Friday, June 10

Anjur Bersih Untuk Bersihkan Dosa Pas Tolak Negara Islam


“Sepatutnya Mat Sabu menjadi contoh kepada rakyat, dia sebagai pemimpin yang baru tetapi selepas dipilih sebagai Timbalan Presiden Pas, dia pula nak porak perandakan masyarakat dan negara.
“Itu merupakan satu petanda buruk kepada Pas. Tahniahlah kepada Pas yang mendapat pemimpin yang menjadi orang pertama yang mengelarkan Anwar ‘Al-Juburi’, ujar Ketua Pemuda UMNO bahagian Seputeh, Mohd Razlan Mohamad Rafii.
Tegas beliau ini merupakan satu tamparan kepada Pas yang menerima `ularmak’ selepas menolak kepimpinan ulamak dalam Muktamar Pas baru-baru ini.
”Untuk menganjurkan program yang dinamakan program Bersih dengan menuduh kerajaan tidak Bersih walaupun mereka telah menang lima buah negeri sebelum ini, ia adalah satu tuduhan yang tidak tepat dan tidak bertanggungjawab,
Dalam masa yang sama, jelas beliau banyak pihak amat mengenali Timbalan Presiden Paas itu yang mempunyai tingkah laku yang diragui.
“Mereka nak menganjurkan Bersih ini untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa kerajaan tidak bersih, tetapi yang tidak bersih sebenarnya ialah perjuangan Pas hari ini.
”Mereka mahu mengalihkan pandangan serong rakyat kepada mereka yang kini tidak lagi memperjuangkan negara Islam, tidak lagi bercakap tentang hukum hudud, tidak lagi berjuang untuk kebenaran, jadi demonstrasi bersih ini dijadikan alat sebagai mengaburi mata rakyat dan penyokong-penyokong mereka sendiri”, katanya.
Justeru beliau berharap agar rakyat dapat menilai perjuangan sebenar Pas hari ini yang mengamalkan matlamat menghalalkan cara.
”Apa yang tidak kena dengan negara kita, dan apa yang telah kita nikmati selama ini, keamanan dan kedamaian harus kita jaga agar tidak porak peranda demi generasi depan.
”Kita tidak harus bawa budaya dari luar tidak dibawa ke Malaysia, inilah yang cuba dibawa oleh Mat Sabu dan kita harus tolak budaya demonstrasi jalanan ini,

MASJID PULAU PINANG.


Kerajaan DAP Pulau Pinang boleh berhujah atau memberikan apa sahaja alasan berhubung tindakannya memutuskan kaedah pemilihan Anggota Jawatankuasa (AJK) Kariah masjid di seluruh negeri itu menggunakan sistem pengundian dalam kertas undi ala pilihan raya.
Tetapi apa yang nyata tindakan itu seolah-olah ingin menyeret institusi masjid ke dalam kancah politik kepartian.
Walaupun alasan yang diberikan kononnya ia bertujuan bagi memastikan kaedah pemilihan adalah lebih telus, berbanding dengan tatacara pemilihan sedia ada semua itu hanyalah alasan.
Selama ini sejak berpuluh-puluh tahun lalu, pemilihan AJK masjid bukan sahaja di Pulau Pinang malahan di seluruh negara tidak ada masalah tetapi kenapakah kerajaan DAP Pulau Pinang ingin memadai-madai mengajar orang Melayu bagaimana hendak memilih AJK tersebut?
Jelas apa yang dilakukan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang adalah bermotif politik dan sengaja mengambil kesempatan untuk memecah-belahkan perpaduan di kalangan orang Melayu di negeri tersebut.
DAP amat memahami bahawa orang Melayu sudah cukup banyak berpecah kerana pelbagai faktor khususnya politik dan kini ia mahu memperluaskan kepada pemilihan AJK masjid pula.
Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak boleh melenting apabila ada pihak menganggap ia sebenarnya satu agenda tersembunyi pihak tertentu yang mahu memporak-perandakan institusi masjid.
Kalau tidak ada niat demikian kenapakah perlu secara tiba-tiba kaedah yang sedia ada hendak diubah apabila DAP berkuasa?
Tambahan pula, pelaksanaan pilihan raya masjid tersebut itu mahu diadakan secara tergesa-gesa tanpa perbincangan apatah lagi mengambil kira pandangan umat Islam di kawasan-kawasan yang terlibat.
Kita yakin jika ia dilaksanakan sudah pastilah banyak masalah yang akan timbul dan seterusnya akan mengakibatkan pengurusan masjid menjadi kacau bilau.
Selama ini orang Melayu tidak pernah pun berbalah kerana pemilihan AJK masjid, mereka memilih sahaja siapa yang terpilih.
Apa yang kita bimbangkan, pilihan raya masjid ini bertujuan untuk membolehkan DAP melalui sekutunya, Pas menilai sejauh manakah sokongan orang Melayu kepada parti berkenaan.
Ia kerana melalui pilihan raya itu mereka akan mengetahui kariah manakah yang memihak kepada kerajaan pakatan pembangkang dan kariah mana pula yang menyebelahi UMNO serta kerajaan Pusat.
Kita sama sekali tidak boleh menerima alasan bahawa pelaksanaan pilihan raya masjid itu bukan bertujuan politik kerana apa pun kerajaan DAP Pulau Pinang lakukan ia pasti ada kaitan dengan politik bagi mengekalkan kekuasaan pemerintahan.
Oleh itu apa yang diharapkan orang Melayu tidak akan terjebak dengan agenda mana-mana pihak untuk terus berusaha memecah-belahkan mereka.
Orang Melayu Pulau Pinang perlu menolak pelaksanaan pilihan raya masjid itu kerana ia bukanlah urusan pihak lain untuk mengajar mereka bagaimana hendak menguruskan rumah Allah itu.
Bukanlah satu kesalahan kalau kariah di sesuatu kawasan tidak menghadiri pilihan raya itu, mereka tidak akan rugi apa-apa pun, sebaliknya mereka akan lebih rugi jika menghadiri kerana ini boleh menyebabkan orang Melayu berpecah belah kerana menyokong kelompok A atau kelompok B.
Tidak salah untuk orang Melayu berbeza fahaman politik tetapi biarlah ia sekadar di luar masjid sahaja kerana apabila memasuki sahaja ke rumah Allah itu, kita sujud kepada Tuhan yang satu dan mengadap kiblat yang sama.

Dedah Perkara Sulit, Pekida Mahu Saman Farid Kamil & Syamsul



Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) berhasrat menyaman penerbit dan pengarah filem Kongsi dan KL Gangster kerana mendedahkan beberapa perkara sulit yang digunakan dalam pertubuhan tersebut melalui filem mereka.
Ketua Ahli Majlis Negeri Pekida Wilayah Persekutuan, Shikin Begum berkata antara dialog dalam kedua-dua filem berkenaan telah menggunakan kata kunci pertubuhan tersebut yang selama ini dianggap rahsia.
"Kami melihat filem Kongsi dan yang terbaru ini KL Gangster telah melampaui batas apabila menggunakan kata laluan dan kod rahsia Pekida.
"Mereka juga telah membuka banyak rahsia Pekida dengan menerbitkan filem bercorak gengster yang sebenarnya hanya memalu dan menjatuhkan martabat bangsa Melayu sendiri,"
Shikin berkata, pihaknya kecewa kerana penerbit filem tersebut iaitu Skop Production dan Metrowealth yang tidak sensitif dengan perkara melibatkan pertubuhan tersebut.
Kedua-dua filem itu juga dilihat telah menjejaskan imej masyarakat Melayu apabila mengaitkan golongan Melayu dalam kumpulan gengster.
"Saya kecewa kerana kedua-dua pengarah iaitu Farid Kamil dan Syamsul Yusof tidak sensitif dengan perkara ini. Jika mereka mahu menghasilkan filem seumpama itu, mereka harus meminta nasihat kami terlebih dahulu.
"Mereka seperti mempermainkan perjuangan pertubuhan ini dan tidak menghormati kami sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO). Kami sedar ramai yang masih tidak tahu perjuangan Pekida namun mereka seharusnya ada rasa hormat," ujarnya kesal.
Tambahnya, dia memahami kedua-dua pengarah muda ini mempunyai perjuangan dalam memeriahkan industri filem tanah air, namun tidak seharusnya mengambil jalan dengan menjatuhkan imej pertubuhan tersebut.
"Kedua-dua filem itu bukan sahaja tidak menghormati kami, malah memberi pandangan buruk kepada masyarakat tentang perjuangan sebenar Pekida.
"Kami pada awalnya berdiam, namun kemunculan filem KL Gangster membuatkan kami seperti dicabar untuk bangkit mendapatkan penjelasan selain mengambil tindakan," jelasnya.
Sehubungan itu, pihaknya akan merujuk perkara berkenaan kepada Pengerusi, Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM), Datuk Husin Shafie bagi mendapatkan penjelasan sebenar dan menuntut agar filem yang sedang ditayangkan itu ditarik balik serta merta selain dilakukan penapisan semula.
Pertemuan itu kata Shikin telah diaturkan di pejabat LPFM di Putrajaya, Jumaat (hari ini) pada pukul 4 petang.

Thursday, June 9

Tanjong To'kong - secebis kisah


Satu demi satu kampung Melayu hilang atas nama pembangunan. Projek-projek pembangunan yang dilaksanakan atas tapak bekas perkampungan Melayu di Pulau Pinang disempurnakan oleh kedua-dua pihak, iaitu pemaju swasta dan agensi pemerintah atau syarikat berkaitan kerajaan.

Di kawasan bandar raya George Town, tiada lagi perkampungan Melayu dalam erti kata yang sebenar. Yang masih tegak tetapi tidak semestinya tidak akan rebah ialah beberapa buah kampung kecil seperti Kampung Makam (wakaf Sheikh Kassim) dan saki baki perkampungan Melayu di Tanjong Tokong.

Di mukim Kelawai, umpamanya, kampung Melayu termasuk yang berada di sepanjang pantai yang kini terkenal dengan Plaza Gurney, Hotel G, Hotel Gurney dan Hotel Evergreen Laurel telah lama berkubur.

Antara Kelawai dan Tanjong Bunga, kampung Melayu yang sebenarnya hanya wujud di Tanjong Tokong kerana beberapa buah kampung di Bagan Jermal, Bagan Atas dan Tanjong Tokong sendiri telah hilang ditelan pembangunan.

Kondo mewah di tepi pantai Tanjong Bunga ini (kiri) pada asalnya sebuah penempatan atau kampung Melayu yang bergantung hidup sebagai nelayan. Kondo ini berharga satu juta ringgit ke atas dan tidak mampu di beli atau dimiliki oleh orang Melayu yang merupakan penduduk asal di situ

Kampung Melayu Tanjong Tokong adalah antara perkampungan Melayu yang awal wujud di Pulau Pinang. Semasa nakhoda kapal Syarikat Hindia Timur atau East India Company (EIC) bernama Francis Light mendarat di Tanjong Penaga (dekat Padang Kota Lama), kampung Melayu Tanjong Tokong sudah pun wujud. Ia bukan sebuah kampung yang dibuka selepas kedatangan Inggeris pada tahun 1786 tetapi jauh lebih awal. Ia adalah warisan bangsa.

Malangnya, atas nama pembangunan, satu demi satu kampung Melayu antara Kelawai dan Tanjong Bunga dilenyapkan. Kini nasib perkampungan Melayu Tanjong Tokong berada dihujung tanduk.

Kerajaan Persekutuan telah membuat keputusan untuk membangun semula Tanjong Tokong dan tugas itu diserahkan kepada UDA Holdings Bhd. Penduduk kampung dilabelkan sebagai setinggan sedangkan nenek moyang mereka telah menghuni perkampungan itu sejak 200 tahun lalu. Inilah nasib kampung-kampung Melayu di Pulau Pinang.

Musibah yang menimpa Kampung Buah Pala sebenarnya telah dialami jauh lebih awal oleh beberapa buah kampung Melayu termasuk di Ayer Itam, Kampung Rawa, Kampung Rawana, Jelutong, Sungai Nibong, Gelugor dan Bayan Lepas.

Pembangunan semula perkampungan Melayu Tanjong Tokong dikatakan akan menelan belanja 800 juta ringgit hingga satu bilion ringgit. UDA Holdings menjangkakan pembangunan semula itu akan dapat dilaksanakan antara lapan hingga 10 tahun dalam empat fasa, membabitkan pembangunan bercampur rumah kediaman dan unit-unit komersil. Keseluruhan projek pembangunan itu membabitkan kawasan seluas 30 hektar termasuk tanah pantai (laut) yang dipulih guna.

Cadangan pembanguna semula itu membabitkan 870 keluarga yang akan dan telah dipindahkan ke penempatan sementara secara berperingkat. Menurut laporan media, 250 keluarga telahpun dipindahkan pada tahun 2007 yang membolehkan fasa pertama projek berkenaan dimulakan.

Yang pasti, pembangunan semula perkampungan Melayu Tanjong Tokong akan sekali gus melenyapkan sebuah kampung tersusun yang menjadi lambang warisan Melayu Pulau Pinang kerana kampung-kampung lain dalam kawasan bandar raya dan pinggir bandar sudah menjadi sejarah.

Tanjong Tokong melahirkan beberapa tokoh yang berjasa kepada negara seperti pejuang kemerdekaan dan tokoh wartawan yang tidak didendang, Allahyarham Ibrahim Mahmood (Kampung Haji Mahmood sempena nama bapanya), Allahyarham Datuk Mohamad Sopiee Sheikh Ibrahim (sebatang jalan di kampung itu dinamakan sempena nama bapanya) dan anaknya Allahyarham Tan Sri Dr Nordin Sopiee, dan mantan datuk bandar KL Tan Sri Elyas Omar.

Penduduk Tanjong Tokong bukan menentang pembangunan tetapi mereka mahu mengekalkan satu-satunya kampung Melayu yang tersusun yang masih wujud dalam kawasan bandar. Kampung Melayu Tanjong Tokong adalah warisan bangsa, warisan negeri dan warisan negara.

Kita bimbang nasib yang menimpa satu-satunya perkampungan masyarakat India/Tamil di Pulau Pinang, iaitu Kampung Buah Pala, akan menimpa sebuah lagi kampung Melayu. Apakah tidak cukup pengorbanan perkampungan Melayu selama ini? Apakah sukar untuk mengekalkan sebuah kampung yang benar-benar kampung tradisional Melayu Pulau Pinang?

Nampaknya begitu. Arah aliran pembangunan di Pulau Pinang yang melibatkan pembangunan kediaman pencakar langit terutama kondo mewah kini sudah menular ke kampung-kampung Melayu di Bayan Lepas, Teluk Kumbar, Teluk Tempoyak, Batu Maung dan seterusnya akan merebak ke Balik Pulau.

Di Bayan Lepas, beberapa buah kampung termasuk yang berjiran dengan kampung kelahiran mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Haji Ahmad sudahpun hilang dan digantikan dengan pangsapuri dan kondo mewah.

Bukit-bukau turut ditarah termasuk yang menghadap laut di antara Tanjong Bunga dan Telok Bahang. Semasa membesar di Pulau Pinang, saya tidak pernah mendengar apatah melihat tanah runtuh di Tanjong Bunga hingga ke Telok Bahang. Sekarang ia menjadi kenyataan akibat daripada pembangunan kediaman mewah atas bukit.

Berbalik kepada pembangunan semula Tanjong Tokong, UDA Holdings akan menukar wajah kampung Melayu kepada dua buah projek yang dinamakan Warisan Tanjung (tak tahu pula saya warisan apa yang dimaksudkan sedangkan warisan sebenar dihapuskan) yang akan mengandungi 15 blok rumah pangsa lima tingkat (1,350 unit) dan sebuah bangunan komersil. Perlu diiangatkan pembangunan rumah pangsa lima tingkat tidak perlu disediakan lif. Ya, orang Melayu cukup gagah untuk memanjat tangga, barangkali itulah sebabnya didirikan rumah pangsa lima tingkat. Atau, itulah bentuk kediaman yang sesuai didiami oleh orang Melayu.

Projek kedua yang akan dimajukan atas tapak pulih guna (tambak laut) dinamakan Tanjung West, akan mengandungi rumah pangsa berharga sederhana rendah, pangsapuri, kondo dan bangunan komersil. Ia membabitkan kawasan seluas 16.6 hektar.

Episod Kampung Buah Pala sudahpun di penghujung jalan dan penduduk kena akur dengan kehendak undang-undang, sama ada ianya betul atau sebaliknya, kini nasib penduduk kampung Melayu Tanjong Tokong yang cuba mempertahankan warisan datuk nenek mereka sedang diuji dan kita boleh menjangkakan apa yang menimpa penduduk Kampung Buah Pala akan berulang di Tanjong Tokong.

Pulau Pinang bandar baharu,
Kapten Light menjadi raja,
jika dikenang nasib Melayu,
tentu menitis si air mata.

Inilah serangkap pantun lama warisan Melayu Pulau Pinang yang saya ubah sedikit (nasib Melayu) untuk menyesuaikan dengan keadaan semasa.

Guan Eng buat semua betul-Chua Soi Lek.

TERIMA KASIH PERAKTODAY

Apa nak kata lagi fikirlah sendiri apa yang patut dengan kenyataan terbaru dari Chua Soi Lek.MKP takut jugak tersalah tulis nanti ada pulak pihak dok pakat-pakat nak hentam MKP bukan takut nak bersemuka tapi nanti hilang sabaq susah tak suka cakap banyak tapi tangan MKP lebih banyak buat kerja takut lain jadinya.Rasanya tak nampak pun respon dari pihak lain yang dok sembang pandai gejut sana sini,atau ada plan silent killer kot,hanya menunggu dan lihat saja.

Jika takut dilambung ombak jangan berumah ditepi pantai.
Perjuangan Demi Bangsa dan Negara,
Hati mau bersih 
Keikhlasan diutamakan   

MARI KITA TENGOK SAPA YANG MUDAH LUPA!


Dalam sibuk PAS menuduh UMNO sedang 'memperkudakan' agensi-agensi Kerajaan seperti SPR dan JPN, mari kita tengok siapa sebenarnya yang telah menggunakan sistem yang ada.

Sebelum dok sembang panjang, kita tengok FAKTA dahulu (bukannya Fitnah yang sering berada di dada Harakah dan Suara Keadilan).

Daripada statistik penduduk, 

Melayu = 42.05%
Cina = 40.92%
India = 9.67%
Lain-lain = 7.37%

PERSOALANNYA, KENAPA PENGUNDI CINA LEBIH RAMAI DARIPADA PENGUNDI MELAYU???



Melayu = 33.63%
Cina = 55.05%
India = 10.85%
Lain-lain = 0.06% + 0.05% + 0.34%


MUSIBAT SUNGGUH DAP NIE PANDAI MAIN DRAMA. Dalam nak hasut rakyat berhimpun dalam demonstrasi BERSIH 2.0, DAP PANDAI MAIN DRAMA HINGGA MELAYU SURUH DOK DALAM REBAN

Kalau dah pengundi Cina banyak cenggini, 'kompom' DAP tetap berkuasa di Penang.

Kalau dah berjaya daftarkan pengundi sampai kalah bilangan Melayu yang patut jadi majoriti, KENAPA PEMBANGKANG MASIH NAK HASUT RAKYAT BERDEMONSTRASI?


BODOH SANGAT KA PAK LEBAI PAS SAMPAI TAK BOLEH PIKIAQ???

Tak percaya dengan statistik pengundi, anda boleh selidik sendiri dengan data yang terbaru.



Aku ulangi.....Cina 40% tapi pengundi 55%, Melayu 42% tapi pengundi 33%


SUMBER:mymassa.blogspot.com


ULANGTAYANG VIDEO SEMALAM LAPORAN DIBUAT OLEH NGO

KAPAL SINGH!AWAT HANG DOK MELATAH



Kapai Singh awat dok melatah,bak kata pepatah sapa makan cibai dia terasa pedasnya.Tun Mahathir bercakap pasal fakta dan kenyataan perjuangan PAS selama ini memperjuangkan Negara Islam tup-tup dah jadi negara kebajikan kepada poket serta rela diperkudakan oleh mu Dap. 

Jika Tun meniti usia senja tak kisah masih lagi kuat berjalan tak pakai kerusi roda macam hang sedaq la diri tue sikit.Jika Tun banyak membuat kesalahan dakwalah di Mahkamah.Tun rasanya tidak ambil campur urusan Pakatan Haram Jadah nie akan tetapi yang Tun pentingkan nasib orang melayu serta agama Islam.


artikel sebelum oleh MKPenang KLIK DISINI


mahathir blog isa 300909


BERSIH DENGAN SAPU SEKALI LEPAS NIE.2.6V


Satu laporan polis dibuat sebentar tadi oleh Pertubuhan Perpaduan dan Kebajikan Islam Pulau Pinang.Pengerusinya saudara Abdul Rahman bin Makthun mendakwa bahawa beliau telah membaca kandungan blog Harakah Daily serta Malaysian Today telah memaparkan kenyataan menghasut rakyat berhimpun pada 9/7/2011 dikuala Lumpur bagi membantah dasar Kerajaan Malaysia.Perhimpunan tersebut yang dinamakan Perhimpunan Bersih 2.0 dengan kehadiran ahli atau penyokong yang ramai akan menyebabkan kesesakan lalulintas serta mengganggu ketenteraman awam.Beliau mendesak pihak berkuasa khususnya Polis Diraja Malaysia mengambil tindakan tegas dan mendakwa mereka yang terlibat.

Wednesday, June 8

UDA Pinggirkan Melayu ?



INDEKS prestasi utama (KPI) yang ditetapkan ialah pemilikan hartanah bumiputra di kawasan bandar, sasarannya 30 peratus, jangka masa pencapaian 20 tahun. Pelan tindakan merangkumi penubuhan agensi pelaksana berserta dengan penggubalan polisi dan akta parlimen. Setelah perdebatan di Parlimen, Akta 46, Pembangunan Bandar 1971 diluluskan. Lahirlah Lembaga Kemajuan Bandar (UDA) pada 12 November, 1971 dengan harapan yang tinggi, mengalas amanah mengisi kemerdekaan. 

Fungsi UDA jelas termaktub dalam akta tersebut. UDA bertanggungjawab untuk "mempromosi dan menjalankan projek dalam kawasan pembangunan bandar dengan fokus untuk mencapai keseimbangan peluang antara kaum dalam bidang perdagangan dan industri , perumahan dan aktiviti-aktiviti lain" UDA juga adalah agensi yang bertanggungjawab untuk "menterjemahkan polisi kerajaan mengstruktur masyarakat melalui pembangunan perbandaran kepada program-program tindakan"

Senang cerita, UDA ditubuhkan mejadi pemaju kawasan bandar untuk bantu orang Melayu. Kalau diserah kepada faktor pasaran dan pmaju yang berorientasikan keuntungan semata-mata, maknanya Melayu memang takde tempat dikawasan bandar.Tak mampu. Tapi kenyataan pengerusi UDA amat berlawanan dengan tujuan penubuhannya -

"Realiti ekonomi kini memaksa untuk berpisah daripada amalan biasa menetapkan kuota pemilikan bumiputra dalam projek-projek kami. Model perniagaan sekarang akan mempunyai campuran optimal pembeli yang mempunyai kelebihan kuasa pembelian untuk memastikan peningkatan nilai hartanah di masa hadapan UDA tidak boleh lagi mensubsidikan agenda bumiputera tanpa mengambil kira pulangan atas pelaburan".

Artikel merujuk kepada projek pembangunan UDA dikawasan bekas penjara Pudu yang merupakan kawasan paling strategik diKL. UDA merancang membangunkannya berdasarkan permintaan pasaran. Hasilnya, tiada kuota bumiputra ditentukan dalam projek tersebut walaupun UDA membayar harga premium yang rendah untuk tanah tersebut. Hasilnya, keseimbangan ekonomi antara kaum dan agenda sosial bukan lagi menjadi matlamat utama UDA.

UDA merasakan ia mempunyai kekangan untuk melaksanakan dan seterusnya mencapai matlamat asalnya iaitu untuk membantu dan mempastikan penyertaan bumiputera baik dari segi pegangan hakmilik rumah mahupun premis perniagaan di kawasan bandar. Jadi dikatakan tindakan UDA in adalah untuk menjana dana supaya dapat mengalas agenda bumiputra di masa depan. Jika pada masa kini, agenda bumiputra tidak diperdulikan, apakah jaminan, ianya akan dibuat dimasa hadapan? 

Data juga menunjukkan bahawa 79 peratus daripada mereka yang berpendapatan rendah, iaitu kurang daripada RM1,000 adalah golongan bumiputera. Adakah agenda bumiputra akan tercapai jika pembangunan baru UDA adalah untuk bumiputera yang kaya. Apakah perbezaan UDA dengan syarikat-syarikat hartanah yang lain? Bagaimana dengan usaha untuk mengupayakan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputera (MPPB) yang hanya tercapai apabila ada komitmen untuk menyediakan ruang berniaga kepada usahawan bumiputera dan juga perumahan mampu milik di kawasan bandar? Adakah UDA telah lari daripada agenda bumiputra? Apakah sasaran memperkasa dan melahirkan MPPB akan timbul dengan cara ini?

UDA akan membangunkan projek perumahan yang tidak mampu dibeli oleh orang melayu ini telah lari dari matlamat asal penubuhanya.sudah-sudahlah menipu melayu cakap tak serupa bikin UDA keparat nie macam TONTO jugak tipu olang tolong olang.

MULUT KENA LASER!!!!!!!HATI KENA BERANI BARU DEPA SEDAQ KITA UJUD.


Ahli politik bila bab bercakap memang pandai dan ini terbukti bahawa depa nie memang hebat kalau cakap dalam dewan pasti reban syiling.pasal cakap berapi macam naga umpama macam pokok nyior boleh tumbang sampai yang mendengar pun bimbang ,Janji tok sah nak cakap lidah lembut dari gigi.bermacam-macam janji ditabur tapi perlaksaan yang nak buat macam musibat atau lebih popular macam toya mak amin.sehingga hari ini apa yang dijanji belum terlaksana berbuih mulut cakap dok angguk paham depan kita la belakang tak tau kutuk kita macam mana.


Pendedahan ini akan bakal menggoncang jambatan Pulau Pinang,Orang Penang kata buat ramai baru depa tau kita sapa,Kalau dok cakap elok -elok tak maki hamput depa anggap kita nie tak ujud itu adalah hiraki dalam berpolitik ada yang mengambil kesempatan dari usaha yang dibuat oleh orang lain,,,,,,,,,,,,sedaq atau tidak depa nie pandai janji nak bagi tue nak bagi nie.tunggu punya tunggu sampai berjanggut atas dan bawah satu surat pun tak ada?



Dana yang diperuntukkan untuk menambah aset yang berjumlah $4juta ringgit bukan sikit bukan 4duit atau 40 ringgit dengaq elok-elok RM 4juta tau.ianya bertujuan murni untuk menambah aset bagi pembangunan serta digunakan membantu orang melayu digunakan oleh pihak tertentu dengan dengan alasan yang agak lucu mengurus tabdir pentadbiran padahal digunakan untuk masyuk poket sendiri.bab kami berjuang tanpa mengira waktu ada depa kisah sampai sapa pun tak kenal. yang terbaik puak harami nie dimonopoli oleh pihak tertentu yang pasti telah disumbat mulut dengan duit yang belambak  untuk menyekat orang lain seperti  blogger jalanan atau anjing kurap seperti MKP.alasan senang depa bagi dia ni orang baru gertak skit pasti terkencing dalam seluaq.Dengaq kata duit tue habis dah digunakan.Depa nie pandai putaq belit mamak keling kata gengam tak tirih.


Semua dah ada segala dokumen serta video telah disimpan rapi bagi mengukuhkan apa yang didakwa.rasanya pihak atasan tahu pasal nie atas dasar sayangkan parti keramat ini depa saja tutup mulut tak mau buat ramai.


MKP sayangkan Parti Keramat ini dan menyanjung tinggi pimimpin yang berkhimat untuk Agama,Bangsa Dan Negara akan tetapi pemimpin yang baik akan digunakan oleh pihak harami untuk membolot apa yang ada untuk membawa ahli dari bahagian tertentu makan angin.apa kata lepas nie apa nak jadi terserah kepada yang maha kuasa,Puak harami nie tidoq katil mahal peluk bantai yang mewah kami dok tidoq atas tikaq.sakit badan habis sapa peduli.tak kisah la depa panggil harimau ka pemimpin tue apa MKP peduli nie boya jalanan nak buat ramai.Jika begini sikap yang ada pasti PRU13 pi mai pi mai dok tang tu jugak.Cakap berapi pelaksanaan macam harami.


Akhir kalam MKP mengalukan sesiapa saja untuk memberi pendapat serta berjumpa.Tapi kalu dok mai cakap  kosong tak payah.Pi mai jauh-jauh atau buat drama dengan orang lain.

Karpal tidak perlu mati untuk PAS langkah mayatnya.


Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan langkah PAS ubah slogan perjuangannya kepada ‘Negara Kebajikan’ sebagai tanda kejayaan perjuangan Karpal Singh menentang hajat parti itu untuk mendirikan Negara Islam di Malaysia.
“Perjuangannya supaya PAS gugurkan matlamat untuk mendiri negara Islam PAS yang akan kuatkuasakan hukum hudud sudah pun tercapai.
“Karpal tidak perlu mati untuk PAS langkah mayatnya. Belum pun ia mati PAS sekarang sudah menjadikan perjuangan untuk negara Islam dan hukum hudud tidak lagi perkara utama. Sekarang PAS akan berjuang untuk negara kebajikan,’kata bekas Perdana Menteri itu dalam tulisan terbaru du laman blognya di Chedet Selasa.

Berikut ialah tulisan penuh Dr Mahathir:
SIAPA MENANG SIAPA KALAH

1. Dalam pertandingan tentu ada yang menang dan yang kalah. Pertandingan jarang menghasil keputusan "Menang Menang", dengan semua yang bertanding berjaya. Demikianlah juga Muktamar PAS yang baru lepas - terdapat yang menang dan yang kalah.
2. Katanya yang kalah ialah puak ulama. Yang menang ialah puak kopiah hitam, penyokong Anwar. Syabas.
3. Tetapi yang menang besar ialah tokoh yang tidak hadir dan bukan pun ahli PAS. Ianya ialah Karpal Singh. Perjuangannya supaya PAS gugurkan matlamat untuk mendiri negara Islam PAS yang akan kuatkuasakan hukum hudud sudah pun tercapai. Karpal tidak perlu mati untuk PAS langkah mayatnya. Belum pun ia mati PAS sekarang sudah menjadikan perjuangan untuk negara Islam dan hukum hudud tidak lagi perkara utama. Sekarang PAS akan berjuang untuk negara kebajikan. 

4. Tidak ada banyak laporan berkenaan perbincangan atau perbahasan berkenaan dengan pengenepian asas penubuhan parti PAS - iaitu mendiri negara Islam. Dengan begitu mudah asas ini digugurkan.
5. Kenapa? Kerana ingin menghalalkan kerjasama DAP, khusus Karpal. Lebih tepat lagi ialah kerana PAS tidak sanggup berhujah dengan Karpal Singh.
6. Syabas dan tahniah kepada Karpal. Akhirnya perjuangan mu menentang negara Islam PAS sudah berjaya. -7/6/2011

APA DAH JADI?IKON PENANG DIPERSENDAKAN.



Kereta api Bukit Bendera hari ini rosak lagi, kali ketiga dalam tempoh hanya lebih sebulan selepas disambung semula perkhidmatannya pada 25 April dengan kos penambahbaikan RM73 juta. 

Dalam kes pertama, kereta api berkenaan mengalami kerosakan mekanikal apabila sekumpulan anjing menceroboh relnya selepas lapan hari perkhidmatannya disambung semula, manakala pada Sabtu lalu pula, perkhidmatannya terpaksa dihentikan sekali lagi kerana masalah mekanikal.

Hari ini, perkhidmatannya terhenti pada kira-kira 10 pagi, dipercayai akibat masalah teknikal, ketika beratus-ratus pelancong berbaris untuk membeli tiket di stesennya di puncak Bukit Bendera.


Bagaimanapun, lebih kurang 400 penumpang yang terkandas itu dibawa turun dengan jip dan bas. 

Pengarah Perbadanan Bukit Bendera (PHC), Datuk Lee Kah Choon, berkata siasatan awal mendapati masalah itu berpunca daripada sistem elektrik yang tidak berfungsi dengan baik. 

Lee berkata, beliau berharap perkhidmatan kereta api itu akan dapat disambung semula untuk pelancong sebaik saja masalah elektrik pulih sepenuhnya dan keadaannya selamat kegunaan untuk orang ramai. 


Rosli Ismail, 50, dari Johor berkata dia membawa keluarganya ke kaki bukit peranginan itu pada kira-kira 3 petang, tetapi kecewa kerana kereta api berkenaan mengalami kerosakan. 

"Kami tak sangka kejadian itu berlaku lagi kerana kami datang dari jauh dan ingin menikmati pemandangan indah di atas bukit, tapi notis yang dipasang pada pintu masuk menyatakan perkhidmatan kereta api ini dihentikan untuk sementara," katanya. 

Pada 22 Februari, operasi perkhidmatan kereta api berusia 87 tahun itu dihentikan bagi membolehkan kerja menaik taraf dijalankan oleh Kementerian Pelancongan. 

Koc baru berhawa dingin buatan Switzerland yang setiap satu mampu membawa 50 penumpang, digunakan untuk perkhidmatan itu untuk membuat perjalanan tanpa henti dari bawah hingga ke puncak Bukit Bendera, berbeza dengan sistem lama yang memerlukan penumpang menukar kereta api di stesen pertengahan
.


MKP kata :Banyak sangat masaalah jadi mungkin pasal badi Guan Eng kot,mungkin duit tak cukup kot.nak maintain pun susah atau ada sapa=sapa kona bagi benda cheap sale.

Tuesday, June 7

MPPP YANG IKUT TELUNJUK DAP,SALAH SIAPA?

Seorang kanak-kanak perempuan berusia lima tahun patah bahu kiri setelah dirempuh seekor kuda yang ditunggang seorang lelaki di pantai Batu Feringghi di sini, Selasa.
Dalam kejadian kira-kira pukul 10 pagi tadi, Arina Kirana Azrin turut cedera di paha kanan akibat dirempuh ketika dia sedang bermain dengan kakaknya yang berusia 12 tahun di belakang sebuah hotel.
Kakaknya bagaimanapun tidak mengalami sebarang kecederaan.
Bapa mangsa, Azrin Abdul Razak, 37, berkata anaknya terpelanting setelah dirempuh kuda yang ditunggang dengan laju.
"Ketika saya menghampiri dan memegang Arina, dia berada dalam keadaan separuh sedar," 
Arina dihantar ke klinik berhampiran sebelum dibawa ke Hospital Pulau Pinang. Azrin yang tiba dari Putrajaya untuk bercuti bersama keluarganya sejak semalam berkata beliau kesal dan marah dengan kejadian yang menimpa anaknya itu dan akan mengambil tindakan undang-undang terdapat pihak yang bertanggungjawab.
"Saya kesal dan tidak dapat maafkan mereka. Saya akan ambil tindakan terutamanya terhadap Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) kerana ketika kejadian terdapat dua anggota mereka berada di tempat kejadian namun tidak berbuat apa-apa," katanya.
MPPP nie buat kerja hanya ikut arahan Ketua menteri lidah bewak saja klu bab nak roboh kedai melayu depa nie deras buat kerja,tapi klu kerja yang patut depa buat pakai buat keja ala-balai apa punya celaka.MKP menyokong bapa kepada kanak-kanak malang ini buat laporan terhadap MPPP serta kerajaan negeri sekali yang pandai cakap tapi tak serupa bikin.apa punya celaka.
tadi petang ramai pulak penguatkuasa yang ada kat sana pasal kes nie pasti akan menjadi besaq.nak tengok jugak apa riaksi yang bakal dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Lalu Lintas Negeri, Chow Kon Yeow dengaq kata gelabah pasal kes nie.

Umno Mahu PAS Lupakan Kisah Silam Demi Perpaduan Umat Islam

Umno terus membuka pintu perpaduannya dengan PAS apabila mengajak parti pembangkang itu melupakan memori silam antara kedua-dua parti yang berseteru sejak tahun 1970-an sehingga mengakibatkan perpecahan umat Islam.
Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, kejadian itu sudah lama berlalu dan kebanyakan pemimpin kedua-dua parti yang terlibat dalam pertikaian politik pada waktu berkenaan sudah tiada.
"Pemain politik yang terlibat dalam insiden itu sudah tiada. Ia membabitkan pemimpin veteran pada waktu itu.
"Kita tak tahu hujung pangkal. Biarlah peristiwa lama itu berlalu pergi. Sekarang dah beberapa generasi... bukalah buku baru, apa salahnya?" katanya pada sidang media di sini Selasa.
Hubungan kerjasama antara kedua-dua parti itu terputus pada 1977 sehingga menyebabkan Kerajaan PAS Kelantan jatuh.
Terdahulu, Ahmad mengadakan pertemuan dengan lima pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bagi mendengar pandangan mereka terhadap situasi politik, ekonomi, sosial dan kebajikan di negara ini yang turut dihadiri Jawatankuasa Pemandu Majlis Perundingan Melayu yang mewakili 165 NGO.
Jelas Ahmad, beliau mahu PAS menganggap barisan kepimpinan BN sedia ada sebagai kumpulan baru yang tiada kaitan dengan peristiwa itu.
"Datuk (Seri) Najib (Tun Razak), Tan Sri Muhyiddin (Yassin) tak terlibat begitu juga ahli Majlis Tertinggi. Sekarang kita melalui transformasi baru, kita ada pemimpin baru. Jadi lupakanlah yang lama," tegasnya.
Mengulas mengenai PAS yang mahu terus bekerjasama dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Ahmad berkata, Umno masih membuka pintu kepada komponen Pakatan Rakyat itu menyertai Barisan Nasional demi memperjuangkan parti Melayu dan perpaduan umat Islam.
"Semua orang tahu usaha untuk menyatupadukan kedua-dua parti masih boleh diteruskan. Kita harus berfikiran positif...tak semestinya seseorang itu akan bersikap begitu selamanya," katanya.
Menurutnya, jika PAS mahu berbincang, kerjasama itu amat dialu-alukan kerana pintu rundingan antara kedua-dua tidak tertutup.
Tegasnya, walaupun pucuk kepimpinan PAS yang baru rata-ratanya didominasi oleh golongan edrogan dan Anwarisme usaha menyatupadukan Umno dan PAS tetap tidak akan berkubur.
"Saya tak melihat perkara seperti itu akan berlaku. Saya anggap calon pada pemilihan kali ini sebagai positif. Kami masih boleh berbincang apabila melibatkan perkara berkaitan Palestin dan pendidikan," ujarnya.

DAP DOK BUAT MELAYU/ISLAM PENANG JADI DALCA-MARBA





Kerajaan negeri pimpinan DAP telah memutuskan kaedah pemilihan Anggota Jawatankuasa (AJK) Kariah Masjid di seluruh negeri menggunakan sistem pengundian dalam kertas undi ala pilihan raya.Pengerusi Jawatankuasa Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri,Abdul Malik Kassim berkata, kaedah pemilihan yang diperkenalkan itu adalah persetujuan bersama dengan pelbagai pihak termasuk Jabatan Hal Ehwal Agama Islam (JHEAI), Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

"Menerusi perbincangan dan percambahan fikiran dengan pelbagai pihak, kerajaan telah bersetuju dan mahu kaedah pemilihan jawatankuasa kariah yang lebih telus, berbanding dengan tatacara pemilihan sedia ada,” katanya kepada pemberita di sini,hari ini.

Katanya,kaedah pemilihan secara undi itu bertujuan untuk mengembalikan hak anak-anak kariah untuk mencalon dan memilih pemimpin kariah masing-masing kepada MAIPP.Beliau berkata,satu tatacara pemilihan jawatankuasa kariah masjid bagi tempoh 2012-2013 bagi memberi panduan mengenai kaedah pemilihan dan borang pencalonan telah diedarkan kepada semua masjid dengan tarikh tutup pencalonan pukul 12 tengah hari ini. - Bernama



Apa dah jadi sampai jawankuasa Masjid pun kena buat cara demokrasi ka?apa punya 
bangang malik kasim babi nie.


Jadi, tindakan kerajaan DAP dan Pakatan di Pulau Pinang untuk buat sistem baru pilihanraya masjid, patut dirujuk terlebih dulu kepada baginda terlebih dulu sebelum keputusan dibuat.

MKP nampak sekarang ni Lim Guan Eng dan Malik Kassim sudah DERHAKA dan seolah-olah nak cabar kuasa yang ada pada YDP Agong didalam urusan agama..

Lim Guan Eng dan Malik Kassim babi mempergunakan MAIPP untuk melaksanakan agenda jahat depa bagi memecah belahkan umat islam melalui masjid. MAIPP juga depa guna bagi menutup perlakuan keji dorang..

MKP nak jelaskan disini, MAIPP ditubuhkan mengikut seksyen 4 Undang-Undang Pentadbiran Ulama Islam pada tahun 1959 BAGI MENASIHATI Duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertua Agong dalam perkara berkaitan dengan agama Islam di Penang.

MAIPP bukanlah pembuat keputusan seperti mana yang Malik Kassim babi dakwa sebelum ni. So, kalaupun persetujuan berkenaan pilihanraya masjid dah dibuat melalui mesyuarat diantara MAIPP dan JHEAI.., depa masih lagi perlukan perkenan dari YDP Agong..

Kat sinilah yang celakanya Malik Kassim babi dan juga Lim Guan Eng.. Dorang ni sengaja ketepikan peranan YDP Agong di Penang. Dan dorang juga rasa tak sapa boleh kacau dorang walaupun YDP Agong sendiri.

Isu ni sendiri dah buktikan DAP dan Pakatan memang nak hapuskan kuasa Raja-Raja Melayu didalam negara Malaysia. Ini depa baru pegang satu negeri..., cuba bayangkan macam mana kalau depa pegang Malaysia....

DAP dan Pakatan cuba nak wujudkan keretakan dan perpecahan sesama orang melayu melalui masjid-masjid di Penang.

Monday, June 6

MALIK KASIM/MALIK ITIK TERBARU MALIK BABI.



Malik kasim atau lebih dikenali sebagai Malik Itik dan kini terbaru patut dipanggil Malik BABI,Apa punya bangang atau saja nak cari publisiti murahan sanggup mengadaikan martabatnya menyeru orang Pulau Pinang makan BABI.eloklah tue yang dok ikut semua bodoh tak boleh ajar konon pandai lebih dari orang lain.Apa lepas nie PAS dibawah pimpinan Dari Penang MAT SAPU apa cita lepas menang takkan nak buat kenduri makan BABI kot.Nie semua pasal dok ikut ANUwar depan belakang sama rasa BABI atau tidak sama rasa.




Pesta Coklat yang dianjurkan oleh sebuah syarikat terkenal dari Singapura yang produk utama mereka adalah DAGING BABI SALAI berlangsung dari 3 hingga 5 Jun di Arena Sukan Antarabangsa Pulau Pinang (PISA).


Menariknya daripada 50 gerai yang disediakan hanya 5 buah sahaja yang menjual coklat. Manakala bakinya adalah menjual daging babi dan makanan tidak halal.

Penipuan yang dibuat telah memperdayakan para pengunjung yang terdiri daripada umat Islam. Malah ramai dari kalangan bukan Islam yang turut merungut dengan tipu daya tersebut.

Dalam hal ini, Malik BABI adalah orang yang paling durjana. Jawatannya selaku Exco Agama telah dipergunakan untuk membuatkan orang Islam makan daging babi dari Pesta Coklat. Mungkin dia akan bersilat mengatakan, dia merasmikan program berkenaan atas kapasitinya selaku Exco Perdagangan Dalam Negeri, tetapi sebagai seorang Exco Agama juga, seharusnya Malik BABI lebih berhati-hati kerana sebarang tindakannya akan mendatangkan mudarat yang lebih besar kepada umat Islam terutama dengan titlenya, Exco Agama.

Amat mustahil seorang Exco yang bijaksana sepertinya tidak tahu bahawa program tersebut ditaja oleh syarikat dari Singapura yang merupakan pengeluar daging babi salai terkemuka?

Apa yang dilakukan oleh DAP Pulau Pinang yang dipimpin oleh Lim Guan Eng benar-benar menjijikkan. Tidak ada sebarang cara untuk menghalalkan daging babi, sekalipun daging babi tersebut telah melalui proses yang dapat menghilangkan kemudaratan seperti cacing pita dan sebagainya.

Kepada orang Pulau Pinang yang telah memilih DAP sebagai tempat bergantung hidup, diucapkan tahniah! Anda merupakan pemakan daging babi yang tidak lagi berselindung! Bukan senang nak jadi seberani itu!!!

TERIMA KASIH RAKAN SEPERJUANGAN YANG MENDEDAHKAN ISU INI

JIKA GUAN ENG BUBAR DUN SEBELUM PRU13.



Jika Guan Eng membubarkan DUN Pulau Pinang pasti akan menjadi gempak gila,ura-ura menyatakan mungkin terjadi dan disusuli dengan kelantan,selangor dan kedah.


Persoalan-persoalan ini timbul apabila terdapat desas-desus yang mengatakan bahawa terdapat perancangan di kalangan Kerajaan Pakatan Rakyat yang menjurus kepada arahan bersiap sedia ke arah pilihanraya mengejut dinegeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat.

Perkembangan terbaru ini sudah tentunya akan memberi kejutan besar kepada jentera BN negeri dan pusat jika perancangan tersebut menjadi kenyataan.

Persepsi dan sangkaan awal kita ialah Pakatan Rakyat tidak akan mengubah tarikh pilihanraya dan akan mengadakan bersama-sama dengan Pilihanraya Umum ke13. Jika tidak pun, pembubaran DUN akan hanya di adakan selepas PRU13.

Terdapat cerita-cerita yang mengatakan bahawa parti pembangang sedang cuba mengeksploitasikan isu kaum Melayu di Pulau Pinang dan Kedah sebagai umpan untuk mendapat undi daripada kaum Melayu yang rata-ratanya menyokong UMNO Dan BN.



Dengar kata Guan Eng bercuti ke china serta membuat perancanganya disana,jika ini benar-benar terjadi pasti terkejut dibuatnya. 

 
Jika satu negeri yang membubarkan DUN, ini bermaksud jentera Pakatan Rakyat boleh memfokuskan tenaga mereka kepada satu negeri sahaja seperti yang berlalu Di Sarawak.

Dan dek kerana itu, pemfokusan menjadi lebih terancang manakala pihak lawan iaitu BN terperangkap tidak bersiap sedia untuk menghadapi Pilihanraya DUN sebelum PRU13.

Apakah UMNO dan BN sudah bersedia jika DUN dibubarkan sebelum PRU13?

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive