gaza

Monday, July 25

Dok Bagi Muka Depa terus ‘berpesta’ nafi dan nafi ?



Ya atau tidak...ini yang terus menjadi isu panas selepas polis mendedahkan rakaman video bagi menjawab beberapa tomahan kononnya mereka bertindak kasar masa menyuraikan demo haram Bersih 9 Julai termasuk dikatakan merempuh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.


Bagaimanapun nampaknya pembangkang terus berlagak ‘macam tak makan saman’ dan cuba memperlekehkan pendedahan yang dibuat oleh pihak polis ini.

Episod video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah cukup untuk memberi gambaran tentang sikap pembangkang mengenai apa saja yang boleh kurangkan markah mereka.
Mereka tidak langsung peduli nak tuntut kebenaran dalam soal ini sedangkan itu melibatkan soal moral orang nombor satu yang menjadi tunjang perjuangan mereka.
Mat Sabu kini mempertahankan dakwaannya dirempuh malah mahu menyaman polis.
Kalau sebelum ini riuh dakwa dirempuh oleh land rover polis,kini dah bertukar kepada kereta Waja polis pula.
Sedangkan kalau selak balik semua laporan media termasuk pembangkang sebelum ini memetik beliau cakap tentang land rover polis.
Pemimpin nombor dua PAS itu senang saja bagi alas an buat apa beliau menipu, duduk di hospital sedangkan beliau boleh berceramah menentang UMNO yang zalim.
Apakah lebih 100 orang wakil media,NGO dan persatuan silap tengok pergerakan motosikal dibonceng Mat Sabu,Pajero polis dan kereta Waja polis dalam tayangan itu.
Jelas sekali tidak ada siapa yang rempuh siapa.
Bekas Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad pula mempersoalkan kenapa selepas dua minggu kejadian, baru polis menayangkan video sebagai bukti.
 
Idris yang tewas pemilihan jawatan Naib Presiden parti itu baru-baru ini, mendakwa video ditayangkan itu hanya sesuai zaman televisyen hitam putih.
Beliau merujuk kecanggihan zaman IT sekarang dengan insiden pada9 Julai itu boleh dimuat turun serta merta dalam internet dan Youtube tetapi polis ambil masa dua minggu.
Barangkali Idris pun hidup zaman hitam putih juga ketika membuat kenyataan begitu.
Apakah polis boleh sewenang-wenangnya tayangkan video tanpa siasatan terlebih dahulu untuk mencari kebenaran?
Idris memilih jalan mudah yang selalu dilakukan pembangkang dengan menyalahkan pihak lain walaupun mereka sendiri yang bersalah.
Sindrom penafian sudah sebati dalam jiwa pemimpin pembangkang seperti Mat Sabu dan Idris.
Dalam zaman terkini satu lagi sindrom yang jelas wujud dikalangan pembangkang ialah masing-masing nak ‘tunjuk hero’ yakni siapa yang paling lantang berani bersuara menentang kerajaan.
Justru itu ramai yang merasakan sudha tidak masanya kerajaan bertindak jika bukti yang cukup sudah ada.
Ini untuk mengelak rakyat tertanya-tanya siapakah betul dan siapakah salah dalam berdepan isu 9 Julai lalu.
Ikut ceritanya pembangkang kini sedang ghairah hidup diawang-awangan dengan andaian kononnya kerajaan dan pihak berkuasa gementar nak bertindak keatas mereka.
Jadi jangan hairan kalau mereka terus menerus ‘berpesta’ menafikan apa juga kebenaran.
Kini rakyat yang mahu tahu kebenaran tertunggu-tunggu kebenaran. 

PESTA SEPARA BOGEL ACARA RASMI TERBARU PULAU PINANG


Khalifah Lim Guan Eng memang suka menggalakkan rakyat Pulau Pinang jadi galak. PAS pulak galak dok tengok je Guan Eng menggalak.

Lepas ni Penang akan jadi Haadyai no.2. Kalau nak tengok perempuan seksi separa bogel segala bagai, kita pi Penang je dah cukup.

Perempuan pulak kalau nak dapat duit RM2000 dengan segera, pi pakai bikini lekaih. Bukan bikini biasa-biasa ok, tapi swimming suit yg 2-piece ok.



Bukti BN Memang Membantu Rakyat bukan Rasis.



Ini adalah sebahagian daripada berbillion ringgit bantuan yang diberikan kerajaan BN yang kononnya dikatakan rasis untuk membantu pelbagai lapisan masyarakat dan bangsa.





Kerajaan beri subsidi,wang ehsan kepada golongan nelayan,sedar kerana ramai golongan ini berpendapatan rendah .Inilah realitinya kerajaan BN sudah lama menjadi kerajaan berkebajikan.Berbanding Khawarij PAS yang cukup berminat dengan dasar kerajaan BN yang banyak membantu rakyat.




Terbaru nelayan sekitar teluk bahang hingga Gurney Drive telah diberi bantuan sara hidup sebanyak RM 200ringgit sebulan.berlainan dengan DAP hanya memberi wang sebanyak 100 ringgit setahun dah heboh satu Pulau Pinang.



Majlis penyampai wang sara hidup nelayan telah disempurnakan oleh Dato' Ahmad IbniHajar Pengerusi Pembangunan Pertanian Parlimen Tanjong merangkap Ketua Umno Bahagian Tanjong.Menurut Dato Ahmad, elaun RM200 bagi setiap nelayan itu antara usaha Kerajaan Persekutuan menerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sejak 2008 untuk menjaga kebajikan golongan berkenaan dari segi kewangan."Ini sumbangan Kerajaan Persekutuan untuk membantu golongan nelayan di negeri ini. Tidak seperti Kerajaan DAP Pulau Pinang, yang hanya pandai menabur janji tetapi tidak melaksanakannya," katanya.

Seorang lagi nelayan, Ah Beng Huat, 45, menyifatkan pemberian elaun itu sebagai tanda keprihatinan Kerajaan Pusat terhadap golongan nelayan khususnya di Teluk Bahang dan Parlimen Tanjong.Elaun itu, katanya, dapat meringankan beban hidup nelayan dan juga sebagai motivasi kepada seluruh golongan nelayan untuk berusaha menambahkan hasil tangkapan pada masa akan datang





60 Penyelewengan PAS



Bila Al-Quran dan Hadis diputar-belitkan, bila Islam dieksploitasi dan dipolitikan, bila fatwa disongsangkan, bila Melayu sesama Melayu dilaga-lagakan, bila sesama Islam dipecah-belahkan, bila kemungkaran disorok-sorokkan, bila kebatilan diwarwarkan,bila tabung jihad diselewengkan, bila masjid, Pasti, Sekolah Pondok, universiti dan penuntutluar negara diperalatkan, bila Putrajaya dan Perlis hendak dilelongkan, dan akhirnya bila majoriti dua pertiga Barisan Nasional cuba dinafikan, Islamkah PAS sebenarnya?


1. TAA'SUB
PAS sebuah parti yang ekstrim dan taa’sub. Ia sentiasa bertindak dengan apajua cara untuk memuaskan kepentingan politik sempit mereka, walaupunbercanggah dengan ajaran Islam. Mereka mengajar pengikutnya supaya menolak
pendapat orang lain, walaupun benar.



2. JUARA PERPECAHAN
PAS menjuarai perpecahan di kalangan umat Islam. Ini terbukti di dalamperistiwa-peristiwa yang berlaku seperti mendirikan sembahyang Jumaat berasingan, tidak mengiktiraf juru nikah kerajaan dan sebagainya.



3. MENTAFSIR AJARAN SESAT MENGIKUT SELERA POLITIK
PAS mentafsir ajaran Islam berdasarkan kehendak politik mereka.



4. AJARAN ISLAM SEBENAR DIKORBANKAN UNTUK KEPENTINGAN POLITIK
Segala tindak tanduknya adalah untuk kepentingan kumpulan yang menyokong mereka sahaja. Contohnya seperti menyokong kenyataan Murshid mereka yang mengatakan mencarut itu harus. Penyokong PAS akur dengan kenyataan itu sedangkan ia bertentangan dengan ajaran Islam.



5. SUKA BERMUSUH
PAS sebuah parti yang berminat dengan permusuhan sesama Islam untuk mencapai matlamat politik mereka.



6. MENANAM PERASAAN BENCI
PAS menanam perasaan benci di kalangan ahli dan penyokongnya terhadap orang lain seperti mengajar kanak-kanak menerusi Pusat Asuhan Kanak-kanak (TASKI) untuk membenci para pemimpin negara.



7. PENYALAHGUNAAN WANG DERMA
Penyelewengan PAS terhadap wang derma yang dikutip kerana tidak mempunyai rekod dan tidak memaklumkan ke mana wang tersebut dibelanjakan.



8. PENYELEWENGAN WANG AMANAH
Penyelewengan PAS terhadap wang ‘Darul-Mal’ yang berjumlah berjuta-juta ringgit tanpa dapat dikesan.



9. MEMBOHONGI JANJI
Perkampungan Islam yang ditaja oleh pemimpin PAS di Kampung Jabi, Besut tidak dilaksanakan sedangkan pungutan wang untuk tujuan tersebut telah dilakukan.



10. JANJI KOSONG
PAS membuat janji kosong dalam pilihanraya untuk rakyat Kelantan.



11. KENYATAAN PALSU
Pemimpin-pemimpin PAS kerap kali membuat kenyataan palsu dan berbohong kepada rakyat khasnya penyokong-penyokong sendiri.



12. MAKSIAT DI KELANTAN
Kedai penjualan arak, judi dan pusat hiburan (maksiat) masih berleluasa diKelantan.



13. BERMAIN DENGAN HUKUM HUDUD
Hukum Hudud PAS hingga kini tidak dilaksanakan di Kelantan.



14. PENYALAHGUNAAN PEMBALAKAN
Pembalakan di Kelantan disalahgunakan untuk kepentingan pemimpin-pemimpin PAS.



15. CAKAP LAIN BUAT LAIN
Pemimpin-pemimpin PAS hidup mewah dengan terus memakai kereta mewah.



16. MEMPERTAHANKAN KEBATILAN
Mat Sabu dilaporkan berkhalwat dengan Norma di bilik No. 121, Hotel Perdana,Kota Bharu, Kelantan dan PAS mempertahankan perbuatan yang batil itu.



17. FATWA YANG MEROSAKKAN
Fatwa politik PAS telah menyebabkan berlakunya keruntuhan kepada institusi keluarga Islam di negara ini.



18. MENGHASUT
PAS menyuburkan perbuatan mengumpat.



19. MENJATUHKAN MARUAH MASYARAKAT ISLAM
PAS di Kelantan mengenepikan sensitiviti masyarakat Islam dengan tidak mengawal pembinaan Tokong Buddha yang dibuat begitu besar dan ini bercanggah dengan usaha peningkatan syiar Islam.



20. BAHASA LUCAH
Pemimpin PAS merestui penggunaan bahasa-bahasa lucah seperti yang digunakan dalam buku ‘Shit’.



21. PENYALAHGUNAAN PONDOK
PAS telah mengguna pondok-pondok sebagai pusat untuk menanam pengaruh ekstrim dan fanatik, menolak kebenaran yang diketengahkan oleh bukan golongan mereka.



22. MERACUNI FIKIRAN KANAK-KANAK
PAS mendirikan pusat Bimbingan Kanak-kanak di kawasan luar bandar dan melalui pusat ini kanak-kanak diracuni dengan pemikiran negatif terhadap Kerajaan.



23. MEROSAKKAN PEMIKIRAN PELAJAR
Mahasiswa dalam dan luar negeri ditanam bibit-bibit kebencian terhadap pemimpin Islam.



24. FITNAH TERHADAP KERAJAAN
Meracuni pemikiran mahasiswa Islam dengan menabur fitnah dan menanam rasa benci terhadap kerajaan.



25. ABAI TANGGUNGJAWAB
PAS mengabaikan tanggungjawab sosial dengan menunding jari mencari kesalahan orang lain.



26. MAHU TAPI MALU
PAS menolak sistem pendidikan negara tetapi sebaliknya mereka menggalakan anak-anak mereka untuk belajar di institut pengajian yang diusahakan oleh kerajaan.



27. TANAM KEBENCIAN ORANG RAMAI
Buku-buku yang diedarkan oleh PAS kepada orang ramai bertujuan untuk menanam sikap kebencian di kalangan pembaca terhadap kerajaan



28. AKHBAR BERUNSUR FITNAH
Akhbar Harakah mencipta banyak cerita rekaan dan berita berunsur fitnah.



29. TEMPAT IBADAT DISALAHGUNAKAN
PAS menggunakan surau-surau/masjid-masjid dan khutbah untuk menimbulkan kebencian kepada kerajaan sedangkan mereka menikmati pelbagai kemudahan dan nikmat.



30. PENTINGKAN DIRI SENDIRI
PAS tidak menyokong Dasar Pembangunan Nasional yang dibincangkan dalam Dewan Rakyat tetapi mereka juga yang memperolehi banyak faedah daripadanya.



31. MENGHASUT RAKYAT
PAS memesongkan dan menghasut rakyat luar bandar supaya tidak melabur dalamASB/ASN dan apa jua skim tajaan kerajaan sedangkan skim itulah yang boleh membantu kekuatan ekonomi masyarakat Islam di Malaysia.



32. HANYA PANDAI MENGKRITIK
PAS hanya mengkritik dasar ekonomi negara tanpa memberi sebarang pandangan/penyelesaian yang membina dan realistik.



33. TARAF HIDUP RAKYAT TIDAK BERUBAH
PAS memerintah negeri Kelantan, tanpa sebarang perancangan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat. Pembangunan negeri di tahap paling terbawah jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain yang diperintah oleh BN.



4. TIDAK IKHLAS
Tidak menunjukkan keihklasan dalam perbincangan sama ada di DUN/Parlimen.



35. TIDAK TETAP PENDIRIAN
Tidak konsisten dalam menangani isu-isu penting perjuangan. PAS adakala berpendapat boleh berkongsi dengan orang-orang kafir tetapi kadangkala pendapat mereka menjadi sebaliknya.



36. GOLONGAN YANG TIDAK BERNASIB BAIK DIKETEPIKAN
PAS mengenepikan usaha-usaha untuk menolong kumpulan yang tidak bernasib baik seperti mangsa dadah/penyakit sosial.



37. KEBAJIKAN TERBATAS
PAS menyempitkan saluran-saluran kebajikan untuk menambah kebaikan dan keyakinan orang-orang Islam bagi mendapat keredhaan Allah.



38. SEBAR FITNAH KEBURUKAN NEGARA
PAS tidak menanam rasa cinta kepada negara bahkan menyebarkan fitnah tentang keburukan negara sendiri lebih-lebih lagi sewaktu berada di luar negara.



39. PERKARA-PERKARA KURAFAT TIDAK DIHAPUSKAN
PAS tidak memperjuangkan ke arah menghapuskan perkara-perkara bidaah/kurafat sedangkan ini merupakan satu tuntutan penting dalam Islam.



40. AMALAN DAN KEPERCAYAAN SESAT
PAS mencetuskan amalan dan kepercayaan yang menyesatkan seperti saranan yang mereka laung-laungkan iaitu siapa yang menyokong PAS, mereka akan memasuki syurga.



41. TIADA PERSEFAHAMAN
PAS membiarkan penyokongnya sembahyang Jumaat berasingan dari sembahyang Jumaat yang didirikan di masjid-masjid yang ditauliahkan oleh Kerajaan.



42. TIDAK SERIUS DALAM MELAKUKAN SESUATU
PAS tidak serius dalam usaha membanyakkan amalan maaruf dan mencegah mungkar seperti membiarkan penyokong-penyokongnya memaki hamun dan memboikot sesama Islam.



43. MENGKHIANATI AMANAH
PAS menyuruh orang lain menjalankan amanah sedangkan mereka sendiri mengkhianati amanah seperti menjanjikan penubuhan negara Islam sedangkan mereka tidak meletakkan calon dengan jumlah yang mencukupi untuk memerintah negara.



44. TIDAK MEMBERI KERJASAMA
PAS memandang rendah kepada Tabung Haji tidak memberi kerjasama dalam urusannya sedangkan Tabung Haji telah banyak berjasa menolong serta mengadakan kemudahan kepada jemaah haji Malaysia khasnya masyarakat minoriti muslim dari negara-negara lain.



45. TIDAK MENGHORMATI PERATURAN
PAS menggalakkan jemaah haji Malaysia menunaikan haji tanpa menghormati peraturan Kerajaan Arab Saudi



46. JEMAAH HAJI TERTIPU
Pemimpin PAS menjanjikan bakal jemaah haji untuk menunaikan haji sedangkan mereka tidak berjaya menguruskan VISA dan akhirnya mereka terkandas.



47. GHAIRAH DEDAH KEBURUKAN SESAMA ISLAM
Islam menuntut supaya dilindungi keaiban orang-orang Islam tetapi PAS sangat ghairah mendedah dan mencerca sesama Islam.



48. KEGONCANGAN DALAM POLITIK
PAS selalu menyebut tentang perlunya melakukan kebaikan tetapi mereka sendiri membiarkan keadaan yang buruk berlaku di dalam parti mereka.



49. GOLONGAN YANG KURANG BERKEMAMPUAN DIABAIKAN
Islam menganjurkan supaya diberi perhatian kepada anak-anak yatim tetapi PAS tidak kelihatan berusaha untuk melindungi/menolong golongan tersebut.



50. MENGENEPIKAN KEWAJIPAN BERJIRAN
PAS mengabaikan kewajipan berjiran kepada mereka yang tidak sehaluan dengan mereka dalam politik, sedangkan kewajipan berjiran merupakan salah satu perkara yang sangat penting dituntut oleh Islam.



51. PENDIRIAN TIDAK JELAS
PAS tidak menunjukkan pendirian yang jelas terhadap rang undang-undang yang dibentangkan dalam sidang Parlimen/DUN sekalipun rang undang-undang itu bertujuan untuk membina masyarakat dalam menolong golongan yang lemah.



52. BEKERJASAMA DENGAN PARTI YANG TIDAK SEALIRAN
PAS bekerjasama dengan parti-parti yang tidak membela agama dan bangsa sendiri seperti DAP/PKR sedangkan parti-parti ini memandang rendah kepada usaha-usaha dan gerakan Islamiah serta perpaduan masyarakat Melayu.



53. PEMIMPIN TIDAK BERSOPAN
Pemimpin PAS tidak menunjukkan kesopanan dalam ucapan-ucapan kempen politik mereka.



54. PERUBAHAN DALAM PERJUANGAN
PAS di peringkat awal di zaman pimpinan Dr. Burhanuddin Hilmi kelihatan terlalu idealistik (khayalan) dan pada masa ini ia bertukar menjadi lebih agresif dan ekstrim.



55. MEMENTINGKAN SIMBOL
PAS hanya mementingkan simbol tanpa pengisian terhadap keperluan sebenar masyarakat Islam.



56. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
PAS melarang wanita mengambil bahagian dalam majlis Tilawah atas dasar suara perempuan adalah aurat tetapi di sebaliknya mereka melantik senator perempuan mewakili Kerajaan PAS Kelantan untuk mengambil bahagian dalam perbahasan yang sudah pasti menggunakan suara.



57. PAS MELARANG PEREMPUAN BEKERJA
PAS melarang perempuan bekerja sekalipun Islam sendiri mengharuskannya.



58. TIDAK JAWAB/BERI SALAM PADA PARTI LAWAN
Penyokong-penyokong PAS diasuh untuk tidak menjawab/memberi salam kepada orang Islam dari parti lawan.



59. PENYALAHGUNAAN SIMBOL
PAS meletakkan simbol parti di tempat-tempat ibadah yang menyebabkan timbulnya rasa kekok di kalangan masyarakat Islam yang hendak menunaikan ibadat.



60. AHLI PAS YANG BUKAN ISLAM
PAS membenarkan bukan Islam menganggotai partinya, sedangkan ia menuduh UMNO menjadi kafir kerana bekerjasama dengan orang bukan Islam.








Sunday, July 24

Guan Eng Salahkan BN.


Guan Eng sememangnya tertekan dengan sifat Barisan Nasional kini lebih aggresif menentang apa yang dilakukan  yang hanya dianggap retorik dengan hanya bermodalkan seratus ringgit umpan kepada pengundi semuanya ditujukan kepada pengundi melayu adakah kita melayu terlalu sengkek atau hilang maruah diri apabila diumpan dengan tidak seberapa dan terus mengangap DAP adalah segala-galanya.MKP pecaya ramai dikalangan melayu telah sedar akan tindak-tanduk DAP.

Terbaru Ketua menteri seratus ringgit telah mengeluarkan kenyataan dan berjanji akan memberikan wang sebanyak seratus ringgit kepada bayi yang baru dilahirkan yang pasti ini adalah syarat utama yang dikenakan ibubapa mestilah menetap diPulau pinang dan adalah pengundi. mendaftarkan diri sebagai ahli DAP.Taktik yang digunakan agak licik sekali.Baru ini dalam ucapan PM kita DS Najib Razak telah menemplak Guan Eng dengan berkata Umpama ayam bertelur sebijik riuh sekampung.Ini bukanya sekampung malahan satu negeri dah konon nak jadi hero tetapi apa kan daya semua taktik telah diketahui.

Guan eng lebih kepada sifat membangkang daripada sifat memimpin apa yang gagal dilakukan pastinya akan menyalahkan BN kadang-kadang pelik jugak sifat yang sebegitu rupa.Bagi Pihak BN ini adalah baik untuk kembali merampas Pulau Pinang akan tetapi Pemimpin haruslah bersifat ingin mengambil hati rakyat janganlah membuat satu program yang syok sendiri.Yang penting apabila sesuatu isu harus ditangkis janganlah hanya membuat kenyataan media  sudah dianggap sudah cukup mengangkis segala tomahan.

The Yellow Shirts Arrive. "The Jewish People Live!!!"

Akta Sewa Beli 1967 perlu untungkan pengguna



Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) menguatkuasakan secara tegas Akta Sewa Beli 1967 (Pindaan 2010), demi melindungi pengguna di negara ini. 

Pengerusinya SM Mohamed Idris berkata, sejak dikuatkuasakan pada 15 Jun lalu, ramai penjual kenderaan telah menjalankan perniagaan secara tidak adil semata-mata memenuhi peningkatan terhadap sasaran mereka. 

Menurutnya, rungutan daripada pihak terbabit bahawa jualan mereka merosot antara 20 hingga 30 peratus dan mendakwa ia berpunca daripada pindaan tersebut adalah kurang tepat. 

“Sebelum ini, kenderaan dijual meskipun masih belum siap untuk diserahkan kepada pembeli (pengguna) dan ia dilakukan dengan meminta pengguna menandatangani dokumen kosong dan membayar deposit. 

“Amalan ini sebaliknya menyusahkan pengguna kerana ia menimbulkan pelbagai masalah misalnya kenderaan tidak diserahkan mengikut tarikh yang ditetapkan, kereta didaftar tanpa pembeli melihatnya terlebih dahulu, ketiadaan warna kereta yang diingini dan pembeli terpaksa memilih warna lain,” katanya pada sidang media di sini, semalam. 

Bagaimanapun, Mohamed Idris berkata, penguatkuasaan Akta Sewa Beli pasti menguntungkan pengguna sekiranya penjual tidak boleh menjual kenderaan yang tidak berada di ruang pameran termasuk tiada lagi amalan menaikkan harga untuk mendapatkan pinjaman penuh. 

“Selain itu, terdapat juga segelintir penjual kenderaan yang cuba meningkatkan jualan dengan kononnya membantu pembeli mendapatkan pinjaman penuh sewa beli 100 peratus dan ia dilakukan dengan menaikkan harga tunai kenderaan, sungguh pun menjadi kesalahan memberi maklumat tidak betul di bawah Perjanjian Sewa Beli. 

“Oleh itu, adalah menguntungkan pengguna apabila pihak bank menuntut supaya penjual kenderaan mematuhi perjanjian tersebut,” jelasnya. 

Justeru Mohamed Idris memberitahu, penjual kenderaan seharusnya bekerjasama dengan pihak kementerian bagi melaksanakan sepenuhnya kesemua peruntukan yang termaktub di bawah akta tersebut. 

“Penjual sepatutnya tidak membantah perlaksanaan undang-undang ini kerana akan mendatangkan kebaikan dalam jangka panjang," katanya.

Saturday, July 23

DAP “Duoble Standard” Beri Kelulusan Projek.


Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (Perda) mahu Ketua Menteri Lim Guan Eng menjawab isu kelewatan kerajaan negeri meluluskan permohonan agensi kerajaan persekutuan itu untuk melaksanakan projek pembangunan khususnya projek perumahan di negeri ini.
Pengerusi Perda Datuk Azhar Ibrahim mendakwa kelewatan kelulusan permohonan untuk melaksanakan projek pembangunan hanya berlaku kepada empat agensi di bawah kerajaan persekutuan iaitu Perda, UDA Holdings Berhad, Majlis Amanah Rakyat (MARA) dan JKP Sdn Bhd.
Pihak swasta hanya perlu mendapatkan kelulusan daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) sahaja tetapi permohonan oleh empat agensi ini perlu dirujuk dahulu ke One Stop Agency (OSA) yang dipengerusikan oleh ketua menteri.
Kenapa perlu wujud situasi demikian, bila ke OSA pula selalu tangguh mesyuarat  sebelum luluskan permohonan, sedangkan projek pembangunan yang ingin dilakukan adalah (perumahan) mampu  milik.
Projek pembangunan yang  dikendalikan oleh agensi di bawah kerajaan persekutuan di negeri-negeri pentadbiran pakatan pembangkang tidak mendapat sijil layak menduduki (CF).
Isu itu dibangkitkan oleh Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad(SPNB), Datuk Idris Haron, yang mendakwa  kerajaan yang ditadbir oleh pakatan pembangkang sengaja melewatkan pemberian CF kepada projek-projek perumahan yang dibina oleh agensi di bawah kerajaan  persekutuan.Pulau Pinang bukan sekadar isu kelewatan pemberian CF sahaja yang  membelenggu pemaju, tetapi punca masalah sebenarnya bermula daripada kelewatan meluluskan  permohonan bagi sesuatu projek pembangunan.
Terdapat dua projek oleh Perda yang masih tertangguh hingga hari ini dan tidak tahu  apa statusnya, projek perumahan di Sungai Pinang dan di Pongsu Seribu, Bertam, kedua-duanya  masih belum jelas statusnya.Ketua Menteri tidak mengaitkan isu pembangunan dengan politik  demi keselesaan, kebajikan dan faedah rakyat negeri ini serta perkembangan ekonomi negeri ini.
Kalau setuju untuk luluskan, maka luluskanlah, jika tidak katakan tidak, berterus  terang dan jangan campurkan urusan pembangunan dengan isu politik.

Pembangkang boleh melalak apa saja, tapi Malaysia ke 19 paling aman di dunia..


Pembangkang boleh melalak apa saja tuduh konon negara tiada demokrasi, polis zalim, dan macam-macam lagi. Namun hakikatnya Malaysia diiktiraf sebagai paling selamat di Asia Tenggara. Dan yang iktiraf adalah pertubuhan yang dihormati di seluruh dunia.
Sebab itu, bagi Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, niat sekumpulan kecil pihak yang cuba menggambarkan keburukan Malaysia, gagal dengan tersiarkan kajian antarabangsa itu.
Menurut beliau, percubaan pihak tertentu merosakkan imej negara dengan menggunakan media asing juga gagal selepas kajian Indeks Keamanan Global (GPI) 2011 mendapati Malaysia adalah negara ke-19 paling selamat daripada 153 negara di seluruh dunia.
"Saya rasa kita semua rakyat Malaysia berbangga dengan percapaian ini, kerana Malaysia lebih selamat dari Singapura, Thailand bahkan Amerika Syarikat sendiri," katanya di hadapan 2,000 pemimpin belia seluruh negara ketika merasmikan Perhimpunan Gagasan Kepimpinan Generasi Muda di Serdang Sabtu petang.
Mengulas lanjut, kata Muhyiddin, ranking Malaysia meningkat dari tangga ke-37 dan jatuh ke tangga 38 pada 2007 dan 2008 sebelum memperbaiki kedudukan daripada tempat ke-26 pada 2009 ke tempat ke-22 pada 2010 dan ke-19 pada 2011.
Sehubungan itu, beliau meminta belia yang mempunyai pandangan serta kritikan supaya meluahkan menggunakan berbagai platfom yang disediakan kerajaan.
"Jangan pendam perasaan jika ada rasa tidak puas hati, ada banyak saluran dan boleh hubungi pemimpin untuk diluahkan,"katanya dalam program yang dianjurkan oleh Majlis Belia Malaysia (MBM) itu.
Beliau sebelum itu menyelar sikap pembangkang yang mencemarkan nama negara dengan mengadakan perhimpunan haram 9 Julai yang disifatkan beliau "tidak mencapai apa-apa kecuali merosakkan nama negara di media asing,".
Muhyiddin berkata, kerajaan akan berusaha untuk meletakkan Malaysia pada kedudukan antara 10 negara paling selamat di dunia berikutan kejayaan negara dipilih sebagai negara paling aman dan selamat di Asia Tenggara.
Beliau berkata, kedudukan itu boleh dicapai melalui pelbagai usaha yang akan dilakukan termasuk peningkatan kawalan keselamatan dan juga pengenalan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk mengurangkan kadar jenayah.
Katanya, walaupun usaha berkenaan dipertanggungjawabkan kepada Polis Diraja Malaysia dan agensi lain di bawah Kementerian Dalam Negeri, namun ia juga akan bergantung kepada sokongan dan kerjasama seluruh masyarakat.
Penemuan edisi kelima kaji selidik oleh Institute for Economics and Peace yang berpejabat di Sydney itu diumumkan pada hujung Mei.
Indeks berkenaan mengandungi 23 petunjuk kualitatif dan kuantitatif oleh sumber yang dihormati yang menggabungkan faktor dalaman dan luaran daripada perbelanjaan ketenteraan di peringkat nasional hinggalah kepada hubungan sesebuah negara dengan jirannya serta tahap pematuhan hak asasi manusia.
Sementara itu, Presiden MBM Mohamad Maliki Mohamad Rapiee, menjelaskan bahawa Parlimen Belia yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak Mei lalu dalam proses penubuhannya.
"Parlimen Belia nanti merupakan saluran tertinggi untuk belia meluahkan pendapat mereka kepada kerajaan,"jelasnya.
Menurut beliau, perhimpunan 2000 pemimpin belia itu bertujuan memberi pendedahan dan pembentukan ketahanan diri kepada mereka dan meningkatkan patriotisme kepada negara.

PANAS!! KENAPA PEGUAM PERANCIS DIHALAU BALIK??



Kecoh di laman-laman web dan blog penjilat tegar punggung Anwar Ibrahim berhubung penahanan seorang peguam yang di bawa masuk oleh NGO yang mempunyai kaitan dengan pembangkang yang bernama Suaram.

Lebih malang lagi apabila seorang Ahli Parlimen Pas yang juga rakan seperjuangan Khalid Samad yang sama-sama memperjuangkan penggunaan kalimah Allah oleh kaum kristian membuat kenyataan bodoh di laman milik Parti Ajaran Setan.

Kalau tak tahu undang-undang tak payah jadi ahli parlimen.

Untuk pengetahuan semua, peguam itu masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial 90 hari. Beliau dibenarkan berada di Malaysia selama 90 hari sebagai seorang pelancong.

Undang-undang Imigresen negara kita telah menetapkan, seseorang warga asing yang masuk ke Malaysia menggunakan pas lawatan sosial tidak dibenarkan terlibat dalam apa-apa pekerjaan, bersyarah, berceramah, pertunjukan, persembahan dan jauh sama sekali untuk mencampuri urusan politik Malaysia. Juga tidak dibenarkan menjalankan urusan mengutip wang atau menerima upah.

Mana-mana warga asing yang ingin melakukan perkara-perkara yang dicatatkan diatas perlulah mendapat visa khas atau kebenaran Imigresen terlebih dahulu.

Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, anda jangan ingat apabila pemain-pemain bolasepak Arsenal , Liverpool dan Chelsea atau mana-mana artis antarabangsa yang masuk ke Malaysia untuk melakukan pertunjukan atau persembahan mereka masuk sebagai pelancong biasa.

Sebelum mereka masuk, penganjur-penganjur yang menjemput mereka terlebih dahulu memohon kebenaran atau kelulusan Imigresen. Kalau melibatkan pasukan bolasepak luar negara pihak FAM yang akan memohon kepada Imigresen.

Dalam kes yang melibatkan peguam dari Perancis ini, beliau masuk sebagai pelancong kemudian pergi beri ceramah bersama dengan pemimpin-pemimpin politik pembangkang di Pulau Pinang malam tadi. Kemudian malam ini nak pergi ceramah dengan Teresa Kok pula di PJ , dan esok nak pergi ceramah di Ipoh pula.

Orang asing dah terang-terang melanggar undang-undang negara kita, adakah pihak berkuasa negara kita nak biarkan sahaja atau nak tengok sahaja dia melanggar undang-undang ? Negara kita negara berdaulat, kita ada undang-undang, kenalah patuh undang-undang kita sepertimana kita mematuhi undang-undang apabila kita melawat negara orang.

Bolehkah sekiranya hari ini peguam-peguam dari negara kita seperti Datuk Shafie Abdullah, atau peguam Pas , Hanifa Maidin pergi ke Perancis kemudian berceramah dengan pemimpin-pemimpin parti pembangkang di sana memburuk-burukkan pemimpin yang memerintah negara berkenaan ?

Tidak cukup lagikah penceramah-penceramah dari parti Pas, PKR dan DAP yang boleh digunakan untuk bercakap isu kapal selam dan Al Tantuya sehingga perlu mengimport perceramah dari Perancis ?

Dah bertahun-tahun mereka ceramah tentang isu kapal selam dan Al Tantuya,pernahkah pihak polis atau imigresen menangkap mereka ?

Dalam hal penahanan ini bukannya salah Jabatan Imigresen atau KDN. Mereka menguatkuasa undang-undang yang ada. Kesalahan perlu diletakkan kepada penganjur yang membawa masuk peguam itu kerana tidak ikut proses undang-undang yang telah ditetapkan.

Dalam hal ini penganjur memang sengaja hendak penangkapan berlaku dan tidak pasal-pasal peguam itu menjadi mangsa. Sebagai sebuah NGO yang ada pelbagai latar belakang ahlinya termasuklah peguam, mereka pasti tahu undang-undang. Tetapi mereka sengaja nak cabar dan langgar undang-undang supaya pihak berkuasa bertindak. Apabila tindakan diambil, maka bolehlah mereka politikkan tindakan itu.

Peguam itu juga digunakan sebagai alat oleh Suaram untuk mencari duit. Sesiapa yang hendak datang mendegar ceramah itu perlu bayar makanan yang berharga RM 100 sehingga ke RM 500 seorang.

Kalau kamu dah ambil tindakan undang-undang di Perancis, biarkan proses undang-undang itu berjalan di Perancis. Sehingga ke hari ini pun Kerajaan Malaysia tak pernah halang proses undang-undang itu berjalan. Tak perlulah nak heret orang luar terlibat sama ke dalam kancah politik negara.

Sebab itu saya kata mereka bawa masuk peguam itu ke Malaysia kerana dua perkara, pertama kerana politik. Kedua kerana Suaram nak cari duit. Akhirnya peguam itu yang menjadi mangsa.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive