Sunday, July 24

Guan Eng Salahkan BN.


Guan Eng sememangnya tertekan dengan sifat Barisan Nasional kini lebih aggresif menentang apa yang dilakukan  yang hanya dianggap retorik dengan hanya bermodalkan seratus ringgit umpan kepada pengundi semuanya ditujukan kepada pengundi melayu adakah kita melayu terlalu sengkek atau hilang maruah diri apabila diumpan dengan tidak seberapa dan terus mengangap DAP adalah segala-galanya.MKP pecaya ramai dikalangan melayu telah sedar akan tindak-tanduk DAP.

Terbaru Ketua menteri seratus ringgit telah mengeluarkan kenyataan dan berjanji akan memberikan wang sebanyak seratus ringgit kepada bayi yang baru dilahirkan yang pasti ini adalah syarat utama yang dikenakan ibubapa mestilah menetap diPulau pinang dan adalah pengundi. mendaftarkan diri sebagai ahli DAP.Taktik yang digunakan agak licik sekali.Baru ini dalam ucapan PM kita DS Najib Razak telah menemplak Guan Eng dengan berkata Umpama ayam bertelur sebijik riuh sekampung.Ini bukanya sekampung malahan satu negeri dah konon nak jadi hero tetapi apa kan daya semua taktik telah diketahui.

Guan eng lebih kepada sifat membangkang daripada sifat memimpin apa yang gagal dilakukan pastinya akan menyalahkan BN kadang-kadang pelik jugak sifat yang sebegitu rupa.Bagi Pihak BN ini adalah baik untuk kembali merampas Pulau Pinang akan tetapi Pemimpin haruslah bersifat ingin mengambil hati rakyat janganlah membuat satu program yang syok sendiri.Yang penting apabila sesuatu isu harus ditangkis janganlah hanya membuat kenyataan media  sudah dianggap sudah cukup mengangkis segala tomahan.

The Yellow Shirts Arrive. "The Jewish People Live!!!"

Akta Sewa Beli 1967 perlu untungkan pengguna



Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) menguatkuasakan secara tegas Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan 2010), demi melindungi pengguna di negara ini. 

Pengerusinya SM Mohamed Idris berkata, sejak dikuatkuasakan pada 15 Jun lalu, ramai penjual kenderaan telah menjalankan perniagaan secara tidak adil semata-mata memenuhi peningkatan terhadap sasaran mereka. 

Menurutnya, rungutan daripada pihak terbabit bahawa jualan mereka merosot antara 20 hingga 30 peratus dan mendakwa ia berpunca daripada pindaan tersebut adalah kurang tepat. 

“Sebelum ini, kenderaan dijual meskipun masih belum siap untuk diserahkan kepada pembeli (pengguna) dan ia dilakukan dengan meminta pengguna menandatangani dokumen kosong dan membayar deposit. 

“Amalan ini sebaliknya menyusahkan pengguna kerana ia menimbulkan pelbagai masalah misalnya kenderaan tidak diserahkan mengikut tarikh yang ditetapkan, kereta didaftar tanpa pembeli melihatnya terlebih dahulu, ketiadaan warna kereta yang diingini dan pembeli terpaksa memilih warna lain,” katanya pada sidang media di sini, semalam. 

Bagaimanapun, Mohamed Idris berkata, penguatkuasaan Akta Sewa Beli pasti menguntungkan pengguna sekiranya penjual tidak boleh menjual kenderaan yang tidak berada di ruang pameran termasuk tiada lagi amalan menaikkan harga untuk mendapatkan pinjaman penuh. 

“Selain itu, terdapat juga segelintir penjual kenderaan yang cuba meningkatkan jualan dengan kononnya membantu pembeli mendapatkan pinjaman penuh sewa beli 100 peratus dan ia dilakukan dengan menaikkan harga tunai kenderaan, sungguh pun menjadi kesalahan memberi maklumat tidak betul di bawah Perjanjian Sewa Beli. 

“Oleh itu, adalah menguntungkan pengguna apabila pihak bank menuntut supaya penjual kenderaan mematuhi perjanjian tersebut,” jelasnya. 

Justeru Mohamed Idris memberitahu, penjual kenderaan seharusnya bekerjasama dengan pihak kementerian bagi melaksanakan sepenuhnya kesemua peruntukan yang termaktub di bawah akta tersebut. 

“Penjual sepatutnya tidak membantah perlaksanaan undang-undang ini kerana akan mendatangkan kebaikan dalam jangka panjang," katanya.

Saturday, July 23

DAP “Duoble Standard” Beri Kelulusan Projek.


Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) mahu Ketua Menteri Lim Guan Eng menjawab isu kelewatan kerajaan negeri meluluskan permohonan agensi kerajaan persekutuan itu untuk melaksanakan projek pembangunan khususnya projek perumahan di negeri ini.
Pengerusi Perda Datuk Azhar Ibrahim mendakwa kelewatan kelulusan permohonan untuk melaksanakan projek pembangunan hanya berlaku kepada empat agensi di bawah kerajaan persekutuan iaitu Perda, UDA Holdings Berhad, Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan JKP Sdn Bhd.
Pihak swasta hanya perlu mendapatkan kelulusan daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sahaja tetapi permohonan oleh empat agensi ini perlu dirujuk dahulu ke One Stop Agency (OSA) yang dipengerusikan oleh ketua menteri.
Kenapa perlu wujud situasi demikian, bila ke OSA pula selalu tangguh mesyuarat  sebelum luluskan permohonan, sedangkan projek pembangunan yang ingin dilakukan adalah (perumahan) mampu  milik.
Projek pembangunan yang  dikendalikan oleh agensi di bawah kerajaan persekutuan di negeri-negeri pentadbiran pakatan pembangkang tidak mendapat sijil layak menduduki (CF).
Isu itu dibangkitkan oleh Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad(SPNB), Datuk Idris Haron, yang mendakwa  kerajaan yang ditadbir oleh pakatan pembangkang sengaja melewatkan pemberian CF kepada projek-projek perumahan yang dibina oleh agensi di bawah kerajaan  persekutuan.Pulau Pinang bukan sekadar isu kelewatan pemberian CF sahaja yang  membelenggu pemaju, tetapi punca masalah sebenarnya bermula daripada kelewatan meluluskan  permohonan bagi sesuatu projek pembangunan.
Terdapat dua projek oleh Perda yang masih tertangguh hingga hari ini dan tidak tahu  apa statusnya, projek perumahan di Sungai Pinang dan di Pongsu Seribu, Bertam, kedua-duanya  masih belum jelas statusnya.Ketua Menteri tidak mengaitkan isu pembangunan dengan politik  demi keselesaan, kebajikan dan faedah rakyat negeri ini serta perkembangan ekonomi negeri ini.
Kalau setuju untuk luluskan, maka luluskanlah, jika tidak katakan tidak, berterus  terang dan jangan campurkan urusan pembangunan dengan isu politik.

Pembangkang boleh melalak apa saja, tapi Malaysia ke 19 paling aman di dunia..


Pembangkang boleh melalak apa saja tuduh konon negara tiada demokrasi, polis zalim, dan macam-macam lagi. Namun hakikatnya Malaysia diiktiraf sebagai paling selamat di Asia Tenggara. Dan yang iktiraf adalah pertubuhan yang dihormati di seluruh dunia.
Sebab itu, bagi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, niat sekumpulan kecil pihak yang cuba menggambarkan keburukan Malaysia, gagal dengan tersiarkan kajian antarabangsa itu.
Menurut beliau, percubaan pihak tertentu merosakkan imej negara dengan menggunakan media asing juga gagal selepas kajian Indeks Keamanan Global (GPI) 2011 mendapati Malaysia adalah negara ke-19 paling selamat daripada 153 negara di seluruh dunia.
"Saya rasa kita semua rakyat Malaysia berbangga dengan percapaian ini, kerana Malaysia lebih selamat dari Singapura, Thailand bahkan Amerika Syarikat sendiri," katanya di hadapan 2,000 pemimpin belia seluruh negara ketika merasmikan Perhimpunan Gagasan Kepimpinan Generasi Muda di Serdang Sabtu petang.
Mengulas lanjut, kata Muhyiddin, ranking Malaysia meningkat dari tangga ke-37 dan jatuh ke tangga 38 pada 2007 dan 2008 sebelum memperbaiki kedudukan daripada tempat ke-26 pada 2009 ke tempat ke-22 pada 2010 dan ke-19 pada 2011.
Sehubungan itu, beliau meminta belia yang mempunyai pandangan serta kritikan supaya meluahkan menggunakan berbagai platfom yang disediakan kerajaan.
"Jangan pendam perasaan jika ada rasa tidak puas hati, ada banyak saluran dan boleh hubungi pemimpin untuk diluahkan,"katanya dalam program yang dianjurkan oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) itu.
Beliau sebelum itu menyelar sikap pembangkang yang mencemarkan nama negara dengan mengadakan perhimpunan haram 9 Julai yang disifatkan beliau "tidak mencapai apa-apa kecuali merosakkan nama negara di media asing,".
Muhyiddin berkata, kerajaan akan berusaha untuk meletakkan Malaysia pada kedudukan antara 10 negara paling selamat di dunia berikutan kejayaan negara dipilih sebagai negara paling aman dan selamat di Asia Tenggara.
Beliau berkata, kedudukan itu boleh dicapai melalui pelbagai usaha yang akan dilakukan termasuk peningkatan kawalan keselamatan dan juga pengenalan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk mengurangkan kadar jenayah.
Katanya, walaupun usaha berkenaan dipertanggungjawabkan kepada Polis Diraja Malaysia dan agensi lain di bawah Kementerian Dalam Negeri, namun ia juga akan bergantung kepada sokongan dan kerjasama seluruh masyarakat.
Penemuan edisi kelima kaji selidik oleh Institute for Economics and Peace yang berpejabat di Sydney itu diumumkan pada hujung Mei.
Indeks berkenaan mengandungi 23 petunjuk kualitatif dan kuantitatif oleh sumber yang dihormati yang menggabungkan faktor dalaman dan luaran daripada perbelanjaan ketenteraan di peringkat nasional hinggalah kepada hubungan sesebuah negara dengan jirannya serta tahap pematuhan hak asasi manusia.
Sementara itu, Presiden MBM Mohamad Maliki Mohamad Rapiee, menjelaskan bahawa Parlimen Belia yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak Mei lalu dalam proses penubuhannya.
"Parlimen Belia nanti merupakan saluran tertinggi untuk belia meluahkan pendapat mereka kepada kerajaan,"jelasnya.
Menurut beliau, perhimpunan 2000 pemimpin belia itu bertujuan memberi pendedahan dan pembentukan ketahanan diri kepada mereka dan meningkatkan patriotisme kepada negara.

PANAS!! KENAPA PEGUAM PERANCIS DIHALAU BALIK??



Kecoh di laman-laman web dan blog penjilat tegar punggung Anwar Ibrahim berhubung penahanan seorang peguam yang di bawa masuk oleh NGO yang mempunyai kaitan dengan pembangkang yang bernama Suaram.

Lebih malang lagi apabila seorang Ahli Parlimen Pas yang juga rakan seperjuangan Khalid Samad yang sama-sama memperjuangkan penggunaan kalimah Allah oleh kaum kristian membuat kenyataan bodoh di laman milik Parti Ajaran Setan.

Kalau tak tahu undang-undang tak payah jadi ahli parlimen.

Untuk pengetahuan semua, peguam itu masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial 90 hari. Beliau dibenarkan berada di Malaysia selama 90 hari sebagai seorang pelancong.

Undang-undang Imigresen negara kita telah menetapkan, seseorang warga asing yang masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial tidak dibenarkan terlibat dalam apa-apa pekerjaan, bersyarah, berceramah, pertunjukan, persembahan dan jauh sama sekali untuk mencampuri urusan politik Malaysia. Juga tidak dibenarkan menjalankan urusan mengutip wang atau menerima upah.

Mana-mana warga asing yang ingin melakukan perkara-perkara yang dicatatkan diatas perlulah mendapat visa khas atau kebenaran Imigresen terlebih dahulu.

Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, anda jangan ingat apabila pemain-pemain bolasepak Arsenal , Liverpool dan Chelsea atau mana-mana artis antarabangsa yang masuk ke Malaysia untuk melakukan pertunjukan atau persembahan mereka masuk sebagai pelancong biasa.

Sebelum mereka masuk, penganjur-penganjur yang menjemput mereka terlebih dahulu memohon kebenaran atau kelulusan Imigresen. Kalau melibatkan pasukan bolasepak luar negara pihak FAM yang akan memohon kepada Imigresen.

Dalam kes yang melibatkan peguam dari Perancis ini, beliau masuk sebagai pelancong kemudian pergi beri ceramah bersama dengan pemimpin-pemimpin politik pembangkang di Pulau Pinang malam tadi. Kemudian malam ini nak pergi ceramah dengan Teresa Kok pula di PJ , dan esok nak pergi ceramah di Ipoh pula.

Orang asing dah terang-terang melanggar undang-undang negara kita, adakah pihak berkuasa negara kita nak biarkan sahaja atau nak tengok sahaja dia melanggar undang-undang ? Negara kita negara berdaulat, kita ada undang-undang, kenalah patuh undang-undang kita sepertimana kita mematuhi undang-undang apabila kita melawat negara orang.

Bolehkah sekiranya hari ini peguam-peguam dari negara kita seperti Datuk Shafie Abdullah, atau peguam Pas , Hanifa Maidin pergi ke Perancis kemudian berceramah dengan pemimpin-pemimpin parti pembangkang di sana memburuk-burukkan pemimpin yang memerintah negara berkenaan ?

Tidak cukup lagikah penceramah-penceramah dari parti Pas, PKR dan DAP yang boleh digunakan untuk bercakap isu kapal selam dan Al Tantuya sehingga perlu mengimport perceramah dari Perancis ?

Dah bertahun-tahun mereka ceramah tentang isu kapal selam dan Al Tantuya,pernahkah pihak polis atau imigresen menangkap mereka ?

Dalam hal penahanan ini bukannya salah Jabatan Imigresen atau KDN. Mereka menguatkuasa undang-undang yang ada. Kesalahan perlu diletakkan kepada penganjur yang membawa masuk peguam itu kerana tidak ikut proses undang-undang yang telah ditetapkan.

Dalam hal ini penganjur memang sengaja hendak penangkapan berlaku dan tidak pasal-pasal peguam itu menjadi mangsa. Sebagai sebuah NGO yang ada pelbagai latar belakang ahlinya termasuklah peguam, mereka pasti tahu undang-undang. Tetapi mereka sengaja nak cabar dan langgar undang-undang supaya pihak berkuasa bertindak. Apabila tindakan diambil, maka bolehlah mereka politikkan tindakan itu.

Peguam itu juga digunakan sebagai alat oleh Suaram untuk mencari duit. Sesiapa yang hendak datang mendegar ceramah itu perlu bayar makanan yang berharga RM 100 sehingga ke RM 500 seorang.

Kalau kamu dah ambil tindakan undang-undang di Perancis, biarkan proses undang-undang itu berjalan di Perancis. Sehingga ke hari ini pun Kerajaan Malaysia tak pernah halang proses undang-undang itu berjalan. Tak perlulah nak heret orang luar terlibat sama ke dalam kancah politik negara.

Sebab itu saya kata mereka bawa masuk peguam itu ke Malaysia kerana dua perkara, pertama kerana politik. Kedua kerana Suaram nak cari duit. Akhirnya peguam itu yang menjadi mangsa.

Perhimpunan haram: Bersih tidak menang, BN tidak rugi tetapi rakyat meluat



MKP berpendapat perhimpunan haram berkenaan gagal memenuhi impian penganjurnya, iaitu satu badan tidak berdaftar dikenali Bershit, untuk melemahkan kedudukan BN atau meningkatkan sokongan terhadap pakatan pembangkang PKR-DAP-Pas. 


Asas bagi kesimpulan yang dibuat itu mudah sahaja iaitu biar betapa hebatpun pakatan pembangkang memainkan isu perhimpunan haram berkenaan, pengundi Melayu di luar bandar tetap akan memberi sokongan kepada BN berikutan kejayaan parti gabungan itu membawa kemakmuran, keamanan dan keharmonian kepada negara.Begitu juga halnya, biar apa jua label yang diberikan, penyokong tegar Pakatan Rakyat akan terus memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat


persoalan yang masih wujud ialah sama ada perhimpunan haram 9 Julai itu memberi kesan terhadap pendirian golongan atas pagar memandangkan penyokong BERSHIT lantang mendakwa mereka meraih kejayaan daripada kegiatan itu.peringkat lapangan pula, kempen politik akan berterusan dengan satu pihak cuba memberi gambaran positif tentang apa yang mereka sifatkan sebagai pencapaian perhimpunan haram itu.Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, majoriti rakyat Malaysia terutama di ibu negara dan Lembah Klang tidak menyokong perhimpunan haram itu. 


Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar berkata, perhimpunan haram itu hanya disertai 5,000 atau 6,000 orang, walaupun pembangkang menyifatkannya sebagai suatu kejayaan dengan mendakwa ia disertai 50,000 orang.BN berharap sokongan penduduk di luar Lembah Klang terhadapnya tidak terjejas berikutan demonstrasi haram itu, manakala pembangkang pula menaruh harapan agar ia mewujudkan gelombang sebelum barlangsungnya pilihan raya umum akan datang, seperti momentum yang mereka raih daripada perhimpunan haram BERSIH 2007.


Secara umumnya, mereka yang tinggal di luar Kuala Lumpur dan Selangor tidak begitu peduli tentang perhimpunan itu, manakala sejumlah anggota pembangkang yang menyertai perhimpunan haram itu masih tidak pasti mengenainya. 


Bagaimanapun,sesetengah orang bersifat mudah lupa dan sekiranya pilihan raya umum diadakan beberapa bulan akan datang atau tahun depan, semuanya mungkin terhapus daripada ingatan mereka, lebih-lebih lagi sekiranya kerajaan BN mengumumkan pelbagai dasar bersifat mesra rakyat untuk meluputkan kesan daripada perhimpunan haram itu.


Walaupun begitu teruk dicabar, pihak berkuasa tetap bertindak dalam lingkungan bidang kuasa mereka dan berjaya mencegah berlakunya kejadian tidak diingini.Hakikat bahawa polis berjaya mematahkannya menjadi berterusan, amat dihargai oleh majoriti rakyat Malaysia yang cintakan keamanan.


selepas sekian lama tergolong dalam kalangan berjuta-juta majoriti senyap, kini berasa terpanggil untuk menyatakan secara terang-terangan bahawa pengundi tidak lagi mempunyai sebarang simpati terhadap pembangkang, lebih-lebih lagi kumpulan pengacau, yang dengan jelas telah menghumban sepenuhnya perasaan cintakan negara.


Tetapi, yang pasti, pembangkang akan terus melaungkan lapan perkara yang dituntut oleh BERSIH dengan harapan ia mengganggu kelancaran rancangan Najib untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.Ramai pemerhati berpendapat perhimpunan haram 9 Julai itu membawa kerugian ekonomi kepada negara dan golongan tertentu.Selain masa dan petrol yang dibazirkan akibat terperangkap dalam kesesakan jalan raya, perniagaan kecil dan sederhana di Lembah Klang mengalami kerugian besar. Orang dan barangan dihalang daripada memasuki bandar raya ini, manakala berjuta-juta ringgit menjadi beku dan terhalang daripada memasuki pasaran.Kecergasan ekonomi bergantung kepada pengaliran dana. Wang berjuta-juta ringgit yang tersekat itu mungkin mengakibatkan kerugian sekali atau dua kali ganda lebih tinggi daripada jumlahnya, terutama pada hujung minggu. Kepada siapa peniaga kecil hendak menuntut pampasan


Kerajaan pula terpaksa menanggung kos yang tinggi termasuk untuk mengerahkan anggota polis dari negeri lain ke ibu negara bagi mengawal keadaan dan memelihara ketenteraman awam.Sekiranya kesemua 1,667 penujuk perasaan yang ditahan semasa perhimpunan haram itu dibawa ke muka pengadilan, mahkamah perlu menggunakan banyak sumber untuk mengendalikannya dan ini melibatkan kos dan masa.


Pakatan pembangkang menganggarkan mereka membelanjakan RM150,000 untuk mengadakan perhimpunan haram itu, termasuk membayar wang ikat jamin penunjuk perasaan yang ditangkap, manakala kerajaan pula menganggarkan jumlah yang terpaksa ditanggungnya 10 kali lebih tinggi daripada itu.


MKP kata:biar betapa lantang atau berapa kerap sesuatu pihak itu memenuhi jalan raya untuk mengadakan tunjuk perasaan, dalam sistem demokrasi, setiap pemilih hanya mempunyai satu undi.











Friday, July 22

BERSIH 2.0 : IMPORT ORANG DARI LUAR MALAYSIA & KL


apa punya celaka macam nie main tipu pun boleh ka?kredit kepada double Y.

Anugerah Kelantan untuk poligami contoh - kahwin banyak pun ada anugerah tau



SALIH...bersyukur dan berterima kasih 

KOTA BHARU: Pengacara dan pelawak, Salih Yaacob, 48, bersama empat isterinya akan diberi anugerah oleh Kerajaan Kelantan kerana menjadi contoh keluarga berpoligami yang mampu menguruskan rumah tangga dengan baik mengikut hukum Islam. 

Perkara itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Omar selepas Majlis Perasmian Sambutan Hari Wanita 2011 sempena Kelantan Cheng Ho International Food Festival 2011 di Kelantan Trade Centre (KTC) di sini, semalam. 

Wan Ubaidah berkata, anugerah itu sebagai tanda penghargaan kerajaan Kelantan kepada Salih dan empat isterinya kerana mempunyai satu ikatan kekeluargaan kukuh walaupun hidup berpoligami. 

Katanya, anugerah itu diharap menjadi suntikan semangat kepada suami dan isteri lain supaya mengamalkan cara hidup bertolak ansur dan harmoni seperti diamalkan keluarga Salih. 

“Anugerah itu akan diberikan kepada Salih dalam tempoh terdekat ini, tetapi kita belum kenal pasti lagi jenis anugerah akan diberikan. 


MKP kata eloklah tue sapa-sapa yang berniat nak kawin banyak boleh jumpa tuan guru nik ajis dapat anugerah inilah yang diperjuangkan oleh PAS yang telah kering idea bukan membantu rakyat akan tetapi banyak berkebajikan tak kena gaya,nescaya bukan semua wanita sanggup dimadu,pasal tue semua anak muda kelantan banyak berhijrah keluar dari kelantan sebab pemimpin kurang ilmu untuk menaikan taraf ekonomi yang depa dok pikiq nak tambah bini aja!!!!!!

Rakaman CCTV di bangunan Avenue K jawab isu kematian Baharuddin Ahmad semasa demo Bersih


Kematian suami kepada seorang ahli PKR cabang Setiawangsa,Kuala Lumpur  Baharuddin Ahmad dekat KLCC semasa demo haram Bersih juga cuba dijadikan isu sensasi oleh pembangkang dengan mendakwa ia akibat kekejaman polis.
Sedangkan video dari rakaman CCTV di bangunan Avenue K yang terletak di seberang jalan bangunan KLCC di Jalan Ampang - yakni di tempat kejadian jelas menunjukkan tiada semburan gas dan tiada anggota polis di situ.
Dari video itu jelas kelihatan Baharuddin berlari masuk ke dalam bangunan itu bersama peserta demo yang lain semasa polis menyuraikan demo di jalanan sekitar kawasan itu pada petang 9 Julai.
Tidak kelihatan seorang pun anggota polis mengejarnya sampai dalam bangunan itu.
Semasa mula berlari masuk dalam bangunan itu kelihatan dia mengurut dadanya seperti mengalami sakit jantung.
Selepas itu dia lari bersama-sama lain-lain ke dalam bangunan itu hingga tidak kelihatan menerusi CCTV.
"Hasil siasatan kita, ada rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di dalam Avenue K dan ia membuktikan tidak ada langsung gas pemedih mata dikeluarkan polis, ia sekaligus menepis dakwaan itu.
“Allahyarham rebah selepas berlari bersama orang ramai di dalam Avenue K, dan kenyataan itu juga disokong oleh beberapa saksi awam yang telah diambil keterangan," kata Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Salleh Mat Rasid semasa tayangan video berkenaan kepada wartawan dan beberapa NGO dan persatuan di Bukit Aman petang Khamis.
Beliau berkata dakwaan bahawa Baharuddin telah dipukul serta cedera dengan patah tiga batang tulang rusuk dan luka di bibir juga tidak benar kerana hasil bedah siasat yang dijalankan mendapati tiada sebarang kecederaan ditemui pada tubuhnya dan beliau disahkan meninggal dunia kerana serangan jantung.

 "Dakwaan bahawa ambulans tiba lewat, sehingga sejam untuk menyelamatkan Baharuddin juga tidak benar kerana jangka masa yang terdapat di CCTV itu menunjukkan bahawa ambulan tiba kira-kira 17 minit kemudian selepas menerima panggilan 999," katanya.

Salleh juga menjelaskan beberapa orang yang dikatakan anggota polis berada di tempat Baharuddin rebah dalam bangunan itu sebenarnya adalah anggota polis bantuan di situ dan bukan polis anggota polis biasa yang bertugas menyuraikan demo.-

Al-Quran jadi bahan politik

 
Di negara ini, atas kepentingan politik, orang Islam sendiri mula mempermainkan kesuciannya sehingga membenarkan bukan Islam memetiknya sesuka hati. Dan pemimpin Islam menyokong, kononnya pemimpin politik bukan Islam itu sedang berjinak-jinak memahami al-Quran. 

Alasannya, para orientalis juga mengkaji al-Quran untuk kepentingan politiknya. Para orientalis menggunakan al-Quran sewenang-wenangnya bagi membenarkan teori yang mereka cipta bagi menggambarkan situasi masyarakat Islam. Malah, mereka turut membuat tafsiran berdasarkan perspektif sendiri. 

Orang Islam turut terpengaruh dengan metod ini, sehingga ada sarjana Islam yang menggunakan kaedah ilmiah orientalis dalam melakukan tafsiran semula kepada ayat-ayat al-Quran. 

Unsur-unsur yang bersifat kembali kepada ajaran sebenar ditafsirkan sebagai tidak lagi relevan. Pada mereka, konteks al-Quran yang diturunkan kepada usaha membentuk kesatuan kabilah-kabilah Quraisy, perlu dilihat semula. 

Konteks al-Quran kini telah dilupakan sehingga bukan Islam sudah berani memetiknya sebagai bahan kempen politik. Akibat inginkan kuasa, pemimpin agama sanggup menghalalkan penggunaan al-Quran oleh bukan Islam walaupun di luar konteks.. 

Pemimpin politik yang beragama Islam, yang berada sebaris dengan bukan Melayu tidak berani menegur. Perkembangan di Kedah menjadi satu daripada beberapa insiden politik yang menakutkan orang Islam sendiri. Baru-baru ini, apabila cadangan menutup premis 13 jenis hiburan sepanjang bulan Ramadan, bukan Islam bangkit mendesak agar ia diteliti semula. Maka, kerana ingin menjaga persahabatan pemimpin pembangkang di peringkat Pusat sanggup memberikan arahan agar cadangan itu dibatalkan. 

Hal ini menggambarkan pembangkang masih belum menerima dan menghormati pentadbiran pemimpin Islam. Sebaliknya, pemimpin mereka sanggup mencabar pemimpin Pusat agar melaksanakan cadangan itu secara menyeluruh sebelum negeri-negeri yang diperintah pembangkang melaksanakannya. Inilah dualisme politik yang berlaku di negara ini. Kerana tidak berupaya berhadapan dengan rakan bukan Islam, kerajaan pembangkang menuding kepada kelemahan Kerajaan Pusat. 

Kesucian al-Quran perlu dijaga dan untuk membacanya, umat Islam diwajibkan membersihkan diri. Membaca al-Quran pula mestilah dengan tartil, iaitu berdasarkan adab termasuk hukum tajwid dan sebelumnya seseorang itu perlu belajar memahami tanda-tanda yang terdapat bersama cara menyebutnya. Untuk mentafsirkannya, seseorang itu bukan sahaja tahu berbahasa Arab, malah wajib memahami konteks sesebuah ayat itu diturunkan, kerana ia adalah wahyu dan setiap wahyu mempunyai kisahnya . Kita juga memahami sebelum seseorang itu ingin membaca al-Quran dia perlulah beriman kepada Allah dan mempercayai bahawa ia sebuah kitab suci yang penuh di dalamnya pengajaran yang benar bukan boleh dibaca sesuka hati sekalipun oleh mereka yang tidak beriman dan menolaknya. 

Malah meniru dan membacanya untuk mengeliru fahaman umat Islam dan ia seperti mana ditegaskan oleh Saidina Ali kepada kumpulan yang membaca al-Quran dan menyalahgunakan ia : katanya, "Kalimah yang benar dibaca dengan tujuan palsu". Kumpulan ini juga adalah lebih sesat dan berbahaya dari kumpulan Khawarij yang menjadi penentang umat Islam di zaman Saidina Ali Kamarawajhah. 

Untuk mengenali kaum Khawarij ini, mereka menyalahgunakan al-Quran demi kepentingan mereka, sehingga sanggup menggunakan al-Quran (satu ayat) daripadanya untuk menolak hukum Islam dari al-Quran itu sendiri sehingga tindakan tahkim yang diambil pemerintah ditolak dan menyatakan mereka yang menerima tahkim itu sudah kufur dan keluar dari agama Islam. 

Disinilah bermulanya tuduhan kafir-mengkafir sesama umat Islam sehingga hari ini. Kesempatan ini dipergunakan oleh musuh Islam bagi melemahkan perpaduan Islam.

BERSIH 2.0 - POLIS ZALIM???


Polis zalim lihat video ini dan penjelasan mengenai kezaliman itu terjawab,apakah ini ditafsirkan sebagai zalim akan tetapi yang nyata pihak pendemontrasi terlebih dahulu memulakan persengketaan dan menolak hingga anggota polis trsebut hingga jatuh.

Thursday, July 21

Maruah Mat Sabu Sekupang,Video Panas.!!!!!!!!!


Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Datuk Salleh Mat Rashid menafikan dakwaan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang mengalami kecederaan akibat dilanggar oleh kenderaan pasukan keselamatan pada 9 Julai lalu, tetapi kerana “jatuh sendiri.”

Menurut Salleh, berdasarkan kamera litar tertutup (CCTV) di tempat kejadian iaitu di Sri Bukit Persekutuan secara jelas Mohamad mengalami kecederaan bukan disebabkan dilanggar Land Rover tetapi terjatuh selepas motorsikal diboncengnya hilang kawalan lalu jatuh.

Pihak polis turut menayangkan rakaman CCTV pada sidang media, mendapati kenderaan pacuan empat roda yang dinaiki polis langsung tidak “menyentuh” motosikal yang dibonceng Mohamad.

“Kita nak menjawab tohmahan yang dilemparkan Mat Sabu (Mohamad tentang dia dilanggar land rover polis, Mat Sabu memboncengkan sebuah motosikal dengan diiringi sebuah lagi motosikal dan kita mengekori Mat Sabu yang mahu menuju ke ibu negara.

“Tetapi apabila tiba di Jalan Mahameru (yang ditutup) dia mengikut jalan lain dan polis terus mengekorinya, kita ada mengeluarkan arahan, namun tidak dipedulikan sehingga sampai di Sri Bukit Persekutuan.

“Di sana, motosikal yang diboncengnya telah membuat satu pusingan U, melanggar bahu jalan lalu terlanggar bahagian tepi kanan kereta Waja (milik polis) lalu terjatuh,” kata Salleh pada sidang media yang diterangkan bersama rakaman CCTV itu.

Sebuah kenderaan pacuan empat roda dan dua buah Waja mengekori Mohamad.

Kata Salleh, rakaman CCTV itu membuktikan Mohamad tidak dilanggar Land Rover seperti mana yang didakwa.

“Dia tidak langgar (polis), tiada pelanggaran yang berlaku... kita tidak langgar tapi kita tolong dia (selepas terjatuh).

“Tapi Mat Sabu kata dia dilanggar sedangkan hasil siasatan mendapati motosikal langgar bahu jalan, hilang pertimbangan dan terus melanggar bahagian tepi kanan kereta polis,” katanya.

Mohamad sebelum ini mendakwa beliau dilanggar Land Rover milik polis dan terpaksa menjalani pembedahan akibat kecederaan yang dialami.

Jelas Salleh, pihaknya tidak menolak kemungkinan mengambil tindakan ke atas Mohamad kerana didakwa membuat tuduhan palsu bahawa kenderaan polis merempuh motosikal yang dinaikinya.

“Malah rakaman CCTV menunjukkan beliau terjatuh dari kenderaannya selepas terlanggar pembahagi jalan.

“Menurut siasatan kami, Mat Sabu cedera ringan dan diberi rawatan unit pesakit luar. Kami tidak faham mengapa beliau perlu berkerusi roda. Kami tidak tolak kemungkinan mengambil tindakan ke atasnya,” katanya.

Maruah Mat Sabu Sekupang!!!!!!!!!!!


Berita dari Tv3 telah mendedahkan bahawa mat sabun memang penipu?rakaman polis telah mengesahkan bahawa motosikal yang ditunggang oleh mat sabun jatuh dibelakang pacuan 4 roda polis.Kantoi sudah hang mat sabun ternyata pembohongan yang dilakukan dapat didedahkan dengan bukti patut pihak polis mengambil tindakan terhadap Mat sabun yang menaburkan fitnah serta memperlekehkan penjawat awam yang menjalankan tugas.
KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) seperti yang dijanjikan hari ini menayangkan rakaman video perhimpunan Bersih 2.0 yang diadakan pada 9 Julai lalu kepada media dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) di Dewan Theatratte ibu pejabat PDRM Bukit Aman ketika ini. 

Taklimat rakaman perhimpunan yang bermula kira-kira jam 3.15 petang tadi dilakukan Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDN/KA), Datuk Salleh Mat Rashid.
Antara kawasan yang ditunjukkan kepada media dan NGO adalah KL Sentral, Pudu Raya dan KLCC.Antara perkara yang diketengahkan dalam taklimat itu termasuk kematian peserta Bersih Baharudin Ahmad, 59, dan dakwaan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa beliau dilanggar kenderaan polis sehingga menyebabkan kecederaan. 

Teoh Beng Hock bunuh diri



Laporan Suruhanjaya DiRaja membuat kesimpulan empat perkara:

1. Teoh Beng Hock bunuh diri

2. Meminta semua pihak tidak mempolitikkan kes rasuah dan menghormati peranan dan kausa yang diberikan kepada SPRM dalam membenteras jenayah rasuah.

3. Meminta SPRM dimantapkan dengan ditambahbaik jumlah pegawai, lebih banyak kemahiran dengan latihan dan pendedahan, diperbaiki logistik, dan lain-lain

4. Meminta jika ada salahlaku oleh pegawai-pegawai dalam menjalankan penyaisatan supaya langkah selanjutnya seperti tindakan disiplin dilakukan.

CALONKAN ANJING PUN BOLEH MENANG?


AKHBAR Nanyang Siang Pau terbitan 18 Julai 2011 menyiarkan artikel mengenai komen seorang pemimpin bawahan DAP di laman sosial, Facebook bahawa parti itu akan menang pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 walaupun ia meletakkan seekor anjing menjadi calon.

Menurut penulis yang menggunakan nama samaran, Qian Wei Tian, walaupun komen yang disiarkan dalam laman sosial berkenaan bertujuan mempersendakan Barisan Nasional (BN), ia jelas sekali bukanlah sesuatu yang sepatutnya ditulis.

Komen itu dibuat kerana pemimpin berkenaan terlalu yakin bahawa tiupan angin menyokong pembangkang pada PRU Ke-13 sangat kuat, terutama sekali di kawasan pengundi bermajoriti Cina.

Kepimpinan DAP menganggap mereka sudah semakin hebat kerana masyarakat Cina sudah pasti akan menyokong parti itu. Tanggapan itu telah menghina kebijaksanaan dan kebolehan pengundi Cina yang sebenarnya boleh mengubah keputusan mereka pada bila-bila masa dan bukannya menjadi pak turut sahaja.

Setelah membaca komen yang disiarkan dalam Facebook pemimpin bawahan DAP berkenaan, segala persoalan yang bermain dalam fikiran penulis berhubung tindakan Chang Kim akhirnya terjawab.

Beliau sudah tidak perlukan akhbar Cina untuk membuat sebaran propaganda parti itu, kerana Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Pinang itu tetap akan menang pada pilihan raya akan datang. Chang Kim 1,000 kali ganda lebih baik daripada seekor anjing, buat apa lagi perlukan akhbar Cina?

Kepada pemimpin DAP yang menganggap mereka disokong sepenuh oleh masyarakat Cina, mereka seharusnya memberi perhatian terhadap kata-kata seorang sasterawan Cina di Malaysia yang bernama, Chang Mu Chin.

Menurut beliau: “Ada orang yang menganggap alat yang mempunyai kuasa ghaib (seperti propaganda melalui Internet) sudah berada di tangan mereka. Oleh itu, akhbar dan media Cina boleh diketepikan dan dipijak-pijak.”

Sebenarnya, sehebat macam mana sekali pun kuasa dunia Internet, ia tidak semestinya dapat mempengaruhi keseluruhan jiwa masyarakat Cina. Walaupun pepatah Cina ada menyatakan ‘dapat tawan jiwa rakyat bermakna dapat menawan pemerintahan’. Tetapi, bagi orang yang hanya membuat tanggapan bahawa diri mereka telah dapat menawan jiwa rakyat, belum tentu dapat menguasai pemerintahan.

Untuk menawan jiwa rakyat, kita perlu lakukan perkara yang sebenar, iaitu turun padang untuk berkhidmat dan berjumpa dengan pengundi. Bukannya hanya dengan membuat dakyah dan berteriak untuk menawan jiwa rakyat.

Jika ini tidak dapat dilakukan oleh DAP, ia bermakna parti itu hanya memperkecil-kecilkan pengundi Cina dan terlalu meletakkan harapan tinggi akan disokong oleh kaum berkenaan.

KENAPA POLIS DIPERSALAHKAN OLEH BERSHIT 2.0.?


Walaupun demonstrasi jalanan itu telah pun berlalu, namun pihak penganjurnya masih tidak berpuas hati. Kini sudah ada ura-ura untuk anjurkan Bersih 3.0 pula. Namun bagi sesiapa yang mengikuti demonstrasi tempoh hari, setidak-tidaknya melihat bahang demonstrasi kesalahan tentu saja diletakkan kepada penganjur iaitu Bersih 2.0.

Pertama, Bersih ialah pertubuhan yang diklasifikasikan haram oleh pihak berkuasa dan demonstrasi tempoh hari juga dianggap haram serta bertentangan dengan undang-undang negara kerana tidak peroleh permit terlebih dahulu.

Bayangkan kalau UMNO sendiri mengarahkan kira-kira 3 juta ahlinya turun ke ibu kota untuk menuntut agar Bersih serta penganjur demonstrasi dihukum? Dengan manusia seramai itu membanjiri ibu kota, ia bukan saja menimbulkan ketegangan malah pihak polis juga akan berdepan dengan masalah lebih besar.

Tempias demonstrasi tempoh hari terkena kepada pihak polis. Belum pernah dalam sejarah kita rakyatnya dilihat memperlekeh pihak polis secara sistematik. Menggunakan Facebook, mereka bukan setakat mempertikai peranan polis menangani demonstrasi, malah menghina kira-kira 60,000 anggota keselamatan itu.

Nasib baik polis tidak menggunakan akta lain seperti memberikan tafsiran penyertaan perhimpunan haram seperti itu adalah kesalahan di bawah Kanun Keseksaan dan perlu ditembak sahaja. Nasib baik juga polis tak membawa mereka yang ditangkap direman di dalam lokap sehingga tarikh perbicaraan. 

Kenalah ingat, polis (PDRM) bukannya parti politik. Mereka ada tugas dan tanggungjawab kepada rakyat dan negara. Siapa degil dan terang-terang langgar undang-undang, terimalah padahnya.

Lihat saja demonstrasi di negara maju, sekalipun pihak polis digunakan untuk menjaga ketenteraman, namun keselamatan awam diutamakan dalam setiap aspek. Kekerasan juga digunakan oleh pihak terbabit yang menyertai demonstrasi, sama ada ia haram atau halal, mereka bertindak liar guna “senjata” seperti Molotov koktail, batu, kayu dan sebagainya.

Memang tepatlah jika pihak tertentu mengatakan Bersih sebenarnya sebuah kumpulan haram dan pengacau dengan terselindung agenda kotor dan jahat oleh dalang yang sudah pun kita kenal pasti. Mereka dan pembangkang kini berjaya alih persepsi orang ramai. Polis dilihat sebagai musuh rakyat dan tindakan mereka tempoh hari juga dibidas dengan kata kesat.

Sebenarnya isu demonstrasi 9 Julai lalu telah menyimpang dari isu sebenar. Pihak penganjur nampaknya sudah tidak lagi bercakap mengenai tuntutan mengenai pilihan raya. Bersih cuba alih minda dan tumpuan rakyat, betapa zalim dan tidak profesionalnya anggota PDRM.

Kepada yang beranggapan seperti itu atau melabel polis sedemikian, MKP syorkan tak perlulah membuat laporan polis jika rumah mereka dimasuki pencuri, atau anggota keluarga mereka menjadi mangsa peragut, dan sebagainya. Mungkin alternatif terbaik ialah melaporkan sahaja kepada Anwar, Ambiga atau Mat Sabu atau siapa-siapa yang sewaktu dengan mereka ini!

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive