Monday, July 18

DAP&Guan Eng Dah Mulakan Kempen PRU 13 Dengan Wang.



Cadangan kerajaan negeri pimpinan DAP memberikan wang tunai RM100 menerusi Program Anak Emas Pulau Pinang disifatkan sebagai tindakan memancing undi untuk pilihan raya umum ke-13. 

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Barisan Nasional (BN) negeri Datuk Zainal Abidin Osman berkata BN mengutuk cadangan kerajaan negeri DAP itu kerana ia jelas bermotifkan politik. 

“Cadangan itu jelas bermotifkan politik dengan memberi wang kepada pengundi yang mempunyai kelahiran baru bayi dalam keluarga. 

“Ini bukan cara yang baik untuk mentadbir sebuah kerajaan dan sangat jelas pemberian itu bermotifkan politik,” katanya kepada pemberita selepas melakukan tinjauan mesra bersama barisan kepimpinan BN negeri di Pasar Air Itam di sini, hari ini. 



Semalam Ketua Menteri Lim Guan Eng dalam satu kenyataan mengumumkan kerajaan negeri sedang mempertimbangkan untuk pemberian wang tunai RM100 kepada setiap bayi yang dilahirkan di negeri ini mulai tahun ini dengan syarat salah seorang ibu bapa bayi berkenaan adalah pengundi dan mempunyai pendapatan tidak melebihi RM4,000 sebulan.

Program pemberian wang itu dijangka melibatkan perbelanjaan sehingga RM10 juta setiap tahun. 

Zainal Abidin berkata tindakan kerajaan negeri DAP itu boleh menimbulkan pelbagai masalah termasuk perasaan tidak puas hati dalam kalangan mereka yang mendapat cahaya mata baru tetapi tidak berdaftar sebagai pengundi di negeri ini. 

Katanya sebarang bantuan yang dihulurkan oleh kerajaan seharusnya melibatkan semua ibu bapa yang mempunyai kelahiran bayi baru dan bukannya kepada ibu bapa yang berdaftar sebagai pengundi sahaja.

Video: Shahrizat Jalil Melawat Jenazah Dr Lo' Lo'

MAT SABU MESTI GILA BILA TENGOK NIE??////


Puak PAS pasti akan meroyan bila tengok kartun nie,Nak tergelak pun ada yang best tue kita sesama melayu islam dok bertelagah sesama sendiri yang cina pendatang nie dok kaji macam mana boleh kelentong puak-puak bangang yang senang dicucuk hidung.PAS mengiyakan saja apa yang dilakukan oleh DAP lahanat nie.eloklah tue sama-sama masuk neraka.Nak jadi kebajikan sangat bagi semua yang ada janji menang pilihanraya.silap-silap jadi macam kat Pulau Pinang Janji nak bagi jawatan sebelum menang tp bila dah menang habuk pun tak ada?.......... 

Hadi Cuba ‘Tegak Benang Basah’


Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang cuba ‘menegakkan benang basah’ apabila menafikan parti itu sekali lagi terpaksa tunduk kepada DAP, berhubung isu larangan operasi terhadap 13 jenis pusat hiburan sepanjang Ramadan nanti.
Meskipun fakta menunjukkan Pas terpaksa menarik balik larangan penuh, kurang 24 jam selepas menerima kata dua daripada DAP, Abdul Hadi mendakwa, perubahan kepada larangan sedia ada itu kononnya demi membetul peraturan salah yang dibuat oleh UMNO.
Pada masa sama, beliau turut menyalahkan UMNO dan media arus perdana, termasuk akhbar berbahasa Cina, kerana dituduh sengaja memutar-belitkan berita bagi menimbulkan kekeliruan dalam kalangan masyarakat bukan Islam dan orang Islam itu sendiri.
“Bukan…Ini bukan kerana Karpal Singh. Kita tidak tunduk kepada DAP. Kita membetulkan peraturan salah yang dibuat oleh UMNO. UMNO tidak ada sempadan antara hak orang bukan Islam dengan Islam itu sendiri, sebaliknya kita membuat sempadan, ia (sempadan) perlu ada.
“Pas mengambil jalan terbaik dalam isu ini yang tidak boleh diselesaikan oleh UMNO. Hak orang bukan Islam kita tidak boleh ganggu, walaupun hak itu diharamkan oleh Islam, tetapi diizinkan oleh agama mereka,” katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Kelmarin, Karpal yang juga Pengerusi DAP memberi kata dua kepada Kerajaan Pas Kedah supaya menarik balik larangan operasi pusat hiburan yang dikeluarkan oleh kerajaan negeri itu, mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997.
Serentak dengan amaran tersebut, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan negeri setuju menimbangkan semula larangan berkenaan bagi menggembirakan semua pihak yang menentang keputusan itu.
Menurut Abdul Hadi, perubahan terpaksa dibuat terhadap syarat lapan, Jadual B, Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang sebelum ini mewajibkan semua pusat hiburan tidak boleh beroperasi pada Ramadan dan pada malam Jumaat, selepas mengambil kira semua pandangan.
“Perubahan yang kita buat ialah, pusat hiburan boleh beroperasi dengan hanya dikunjungi oleh bukan Islam. Jika didapati ada orang Islam kita akan batal lesen serta-merta. Perubahan ini selepas kita mengambil pandangan semua pihak, terutamanya parti komponen dalam pakatan,” katanya.

Anifah Aman Berdepan Dengan Pendemo Kat UK.

MKP tabik spring kat Anifah Aman pemimpin yang berani berdepan dengan pendemo jalanan dan memberi penjelasan yang terbaik.Inilah sikap pemimpin yang harus dipuji dan diberi kredit atas usaha beliau menjelaskan apa yang berlaku dimalaysia.Tergagap pasal puak nie tak tahu apa yang berlaku dimalaysia haaaaaa kan dah kantoi.

Usaha pihak tertentu semai elemen subversif di Malaysia mesti dihalang



Komunisme hari ini cuba direformasikan semula mengikut perubahan zaman. Ia disebut sebagai neokomunisme. ‘Neo’ bermaksud gaya baru atau bentuk baru. Jadi, neo-komunisme itu adalah bentuk baru dari komunisme asal yang dituliskan oleh Karl Marx (1818-1883) dan Frederich Engels (1820-1895). 

Satu perbahasan menarik mengenai neokomunisme ialah wujudnya konsep ‘demokrasi komunis’. Namun, konsep demokrasi komunis lebih menekankan pada elemen substantif. ‘Demokrasi’ menurut komunis bermaksud mewujudkan ‘kepentingan terbaik’ bagi masyarakat. Bagi komunis ‘kepentingan terbaik’ itu adalah komunisme yang dapat mengakhiri penguasaan kapitalisme (William Ebestein, 1998). 

Bagi komunis, mereka yang mengetahui ‘kepentingan terbaik’ untuk rakyat ialah minoriti kecil yang berkuasa dalam parti komunis. Justeru, dalam sistem komunis tidak wujud parti pembangkang kerana komunis adalah parti tunggal yang dianggap paling benar. 

Di Indonesia gerakan neokomunisme dapat dikesan ketika Pilihan Raya Umum (Pemilu) 1999 dan 2004. Mereka cuba mengambil bahagian dalam sistem pilihan raya tetapi cubaannya itu tidak berhasil kerana masyarakat Indonesia tidak dapat menerima fahaman berjalur komunisme walaupun mereka cuba bertopengkan demokrasi. 

Perlu diingat ketika era perjuangan komunis di Tanah Melayu dulu, pejuang komunis di Indonesia turut memasuki Tanah Melayu secara sulit dan membantu rakan komrad mereka di Tanah Melayu. Mereka digunakan untuk menarik sokongan orang Melayu. Justeru, tidak mustahil sejarah akan berulang kembali, apatah lagi dalam dunia tanpa sempadan ini. 
Di Eropah, parti berfahaman komunis mendapat sokongan tidak kurang 10 peratus. Oleh itu, tidak mustahil ejen neokomunisme antarabangsa berusaha gigih untuk menyuntik fahaman ini secara halus, terutama di negara di mana fahaman komunis pernah cuba diperjuangkan termasuk di tanah air kita sendiri. Buktinya, dalam kekalutan golongan tertentu untuk menganjurkan himpunan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0), pihak keselamatan dapat menghidu penyusupan aktivis komunis luar yang turut memberikan sokongan kepada perhimpunan itu. 

Penahanan ke atas mereka yang disyaki berfahaman komunis dari luar negara dan juga penahanan aktivis sosialis dalam negara membuktikan masih ada usaha pihak tertentu untuk menyemai elemen subversif di negara ini. Justeru, kebimbangan terhadap kembalinya fahaman komunis di tanah air ada asasnya. Ia bukan satu tuduhan melulu kerajaan. 

Pendekatan mereka amat licik sehingga mereka yang terpengaruh dengannya tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya terperangkap dalam jerat anasir subversif itu. Pejuang neokomunisme gemar mewacanakan isu yang kononnya akan mereka perjuangkan untuk masyarakat marhaen yang kononnya diabaikan oleh kerajaan. Di antara dakyah gerak sarafnya ialah cuba menggambarkan bahawa kerajaan mengutamakan kapitalis walaupun pada realitinya kerajaan membawa program pembangunan yang meluas untuk rakyat dan negara. 

Di Indonesia, ia disebarkan secara halus melalui forum dan diskusi tertutup serta program bedah buku dan penayangan filem berunsur perjuangan komunis. Hari ini penyebaran ideologi neokomunisme menjadi lebih mudah melalui jaringan media sosial. Di negara kita sendiri terdapat pelbagai media sosial yang memuatkan kritikan yang berunsur antifederalisme, antiraja berpelembagaan dan menghina Agong dan raja-raja. Mereka juga suka memperkecil-kecilkan pejuang tanah air yang banyak berkorban menentang kezaliman komunis. 

Langkah pertama dalam pendekatan neokomunisme ialah mereka juga akan turut sama memperjuangkan hak kebebasan walaupun komunis sebenarnya antihak kebebasan. Tujuan sebenarnya adalah mereka mahu mengambil kesempatan untuk menyuntik fahaman komunisme secara halus sehinggalah akhirnya rakyat secara tidak sedar akan menyokong perjuangan mereka. 

Satu lagi fahaman yang berkembar dengan komunisme ialah sosialisme. Bagi komunis masyarakat sosialis adalah tahap awal ke arah mewujudkan sebuah negara komunis. Justeru, dalam bukunya Manifesto Komunis, Karl Marx mengarahkan supaya semua komunis di seluruh dunia mengasaskan fahaman sosialisme kerana mewujudkan masyarakat sosialis adalah laluan penting ke arah mencipta masyarakat dan negara komunis. 

Hari ini kita dapati suara sosialisme turut berkumandang di celah-celah suara yang memperjuangkan hak kebebasan. Peliknya, sejak PAS menyuarakan konsep ‘negara kebajikan’, kita dapati beberapa tulisan oleh mereka yang berfikiran sosialis memuji dan menyokong usaha PAS itu sedangkan golongan sosialis berpandangan sistem ekonomi tidak ada kaitannya dengan agama. Pelbagai persoalan timbul di sini. 

Apakah mereka berpendapat bahawa PAS sudah meninggalkan kerangka agama dalam perjuangannya sehingga bersedia untuk menyokong idea ‘negara kebajikan’ PAS itu? Dulu ketika PAS memperjuangkan negara Islam mereka menentang habis-habisan. Mungkinkah mereka berpendapat apa yang diusulkan PAS itu selari dengan perjuangan sosialis? Tulisan mereka itu dimuatkan di beberapa akhbar tabloid dan media sosial yang pro pembangkang. 

Melihat kepada situasi sekarang, gerakan neokomunisme seolah-olah berjaya mencampurbaurkan pelbagai kelompok ideologi politik di bawah BERSIH 2.0 dengan berselindung di sebalik tuntutan pilihan raya bersih dan adil. Saya bukanlah anti kepada perhimpunan aman tetapi pada hemat saya, melalui perhimpunan seperti itulah mereka akan mengambil kesempatan menyemai fahaman radikal dan revolusioner. 

Melalui cara ini juga mereka akan berusaha menyemai bibit pertentangan antara kerajaan dan rakyat. Ini bermakna teori pertentangan kelas cuba diaplikasikan oleh neokomunisme dalam masyarakat kita. Apabila sampai ke satu tahap di mana rakyat dan kerajaan sentiasa bertentangan atau berkonflik maka mudahlah bagi mereka memperoleh kekuatan dari akar umbi (rakyat) untuk menyokong tindakan radikal mereka bagi menggulingkan kerajaan. 



Innalillahi Wainna Ilaihi Raaji'un.. Umum mengetahui bahawa Dr. Lo'lo Haji Ghazali telah disahkan keluarganya.. Beliau telah kembali ke rahmatullah. Apa yang hendak dikata? Allah Maha Berkuasa. Ayat biasa yang digunakan, setiap yang hidup pasti akan mati. Bila meninggal dunia, semuanya baik tentang si mati. Tapi inilah lumrah kehidupan masa. Tanpa mengira pangkat, darjat, waimah ideologi politik, di depan Allah semuanya sama. Manusia yang diberikan anugerah sementara oleh Allah untuk merasakan alam kehidupan di muka bumi ini akhirnya kembali menemuiNya. Dr. Lo'lo meninggal dunia setelah bertarung nyawa akibat Kanser Paru2 yang beliau hadapi. Sama2 berdoa agar Allah mengampuni segala dosa2 beliau dan dimasukkan ke dalam Syurga. Salam Takziah buat keluarga Arwah.

Sunday, July 17

TPM Tan Sri Muhyiddin Hj Yassin di Pasar Chow Kit ~ Syabas Tan Sri!



MKP rasa belum ada lagi mana mana pembesar negara sanggup turun sendiri meninjau keadaan sebenar di Pasar Basah Chow Kit di kawasan lama kota raya Kuala Lumpur ini?


video menunjukkan keadaan sebenar pasar chow kit


Hanya mereka yang cekal hati sahaja mampu mengharungi keadaan becak dan bau busuk hanyir dipersekitaran pasar Chow Kit yang berusia lebih dari 40 tahun itu! Kesanggupan Muhyiddin Hj Yassin selaku orang kedua paling berkuasa didalam Kerajaan Malaysia menjenguk sendiri keadaan di pasar lama ini harus lah kita hargai. 


Selalunya orang orang besar tak akan jejak kaki ke pasar seperti Chow Kit! Mereka akan harap orang gaji mereka sahaja membeli belah di pasar pasar dan hanya tahu makan minum masakan yang telah siap di masak dan disediakan.

MKP berpendapat Tan Sri Muhyiddin ada ciri ciri seorang pemimpin negara yang tak sombong dan tidak memandang hina akan suasana kehidupan warga kota yang berpendapatan rendah. Mudah2an cara TPM ini akan dicontohi semua pegawai pegawai kerajaan yang lain.

Ikutilah cara Khalifah Sayyidina Umar Al Khattab! Mesra dengan semua dan senantiasa berdampingan dengan warga kota Madinah al Munawwarah semasa zaman pentadbiran beliau.

Selamat bertugas Tan Sri! Syabas sekali lagi di atas keprihatinan tuan!

PAS Kedah Berkiblatkan DAP.




Kerajaan PAS Kedah telah ‘ubahsuai’ keatas keputusannya yang sebelum ini menetapkan 13 jenis premis hiburan termasuk karaoke, pub dan  disko di negeri itu wajib tutup sepanjang bulan Ramadhan.
Sebaliknya kini ia dibenarkan dibuka dan orang Islam di larang masuk.
Presiden PAS Datuk seri Haji Hadi Awang mengesahkan hal ini semasa ditanya dalam sidang akhbar selepas menpengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Pusat PAS di sebuah hotel di Ampang awal petang Sabtu mengenai isu berkenaan yang telah emncetuskan bantahan termasuk dari Pengeerusi DAP Karpal Singh dan Penasihat DAP Lim Kit Siang.
Beliau mempertahankan keputusan berkenaan sebagai menegak hak orang bukan Islam dan ‘ membetulkan’ kesilapan BN.
Katanya orang bukan Islam ada hak mereka dan PAS menghormatinya.
Beliau tidak mahu mengaku ‘ ubahsuai’ keputusan itu kerana bantahan dan desakan DAP.
Sabtu, Mohd Sanusi sendiri telah membuat kenyataan yang tegas bahawa Azizan tidak akan ganjak dari keputusan menutup 13 premis berkenaan sekalipun hadapi tentangan.
Ditanya kenapa beliau membuat kenyataan itu,Mohd Sanusi memberi alasan waktu itu perbincangan belum diadakan lagi dengan operator pusat-pusat berkenaan
sikap yang kurang matang ditunjukkan oleh Presiden PAS bukan menyalahkan DAP lahanat tapi semua disalahkan BN apa kurang cerdik punya Presiden.Sesungguhnya azizan memang seorang menteri besaq yang tak tau menguruskan negeri.Pandai pulak tak hadir pada sidang media tersebut.

Guan Eng Berani??????/Lapor Pada Polis.



Guan eng membisu dan terkedu jika dakwaan dibuat laporlah pada polis jika apa yang dikatakan fitnah.
Susulan penerimaan tiga khidmat pesanan ringkas (SMS) ugutan, Ketua Menteri paling banyak membuat onar srta masaalah, Lim Guan Eng dicabar membuat laporan polis untuk membolehkan siasatan dilakukan segera. 

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Musa Sheikh Fadzir berkata, jika benar ingin mencari dalang di sebalik penghantaran SMS itu, Guan Eng sepatutnya membuat laporan polis. 

“Kenapa dia tak buat laporan polis? Bukan sekali, dah tiga kali dan ketiga-tiga SMS itu didakwa berbaur hasutan dan fitnah. Saya cabar, jika dia berani, pergi buat laporan polis bagi menyiasat siapa punya angkara.Jangan dok main pakai serkap jarang nescaya dalam fikirannya tak dah kata nak salah orang lain dah mesti UMNO/BN punya keja.

Apa tujuan dia hanya berterusan membuat kenyataan media memberitahu semua orang dia dapat SMS begitu?

Terdahulu, Guan Eng mendakwa ada pihak tertentu menyebarkan SMS dengan mengatakan Kerajaan Negeri menyediakan peruntukan RM350,000 kepada yang menyertai perhimpunan Bersih tempoh hari. 

Sebelum itu, dia menerima SMS yang ditulis dalam dwi bahasa iaitu bahasa Mandarin dan Melayu itu berbunyi, ‘Lim Guan Eng telah arahkan pihak DAP supaya tidak benarkan ahli Cina DAP terlibat dalam perhimpunan tersebut. Biar orang Melayu bergaduh sesama sendiri’.



Bila lahanat nie dok sebar SMS pandai pulak kelentong dan menafikan apa yang dilakukan.Lama dah dok menipu rakyat Pulau Pinang lama-lama pekung yang busuk akan terdedah jua.Puak Pakatan Rakyat Mellayu masih lagi dok mengagongkan celaka nie?!!!

Festival Cheng Ho.! Pas Tipu Peniaga


Ketika Kerajaan Pas Kelantan berbangga dengan kejayaan menganjurkan Festival Makanan Antarabangsa Cheng Ho Kelantan 2011 (Kelcheff) di sini yang didakwa bertaraf  antarabangsa, situasi sebenar yang dialami beberapa peniga di festival tersebut pula menunjukkan keadaan yang sebaliknya.
Timbul rasa kecewa dan tertipu beberapa peniga kerana keadaan di tapak pameran yang becak dan berlumpur malah mereka mendakwa bekalan elektrik hanya dipasang bermula pagi ini oleh pihak penganjur selepas mengancam untuk menghebohkannya kepada media.
Lebih malang, walaupun baru dua hari festival bermula dan telah membayar RM3,000 untuk setiap khemah pameran, ada peniaga yang datang dari Kuala Lumpur telah ‘angkat kaki’ kerana tidak tahan dengan layanan daripada pihak penganjur.
Kesabaran para peniaga tersebut mungkin hilang terutama selepas mereka mendakwa terpaksa menambak sendiri ruang pameran yang becak dengan mengambil pasir dan batu dari kawasan berhampiran.
Masalah tersebut turut dialami sendiri oleh Pengerusi Gerak Tingkat Ekonomi Kelantan (G10), Wan Adnan Wan Ahmad, apabila dia hanya dapat memulakan pameran produk spa miliknya petang ini ekoran ketiadaan bekalan elektrik.
“Saya kecewa bila festival ini dikatakan antarabangsa tetapi sebaliknya macam di taraf kampung saja dengan keadaan ruang pameran yang kotor, berlumpur dan bekalan elektrik tidak ada.
“Saya baru petang ini dapat membuka ruang pameran kerana masalah ini dan ia sangat berbeza ketika Ekspo Cheng Ho tahun lalu apabila hanya pada hari pertama jualan sebanyak RM1,000 sudah boleh diraih,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di tapak festival itu di sini petang ini.
Festival yang berakhir pada 23 Julai itu telah dirasmikan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan turut melibatkan penyertaan peniaga-peniaga dari luar negara terutama China.
Seorang peniaga daripada Kuala Lumpur, Norshida Albil Azi, 27, berkata, dia sangat terkejut ketika sampai di tapak pameran itu semalam kerana keadaannya tidak seperti yang dijanjikan.
“Indah khabar dari rupa. Masa mempelawa kami masuk, mereka katapromosi hebat dan akan dikunjungi oleh lebih 100,000 pengunjung tapi dengan jalan masuk yang berlumpur dan ruang pameran pun macam ini, siapa yang akan datang.
“Sudah dua hari kami buka ruang pameran tetapi satu sen jualan pun belum diperolehi. Keadaan ini sangat mengecewakan kerana semua bayaran telah dijelaskan sebelum festival bermula,”
Sementara itu, seorang peniaga makanan, Kamarulzaman Rahim, 40, berkata, aduan telah dibuat terhadap pihak penganjur tetapi sehingga kini tiada langkah diambil.
“Saya sudah upah 13 pekerja untuk membantu saya tapi sudah dua hari masih belum memulakan perniagaan saya kerana tidak ada api ditambah pula kawasan berlumpur.
“Kalau sudah mula pun saya tidak tahu sama ada orang mahu datang sebab jalan untuk masuk ke ruangan letak kenderaan pun teruk sampai perlu guna pacuan empat roda,”

Bulan Posa Pun Nak Bershit Jugak.


Agak-agaklah puak Pemuda PAS nie nak sambung bershit pada bulan posa.Sepatutnya bulan yang mulia tue patut diperbanyakkan ibadat dan segalanya yang baik nie dah terbalik kot pulak dah nak teruskan bershit.Akal depa nie letak kat lutut kot.Yang mendukong Bershit adalah perempuan indian yang menyokong IFC dan segalanya yang tak berapa elok.kalau pemimpin bershit nie jantan atau seseorang dari PAS yang boleh dihormati  yang sememangnya benar-benar bersih dari noda-noda dunia patutlah kita sokong.Bukan MKP tau?

Siap nak buat road tour lagi seluruh negara pasti mempunyai dana yang hebat.almaklum depa nie semua ditaja oleh Agen yahudi yang sememangnya banyak duit.jangan pulak bila ceramah dok tadah tin milo kosong pulak dok pekena orang kampung atas dasar perjuangan lepas tue dok kona kot lain pulak?

dengaq kata nak mai Pulau Pinang ha elok la tue hampa kalau mai pasti guan eng mengamuk dia dah kata jangan dok buat bersih kat Penang pasal dia tak mau kecoh-kecoh.Ketua menteri paling celaka nia pandai yang bodoh hampa puak taksub kepada Ambinga yang bingai dipergunakan oleh Pak sheik dari Permatang Pauh yang memang pandai main drama.

MKP kata sama kita buat benda yang lebih mendekatkan kita pada ramadhan yang kian hampir.

Saturday, July 16

Dewan Pemuda PAS Main Wayang DAP VS PAS 2.0 Kedah.



PAS menerusi Dewan Pemuda PAS Malaysia telah mengeluarkan kenyataan yang dilihat cuba mencairkan penentangan DAP terhadap keputusan kerajaan negeri Kedah.
Mungkin takut nak bantai DAP ia sebaliknya mempersoalkan kenapa  tiada sebarang kenyataan dikeluarkan oleh pihak PERKASA dan UMNO sedangkan mereka sebelum ini kononnya lantang membela agama.
“Ini adalah akibat apabila UMNO yang merupakan parti tunjang di dalam BN tidak menjelaskan Islam yang sebenar sehinggakan selepas 54 tahun merdeka,MCA masih ‘terkapai-kapai’ dalam hendak memahami Islam. Agama hanya digunakan apabila ada kepentingan politik semata-mata.Islam hanya dibibir mereka bagi mengaburi mata rakyat kononnya merekalah pejuang agama. Ini berbeza dengan DAP yang amat-amat menghormati Islam sebagai agama rasmi negara.
Mohd Firdaus Jaafar itu mengucapkan tahniah dan syabas kepada kerajaan negeri Kedah kerana tindakan ini bertepatan dengan ajaran Islam yang menegah sebarang perbuatan mungkar atau mengundang kemungkaran dilakukan terutama di bulan Ramadhan.
Menarik juga Mohd Firdaus kata DAP yang amat-amat menghormati Islam sebagai agama rasmi negara sedangkan para pemimpin DAP terang-terang menentang keputusan kerajaan negeri Kedah itu.
Silap mata apa yang hendak dimainkan.Bukankah  Penasihat DAP, Lim Kit Siang juga turut minta Kedah mengkaji balik peraturan itu untuk memansuhkannya.

Kata Kit Siang,  DAP Kedah tidak pernah bersetuju dengan larangan dan perkara itu tidak pernah dibangkitkan pada mesyuarat majlis Pakatan Rakyat Kedah meskipun dipersetujui bahawa perkara-perkara yang sensitif kepada lain-lain komuniti seperti larangan pusat hiburan ketika bulan Ramadan seharusnya dibincangkan pada mesyuarat majlis Pakatan Rakyat negeri terlebih dahulu.
“Dalam keadaan ini, Datuk Seri Azizan seharusnya mempertimbangkan semula dan memansuhkan keputusan untuk melaksanakan sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 khususnya ketika kerajaan negeri BN (dulu) tidak berbuat demikian sepanjang 11 tahun sehingga ia jatuh pada pilihan raya umum 2008,” kata beliau dalam satu kenyataan Khamis.
Nampaknya dalam keadaan nak lemas ini masing-masing cuba menarik sama BN yang asalnya meluluskan enakmen itu pada tahun 1977 dulu.
Ini jalan mudah untuk  ‘cuci mangkok’ sedangkan apa yang jelas terpancar di sini ialah antara DAP dan PAS banyak yang belum settle lagi.
Usaha untuk memendamnya di bawah permaidani bukan semudah yang disangka – kerana asasnya kedua-duanya adalah parti politik yang akhirnya lebih mengambil kira soal undi.
Makanya drama terbaru di Kedah ini sudha masuk kategori – wajib tonton
Dari sudut politik DAP tahu jika  tidak bising dan memastikan PAS tunduk lagi dalam isu ini ...ia pasti kantoi.
Sekali lagi ada tanda silang antara prinsip DAP dengan PAS yang selama ini tidor sebantal mimpi lain-lain.
PKR pula seperti biasa masih mengambil sikap playsafe dalam isu ini.
Terbaru Singa DAP Karpal Singh  yang pernah ancam langkah mayatnya jika PAS nak tubuh Negara Islam sudah mengaum.
Dalam kenyataannya Jumaat Pengerusi DAP itu mengingatkan  kerajaan negeri Kedah tidak boleh bertindak sendiri dan membuat keputusan yang memberi kesan terhadap lain-lain parti komponen dalam pakatan pembangkang.
Amarannya kepada PAS Kedah cukup jelas bila beliau secara terbuka berkata, “DAP memberi jaminan kepada penduduk di Kedah, segala langkah akan diambil bagi memaksa kerajaan negeri menarik balik keputusan itu. Pakatan Rakyat tidak boleh mempunyai dasar-dasar yang menyisih penyokongnya.

HUSAM PULAK DAH KANTOI MENIPU.


Inilah yang depa dok rajin buat pembohong kepada pengikutnya yang agak kurang akal,lain kali kalau nak tembak pun selidiklah dulu belah mana kiri atau kanan yang kena kan dah kantoi dibuatnya.Adakah ini sikap pemimpin yang akan menerajui negara yang kita nak tengok dan mengikuti.Pembohongan telah menjadi makanan ruji kepada Puak haram jadah nie,Husam dah banyak ikut rentak anuwar dalam erti kata pembohongan,syabas kepada rakan blogger hebat dari pahang SEMUT HITAM sesunguhnya tiada belas kesian terhadap pengkhianat negara.

Karpal beri kata dua kepada Pas Kedah

karpal pernah berkata jika mahu laksanakan hukum hudud langkah mayatnya dahulu,nampak sangat karpal memang anti islam kesian PAS kena cucuk hidung.

DAP hari ini meminta kerajaan negeri Kedah yang diterajui Pas supaya menarik balik larangan operasi terhadap 13 jenis pusat hiburan sepanjang bulan Ramadan nanti, yang dikeluarkan kerajaan negeri itu mengikut mengikut Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997. 

Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata, kerajaan negeri Kedah tidak boleh bertindak sendiri dan membuat keputusan yang memberi kesan terhadap lain-lain parti komponen dalam pakatan pembangkang. 

"DAP sedar mengenai keperluan pelbagai komuniti berbeza dalam negara dan akan berjuang untuk hak mereka, sebagaimana yang dilaksanakannya sejak dahulu, lama sebelum pilihan raya pada 2008 lagi," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini. 

Beliau berkata, DAP tidak akan mengenepikan prinsip-prinsip perjuangannya dan menurutnya parti itu berada di barisan depan sejak dahulu lagi dalam menentang hasrat Pas menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara Islam. 

"DAP memberi jaminan kepada penduduk di Kedah, segala langkah akan diambil bagi memaksa kerajaan negeri menarik balik keputusan itu. Pakatan Rakyat tidak boleh mempunyai dasar-dasar yang menyisih penyokongnya. Sebarang keputusan kerajaan negeri tidak seharusnya menjejaskan kaum bukan Muslim. 

"Sebarang undang-undang kecil yang mendiskriminasi kaum bukan Muslim adalah bertentangan dengan perlembagaan," katanya. 

Sementara itu dalam satu kenyataan berasingan pergerakan Pemuda Gerakan Kedah berkata, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan negeri Kedah sekiranya ia tidak membatalkan larangan itu dalam masa seminggu. 

Ketuanya, Tan Keng Liang berkata, ini kerana larangan itu tidak memberi pengecualian kepada kaum bukan Muslim. — BERNAMA

DAP Cucuk Hidung PAS Kedah.



Dulu PAS Selangor bertelagah dengan DAP pasal isu penjualan arak di tempat terbuka.
Kerana nak jaga nama parti kononnya sepakat, dua anggota Exco kerajaan negeri Selangor Datuk Dr Hasan Ali dan Ronnie Liu terpaksa ‘berjabat tangan’.
Kini DAP sekali lagi mahu tunjuk bahawa PAS akan ikut telunjuk mereka di Kedah pula.
Kali ini, parti simbol roket itu mahu Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak membatalkan pelaksanaan sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang melarang pusat hiburan beroperasi sepanjang Ramadan.

Peraturan dan undang-undang digubal masa era Barisan Nasional (BN) tetapi tidak dikuatkuaakan.
Namun selepas pembangkang ambil alih Kedah pada 2008, kerajaan negeri pimpinan PAS menguatkuasa beberapa peraturan hinggakan tauke-tauke pusat hiburan tidak senang hati kerana periuk nasi mereka macam terkambus.

Pasti mereka sudah merayu pada DAP hingga menyebabkan Penasihat parti itu, Lim Kit Siang minta Kedah mengkaji balik oeraturan itu untuk memansuhkannya.
“Dalam keadaan ini, Datuk Seri Azizan (gambar) seharusnya mempertimbangkan semula dan memansuhkan keputusan untuk melaksanakan sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 khususnya ketika kerajaan negeri BN (dulu) tidak berbuat demikian sepanjang 11 tahun sehingga ia jatuh pada pilihan raya umum 2008,” kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Lim berkata beliau telah berhubung dengan Pengerusi DAP Kedah, Lee Guan Aik yang juga Adun Kota Datuk Aman berhubung keputusan kerajaan negeri melarang 13 jenis hiburan ketika bulan Ramadan.

Katanya, Lee atau DAP Kedah tidak pernah bersetuju dengan larangan dan perkara itu tidak pernah dibangkitkan pada mesyuarat majlis Pakatan Rakyat Kedah meskipun dipersetujui bahawa perkara-perkara yang sensitif kepada lain-lain komuniti seperti larangan pusat hiburan ketika bulan Ramadan seharusnya dibincangkan pada mesyuarat majlis Pakatan Rakyat negeri terlebih dahulu.

Lee juga menjelaskan bahawa beliau tidak pernah bersetuju dengan larangan sedemikian di Dewan Undangan Negeri,” katanya lagi.
Lim berkata perkara itu akan dibangkitkan pada mesyuarat pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat peringkat nasional minggu depan.
Sekali lagi dalam mesyuarat itu, Lim pasti akan meminta Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim menyokong cadangannya.
Bagaimanapun, ramai tahu Azizan bukan macam Dr Hasan yang kecut perut dan terpaksa akur dengan DAP di Selangor.
Azizan bukannya pemimpin PAS yang mudah dicucuk hidung kerana sebelum ini pun beliau bertegas dalam beberapa isu yang DAP ada kepentingan termasuk merobohkan tempat menjual babi.   
  
Semalam, Azizan berkata Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan sudah wujud sejak 1997 dan bukannya dasar baru.
Oleh itu kata beliau, enakmen itu terpakai sejak BN mentadbir Kedah, cuma tidak dikuatkuasakan sepenuhnya sebelum ini.
Beliau berkata menurut enakmen itu, kategori hiburan yang tidak boleh diadakan sepanjang Ramadan ialah pertunjukan pancaragam, persembahan nyanyian di hotel, restoran dan bar, warung kopi, karaoke dan disko.

Kata beliau lagi, terdapat pengecualian untuk pertunjukan berkaitan keagamaan dan kepercayaan sesuatu kaum dengan syarat tidak menimbulkan kekacauan, selain mendapat sokongan daripada pegawai pelesenan.

Apapun, memang menarik untuk dilihat perkembangan ini sama ada PAS sekali lagi akan tunduk pada DAP bagi melengkapkan kata-kata serta andaian banyak pihak bahawa parti yang kononnya memperjuangkan Islam itu kini hanya tinggal nama sahaja.

Friday, July 15

VIDEO TERHEBAT YANG KURANG GULA.INI SAHAJA KEJAYAAN BERSHIT.


Jika tidak diberikan penjelasan yang sebenar pasti rakan-rakan dari seberang laut akan menyatakan video ini ada benarnya akan tetapi ini adalah propaganda yang telah direka cipta supaya dilihat bersih telah mencapai matlamatnya.inilah yang dimahukan oleh anuwar serta konco-konconya memburukkan malaysia dimata dunia.video ini memaparkan bahawa polis amat kejam sekali akan tetapi lihatlah pemimpin PAS sendiri iatu  hadi awang menyatakan Polis telah memberikan layanan terbaik malahan telah menghantarnya hingga kerumahnya.lihatlah video ini anuar tipu untuk mengetahui kebenaranya.kelakar pun ada apabila anuwar mereka cerita yang menyatakan hadi awang dipukul serta diseret padahal yang punya badan sendiri buat kenyataan bercanggah dengan apa yang anuwar dok pembohong.

BACA SETERUSNYA.

DAP Desak Azizan Batal Larangan Tutup Pusat Hiburan Sepanjang Ramadan


Apa dah jadi dengan menteri besar tak tau nie.Takkan dak kena cucuk hidung kot ini adalah persengketaan yang akan terjadi apabila DAP tunggang PAS secukup rasa.PASti persengketaan ini akan berlarutan hingga DAP mencapai matlamatnya.Elok lah tue perkahwinan antara PAS dan DAP tidak akan bertahan lama dah mula nampak persengketaan antara mereka tiada persafahaman dalam isu yang agak remeh.


DAP - sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat - mendesak Kerajaan Negeri Kedah membatalkan larangan menghentikan operasi semua pusat hiburan di negeri itu sepanjang Ramadan ini.
Penasihatnya, Lim Kit Siang berkata Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak wajar membatalkan pelaksanaan Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat hiburan 1997 yang digubal ketika era pemerintahan Barisan Nasional (BN) kerana parti itu juga tidak pernah menguatkuasakan undang-undang tersebut.
“Dalam keadaan ini, Azizan harus mempertimbangkan semula serta memansuhkan keputusan untuk melaksanakan sepenuhnya Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997.
“Kerajaan BN juga tidak berbuat demikian sepanjang 11 tahun mereka memerintah,” katanya dalam satu kenyataan di blognya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas tindakan kerajaan negeri Kedah mengarahkan semua pusat hiburan di negeri itu menghentikan operasi sepanjang bulan Ramadan.
Azizan berkata Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan bukan satu perkara baru kerana ia sudah wujud sejak 1997 namun tidak dikuatkuasakan sepenuhnya.
Beliau menegaskan bahawa di bawah enakmen tersebut terdapat pengecualian terutamanya bagi pertunjukan berkaitan keagamaan seperti ‘Festival Hantu Lapar’ yang akan disambut oleh masyarakat Cina pada bulan Ogos.
Jelasnya, setiap perayaan atau pertunjukan adalah dibenarkan namun mereka perlu mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan serta mendapat lesen daripada pihak berkuasa tempatan (PBT).
Bagaimanapun bagi pusat snuker dan kafe siber pula, Azizan berkata kerajaan negeri akan menyemaknya semula kerana ia diletakkan di bawah kategori hiburan.
Mengulas lanjut perkara tersebut, Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata beliau telah menghubungi Pengerusi DAP Kedah, Lee Guan Aik yang juga Adun Kota Darul Aman berhubung keputusan kerajaan negeri melarang 13 jenis hiburan di negeri itu.
“Lee mendakwa DAP Kedah tidak pernah bersetuju dengan larangan dan perkara itu tidak pernah dibangkitkan pada mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat Kedah.
“Beliau juga menjelaskan bahawa dia tidak pernah bersetuju dengan larangan sedemikian di Dewan Undangan Negeri,” katanya.
Justeru, Lim berkata perkara tersebut akan dibangkitkan pada mesyuarat Majlis Pimpinan pusat Pakatan Rakyat minggu depan.
MSTAR ON LINE

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive