Wednesday, June 15

AGENDA TERSIRAT DAP,KITA JANGAN DIBUAI.

hayati video ini untuk kesedaran umat islam Pulau Pinang


KALAU tidak dibantah habis-habisan mungkin orang Melayu Pulau Pinang terpaksa melalui proses pembuangan undi macam pilihan raya untuk memilih anggota jawatankuasa masjid.

Ini satu lagi idea daripada Kerajaan DAP Pulau Pinang. Sebelum ini, DAP juga yang mencadangkan diadakan pilihan raya untuk memilih ketua kampung.

Idea pemilihan ketua kampung itu kemudian mendapat sokongan daripada kerajaan PKR Selangor.
Daripada satu sudut, memang proses pemilihan melalui pilihan raya itu nampak 'molek' sesuai dengan amalan demokrasi. Tetapi tidakkah ia menjurus kepada perpecahan dalam masyarakat apabila terbentuk kumpulan-kumpulan yang menyokong calon bertanding.

Dalam proses pilihan raya untuk memilih wakil rakyat pun, masyarakat yang menyokong parti politik masing-masing boleh bermasam muka dengan musuh partinya, inikan pula pemilihan AJK masjid. Silap langkah mungkin masjid akan hilang jemaahnya kerana kecewa.

Jangan kita dibuai dengan idea DAP hingga lupa apa agenda di sebaliknya.

Demokrasi satu hal, tetapi kesan selepas proses demokrasi itu perlu juga difikirkan. Mengapa DAP sibuk-sibuk untuk adakan pilihan raya ketua kampung dan AJK Masjid. Pas pula tumpang semangkuk untuk bantu melaksanakan cita-cita DAP.

Kenapa DAP tak cadangkan pilihan raya untuk memilih AJK tokong, kuil dan gereja. Apa kata masyarakat beragama Buddha, Hindu, Kristian dan lain-lain tentang unsur-unsur politik masuk dalam urusan rumah ibadat mereka.

Dulu, beberapa wakil rakyat DAP berjaya masuk ke dalam masjid. Sekarang parti itu hendak masuk campur tangan urusan pentadbiran masjid pula.

Jikalau boleh, DAP mahu pelantikan dalam semua sistem pentadbiran dipilih melalui pilihan raya. Jadi, usah terkejut kalau-kalau ada cadangan DAP supaya pemilihan ketua pegawai eksekutif (CEO) atau ketua pengarah di jabatan kerajaan diadakan melalui proses pilihan raya juga.

Untuk meletakkan seseorang di tempat mulia bagi memimpin dan diberi amanah bukan semua layak dan perlu melalui undi pilihan raya. Ada individu patut dipilih tanpa melalui pilihan raya.

Kualiti pimpinan individu berbeza. Ada yang boleh buat kerja tanpa menjual nama. Ada yang jual populariti tapi tak mampu berkhidmat. Sebenarnya pilihan raya adalah salah satu proses politik. Apabila unsur politik sudah masuk dalam urusan masjid maka mahu tidak mahu akan berlaku perpecahan.

Inilah yang DAP mahu supaya umat Islam Melayu berpecah hanya melalui satu pilihan raya masjid. Orang Melayu apabila berpecah dan bermusuh antara satu sama lain, bukan mudah untuk ditautkan semula.

Malah pilihan raya masjid akan membawa kariah sesebuah kawasan membentuk fahaman untuk merebut kuasa. Mana ada pilihan raya berlangsung tanpa kempen yang dalamnya penuh dengan unsur memburuk-burukkan pihak lain.

Buka mata, buka telinga, buka hati dan buka minda - patutkah Melayu ikut telunjuk DAP yang terang-terang menentang Negara Islam.

Pakatan Haram Perompak Minta Derma Pilihanraya.


Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) melihat arahan kepimpinan PKR Selangor kepada semua Ahli Parlimen dan Adun Selangor agar mengutip derma berjuta ringgit dari rakyat boleh disifatkan sebagai cubaan untuk merompak harta dan wang ringgit rakyat Selangor.
Pengerusi GAPS, Hamidzun Khairuddin berkata, setelah lebih tiga tahun PKR memerintah Selangor, pelbagai penyelewengan kewangan berlaku.
Jelasnya dari defisit bujet ke kerugian pelbagai anak syarikat kerajaan negeri hinggalah lesapnya jutaan ringgit wang Yayasan Selangor adalah bukti betapa ” bijaknya” Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor menguruskan kekayaan negeri.
“Dia umpama tikus membaiki labu dan monyet mendapat cincin. Skandal khazanah pasir Selangor pula satu lagi bukti bagaimana Kumpulan Semesta Sdn Bhd digunakan sepenuhnya untuk mengenyangkan kroni-kroni PKR manakala janji hasil pasir ratusan juta ringgit kepada pendapatan negeri merupakan janji palsu dan mimpi Menteri Besar kepada rakyat Selangor.
“Dengan pelbagai penyelewengan ini, PKR mahu memeras wang rakyat pula untuk kepentingan politik dan kuasa kroni mereka. Rakyat sudah muak dengan pelbagai skandal dan penyelewengan pemimpin PKR ini,” ujarnya yang juga bekas Ketua Pemuda Keadilan Negeri Selangor di sini, hari ini.
Tegas beliau, rakyat tidak rela wang ringgit mereka dibelanjakan untuk membayar `pelacur’ yang memberikan khidmat seks kepada Penasihat Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor.
“Rakyat mahu perubahan kepada kerajaan negeri yang bersih, amanah dan berintegriti serta berwibawa. Rakyat pasti akan menukar kerajaan negeri yang korup ini dalam pilihanraya yang akan datang”, katanya.
Dalam perkembangan yang sama, Exco Pemuda UMNO Malaysia, Lokman Noor Adam berkata, arahan daripada bendahari PKR tersebut sekadar wayang dan sandiwara semata-mata.
“Mereka ini dah merompak pasir Selangor, berjuta-juta mereka dah kumpul. Bila puak ini umum nanti, mereka akan kata rakyat yang menderma, puak-puak  ini takkan cerita dana tersebut hasil rompakan pasir dan projek-projek yang disamun oleh pemimpin-pemimpin mereka,” ujarnya yang juga bekas Pimpinan Tertinggi PKR dan Setiausaha Pemuda Keadilan Nasional. -MediaUMNO

Piala Ketua Pemuda UMNO tawar RM13,000




Pemuda UMNO Pulau Pinang bakal menganjurkan pertandingan Futsal Piala Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang, 3 Julai ini bertempat di Safira Sports Planet, Seberang Jaya. 

Hadiah wang tunai keseluruhan berjumlah RM13,000 menanti pasukan yang menang. 

Penganjur berkata, johan bakal menerima RM5,000, diikuti kedua, RM3,000; ketiga, RM2,000 dan keempat RM1,000. 

Manakala bagi pasukan yang mendapat tempat kelima hingga kelapan tidak pulang dengan tangan kosong kerana mereka turut membawa pulang sagu hati RM500 setiap pasukan. 

Pertandingan terbuka kepada mana-mana pasukan yang berminat dengan yuran penyertaan sebanyak RM150 bagi tiap-tiap pasukan. 

Mereka yang berminat ataupun inginkan maklumat lanjut boleh menghubungi urusetia, Berkat Jamal Mohd di talian 0164904328 atau Saffi Hafiz (019-4541919) atau Fairos Md Rashid (012-4130711).

RM 1.8 juta adalah ciput berbanding TV Selangor 09 yang membelanjakan RM 15 juta setahun.


KUALA LUMPUR: The Tourism Ministry will spend RM1.8mil on social media branding to woo young tourists.
Its Minister Datuk Seri Dr Ng Yen Yen said the move was part of the ministry’s transformation programme and would mark the first time that social media was used as a branding tool.
“Formerly, we used to rely on traditional branding tools such as television, radio and print advertising.
“We are now looking at social media as a powerful platform to woo tourists, in particular the younger generation,” she told reporters after launching the ministry’s Facebook fan page and the Citrawarna 1Malaysia online dance game contest here yesterday.
She said that 6.2% out of the ministry’s RM30mil budget for domestic and regional advertising would be used for this purpose.
She said the ministry would monitor the impact and response to its social media campaigns to gauge its success in tapping more tourists.
She also said the Facebook dance game contest would precede the official launch of the Tourism Malaysia Cuti-Cuti 1Malaysia Facebook fan page in June.
The online game contest (www.facebook.com/CutiCuti1Malaysia) will be on till the end of June.
It offers players with the highest accumulated scores a chance to win an iPad 2 and tourism-related prizes.

Walaupun pihak pembangkang mengkritik hebat Dr Yen Yen dalam program pelancongannya.Mat Kilau Penang  tidak nampak sebarang masalah dan kelemahan atau penyelewengan terhadap peruntukan RM.1.8 juta itu. 

Cuba kita lihat balik peruntukan RM 30 juta pernah diberikan oleh kementerian pelancongan kepada kerajaan negeri Kelantan untuk meningkatkan frasarana kemudahan awam untuk pelancong seperti tandas awam , premis menjual makanan dan cenderahati. Bagaimana RM 30 juta yang diberikan lesap begitu sahaja tanpa sebarang projek  sehingga ke hari ini.

Dengan RM1.8 juta dana untuk program ini, diharapkan ia dapat membawa pulangan yang lumayan kepada rakyat yang terlibat dengan industri pelancongan.

Mereka yang terlibat ialah pemandu pelancong, syarikat pengangkutan bas dan bot, penjual songket, tembaga, batik dan perniagaan makanan tradisional.

Oleh itu tohmahan pihak pembangkang adalah tidak releven. Eloklah mereka membantah dan mengarahkan Anwar Ibrahim menutup TV Selangor 09 yang ditayangkan melalui youtube setiap sejam. Berita TV Selangor 09 tidak mendatangkan sebarang faedah kepada rakyat kerana banyak menyiarkan fitnah dan berita-berita yang penuh pembohongan.

Tuesday, June 14

Adun Komtar NG WEI AIK,Buta Naya Kat Drebar TekSi Komtar!



Selepas bergelar raja tong Gas NG cari pasal pulak dengan Drebar Teksi di Komtar pulak,majoriti pemandu teksi dekat pulau pinang kita semua tahu adalah MeLAYU adakah ini satu taktik menghalau pemandu teksi dan diganti dengan PRebet Sapu.untuk makluman Prebet sapu ini modus operandi mereka adalah sama dengan teksi akan tetapi tidak mempunyai lesen dan tidak membayar cukai kepada kerajaan.Tambang lebih murah dan selalunya Prebet sapu ini akan dihalau oleh pemandu teksi yang mempunyai lesen berdaftar.Adakah Prebet sapu ini telah deal mera deal dengan Ng Wei Aik.


Ini pulak jawapan angkuh oleh pemimpin chauvinis DAP ini kepada persatuan pemandu teksi



Jika benar dakwaan mereka mendapat kelulusan, pihak MPPP sendiri akan datang dan membuat petak tempat letak teksi dan bukannya ahli persatuan yang buat sendiri. Saya tidak dapat menerima surat yang mereka berikan berikutan ia dikeluarkan pada tahun 2008 iaitu tiga tahun lalu dan ketika itu juga bukan Pakatan Rakyat (PR) yang memerintah Pulau Pinang,” katanya.

Ada cerita macam tue pulak dulu lain sekarang lain,ala benda nie kira kaduk naik junjung la tue nak tunjuk berkuasa padahal ramai yang dok perhati.

Selain itu , Persatuan Pemandu teksi Komtar  ini juga mempersoalkan tindakan tidak adil oleh kerajaan DAP ini yang hanya memilih petak mereka sahaja walhal  ada 4 lagi persatuan teksi di kawasan Komtar . Mungkin persatuan lain itu terdiri daripada tauke Cina dan inilah sebenarnya sikap double standard kerajaan DAP dalam mengambil tindakan  .

Lepas nie pakat lagi sokong DAP lahanat nie,kadang-kadang orang kita nie suka dengaq DAP dok janji nak bagi macam-macam tapi cakap macam lancau aja,apa pun tarak,Lepas nie pakat-pakat sedaq la.Teringat la pulak BN memerintah benda macam nie tak pernah jadi pun.sama-sama kita pikiq lepas makan nasi kandaq jangan dok lena pulak.

Punyai Kekasih Tapi Masih Suami Orang.



Amboi, sejak ada kekasih ni, nampaknya hidup Tauke semakin ceria dan bahagia. Tak gitu?

Alhamdulillah. Baik-baik saja.

Kekasih Tauke tu orang mana? Cuba cerita sikit. Bukan apa, satu Malaysia dah tengok gambar mesra Tauke dalam internet dengan dia?

Nama dia Nur Azura. Saya panggil dia Noy. Dia orang Papar, Sabah dan berusia 24 tahun. Tapi saya ada pembetulan nak buat. Dia bukan kekasih saya....buat masa sekarang.

Maksudnya?

Saya dan dia berkenalan awal tahun lalu. Masa tu ada sebuah program berlangsung di Sabah. Di situ kami mula berkenalan dan sempat bertukar-tukar nombor telefon dan Facebook. Asalnya memang kami kawan. Kemudian bercinta dan kemudian jadi kawan balik.

Nak bergurau pun agak-agaklah. Adakah ini cubaan untuk putar belit nak selamatkan diri?

Begini, saya dan dia memang bercinta ketika itu. Tapi hubungan itu cuma berlangsung lebih kurang empat bulan sahaja. Lepas tu, kami jadi kawan sampai sekarang.

Kenapa cinta sekerat jalan?

Semuanya kerana hubungan kami mendapat tentangan daripada keluarga Noy. Saya pun tak pasti sebab apa, sebab hanya Noy sahaja yang tahu. Dia pun seolah-olah sudah menjauhkan diri daripada saya. Kadang-kadang, kalau ada waktu, saya akan menghubungi dia. Cuma telefon sahajalah yang mendekatkan kami sebab Facebook pun dia dah tak guna. Mungkin sebab keluarganya pantau kot. Apa pun, saya hormati keputusan keluarga Noy.

Iyalah, Tauke kan masih lagi suami orang, mestilah keluarga dia tak restu.

Terus-terang saya katakan, bukan niat saya mahu sembunyikan apa-apa daripada umum. Susah untuk saya katakan saya ini masih suami orang atau tidak, saya tak boleh cakap. Semuanya sebab keadaan memaksa saya jadi begini.

TAHNIAH:MELAYU YANG DOK ADA MEMALUKAN MELAYU.



Polemik baru kerajaan DAP Pulau Pinang itu bakal mengheret institusi masjid ke kancah politik kepartian, sesuatu yang mungkin berlaku kerana sudah tentu ia akan bakal ditandingi individu yang menjadi ahli sesebuah parti politik. 


Dengan penyebaran ideologi parti yang berbeza sudah tentu akan mencemarkan masjid yang mungkin menyebabkan peranannya untuk menjadi tempat umat Islam beribadat serta mengukuhkan perpaduan antara satu sama lain bertukar kepada tempat berpolitik


Masjid adalah tempat kita beribadat...takkan kita hendak bermasam muka ketika hendak beribadat. Inilah mungkin kesan yang akan berlaku sekiranya pilihan raya masjid diadakan juga.


Kerajaan negeri seharusnya melihat kepada kesan selepas pilihan raya masjid sebelum melaksanakannya bukan hanya mendengar pandangan segelintir pihak, kita tidak mahu melihat akan timbul persengketaan di kalangan ahli kariah masjid selepas proses itu selesai. 


Lihatlah kesan selepas pilihan raya baik umum atau kecil, di mana masih wujud perasaan benci hanya kerana persengketaan yang wujud ketika proses pilihan raya sedang berjalan di mana ada kempen menyerang peribadi seseorang. 

Tidak hairan sikap seumpama itu akan timbul selepas pilihan raya masjid yang mana ada tempoh berkempen diberikan kepada calon, mungkin kempennya tidak sepanas dengan pilihan raya umum, tetapi ia tetap ada lebih-lebih lagi terdapat kemungkinan akan ada parti politik yang terbabit dengannya. 




Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Abdul Malik Abul Kassim berkata, Pemilihan Jawatankuasa Kariah Masjid Pulau Pinang 2012-2013 adalah mengikut Seksyen 104 (1)(b) Enakmen Negeri Pulau Pinang 2004 dan 4 (1) Kaedah-kaedah Jawatankuasa Kariah dan Pegawai Masjid (Negeri Pulau Pinang).


"Tatacara baru yang diperkenalkan oleh Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) ini merupakan penambahbaikan tatacara peraturan yang sedia ada diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) sebelum ini,”


Mengulas mengenai dakwaan beberapa pihak bahawa kaedah baru itu perlu mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong, Abdul Malik berkata: “Kita ikut undang-undang dan enakmen yang diwartakan Kerajaan Negeri.”


Sudahlah Malik itik janganlah dok putaq belit kata sebelum nie BN pernah buat pilihanraya masjid.kalau benda nie jadi jugak berpecahlah melayu dan diucapkan tahniah kepada Malik itik nie pasal hang semua jadi dalca marba ketua menteri paling celaka akan membuat caturan terbaru dan memberi malik itik tanah kubur yang paling selesa buat hang lepas tue semua anak cucu le[pas nie pakat pi kencing atas kubur hang.









Monday, June 13

JEFF OOI SERBU TEMBOK PECAH KEPALA PADAN MUKA.


Jeff Ooi, hari ini secara terbuka meminta maaf kepada New Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) dan tiga bekas pegawai kanan syarikat itu berhubung kenyataan memfitnah yang dimuatkan dalam blognya, lima tahun lalu. 

Dalam pernyataan dipersetujui yang dibacakan di mahkamah menerusi peguam yang mewakilinya Asma Mohd Yunus, Ooi Chuan Aun, yang juga Ahli Parlimen Jelutong, berkata beliau menyesal bahawa kenyataan itu pernah diterbitkan.

Membacakan kenyataan yang sama, peguam Tan Sri Cecil Abraham yang mewakili NSTP, timbalan pengerusi NSTP ketika itu, Datuk Seri Kalimullah Masheerul Hassan, bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP, Datuk Hishamuddin Aun dan bekas editor Kumpulan NSTP, Brenden Pereira, berkata Ooi menyatakan yang beliau bertindak secara bona fide dan tanpa niat jahat.


"Bagaimanapun, beliau (Ooi) mengakui bahawa dakwaan yang dibuat olehnya mungkin telah memalukan dan menyusahkan plaintif-plaintif dan pada masa yang sama berasa kesal. Oleh yang demikian, defendan (Ooi) kini mahu menyatakan yang beliau menarik balik semua dakwaan dan penerbitan yang menjadi perkara pokok dalam prosiding ini," katanya. 

Katanya, plaintif sudah menegaskan bahawa dakwaan itu adalah fitnah dan tidak berasas dan telah menyebabkan mereka berasa tertekan, malu dan menyusahkan mereka. 

Pernyataan dipersetujui itu dicatatkan oleh Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi, Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad dalam prosiding terbuka. 
Beliau juga membenarkan saman itu dibatalkan dan memerintahkan kedua-dua belah pihak menanggung kos masing-masing dan tidak dibenarkan memfailkan saman baru. 

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, Kalimullah berkata, beliau bersyukur kerana kes itu akhirnya selesai selepas empat tahun kerosakan dilakukan. 

Pada Ogos 2004, keempat-empat mereka menyaman Ooi kerana menerbitkan siri kenyataan memfitnah dari 16 Februari 2006 hingga 4 Disember 2006, dalam blognya. 

Dalam pernyataan tuntutan, NSTP mendakwa, kenyataan memfitnah itu antara lain bermaksud NSTP mengubah laporan wartawannya bagi tujuan menyebarluaskan pandangan untuk memuaskan hati tuannya yang terdiri daripada ahli politik. 

Ooi dalam pernyataan pembelaannya menyatakan beliau tidak melakukan perbuatan secara konsisten dan berterusan untuk memfitnah plaintif-plaintif dan menjejaskan mereka seperti didakwa. - BERNAMA 



MKP kata:lain kali serbu tembok tak pakai helmet pecah kepala beb,apa cer minta maaf takkan dah sattle kot?

MANSOR OTHMAN JANJI LAGI.



Pakatan Harami yang diterajui oleh DAP yang semangnya terkenal dengan putaq belitnya dok janji lagi dekat penduduk Tg Tokong menyatakan rumah bakal diganti dengan rumah apa punya kejadah punya janji.Sebelum ini penduduk telah berpindah ke rumah sementara yang telah dibina oleh pihak berkenaan atas kerjasama kerajaan Persekutuan lebih 60 keluarga  telah berpindah yang tinggal cuma kurang dari 20 keluarga.Kenapa angka yang sebenar tidak didedahkan mengapa menyatakan hanya segelintir yang dinyatakan.


Patutkah apa yang dijanji akan bakal tinggal janji,Mungkin ini hanyalah propaganda hanya untuk meraih undi dan penduduk diberi janji manis.Yang lebih menarik kononnya ramai yang hadir pada hari tersebut padahal MatKilau Penang telah mendedahkan hanya segelintir yang hadir BACA DISINI

MKP kata lepas nie tengok apa yang depa janji boleh tunai atau tidak?semua nie dok putaq belit macam apa yang jadi kat Kg Buah Pala,tak selesai jugak lepas nie dia mai tg tokong depa nanti bagi selipar lembik kat muka dia.tunggu dan lihat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
























Sunday, June 12

MELAYU PULAU PINANG HARUS BERSATU.


KEPUTUSAN kerajaan DAP Pulau Pinang untuk mengadakan pilihan raya bagi jawatan kuasa masjid di negeri itu mencetuskan bantahan daripada pelbagai pihak.

Perkembangan tersebut dilihat bakal menjerumuskan institusi masjid ke kancah politik kepartian. Ramai orang Islam di Pulau Pinang resah.

Sejak kerajaan DAP memerintah, tidak putus-putus ujian melanda umat Islam. Isu terbaru itu menjadi perhatian ramai selepas berita mengenainya disiarkan di muka surat depan akhbar Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Exco yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama, Abdul Malik Kassim dari PKR mengesahkan hal tersebut. Ekoran itu, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Komtar, Ng Wei Aik membuat laporan polis terhadap laporan Utusan Malaysia mengenai isu tersebut.

Beliau yang juga Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mendakwa, laporan tersebut berniat jahat. Menurut beliau, DAP tidak ada kena mengena dengan sistem pilihan raya masjid. MKP hairan mengapa Wei Aik perlu melatah. Jika DAP tidak sedikitpun terlibat, diam sahaja. Janganlah wujudkan persepsi siapa makan cili, dia terasa pedas.

Umat Islam itu umpama lidi, bila ia diikat seberkas, ia menjadi kuat dan boleh menyapu segala sampah yang ada, besar atau kecil, tetapi bila dirungkai menjadi taburan lidi, habuk sebesar hama pun ia tidak mampu membuangnya”.


Sebab itu kesatuan, perpaduan dan persaudaraan itu sangat dititik beratkan oleh Islam. Perkara pertama yang Rasulullah SAW lakukan selepas mendirikan Masjid Nabawi semasa peristiwa hijrah ialah menyatukan umat Islam Makkah-Auz-Khazraj menjadi Muhajirin dan Ansar yang bersatu sebagai satu umat - umat Islam.


Bangsa Melayu sangat bernasib baik kerana menjadi satu-satunya bangsa di dunia ini yang dikaitkan dengan agama. Ditakrifkan ciri Melayu sebagai wajib beragama Islam di bawah Perlembagaan Persekutuan. Satu-satunya bangsa yang diperakui agamanya berdasarkan undang-undang.


Namun malang umat Islam bangsa Melayu; yang punya Satu Tuhan, Satu Nabi, Satu Kitab dan Satu Kiblat, tetapi gagal menjadi satu bangsa yang bersatu. Sedangkan Allah jelas menyebut bahawa umat Islam wajib bersatu padu di bawah naungan al-Quran.


Dan yang lebih malang, bukan sekadar tidak bersatu, ada kalangan umat Islam bangsa Melayu yang bersedia menjadi barua bukan Muslim, bukan Melayu semata-mata untuk memenuhi nafsu masing-masing; yang akhirnya menyebabkan bangsa Melayu itu menjadi lemah, lesu dan layu.

Saturday, June 11

Aura Pak Sheik Dah Basi,Sambutan Di Tanjong Tokong Suram.

Kedatangan Pak Sheik bagi merasmikan Ranting Tg tokong agak suam-suam kuku.Penyokong luar dimport masuk kesini untuk buat ramai.Ingat mungkin ada rasa simpati kepadanya berkenaan apa yang berlaku tetapi MKP pada mulanya cuak jugak takut sambutan lebih pada seribu orang akan tetapi nampak tak sampai 100 orang pun yang hadir bagi merasmikan ranting yang kian patah itu.


kerusi yang kosong dan cara penyusunan memang ahli kurang.


hanya 20 ahli berada di tempat ranting tersebut.

semasa ceramah mana orang kampung ?

MKP kata:Penduduk Sini bagitau Anuwar akan makan sumpahnya sendiri kerana pernah berjanji tidak akan memijakkan kaki lagi diTg Tokong.Kerana janji itulah penduduk kurang berminat lagi dengan janji manis orang yang bernama Pak sheik. 

Pekida Minta David Teo, Yusof Haslam Mohon Maaf


Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Wilayah Persekutuan, Datuk Paduka RoslanDahaman memberi tempoh seminggu kepada kedua-dua penerbit filem Kongsidan KL Gangster untuk meminta maaf secara terbuka.
Kedua-dua penerbit itu ialah Datuk Yusof Haslam dari Skop Production yang menerbitkanKL Gangster dan David Teo dari Metrowelth Movie Productions (Kongsi).
Katanya, jika kedua-dua penerbit filem tersebut enggan berbuat demikian mereka akan membawa perkara berkenaan kepada pihak atasan termasuk ke Parlimen.
"Isu kedua-dua filem ini telah menyentuh sensitiviti pertubuhan Pekida. Kami memberi masa selama tujuh hari untuk kedua-dua penerbit itu meminta maaf secara terbuka.
"Mereka yang menimbulkan perkara ini dan sepatutnya bertanggungjawab. Kami hanya meminta mereka meminta maaf secara terbuka atas kesilapan tersebut," ujarnya pada sidang di pejabat Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM), di sini, Jumaat.
Majlis sidang media tersebut diadakan berikutan isu penggunaan dialog dan pekara-pekara lain dalam filem tersebut telah menyentuh perjuangan Pekida.
Tambah Roslan, pihaknya tidak mahu perkara berkenaan berulang kembali sehingga menjadi ikutan kepada penerbit filem tempatan dalam menghasilkan karya masing-masing.
"Saya tidak mahu apa yang dihasilkan dalam dua filem itu menjadi trend penerbit lain apabila mereka mmenghasilkan filem seumpama itu," tuturnya.
Dalam pada itu, Pengerusi LPFM, Datuk Mohd Hussain Shafie berkata penapisan trhadap filem berkenaan dibuat mengikut garis agensi itu.
"Pihak kami membuat tapisan mengikut empat garis panduan utama iaitu mengambil kira soal keselamatan, kententeraman awam, sensitiviti agama dan tatasusila masyarakat.
"Kedua-dua filem tersebut melepasi keempat-empat tapisan tersebut dan selepas dinilai seramai 70 ahli penal LPFM," katanya.
Bagaimanapun Hussain berkata pihaknya meminta maaf dan mengaku kesilapan mereka melepaskan kedua-dua filem tersebut.
"Saya dan ahli panel yang menilai filem ini tidak arif tentang sensitiviti yang berkaitan dengan apa-apa juga pertubuhan seperti yang dipaparkan dalam filem ini.
"Kami berjanji selepas ini pemantauan lebih ketat akan dilakukan terutamanya melibatkan sensitiviti segelintir pihak," jelasnya.
Katanya, dia akan membuka peluang kepada ahli Pekida untuk menjadi ahli panel bagi filem-filem akan datang sekiranya ia menjurus kepada pertubuhan tersebut.

Friday, June 10

Anjur Bersih Untuk Bersihkan Dosa Pas Tolak Negara Islam


“Sepatutnya Mat Sabu menjadi contoh kepada rakyat, dia sebagai pemimpin yang baru tetapi selepas dipilih sebagai Timbalan Presiden Pas, dia pula nak porak perandakan masyarakat dan negara.
“Itu merupakan satu petanda buruk kepada Pas. Tahniahlah kepada Pas yang mendapat pemimpin yang menjadi orang pertama yang mengelarkan Anwar ‘Al-Juburi’, ujar Ketua Pemuda UMNO bahagian Seputeh, Mohd Razlan Mohamad Rafii.
Tegas beliau ini merupakan satu tamparan kepada Pas yang menerima `ularmak’ selepas menolak kepimpinan ulamak dalam Muktamar Pas baru-baru ini.
”Untuk menganjurkan program yang dinamakan program Bersih dengan menuduh kerajaan tidak Bersih walaupun mereka telah menang lima buah negeri sebelum ini, ia adalah satu tuduhan yang tidak tepat dan tidak bertanggungjawab,
Dalam masa yang sama, jelas beliau banyak pihak amat mengenali Timbalan Presiden Paas itu yang mempunyai tingkah laku yang diragui.
“Mereka nak menganjurkan Bersih ini untuk menunjukkan kepada rakyat bahawa kerajaan tidak bersih, tetapi yang tidak bersih sebenarnya ialah perjuangan Pas hari ini.
”Mereka mahu mengalihkan pandangan serong rakyat kepada mereka yang kini tidak lagi memperjuangkan negara Islam, tidak lagi bercakap tentang hukum hudud, tidak lagi berjuang untuk kebenaran, jadi demonstrasi bersih ini dijadikan alat sebagai mengaburi mata rakyat dan penyokong-penyokong mereka sendiri”, katanya.
Justeru beliau berharap agar rakyat dapat menilai perjuangan sebenar Pas hari ini yang mengamalkan matlamat menghalalkan cara.
”Apa yang tidak kena dengan negara kita, dan apa yang telah kita nikmati selama ini, keamanan dan kedamaian harus kita jaga agar tidak porak peranda demi generasi depan.
”Kita tidak harus bawa budaya dari luar tidak dibawa ke Malaysia, inilah yang cuba dibawa oleh Mat Sabu dan kita harus tolak budaya demonstrasi jalanan ini,

MASJID PULAU PINANG.


Kerajaan DAP Pulau Pinang boleh berhujah atau memberikan apa sahaja alasan berhubung tindakannya memutuskan kaedah pemilihan Anggota Jawatankuasa (AJK) Kariah masjid di seluruh negeri itu menggunakan sistem pengundian dalam kertas undi ala pilihan raya.
Tetapi apa yang nyata tindakan itu seolah-olah ingin menyeret institusi masjid ke dalam kancah politik kepartian.
Walaupun alasan yang diberikan kononnya ia bertujuan bagi memastikan kaedah pemilihan adalah lebih telus, berbanding dengan tatacara pemilihan sedia ada semua itu hanyalah alasan.
Selama ini sejak berpuluh-puluh tahun lalu, pemilihan AJK masjid bukan sahaja di Pulau Pinang malahan di seluruh negara tidak ada masalah tetapi kenapakah kerajaan DAP Pulau Pinang ingin memadai-madai mengajar orang Melayu bagaimana hendak memilih AJK tersebut?
Jelas apa yang dilakukan oleh Kerajaan DAP Pulau Pinang adalah bermotif politik dan sengaja mengambil kesempatan untuk memecah-belahkan perpaduan di kalangan orang Melayu di negeri tersebut.
DAP amat memahami bahawa orang Melayu sudah cukup banyak berpecah kerana pelbagai faktor khususnya politik dan kini ia mahu memperluaskan kepada pemilihan AJK masjid pula.
Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak boleh melenting apabila ada pihak menganggap ia sebenarnya satu agenda tersembunyi pihak tertentu yang mahu memporak-perandakan institusi masjid.
Kalau tidak ada niat demikian kenapakah perlu secara tiba-tiba kaedah yang sedia ada hendak diubah apabila DAP berkuasa?
Tambahan pula, pelaksanaan pilihan raya masjid tersebut itu mahu diadakan secara tergesa-gesa tanpa perbincangan apatah lagi mengambil kira pandangan umat Islam di kawasan-kawasan yang terlibat.
Kita yakin jika ia dilaksanakan sudah pastilah banyak masalah yang akan timbul dan seterusnya akan mengakibatkan pengurusan masjid menjadi kacau bilau.
Selama ini orang Melayu tidak pernah pun berbalah kerana pemilihan AJK masjid, mereka memilih sahaja siapa yang terpilih.
Apa yang kita bimbangkan, pilihan raya masjid ini bertujuan untuk membolehkan DAP melalui sekutunya, Pas menilai sejauh manakah sokongan orang Melayu kepada parti berkenaan.
Ia kerana melalui pilihan raya itu mereka akan mengetahui kariah manakah yang memihak kepada kerajaan pakatan pembangkang dan kariah mana pula yang menyebelahi UMNO serta kerajaan Pusat.
Kita sama sekali tidak boleh menerima alasan bahawa pelaksanaan pilihan raya masjid itu bukan bertujuan politik kerana apa pun kerajaan DAP Pulau Pinang lakukan ia pasti ada kaitan dengan politik bagi mengekalkan kekuasaan pemerintahan.
Oleh itu apa yang diharapkan orang Melayu tidak akan terjebak dengan agenda mana-mana pihak untuk terus berusaha memecah-belahkan mereka.
Orang Melayu Pulau Pinang perlu menolak pelaksanaan pilihan raya masjid itu kerana ia bukanlah urusan pihak lain untuk mengajar mereka bagaimana hendak menguruskan rumah Allah itu.
Bukanlah satu kesalahan kalau kariah di sesuatu kawasan tidak menghadiri pilihan raya itu, mereka tidak akan rugi apa-apa pun, sebaliknya mereka akan lebih rugi jika menghadiri kerana ini boleh menyebabkan orang Melayu berpecah belah kerana menyokong kelompok A atau kelompok B.
Tidak salah untuk orang Melayu berbeza fahaman politik tetapi biarlah ia sekadar di luar masjid sahaja kerana apabila memasuki sahaja ke rumah Allah itu, kita sujud kepada Tuhan yang satu dan mengadap kiblat yang sama.

Dedah Perkara Sulit, Pekida Mahu Saman Farid Kamil & Syamsul



Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) berhasrat menyaman penerbit dan pengarah filem Kongsi dan KL Gangster kerana mendedahkan beberapa perkara sulit yang digunakan dalam pertubuhan tersebut melalui filem mereka.
Ketua Ahli Majlis Negeri Pekida Wilayah Persekutuan, Shikin Begum berkata antara dialog dalam kedua-dua filem berkenaan telah menggunakan kata kunci pertubuhan tersebut yang selama ini dianggap rahsia.
"Kami melihat filem Kongsi dan yang terbaru ini KL Gangster telah melampaui batas apabila menggunakan kata laluan dan kod rahsia Pekida.
"Mereka juga telah membuka banyak rahsia Pekida dengan menerbitkan filem bercorak gengster yang sebenarnya hanya memalu dan menjatuhkan martabat bangsa Melayu sendiri,"
Shikin berkata, pihaknya kecewa kerana penerbit filem tersebut iaitu Skop Production dan Metrowealth yang tidak sensitif dengan perkara melibatkan pertubuhan tersebut.
Kedua-dua filem itu juga dilihat telah menjejaskan imej masyarakat Melayu apabila mengaitkan golongan Melayu dalam kumpulan gengster.
"Saya kecewa kerana kedua-dua pengarah iaitu Farid Kamil dan Syamsul Yusof tidak sensitif dengan perkara ini. Jika mereka mahu menghasilkan filem seumpama itu, mereka harus meminta nasihat kami terlebih dahulu.
"Mereka seperti mempermainkan perjuangan pertubuhan ini dan tidak menghormati kami sebagai sebuah badan bukan kerajaan (NGO). Kami sedar ramai yang masih tidak tahu perjuangan Pekida namun mereka seharusnya ada rasa hormat," ujarnya kesal.
Tambahnya, dia memahami kedua-dua pengarah muda ini mempunyai perjuangan dalam memeriahkan industri filem tanah air, namun tidak seharusnya mengambil jalan dengan menjatuhkan imej pertubuhan tersebut.
"Kedua-dua filem itu bukan sahaja tidak menghormati kami, malah memberi pandangan buruk kepada masyarakat tentang perjuangan sebenar Pekida.
"Kami pada awalnya berdiam, namun kemunculan filem KL Gangster membuatkan kami seperti dicabar untuk bangkit mendapatkan penjelasan selain mengambil tindakan," jelasnya.
Sehubungan itu, pihaknya akan merujuk perkara berkenaan kepada Pengerusi, Lembaga Penapisan Filem Malaysia (LPFM), Datuk Husin Shafie bagi mendapatkan penjelasan sebenar dan menuntut agar filem yang sedang ditayangkan itu ditarik balik serta merta selain dilakukan penapisan semula.
Pertemuan itu kata Shikin telah diaturkan di pejabat LPFM di Putrajaya, Jumaat (hari ini) pada pukul 4 petang.

Thursday, June 9

Tanjong To'kong - secebis kisah


Satu demi satu kampung Melayu hilang atas nama pembangunan. Projek-projek pembangunan yang dilaksanakan atas tapak bekas perkampungan Melayu di Pulau Pinang disempurnakan oleh kedua-dua pihak, iaitu pemaju swasta dan agensi pemerintah atau syarikat berkaitan kerajaan.

Di kawasan bandar raya George Town, tiada lagi perkampungan Melayu dalam erti kata yang sebenar. Yang masih tegak tetapi tidak semestinya tidak akan rebah ialah beberapa buah kampung kecil seperti Kampung Makam (wakaf Sheikh Kassim) dan saki baki perkampungan Melayu di Tanjong Tokong.

Di mukim Kelawai, umpamanya, kampung Melayu termasuk yang berada di sepanjang pantai yang kini terkenal dengan Plaza Gurney, Hotel G, Hotel Gurney dan Hotel Evergreen Laurel telah lama berkubur.

Antara Kelawai dan Tanjong Bunga, kampung Melayu yang sebenarnya hanya wujud di Tanjong Tokong kerana beberapa buah kampung di Bagan Jermal, Bagan Atas dan Tanjong Tokong sendiri telah hilang ditelan pembangunan.

Kondo mewah di tepi pantai Tanjong Bunga ini (kiri) pada asalnya sebuah penempatan atau kampung Melayu yang bergantung hidup sebagai nelayan. Kondo ini berharga satu juta ringgit ke atas dan tidak mampu di beli atau dimiliki oleh orang Melayu yang merupakan penduduk asal di situ

Kampung Melayu Tanjong Tokong adalah antara perkampungan Melayu yang awal wujud di Pulau Pinang. Semasa nakhoda kapal Syarikat Hindia Timur atau East India Company (EIC) bernama Francis Light mendarat di Tanjong Penaga (dekat Padang Kota Lama), kampung Melayu Tanjong Tokong sudah pun wujud. Ia bukan sebuah kampung yang dibuka selepas kedatangan Inggeris pada tahun 1786 tetapi jauh lebih awal. Ia adalah warisan bangsa.

Malangnya, atas nama pembangunan, satu demi satu kampung Melayu antara Kelawai dan Tanjong Bunga dilenyapkan. Kini nasib perkampungan Melayu Tanjong Tokong berada dihujung tanduk.

Kerajaan Persekutuan telah membuat keputusan untuk membangun semula Tanjong Tokong dan tugas itu diserahkan kepada UDA Holdings Bhd. Penduduk kampung dilabelkan sebagai setinggan sedangkan nenek moyang mereka telah menghuni perkampungan itu sejak 200 tahun lalu. Inilah nasib kampung-kampung Melayu di Pulau Pinang.

Musibah yang menimpa Kampung Buah Pala sebenarnya telah dialami jauh lebih awal oleh beberapa buah kampung Melayu termasuk di Ayer Itam, Kampung Rawa, Kampung Rawana, Jelutong, Sungai Nibong, Gelugor dan Bayan Lepas.

Pembangunan semula perkampungan Melayu Tanjong Tokong dikatakan akan menelan belanja 800 juta ringgit hingga satu bilion ringgit. UDA Holdings menjangkakan pembangunan semula itu akan dapat dilaksanakan antara lapan hingga 10 tahun dalam empat fasa, membabitkan pembangunan bercampur rumah kediaman dan unit-unit komersil. Keseluruhan projek pembangunan itu membabitkan kawasan seluas 30 hektar termasuk tanah pantai (laut) yang dipulih guna.

Cadangan pembanguna semula itu membabitkan 870 keluarga yang akan dan telah dipindahkan ke penempatan sementara secara berperingkat. Menurut laporan media, 250 keluarga telahpun dipindahkan pada tahun 2007 yang membolehkan fasa pertama projek berkenaan dimulakan.

Yang pasti, pembangunan semula perkampungan Melayu Tanjong Tokong akan sekali gus melenyapkan sebuah kampung tersusun yang menjadi lambang warisan Melayu Pulau Pinang kerana kampung-kampung lain dalam kawasan bandar raya dan pinggir bandar sudah menjadi sejarah.

Tanjong Tokong melahirkan beberapa tokoh yang berjasa kepada negara seperti pejuang kemerdekaan dan tokoh wartawan yang tidak didendang, Allahyarham Ibrahim Mahmood (Kampung Haji Mahmood sempena nama bapanya), Allahyarham Datuk Mohamad Sopiee Sheikh Ibrahim (sebatang jalan di kampung itu dinamakan sempena nama bapanya) dan anaknya Allahyarham Tan Sri Dr Nordin Sopiee, dan mantan datuk bandar KL Tan Sri Elyas Omar.

Penduduk Tanjong Tokong bukan menentang pembangunan tetapi mereka mahu mengekalkan satu-satunya kampung Melayu yang tersusun yang masih wujud dalam kawasan bandar. Kampung Melayu Tanjong Tokong adalah warisan bangsa, warisan negeri dan warisan negara.

Kita bimbang nasib yang menimpa satu-satunya perkampungan masyarakat India/Tamil di Pulau Pinang, iaitu Kampung Buah Pala, akan menimpa sebuah lagi kampung Melayu. Apakah tidak cukup pengorbanan perkampungan Melayu selama ini? Apakah sukar untuk mengekalkan sebuah kampung yang benar-benar kampung tradisional Melayu Pulau Pinang?

Nampaknya begitu. Arah aliran pembangunan di Pulau Pinang yang melibatkan pembangunan kediaman pencakar langit terutama kondo mewah kini sudah menular ke kampung-kampung Melayu di Bayan Lepas, Teluk Kumbar, Teluk Tempoyak, Batu Maung dan seterusnya akan merebak ke Balik Pulau.

Di Bayan Lepas, beberapa buah kampung termasuk yang berjiran dengan kampung kelahiran mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Haji Ahmad sudahpun hilang dan digantikan dengan pangsapuri dan kondo mewah.

Bukit-bukau turut ditarah termasuk yang menghadap laut di antara Tanjong Bunga dan Telok Bahang. Semasa membesar di Pulau Pinang, saya tidak pernah mendengar apatah melihat tanah runtuh di Tanjong Bunga hingga ke Telok Bahang. Sekarang ia menjadi kenyataan akibat daripada pembangunan kediaman mewah atas bukit.

Berbalik kepada pembangunan semula Tanjong Tokong, UDA Holdings akan menukar wajah kampung Melayu kepada dua buah projek yang dinamakan Warisan Tanjung (tak tahu pula saya warisan apa yang dimaksudkan sedangkan warisan sebenar dihapuskan) yang akan mengandungi 15 blok rumah pangsa lima tingkat (1,350 unit) dan sebuah bangunan komersil. Perlu diiangatkan pembangunan rumah pangsa lima tingkat tidak perlu disediakan lif. Ya, orang Melayu cukup gagah untuk memanjat tangga, barangkali itulah sebabnya didirikan rumah pangsa lima tingkat. Atau, itulah bentuk kediaman yang sesuai didiami oleh orang Melayu.

Projek kedua yang akan dimajukan atas tapak pulih guna (tambak laut) dinamakan Tanjung West, akan mengandungi rumah pangsa berharga sederhana rendah, pangsapuri, kondo dan bangunan komersil. Ia membabitkan kawasan seluas 16.6 hektar.

Episod Kampung Buah Pala sudahpun di penghujung jalan dan penduduk kena akur dengan kehendak undang-undang, sama ada ianya betul atau sebaliknya, kini nasib penduduk kampung Melayu Tanjong Tokong yang cuba mempertahankan warisan datuk nenek mereka sedang diuji dan kita boleh menjangkakan apa yang menimpa penduduk Kampung Buah Pala akan berulang di Tanjong Tokong.

Pulau Pinang bandar baharu,
Kapten Light menjadi raja,
jika dikenang nasib Melayu,
tentu menitis si air mata.

Inilah serangkap pantun lama warisan Melayu Pulau Pinang yang saya ubah sedikit (nasib Melayu) untuk menyesuaikan dengan keadaan semasa.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive