Tuesday, July 26

Aksi ‘sarkas’ penyokong Bersih cemari wacana Wan Ahmad VS Ambiga


Namanya sebuah wacana ilmu, dan tajuknya cukup membayangkan ia perbincangan ilmiah 'Apa selepas 9 Julai?" dengan ahli panel berprofil tinggi, sepatutnya semua hadirin duduk dengan tenang dan tertib mendengar panel berhujah.
Namun kalangan penyokong Bersih yang hadir menukar wacana ilmu jadi macam pertunjukan sarkas.
Itulah hakikat sebenar perangai tak senonoh segelintir manusia yang sikapnya memalukan pihak penganjur iaitu akhbar Sinar Harian dan kumpulan media Karangkraf.
Kebetulan majlis tersebut dibuat di pejabatnya di Shah Alam petang Selasa yang menyaksikan pertama kali tampil bersemuka Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar VS Pengerusi Bersih Datuk S Ambiga.
Ini pertama kali mereka bersemuka sejak demo haram Bersih 9 Julai.
Turut sama menjadi ahli panel ialah penganalisis politik Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin.
Namun forum selama lebih dua jam untuk membolehkan hadirin mendapat input secara langsung dari panel mengenai isu yang hangat itu kebelakangan ini dicemari dengan sikap ‘nak menang saja dan mereka betul semua’ kalangan penyokong Bersih yang hadir.
Jelas dari awal, memang penyokong-penyokong Bersih yang menguasai kerusi-kerusi yang disediakan. Ini sedia maklum kerana SPR, agensi kerajaan, bukannya NGO seperti Bersih yang mudah untuk mobilisasi penyokong hadir ke majlis tersebut.
Kiranya, boleh 'angkat topi' pada Datuk wan Ahmad sebab berani datang walaupun sedia maklum 'crowd' jenis apa yang beliau berdepan.
Forum yang sepatutnya bermula tepat jam dua sedikit lewat kerana pihak penganjur menguruskan tempat duduk penyokong yang berdiri hingga mengganggu pihak media membuat liputan dalam dewan sesak dengan hadirin itu.
Sebaik bermula, ketika nama Ambiga disebut, dewan riuh rendah, jadi macam pasar, memaksa pengerusi majlis beberapa kali mengingatkan penyokong Bersih agar menjaga tingkah laku bagi memastikan majlis berjalan lancar.
Ambiga membentangkan hujahnya dengan mengatakan bahawa cadangan SPR untuk memperkenalkan sistem biometrik boleh diterima sekiranya semua maklumat mengenai sistem itu dijelaskan secara terperinci kepada rakyat.
“Kami terbuka sistem yang bagus tapi SPR perlu jelaskan kepada rakyat dan kami juga bimbang adakah sistem ini akan digunakan pada pilihan raya umum ke-13 kerana saya jangkakan ia tidak boleh dilakukan kerana sistem baru ini memerlukan kajian, percubaan selain ia perlu dijelaskan kepada rakyat.
Kata Ambiga, sistem biometrik masih boleh dimanipulasikan memandangkan tiada jaminan ia boleh menyelesaikan isu-isu berbangkit.
“Pengundi hantu yang kami paling bimbangkan, pengundi mati (yang sudah meninggal dunia) juga ... adakah nama mereka ini dikeluarkan dari data JPN.
“Kita tidak mempunyai data yang boleh rekod sama ada pengundi itu masih hidup atau meninggal dunia, saya bimbang jika sistem biometri ini digunakan,” katanya yang sentiasa mendapat tepukan gemuruh dari penyokong Bersih setiap kali berhujah.
Manakala, Wan Ahmad dalam reaksinya berkata, sistem biometrik tersebut diperingkat akhir kajian dan sebaik selesai, SPR akan memanggil setiap parti politik untuk menjelaskan bagaimanakah ianya berfungsi dan SPR terbuka menerima apa sahaja cadangan yang dikemukakan sebagai panduan.
“Perkara yang kita mahu bincangkan ini adalah isu besar kerana ia melibatkan undang-undang,” kata Wan Ahmad.
Selain itu kata beliau, semua pihak termasuk pemimpin parti politik perlu bersikap matang dan terbuka dalam membincangkan isu pilihan raya.
“Janganlah duduk di bawah tempurung, SPR mendengar semua ... sebab pelanggan kita banyak termasuk parti politik, betulkan dulu persepsi (terhadap SPR) kemudian baru boleh bincang soal pilihan raya,” katanya. Hujah beliau selalu diganggu dengan sorakan 'boo' dan gelak ketawa penyokong Bersih yang mengejeknya.
Sehingga pada satu peringkat, pengerusi majlis Wan Saiful Wan Jah terpaksa meminta hadirin supaya berhenti membuat suara-suara yang menganggu Wan Ahmad berhujah.
"Ini sudah menyakitkan hati, saya harap hadiran dapat bertenang bagi memastikan majlis berjalan lancar,"kata beliau.
"Saya hampir kecewa dengan gelagat saudara sekalian, tolong hormati majlis ilmu ini...kalau anda berterusan membuat bising, kita terpaksa hentikan perbincangan hari ini," kata Wan Saiful yang juga Ketua Eksekutif Institut Demokrasi dan Urusan Ekonomi (IDEAS).
Pada satu peringkat, soalan seorang peguam kepada Ambiga yang mempersoalkan tindakan Bersih mengadakan demonstrasi jalanan hampir menyebabkan majlis hilang kawalan.
Penyokong Bersih bangun, menjerit dan menunjukkan berbagai isyarat jari kepada lelaki yang bertanya soalan tersebut. Suasana kelam-kabut hampir dua minit sebelum berjaya ditenangkan oleh pengawal keselamatan yang ditugaskan oleh pihak penganjur.
Memang jumlah penyokong berat sebelah, dengan penyokong Bersih lebih ramai, hinggakan, soalan-soalan yang balun SPR akan secera mendapat tepukan dan sorakan sokongan manakala soalan yang mempersoalkan demontrasi jalanan akan segera dicemuh, dikecam dan diboo oleh hadirin dalam dewan.
Seorang mahasiswa misalnya bertanyakan soalan dengan berhujah bahawa Islam menolak menjatuhkan kerajaan dengan demonstrasi jalanan teruk kena boo dan maki hamun hingga tidak sempat menghabiskan ayatnya.
Wan Ahmad juga pada satu peringkat terpaksa merayu kepada hadirin supaya memberinya peluang membuat penjelasan.
“Jangan anggap SPR sebagai musuh,”katanya yang tidak diendahkan sebahagian besar hadirin.
Wan Ahmad bertegas menjelaskan bahawa bukan semua persoalan berkaitan pilihanraya adalah bidang kuasa SPR.
"Dalam menjayakan sesuatu pilihan raya bukan hanya Akta Pilihanraya sahaja diguna pakai, ada akta lain yang melibatkan agensi lain, seperti Akta Polis, Akta Hasutan dan lain-lain.
"Tambahan SPR tidak mempunyai kuasa menguatkuasa dan tanggungjawab meminda undang-undang pilihan raya kepada Pejabat Peguam Negara. SPR hanya boleh cadangkan, dan cadangan tersebut perlu melalui banyak jawatan lain sebelum sampai ke Parlimen untuk dibahaskan,"katanya.
Pada satu ketika, Wan Ahmad dengan terang-terang memuji parti-parti komponen BN yang kerap mengadakan pertemuan dengan SPR, tetapi tidak menghebahkan kepada media.
"Mereka ikhlas, mereka juga kritikal pada SPR, tetapi menggunakan saluran betul,"katanya yang sah-sah kena boo dengan penyokong Bersih.
Maka majlis diselangi seli dengan tempikan boo segala macam hingga pada satu ketika Wan Ahmad yang nampak fedup secara menyindir berkata jika mereka (pembangkang) menang semua kerusi pilihanraya semuanya OK.
Wan Ahmad turut melahirkan kekecewaan apabila penonton yang hadir tidak terbuka menerima pandangan yang dikemukakan.
Menurutnya sikap berkenaan mencerminkan bahawa penyokong Bersih yang hadir itu sememangnya tidak berminat mendengar pandangan yang bertentangan dengan pendirian mereka melainkan jika berpihak kepada matlamat Bersih.
"Tapi tindakan anda tidak mencerminkan kematangan terutamanya ketika menghadiri majlis ilmu," katanya.OLEH HELME HANAFI http://agendadaily.com

Peniaga Pasar Lama Arked MPKB Bantah Pemotongan Elektrik


KOTA BARU: Lebih 250 peniaga Pasar Lama Arked Majlis Perbandaran Kota Baharu (MPKB) mengadakan demonstrasi secara aman pada Selasa bagi menggesa kerajaan Kelantan menyambung semula bekalan elektrik ke pasar itu.
Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama Arked MPKB Ab Salim Ahmad berkata tindakan kerajaan negeri pimpinan PAS memutuskan bekalan elektrik ke pasar itu menyebabkan semua peniaga terpaksa menutup perniagaan bermula Selasa.
"Macam mana kami nak berniaga, keadaan gelap dan panas, siapa (pelanggan) yang mahu datang," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata pada mulanya peniaga terbabit bercadang berniaga menggunakan lilin seperti semalam, namun menimbang semula keputusan itu kerana bimbang risiko kebakaran.
"Hari ini kami ambil keputusan menutup terus semua perniagaan, kami hilang punca rezeki," katanya.
Demonstrasi yang berlangsung dari 10 pagi hingga 12 tengah hari itu diadakan di perkarangan pasar berkenaan dengan peniaga membawa poster yang antaranya bertulis "mengembalikan kuasa" dan "parti Islam menipu".
Isu peniaga di Pasar Lama Arked MPKB bermula selepas mereka menuntut kerajaan PAS Kelantan menunaikan janji pilihan raya lalu untuk menyediakan lot selesa di Bazar Tok Guru di sini dengan harga RM40,000, bukan lot sempit dan mahal iaitu RM63,000 yang ditawarkan sekarang.
Semalam, Majlis Perbandaran Kota Baharu-Bandaraya Islam bertindak menutup akaun bekalan elektrik pasar itu tanpa sebarang notis kepada peniaga.
Mengulas isu itu, Ab Salim berkata mereka juga tidak menerima notis mengenai tarikh berpindah ke Bazar Tok Guru, sekali gus menggelapkan masa depan peniaga terbabit yang rata-rata bergantung sepenuhnya kepada perniagaan di situ.
"Biasanya peniaga memperolehi sekitar RM1,000 atau RM2,000 sehari dan bagi kedai-kedai yang agak besar atau cuti umum, mungkin mencecah sehingga RM5,000 sehari. Bayangkan kalau sebulan kami tak dapat berniaga, berapa kerugian yang akan kami tanggung, inikah konsep negara berkebajikan yang dilaungkan sebelum ini," katanya.
Ab Salim berkata sehingga hari ini belum ada tindakan susulan daripada pihak kerajaan negeri biarpun pihaknya cuba menghubungi wakil kerajaan negeri untuk meminta penjelasan.- BERNAMA
MKP kata kerajaan PAS sekarang lebih kepada bukan membantu rakyat akan tetapi membebankan rakyat inilah kebajikan yang ditunjukkan oleh kepimpinan PAS.Rakyat harus sedar dan menjelaskan didalam bentuk undi dimasa PRU 13.

Facebook PM, Najib Diserang Pengkhianat!






Puak Pakatan telah terdesak guna cara yang kurang cerdik,Mari kita sama-sama sebarkan apa yang mereka lakukan ternyata apa yang dilakukan oleh PM Datuk Seri Najib Razak  kita memberi tekanan kepada depa.Pakar-pakar IT kita tumpukan kepada fan page beliau. http://www.facebook.com/najibrazak

20 ahli PAS keluar parti bantah PAS sokong Ambiga


Kecewa dengan prinsip perjuangan dan perubahan dalam pucuk pimpinan, 20 anggota PAS termasuk seorang bekas penghulu di sini bertindak keluar parti dan menyertai Umno pada Isnin.
Bekas penghulu mukim Gong Nangka Zakaria Mat Husin berkata PAS sekarang sudah berubah dan seolah-olah tidak lagi yakin dengan perjuangannya.
"PAS sekarang lebih pentingkan kroni daripada kehendak agama," katanya ketika ditemui pemberita pada majlis "Selamat Tinggal PAS, Kami Kecewa PAS Sokong Ambiga", di Kampung Alor Pasir, Pasir Puteh Kelantan.
Zakaria juga berazam untuk menarik kira-kira 1,400 pengundi PAS di kawasannya menyokong Umno pada pilihan raya umum akan datang.
Bekas Ketua Pemuda PAS cawangan Alor Pasir Mohd Jizi Omar pula berkata beliau memutuskan keluar parti selepas kecewa dengan kegagalan PAS menunaikan janji pilihan raya umum lepas.
Sementara itu, Ketua Umno Bahagian Pasir Puteh Zawawi Othman yang hadir pada majlis tersebut, berkata setakat ini kira-kira 3,000 anggota PAS bertindak keluar parti dan menyertai Umno.
Ini katanya memberi keyakinan kepada Barisan Nasional untuk merampas kerusi Parlimen Pasir Puteh serta empat kerusi Dewan Undangan Negeri di bawahnya iaitu Limbongan, Selising, Gaal dan Semerak pada pilihan raya umum kelak.

Monday, July 25

Dok Bagi Muka Depa terus ‘berpesta’ nafi dan nafi ?



Ya atau tidak...ini yang terus menjadi isu panas selepas polis mendedahkan rakaman video bagi menjawab beberapa tomahan kononnya mereka bertindak kasar masa menyuraikan demo haram Bersih 9 Julai termasuk dikatakan merempuh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.


Bagaimanapun nampaknya pembangkang terus berlagak ‘macam tak makan saman’ dan cuba memperlekehkan pendedahan yang dibuat oleh pihak polis ini.

Episod video seks yang dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah cukup untuk memberi gambaran tentang sikap pembangkang mengenai apa saja yang boleh kurangkan markah mereka.
Mereka tidak langsung peduli nak tuntut kebenaran dalam soal ini sedangkan itu melibatkan soal moral orang nombor satu yang menjadi tunjang perjuangan mereka.
Mat Sabu kini mempertahankan dakwaannya dirempuh malah mahu menyaman polis.
Kalau sebelum ini riuh dakwa dirempuh oleh land rover polis,kini dah bertukar kepada kereta Waja polis pula.
Sedangkan kalau selak balik semua laporan media termasuk pembangkang sebelum ini memetik beliau cakap tentang land rover polis.
Pemimpin nombor dua PAS itu senang saja bagi alas an buat apa beliau menipu, duduk di hospital sedangkan beliau boleh berceramah menentang UMNO yang zalim.
Apakah lebih 100 orang wakil media,NGO dan persatuan silap tengok pergerakan motosikal dibonceng Mat Sabu,Pajero polis dan kereta Waja polis dalam tayangan itu.
Jelas sekali tidak ada siapa yang rempuh siapa.
Bekas Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad pula mempersoalkan kenapa selepas dua minggu kejadian, baru polis menayangkan video sebagai bukti.
 
Idris yang tewas pemilihan jawatan Naib Presiden parti itu baru-baru ini, mendakwa video ditayangkan itu hanya sesuai zaman televisyen hitam putih.
Beliau merujuk kecanggihan zaman IT sekarang dengan insiden pada9 Julai itu boleh dimuat turun serta merta dalam internet dan Youtube tetapi polis ambil masa dua minggu.
Barangkali Idris pun hidup zaman hitam putih juga ketika membuat kenyataan begitu.
Apakah polis boleh sewenang-wenangnya tayangkan video tanpa siasatan terlebih dahulu untuk mencari kebenaran?
Idris memilih jalan mudah yang selalu dilakukan pembangkang dengan menyalahkan pihak lain walaupun mereka sendiri yang bersalah.
Sindrom penafian sudah sebati dalam jiwa pemimpin pembangkang seperti Mat Sabu dan Idris.
Dalam zaman terkini satu lagi sindrom yang jelas wujud dikalangan pembangkang ialah masing-masing nak ‘tunjuk hero’ yakni siapa yang paling lantang berani bersuara menentang kerajaan.
Justru itu ramai yang merasakan sudha tidak masanya kerajaan bertindak jika bukti yang cukup sudah ada.
Ini untuk mengelak rakyat tertanya-tanya siapakah betul dan siapakah salah dalam berdepan isu 9 Julai lalu.
Ikut ceritanya pembangkang kini sedang ghairah hidup diawang-awangan dengan andaian kononnya kerajaan dan pihak berkuasa gementar nak bertindak keatas mereka.
Jadi jangan hairan kalau mereka terus menerus ‘berpesta’ menafikan apa juga kebenaran.
Kini rakyat yang mahu tahu kebenaran tertunggu-tunggu kebenaran. 

PESTA SEPARA BOGEL ACARA RASMI TERBARU PULAU PINANG


Khalifah Lim Guan Eng memang suka menggalakkan rakyat Pulau Pinang jadi galak. PAS pulak galak dok tengok je Guan Eng menggalak.

Lepas ni Penang akan jadi Haadyai no.2. Kalau nak tengok perempuan seksi separa bogel segala bagai, kita pi Penang je dah cukup.

Perempuan pulak kalau nak dapat duit RM2000 dengan segera, pi pakai bikini lekaih. Bukan bikini biasa-biasa ok, tapi swimming suit yg 2-piece ok.



Bukti BN Memang Membantu Rakyat bukan Rasis.



Ini adalah sebahagian daripada berbillion ringgit bantuan yang diberikan kerajaan BN yang kononnya dikatakan rasis untuk membantu pelbagai lapisan masyarakat dan bangsa.





Kerajaan beri subsidi,wang ehsan kepada golongan nelayan,sedar kerana ramai golongan ini berpendapatan rendah .Inilah realitinya kerajaan BN sudah lama menjadi kerajaan berkebajikan.Berbanding Khawarij PAS yang cukup berminat dengan dasar kerajaan BN yang banyak membantu rakyat.




Terbaru nelayan sekitar teluk bahang hingga Gurney Drive telah diberi bantuan sara hidup sebanyak RM 200ringgit sebulan.berlainan dengan DAP hanya memberi wang sebanyak 100 ringgit setahun dah heboh satu Pulau Pinang.



Majlis penyampai wang sara hidup nelayan telah disempurnakan oleh Dato' Ahmad IbniHajar Pengerusi Pembangunan Pertanian Parlimen Tanjong merangkap Ketua Umno Bahagian Tanjong.Menurut Dato Ahmad, elaun RM200 bagi setiap nelayan itu antara usaha Kerajaan Persekutuan menerusi Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) sejak 2008 untuk menjaga kebajikan golongan berkenaan dari segi kewangan."Ini sumbangan Kerajaan Persekutuan untuk membantu golongan nelayan di negeri ini. Tidak seperti Kerajaan DAP Pulau Pinang, yang hanya pandai menabur janji tetapi tidak melaksanakannya," katanya.

Seorang lagi nelayan, Ah Beng Huat, 45, menyifatkan pemberian elaun itu sebagai tanda keprihatinan Kerajaan Pusat terhadap golongan nelayan khususnya di Teluk Bahang dan Parlimen Tanjong.Elaun itu, katanya, dapat meringankan beban hidup nelayan dan juga sebagai motivasi kepada seluruh golongan nelayan untuk berusaha menambahkan hasil tangkapan pada masa akan datang





60 Penyelewengan PAS



Bila Al-Quran dan Hadis diputar-belitkan, bila Islam dieksploitasi dan dipolitikan, bila fatwa disongsangkan, bila Melayu sesama Melayu dilaga-lagakan, bila sesama Islam dipecah-belahkan, bila kemungkaran disorok-sorokkan, bila kebatilan diwarwarkan,bila tabung jihad diselewengkan, bila masjid, Pasti, Sekolah Pondok, universiti dan penuntutluar negara diperalatkan, bila Putrajaya dan Perlis hendak dilelongkan, dan akhirnya bila majoriti dua pertiga Barisan Nasional cuba dinafikan, Islamkah PAS sebenarnya?


1. TAA'SUB
PAS sebuah parti yang ekstrim dan taa’sub. Ia sentiasa bertindak dengan apajua cara untuk memuaskan kepentingan politik sempit mereka, walaupunbercanggah dengan ajaran Islam. Mereka mengajar pengikutnya supaya menolak
pendapat orang lain, walaupun benar.



2. JUARA PERPECAHAN
PAS menjuarai perpecahan di kalangan umat Islam. Ini terbukti di dalamperistiwa-peristiwa yang berlaku seperti mendirikan sembahyang Jumaat berasingan, tidak mengiktiraf juru nikah kerajaan dan sebagainya.



3. MENTAFSIR AJARAN SESAT MENGIKUT SELERA POLITIK
PAS mentafsir ajaran Islam berdasarkan kehendak politik mereka.



4. AJARAN ISLAM SEBENAR DIKORBANKAN UNTUK KEPENTINGAN POLITIK
Segala tindak tanduknya adalah untuk kepentingan kumpulan yang menyokong mereka sahaja. Contohnya seperti menyokong kenyataan Murshid mereka yang mengatakan mencarut itu harus. Penyokong PAS akur dengan kenyataan itu sedangkan ia bertentangan dengan ajaran Islam.



5. SUKA BERMUSUH
PAS sebuah parti yang berminat dengan permusuhan sesama Islam untuk mencapai matlamat politik mereka.



6. MENANAM PERASAAN BENCI
PAS menanam perasaan benci di kalangan ahli dan penyokongnya terhadap orang lain seperti mengajar kanak-kanak menerusi Pusat Asuhan Kanak-kanak (TASKI) untuk membenci para pemimpin negara.



7. PENYALAHGUNAAN WANG DERMA
Penyelewengan PAS terhadap wang derma yang dikutip kerana tidak mempunyai rekod dan tidak memaklumkan ke mana wang tersebut dibelanjakan.



8. PENYELEWENGAN WANG AMANAH
Penyelewengan PAS terhadap wang ‘Darul-Mal’ yang berjumlah berjuta-juta ringgit tanpa dapat dikesan.



9. MEMBOHONGI JANJI
Perkampungan Islam yang ditaja oleh pemimpin PAS di Kampung Jabi, Besut tidak dilaksanakan sedangkan pungutan wang untuk tujuan tersebut telah dilakukan.



10. JANJI KOSONG
PAS membuat janji kosong dalam pilihanraya untuk rakyat Kelantan.



11. KENYATAAN PALSU
Pemimpin-pemimpin PAS kerap kali membuat kenyataan palsu dan berbohong kepada rakyat khasnya penyokong-penyokong sendiri.



12. MAKSIAT DI KELANTAN
Kedai penjualan arak, judi dan pusat hiburan (maksiat) masih berleluasa diKelantan.



13. BERMAIN DENGAN HUKUM HUDUD
Hukum Hudud PAS hingga kini tidak dilaksanakan di Kelantan.



14. PENYALAHGUNAAN PEMBALAKAN
Pembalakan di Kelantan disalahgunakan untuk kepentingan pemimpin-pemimpin PAS.



15. CAKAP LAIN BUAT LAIN
Pemimpin-pemimpin PAS hidup mewah dengan terus memakai kereta mewah.



16. MEMPERTAHANKAN KEBATILAN
Mat Sabu dilaporkan berkhalwat dengan Norma di bilik No. 121, Hotel Perdana,Kota Bharu, Kelantan dan PAS mempertahankan perbuatan yang batil itu.



17. FATWA YANG MEROSAKKAN
Fatwa politik PAS telah menyebabkan berlakunya keruntuhan kepada institusi keluarga Islam di negara ini.



18. MENGHASUT
PAS menyuburkan perbuatan mengumpat.



19. MENJATUHKAN MARUAH MASYARAKAT ISLAM
PAS di Kelantan mengenepikan sensitiviti masyarakat Islam dengan tidak mengawal pembinaan Tokong Buddha yang dibuat begitu besar dan ini bercanggah dengan usaha peningkatan syiar Islam.



20. BAHASA LUCAH
Pemimpin PAS merestui penggunaan bahasa-bahasa lucah seperti yang digunakan dalam buku ‘Shit’.



21. PENYALAHGUNAAN PONDOK
PAS telah mengguna pondok-pondok sebagai pusat untuk menanam pengaruh ekstrim dan fanatik, menolak kebenaran yang diketengahkan oleh bukan golongan mereka.



22. MERACUNI FIKIRAN KANAK-KANAK
PAS mendirikan pusat Bimbingan Kanak-kanak di kawasan luar bandar dan melalui pusat ini kanak-kanak diracuni dengan pemikiran negatif terhadap Kerajaan.



23. MEROSAKKAN PEMIKIRAN PELAJAR
Mahasiswa dalam dan luar negeri ditanam bibit-bibit kebencian terhadap pemimpin Islam.



24. FITNAH TERHADAP KERAJAAN
Meracuni pemikiran mahasiswa Islam dengan menabur fitnah dan menanam rasa benci terhadap kerajaan.



25. ABAI TANGGUNGJAWAB
PAS mengabaikan tanggungjawab sosial dengan menunding jari mencari kesalahan orang lain.



26. MAHU TAPI MALU
PAS menolak sistem pendidikan negara tetapi sebaliknya mereka menggalakan anak-anak mereka untuk belajar di institut pengajian yang diusahakan oleh kerajaan.



27. TANAM KEBENCIAN ORANG RAMAI
Buku-buku yang diedarkan oleh PAS kepada orang ramai bertujuan untuk menanam sikap kebencian di kalangan pembaca terhadap kerajaan



28. AKHBAR BERUNSUR FITNAH
Akhbar Harakah mencipta banyak cerita rekaan dan berita berunsur fitnah.



29. TEMPAT IBADAT DISALAHGUNAKAN
PAS menggunakan surau-surau/masjid-masjid dan khutbah untuk menimbulkan kebencian kepada kerajaan sedangkan mereka menikmati pelbagai kemudahan dan nikmat.



30. PENTINGKAN DIRI SENDIRI
PAS tidak menyokong Dasar Pembangunan Nasional yang dibincangkan dalam Dewan Rakyat tetapi mereka juga yang memperolehi banyak faedah daripadanya.



31. MENGHASUT RAKYAT
PAS memesongkan dan menghasut rakyat luar bandar supaya tidak melabur dalamASB/ASN dan apa jua skim tajaan kerajaan sedangkan skim itulah yang boleh membantu kekuatan ekonomi masyarakat Islam di Malaysia.



32. HANYA PANDAI MENGKRITIK
PAS hanya mengkritik dasar ekonomi negara tanpa memberi sebarang pandangan/penyelesaian yang membina dan realistik.



33. TARAF HIDUP RAKYAT TIDAK BERUBAH
PAS memerintah negeri Kelantan, tanpa sebarang perancangan untuk meningkatkan taraf hidup rakyat. Pembangunan negeri di tahap paling terbawah jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain yang diperintah oleh BN.



4. TIDAK IKHLAS
Tidak menunjukkan keihklasan dalam perbincangan sama ada di DUN/Parlimen.



35. TIDAK TETAP PENDIRIAN
Tidak konsisten dalam menangani isu-isu penting perjuangan. PAS adakala berpendapat boleh berkongsi dengan orang-orang kafir tetapi kadangkala pendapat mereka menjadi sebaliknya.



36. GOLONGAN YANG TIDAK BERNASIB BAIK DIKETEPIKAN
PAS mengenepikan usaha-usaha untuk menolong kumpulan yang tidak bernasib baik seperti mangsa dadah/penyakit sosial.



37. KEBAJIKAN TERBATAS
PAS menyempitkan saluran-saluran kebajikan untuk menambah kebaikan dan keyakinan orang-orang Islam bagi mendapat keredhaan Allah.



38. SEBAR FITNAH KEBURUKAN NEGARA
PAS tidak menanam rasa cinta kepada negara bahkan menyebarkan fitnah tentang keburukan negara sendiri lebih-lebih lagi sewaktu berada di luar negara.



39. PERKARA-PERKARA KURAFAT TIDAK DIHAPUSKAN
PAS tidak memperjuangkan ke arah menghapuskan perkara-perkara bidaah/kurafat sedangkan ini merupakan satu tuntutan penting dalam Islam.



40. AMALAN DAN KEPERCAYAAN SESAT
PAS mencetuskan amalan dan kepercayaan yang menyesatkan seperti saranan yang mereka laung-laungkan iaitu siapa yang menyokong PAS, mereka akan memasuki syurga.



41. TIADA PERSEFAHAMAN
PAS membiarkan penyokongnya sembahyang Jumaat berasingan dari sembahyang Jumaat yang didirikan di masjid-masjid yang ditauliahkan oleh Kerajaan.



42. TIDAK SERIUS DALAM MELAKUKAN SESUATU
PAS tidak serius dalam usaha membanyakkan amalan maaruf dan mencegah mungkar seperti membiarkan penyokong-penyokongnya memaki hamun dan memboikot sesama Islam.



43. MENGKHIANATI AMANAH
PAS menyuruh orang lain menjalankan amanah sedangkan mereka sendiri mengkhianati amanah seperti menjanjikan penubuhan negara Islam sedangkan mereka tidak meletakkan calon dengan jumlah yang mencukupi untuk memerintah negara.



44. TIDAK MEMBERI KERJASAMA
PAS memandang rendah kepada Tabung Haji tidak memberi kerjasama dalam urusannya sedangkan Tabung Haji telah banyak berjasa menolong serta mengadakan kemudahan kepada jemaah haji Malaysia khasnya masyarakat minoriti muslim dari negara-negara lain.



45. TIDAK MENGHORMATI PERATURAN
PAS menggalakkan jemaah haji Malaysia menunaikan haji tanpa menghormati peraturan Kerajaan Arab Saudi



46. JEMAAH HAJI TERTIPU
Pemimpin PAS menjanjikan bakal jemaah haji untuk menunaikan haji sedangkan mereka tidak berjaya menguruskan VISA dan akhirnya mereka terkandas.



47. GHAIRAH DEDAH KEBURUKAN SESAMA ISLAM
Islam menuntut supaya dilindungi keaiban orang-orang Islam tetapi PAS sangat ghairah mendedah dan mencerca sesama Islam.



48. KEGONCANGAN DALAM POLITIK
PAS selalu menyebut tentang perlunya melakukan kebaikan tetapi mereka sendiri membiarkan keadaan yang buruk berlaku di dalam parti mereka.



49. GOLONGAN YANG KURANG BERKEMAMPUAN DIABAIKAN
Islam menganjurkan supaya diberi perhatian kepada anak-anak yatim tetapi PAS tidak kelihatan berusaha untuk melindungi/menolong golongan tersebut.



50. MENGENEPIKAN KEWAJIPAN BERJIRAN
PAS mengabaikan kewajipan berjiran kepada mereka yang tidak sehaluan dengan mereka dalam politik, sedangkan kewajipan berjiran merupakan salah satu perkara yang sangat penting dituntut oleh Islam.



51. PENDIRIAN TIDAK JELAS
PAS tidak menunjukkan pendirian yang jelas terhadap rang undang-undang yang dibentangkan dalam sidang Parlimen/DUN sekalipun rang undang-undang itu bertujuan untuk membina masyarakat dalam menolong golongan yang lemah.



52. BEKERJASAMA DENGAN PARTI YANG TIDAK SEALIRAN
PAS bekerjasama dengan parti-parti yang tidak membela agama dan bangsa sendiri seperti DAP/PKR sedangkan parti-parti ini memandang rendah kepada usaha-usaha dan gerakan Islamiah serta perpaduan masyarakat Melayu.



53. PEMIMPIN TIDAK BERSOPAN
Pemimpin PAS tidak menunjukkan kesopanan dalam ucapan-ucapan kempen politik mereka.



54. PERUBAHAN DALAM PERJUANGAN
PAS di peringkat awal di zaman pimpinan Dr. Burhanuddin Hilmi kelihatan terlalu idealistik (khayalan) dan pada masa ini ia bertukar menjadi lebih agresif dan ekstrim.



55. MEMENTINGKAN SIMBOL
PAS hanya mementingkan simbol tanpa pengisian terhadap keperluan sebenar masyarakat Islam.



56. CAKAP TAK SERUPA BIKIN
PAS melarang wanita mengambil bahagian dalam majlis Tilawah atas dasar suara perempuan adalah aurat tetapi di sebaliknya mereka melantik senator perempuan mewakili Kerajaan PAS Kelantan untuk mengambil bahagian dalam perbahasan yang sudah pasti menggunakan suara.



57. PAS MELARANG PEREMPUAN BEKERJA
PAS melarang perempuan bekerja sekalipun Islam sendiri mengharuskannya.



58. TIDAK JAWAB/BERI SALAM PADA PARTI LAWAN
Penyokong-penyokong PAS diasuh untuk tidak menjawab/memberi salam kepada orang Islam dari parti lawan.



59. PENYALAHGUNAAN SIMBOL
PAS meletakkan simbol parti di tempat-tempat ibadah yang menyebabkan timbulnya rasa kekok di kalangan masyarakat Islam yang hendak menunaikan ibadat.



60. AHLI PAS YANG BUKAN ISLAM
PAS membenarkan bukan Islam menganggotai partinya, sedangkan ia menuduh UMNO menjadi kafir kerana bekerjasama dengan orang bukan Islam.








Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive