Monday, August 15

HALAU MELAYU BALIK KAMPUNG.Evangelist



Secara jelas, gelagat yang ditunjukkan oleh Evangelist yang berjaya didedahkan oleh JAIS dan kemudian mencetuskan riak baru, sebenarnya adalah mencabar umat Islam dan Perlembagaan Malaysia. Gereja-gereja arus perdana awal-awal lagi telah menafikan pembabitan mereka, bahkan menyatakan bahawa sikap ekstremis golongan Evangelist dan gereja-gereja persendirian amat dikesali kerana perbuatan mereka boleh menimbulkan masalah yang lebih besar kepada negara ini, khususnya yang berkaitan dengan persengketaan kaum dan agama.
Namun, ada satu pihak yang sangat teruja dengan perkembangan terbaru dalam episod pemurtadan ini. Pihak tersebut adalah DAP. Sesuatu yang tidak mengejutkan apabila melihat barisan baru kepimpinan DAP cuba menjadi Evangelist lebih-lebih lagi dalam usaha mereka untuk menawan Sabah dan Sarawak bagi merealisasikan keinginan mereka untuk menguasai Putrajaya.
Cuma yang menjadi persoalan, mengapa PAS yang selama ini sangat berhati-hati dan seringkali menaruh syak wasangka terhadap agama lain, tiba-tiba turut terseret dan menjadi pak angguk yang paling tegar? Apakah kerana PAS berasa megah kerana mereka dapat membantu DAP untuk mengaut sebanyak mungkin undi kaum Kristian atau sebenarnya PAS begitu jahil?
Bab PKR tidak perlulah diperkatakan. PKR adalah lalang yang ditiup angin. Puak ini sememangnya tiada pendirian. Perkara terpenting bagi mereka adalah Anwar Ibrahim. Apa-apa sahaja yang dilihat boleh membantu Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, mereka tidak akan teragak-agak untuk menyokong walaupun sokongan dan pembabitan mereka akan menyebabkan umat Islam serta orang Melayu khususnya mengalami kerugian besar.
Apatah lagi kebanyakan manusia dalam PKR adalah manusia hipokrit yang kecewa kerana gagal mendapat sesuatu ketika berada di dalam UMNO atau golongan anak muda yang berasakan rebellious merupakan aksi yang terbaik untuk mereka, sekaligus cuba membuktikan mereka lebih bijak dan lebih idealis berbanding UMNO yang dianggap sudah lapuk.
Permainan yang melibatkan Evangelist dan DAP sebenarnya adalah permainan yang sangat merbahaya. Tidak mungkin para pemimpin DAP tidak tahu bahawa isu agama dan isu akidah merupakan isu yang paling sensitif, bahkan mampu mencetuskan peperangan seandainya tidak dicegah dari awal.
Perlembagaan Malaysia, terutama Artikel 11 yang memperkatakan tentang kebebasan beragama, mempunyai had dan sempadan pada Fasal 4 Artikel yang sama, apabila turut menegaskan umat Islam di negara ini tidak boleh didakwahkan dengan sebarang cara untuk memeluk agama lain.
Kalau kita perhatikan, setiap kali memperkatakan tentang kebebasan beragama, atau ketika DAP dengan bantuan Majlis Peguam untuk menghalalkan pemurtadan, mereka akan merujuk Artikel 11 tetapi mereka tidak akan sesekali menyentuh tentang Fasal 4. Dan menariknya, walaupun mereka cuba menegakkan pendapat mereka berdasarkan Artikel 11, mereka menentang keras Fasal 4.
Sentimen yang sedang dimainkan oleh DAP sebenarnya sangat merbahaya. Pada 10 Mei 1969, sejurus selepas berjaya menawan kerusi-kerusi bandaran, DAP dan GERAKAN dengan ‘kerjasama’ beberapa parti lain, termasuklah NGO serta entiti yang mengawalselia perjalanan sekolah-sekolah vernakular membangkitkan kempen HALAU MELAYU BALIK KAMPUNG.
Pada ketika itu, gerakan menentang Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan begitu berleluasa. Malaysian Malaysia yang merupakan propaganda PAP meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Dan apabila PAP disingkirkan dan Singapura dikeluarkan dari Malaysia, saki-baki manusia yang sebangsa dan sefikiran dengan Lee Kuan Yew melihat ruang yang ditinggalkan. Mereka perlu mengambil kesempatan yang ditinggalkan itu dan mengisinya.
Puncanya mudah… kalau Lee Kuan Yew berjaya, mengapa pula mereka mesti gagal?
Dan tindakan-tindakan tegas yang diambil oleh Tun Abdul Razak selepas itu, bukan sahaja menggagalkan cita-cita DAP yang merupakan peninggalan PAP, ditambah pula dengan pengukuhan Bahasa Melayu, kedudukan Islam selain penguatkuasaan terhadap anasir-anasir subversif yang cuba menimbulkan kekacauan menerusi kebencian kaum dan agama, menutup mulut mereka untuk beberapa ketika.
Lim Kit Siang sendiri terperosok dalam kandang ISA selama beberapa tahun dan selepas keluar, dia kelihatan ‘baik’ sedikit sehinggalah pada zaman Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri!
Apa yang berlaku sekarang, sebenarnya adalah pengulangan peristiwa pada tahun 1969. Bezanya kali ini ialah, subversif kali ini lebih berani dan lebih terbuka, memandangkan mereka mendapat sokongan Melayu dan puak-puak yang mengaku beragama Islam.
Sehingga kini, umat Islam masih tidak melihat sebarang tindakan konkrit yang diambil oleh kerajaan Najib Abdul Razak, sebaliknya Najib Abdul Razak cuba mengatasi masalah-masalah ini dengan cara bertolak ansur dan berlembut hati selain ‘merasuah’ dengan pelbagai kemudahan serta peruntukan untuk mengambil hati puak-puak yang terbabit.
Namun berjayakah kaedah yang diambil oleh kerajaan sekarang? Pada ketika Pakatan Rakyat sedang bermain sentimen kebencian agama, apakah kerajaan yang ada, lebih gemar menjadi pendiam kerana bimbang dicop menggunakan segala kemudahan dan media untuk bersikap RASIS dan anti agama lain?… tuduhan yang sebenarnya sudah pun dimulakan semenjak PRU12 walaupun hakikatnya DAP dan puak Pakatan Rakyat yang sangat memanipulasi agama untuk kepentingan politik mereka?

Orang Emas Ditangkap



“Saya tak tahu langsung pekerjaan yang saya buat ini sebenarnya salah. Kalau saya tahu, saya tak akan ambil risiko untuk melakukan kerja ini,” kata ‘orang emas’ yang ditahan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan dalam satu operasi di Bukit Bintang, di sini, jam 9 malam kelmarin.
Dia yang mahu dikenali sebagai Elvis, 42, berkata menjadi ‘orang emas’ atau ‘Gold Man’ adalah sumber rezekinya dan pendapatan diperoleh agak memuaskan serta mampu menampung isteri dan dua anak berusia dua bulan dan tiga tahun yang tinggal di Ipoh, Perak. “Saya diberi jaminan oleh rakan bahawa pekerjaan ini tidak salah dan pihak berkuasa tidak akan mengganggu serta dijanjikan pulangan pendapatan dengan sekelip mata.
“Tanpa berfikir panjang, saya membeli tiket ke Kuala Lumpur seminggu lalu. Ini hari keempat saya bekerja sebagai Gold Man. Tidak sangka akan ditahan pihak berkuasa,” katanya.
Elvis berkata, kini dia risau memikirkan nasib isteri dan anaknya jika kesalahan yang dilakukan akan menyebabkannya didakwa serta ditahan dalam tempoh yang agak lama.
“Saya buntu memikirkan nasib isteri dan anak yang masih kecil, bagaimana isteri akan mencari wang untuk menampung kehidupan mereka kerana selama ini dia tidak pernah bekerja,” katanya.
Katanya, sepanjang empat hari melakukan pekerjaan itu dia mampu memperoleh pendapatan antara RM100 dan RM200 dalam sehari.Apa yang dilakukannya hanyalah berdiri dengan meletakkan satu tin kosong dan mengharap simpati orang ramai memasukkan duit bagi membolehkannya membuat pelbagai gaya sambil orang ramai merakam gambar bersamanya.
Elvis berkata, selepas mengetahui apa dilakukannya menyalahi undang-undang dia menyesal dan akan lebih berhati-hati memilih pekerjaan pada masa hadapan. Sementara itu, Ketua Bahagian Warga Tua dan Keluarga JKM Wilayah Persekutuan, Mujah Hamat berkata, kegiatan Elvis yang meraih simpati agar diberikan sumbangan kewangan dianggap sebagai mengemis.

Sunday, August 14

Kenyataan Jamil Khir dalam isu larangan bacaan Al Quran guna pembesar suara



GURUN, 14 Ogos – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedia berbincang dengan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang bagi menangani isu salah faham fatwa yang mengarahkan pembesar suara tidak digunakan untuk memperdengarkan bacaan Al-Quran sebelum waktu Subuh di negeri itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pihaknya akan meminta Jakim membincangkan permasalahan itu kerana terdapat perkara yang perlu diselesaikan pada peringkat pentadbiran terlebih dahulu.

”Kita minta Jakim memanjangkan perkara ini untuk diperbincangkan bersama sebab ada perkara-perkara yang perlu kita selesaikan pada pentadbiran yang bukan memerlukan kepada muzakarah ataupun fatwa,” katanya kepada pemberita pada Majlis Iftar Perdana bersama Menteri di Surau Kampung Kilang Ketapan, di sini, semalam.

Beliau berkata isu azan itu juga wajar dibahaskan dalam perbincangan Muzakarah Fatwa agar dapat memberi manfaat kepada seluruh umat Islam di negara ini.

“Saya ada berbincang dengan Pengerusi Majlis Fatwa, hal-hal yang seperti ini elok juga dibahaskan supaya bukan hanya satu pandangan negeri, tetapi diangkat untuk pandangan semua pihak agar sebarang persoalan dapat kita putuskan dengan kebijaksanaan yang boleh berikan manfaat kepada semua umat Islam,” katanya.

Jamil berkata masyarakat juga perlu memahami situasi yang berlaku di Pulau Pinang itu merupakan keputusan daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri dan ia berbeza dengan peringkat pusat.

Beliau berkata pada peringkat pusat terdapat Muzakarah Fatwa dan Majlis Fatwa yang masing-masing mempunyai peranan berbeza.

“Majlis Fatwa kita hanya bersidang pada perkara yang berkaitan dengan keperluan terutamanya oleh pihak negeri, Raja-raja (yang) memohon untuk kita membuat satu pandangan dan keputusan pada suatu hukum.

“Muzakarah Fatwa pula membincangkan beberapa perkara yang menjadi persoalan ataupun mencari hal-hal yang berlaku di kalangan umat Islam yang memerlukan kepada pandangan daripada para ulama,” katanya.

Video Ini Bakal Menghancurkan MalaysiaKini.


fuhh video ini bakal meletupkan pejabat malaysiakini dan merangkapkan pembohongan yang dilakukan oleh malaysiakini.Pengakuan MISMAH yang semua kenal,tunggu lepas nie apa yang depa pakat dok nak spin.ternyata malaysiakini memang tak boleh dipercayai.Apa lagiyang diperlukan pihak yang berkenaan ambil tindakkan terhadap malaysiakini yang dok pembohong.

Dr Asri,Apa hang Dok mengarut nie?



Kenyataan di atas keluar dari mulut bekas Mufti Perlis yang menunjukkan sokongannya terhadap “hukum” pejabat Mufti Pulau Pinang yang mengeluarkan fatwa meng”haram”kan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara di masjid-masjid sekitar negeri itu.



Barulah saya tahu bahawa membaca Al-Quran sebelum azan melalui pembesar suara adalah “haram”. Maafkan saya, saya tak tahu akan “hukum” sebegitu sebelum ini. Saya ingatkan hukumnya “harus”. Iyalah, majoriti masjid-masjid di seluruh Malaysia setahu saya mengamalkan bacaan ayat suci Al-Quran sebelum masuk waktu solat dan sebelum azan. Maafkan saya atas “kejahilan” itu…
Mungkin bagi Dr. Asri dan Pejabat Mufti Pulau Pinang, mereka setuju dengan fatwa bahawa bacaan Al-Quran sebegitu “HARAM” hukumnya. Jika begitu, apakah masjid-masjid di negeri lain di bawah kuasa pejabat mufti lain berpendapat bahawa ia “HARAM” juga? Bila pula mereka nak “HARAM”kan bacaan Al-Quran sebegitu di negeri mereka?
Menurut Dr. Asri, fatwa tersebut adalah “arahan Rasulullah SAW”. Begitu rupanya. Tapi mengapa baru sekarang Dr. Asri katakan ia adalah arahan Baginda Rasulullah SAW? Semasa dia menjadi Mufti Perlis dahulu, masjid-masjid di Perlis juga mengalunkan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara sebelum azan.
Mengapa dia tidak “fatwa”kan tindakan itu sebagai “HARAM” ketika itu? Apakah kini Dr. Asri “baru terima” arahan tersebut dari Rasulullah SAW? Dulu dia “belum terima”
arahan Rasulullah SAW lagi? Begitu? Bila masanya Rasulullah SAW bertemu dengan Dr. Asri? Melalui mimpi saadiq?
Saya tidaklah tinggi sangat ilmu seperti Dr. Asri. Namun, saya tidaklah sejahil yang disangkakan. Namun saya mengerti dan faham bahawa hukum Allah itu universal dan relevan sepanjang zaman. Saya fikir, mungkin Dr. Asri boleh fatwakan “HARAM MEMBACA AL-QURAN DI PEMBESAR SUARA” ke seluruh dunia termasuk di Masjidil Haram, Masjid An-Nabawi dan sebagainya. Maklumlah, Dr. Asri “baru terima arahan” dari Rasulullah SAW!
Justeru itu, memandangkan Dr. Asri menyatakan bahawa tindakan meng”haram”kan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara itu sebagai “arahan dari Rasulullah SAW”, maka saya bolehlah kategorikan Dr. Asri sebagai seorang ulama bertaraf “auliya”. Bukan senang nak jumpa seorang “wali” di zaman ini. Mungkin Dr. Asri adalah salah seorang darinya.
Sejak bergelar “Prof. Madya”, Dr. Asri dilihat sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan kontroversi kepada dikhalayak umum. Adakalanya, bertentangan arus dengan pendapat ulama-ulama lain, sama ada pro-kerajaan mahupun pro-pembangkang. Kadangkala, beliau seolah-olah dilihat cuba “bermain politik” dengan kenyataan-kenyataannya itu. Molekkah seorang ilmuwan Islam campur tangan dan bermain politik sebegitu?
Sebagai contohnya, Dr. Asri cuba campur tangan tentang hal ehwal agama Islam yang berlaku di Selangor dalam isu pemeriksaan JAIS terhadap Gereja Methodist Damansara Utama. Selamba sahaja Dr. Asri mengeluarkan “fatwa”nya dengan menyifatkan tindakan JAIS itu tidak berasas, melampau dan sebagainya.
Persoalannya, apakah Dr. Asri tahu “hujung pangkal” maslahat itu atau hanya mendengar dari laporan portal pembangkang, Malaysiakini dan Malaysian Insider sahaja? Adilkah bergitu? Sudahkah Dr. Asri mendengar penjelasan dari JAIS sendiri? Atau apakah Dr. Asri tahu tentang apa yang berlaku dan sebab musabab hingga JAIS terpaksa bertindak begitu? Apakah Dr. Asri fikir pihak JAIS sekadar suka-suka bertindak begitu untuk mencari publisiti murahan seperti yang selalu dilakukan olehnya?
Kini, setelah kisah sebenar terungkai mengenai tindakan JAIS itu, Dr. Asri masih lagi mempertahankan kenyataannya yang menyebelahi Gereja “haram” itu? Saya curiga, apakah Dr. Asri ini seorang ilmuwan yang mempejuangkan Islam atau sebaliknya? Apakah beliau suka melihat umat Islam di negara ini murtad dengan sewenang-wenangnya? Sebaliknya, sudah berapa ribu orang penganut Kristian yang sudah diIslamkan oleh Dr. Asri selama ini? Dikala para ulama lain sedang berusaha menyebarkan dakwah Islam kepada bukan Islam, Dr. Asri pula sebok mempertahankan mubaligh Kristian? Begitukah sifat seorang yang cintakan Islam?
Saya enggan banyak bicara lagi mengenai Dr. Asri. Lagipun, saya sedar bahawa ilmu agama saya tidaklah sehebat Dr. Asri. Namun dengan asas Islam yang ada, insyaAllah saya akan terus memperjuangkan Islam dan mempertahankan agama saya dan saudara-saudara saya dari di”pancing” oleh mubaligh Kristian yang cuba mengambil kesempatan itu.
Cuma, saya hanya ada satu soalan untuk Dr. Asri iaitu “BILA NAK BERTANDING PILIHANRAYA?”. Harap Dr. Asri yang gemarkan publisiti dengan kupasan agama “separuh masak” ini dapat menjawabnya. Wallahua’alam.

PAS Pulau Pinang Akan lenyap.


Ini adalah luahan rasa seorang otai PAS kat Penang,Adakah ini benar atau ada agenda disebaliknya MKP tidak pasti.Kami berbual setelah selesai program yang dibuat oleh satu NGO yang agak tersohor di Penang nie,Kesempatan diambil bagi menyelidik apa yang berlaku dengan isu laungan azan yang diFatwakan oleh JHEAIPP ditidak membenarkan lagi bacaan surah pada Subuh yang telah lama diamalkan diPenang.Suara akar umbi tidak lagi diambil peduli oleh pucuk pimpinan yang sekarang dilihat setelah mempunyai kuasa dan pengaruh diberikan oleh DAP.ternyata PAS Penang telah lari lari dari Perjuangan sebenar dan tidak lagi mempertahankan ISLAM akan tetapi lebih kepada kebajikan dan kuasa.

Mulanya nak korek lebih lagi akan tetapi satu kawan yang bermulut neraka telah menemplak otai tersebut dengan berkata "tu la hampa nak try sangat ambil padan muka hampa la umat islam la nie tak payah mengaji pada waktu subuh kalau nak mengaji pakat pakai sound proof.Kami nie hampa kata tak pi sembahyang yang dok pi hampa semua aja siang dan malam"lepas pada tue MKP menasihatkan rakan tersebut supaya beredar supaya tidak lagi mengeruhkan keadaan.Ada benarnya katanya akan ttapi kita sebagai manusia ingin menjaga keharmonian bermasyarakat kena hormat jualah otai PAS trsebut lagipun PAkcik nie telah lanjut usia.

Berbalik kepada kisah tadi pada kelmarin mereka telah membuat demontrasi yang menyokong Hassan ALi bertempat di Masjid Simpang Enam berdekatan Komtar.Bagi ini adalah langkah yang bijak untuk melenyapkan DAP dari muka bumi Pulau pinang ini.Soalan maut MKP tanya dekat otai nie,dah tak suka dekat pimpinan PAS yang sekarang nie dok ikut telunjuk DAP apa kata kita kona Parti Lain.UMNO la.Jawapan tidak diberikan dan nampaknya Beliau diam seribu bahasa dan satu yang ajaib muncul dari mulutnya nanti lah Pakcik fikirkan!!!!!!!!!!!MKP berkata dalam hati kata nie ada peluang untuk masuk jarum bila ada peluang.Dan perbincangan kami berakhir situ dan masa telah lewat.Setelah selesai bersalam MKP beredar dengan hati yang agak gembira dan tersenyum sendirian.  

Saturday, August 13

Kerajaan P Pinang tidak sensitif agama Islam.



Arahan pihak berkuasa agama Islam di Pulau Pinang yang melarang penggunaan pembesar suara ketika bacaan al-Quran pada waktu Subuh adalah sesuatu yang tidak wajar dan pelik. Sepatutnya Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) menggalakkan lagi bacaan al-Quran dan membenarkan ia berkumandang di udara terutama pada Ramadan, bulan yang suci dan mulia ini, bukan sebaliknya menegah amalan baik berkenaan.


Arahan larangan menggunakan pembesar suara itu mungkin hanya wajar dihadkan di tempat tertentu saja, seperti berdekatan hospital kerana dibimbangi boleh mengganggu pesakit atau sebab lain yang munasabah. Namun, ia tidak perlu dikuatkuasakan atau ditetapkan sebagai fatwa dan meliputi semua tempat. Lara-ngan itu sudah tentu menimbulkan kekecewaan umat Islam, khususnya di Pulau Pinang kerana ia dilakukan dengan mengejut, seolah-olah ada arahan pihak tertentu. 


Alasan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang ialah penggunaan pembesar suara boleh mengganggu orang lain, sama ada berada di dalam dan luar masjid demi maslahah ummah atau kepentingan penganut agama lain.Berikut adalah kenyataan yang diberikan oleh Mantan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri Pulau Pinang



BAGAN DATOH 13 Ogos – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, tindakan Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan masjid dan surau menghentikan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh di negeri itu tidak akan berlaku jika kerajaan negeri Pulau Pinang sensitif terhadap agama Islam.
Beliau berkata, perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam.


"Saya amat dukacita fatwa yang dikeluarkan oleh JHEAIPP yang selama ini tidak ada sebarang kajian dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai larangan itu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Ahmad Zahid berkata, larangan yang dikeluarkan oleh JHEAIPP itu merupakan arahan daripada pentadbiran kerajaan negeri.


Beliau berkata, kerajaan negeri Pulau Pinang seharusnya merujuk fatwa itu kepada Yang Di-Pertuan Agong selaku ketua agama.


Katanya, apa yang dikhuatiri sekarang ialah larangan tersebut akan menjadi ikutan kepada negeri-negeri lain yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. – Bernama

Isu Larangan Bacaan Al-Quran.Adakah ia telah mendapatkan Perkenaan Agong?



Fatwa yang dikeluarkan oleh jabatan agama kerajaan DAP Pulau Pinang sangat meragukan kewujudan dan protokolnya. oleh kerana itu, kita tidak elakkan bahawa terdapat anasir luar yang menekan JAIPP untuk mengeluarkan fatwa tersebut.


kita merujuk kepada surat pekeliling tersebut dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang (2004), ternyata bahawa keputusan JAIPP tentang fatwa tersebut tidak mengikut prosedur yang betul.

Seksyen 48 : Tatacara pembuatan fatwa jelas menunjukkan bahawa Majlis Fatwa negeri MESTI dipersembahkan kepada Yang Di-Pertuan Agung untuk mendapat perkenan baginda. 
Yang menjadi musykilnya, apakah Majlis Fatwa Negeri telah mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung sebelum mewartakan fatwa ini? 


Jika merujuk kepada surat pekeliling itu, tiada klaus yang mengatakan bahawa pihak Majlis telah dan mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung!

Yang menariknya ialah jika mendapat perkenan baginda, Majlis Fatwa Negeri hendaklah MEMAKLUMKAN KERAJAAN NEGERI sebelum di siarkan di dalam Warta!
 



Jika benar Majlis Fatwa Negeri mengikut prosedur yang betul merujuk di atas, Majlis Fatwa Negeri sudah pasti telah memaklumkan kepada Exco Agama Islam Negeri iaitu Malik Itik.

Tetapi Malik Kassim menafikan beliau tahu menahu tentang fatwa tersebut! Kenyataan beliau sungguh memalukan kerana Enakmen Agama Islam jelas menunjukkan kerajaan negeri akan dimaklumkan.

Apa yang terjadi Malik itik hang dok main drama apa?

Dalam konteks ini sahaja rakyat akan membuat andaian bahawa Malik Kassim adalah seorang Exco Agama Islam yang tidak buat kerja beliau!

Malah, yang menghairankan ialah Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan bahawa pembacaan Al-Quran seperti memasang pita rakaman menggunakan pembesar suara sebelum sembahyang tidak terlarang sama sekali kecuali jika mengganggu orang yang sedang beribadah. 

Fatwa Kebangsaan itu selaraskan dengan hadis Nabi SAW yang digunakan oleh jabatan kerajaan DAP Pulau Pinang di mana hadis tersebut melarang kita meninggi suara bacaan Al-Quran sehingga menganggu orang lain yang sedang beribadah di dalam masjid tersebut!

Kenapa Fatwa Negeri tidak merujuk sahaja kepada fatwa Kebangsaan? Apakah terdapat perubahan di dalam fatwa tesebut? 

Malah secara logiknyaselama ini rakyat Pulau Pinang tolerans tentang isu ini. Kita menerima hak agama masing-masing. Sama seperti orang Islam Pulau Pinang perlu tolerans dengan konsert Hungry Ghost , bau-bauan dan mentera kuil-kuil.

Sikap toleransi itu menjadi sebahagian daripada perjalanan hidup kita tanpa rumit sehinggalah lahanat ketua menteri RM100 DAP Melaka mengambil alih kerajaan negeri ini! 

Ironinya, mereka yang membuat komplen tidak mungkin datang dari orang Islam itu sendiri tetapi bangsa lain.

Dan jika Lim Guan Eng terlalu bersifat populis selama ini, kita tidak dapat mengelak daripada memikirkan ada pihak yang berdehem dan menekan di belakang JAIPP kerana mahu menjaga hati pengundi-pengundi bukan Islam! 

Tan Sri Musa Hassan buat Anwar dan peguamnya bengang..!



Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, melalui arahannya kepada pendakwaraya telah memanggil bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, untuk ditemubual oleh barisan pembelaan Anwar Ibrahim bagi kes perbicaraannya yang dituduh meliwat Saiful Bukhari Azlan.

Tan Sri Musa Hasan yang sememangnya seorang yang mematuhi perintah mahkamah untuk hadir ke mahkamah, tampil pagi-pagi lagi untuk tujuan tersebut. Namun bagaimanapun, Tan Sri Musa Hasan yang pada mulanya berniat untuk membenarkan dirinya ditemuduga, membatalkan hasratnya itu kerana dikhabarkan kepadanya bahawa seorang manusia itu turut hadir dalam sesi tersebut.

Orang tersebut, tidak lain tidak bukan ialah Anwar bin Ibrahim. Memandangkan Tan Sri Musa Hasan membatalkan niatnya untuk setuju ditemuduga, maka tindakan tersebut telah memberangkan peguam Anwar, S. N. Nair. Dalam kenyataan medianya, peguam Anwar itu menyatakan bekas Ketua Polis Negara itu seolah-olah tidak mahu bekerjasama dan “takut” kepada Anwar. Mengejutkan, dia juga mendakwa Tan Sri Musa tidak hadir ke mahkamah!



Menurut Tan Sri Musa, beliau sahkan bahawa jasad dan ruhnya berada di mahkamah pagi semalam untuk ditemubual. Penjelasan ini menafikan kenyataan peguam Anwar dan membuktikan mereka “ter”bohong akibat tidak dapat menahan diri yang geram pada Tan Sri Musa.

Menurut Tan Sri Musa, dia bertindak membatalkan sesi temubual itu memandangkan kehadiran tertuduh, iaitu Anwar Ibrahim, di dalam sesi tersebut. Sedangkan beliau mendakwa bahawa selalunya Orang Kena Tuduh (OKT) tidak sepatutnya berada sama di dalam sesi temubual bersama saksi kerana ia mampu mengancam, mengugut dan menggangu emosi serta mempengaruhi kenyataan saksi tersebut.

Selain itu, Tan Sri Musa juga memberitahu bahawa tidak ada sebarang bentuk undang-undang yang mewajibkan saksi untuk ditemubual untuk perbicaraan mana-mana kes. Tiada sebarang peruntukan undang-undang pun! Lagipun, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Zabidin Mohd Diah hanya mengeluarkan perintah untuk hadir ke mahkamah kepada saksi sahaja.

Menurut perintah mahkamah itu, beliau menjelaskan bahawa kehadiran saksi ke mahkamah adalah wajib. Tujuan saksi ke mahkamah adalah untuk ditanya sama ada mereka setuju atau tidak untuk ditemubual. Sekiranya mereka bersetuju, maka barulah mereka akan ditemubual. Namun, sekiranya mereka tidak bersetuju, maka siapa pun tak boleh paksa mereka untuk ditemubual.

Justeru itu, tidak menjadi satu kesalahan pun pada tindakan Tan Sri Musa Hasan itu. Beliau balik kerana tidak setuju ditemubual. Beliau tidak setuju ditemubual kerana Anwar menegaskan bahawa dia akan turut serta dalam temubual itu. Jadi, ia bukan salah Tan Sri Musa. Yang Anwar sebok nak join temuduga tu apasal?

Diarah kosongkan rumah



Dua keluarga yang masih menetap di Kampung Pokok Asam, Jelutong diarahkan pemaju mengosongkan kediaman masing-masing dalam tempoh sebulan bermula 1 Ogos lalu.

Penduduk, Zarus Yusuf, 48, berkata, dia berasa kesal dengan tindakan itu di mana semua janji yang ditabur pemaju tidak ditunaikan.

“Pada mulanya, saya ditawarkan sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT), namun saya terpaksa menolaknya kerana rumah itu bermasalah dan mereka telah menukarkan rumah di tingkat yang berlainan , namun sebelum kami dibenarkan masuk mereka berjanji untuk memperbaiki rumah terbabit, apa yang lebih mengecewakan sehingga sekarang tiada sebarang berita yang diterima.

“Bapa saya, Yusuf Husain, 76, juga dijanjikan pampasan sebuah rumah, walaupun dia (bapa) telah pergi untuk melihat rumah, sehingga sekarang sudah enam bulan masih belum ada berita yang menggembirakan,” katanya.

Menurutnya, surat guaman yang disampaikan kepada mereka bukan diberikan kepada mereka secara rasmi sebaliknya hanya diletakkan di hadapan pintu rumah.

“Dalam pada masa yang sama, saya telah menerima tawaran rumah daripada Koperasi Tunas Muda Sungai Ara Berhad dan sedang menunggu Perakuan Pekerjaan (OC ) yang dijangka diperoleh sama ada hujung tahun ini atau awal tahun hadapan.

“Saya bersedia untuk berpindah, tetapi di mana kami nak tinggal , lagipun sekarang bulan Ramadan, semua orang sibuk menjalankan ibadah puasa kami sekeluarga terpaksa menunggu masa rumah kami dirobohkan,” katanya.

Zarus berkata, permohonan kebenaran merancang untuk merobohkan unit rumah yang sedia ada dan cadangan kemajuan telah ditolak oleh Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) pada zaman pemerintahan BN tetapi selepas PR mengambil alih semuanya diterima.

“Kami seperti diugut ekoran ada pihak ketiga yang datang dan menyuruh kami mengosongkan kediaman walaupun belum menerima sebarang pampasan, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Jelutong pula hanya menjadi orang tengah dan lebih memihak kepada pemaju,” katanya.

Zul Nordin Demo Anti Murtad


Demo Petang tadi,ucapan Zulkifli Nordin yang pedas dan berapi menghentam PAS dan pucuk pimpinan hingga ke Pemuda PAS yang diam seribu bahasa dalam konflik ini.

Friday, August 12

Malik ITIK Dah KELEPIAQ,



Malik Itik dah buat penafian tentang isu Pengunaan pembesar suara yang dok hangat sekarang ini.Ternyata beliau sebagai exco yang diberi amanah dan membuat penafian awal mengenai isu ini.hampa tengok sendiri apa yang dinyatakan oleh beliau pada sidang media tersebut. 






Kenyataan Media

Exco Hal Ehwal Agama Islam, Pulau Pinang

YB Abdul Malik Kassim, 12 Ogos 2011

PIMPINAN KERAJAAN NEGERI TIDAK CAMPUR TANGAN KEPUTUSAN MAJLIS FATWA NEGERI BERHUBUNG ISU LARANGAN PENGGUNAAN PEMBESAR SUARA SEBELUM SUBUH

Pimpinan Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak pernah campur tangan dalam sebarang keputusan Majlis Fatwa Negeri yang dipengerusikan oleh Mufti Negeri Sahibul Samahah Datuk Seri Haji Hassan Ahmad dan dianggotai oleh para ulamak, professional agama, serta wakil daripada istana.

Saya hanya mengetahui keputusan Majlis Fatwa berhubung larangan menggunakan pembesar suara sebelum subuh, berdasarkan laporan akhbar yang disiarkan pada hari ini.
Justeru, saya menolak dengan sekeras-kerasnya tohmahan pihak yang mengaitkan pimpinan kerajaan negeri terlibat dengan keputusan Majlis Fatwa tersebut.

Namun begitu, kerajaan Negeri Pulau Pinang menghormati keputusan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang bil. 2/2011 yang bersidang pada 7 April 2011, mengenai hukum membaca Al-Quran sebelum subuh dengan menggunakan pembesar suara.

Mesyuarat Majlis Fatwa Bilangan 2/2011, yang dipengerusikan Mufti Negeri Pulau Pinang kemudiannya telah disahkan di dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Bil.3/2011 pada 6 Jun 2011 memutuskan bahawa bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara dari surau dan masjid
sebelum waktu subuh adalah dilarang menurut Hukum Syara'.

Namun, kerajaan negeri berpendirian pentadbiran masjid dan surau boleh
mempertimbangkan sama ada mahu meneruskan tradisi dan amalan sedia ada atau sebaliknya, setelah menerima pemberitahuan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam ( JHEAIPP) tentang keputusan Jawatankuasa Fatwa.

Sungguhpun begitu, sebagai pentadbir institusi agama, mereka sewajarnya menghormati keputusan Majlis Fatwa yang membuat keputusan berdasarkan hukum Islam, tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

Majlis Fatwa memutuskan bahawa perbuatan tersebut boleh mengganggu orang lain sama ada yang berada di dalam atau di luar masjid demi maslahah ummah. Ini berdasarkan hadis dan dalil yang berkaitan, bermaksud…

"Daripada Abi Sa'id al-Khudri berkata ia : ketika Nabi s.a.w beriktikaf ( beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda : Ketahuilah setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain dan jangan kamu mengangkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat." ( sunan Abi Daud, hadis ke 1332, juzuk 2, cet. Dar al Hadis)

Keputusan tersebut kemudiannya telah dimaklumkan kepada JHEAIPP pada 12 Julai 2011 untuk tindakan selanjutnya.

Saya yakin, demi kepentingan politik sempit pihak-pihak tertentu akan mengambil peluang mengekploitasi keputusan majlis fatwa tersebut. Pihak berkenaan pastinya akan menabur fitnah kononnya kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang anti-Islam.

Dalam semangat Ramadan Al-Mubarak ini, demi kepentingan umat Islam, kerajaan negeri sentiasa membuka pintu rundingan dan mengalu-alukan muzakarah dan perbincangan dengan mana-mana pihak bagi memartabatkan Islam di negeri bertuah ini.

Malah, saya mengalu-alukan pihak yang tidak bersetuju dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa bermuzakarah dengan pihak terbabit dalam semangat saudara seagama.

TAHNIAH DAP:AL-Quran Waktu Subuh,



Bekas Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairudin amat terkejut, kecewa dan marah dengan tindakan samberono Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) yang mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh.

Katanya, beliau berasa musykil dengan keputusan tersebut kerana tidak yakin bahawa JHEAIPP akan mengeluarkan arahan sedemikian kecuali ada tangan-tangan ghaib yang melakukannya tanpa kerelaan dari jabatan tersebut.

“Saya percaya bahawa wujudnya tekanan daripada pihak lain sehinggakan JHEAIPP terpaksa akur dan mengeluarkan arahan sedemikian sedangkan dalil yang diberikan boleh diperbincangkan,” katanya

Beliau yang juga bekas Exco Hal Ehwal Agama Islam di negeri tersebut melihat alasan yang diberikan untuk membolehkan larangan tersebut bukanlah sesuatu yang munasabah kerana ada dalil lain yang boleh digunapakai.

Larangan tersebut dibuat atas alasan bahawa amalan bacaan al-Quran bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.

“Sudah lebih beratus tahun amalan ini dilakukan oleh umat Islam dan ia bukan hanya tertakluk di Pulau Pinang saja tetapi di seluruh Malaysia. Tambahan pula amalan ini tidak pernah dipertikaikan oleh mana-maan pihak kerana ia telah dianggap sebagai adat setempat yang membawa kebaikan.

“Dengan adanya bacaan al-Quran sebelum subuh, ia dapat memberi makluman bahawa waktu Subuh semakin hampir apatah lagi dalam bulan Ramadan ini, ia mengingatkan bahawa waktu imsyak juga akan berakhir,” katanya lagi.

Tegas beliau, sekiranya benar bahawa amalan tersebut adalah bertentangan dengan hukum syarak maka tentulah akan ada teguran oleh para ulama-ulama terdahulu yang tentunya lebih arif berkaitan hal tersebut.

“Jika bacaan al-Quran ini ditolak dalam Islam kenapa tidak ada apa-apa tindakan oleh para ulama malah mustahil mereka yang berpendidikan lebih tingga dan tahu hukum-hakam dalam Islam akan membiarkan kepincangan sedemikian atas agama tersebut.”

Jelasnya lagi, kekecewaannya berhubung perkara tersebut semakin tebal apabila Exco Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim yang memberikan jawapan mengelak seakan tidak bersedia bagi memberikan ulasan berkaitan isu tersebut.

“Itulah padahnya meletakkan orang yang jahil seperti Abdul Malik dalam bidang yang seharusnya disandang oleh orang bertauliah dan berkredibiliti kerana saya tahu bahawa Abdul Malik tidak mempunyai latar belakang yang boleh melayakkannya menjawat Exco ini,” katanya.

Tegasnya, ini adalah antara usaha terancang pihak tertentu yang berselindung dalam politik bagi menghina Islam dan meletakkan bangsa Melayu dalam kedudukan yang amat rendah.

“Kita lihat bagaimana isu pembaptisan yang berlaku di gereja Selangor yang dengan mudah membuat Menteri Besarnya memohon maaf kepada paderinya sedangkan JAIS belum pun memberikan sebarang laporan.

“Agenda terancang mereka ini kemudian disambung dengan keputusan oleh JHEAIPP kerana mahu memberikan tekanan dan penghinaan kepada bangsa Melayu dan pastinya inilah kejayaan Dap,” tegasnya.

Terang beliau, secara jelas telah terbukti bahawa Dap adalah parti politik yang anti Islam dan anti Melayu sejak tahun 1969 lagi dan ia berlarutan sehingga hari ini.

“Dap ini masih sama dari dahulu hingga sekarang cuma formula politiknya hari ini dijelmakan dalam hubungan diplomatik yang akrab dengan kononnya berbaik-baik dalam pakatan Pas dan PKR tetapi agenda mereka tetap sama.”

Sehubungan itu, beliau menuntut Majlis Fatwa Kebangsaan dan menyeru semua ulama-ulama seluruh negara untuk bersatu dan bersama-sama memberikan keputusan yang sewajarnya berlandaskan kepada dalil yang kukuh demi kepentingan ummah. 

Thursday, August 11

Umno Taja Tiket Penerbangan Keluarga Muhd Asyraf



KUALA LUMPUR: Umno akan menaja tiga tiket penerbangan untuk membolehkan keluarga pelajar Malaysia tajaan Mara, Muhammad Asyraf Haziq yang cedera dalam rusuhan di United Kindgom, Selasa lepas ke London.
Ketua Penerangannya, Datuk Ahmad Maslan berkata Umno akan turut menaja kos penginapan serta makan minum ahli keluarga Muhammad Asyraf ketika berada di London yang akan diuruskan sepenuhnya oleh Kelab Umno di sana.
"Umno berasa sedih dengan apa yang berlaku di London, sebab itu kita merasa terpanggil untuk membantu, keluarga Muhammad Asyraf untuk membolehkan mereka melawat anak mereka di sana.
"Mereka pun bukan daripada keluarga berada jadi kita tampil untuk bantu, insya-Allah paling cepat esok pagi mereka akan terbang ke London," katanya kepada pemberita pada sidang media di Menara Dato' Onn di sini, Khamis.
Menurutnya, Umno akan menaja tiga tiket penerbangan untuk ibu Muhammad Asyraf, Maznah Abu Mansor, ayahnya, Mohd Rosli Atan dan adik bongsu Muhammad Asyraf, Muhammad Fitri dengan kos sekitar RM20, 000.

“Kita juga akan memberikan sedikit wang saku kepada keluarga Muhammad Asyraf sebagai persediaan sebelum mereka berlepas ke sana.
Sementara itu, ibu Muhammad Asyraf, Maznah, 45 yang juga seorang guru turut melahirkan rasa terharu dan berterima kasih kepada Umno kerana sudi membantu mereka dari segi kewangan untuk membolehkan dia, suami serta anaknya terbang ke London untuk melihat keadaan Muhammad Asyraf.
“Kami sangat berterima kasih kepada pihak Umno kerana sudi membantu menaja tiket penerbangan kami sekeluarga ke London. Sebelum ini kami telah cuba beberapa saluran lain untuk dapatkan bantuan kewangan tetapi tidak berjaya.
“Alhamdulillah kami bersyukur sebab pihak Umno sudi membantu,” katanya.
Asyraf, 20, pelajar tahun pertama pengajian perakaunan tajaan Mara di Kolej Kaplan, mengalami patah gigi dan cedera di rahang apabila diserang dan disamun sekumpulan lelaki yang dalam rusuhan Isnin lepas di London.
Rusuhan bermula di London beberapa hari lalu selepas seorang lelaki ditembak mati oleh polis di Tottenham, utara London dan merebak ke banyak bandar termasuk Birmingham, Liverpool, Bristol dan Manchester.
MKP kata:UMNO jugak membantu pelajar yang ditimpa malang disana.Lepas nie nak tengok apa kata puak Pakatan Haram.

Sinchew Daily News dah Melampau.



Berikut adalah apa yang ditulis Sinchew Daily News mengenai Hassan Ali dan JAIS... Adakah kerana kebanyakan Melayu tidak membaca akhbar cina, maka sesuka hati mereka menulis tanpa mengambil kira sensitiviti rakyat Melayu lain?

Tertanya-tanya apakah PAS masih ingin bersama DAP dalam Pakatan mereka... Di depan manis tetapi di belakang pisau dihulurkan!!!! 

JAIS-Gereja-Hassan Ali: Bermain Api?


Oleh Lim Swee Guan Timbalan Pengarang Sinchew Daily News Tarikh: 8 Ogos 2011 (Isnin)

JAIS dan Exco Agama Negeri Selangor Hassan Ali adalah ancaman besar bagi Pakatan Rakyat untuk mempertahankan kuasa kerajaan negeri Selangor. Jika tindakan mereka tidak dikawal, mungkin akan berlarutan dan akan berulang berlaku peristiwa seumpama ini, (JAIS) akan berterusan menggeledah majlis jamuan makan malam anjuran gereja-gereja. 
Rekod lepas-lepas JAIS dan Hassan Ali bukannya begitu baik, sebelum ini JAIS pernah mengharamkanpenjualan arak di kedai-kedai serbaguna di kawasan Shah Alam serta melarang pengambilan pekerja-pekerja Islam bekerja di tempat-tempat hiburan yang menjual arak, mereka lakukan tangkapan pada hari Valentine Day, dan menangkap bekas mufti Perlis Dr. Mohd Asri. 
Hassan Ali adalah salah seorang yang berbincang secara sulit dengan UMNO untuk bergabung antara PAS dan UMNO untuk menubuhkan kerajaan negeri Selangor; beliau selalu keluarkan kenyataan-kenyataan yang bertentangan yang membelakangi kerajaan negeri Selangor, apabila MB Selangor berkata tidak mengharamkan menjual tiket judi dalam negeri Selangor, Hassan Ali mahu JAIS dan Exco Agama Negeri Selangor melarang aktiviti penjualan tiket judi. 
Tidak kompromi dan sepakat dalam kerajaan memang lazim berlaku, contohnya isu tentang pemutihan buruh asing, apabila Kementerian Sumber Manusia berkata mahu serahkan urusan itu kepada pihak orang tengah, Kementerian Dalam Negeri pula berkata mereka tidak terima sebarang arahan seumpama itu, tetapi dalam isu dan hal-hal yang lebih besar, mereka boleh bekerjasama dalam satu kumpulan yang membawa muafakat dan pada masa sama mereka boleh mempunyai pendirian yang sama.
Apa yang membuat orang tidak faham di sini, apa yang berlaku pada 3 Ogos itu dimana pihak JAIS menggeledah dan memecah masuk Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC). Selepas selang sehari MB Selangor dalam ucapannya rasa kecewa tentang peristiwa itu dan meminta JAIS ajukan laporan; dan Teresa Kok Suh Sim pula memberitahu, pada hari tersebut semua ahli exco mengadakan perbincangan, Hassan Ali dan Ketua JAIS berkata mereka tidak tahu menahu tentang perkara itu. 
Tidak disangka pada malam hari itu pula Hassan Ali mengeluarkan kenyataan mempertahankan tindakan JAIS itu.
Sebenarnya siapa yang bercakap bohong? Besar kemungkinan kerajaan negeri sudah tidak dapat kawal Hassan Ali lagi. Jabatan Agama Islam Pusat juga mungkin telah nampak bahawa Hassan Ali sudah tidak sehaluan dengan kerajaan negeri Selangor. Dengan itu jawatan pengerusi agama Islam negeri yang disandang beliau ditarik balik, walau bagaimana pun tindakan itu masih tidak mencukupi, sepatutnya mereka lucutkan jawatan Exco Hassan Ali.
Jika Pas mahu ambil jalan tengah, Pas sepatutnya tidak boleh ikut sama rentak mengiyakan tindakan pegawai-pegawai JAIS. Pas sepatunya menjadi salah satu pemimpin dalam agama Islam, sepatutnya Pas mempunyai perhubungan di antara agama lain, tindakan yang mana boleh buat dan yang mana yang dilarang, diperinci dan diperjelaskan dengan teliti, supaya dapat menghalang gangguan dari orang tengah yang mahu merosakkan parti itu, dan pihak luar dikhuatiri dapat ambil kesempatan tarik pengundi yang di tengah-tengah itu.
Sebelum ini, berlaku isu melarang penjualan tiket judi di negeri Kelantan, dan kerajaan Kedah pula keluarkan arahan melarang aktiviti pusat hiburan pada bulan Ramadan (telah ditarik balik), ini menunjukkan bahawa puak konsevatif dalam Pas masih kuat; isu menggeledah gereja itu juga boleh menentukan sama ada Pas boleh lakukan perubahan ataupun tidak. 
Jika ia dapat diselesaikan dengan aman, tindakan Pas barulah tepat, wajar dan akan dapat hasil yang terbaik.
Pegawai-pegawai agama juga perlu disekolahkan, mereka kena faham apa itu maksud penyebaran agama dan apa itu maksud menghadiri aktiviti amal di gereja, mereka tidak sepatutnya memasuki kawasan agama lain untuk laksanakan tugas-tugas mereka. 
Jika di antara agama itu tidak boleh berhubung, jika menghadiri aktiviti NGO dan aktiviti amal, ia bukan sahaja dapat saling memahami antara satu sama lain, jika tindakan itu berlaku ia hanya akan semakin terpisah di antara mereka.
Bayangan-banyangan ini menunjukkan, majlis makan malam itu akan jadi isu politik. Suratkhabar berbahasa Melayu dalam dua tiga hari ini telah membuat liputan mengatakan: “ada pertubuhan yang mengeluarkan peruntukan tarik orang Islam tukar agama”. Ini adalah tuduhan yang agak luar biasa.
Tentang isu Naib Censelor UNiSel letak jawatan, surahkhabar Melayu dalam beberapa hari ini juga asyik menghentam kerajaan negeri Pakatan Rakyat; pihak musuh politik mungkin akan ambil kesempatan menggunakan isu majlis makan malam itu untuk merosakkan Pakatan Rakyat, dan mereka akan dapat raih tiket undi orang-orang Islam.
Isu agama itu sangat sensitif, sepatutnya tidak boleh menggunakan isu agama untuk raih tiket undi, ini adalah martabat paling rendah dalam permainan dan percaturan politik. Jika bermain politik tidak ikut paraturan, umpama mereka ini sedang bermain api.

Laman Web Diwujudkan Sebagai Sokongan Moral Mohd Asyraf Raziq Rosli



Pelajar tajaan MARA, Mohd Asyraf Raziq Rosli yang cedera diserang oleh sekumpulan perusuh di London pada Selasa kini dilaporkan berada dalam keadaan stabil.
Perkembangan terbaru ini dimaklumkan oleh Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir yang kebetulan berada di London dan berpeluang melawat Mohd Asyraf.
Pelajar itu kini sedang dirawat di Royal London Hospital kerana patah rahang. “Mohd Asyraf berada dalam semangat yang sangat tinggi walaupun cedera dan memerlukan pembedahan untuk membetulkan semula rahangnya. Dia kini sudah boleh bercakap semula.
“Bagaimanapun dia masih tidak dapat memberikan gambaran yang jelas mengenai kejadian itu kerana ia berlaku terlalu pantas," kata Mukhriz.
Ibu kepada Mohd Asyraf, Maznah Abu Mansor, 47, berkata, yang dia telah dimaklumkan bahawa pembedahan yang sepatutnya dilakukan ke atas anaknya pada Rabu terpaksa ditunda atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.
Katanya lagi, kawan anaknya, Sheikh Muhammad Faris Jamil Azhar adalah di antara pelajar Universiti Kaplan yang telah dibawa keluar dengan selamat ke Rumah Mara yang terletak di tengah bandar London.
Dalam pada itu, sebuah laman web yang dinamakan “Let’s Do Something Nice For Ashraf” somethingniceforashraf.tumblr.com telah diwujudkan sebagai tanda sokongan kepada pelajar tersebut.
Laman web itu menyeru para pelawat agar melontarkan idea apa yang perlu mereka berikan kepada Mohd Ashraf sebagai tanda sokongan moral.
Dalam perkembangan berkaitan, stesen televisyen Sky News telah melaporkan, pihak berkuasa telah mengenalpasti salah seorang penyerang Mohd Ashraf apabila imejnya dirakamkan oleh CCTV ketika kejadian itu.

Wednesday, August 10

Guan Eng &MalaysiaKini Kantoi Lagi.


Guan Eng Dan malaysiankini dah kantoi dengan angka yang diberikan,Apa dah jadi depa nie dok pembohong tapi tak kena gaya dan telah dibongkar,,,,Malaysiakini menyatakan Guan eng akan membayar 600ringgit bonus raya kepada 7800 kakitangan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Manakala 300  akan diberikan kepada guru KAFA yang mengajar dinegeri ini.Guan eng memang lidah bercabag dan hendak populis dengan memberikan lebih 100ringgit dan Bewak nie suka dengan 100ringgit nie,semua kebajikan yang dia bagi mesti RM100 tak tau pasal paa mungkin angka tue luck bagi dia kot.Bewak nie mesti nak lebih dari PM kita mungkin dengan cara ini membuatkan DAP akan memerintah lagi Penang kot.Tapi apalah sangat dengan Rm100 nie tak banyak pun.

Persoalanya disini dalam malaysiakini Guan Eng akan membelanjakan 3juta bagi bonus duit raya akan tetapi apabila dihitung jumlahnya melebihi dari apa yang dinyatakan. kalau Guan Eng bayar sorang minimum RM 600.., bermakna dia kena habiskan RM 4.68 juta untuk bayar semua 7800 kakitangan awam di Penang..Jadi mana datangnya jumlah RM 3 juta macam yang MalaysiaKini tulis tu..? Lagipun.., pembayaran kepada guru-guru KAFA saja dah mencecah RM 435 ribu untuk 1450 guru di seluruh negeri..Dan kalau dicampur kedua-duanya.., dah berjumlah RM 5.1 juta lebih dimanakah logiknya laporan malaysiakini.



KHALID GAGAP DAPAT HADIAH PENYAPU TANDAS.


Sejumlah 20 orang mewakili dua pertubuhan bukan kerajaan menunjuk perasaan secara aman di hadapan pagar Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini, Rabu. Tindakan itu bertujuan menyokong pihak Jabatan Agama Islam Selangor yang menyerbu Gereja Methodist Damansara Utama Petaling Jaya selepas mendapat maklumat orang Islam menghadiri majlis di situ. -foto BERNAMA

rapid

rapid

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive