Thursday, August 18

Wira Perkasa Pulau Pinang: Isu babi di juadah Ramadan: Star



Wira Perkasa Pulau Pinang telah membakar suratkhabar The Star dihadapan Pejabat pengurusan The Star kerana menyiarkan artikel mengenai berbuka puasa dengan memuatkan berita tentang restoran tidak halal dalam segmen sisipannya.kesalahan akhbar itu berikutan tindakannya yang tidak sensitif kerana menyiarkan artikel berkenaan. terutamanya kerana sisipan itu merupakan ruangan khas bagi memberi panduan dan pilihan kepada umat Islam mengenai restoran untuk berbuka puasa.Tindakkan Kurang ajar pihak the star telah menyakiti hati umat islam dinegara ini.Bagi Wira Perkasa ini tidakkan yang perlu diambil bagi pengajaran bagi pihak yang telah mempermainkan sentiviti umat islam.Ketua Pengarang Akhbar The Star telah dipanggil oleh KDN mengenai isu ini kerana isu ini cukup sensitif kepada umat Islam terutamanya di Malaysia. Beliau pun telah meminta maaf dengan kesilapan yang dilakukan oleh pihak akhbar The Star. Tak kan pihak akhbar tak tahu yang restoran tu tidak halal? Atau pengarang artikel nie memang jenis hentam jer buat cerita? Atau ada motif di sebaliknya?



DAP DAN PROPAGANDA.




depa pasti menyalahkan UMNO/BN.apa punya wakil rakyat macam nie cakap melayu pun tungang-langgang bagaimana beliau berkomunikasi dengan rakyat takkan dengan hanya satu bahasa atau DWI bahasa,Jelas disini beliau pun tergagap apabila memberi kenyataan.Biarlah Polis menjalankan tugas mereka tak payah nak ajar pulak cara penguatkuasa undang-undang menegakkan keadilan.pOLIS telah datang kePremis Tersebut dan akan mendakwa berdasarkan bukti dan fakta.Kurang ilmu sungguh YB DAP nie.Aduan yang bakal dibuat bagi pihak yang tidak berpuas hati tidak akan diberi ruang oleh DAP ini terbukti dan banyak kali dihalang untuk bertemu dengan Ketua Menteri LGE.ADA cerita baru yang akan dihebohkan LGE dengaq kata kena maki apabila hendak memberi bantuan didalam surau Dekat Kampung Melayu Air hitam.tunggu pendedahan selepas ini.

Pas jangan marah Perkasa



PERTUBUHAN Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) mungkin benar apabila mahu mengambil alih tugas mempertahankan kesucian agama Islam selepas Pas dilihat gagal berbuat demikian.

Tetapi Perkasa agak lewat kerana seharusnya ia dilakukan lebih awal lagi kerana Pas sememangnya sudah lama tidak menjadi pejuang Islam sejak bersekongkol dengan Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.

Namun begitu tahniah kepada Perkasa kerana mempunyai keberanian luar biasa untuk berbuat demikian, satu tindakan yang sudah pasti tidak akan dilakukan oleh Pas.

Pas kini perlu mengakui bahawa parti itu bukanlah pejuang Islam malahan mereka tidak boleh marah dengan tindakan Perkasa untuk mengambil alih tugas berkenaan.

Apatah lagi Pas pun sudah mengisytiharkan bahawa mereka kini memperjuangkan negara berkebajikan dan bukanlah penubuhan sebuah negara Islam - satu perjuangan yang menyaksikan ada nyawa yang terkorban kerananya suatu ketika dulu.

Oleh itu mereka tidak boleh marah dengan tindakan Perkasa, sebaliknya Pas perlu berasa senang hati kerana kini bolehlah mereka memberi tumpuan sepenuhnya kepada perjuangan bagi merebut kuasa politik bersama-sama PKR dan DAP.

Pas tidak perlu lagi bersusah payah untuk mencari ayat-ayat al-Quran atau potongan hadis bagi 'menghalalkan' apa juga tindakan mereka dengan kedua-dua parti berkenaan kerana mereka bukan lagi parti yang memperjuangkan Islam.

Impian dan misi Pas sekarang ialah berbincang dengan PKR dan DAP berapakah jumlah kerusi yang harus mereka tandingi, kalau DAP dan PKR mahu dominan, Pas tidak boleh kata apa-apa kerana jika pembangkang menang dalam pilihan raya akan datang, ia bukannya untuk menubuhkan negara Islam.

Kalau Pas dibiarkan dominan sekali pun, Pas tidak ada apa-apa kekuatan untuk mempertahankan Islam kerana kekuatan sebenar terletak di tangan DAP dan PKR. Ia sudah pun berlaku di Kedah dan Selangor pada masa ini.

Tambahan pula ketika ini sudah tidak terdengar lagi suara-suara Pas untuk menegakkan undang-undang syariah di negara ini, sebaliknya lebih kepada corak pemerintahan yang diinginkan oleh DAP dan PKR.

Mungkin Pas akan mendakwa bahawa Perkasa tidak layak untuk memperjuang dan mempertahankan agama Islam kerana mereka bukan parti politik Islam tetapi hanya NGO Melayu.

Soalnya, apakah Pas sebuah parti Islam? Apakah Pas selama ini bertindak sebagai kelompok yang mempertahankan Islam apabila ada tindakan DAP dan PKR yang mengguris perasaan orang Islam?

Islam benarkah Pas yang menolak perpaduan sesama orang Melayu dan umat Islam berbanding dengan Perkasa yang berusaha menyatukan orang Melayu?

Bolehkah Pas mendabik dada sebagai mempertahankan Islam, apabila ada pemimpinnya tidak sehaluan dalam isu-isu berkaitan Islam sejak kebelakangan ini?

Apa yang lebih kita dengar ketika ini ialah keghairahan Pas untuk menuntut sebuah pilihan raya bebas dan adil.

'Perjuangan' ini pada mulanya dicetuskan oleh S.Ambiga - seorang peguam yang menyokong murtad dan pernah mengganggu gugat umat Islam melalui Suruhanjaya Antara Agama.

Tetapi sekarang Pas lebih ke depan menyahut seruan Ambiga, jadi bolehkah Pas mengatakan mereka masih memperjuangkan Islam? Sebagai orang Islam tidakkah Pas sensitif dengan apa yang dilakukan oleh Ambiga sebelum ini, sedangkan Perkasa menentang Ambiga habis-habisan?

Semua itu terjadi kerana Pas secara dasarnya sahaja adalah sebuah parti politik yang ditubuhkan berasingan tetapi tindak-tanduknya tidak bebas kerana segala-galanya ditentukan oleh DAP dan PKR.

Justeru lebih baik menjadi NGO Melayu yang bebas seperti Perkasa berbanding menjadi parti politik yang hanya menjadi 'pak turut' kepada orang lain.

Jika Pas mendakwa di dalam Perkasa tidak ada ulama yang boleh memberikan nasihat berbanding Pas yang mempunyai ramai alim ulama termasuklah adanya Dewan Ulama, kita juga perlu bertanya berfungsikah golongan berkenaan dalam parti itu.

Apakah benar Dewan Ulama Pas mampu mempertahankan kesucian umat Islam sedangkan tindakan mereka lebih banyak 'dirantai' oleh perhitungan politik yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin lain terutamanya daripada golongan bukan ulama.

Berfungsi sangatkah Dewan Ulama dalam menjadi pembimbing kepada Pas supaya tidak meninggalkan landasan perjuangan Islamnya semata-mata kerana mahu merebut kuasa politik?

Kalau betul Dewan Ulama Pas berfungsi, kenapa Pas boleh mengubah dasar perjuangannya daripada negara Islam kepada negara berkebajikan?

Kenapakah keupayaan ulama-ulama Pas ini seolah-olah tidak diiktiraf apabila pemilihan parti itu baru-baru ini menyaksikan golongan berkenaan ditolak habis-habisan bagi jawatan-jawatan utama?

Pas harus ingat untuk memperjuang dan mempertahankan Islam ia bukan soal perlu ada ulama atau tidak dalam sesuatu kelompok itu sebaliknya keazaman dan keikhlasan serta demi mencari keredaan Allah SWT.

Kalau ada berpuluh ribu pun ulama dan cerdik pandai agama dalam sesebuah organisasi tetapi mereka hanya menjadi pemerhati sahaja tiada gunanya juga!

Pas perlu mengakui akibat kerana sikap berpolitik merekalah yang menyebabkan pelbagai pihak terutamanya dalam pembangkang 'naik tocang' dengan melakukan tindakan yang mengganggu-gugat umat Islam dan orang Melayu.

Apa juga tindakan puak berkenaan ia akan dibela oleh 'tok-tok guru' dalam Pas sehingga kesudahannya bukan sahaja umat Islam rugi malahan mereka berpecah belah.

Begitu juga dalam isu terbaru melibatkan sebuah gereja di Damansara Utama, Petaling Jaya, sekali lagi Pas dilihat tidak berupaya melakukan apa-apa biarpun ia berkaitan dengan akidah Islam.

Jika suatu ketika dulu, Pas menuding jari menyalahkan UMNO apabila gejala murtad berlaku tetapi kali ini pemimpin-pemimpin kanan cukup berlapik dalam menyatakan pendirian, biarpun Ketua Pemudanya, Nasrudin Hassan menunjukkan ketegasan 'luar biasa'.

Semua ini membuktikan Pas tidak lagi berupaya menjadi pejuang Islam apatah lagi mempertahankan kesucian agama Allah itu.

Oleh itu keikhlasan Perkasa untuk menjadi benteng utama mempertahankan umat Islam harus disokong oleh semua pihak, tidak usahlah orang Melayu merasa khuatir atau dituduh rasis apatah lagi ekstremis kerana ada pihak lain yang lebih rasis daripada kita.

Selama ini, bukannya Perkasa tidak pernah dilemparkan dengan pelbagai tuduhan , oleh itu kalaulah kali ini ada pula tuduhan baru anggap sahaja 'ia deruan angin yang berlalu' tanpa apa-apa kesan.

Apa yang lebih utama ialah perjuangan mempertahankan kesucian Islam perlu dilaksanakan kerana ia bukan tuntutan manusia semata-mata tetapi Allah SWT.

Wednesday, August 17

Pakatan Haram Dah Meroyan,Isu Murtad Membunuh PR.



Pakatan Rakyat sememangnya dalam keadaan kelam-kabut dan tidak terurus. Isu murtad di Selangor adalah senjata paling membunuh yang sangat tidak diperlukan oleh Pakatan Rakyat. Pakatan Rakyat cuba menggunakan isu pendatang asing dan daftar pemilih. Isu itu cuba mengelabui isu sebenar yang lebih penting.
Hari ini para pemimpin Pakatan Rakyat buat lawak dengan isu kerakyatan dan sumpah sarap dengan kepingan kertas yang kononnya merupakan sumpah yang perlu diperakui oleh PATI (gambar di atas). Sudah ternampak jelas, betapa terdesaknya para pemimpin Pakatan Rakyat terutama dari kalangan PKR untuk mematikan isu murtad.
Para pencacai Pakatan Rakyat seperti biasa, menjadi anjing yang melolong dan melalak. Isu ini dilihat seperti isu yang sangat penting dan sangat benar walaupun ia sebenarnya tidak jauh tarafnya berbanding iklan yang ditempekkan ke dinding jamban.
Apa yang dikatakan oleh Ketua Wanita PKR, Zuraidah Kamaruddin tentang ‘operasi menyamar’ untuk mendapatkan pengesahan bahawa berlaku penyelewengan dalam pemberian kerakyatan, adalah sesuatu yang sangat menghiburkan.
Program 6P yang sedang dijalankan sekarang ialah program pemutihan pekerja-pekerja asing. Ia tidak ada kena-mengena dengan program memberi kerakyatan. Proses memberikan kerakyatan bukannya proses daftar dan kemudian terus diberikan kad pengenalan biru. Zuraidah Kamaruddin sendiri telah pernah melalui proses tersebut. Seharusnya dia lebih faham, sebelum dia memperolehi kerakyatan Malaysia menerusi perkahwinan, berapa lamakah masa yang diambil untuk dia mendapat kad pengenalan biru.
Cerita yang dijaja oleh Zuraidah Mak Lampir sememangnya penuh dengan kisah dongeng untuk menggambarkan betapa terdesaknya UMNO untuk menang di Selangor. Dengan berbekalkan surat yang kelihatannya dicetak sendiri, Mak Lampir mengulangi drama pendaftaran PATI Hulu Selangor sebagai pengundi UMNO-BN.
Tanpa melalui tempoh waktu sebagai Penduduk Tetap, PATI yang diputihkan pada program 6P dikatakan mudah diterima sebagai rakyat Malaysia dengan hanya berjanji untuk memangkah UMNO-BN pada PRU akan datang.
Nampaknya tohmahan yang dilakukan oleh Mak Lampir dan pemimpin PKR terhadap Jabatan Imigresen dan Jabatan Pendaftaran Negara, sangat berat. Walaupun ianya kelihatan sangat kebudak-budakan, terutama dengan cerita ‘menyelinap’ masuk dan menyamar sebagai PATI, namun sesuatu yang perlu diterima kenyataannya ialah para pembaca dan peminat Pakatan Rakyat tidak cerdik dan bukannya jenis akan berfikir banyak kali. Apa-apa sahaja yang disumbatkan ke telinga mereka, akan diterima sebagai kanun mutlak.
Perlu diakui, dalam hal memanipulasi sebarang isu, Pakatan Rakyat memang hebat. Apa yang dilakukan oleh Zuraidah Kamaruddin yang sedang hangit di kawasannya sendiri, sebenarnya tidak lebih daripada cubaan untuk lari daripada topik yang lebih hangat dan lebih membunuh PKR di Selangor.
Itulah sebabnya mengapa Zuraidah beria-ia buat dan reka cerita tentang kerakyatan mudah dengan bantuan Nik Nazmi. Dalam hal kerakyatan mudah, yang kelihatan beria-ia dan bersungguh-sungguh adalah PKR. Sebabnya sangat mudah, Selangor kelihatan sangat goyang untuk PKR memegang kuasa. Apatah lagi, terlalu banyak pendedahan yang dibuat terutama sekali kisah penamatan kontrak Alam Flora Sdn. Bhd. yang mempunyai kaitan rapat dengan wakil-wakil rakyat PKR sendiri.
PKR dan para pemimpinnya akan terus melolong dan menyalak dengan isu kerakyatan dan program 6P. Mereka akan terus mengeluarkan ‘bukti-bukti’ yang sangat kelakar sifatnya. Selagi isu murtad diperkatakan, semakin hebat dan lebatlah bukti-bukti seperti yang ditunjukkan oleh Zuraidah Kamaruddin akan dikeluarkan. Soal tulen atau tidak, itu lain cerita. Yang penting, isu sebenar ditutup dan dikambus!
Selagi tak dikambus, hayat PKR semakin hampir…

Tarhim Subuh yang dilarang oleh DAP Pulau Pinang






TARHIM SUBUH
 
Sebelum masuk waktu Subuh, bilal bertahrim...


يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِكَ يَا اللهُ

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat dan keagunganMu Ya Allah.



يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا محمد صلى الله عليه وســلم

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat Junjungan kami Nabi Muhammad SAW



يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا ابى بكرٍ الصديق رضى الله عنه

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat Saidina Abu Bakar As-Siddiq RA



يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا  (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عُمَرَ ابْنِ الخطاب رضى الله عنه

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat Saidina Umar Al-Khatab RA



يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عُثْمَانَ ابْنِ عَفَّانَ رضى الله عنه

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat Saidina Uthman bin Affan RA



يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ إِرْحَمْنَا (3x)
وَعَافِنَا وَاعْفُ عَنَّا وَعَلىَ طَاعَتِكَ وَشُكْرِكَ أَعِنَّا
يَا حَىُّ يَا قَيُّومْ بِجَاهِ سَـــــيْدِنَا عَلِىَّ ابْنِ اَبِى طَالِبِ رضى الله عنه

Maksudnya : Ya Allah Tuhan Yang Maha Mengasihi... kasihanilah kami, Selamatkanlah kami, ampunkan Kami.
Bantulah kami utk mentaati dan bersyukur kepadaMu. Ya Allah Tuhan Yang Maha Hidup, Tuhan yang Maha Menjaga, demi berkat Saidina Ali bin Abi Talib RA



وَعَنْ كُلِّ الصَّحَابَةِ وَالقَرَابَةِ اَجْمَعِينَ
Maksudnya :Dan dengan keberkatan para Sahabat dan kaum keluarga Rasulullah SAW


وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ (33)
Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata : Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)! Ayat 33 Surah Fusshilat


إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَى يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ذَلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ (95) فَالِقُ الْإِصْبَاحِ وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ حُسْبَانًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ (96) وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ النُّجُومَ لِتَهْتَدُوا بِهَا فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ قَدْ فَصَّلْنَا الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ (97) وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآَيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ (98)


Sesungguhnya Allah jualah yang membelah (menumbuhkan) butir (tumbuh-tumbuhan) dan biji (buah-buahan). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Yang sedemikian itu kekuasaannya ialah Allah. Maka bagaimanakah kamu dipalingkan dari menyembahNya (oleh benda-benda yang kamu jadikan sekutuNya)?Allah jualah Yang membelah cahaya Subuh (yang menyingsingkan fajar) dan yang menjadikan malam untuk tinggal berehat dan menjadikan matahari dan bulan untuk mengira waktu (menurut peredarannya). Yang demikian itu adalah kuasa penentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui.Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagi kamu supaya kamu berpedoman kepadanya dalam kegelapan (malam) di darat dan di laut. Sesungguhnya kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengetahui.Dan Dialah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi) dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam). Ayat 95 - 98 Surah al-An'am


أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآَنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآَنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (78) وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا (79)
Dirikanlah olehmu sembahyang ketika gelincir matahari hingga waktu gelap malam, dan (dirikanlah) sembahyang Subuh sesungguhnya sembahyang Subuh itu adalah disaksikan (keistimewaannya).Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah sembahyang tahajud padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. Ayat 78 - 79 Surah al-Isra'


قُلِ ادْعُوا اللَّهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَنَ أَيًّا مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا (110) وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَمْ يَتَّخِذْ وَلَدًا وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِي الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَلِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيرًا (111)
Katakanlah (wahai Muhammad): Serulah nama "Allah" atau nama "Ar-Rahman", yang mana sahaja kamu serukan (dari kedua-dua nama itu adalah baik belaka); kerana Allah mempunyai banyak nama-nama yang baik serta mulia dan janganlah engkau nyaringkan bacaan doa atau sembahyangmu, juga janganlah engkau perlahankannya, dan gunakanlah sahaja satu cara yang sederhana antara itu.Dan katakanlah: Segala puji tertentu bagi Allah yang tiada mempunyai anak, dan tiada bagiNya sekutu dalam urusan kerajaanNya dan tiada bagiNya penolong disebabkan sesuatu kelemahanNya dan hendaklah engkau membesarkan serta memuliakanNya dengan bersungguh-sungguh! Ayat 110 - 111 Surah al-Isra'
 

سُبْحَانَ اللَّهِ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ وَلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَاللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدَنَا  مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ  وَسَلِّمَ يَا  كَرِيمٌ
Maha Suci Allah, Segala puji bagi Allah dan Tiada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan Allah dan Allah itu Maha Besar. Tiada daya dan tiada upaya melainkan dengan limpah  pertolongan Allah, Tuhan Yang Maha Besar. Ya Allah, wahai Tuhan kami, cucurkan rahmat dan kesejahteraan ke atas Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga dan para sahabatnya, 
Ya Allah Tuhan Yang Maha Mulia.


Azan Subuh
Solat Sunat Sebelum Subuh
Solat Subuh


Tuesday, August 16

Pemeriksaan JAIS Di Gereja DUMC Di Dedahkan... EXCO Selangor DAP Terlibat



Menurut sumber ScrewKuat perancangan dan konspirasi antara Teresa Kok dan Annou Xavier (peguam daripada Persatuan Peguam Katolik) dalam usaha menutup gerakan memurtadkan umat Islam oleh GMDU. Annou Xavier telahpun merancang bersama Teresa Kok untuk mempertahankan Kumpulan 12 di mana hanya 8 orang sahaja setakat ini yang boleh 'dikawal' mereka. Annou Xavier jugalah yang telah mengeluarkan surat meminta penangguhan daripada Kumpulan 12 bagi memberi kenyataan kepada JAIS pada minggu lepas. Penangguhan ini disifatkan satu tindakan menghina JAIS dan DYMM Sultan Selangor. Persoalannya di sini, mengapa Kumpulan 12 ini perlu diwakili peguam daripada Persatuan Peguam Katolik? Kenapa Persatuan Peguam Katolik dan Teresa Kok beria-ia ingin mempertahankan tindakan Kumpulan 12 hadir ke GMDU?


Bagi menutup konspirasi tersebut, mereka akan melibatkan peguam-peguam Islam YANG SEALIRAN dengan mereka bagi mempertahankan Kumpulan 12 dan sokongan daripada Father Goh Kiat Ping yang dikatakan faham selok-belok Islam dan Kristian bagi menyelesaikan kes ini. Mereka juga merancang berkomplot dengan Kumpulan 12 supaya tidak memberi sebarang kenyataan semasa temuduga dengan pihak JAIS. Kumpulan 12 juga akan dipertemukan dengan PAS secara tertutup kerana Teresa Kok melihat hanya PAS sahaja YANG BOLEH DIPERKUDAKAN BAGI MENUTUP GERAKAN MURTAD yang dijalankan gereja. Kita tunggu apa kenyataan PAS selepas ini. Patutlah PAS asyik menyalahkan UMNO dalam isu ini.

Tsu Koon berani bertanding di P.Pinang pada PRU 13



PULAU PINANG 15 Ogos - Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon dicabar bertanding di negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 bagi membuktikan beliau masih relevan serta diterima rakyat Pulau Pinang.

Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng berkata, ini kerana meskipun dikritik pelbagai pihak, Tsu Koon seolah-olah tidak tahu malu apabila terus menyalahkan orang lain semata-mata untuk mempertahankan dirinya yang didakwa telah membawa banyak sumbangan kepada negeri ini sepanjang 18 tahun menjadi Ketua Menteri.

Sedangkan kata Tee Beng, Tsu Koon kalah dengan majoriti hampir 10,000 undi pada pilihan raya umum lalu yang secara jelas menunjukkan kebenaran kritikan yang dilemparkan terhadapnya selama ini.

"Tapi dia (Tsu Koon) buat-buat tak faham dan mendakwa rakyat negeri ini masih menyokongnya. Kalau sokong kenapa boleh kalah dengan majoriti 10,000 undi.

"Oleh itu, saya cabar dia bertanding di Pulau Pinang, jangan menjadi pengecut nak bertanding di Johor atau tempat lain. Kita tengok nanti sama ada dia boleh menang atau tidak," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Tsu Koon baru-baru ini membidas tindakan beberapa individu termasuk bekas pemimpin Gerakan yang mempertikaikan kewibawaannya memimpin parti itu dan keupayaannya merampas semula Pulau Pinang pada pilihan raya umum akan datang.

Tee Beng memberitahu, Tsu Koon juga sepatutnya berundur dari arena politik selepas tewas dalam pilihan raya seperti yang dilakukan pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) yang lain.

"Bekas Presiden MCA, Datuk Seri Ong Ka Ting dan bekas Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu sanggup berundur kerana berasa bertanggungjawab atas kekalahan partinya. Presiden SUPP (Parti Rakyat Bersatu Sarawak), Tan Sri Dr. George Chan Hong Nam pun bertindak sama bila kalah.

"Tapi dia (Tsu Koon), bukan saja enggan berundur, malah dengan muka tebal masih ada di Parlimen. Bukan buat apa, cuma jalan sana, jalan sini ikut Perdana Menteri.

"Dia kata tidak mahu terima jawatan Senator, tetapi yang berlaku sebaliknya. Dia sanggup menjadi menteri atas tiket Senator. Orang ini memang tidak tahu malu," ujarnya.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu juga diminta berhenti memberi kredit kepada dirinya atas kemajuan Pulau Pinang sedangkan pembangunan itu sebenarnya dirancang bekas Ketua Menteri, Tun Dr. Lim Chong Eu.

"Projek itu hanya dilaksanakan semasa dia mentadbir, sedangkan perancangannya itu dibuat pemimpin sebelum itu. Agaknya memang sudah jadi trend, siapa yang menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang sikapnya sama hanya pandai mengambil kredit (atas jasa) orang, sama seperti Ketua Menteri sekarang (Lim Guan Eng)," katanya lagi.

Pesara akan menerima pencen dan bayaran khas mulai jumaat ini [19/8/2011]



Para pesara akan menerima bayaran pencen dan bayaran khas RM500 Jumaat ini sempena Hari Raya Aidil Fitri.
Menurut Jabatan Perkhdimatan Awam (JPA), para pesara yang dibayar pencen melalui Sistem Pembayaran Melalui Bank boleh menuntut pembayaran pencen mereka di bank-bank yang terlibat mulai Jumaat ini.
Sementara bayaran khas pesara yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk SeriNajib Tun Razak pada minggu lepas iaitu sebanyak RM500 akan dikreditkan terus ke akaun bank penerima pencen.
Dengan itu penerima pencen di bawah Skim B tidak perlu mengisi Borang tuntutan pencen di kaunter bank, menurut kenyataan itu.
Para pesara yang ingin maklumat lanjut boleh menghubungi Pusat Panggilan Setempat di talian 03-88854906/4475/4476/4478/4479. – Bernama

Mufti Pulau Pinang,Kenapa Arahan Dibuat Bulan Ramadhan Tidak Sebelum ini.



Kenyataan akhbar Datuk Hassan Ahmad dalam sidang medianya  BACA DISINI menyatakan dengan panjang lebar berkenaan isu bacaan al-quran pada waktu subuh akan tetapi yanf menjadi persoalanya ialah:

Antara persoalan awal yang timbul ialah, mengapakah baru kini Datuk Seri Hassan Ahmad mengutarakan “nasihat hukum” tersebut? Sedangkan amalan membaca Al-Quran di corong pembesar suara di masjid-masjid di seluruh negara sudah bermula sejak puluhan tahun dahulu. Berapa lama Datuk Mufti Pulau Pinang memegang jawatan Mufti Negeri itu? Baru sebulan dua, kah? Apakah keputusan ini ada hubungkaitnya dengan penganugerahan “Datuk Seri” kepada beliau pada 9 Julai lalu?


Di mana beliau bertugas sebelum ini hingga menyebabkan “arahan Rasulullah SAW” ini tidak sampai ke telinga umat Islam di Malaysia? Saya tidak menolak hujah, nas-nas aqli mahupun naqli yang diutarakan oleh Mufti Pulau Pinang. Namun saya pasti ada individu lain yang setaraf ilmu atau lebih tinggi ilmunya berbanding beliau. Mengapa beliau membuat keputusan “unilateral” sebegini?


Saya agak hairan mengapa secara tiba-tiba saja Pejabat Mufti Pulau Pinang mengeluarkan “nasihat hukum” sebegini. Apakah Mufti-Mufti negeri lain terlepas pandang dengan arahan Rasulullah SAW ini? Sekiranya benarlah bagai dikata Datu Seri Mufti, selama ini, para Tok Imam, Bilal, Ahli Jawatankuasa Masjid termasuk siak-siaknya sekali menanggung dosa kerana membenarkan bacaan Al-Quran diperdengarkan melalui corong pembesar suara di masjid masing-masing!


Kenapa saya kata begitu? Ini memandangkan mereka telah melanggar arahan yang jelas diberikan oleh Rasulullah SAW. Oleh itu, tidakkan mereka berdosa melanggar araha tersebut? Sehingga kini, masjid-masjid di seluruh negara masih lagi mengalunkan bacaan Al-Quran dan tarhim menggunakan pembesar suara di masjid mereka, terutamanya di waktu subuh, sebelum masuknya waktu solat subuh. Mereka juga berdosa?


Bagaimana pula pandangan Mufti Besar Perak, Sahibus Samahah Tan Sri Harussani Zakaria mengenai isu ini? Selalunya beliau vokal dalam memberikan pandangannya sebagai seorang yang tinggi ilmu agamanya. Namun, saya percaya, Tan Sri Mufti sangat bijak dan berpengalaman untuk tidak menyatakan pandangannya buat masa ini sehingga ijtihad mengenai isu ini diadakan dan disimpulkan. Beliau tidak gemar melakukan tindakan “unilateral” seperti Mufti Pulau Pinang, mungkin.


Kesempatan ini turut diambil oleh bekas Mufti Perlis, Dr. Asri dan Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat. Sebagaimana kita sedari, Dr. Asri sememangnya seorang yang sukakan publisiti dan mengeluarkan fatwa “separuh masak”. Namun, Nik Aziz lebih hebat, beliau selalu menggunakan isu sebegini untuk meraih keuntungan politiknya. Kononnya, dia sajalah yang betul.


Saya secara jujur tidak membantah langsung mengenai perkara ini memandangkan saya tidak mampu melakukan ijtihad memandangkan ilmu agama saya tidaklah sehebat mana. Namun, saya kesal memandangkan perkara yang layak dikategorikan sebagai “bidaah hasanah” ini dilarang dan tidak pula dihukum sebagai “harus”. Seperkara lagi, saya kesal kerana Mufti Pulau Pinang tidak melaksanakan ijtihad secukupnya sebelum membuat keputusan dan mengeluarkan pekeliling kepada seluruh masjid di Pulau Pinang.


Apa yang saya kesalkan sangat ialah apabila perkara bacaan Al-Quran di corong pembesar suara itu dikatakan Mufti Pulau Pinang sebagai “mengganggu”! Benarkah mengganggu? Menggangu tidur orang Islam atau bukan Islam? Saya fikir, tentunya mengganggu orang bukan Islam, bukan? Saya yakin, isu ini tidak tergamak dibangkitkan oleh umat Islam. Secara jujur, saya mahu Mufti Pulau Pinang menjawab persoalan-persoalan berikut…


Nyatakan kepada umat Islam, siapakah yang mengkomplen mengenai bacaan ayat Al-Quran di corong pembesar suara di masjid-masjid Pulau Pinang?

Golongan manakah yang memprotes bacaan tersebut sebagai “mengganggu”, umat Islam atau bukan Islam?

Mengapakah baru kini Pejabat Mufti Pulau Pinang melarang bacaan sebegitu dan tidak dilaksanakan lama sebelum ini?

Mengapakah tidak diijtihadkan dulu bersama para mufti di negeri lain atau berbincang dengan Jakim mengenai perkara ini, dan melaksanakan tindakan unilateral?

Memandangkan Mufti Pulau Pinang mendakwa perkara ini adalah “arahan Rasulullah SAW”, apakah para Mufti di negeri lain yang tidak melaksanakan “nasihat hukum” itu boleh dianggap “melanggar arahan Rasulullah”?

Cuba nyatakan secara jujur dan ikhlas, adakah Datuk Seri Mufti menerima tekanan dari mana-mana pihak yang mungkin mendesak Pejabat Mufti untuk mengeluarkan arahan sebegini?


Saya minta Tuam Sahibus Samahah menjawab persoalan saya yang jahil dan keliru ini. Saya enggan menyentuh mengenai Nik Aziz yang menyatakan “bacaan Al-Quran itu bising”. Dia bukan ulama, dia ahli politik yang mempergunakan agama. Sedangkan ini soal agama Islam yang suci. Mohon pencerahan untuk membetulkan keadaan ini. Dan tolong jangan katakan bahawa Mufti terpelihara dari melakukan kesilapan dalam melakukan kewajipannya. 

Serbuk Perangsang Nafsu Wanita -Taktik Baru Perogol




Caranya mudah. Cuma koyak, campurkan ke dalam minuman dan kacau hingga sebati, namun kesannya amat berbahaya kerana ia dikatakan mampu meningkatkan nafsu seks wanita secara mendadak hingga memudahkan mereka menjadi mangsa rogol.
Bungkusan serbuk perangsang seks yang berharga RM15 hingga RM50 sebungkus itu kini sering digunakan lelaki hidung belang sekitar bandar ini untuk memerangkap wanita yang baru dikenali hingga ke bilik tidur.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan meminta orang ramai terutama wanita lebih berhati-hati untuk mengelakkan mereka menjadi mangsa lelaki yang melakukan jenayah seks menggunakan serbuk perangsang seks terbabit.
Menurutnya, biarpun belum menerima laporan kes khususnya rogol yang menggunakan bahan perangsang seks terbabit, polis tidak menolak kemungkinan kejadian seperti itu boleh berlaku.

Monday, August 15

HALAU MELAYU BALIK KAMPUNG.Evangelist



Secara jelas, gelagat yang ditunjukkan oleh Evangelist yang berjaya didedahkan oleh JAIS dan kemudian mencetuskan riak baru, sebenarnya adalah mencabar umat Islam dan Perlembagaan Malaysia. Gereja-gereja arus perdana awal-awal lagi telah menafikan pembabitan mereka, bahkan menyatakan bahawa sikap ekstremis golongan Evangelist dan gereja-gereja persendirian amat dikesali kerana perbuatan mereka boleh menimbulkan masalah yang lebih besar kepada negara ini, khususnya yang berkaitan dengan persengketaan kaum dan agama.
Namun, ada satu pihak yang sangat teruja dengan perkembangan terbaru dalam episod pemurtadan ini. Pihak tersebut adalah DAP. Sesuatu yang tidak mengejutkan apabila melihat barisan baru kepimpinan DAP cuba menjadi Evangelist lebih-lebih lagi dalam usaha mereka untuk menawan Sabah dan Sarawak bagi merealisasikan keinginan mereka untuk menguasai Putrajaya.
Cuma yang menjadi persoalan, mengapa PAS yang selama ini sangat berhati-hati dan seringkali menaruh syak wasangka terhadap agama lain, tiba-tiba turut terseret dan menjadi pak angguk yang paling tegar? Apakah kerana PAS berasa megah kerana mereka dapat membantu DAP untuk mengaut sebanyak mungkin undi kaum Kristian atau sebenarnya PAS begitu jahil?
Bab PKR tidak perlulah diperkatakan. PKR adalah lalang yang ditiup angin. Puak ini sememangnya tiada pendirian. Perkara terpenting bagi mereka adalah Anwar Ibrahim. Apa-apa sahaja yang dilihat boleh membantu Anwar Ibrahim untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia, mereka tidak akan teragak-agak untuk menyokong walaupun sokongan dan pembabitan mereka akan menyebabkan umat Islam serta orang Melayu khususnya mengalami kerugian besar.
Apatah lagi kebanyakan manusia dalam PKR adalah manusia hipokrit yang kecewa kerana gagal mendapat sesuatu ketika berada di dalam UMNO atau golongan anak muda yang berasakan rebellious merupakan aksi yang terbaik untuk mereka, sekaligus cuba membuktikan mereka lebih bijak dan lebih idealis berbanding UMNO yang dianggap sudah lapuk.
Permainan yang melibatkan Evangelist dan DAP sebenarnya adalah permainan yang sangat merbahaya. Tidak mungkin para pemimpin DAP tidak tahu bahawa isu agama dan isu akidah merupakan isu yang paling sensitif, bahkan mampu mencetuskan peperangan seandainya tidak dicegah dari awal.
Perlembagaan Malaysia, terutama Artikel 11 yang memperkatakan tentang kebebasan beragama, mempunyai had dan sempadan pada Fasal 4 Artikel yang sama, apabila turut menegaskan umat Islam di negara ini tidak boleh didakwahkan dengan sebarang cara untuk memeluk agama lain.
Kalau kita perhatikan, setiap kali memperkatakan tentang kebebasan beragama, atau ketika DAP dengan bantuan Majlis Peguam untuk menghalalkan pemurtadan, mereka akan merujuk Artikel 11 tetapi mereka tidak akan sesekali menyentuh tentang Fasal 4. Dan menariknya, walaupun mereka cuba menegakkan pendapat mereka berdasarkan Artikel 11, mereka menentang keras Fasal 4.
Sentimen yang sedang dimainkan oleh DAP sebenarnya sangat merbahaya. Pada 10 Mei 1969, sejurus selepas berjaya menawan kerusi-kerusi bandaran, DAP dan GERAKAN dengan ‘kerjasama’ beberapa parti lain, termasuklah NGO serta entiti yang mengawalselia perjalanan sekolah-sekolah vernakular membangkitkan kempen HALAU MELAYU BALIK KAMPUNG.
Pada ketika itu, gerakan menentang Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan begitu berleluasa. Malaysian Malaysia yang merupakan propaganda PAP meninggalkan kesan yang sangat mendalam. Dan apabila PAP disingkirkan dan Singapura dikeluarkan dari Malaysia, saki-baki manusia yang sebangsa dan sefikiran dengan Lee Kuan Yew melihat ruang yang ditinggalkan. Mereka perlu mengambil kesempatan yang ditinggalkan itu dan mengisinya.
Puncanya mudah… kalau Lee Kuan Yew berjaya, mengapa pula mereka mesti gagal?
Dan tindakan-tindakan tegas yang diambil oleh Tun Abdul Razak selepas itu, bukan sahaja menggagalkan cita-cita DAP yang merupakan peninggalan PAP, ditambah pula dengan pengukuhan Bahasa Melayu, kedudukan Islam selain penguatkuasaan terhadap anasir-anasir subversif yang cuba menimbulkan kekacauan menerusi kebencian kaum dan agama, menutup mulut mereka untuk beberapa ketika.
Lim Kit Siang sendiri terperosok dalam kandang ISA selama beberapa tahun dan selepas keluar, dia kelihatan ‘baik’ sedikit sehinggalah pada zaman Abdullah Badawi menjadi Perdana Menteri!
Apa yang berlaku sekarang, sebenarnya adalah pengulangan peristiwa pada tahun 1969. Bezanya kali ini ialah, subversif kali ini lebih berani dan lebih terbuka, memandangkan mereka mendapat sokongan Melayu dan puak-puak yang mengaku beragama Islam.
Sehingga kini, umat Islam masih tidak melihat sebarang tindakan konkrit yang diambil oleh kerajaan Najib Abdul Razak, sebaliknya Najib Abdul Razak cuba mengatasi masalah-masalah ini dengan cara bertolak ansur dan berlembut hati selain ‘merasuah’ dengan pelbagai kemudahan serta peruntukan untuk mengambil hati puak-puak yang terbabit.
Namun berjayakah kaedah yang diambil oleh kerajaan sekarang? Pada ketika Pakatan Rakyat sedang bermain sentimen kebencian agama, apakah kerajaan yang ada, lebih gemar menjadi pendiam kerana bimbang dicop menggunakan segala kemudahan dan media untuk bersikap RASIS dan anti agama lain?… tuduhan yang sebenarnya sudah pun dimulakan semenjak PRU12 walaupun hakikatnya DAP dan puak Pakatan Rakyat yang sangat memanipulasi agama untuk kepentingan politik mereka?

Orang Emas Ditangkap



“Saya tak tahu langsung pekerjaan yang saya buat ini sebenarnya salah. Kalau saya tahu, saya tak akan ambil risiko untuk melakukan kerja ini,” kata ‘orang emas’ yang ditahan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Wilayah Persekutuan dalam satu operasi di Bukit Bintang, di sini, jam 9 malam kelmarin.
Dia yang mahu dikenali sebagai Elvis, 42, berkata menjadi ‘orang emas’ atau ‘Gold Man’ adalah sumber rezekinya dan pendapatan diperoleh agak memuaskan serta mampu menampung isteri dan dua anak berusia dua bulan dan tiga tahun yang tinggal di Ipoh, Perak. “Saya diberi jaminan oleh rakan bahawa pekerjaan ini tidak salah dan pihak berkuasa tidak akan mengganggu serta dijanjikan pulangan pendapatan dengan sekelip mata.
“Tanpa berfikir panjang, saya membeli tiket ke Kuala Lumpur seminggu lalu. Ini hari keempat saya bekerja sebagai Gold Man. Tidak sangka akan ditahan pihak berkuasa,” katanya.
Elvis berkata, kini dia risau memikirkan nasib isteri dan anaknya jika kesalahan yang dilakukan akan menyebabkannya didakwa serta ditahan dalam tempoh yang agak lama.
“Saya buntu memikirkan nasib isteri dan anak yang masih kecil, bagaimana isteri akan mencari wang untuk menampung kehidupan mereka kerana selama ini dia tidak pernah bekerja,” katanya.
Katanya, sepanjang empat hari melakukan pekerjaan itu dia mampu memperoleh pendapatan antara RM100 dan RM200 dalam sehari.Apa yang dilakukannya hanyalah berdiri dengan meletakkan satu tin kosong dan mengharap simpati orang ramai memasukkan duit bagi membolehkannya membuat pelbagai gaya sambil orang ramai merakam gambar bersamanya.
Elvis berkata, selepas mengetahui apa dilakukannya menyalahi undang-undang dia menyesal dan akan lebih berhati-hati memilih pekerjaan pada masa hadapan. Sementara itu, Ketua Bahagian Warga Tua dan Keluarga JKM Wilayah Persekutuan, Mujah Hamat berkata, kegiatan Elvis yang meraih simpati agar diberikan sumbangan kewangan dianggap sebagai mengemis.

Sunday, August 14

Kenyataan Jamil Khir dalam isu larangan bacaan Al Quran guna pembesar suara



GURUN, 14 Ogos – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sedia berbincang dengan Majlis Fatwa Negeri Pulau Pinang bagi menangani isu salah faham fatwa yang mengarahkan pembesar suara tidak digunakan untuk memperdengarkan bacaan Al-Quran sebelum waktu Subuh di negeri itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, pihaknya akan meminta Jakim membincangkan permasalahan itu kerana terdapat perkara yang perlu diselesaikan pada peringkat pentadbiran terlebih dahulu.

”Kita minta Jakim memanjangkan perkara ini untuk diperbincangkan bersama sebab ada perkara-perkara yang perlu kita selesaikan pada pentadbiran yang bukan memerlukan kepada muzakarah ataupun fatwa,” katanya kepada pemberita pada Majlis Iftar Perdana bersama Menteri di Surau Kampung Kilang Ketapan, di sini, semalam.

Beliau berkata isu azan itu juga wajar dibahaskan dalam perbincangan Muzakarah Fatwa agar dapat memberi manfaat kepada seluruh umat Islam di negara ini.

“Saya ada berbincang dengan Pengerusi Majlis Fatwa, hal-hal yang seperti ini elok juga dibahaskan supaya bukan hanya satu pandangan negeri, tetapi diangkat untuk pandangan semua pihak agar sebarang persoalan dapat kita putuskan dengan kebijaksanaan yang boleh berikan manfaat kepada semua umat Islam,” katanya.

Jamil berkata masyarakat juga perlu memahami situasi yang berlaku di Pulau Pinang itu merupakan keputusan daripada Jawatankuasa Fatwa Negeri dan ia berbeza dengan peringkat pusat.

Beliau berkata pada peringkat pusat terdapat Muzakarah Fatwa dan Majlis Fatwa yang masing-masing mempunyai peranan berbeza.

“Majlis Fatwa kita hanya bersidang pada perkara yang berkaitan dengan keperluan terutamanya oleh pihak negeri, Raja-raja (yang) memohon untuk kita membuat satu pandangan dan keputusan pada suatu hukum.

“Muzakarah Fatwa pula membincangkan beberapa perkara yang menjadi persoalan ataupun mencari hal-hal yang berlaku di kalangan umat Islam yang memerlukan kepada pandangan daripada para ulama,” katanya.

Video Ini Bakal Menghancurkan MalaysiaKini.


fuhh video ini bakal meletupkan pejabat malaysiakini dan merangkapkan pembohongan yang dilakukan oleh malaysiakini.Pengakuan MISMAH yang semua kenal,tunggu lepas nie apa yang depa pakat dok nak spin.ternyata malaysiakini memang tak boleh dipercayai.Apa lagiyang diperlukan pihak yang berkenaan ambil tindakkan terhadap malaysiakini yang dok pembohong.

Dr Asri,Apa hang Dok mengarut nie?



Kenyataan di atas keluar dari mulut bekas Mufti Perlis yang menunjukkan sokongannya terhadap “hukum” pejabat Mufti Pulau Pinang yang mengeluarkan fatwa meng”haram”kan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara di masjid-masjid sekitar negeri itu.



Barulah saya tahu bahawa membaca Al-Quran sebelum azan melalui pembesar suara adalah “haram”. Maafkan saya, saya tak tahu akan “hukum” sebegitu sebelum ini. Saya ingatkan hukumnya “harus”. Iyalah, majoriti masjid-masjid di seluruh Malaysia setahu saya mengamalkan bacaan ayat suci Al-Quran sebelum masuk waktu solat dan sebelum azan. Maafkan saya atas “kejahilan” itu…
Mungkin bagi Dr. Asri dan Pejabat Mufti Pulau Pinang, mereka setuju dengan fatwa bahawa bacaan Al-Quran sebegitu “HARAM” hukumnya. Jika begitu, apakah masjid-masjid di negeri lain di bawah kuasa pejabat mufti lain berpendapat bahawa ia “HARAM” juga? Bila pula mereka nak “HARAM”kan bacaan Al-Quran sebegitu di negeri mereka?
Menurut Dr. Asri, fatwa tersebut adalah “arahan Rasulullah SAW”. Begitu rupanya. Tapi mengapa baru sekarang Dr. Asri katakan ia adalah arahan Baginda Rasulullah SAW? Semasa dia menjadi Mufti Perlis dahulu, masjid-masjid di Perlis juga mengalunkan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara sebelum azan.
Mengapa dia tidak “fatwa”kan tindakan itu sebagai “HARAM” ketika itu? Apakah kini Dr. Asri “baru terima” arahan tersebut dari Rasulullah SAW? Dulu dia “belum terima”
arahan Rasulullah SAW lagi? Begitu? Bila masanya Rasulullah SAW bertemu dengan Dr. Asri? Melalui mimpi saadiq?
Saya tidaklah tinggi sangat ilmu seperti Dr. Asri. Namun, saya tidaklah sejahil yang disangkakan. Namun saya mengerti dan faham bahawa hukum Allah itu universal dan relevan sepanjang zaman. Saya fikir, mungkin Dr. Asri boleh fatwakan “HARAM MEMBACA AL-QURAN DI PEMBESAR SUARA” ke seluruh dunia termasuk di Masjidil Haram, Masjid An-Nabawi dan sebagainya. Maklumlah, Dr. Asri “baru terima arahan” dari Rasulullah SAW!
Justeru itu, memandangkan Dr. Asri menyatakan bahawa tindakan meng”haram”kan bacaan Al-Quran melalui pembesar suara itu sebagai “arahan dari Rasulullah SAW”, maka saya bolehlah kategorikan Dr. Asri sebagai seorang ulama bertaraf “auliya”. Bukan senang nak jumpa seorang “wali” di zaman ini. Mungkin Dr. Asri adalah salah seorang darinya.
Sejak bergelar “Prof. Madya”, Dr. Asri dilihat sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan kontroversi kepada dikhalayak umum. Adakalanya, bertentangan arus dengan pendapat ulama-ulama lain, sama ada pro-kerajaan mahupun pro-pembangkang. Kadangkala, beliau seolah-olah dilihat cuba “bermain politik” dengan kenyataan-kenyataannya itu. Molekkah seorang ilmuwan Islam campur tangan dan bermain politik sebegitu?
Sebagai contohnya, Dr. Asri cuba campur tangan tentang hal ehwal agama Islam yang berlaku di Selangor dalam isu pemeriksaan JAIS terhadap Gereja Methodist Damansara Utama. Selamba sahaja Dr. Asri mengeluarkan “fatwa”nya dengan menyifatkan tindakan JAIS itu tidak berasas, melampau dan sebagainya.
Persoalannya, apakah Dr. Asri tahu “hujung pangkal” maslahat itu atau hanya mendengar dari laporan portal pembangkang, Malaysiakini dan Malaysian Insider sahaja? Adilkah bergitu? Sudahkah Dr. Asri mendengar penjelasan dari JAIS sendiri? Atau apakah Dr. Asri tahu tentang apa yang berlaku dan sebab musabab hingga JAIS terpaksa bertindak begitu? Apakah Dr. Asri fikir pihak JAIS sekadar suka-suka bertindak begitu untuk mencari publisiti murahan seperti yang selalu dilakukan olehnya?
Kini, setelah kisah sebenar terungkai mengenai tindakan JAIS itu, Dr. Asri masih lagi mempertahankan kenyataannya yang menyebelahi Gereja “haram” itu? Saya curiga, apakah Dr. Asri ini seorang ilmuwan yang mempejuangkan Islam atau sebaliknya? Apakah beliau suka melihat umat Islam di negara ini murtad dengan sewenang-wenangnya? Sebaliknya, sudah berapa ribu orang penganut Kristian yang sudah diIslamkan oleh Dr. Asri selama ini? Dikala para ulama lain sedang berusaha menyebarkan dakwah Islam kepada bukan Islam, Dr. Asri pula sebok mempertahankan mubaligh Kristian? Begitukah sifat seorang yang cintakan Islam?
Saya enggan banyak bicara lagi mengenai Dr. Asri. Lagipun, saya sedar bahawa ilmu agama saya tidaklah sehebat Dr. Asri. Namun dengan asas Islam yang ada, insyaAllah saya akan terus memperjuangkan Islam dan mempertahankan agama saya dan saudara-saudara saya dari di”pancing” oleh mubaligh Kristian yang cuba mengambil kesempatan itu.
Cuma, saya hanya ada satu soalan untuk Dr. Asri iaitu “BILA NAK BERTANDING PILIHANRAYA?”. Harap Dr. Asri yang gemarkan publisiti dengan kupasan agama “separuh masak” ini dapat menjawabnya. Wallahua’alam.

PAS Pulau Pinang Akan lenyap.


Ini adalah luahan rasa seorang otai PAS kat Penang,Adakah ini benar atau ada agenda disebaliknya MKP tidak pasti.Kami berbual setelah selesai program yang dibuat oleh satu NGO yang agak tersohor di Penang nie,Kesempatan diambil bagi menyelidik apa yang berlaku dengan isu laungan azan yang diFatwakan oleh JHEAIPP ditidak membenarkan lagi bacaan surah pada Subuh yang telah lama diamalkan diPenang.Suara akar umbi tidak lagi diambil peduli oleh pucuk pimpinan yang sekarang dilihat setelah mempunyai kuasa dan pengaruh diberikan oleh DAP.ternyata PAS Penang telah lari lari dari Perjuangan sebenar dan tidak lagi mempertahankan ISLAM akan tetapi lebih kepada kebajikan dan kuasa.

Mulanya nak korek lebih lagi akan tetapi satu kawan yang bermulut neraka telah menemplak otai tersebut dengan berkata "tu la hampa nak try sangat ambil padan muka hampa la umat islam la nie tak payah mengaji pada waktu subuh kalau nak mengaji pakat pakai sound proof.Kami nie hampa kata tak pi sembahyang yang dok pi hampa semua aja siang dan malam"lepas pada tue MKP menasihatkan rakan tersebut supaya beredar supaya tidak lagi mengeruhkan keadaan.Ada benarnya katanya akan ttapi kita sebagai manusia ingin menjaga keharmonian bermasyarakat kena hormat jualah otai PAS trsebut lagipun PAkcik nie telah lanjut usia.

Berbalik kepada kisah tadi pada kelmarin mereka telah membuat demontrasi yang menyokong Hassan ALi bertempat di Masjid Simpang Enam berdekatan Komtar.Bagi ini adalah langkah yang bijak untuk melenyapkan DAP dari muka bumi Pulau pinang ini.Soalan maut MKP tanya dekat otai nie,dah tak suka dekat pimpinan PAS yang sekarang nie dok ikut telunjuk DAP apa kata kita kona Parti Lain.UMNO la.Jawapan tidak diberikan dan nampaknya Beliau diam seribu bahasa dan satu yang ajaib muncul dari mulutnya nanti lah Pakcik fikirkan!!!!!!!!!!!MKP berkata dalam hati kata nie ada peluang untuk masuk jarum bila ada peluang.Dan perbincangan kami berakhir situ dan masa telah lewat.Setelah selesai bersalam MKP beredar dengan hati yang agak gembira dan tersenyum sendirian.  

Saturday, August 13

Kerajaan P Pinang tidak sensitif agama Islam.



Arahan pihak berkuasa agama Islam di Pulau Pinang yang melarang penggunaan pembesar suara ketika bacaan al-Quran pada waktu Subuh adalah sesuatu yang tidak wajar dan pelik. Sepatutnya Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) menggalakkan lagi bacaan al-Quran dan membenarkan ia berkumandang di udara terutama pada Ramadan, bulan yang suci dan mulia ini, bukan sebaliknya menegah amalan baik berkenaan.


Arahan larangan menggunakan pembesar suara itu mungkin hanya wajar dihadkan di tempat tertentu saja, seperti berdekatan hospital kerana dibimbangi boleh mengganggu pesakit atau sebab lain yang munasabah. Namun, ia tidak perlu dikuatkuasakan atau ditetapkan sebagai fatwa dan meliputi semua tempat. Lara-ngan itu sudah tentu menimbulkan kekecewaan umat Islam, khususnya di Pulau Pinang kerana ia dilakukan dengan mengejut, seolah-olah ada arahan pihak tertentu. 


Alasan Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang ialah penggunaan pembesar suara boleh mengganggu orang lain, sama ada berada di dalam dan luar masjid demi maslahah ummah atau kepentingan penganut agama lain.Berikut adalah kenyataan yang diberikan oleh Mantan Pengerusi Perhubungan UMNO negeri Pulau Pinang



BAGAN DATOH 13 Ogos – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, tindakan Jabatan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan masjid dan surau menghentikan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu Subuh di negeri itu tidak akan berlaku jika kerajaan negeri Pulau Pinang sensitif terhadap agama Islam.
Beliau berkata, perkara itu berlaku kerana kerajaan yang memerintah negeri berkenaan adalah parti yang langsung tidak sensitif terhadap isu-isu agama Islam.


"Saya amat dukacita fatwa yang dikeluarkan oleh JHEAIPP yang selama ini tidak ada sebarang kajian dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai larangan itu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Ahmad Zahid berkata, larangan yang dikeluarkan oleh JHEAIPP itu merupakan arahan daripada pentadbiran kerajaan negeri.


Beliau berkata, kerajaan negeri Pulau Pinang seharusnya merujuk fatwa itu kepada Yang Di-Pertuan Agong selaku ketua agama.


Katanya, apa yang dikhuatiri sekarang ialah larangan tersebut akan menjadi ikutan kepada negeri-negeri lain yang diperintah oleh Pakatan Rakyat. – Bernama

Isu Larangan Bacaan Al-Quran.Adakah ia telah mendapatkan Perkenaan Agong?



Fatwa yang dikeluarkan oleh jabatan agama kerajaan DAP Pulau Pinang sangat meragukan kewujudan dan protokolnya. oleh kerana itu, kita tidak elakkan bahawa terdapat anasir luar yang menekan JAIPP untuk mengeluarkan fatwa tersebut.


kita merujuk kepada surat pekeliling tersebut dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang (2004), ternyata bahawa keputusan JAIPP tentang fatwa tersebut tidak mengikut prosedur yang betul.

Seksyen 48 : Tatacara pembuatan fatwa jelas menunjukkan bahawa Majlis Fatwa negeri MESTI dipersembahkan kepada Yang Di-Pertuan Agung untuk mendapat perkenan baginda. 
Yang menjadi musykilnya, apakah Majlis Fatwa Negeri telah mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung sebelum mewartakan fatwa ini? 


Jika merujuk kepada surat pekeliling itu, tiada klaus yang mengatakan bahawa pihak Majlis telah dan mendapat perkenan Yang Di-Pertuan Agung!

Yang menariknya ialah jika mendapat perkenan baginda, Majlis Fatwa Negeri hendaklah MEMAKLUMKAN KERAJAAN NEGERI sebelum di siarkan di dalam Warta!
 



Jika benar Majlis Fatwa Negeri mengikut prosedur yang betul merujuk di atas, Majlis Fatwa Negeri sudah pasti telah memaklumkan kepada Exco Agama Islam Negeri iaitu Malik Itik.

Tetapi Malik Kassim menafikan beliau tahu menahu tentang fatwa tersebut! Kenyataan beliau sungguh memalukan kerana Enakmen Agama Islam jelas menunjukkan kerajaan negeri akan dimaklumkan.

Apa yang terjadi Malik itik hang dok main drama apa?

Dalam konteks ini sahaja rakyat akan membuat andaian bahawa Malik Kassim adalah seorang Exco Agama Islam yang tidak buat kerja beliau!

Malah, yang menghairankan ialah Majlis Fatwa Kebangsaan telah memutuskan bahawa pembacaan Al-Quran seperti memasang pita rakaman menggunakan pembesar suara sebelum sembahyang tidak terlarang sama sekali kecuali jika mengganggu orang yang sedang beribadah. 

Fatwa Kebangsaan itu selaraskan dengan hadis Nabi SAW yang digunakan oleh jabatan kerajaan DAP Pulau Pinang di mana hadis tersebut melarang kita meninggi suara bacaan Al-Quran sehingga menganggu orang lain yang sedang beribadah di dalam masjid tersebut!

Kenapa Fatwa Negeri tidak merujuk sahaja kepada fatwa Kebangsaan? Apakah terdapat perubahan di dalam fatwa tesebut? 

Malah secara logiknyaselama ini rakyat Pulau Pinang tolerans tentang isu ini. Kita menerima hak agama masing-masing. Sama seperti orang Islam Pulau Pinang perlu tolerans dengan konsert Hungry Ghost , bau-bauan dan mentera kuil-kuil.

Sikap toleransi itu menjadi sebahagian daripada perjalanan hidup kita tanpa rumit sehinggalah lahanat ketua menteri RM100 DAP Melaka mengambil alih kerajaan negeri ini! 

Ironinya, mereka yang membuat komplen tidak mungkin datang dari orang Islam itu sendiri tetapi bangsa lain.

Dan jika Lim Guan Eng terlalu bersifat populis selama ini, kita tidak dapat mengelak daripada memikirkan ada pihak yang berdehem dan menekan di belakang JAIPP kerana mahu menjaga hati pengundi-pengundi bukan Islam! 

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive