihanraya umum lalu gagal ditunaikan sehingga kini yang membuatkan rakyat marah dan kecewa.
“Kita ambil contoh projek pasir saja bagaimana mereka janji akan dapatkan pendapatan RM150 juta tapi mereka hanya dapat kutip tak sampai RM6 juta…kawasan banyak berlubang tapi hasilnya hilang entah ke mana.  Ini belum lagi soal pembaziran hampir RM1 juta untuk papan iklan politik untuk mansuhkan ISA, pilihanraya pilih ketua kampung hampir RM90 juta…. banyak lagi.

Pemuda Seluruh Negara Diminta Kemuka Usul Bantah Naik Harga RON 95


Pergerakan Pemuda UMNO di seluruh negara diminta mengemukakan usul membantah kenaikan harga petrol RON95 dan tarif elektrik pada persidangan perwakilan bahagian masing-masing.
Ketua pergerakan itu, Khairy Jamaluddin berkata, pergerakan itu tidak bersetuju kenaikan tersebut dibuat sekarang kerana ia akan membebankan rakyat yang sedang merasai kesan kenaikan harga barang makanan secara purata sebanyak enam peratus, lebih tinggi berbanding kadar inflasi sebanyak tiga peratus.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Rem-bau berkata, kenaikan RON95 akan memberi kesan terhadap barangan lain juga kerana ia melibatkan rantaian nilai.
“Pergerakan Pemuda UMNO berpendapat rakyat sudah pun terbeban dengan kenaikan harga makanan dan sebarang kenaikan pada harga petrol akan menyebabkan mereka terus terhimpit.
“Oleh kerana itu, saya meminta semua Pemuda UMNO bahagian mengemukakan usul membantah kenaikan harga RON95 dan tarif elektrik pada masa ini,” katanya kepada para pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seremban di sini hari ini.
Turut hadir pada majlis itu ialah Timbalan Ketua UMNO Bahagian Seremban, Datuk Zakaria Nordin dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Seremban, Shahrul Ekhsan Othman.
Khairy berkata, beliau akan menyampaikan usul tersebut kepada kerajaan dan terpulang kepada kerajaan untuk memberi pertimbangan terhadap bantahan itu.
“Kalau nak struktur semula subsidi saya setuju tetapi saya tidak setuju ia dibuat sekarang kerana kita tengok harga makanan seperti daging, ayam dan sayur telah pun meningkat dan rakyat rasa terhimpit,” katanya.

VIDEO PANAS:Anwar Ibrahim & Lef Kolonel Azmi Dalang Kes Altantuya

Tuesday, May 17

LIDAH BEWAK BERCABANG LAGI:JALAN RAKYAT SUNGAI NYIOR.



Yang paling jelas ialah jalan awam tersebut sangat berdekatan dengan barisan rumah teres. Selain daripada itu, jalan tersebut terletak di sebelah taman permainan kanak-kanak.


Malangnya, tiada pagar yang mengelilingi taman permainan tersebut dan keprihatinan Lim Guan Eng itu mungkin akan membahayakan kanak-kanak yang bermain di taman tersebut.

Kita tidak mahu sebarang kecelakaan yang menimpa mereka. Apakah Lim Guan Eng tidak mengendahkan keselamatan rakyat Malaysia?

Apakah terdapat perancangan untuk membina pagar keselamatan di sekeliling taman permainan tersebut?

Seperkara lagi, seperti yang kita ketahui, tuduhan Lim Guan Eng yang menuduh kerajaan BN sebelum ini tidak menyediakan jalan alternatif untuk jalan tol Sungai Nyior adalah tidak berasas sama sekali. 

Kerajaan BN sebelum ini bukan sahaja telah menyediakan satu jalan alternatif tetapi sedang merancang untuk menyediakan 3 lagi jalan alternatif untuk rakyat Pulau Pinang tetapi pertukaran kerajaan menyebabkan usaha tersebut tidak dapat dilaksanakan.

MAK LAMPIR ZURAIDAH MENYANYI HENJIT-HENJIT SEMUT.


Jika inilah yang dipanggil pemimpin,hancuslah malaysia berfikiran dendam serta melebel pemimpin lain dengan cara yang amat memalukan.Umum tahu kisah sebenar puak nie hanya berjuang untuk membela ANUwar ibrahim atau sekarang lebih dikenali sebagai pandykutty.Black justice bahasa baru ke?

BLOGGER.COM AKAN DITUTUP.



Blogger.com telah membuat sesi membaik pulih laman web berkenaan sejak 11 mei 2011, namun sehingga kini proses tersebut masih belum lagi pulih sepenuhnya. Spekulasi pun mula beredar di internet dengan khabar angin bahawa ini lah proses pembaik pulih yang paling lama dalam sejarah blogger .com dan timbul rencana bahawa laman web berkenaan akan ditutup pada 25 Jun 2011.

Seperti yang dikatakan di laman web Softpedia, Memang benar akan dilakukan penutupan pada bulan June akan datang. Tapi tenang dulu, Layanan Blogger yang di tutup tersebut bukanlah secara keseluruhannya, melainkan akaun blogger lama yang mendaftar sebelum tahun 2007.

Sebelum Blogger.com  di ambil alih oleh Google, laman web tersebut menggunakan sistem akaun mereka sendiri sehingga tahun 2006.  Setelah proses pengambil alihan dilakukan. Pengguna diminta melakukan pemindahan pada 2007.

Selama empat tahun, Ternyata intergrasi tidak dilakukan secara automatik sehingga  pada akhirnya blogger.com memutuskan akan menghapuskan akaun bagi pengguna lama. Bukan hanya akaun lama yang di berhentikan, bahkan blog yang mempunyai hubung kait dengan pengguna lama juga akan dihapuskan jika pengguna tersebut tidak melakukan pemindahan ke sistem yang baru sebelum 25 Jun 2011 ini.

Sebelum ini, Google juga menghadapi masalah yang sama di YouTube dan telah mengeluarkan peringatan serupa baru-baru ini. Mereka meminta para penggunanya untuk memiliki akun Google terlebih dahulu.
Dari infomasi semasa, pihak google akan memberi keterangan lebih lanjut sebelum penutupan dilakukan sebelum 25 Jun 2011

Read more: sumber

VIDEO XXX TERBARU:ANWAR: IT WASN'T ME!!

REFOMASI SEMULA ATAU TRANFOMASI SEMULA.



Keputusan Anwar Ibrahim PASTI tidak akan diterima oleh pembangkang. Isu video Carcosa juga tidak diterima mereka. Mereka tidak percaya dan penyokong PKR semakin rapat dalam keadaan-keadaan seperti ini untuk terus melakukan gerakan reformasi sebagaimana tahun 1998. Mereka sekarang ini sudah menyusun strategi. Namun mereka sudah seakan tahu cara dan bagaimana untuk mengerakkan semula Reformasi 1998.

Tidak ragu lagi dengan keadaan yang ada ini – Gerakan Reformasi akan terbentuk semula dengan ikon baru untuk ditonjolkan sebagai pejuang reformasi. Siapa agaknya ikon tersebut?sudah nampak nama-nama yang akan dipetik menjadi ikon baru dalam gerakan baru reformasi – Ezam Baru akan muncul – Lokman Baru akan muncul – Tien Baru akan muncul dan mereka akan terus menerajui gerakan reformasi ini.

Mereka akan berkorban dan terkorban di akhir perjuangan sebagaimana pejuang-pejuang lain dalam Gerakan Reformasi sebelum ini. Namun alasan standard bagi mereka yang sudah dapat sesuatu hasil dari pengorbanan orang lain adalah – pejuang tidak mengharapkan balasan – balasan serah saja pada segelintir pejuang plastik yang mengambil nama politikus.

Selaku antara mereka yang pernah hadir dalam gerakan reformasi ini – perjuangan itu akhirnya menjadi perjuangan politik dan politik tidak kenal manusia – tidak kenal hati dan perasaan – tidak kenal kawan, politik hanya tahu kalah dan memang – dapat dan tidak dapat. Itulah sebabnya timbul barisan kata-kata yang mengatakan – dalam politik tidak ada kawan dan tidak ada lawan. Semua berkisar kepada apa yang mereka hendak dan apa yang mereka rebut.

Mungkin kematangan mengajar kita – masuk politik adalah bersedia untuk bertempur, bunuh membunuh politik dan rebut berebut untuk mendapatkan kuasa dan akhirnya rakyat juga yang dibawa belayar mengejar mimpi yang tidak menentu. Soal-soal kemanusiaan hanya alat untuk memukau, memujuk dan menipu. Kalau dahulu kita pernah berdiri di hadapan jentolak yang disiapkan dan diluluskan oleh Menteri Besar Selangor pada waktu itu Datuk Seri Khir Toyo hari ini kita berdiri juga melihat Menteri Besar Datuk Khalid Ibrahim bertindak serupa.

Ingat – akhirnya suara rakyat menentukan dan politikus yang tidak amanah ini akan dimamah oleh rakyat – yang sudah semakin matang – menolak politik memastikan hasrat rakyat terbela. Namun ini akan mengambil masa. Kita masih melihat apa yang ada adalah matlamat menghalalkan cara.

Ramai yang mengatakan bahawa isu Anwar Ibrahim adalah isu yang menggugat keharmonian negara ini. Ada yang menyokong dan ada yang tidak menyokong Anwar dalam melihat aspirasi dan kehendak rakus meningkatkan kedudukan politiknya TETAPI itu hakikat politik. Beliau berdiri atas senario yang ada – hakikatnya beliau ditentang sama dengan cara beliau mencabar dan beliau menentang sama dengan hakikat beliau dicabar. Cabar dan dicabar inilah politik namun kehilangan kematangan dalam politik itu menjadi racun kepada rakyat. Akhirnya agenda rakyat jatuh nombor 2 sementara agenda politik individu naik menjadi agenda utama ahli politikus.

Dalam pada itulah keputusan – apa sahaja yang dibuat oleh kedua pencabar politik tanah air ini sering di kritik – dikutuk dan di tolak biarpun ia adalah untuk kebaikan bersama. Mungkin sudah sampai masanya intelektual dan mereka yang menjadi pemerhati politik bertindak bukan ke atas politikus tetapi mula bertindak untuk mematangkan rakyat tanpa ada batasan wadah dan tanpa tersekat halkum untuk membicarakan isu secara selamat biarpun ada kepentingan mendadak untuk menongkah arus. Setakat hari ini – usaha mematangkan rakyat dan memulakan gerakan kesedaran kematangan berpolitik perlu ada. 

Bagi kami – politik baru yang berintegriti dan matang adalah hasrat kita. Namun- setakat ini, masih belum kelihatan.

Monday, May 16

Azwan Ali 'Amek Port' Kes Liwat Anwar Ibrahim


Walaupun Kak Pornah dah tak cover court case lagi, tapi Kak Pornah nak jugak sentuh isu mahkamah untuk entri kali ni. Rasanya dah ramai yang sedia maklum bahawa Mahkamah Jalan Duta pagi tadi kecoh dengan penyokong-penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang datang kira-kira tiga buah bas bagi mendengar keputusan kes liwat beliau dengan Mohd Saiful Bukhari Azlan! (Hambek ko! Kalah rombongan Cik Kiah ke Sukan Komanwel!)

Dan seperti yang korang sedia maklum jugak, Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Zabidin Md Diah hari ini memutuskan untuk DSAI membela diri bagi pertuduhan kes fitnah yang dihadapinya kerana berpendapat wujud kes prima facie.


Yang menarik perhatian Kak Pornah, bukanlah keputusan yang dikeluarkan oleh mahkamah. Sebaliknya ada sesuatu yang Kak Pornah berminat nak kongsikan dengan korang semua.


Jangan tak tahu u olls, penulis buku Selamat Jalan Dunia Pondan, Azwan Ali turut mengikuti kes liwat DSAI ni rupanya. Kak Pornah secara tak sengaja telah menskodeng twitter "No 1 diva laser the most berani mati" ni tadi. Tup tup terjumpalah beberapa keratan Twitter yang merujuk kepada kes liwat DSAI antara Azwan dan teman-temannya di laman sosial tersebut.


Sekali baca Kak Pornah pun tak faham apa yang si Azwan ni maksudkan. Tapi bila dibelek-belek dan dibaca berulang kali, maka jelaslah bahawa beliau ni penyokong Anwar Ibrahim rupanya!(cuma mungkin tak sefanatik abang kandungnya, Azmin Ali!)


Korang bacalah sendiri kat bawah ni:







Keratan ni masa mula-mula mahkamah putuskan bahawa DSAI perlu bela diri kerana wujud prima facie dalam kes beliau. Kak Pornah rasa, bukan Azwan je yang dapat agak dan jangka keputusan ni, sebaliknya orang luar pun sama kan?



Keratan yang ni plak mungkin atau sebetulnya merujuk kepada individu tertentu yang Kak Pornah rasa tak perlulah dijelaskan siapa. (Kalau korang follow politik Malaysia ni, korang mesti sedia maklum!)


Ha, yang ni plak keratan twitter yang dihantar oleh teman sosial Azwan. Betul juga cakap si polan ni. Bukan apa, berita terbaru yang Kak Pornah terima dari rakan yang sedang cover kes Anwar di mahkamah, Anwar sendiri mengeluarkan kenyataan untuk memanggil Perdana Menteri dan isteri ke mahkamah sebagai saksi! Huhuhu.....seremm sungguh dibuatnya!


Kak Pornah tak sokong atau menyebelahi sesiapa...diam tak semestinya setuju, bersuara tak semestinya membantah!

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive