Sunday, October 9

Belanjawan Pakatan Rakyat Melingkup.



Dalam cubaan untuk memanfaatkan setiap peluang yang ada, pakatan pembangkang turut tidak ketinggalan membentangkan apa yang dipanggil sebagai "belanjawan memastikan kesejahteraan untuk semua".

Namun disebalik pelbagai janji manis dan angka-angka besar, apa yang dikenali sebagai belanjawan bayangan itu, sekiranya dilaksanakan, bakal mendatangkan lebih banyak kemudaratan daripada kebaikan kepada rakyat biasa Malaysia.

Tidak sepertimana Belanjawan 2012 komprehensif yang dibentangkan Perdana Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, yang memilih pendekatan perbelanjaan lebih besar bagi memastikan pertumbuhan mampan ekonomi, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim pula mengambil pendirian lebih berhati-hati.

Di bawah belanjawan Najib, ekonomi diunjurkan tumbuh pada kadar 5.0 hingga 6.0 peratus. Di bawah perancangan pakatan, aliran pertumbuhan diunjurkan naik secara perlahan daripada 4.0 kepada 4.5 peratus, berbanding 5.0 kepada 5.5 peratus pada 2011.

Malahan, menurut penganalisis politik, dokumen belanjawan pembangkang mengandungi preskripsi ortodoks Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk Malaysia ketika Anwar menjadi menteri kewangan semasa krisis kewangan Asia 1997-98 sebelum beliau dipecat.

Cadangan pemulihan itu termasuk mengenakan kadar faedah tinggi, memperketatkan pinjaman bank, meningkatkan duti import dan melakukan pemotongan besar-besaran terhadap perbelanjaan infrastruktur awam, yang sekaligus menyekat pertumbuhan ekonomi.

Rakyat Malaysia yang mengharungi krisis itu selama lebih satu dekad sukar untuk melupakan penderitaan yang mereka terpaksa lalui.

Pakatan Rakyat, gabungan parti-parti pembangkang, memperuntukkan belanjawan RM220 bilion bagi 2012, lebih kecil daripada belanjawan kerajaan sebanyak RM232.8 bilion.

Bagaimanapun, ia meramalkan pendapatan kerajaan sebanyak RM181 bilion mustahil boleh dicapai. Kerajaan menyatakan bahawa pendapatannya boleh mencecah RM187 bilion tahun depan. Najib memilih untuk berbelanja lebih pada 2012 (lebih tinggi daripada RM212 bilion tahun ini) untuk merangsang permintaan domestik dan pelaburan.

Lagipun, asas ekonomi negara kekal kukuh dan mantap. Aliran masuk pelaburan langsung asing (FDI) telah meningkat enam kali ganda kepada RM29 bilion pada 2010, pertumbuhan tertinggi di Asia. Pada separuh pertama 2011, FDI mencatatkan peningkatan ketara sebanyak 75 peratus kepada RM21.2 bilion berbanding RM12.1 bilion bagi tempoh yang sama pada 2010.

Bagaimanapun, Najib memberikan jaminan bahawa kerajaan akan memastikan fiskal tidak terjejas dan akan berusaha mengekang defisit fiskal.

Terdapat beberapa contoh lain bagaimana kehidupan akan berdepan kesukaran di bawah cadangan belanjawan pembangkang. Pertamanya ialah peruntukan subsidi yang amat kecil iaitu RM22 bilion berbanding subsidi kerajaan sebanyak RM33.2 bilion dan ini bermakna lebih ramai orang, khususnya golongan miskin, akan berdepan kesukaran untuk menyara kehidupan berikutan kos hidup yang semakin meningkat.

Dalam "Belanjawan Rakyat", Perdana Menteri secara terperinci menggariskan setiap barangan perlu yang akan terus disubsidi oleh kerajaan. Bukan sesuatu yang luar biasa jika rakyat Malaysia, termasuk golongan kaya, sering meremehkan pemberian subsidi itu. Subsidi berkenaan termasuk petrol, diesel, gas memasak, gas asli, gula, beras, tepung dan bil elektrik.

Cadangan pakatan untuk memotong sejumlah besar peruntukan Jabatan Perdana Menteri (JPM) tahun depan iaitu RM10 bilion, pastinya akan menjejaskan bayaran gaji untuk ribuan warga kerja JPM. JPM merupakan tunjang ekonomi negara dan badan pembuat keputusan kerajaan dan badan pelaksana.

Mungkin cadangan belanjawan pakatan yang paling kontroversi ialah penetapan gaji minimum RM1,100 untuk mengatasi masalah kebergantungan kepada pekerja asing. Bagaimanapun, banyak penganalisis politik berpendapat cadangan itu tidak praktikal dan memudaratkan daripada segi sosio-ekonomi.

Gaji yang dicadangkan itu jauh lebih tinggi berbanding kadar pasaran semasa bagi buruh tidak mahir. Adalah tidak masuk akal untuk menjangkakan kenaikan gaji yang begitu tinggi untuk pekerja tidak mahir tanpa mempertimbangkan kesan langsung dan tidak langsung terhadap permintaan buruh, inflasi dan produktiviti.

Pendekatan lebih baik ialah kenaikan secara berperingkat dalam tempoh tiga tahun bagi kadar gaji minimum. Menariknya, gaji minimum RM1,100 itu juga akan memberi manfaat kepada kira-kira 300,000 pekerja sektor awam yang berada dalam kumpulan berpendapatan rendah. Cadangan itu dan perancangan pembayaran bantuan khas untuk kanak-kanak, warga tua dan wanita, semuanya akan dibayar setiap tahun, telah menimbulkan kebimbangan terhadap kekukuhan kewangan negara di bawah
pentadbiran pakatan.

"Kita hanya boleh mengagihkan wang apabila kita mempunyai lebihan fiskal atau ia mungkin akan membebankan lagi negara," tulis kolumnis Lim Sue Goan dalam MySinChew.com column.

Tumpuan khas yang diberikan kepada penjawat awam membabitkan peruntukan sebanyak RM5.9 bilion turut menimbulkan tanda tanya ekoran sejak awal lagi pakatan menegaskan perkhidmatan awam sudah terlalu besar dan perlu dikecilkan.

Mungkin orang akan mempersoalkan bahawa motif pakatan dalam mengambil pendekatan populis itu sebenarnya bertujuan untuk memancing semula sokongan penjawat awam.

Natijahnya ialah pakatan membelanjakan wang yang tidak dimiliknya dan belanjawannya kekal dibayangi oleh pelan induk sosio-ekonomi kerajaan Barisan Nasional yang pragmatik



- Posted using BlogPress from my iPad

Gerakan Tsu Koon Terus Dilanda Dilema



Tiga hari selepas Pilihan Raya Umum pada 8 Mac 2008, pemangku presiden Gerakan ketika itu Tan Sri Dr Koh Tsu Koon mengemukakan surat peletakan jawatan kerana berasa bertanggungjawab bagi prestasi buruk parti itu pada pilihan raya berkenaan.
Bagaimanapun, Jawatankuasa Pusat (CC) Gerakan sebulat suara menolak tawaran beliau untuk berundur diri pada mesyuaratnya di ibu pejabat parti itu di sini.
Malah, penasihat Gerakan ketika itu Tun Dr Lim Keng Yaik berkata mereka masih memerlukan Dr Koh untuk menerajui parti itu, lebih-lebih lagi berikutan kekalahan teruknya di Pulau Pinang.
Pada pilihan raya umum itu, Gerakan hanya menang dua kerusi parlimen dan empat kerusi Dewan Undangan Negeri di Pulau Pinang.
Gerakan mengadapi detik-detik lebih mencabar pada Oktober tahun lepas apabila Dr Lim meletakkan jawatan sebagai penasihat parti kerana tidak bersetuju dengan sikap Dr Koh yang beliau anggap "terlalu berdiam diri dan tidak berani mengangkat muka" ketika Gerakan dilanda pelbagai masalah.
Baru-baru ini, Dr Koh menjadi sasaran dan kritikan pelbagai pihak dari dalam dan luar parti.
Beberapa pemimpin parti berkata kemunculan serangan itu tidak dapat dielak kerana pihak berkenaan tidak tahu perkembangan yang berlaku dalam Gerakan akibat kekurangan penjelasan daripada kepimpinan tertinggi parti.
Lagipun, kata mereka, pihak berkenaan tidak nampak sebarang perancangan dibuat oleh kepimpinan tertinggi untuk memperkasakan semula Gerakan.
"Kebanyakan kami tidak tahu apa yang berlaku. Barangkali, hanya presiden yang tahu mengenainya," kata seorang pemimpin peringkat akar umbi yang enggan dikenali.
Bagaimanapun, Ketua Pemuda Gerakan Lim Si Pin berkata biar apapun tanggapan orang terhadap Gerakan, beliau lebih memikirkan tentang persiapan parti itu untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.
"Saya harap parti ini bersedia sepenuhnya, termasuk daripada segi strategi untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang. Strategi yang digunakan pada 2008 tidak menjadi. Kami perlu merombaknya secara menyeluruh ," katanya.
Berdasarkan senario semasa, Persidangan Perwakilan Kebangsaan Gerakan pada 14-16 Okt ini besar kemungkinan akan memberi fokus terhadap persiapan parti itu untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang. Bagaimanapun, beberapa penganalisis politik berkata mereka tidak yakin Gerakan kini berada pada kedudukan selesa untuk menghadapinya.
Penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia Dr Sivamurugan Pandian berkata Gerakan perlu memiliki "daya kepimpinan" memandangkan pilihan raya umum akan datang merupakan medan yang akan menentukan kelangsungan hidup parti itu.
"Dr Koh bercakap tentang serangan, dan strategi inilah yang memungkinkan Keng Yaik kekal begitu lama dalam parti itu," katanya kepada Bernama.
Bagaimanapun, setiausaha agung Gerakan Teng Chang Yeow tidak bersetuju dengan pandangan ahli akademik itu dengan berkata Gerakan telah membuat persiapan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang sejak September tahun lepas. Katanya Gerakan telah mengadakan sekurang-kurangnya dua pusingan temuduga dalam proses penyediaan senarai calonnya.
"Senarai itu kini berada di tangan presiden. Tapi, beliau tidak membayangkan bilakah ia akan dibincangkan dengan CWC (jawatankausa kerja pusat) atau CC (jawatankuasa pusat)," katanya.
Dalam pada itu, beberapa orang dalaman parti pula berkata Dr Koh merupakan 'isu' yang terpaksa dihadapi Gerakan pada pilihan raya umum akan datang.
Dr Koh pernah berkata beliau akan terus menerajui Gerakan pada pilihan raya umum akan datang dan malah melahirkan keyakinan bahawa parti itu kini lebih yakin daripada sebelumnya untuk memperbaiki prestasinya setelah dimalukan pada pilihan raya umum lepas.
Timbalan presiden Datuk Chang Ko Youn berkata sebelum ini wujud desas-desus kononnya beberapa anggota perwakilan akan mengemukakan usul agar Dr Koh disingkirkan sebagai presiden Gerakan, tetapi mengikut perlembagaan parti, langkah itu memerlukan sokongan sekurang-kurangnya dua pertiga jumlah anggota perwakilan.
"Beberapa anggota perwakilan berpendapat sekiranya usul itu dilaksanakan, parti ini akan mengalami keadaan lebih parah," katanya kepada Bernama sambil menjelaskan bahawa itulah sebabnya sesetengah anggota menentang langkah tersebut, walaupun mereka tidak begitu berpuas hati dengan kepimpinan Dr Koh.
Chang berkata para pemimpin parti sedar tentang masalah itu dan berusaha secara senyap untuk mengatasinya, termasuk meminta Dr Koh supaya tidak bertanding pada pilihan raya umum nanti.
"Antara pertimbangannya ialah beliau tidak bertanding pada pilihan raya umum akan datang dan sekiranya beliau ingin bertanding juga, beliau perlu memilih kerusi yang penuh mencabar," kata Chang.
Malah, pada satu sesi perjumpaan, para pemimpin parti ini secara berjenaka meminta Dr Koh balik kampung dan bertanding di kerusi parlimen Tanjong di Pulau Pinang, kerusi yang pertama diwakilinya apabila menyertai Gerakan. Dr Koh memenangi kerusi itu pada pilihan raya umum 1982.
"Kami sudah bersedia. Itulah sebabnya kami tangguhkan dulu pemilihan parti (ke tahun depan) agar wujud suasana lebih selesa untuk menghadapi pilihan raya umum," kata veteran parti Tan Sri Chin Fook Win kepada Bernama.
Namun demikian, beliau berkata walaupun Gerakan bersedia sepenuhnya, tiada jaminan bahawa prestasi parti itu pada pilihan raya umum kali ini akan lebih baik daripada pilihan raya umum lepas. -BERNAMA

Jangan anggap diri calon boleh menang dan sabotaj bila tidak terpilih



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengingatkan semua anggota parti komponen Barisan Nasional (BN) supaya tidak menganggap diri sebagai calon boleh menang pilihan raya umum akan datang dan bertindak mensabotaj parti apabila tidak terpilih.

Pengerusi BN itu menegaskan bahawa calon-calon BN yang bakal diketengahkan kelak adalah calon terbaik yang mempunyai ciri-ciri boleh menang, yang dipilih selepas membuat tinjauan sistematik dan semakan terperinci.

"Kalau kita nak pastikan kemenangan, kita mesti tampilkan kriteria calon yang boleh menang dalam pilihan raya umum," katanya pada Majlis Penerangan Perdana BN Peringkat Wilayah Persekutuan di PWTC di sini, yang dihadiri 8,000 ahli dan pemimpin BN Wilayah Persekutuan.

Najib, yang juga Presiden Umno, berkata beliau tidak mahu melihat mana-mana parti mencipta masalah dan mewujudkan puak-puak di dalam parti atau berlaku perpecahan sesama parti komponen BN semata-mata orang pilihan itu tidak dipilih oleh pucuk pimpinan sebagai calon pilihan raya umum.

"Kalau ada (calon) ditentukan orang tertentu, tapi sebaliknya kalau ada orang yang kata definisi calon boleh menang adalah saya sebagai contohnya, dan (mereka) tidak dapat terima orang lain sebagai yang terbaik.

"Maka dia akan potong trip dan lakukan perkara-perkara yang boleh jejaskan peluang calon kita untuk menang," katanya.

Mengambil pengalaman selama 35 tahun beliau berkecimpung dalam politik, Najib berkata ini termasuk cubaan mensabotaj secara terang-terang atau secara halus, seperti yang pernah berlaku pada pilihan raya kecil dan pilihan raya negeri Sarawak.

Najib juga mengingatkan supaya semua parti komponen BN merapatkan barisan dan meningkatkan tahap kesiapsiagaan mental mereka untuk menghadapi PRU.

"Jangan ada puak dalam parti sendiri, jangan tarik tali antara semua komponen parti dan jangan sabotaj antara sendiri. Kalau nak menang, kita kena buat cara yang menang. Jangan berbalah sesama sendiri," katanya.

Majlis itu turut dihadiri Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, Ketua Penerangan BN Datuk Ahmad Maslan dan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Wilayah Persekutuan Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.- Bernama

10 KELEBIHAN COCA COLA????



"Setiap hari selasa ngan rabu aku mesti minum air coke nie lepas training
rugbi. Memang sedap air nie. Sedap giler! korunk pun mesti ade yg suke
air nie. Sama ada korunk tau atau x, sebenarnya air coke nie ade 10
'kebaikan' yg x disangka-sangka. Aku dpt bende nie dari emel yg member
aku bagi. Ape lagi!!

" Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains
kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia
mengenai minuman ringan Coke : Coca Cola.

Di dalam kebanyakan negeri di US , kereta peronda lebuhraya akan dimuatkan 2
gallon Coke untuk menghilangkan kesan darah di jalanraya apabila berlaku
kemalangan. Cam pasukan SMART dan bomba kita tu, Harzadous Team. Cuba
tanya Plus Ronda atau Polis Lebuhraya, adakah mereka guna? Anda di rumah
diharap dapat mencuba kajian ini :

1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama
sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!

2.Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan
selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang
dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian
untuk mencuci kalau sabun dah habis! Rasa-rasa buat sabun badan boleh
tak?

3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta
jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan
Coke. Kesannya karat hilang!

4. Untuk menghilangkan kesan
'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin
Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.

5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.

6.Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin
Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa.
Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi
berperisa coke.

7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/
melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap.Pasti bersih. Tak payah guna
tin sembur cuci cermin cam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal!

8.
Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh
meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti
suka ni!Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan
tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit
osteoporosis.Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam
lori tangki,[ bukan lori yang bawa Coke siap dalam botol/tin] pasti
dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau"Bahan Penghakis
: bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan
untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta
berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah
bawak kereta, putus 2 sebab hakisan/karat.

9. Para 
pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin
lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!

10.
Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh 
kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntahKenapa Orang Yahudi Tak Minum Coke dan Pepsi Disampaikan
oleh seorang sahabat.....



Assalamualaikum kengkawan... last weekend, ada
ustazah usrah kami beritahu... masa dia belajar kat. mesir dulu, dia
punya lecturer ada cerita... dulu ada sorang mamat yahudi ni datang
egypt to study the muslims' lifestyle kat sana setelah serangan secara
fizikal ke atas umat Islam tak berjaya. dianak carik jalan untuk serang
cara lain. tapi Alhamdulillah, dia telah diberi hidayah semasa dia dok
study umat Islam kat mesir tu. dia beritahu lecturer ustazah ni, one of
the things the jews do untuk hapuskan keturunan umat Islam is to produce
coca cola & pepsi yang di dalamnya ada chemical to retard the
reproduction organs for both men & women. menurut mamat tu, kat
israel tak ada jual coke & pepsi sbb diorg tahu apa kandungan kat
dalamnya and since jew is agama keturunan, diorg tak nak le mandul!
kalau korang pernah terima forwarded email pasal bertapa cidicnya coke tu sampai boleh dissolve tulang & gigi (calcium containing compounds) and boleh buat cucitoilet!
and for ladies, kalau minum coke boleh cause menstruation if you're a
wee bit late.

so kalau minum banyak & atthat time baru lekat
zuriat, ada chances keguguran le, kan ? Therefore, untuk kemakmuran umat
Islam & untuk kesihatan & untuk tak support jewish companies, Masih
tidak pasti kesahihan artikel ini, namun jika ia benar bayangkan
apabila ia masuk kedalam perut kita, bertambah sihatkah kita.. jika
tidak benar pun lebih baik menjauhi, bukan kerana kesihatan sahaja malah
untuk agama kita..

Saturday, October 8

VIDEO ANUAR sELAK SIKIT-SIKIT.


WOI JOM TENGOK BEST GILA SELAK SIKIT-SIKIT NIE BARU LA GRAND.

DAP Arahkan Roboh??????



Tindakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang dikatakan mahu merobohkan pentas karaoke berhampiran dengan Kompleks Selera Seri Pantai di sini dikhuatiri bakal menjejaskan pendapatan lebih 50 pengusaha gerai Melayu yang berniaga di medan selera itu.

Bukan sahaja bakal menjadikan kawasan itu yang sebelum ini meriah bertukar sunyi malah beberapa peniaga yang ditemui juga melahirkan rasa bimbang akan ‘gulung tikar’ berikutan tindakan pihak berkuasa tempatan itu yang akan menyebabkan premis perniagaan mereka kurang daya tarikan.

Peniaga, Md Salin Puteh, 55, berkata, pentas yang dibina sejak 15 tahun lalu adalah hasil inisiatif peniaga untuk memberikan hiburan kepada pelanggan sambil menjamu selera.

Katanya, pentas yang melibatkan belanja kira-kira RM50,000 itu pernah dirobohkan oleh MPPP tahun lalu namun tindakan MPPP itu memberi kesan kepada perniagaan mereka sehinggakan mereka kehilangan banyak pelanggan dan menanggung kerugian.

“Selepas dirobohkan, kesemua peniaga di sini bersetuju untuk membina semula dua pentas karaoke baru dengan niat untuk menjadikan kawasan ini kembali meriah dan menjadi tumpuan orang ramai.

“Namun, apa yang mengecewakan kami selepas setahun pentas lama dirobohkan, MPPP sekali lagi menghantar notis mahu merobohkan lagi dua pentas kami bina di sini,” katanya ketika ditemui media di sini, kelmarin.

Katanya, sejak dia mendapat notis dari MPPP yang memberikan tempoh selama tujuh hari untuk merobohkan pentas menyebabkan peniaga-peniaga di situ hidup dalam keadaan tidak tenang.

Mengikut notis yang dihantarkan kepada Salin pada 29 September lalu, dia diarahkan untuk menghentikan sebarang aktiviti hiburan (karaoke) dan merobohkan struktur pentas itu dan sekiranya gagal berbuat demikian dalam tempoh tujuh hari akan menyebabkan lesen perniagaannya dibatalkan selain tindakan undang-undang.

Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ikatan usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas), Mohd Ridzuan Abdullah yang turut berada pada sidang media itu berkata, tindakan Kerajaan Negeri mengganggu peniaga di situ menunjukkan Kerajaan Negeri bersikap pilih kasih.

“Selain bertindak pilih kasih, Ikhlas juga syak terdapat unsur rasuah sehingga menyebabkan peniaga lain tidak diambil tindakan,” katanya.



MKP kata inilah nasib peniaga melayu yg selalu ditindas DAP.

ADUN PRIHATIN.

Alhamdulillah. Pagi ini menyampaikan sumbangan 22 pasang cermin mata kpd warga emas miskin. Nampak jelas terbayang kegembiraan mereka. Sebak juga apabila seorg Makcik kata, dia tak pernah ada cermin mata dan hidup dlm dunia serba kelabu dan kelam.

Apa lagi yang hendak dikatakan inilah yang telah dibuat oleh YB Muhamad Farid Saad ADUN Pulau Betong membela rakyat terutama warga emas yang memerlukkan bantuan walaupun sumbangan ini kecil tapi impaknya bagi MKP adalah besar.Ini lah pemimpin yang disukai rakyat.

HAMPAS KUALA SELANGOR.

Kata negeri berkebajikan, tetapi mengapa terpaksa merayu kepada rakyat? Sepatutnya segala kemudahan disediakan oleh parti yang memerintah! Sampai bila nak tebal muka untuk minta sedekah yang tidak pernah diauditkan? Adakah ini jihad PAS! Amat memalukan sebagai sebuah Parti berkebajikan..tetapi sebenarnya menyusahkan rakyat!!!!

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata tuduhan pembangkang bahawa Belanjawan 2012 tidak realistik menunjukkan mereka mati akal dan tidak mempunyai jawapan bagi menyerang kerajaan.
Beliau berkata Belanjawan 2012 yang dibentangkan semalam merupakan sesuatuyang boleh dan mampu dilaksanakan oleh kerajaan serta bukan hanya janji-janji kosong.
"Untuk Bajet 2012 kita guna pakar-pakar dari Kementerian Kewangan, BankNegara, Unit Perancang Ekonomi (EPU) dan lain-lain, bukan pak pandir. Semuapandai-pandai dan ada kelulusan Phd.
"Bajet kita bukan untuk sedapkan hati rakyat, kita tidak tipu rakyat.Sebaliknya ia merupakan komitmen kerajaan Barisan Nasional (BN)," katanya semasa berucap pada majlis lawatan mesra rakyat di Ladang Tuan Mee, Ijok.
Perdana Menteri meluangkan masa kira-kira sejam bersama lebih 3,000 masyarakat setempat serta menyampaikan sumbangan Deepavali dan Hari Raya AidilAdha kepada 600 penerima


Video Kecoh! Unit Amal PAS Serang Orang Awam Di Ceramah Mat Sabu.


Bantahan orang ramai terhadap kehadiran Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu atau Mat Sabu ke negeri ini berterusan dan terbaru apabila beberapa buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) menyerahkan memorandum kepadanya pada sesi ceramah parti itu di Kampung Pulau Bintungan di sini malam tadi.

Bagaimanapun kumpulan yang diwakili 70 orang terdiri daripada beberapa NGO yang diketuai Gerakan Memartabatkan Perjuangan Nasional (GMPN), kecewa selepas mereka dihalau dengan kasar oleh penyokong pembangkang ketika cuba menyerahkan memorandum kira-kira pukul 10.15 malam.

Berikutan itu, insiden tolak menolak berlaku antara kumpulan berkenaan sebelum pergaduhan tercetus antara mereka yang tidak berpuas hati dengan kehadiran rombongan GMPN.

Beberapa ahli kumpulan berkenaan cedera ringan dipercayai akibat ditumbuk dan terkena botol minuman serta objek yang dibaling oleh kedua-dua pihak.

Keadaan kemudian tidak terkawal menyebabkan Unit Tindakan Ringan (LSF) polis bergegas ke lokasi bagi meredakan keadaan.

Dua wakil GMPN akhirnya dibenarkan masuk bertemu Mat Sabu kira-kira pukul 10.30 malam selepas Ketua Cabang Keadilan Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali Chegu Bard keluar untuk berunding sebelum menyerahkan memorandum berkenaan.

Di sebalik bantahan dan suasana tegang itu, Mat Sabu masih meneruskan ceramahnya sebelum ia berakhir kira-kira pukul 12 malam.

Sementara itu, wakil GMPN, Mohd. Arafat Muhammad kesal dengan insiden tersebut kerana penganjur sebelum itu memaklumkan wakil mereka akan dibenarkan masuk tanpa sebarang halangan.

‘‘Sebelum ini kita telah berbincang dengan wakil penganjur sebelum ke kawasan ceramah itu kerana diberitahu empat wakil kami akan dibenarkan masuk menyampaikan memorandum kepada Mat Sabu,” katanya.

READ MORE

Apa komen Anda Bila Tengok Gambaq Ini.

MKP hanya pinta komen dari rakan-rakan yang melihat gambaq diatas.Adakah tindakkan mereka ini betul atau ada udang disebalik mee.?????????????????????????????//

FLEM NAMEWEE BODOH 2.0 DIHARAMKAN GSC !


padan muka kau namewee filem telah ditarik balik,MKP menyokong tindakkan yang dibuat oleh pihak pengurusan golden screen Cinemas ini.Rasanya lebih  ramai yang menyokong.lihat video dibawah yang dibuat khas oleh NGO 1Agenda.

Friday, October 7

Budget Rakyat Untuk Rakyat.


Budget 2011 memang untuk rakyat.Slogan rakyat didahulukan memang tepat serta pencapaian diutamakan.Riuh dengan berita gembira yang disampaikan oleh PM DS Najib Razak.Pendapat umum yang MKP terima dikedai kopi memuji apa yang dibentangkan pada sidang Parlimen hari ini.Manakan tidak semua rakyat tidak kira dimanakah sektor mereka mendapat imbuhan dari apa yang dibentangkan.Pembohong jika mengatakan tidak mendapat imbuhan dari apa yang dibentang tadi.




Jumlah bajet - RM232.8 bilion
Perbelanjaan Operasi - RM181.6 bilion
Perbelanjaan Pembangunan - RM51.2 bilion

Tahun lalu, perkembangan pelaburan langsung asing (FDI) Malaysia paling kukuh di Asia bagi enam bulan pertama tahun ini dan mencecah RM21.2 bilion.

Kerajaan menjangkakan pertumbuhan ekonomi terus mantap antara 5 dan 5.5 peratus bagi tahun ini. Pertumbuhan bagi 2012 dijangkakan antara 5 dan 6 peratus, meskipun ekonomi global diramalkan perlahan.

Defisit bajet buat kali ke-15 akan diturunkan kepada 4.7 peratus daripada GDP 2012.
Ini lebih kecil daripada 5.4% bagi 2011. Defisit berjaya dikurangkan daripada 7.4 peratus pada 2009 kepada 5.6 peratus pada 2010.

Peruntukan rancakkan pembangunan Kerajaan memperuntukkan RM978 juta untuk merancakkan pembangunan untuk lima projek: (1) lebuh raya JB-Nusa Jaya, (2) muzium warisan Taiping, (3) projek agropolitan Besut, (4) projek tandan sawit Lahad Datu dan (5) bekalan air Samalaju.

Kereta hibrid
Pengecualian sepenuhnya duti import dan duti eksais bagi mengimport kereta hibrid serta elektrik akan dilanjutkan sehingga 2013.

RM1 bilion untuk sekolah Kerajaan akan wujudkan RM1 bilion untuk penambahbaikan sekolah.

RM500 juta diberikan pada sekolah kebangsaan.

Manakala RM100 juta diperuntukkan masing-masing kepada sekolah jenis kebangsaan (Cina), sekolah jenis kebangsaan (Tamil), sekolah mubaligh, sekolah agama bantuan kerajaan dan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

FELDA Global Ventures Holdings
Peneroka Felda akan terima “durian runtuh”. Jumlahnya akan diumumkan sebelum Felda GVH disenarai di Bursa Malaysia sebelum pertengahan 2012.

Penyenaraian dilakukan dalam dalam usaha mengumpul dana menjadikan Felda syarikat konglomerat global.

RM400 juta diperuntuk untuk naik taraf infrastuktur bekalan air di kawasan Felda terpilih.

Yuran sekolah
Kerajaan memansuhkan yuran pendidikan rendah dan menengah di semua sekolah kerajaan.
Ini termasuk pemansuhan bayaran bagi kegiatan ko-kurikulum, insurans takaful dan sebagainya. Semua ini bermula penggal sekolah tahun depan.

Pencen
Seramai 600,000 pesara kerajaan akan menikmati kenaikan pencen tahunan sebanyak 2 peratus.

Umur wajib bersara dinaikkan daripada 58 kepada 60 tahun.

Kakitangan awam
Kerajaan akan wujud lebih banyak mata gaji. Ini bermakna, penjawat awam akan mendapat gaji maksimun lebih tinggi, sehingga kepada 37.7 peratus.
Kakitangan awam akan mendapat kenaikan gaji antara RM80 hingga RM320.

Polis
RM200 juta peruntukan khas akan diberikan untuk perbelanjaan pembangunan polis, meliputi projek perumahan anggota, penambahbaikan balai dan pusat latihan.

Keluarga tentera
RM3,000 akan diberi secara one off kepada angggota keluarga, duda dan balu anggota berjumlah 62,000 orang.

Subsidi
Beras - Bagi setiap kilogram beras super tempatan, harga asal RM2.40, rakyat hanya bayar RM1.80. Subsidi kerajaan 60 sen.

Gula - bagi setiap kilogram gula, harga asal RM2.50, rakyat hanya bayar RM2.30. Subsidi kerajaan berjumlah 20 sen.

Minyak masak - harga RM4.75, rakyat hanya bayar RM2.50

Tepung - harga asal RM1.90, rakyat bayar RM1.35

Skim rumah pertama
Kerajaan cadangkan had maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.

Skim Amanah Rakyat 1Malaysia
Skim ini dibuka kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 dan ke bawah yang akan memanfaatkan 100,000 isu rumah. Pelabur boleh mohon pinjaman RM5,000 dengan tempoh bayaran balik lima tahun.

Subsidi rumah
Kerajaan akan memberikan subsidi RM20,000 untuk pembelian Program Rumah Mesra Rakyat.

Mereka yang tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usah boleh dapatkan pembiayaan untuk membeli rumah berharga RM65,000 dengan harga RM45,000. RM200 juta diperuntukkan untuk program ini.

Teksi persendirian
Pengecualian 100 peratus duti eksais dan cukai jualan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.

Pengecualian bayaran balik duti eksasis dan cukai jualan ke atas teksi yang berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau tukar milik.

Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet milik persendirian.

Pemberian bantuan RM3,000 bagi melupuskan teksi lama berusia lebih tujuh tahun tetapi kurang 10 tahun. Bagi teksi berusia 10 tahun dan ke bawah, bantuan RM1,00 akan diberikan.

Perlindungan kepada gelandangan
Kerajaan menyediakan pusat khidmat sosial dikenali Anjung Singgah sebagai perlindungan sementara kepada gelandangan sekitar Kuala Lumpur.

Seramai 1,400 orang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dan 250 dengan Anjung Singgah.

Simpanan persaraan - KWSP
Caruman majikan dinaikkan daripada 12 peratus kepada 13 peratus bagi pencarum yang menerima gaji bulanan RM5,000 dan ke bawah. Langkah ini akan memanfaatkan seramai 5.3 juta pencarum KWSP.

Pinjaman TEKUN
Menteri kewangan mencadangkan peruntukan TEKUN ditambah sekali ganda daripada RM120 juta kepada RM300 juta.

Penjawat Awam
Tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM 500 ringgit untuk penjawat awam dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada pesara kerajaan. Bayaran ini akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember 2011.

Meringankan Kos Sara Hidup
Bantuan RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ringgit dan ke bawah. Pemberian ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit.

Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana. Bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos;

Bantuan persekolahan RM100 ringgit diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.

Pemberian baucar buku bernilai RM200 ringgit kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.

Rancangan Tebatan Banjir Kerajaan akan melaksanakan Rancangan Tebatan Banjir (RTB) di Perlis, Perak dan Johor dengan kos satu bilion ringgit.

Di Perlis, dua projek RTB iaitu naik taraf empangan Timah Tasoh Fasa 2 dan melebar serta mendalam Sungai Arau akan dilaksanakan.

Di Perak, tiga projek RTB di Sungai Kerian, Sungai Kurau dan Kolam Bukit Merah.

Manakala bagi Johor, projek RTB akan dilaksanakan di bandar dan Sungai Segamat.

Nanti Keris akan cuba post Ucapan Rasmi YAB Perdana Menteri pada pembentangan bajet 2012.

Betul ke Namewee MINTA MAAF di Nasi LEMAK 3.0?????



Apa reaksi RAKYAT selepas menonton video Namewee yang mengutuk KAW KAW Utusan Malaysia di sebab kan seorang wartawan Utusan yang mengkritik Namewee di satu artikel . Kenapa wartawan itu mengutuk Namewee?? Adakah wartawan itu mengutuk Namewee atau mengutuk filem Nasi Lemak 2.0 ??? Jom kita lihat apa reaksi rakyat di dalam video ini ....

PS: Ada yang mengatakan kenapa tak ada rakyat berbangsa cina di dalam video ini ..well ..TUNGGU di video yang akan datang .... kita tinjau pulak apa reaksi dari rakyat Malaysia berbangsa Cina .. Di video yang akan datang juga , kita akan meninjau apa pendapat orang seni dan professional filem produser mengenai NASI LEMAK 2.0 dan NAMEWEE ...Meantime , Check it out this video ..

This video of Namewee is made possible by 1AGENDA - a NGO who is active in human rights and rights news reporting in Malaysia

** This video has nothing to do with any political party whether it is UMNO or DAP or PKR ..

DAP Penipu Rakyat Penang Hidup-Hidup.



Wakil rakyat DAP "diharamkan" memohon tanah selagi pakatan pembangkang memerintah Pulau Pinang dan yang ingkar akan dikenakan tindakan disiplin." Itulah jaminan dilontarkan Lim Guan Eng, tepat dua minggu selepas ditabal sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang 24 Mac 2008 sebagai bukti ketelusan kerajaan rejim DAP negeri baru kepada rakyat.

Tapi itu cerita empat tahun lalu dan hari ini cerita itu sudah berbeza sama sekali.

Hari ini keikhlasan jaminan kerajaan DAP itu dicabar ekoran dakwaan seorang Adun DAP diluluskan sebidang tanah, satu hektar di Bukit Mertajam baru-baru ini.


Naib Presiden Parti Cinta Malaysia, Huan Cheng Guan berkata beliau mendapat maklumat tanah 1.1 hektar itu diluluskan kepada Adun DAP Padang Lalang, Tan Cheong Heng.

Tanah berkenaan di Jalan Song Ban Kheng, Bukit Mertajam, sebuah lokasi strategik memandangkan kawasan itu sedang pesat membangun.

Ia didaftarkan atas nama beliau dan juga abangnya Tan Chong Hock sebagai pemilik bersama.

Justeru Cheng Guan mempersoal bagaimana permohonan Adun DAP itu, diluluskan.

Menurut Naib Presiden PCM Huang Cheng Guan, "Last time they said tak akan ambil satu inci tanah pun but now what happened? Dia yang cakap kita dengar kata. Tapi ini bukan inci, ini ekar. Jadi mereka perlu jelaskan kepada rakyat Pulau Pinang. Jangan pandai cakap saja. Bagi saya slogan cat tak laku lagi. No more competency, accountability, transparency kalau betul cat jawab la ini isu kepada semua.

Beliau turut meminta kerajaan negeri menjelaskan dakwaan Cheong Heng diberi diskaun sehingga 80 peratus untuk premium tanah berkenaan.

Menurut Heng lagi,"We as any ordinary people boleh dapat ka 80 peratus diskaun? Jawab la orang biasa boleh dapat ka macam mana dia boleh dapat diskaun premium. Saya mau tanya itu betoi ke dia dapat?

Cheng Guan memberi tempoh tiga hari kepada kerajaan negeri untuk menjawab.

Jika tidak mendapat jawapan memuaskan, beliau akan membawa perkara ini ke perhatian Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia(SPRM).

Enot dikecam teruk

Pelakon komedi Enot, mengakui sangat tertekan apabila dikecam gara-gara TERSILAP mengeluarkan kenyataan tentang hukum HUDUD.

Selain dikecam menerusi twitter dan facebook, perniagaan keknya turut terjejas, apabila ada pelanggan yang menarik balik tempahan GARA-GARA kurang senang dengan komennya. Enot turut kesal apabila arwah ibu bapanya turut dicemuh.

Enot menyatakan kekesalannya dan memohon maaf di atas kesilapan itu.Itulah lain kali nak bercakap biarlah kena pada tempatnya jika tidak inilah musibahnya.

Thursday, October 6

JPN perjelas isu pengeluaran kad pengenalan



Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menafikan dakwaan bahawa pihaknya mengeluarkan kad pengenalan palsu yang kononnya terdapat dalam Daftar Pemilih Induk (DPI) Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Ia turut berkata tiada keperluan untuk menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat dakwaan penyelewengan pengeluaran kad pengenalan kerana JPN hanya mengeluarkan kad berkenaan kepada mereka yag benar-benar layak berdasarkan peruntukan perundangan negara.

"Adalah ditegaskan bahawa JPN tidak pernah mengeluarkan kad pengenalan palsu dan sebaliknya hanya membekalkan rekod sahih sahaja kepada SPR untuk tujuan semakan identiti daftar pemilih," kata JPN dalam satu kenyataan hari ini.

Dewan Pemuda PAS baru-baru ini dilapor telah menghantar memorandum kepada JPN mendesak penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat dakwaan penyelewengan pengeluaran kad pengenalan membabitkan dua perkara utama iaitu penggunaan kod negara "71" dan kad pengenalan palsu dalam DPI.

JPN berkata dakwaan yang dibuat pihak berkenaan melalui memorandum itu adalah tidak benar.

Menjelaskan isu individu yang didakwa mempunyai nama yang sama dan memiliki nombor kad pengenalan hampir sama, JPN berkata rekod jabatan menunjukkan sembilan daripada 10 nama disahkan merupakan individu berlainan berdasarkan gambar dan cap jari yang berbeza.

"Mereka mempunyai persamaan hanya pada nama dan tarikh lahir sahaja. Individu ke-10, Azinah binti Mohd Fazin (800820-02-5150) tiada rekod di jabatan ini," kata kenyataan itu.

JPN menjelaskan kod negara “71” yang terdapat dalam nombor pengenalan diri digunakan mulai 1990, dan pada masa itu kod khusus bagi setiap negara luar masih belum diwujudkan dengan hanya kod negara 71 diguna pakai bagi semua kelahiran warga Malaysia dan pemastautin tetap Malaysia di luar negara.

"Mulai 2001, kod negara secara khusus bagi pengenalpastian negara kelahiran individu diwujudkan bertujuan membezakan kod kelahiran individu di luar negara," kata JPN, sambil menambah nombor pengenalan diri yang dikeluarkan menggunakan kod negara 71 sebelum ini, adalah sah dan terpakai bagi pemilik sedia ada.

Nombor pengenalan diri 12 digit pada kad pengenalan mula digunakan pada 1990 dan merupakan kombinasi antara tarikh lahir, kod negeri/negara tempat lahir serta nombor siri janaan komputer bagi menjadikan nombor tersebut unik dan tiada pertindihan.

Senarai kod-kod negara luar yang dimaksudkan boleh dilayari melalui portal rasmi JPN, www.jpn.gov.my

DAP Lacurkan Perempuan Cantik Untuk Menang



DAP memang sangat terkenal dengan helah dan perancangan politik yang sangat licik. Sebelum PRU 2008, cerita tentang DAP agak kurang dititikberatkan, memandangkan pengaruh DAP tidaklah begitu hebat. Setiausaha Agungnya pula adalah seorang lelaki yang sangat terkenal dengan penciptaan cerita-cerita karut dan serba membohongkan seperti kisah dia kononnya masuk penjara kerana membela seorang budak perempuan Melayu walaupun hakikatnya dia masuk penjara kerana menghasut dan menyebarkan kertas bercetak yang mengandungi fitnah.
Namun ada beberapa perkara yang menarik tentang DAP yang sebenarnya menuntut perhatian sewajarnya oleh barisan kepimpinan UMNO dan Barisan Nasional sekiranya mereka ingin menang. DAP nyata terkehadapan dalam penggunaan media dan pengiklanan. Iklan-iklan, promosi dan propaganda DAP dibuat dengan kaedah terbaik dari segi perang saraf. Sedangkan UMNO-BN ternyata masih lagi bergantung kepada kaedah konvensional yang sudah ketinggalan jauh dan tidak lagi efektif.
Perhatikan sahaja poster-poster DAP yang jauh lebih menarik dan lebih ceria, berbanding poster-poster Barisan Nasional yang serba melemaskan, kaku, tidak ceria dan menggunakan template yang sama seperti pada tahun-tahun 50-an. Perhatikan juga bagaimana DAP mendekati generasi muda menerusi media Internet dan tidak lagi terlalu bergantung kepada media massa dan elektronik seperti yang dilakukan oleh Barisan Nasional.
Namun yang lebih penting, perhatikan bagaimana DAP menggunakan calon-calon daripada generasi muda bagi menambahkan keyakinan serta lebih dekat dengan pengundi-pengundi yang sekarang ini majoritinya adalah golongan muda. Sedangkan Barisan Nasional pula, masih lagi mengekalkan calon-calon warga tua yang berperut boroi, berbadan besar, tidak cergas dan lembab, tua serta kelihatan tidak mesra dengan golongan muda.

BN boleh kalah



Barisan Nasional (BN) bukan sekuat yang disangka. Penganalisis politik, Dr Chandra Muzaffar yang berkata demikian menjelaskan, BN boleh dikalahkan pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) jika pembangkang menggunakan strategi yang betul.

“Pada 2008, pembangkang sudah berjaya menafikan penguasaan dua pertiga BN dalam Dewan Rakyat. Ini kali pertama berlaku dalam sejarah negara, BN gagal mengekalkan majoriti dua pertiga.

“Pada saya, kekalahan BN di banyak kerusi pada masa itu bukan atas sebab pembangkang kuat tetapi kerana berlaku masalah dalam BN sendiri,” katanya.

Antara sebab itu, kata Chandra yang juga bekas Timbalan Presiden Parti Keadilan Nasional (sebelum ditukar kepada PKR) ialah kerana pemimpin BN sering menganggap mereka berada dalam zon selesa dan akan sentiasa mendapat sokongan rakyat.

“Mereka terlupa pada masa itu faktor ekonomi tidak berpihak kepada mereka. Kenaikan harga minyak menyebabkan hidup rakyat semakin terhimpit, menyebabkan mereka marah kepada kerajaan. Undi protes banyak membantu memenangkan calon pembangkang pada pilihan raya itu,” katanya.

Chandra berkata, pemimpin BN bagaimanapun kini dilihatnya sudah tersedar bahawa mereka perlu sentiasa mendekati rakyat untuk memastikan apa yang berlaku pada PRU-12 tidak lagi berulang.

“Kita dapat lihat keadaan semakin baik bagi BN yang dibuktikan menerusi kemenangan dalam beberapa pilihan raya kecil kebelakangan ini,” katanya.

Menurut Chandra, undi orang Melayu yang kembali semula kepada BN semakin meningkat, begitu juga orang India.

“Ini menunjukkan BN berada di landasan yang betul,” katanya.

Berbanding kerusi Parlimen yang menurutnya BN berpeluang untuk kembali menguasai majoriti dua pertiga, Chandra bagaimanapun mengakui sukar untuk meramal keupayaan BN merampas semula pemerintahan negeri yang kini di bawah PR.

Pada 2 Oktober lalu, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan meramalkan peluang BN untuk menang dan kekal berkuasa jika PRU-13 diadakan dalam masa terdekat, boleh dianggap tipis.

Katanya, ini berikutan masih wujud pelbagai gejala negatif dalam parti komponen utama BN, Umno seperti budaya cantas mencantas yang kini berada pada tahap kritikal.



MKP kata patut pemimpin BN terutama di Pulau pinang lebih peka dengan senario yang berlaku sekarang ini untuk memastikan kemenangan pada PRU 13 akan tetapi sampai sekarang masih lagi kedengaran tidak kepuasan hati antara pemimpin.saya melihat dari sudut suara akar umbi.

Wednesday, October 5

Lagi-lagi UMB?



Whizzekid ada terbaca pasal UMB Sarawak dipertikaikan kewujadnnya di alam politik zaman sekarang.
Kenapa nak pertikaikan perkara yang baik?Daripada membuat cerita yang bukan-bukan pasal UMB,baik kita perbaiki segala kekurangan.
Apalah yang mereka ni nak buktikan?Nak buktikan orang luar lebih bijak dan boleh “take over” UMB?

Rayuan Anwar, cubaan ketiga melarang hakim ditolak



Mahkamah Persekutuan hari ini, menolak rayuan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengenepikan penolakan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah supaya tidak menjadi hakim perbicaraan kes liwat ke atas ketua pembangkang itu sekarang.

Ketua Hakim Malaya, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin, mengetuai panel tiga hakim berkata, mahkamah tertinggi itu mempersetujui keputusan mahkamah rayuan bahawa rayuan Anwar itu tidak boleh dirayu kerana ia perkara dibuat di awal sesuatu perbicaraan yang tidak melupuskan hak perayu.

Zulkefli berkata, keputusan dibuat Zabidin itu tidak tertakluk kepada istilah 'keputusan' mengikut definisi dalam Seksyen 3 Akta Mahkamah dan Kehakiman 1964, dengan demikian ia tidak boleh dirayu.

Panel yang dianggotai juga Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng dan Tan Sri Abdull Hamid Embong menolak permohonan Anwar untuk merujuk satu penghakiman Mahkamah Persekutuan mengenai tafsiran perkataan 'keputusan' mengikut definisi Seksyen 3.

Mahkamah juga tidak bersetuju dengan hujah peguam bagi pihak Anwar, Peguam Karpal Singh bahawa hakim Mahkamah Rayuan Datuk Abdul Malik Ishak tidak memiliki bidang kuasa untuk memasukkan merit rayuan dalam penghakiman bertulis beliau mengenai perkara tersebut.

Karpal berhujah bahawa Abdul Malik sepatutnya tidak memasukkan hal merit rayuan dalam penghakiman bertulis beliau kerana beliau (Abdul Malik) bersama dua hakim rayuan lain menolak rayuan Anwar berdasarkan bantahan awal pendakwa mengatakan mahkamah tidak ada bidang kuasa kerana kes itu tidak boleh dirayu.

Karpal menambah bahawa peguam Anwar dan pihak pendakwa tidak berhujah berdasarkan merit kepada rayuan. 

Dalam keputusan yang sebulat suara ,Zulkefli bersetuju dengan Timbalan Pendakwaraya, Datuk Nordin Hassan bahawa merit kepada kes itu telah dibincangkan dalam penghakiman semata-mata untuk tujuan melengkapkannya.

Panel Mahkamah Persekutuan bagaimanapun memutuskan bahawa empat paragraf dalam penghakiman Abdul Malik adalah bersifat menyerang dan kenyataan menghina terhadap Anwar dan peguamnya dengan demikian membenarkan permohonan Anwar supaya membuang paragraf berkenaan.

Anwar membuat rayuan terhadap keputusan Zabidin pada 6 Julai tahun ini untuk menolak kali ketiga cubaannya menyekat hakim itu daripada mendengar perbicaraan ke atasnya (Anwar).

Dalam permohonannya, Anwar meminta supaya seorang hakim lain mengadili perbicaraan dengan mendakwa bahawa Mohd Zabidin telah menghakimkan lebih awal kes tersebut di penghujung keterangan saksi utama, Mohd Saiful Bukhari, sebagai keterangan yang benar.

Anwar, 64, sedang dibicarakan kerana dikatakan melakukan perbuatan liwat ke atas Mohd Saiful di Kondominium Desa Damansara di Bukit Damansara antara 3.10 petang hingga 4.30 petang pada 26 Jun 2008.

Dia menghadapi hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika sabit kesalahan.
Terdahulu dalam perbicaraan, Karpal berhujah bahawa Abdul Malik tidak sepatutnya menimbangkan merit kepada rayuan itu kerana apabila rayuan telah ditolak, biasanya perkara tersebut berakhir.

Katanya, dengan menyebut tentang merit, ini dapat dianggap penghakiman membunuh yang paling dahsyat dan bertambah buruk lagi bila Anwar dan peguamnya tidak diberi peluang membela diri mereka.

Nordin pula berhujah merit bagi rayuan itu terkandung dalam hujah bertulis kedua-dua pihak pendakwa dan pembela dan tidaklah salah untuk mahkamah rayuan melihat kepada perkara merit semasa penghakiman.

DAP Jaguh Gila Publisiti.


Bergema lagi Guan Eng dan Kroni mengenai jaguh pelaburan yang merekalah juara padahal itu umpama lembu punya susu sapi dapat nama.Apa punya haprak pemimpin macam nie dan disokong oleh penjilat tegar mereka.Dengan bangganya meletakkan banner tersebut disekitar kawasan perindustrian sekitar bayan baru dan bayan lepas sebelum ini MKP telah menyebarkan pembohongan mereka klik disini

Apa motif yang mahu disampaikan oleh rejim DAP ini atau hanya mengaburi pekerja kilang yang sekarang telah beralih arah.

kumpulan Edorgan atau Anwarinas



Negara Berkebajikan adalah suatu muslihat melunakkan perjuangan negara Islam oleh ulama Pas dan menampilkan pengaruh kumpulan Edorgan atau Anwarinas dan Anwar Ibrahim tentang perlunya Pas terikat kepada dasar Buku Jingga. Dasar Buku Jingga tidak menyebut mengenai negara Islam apa lagi pelaksanaan hudud.


Oleh itu Pas mempunyai hujah sewaktu kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti bukanlah Pas tidak mahu hudud tetapi dihalang oleh Perlembagaan Persekutuan dan tidak disokong oleh UMNO/BN. Pas akan menyatakan dengan lantang nanti bahawa UMNO menolak hudud. Tapi kalau dibawa ke Parlimen pun mahukah DAP menyokongnya?


Mana mungkin hudud menjadi agenda Pas kerana dalam muafakat yang lebih besar di kalangan kepimpinan pakatan pembangkang, Dasar Buku Jingga tidak memasukkan perjuangan hudud baik di Kelantan dan negeri-negeri yang dikatakan bakal dikuasai oleh Pas dan pakatan pembangkang nanti. Intipati perjuangan Buku Jingga secara jelas tidak memperjuangkan Negara Islam apalagi hudud.


Isu ini secara jelas dipolitikkan oleh Pas untuk memenangi pengaruh paling tidak di Kelantan. Biasanya isu syurga-neraka, jahiliah-kafir dan hudud adalah senjata yang ampuh dalam politik akar umbi di Kelantan. Ternyata sekian lama ia amat berkesan untuk menambat hati orang Kelantan. UMNO yang dilihat sebagai kafir, taghut, jahiliah menjadi isu yang tidak pernah hilang dalam politik Kelantan.


Dengan Negara Kebajikan dan dasar Buku Jingga orang boleh persoalkan tentang Negara Islam dan hukuman hudud. Ia tidak tercatat langsung dalam dasar itu. Dengan menimbulkan isu hudud cara Pas di Kelantan sekarang dan ditolak oleh Parlimen dan UMNO/BN ia diharap menjadi modal utama kempen nantinya.


Mengapa dikatakan isu hudud ala Pas itu dipolitikkan. Umum mengetahui bahawa ulama dalam Pas mahukan hudud. Kenyataan Nik Aziz, Ketua Dewan Ulama, Harun Taib, Ketua Pemuda Nasrudin Hasan, Tuan Ibrahim Tuan Man adalah menyokong hudud sepenuhnya.



Dalam masa sama, Naib Presiden Pas Salehuddin Ayub, mengambil pendekatan lunak. Apakah ini suara daripada kumpulan Anwarinas yang tidak sekata dengan suara ulama. Ini membolehkan Anwar Ibrahim dalam kemelut yang berbangkit meyakinkan Karpal Singh dan DAP bahawa jika isu hudud dibawa ke Parlimen sekalipun, ia tidak akan diterima dan hasrat Karpal Singh untuk melihat hudud tidak dilaksanakan akan terjadi. Ini yang menyebabkan Karpal Singh tidak membantah dalam mesyuarat tersebut.


Abdul Hadi Awang suatu ketika dulu juara Negara Islam dan hudud nampaknya semacam tidak lagi menjadi jurucakap ulama yang mahukan negara Islam dan menerima Dasar Buku Jingga yang tidak memasukkan perjuangan negara Islam sebaliknya dalam Muktamar yang lalu mengemukakan konsep Negara Berkebajikan dan membuat hujah bahawa konsep Negara Islam tidak ada dalam al-Quran.


MKP kata depa mengunakan Agama untuk berpolitik rakyat patut melihat pembohongan pemimpin haprak ini.

Tuesday, October 4

Nie DAP Punya Angkara.



Seorang lelaki terbunuh manakala tiga lagi cedera parah apabila sebuah kren tumbang dan menghempap tiga buah rumah di persimpangan Jalan Transfer dan Jalan Sri Bahari tengah malam tadi.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang Azmi Tamat berkata Leong Yee Khoon, 64, yang dipercayai tidur di sebuah bilik di tingkat dua rumahnya maut dalam kejadian yang berlaku pada pada 12.15 tengah malam.

"Tiga lagi anggota keluarga Leong iaitu Luaran Chooi Guan, 77, isteri Luaran, Chew Hong Choo, 76, dan anak mereka, Seong Ean, 55, yang tinggal di rumah yang sama mengalami kecederaan parah," katanya mereka dihantar ke Hospital Pulau Pinang untuk rawatan lanjut.

Azmi berkata kejadian dipercayai berlaku selepas kren yang digunakan untuk membina sebuah hotel 20 tingkat di tapak pembinaan bertentangan dengan rumah mangsa terjatuh lalu menghempap tiga buah rumah di situ.

"Siasatan lanjut sedang dijalankan bagi mengenal pasti punca kejadian. Kemungkinan kren itu terjatuh ekoran angin kencang," katanya anggota bomba menghadapi kesukaran untuk mengeluarkan mayat
Leong yang tertimbus dalam runtuhan.

Kejadian itu turut menyebabkan bangunan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia yang terletak di belakang rumah-rumah yang terlibat itu, turut rosak.

Pakatan Rakyat Poket Kosong


Tun Mahadir menyelarkan pakatan rakyat sebagai poket kosong dengan pembentangan awal pakatan rakyat pada sidang dewan rakyat pada hari ini.


"Senang bila mahu belanja duit yang kita tidak ada." Itu adalah jawapan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ketika diminta mengulas pembentangan Belanjawan 2012 oleh pembangkang.

Dilaporkan Pakatan Rakyat akan membentangkan belanjawan tahunannya hari ini, tiga hari lebih awal sebelum kerajaan Pusat mengumumkan Belanjawan 2012.

Ia dikatakan sebagai belanjawan alternatif pakatan terbabit sebelum Belanjawan 2012 dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan pada Jumaat ini di Dewan Rakyat.
"(Duit) yang kita tak kawal (memang) senang mahu belanja," kata Dr Mahathir kepada wartawan selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur Kelapan 2011 di sini hari ini.

"Kita boleh buat apa pun (seperti) janji mahu bagi 20 peratus royalti minyak. Memang boleh janji sebab tak jadi kerajaan. Janjilah asalkan menang (pilihan raya)," katanya.

"Ini biasa malah Obama (Presiden AS Barack Obama) berjanji untuk menutup Guantanamo Bay (Pusat Tahanan) tetapi sampai sekarang tak tutup lagi. Tetapi beliau dipilihlah," kata Dr Mahathir yang pernah menjadi Menteri Kewangan.

Anwar Ibrahim menyebarkan ajaran pluralisma



Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin mahu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengambil tindakan ke atas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang didakwa cuba menyebarkan ajaran pluralisma di negara ini.
Beliau berkata, tindakan Anwar itu jelas bertentangan dengan ajaran Islam dan boleh memesongkan akidah umat Islam.
"Fahaman pluralisma dikategorikan sebagai sesat oleh JAKIM. Ini tidak boleh diterima...soal akidah tidak boleh dipermainkan.
"Terdapat dua perbezaan besar di antara plurality dan pluralisma. Plurality adalah perbezaan agama yang mana kita hormati agama lain tapi dalam soal menyamakan agama itu pluralisma," katanya.
Beliau berkata demikian bagi mengulas ucapan Anwar di London School of Economics di London pada 18 Mac tahun lalu yang disahkan oleh JAKIM mengandungi ciri-ciri fahaman pluralisma.
Sehubungan itu, Zulkifli berkata, Anwar patut diambil tindakan sama seperti yang dilakukan JAKIM terhadap Ayah Pin dan kumpulan Al-Arqam.
Zulkifli turut menggesa pemimpin PAS supaya memperbetulkan fahaman Anwar yang dianggap menyeleweng dari segi akidah.
"Sebelum PAS cakap pasal isu hudud, mereka perlu cakap pasal isu sendiri dulu. Kalau sendiri tak betul macam mana nak laksanakan hudud. Ini serupa macam peribahasa ketam mengajar anak berjalan," katanya.
Sementara itu, Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim menasihati bekas sekutunya itu supaya bertaubat dan berhenti menggadai agama Islam.
"Jangan lagi guna agama Islam untuk agenda politik bagi mempengaruhi umat Islam. Apa yang dilakukan Anwar menyimpang dari landasan Islam," katanya.

PANAS WALI SELIPAR MENANGIS TENGOK ANUAR MENIPU.






TAHNIAH KEPADA PENCIPTA VIDEO INI TERBONGKARLAH LAGI PEMBOHONGAN ANUWAR.

Bajet 2012



Umum sedia maklum, Bajet 2012 meliputi tiga perkara terpenting dalam kos kehidupan seharian, iaitu bekalan makanan, perumahan dan pengangkutan awam.

Bermula 2007, rakyat terbeban dengan kos makanan semakin tinggi disebabkan harga makanan meningkat di peringkat global dan sikap tamak segelintir peniaga yang menguasai pasaran makanan.

Antara strategi terbaik kerajaan menangani isu ini yang mula menampakkan hasilnya ialah menubuhkan Kedai Rakyat 1Malaysia. Hasrat rakyat agar kerajaan memperbanyakkan lagi kedai ini. Konsep Kedai Rakyat 1Malaysia sepatutnya diperluaskan untuk semua jenis barangan keperluan.

Malahan, tidak salah sekiranya kerajaan menggunakan konsep sama untuk pasar malam dan pasar tani selain memperkenalkan kupon makanan untuk rakyat yang memerlukan.Diyakini ia dapat membantu meringankan beban, selain memikirkan mekanisme jangka panjang menambahkan bekalan bahan makanan tempatan tanpa perlu diimport dari luar negara.

Kedua, dari segi perumahan.MKP  tertarik apabila terdapat persatuan pemaju perumahan beria-ria menjangkakan harga rumah baru meningkat 20 peratus pada separuh kedua 2011. Bayangkan perkara ini diumumkan kepada media seminggu sebelum Bajet 2012 dibentangkan.

Apakah makna di sebalik pengumuman ini? Bagi MKP, kerajaan tidak boleh terlalu mengikut mereka. Alasan peningkatan bahan mentah binaan serta kekurangan tenaga kerja merupakan alasan lapuk. Kenapa tidak dinyatakan harga meningkat disebabkan spekulasi pemaju yang tamak demi mengaut keuntungan berlipat kali ganda?

Rakyat menyedari faktor sebenar kenaikan harga rumah. Rakyat tidak boleh menerima alasan sama pemaju dan persatuan pemaju perumahan. Justeru diharapkan, sekali lagi, kerajaan mengumumkan mekanisme untuk mengawal harga bahan binaan dan spekulasi harga hartanah, di samping memperbanyakkan projek perumahan kos rendah dan sederhana serta insentif potongan cukai perumahan untuk para pembeli.

Ketiga, pengangkutan awam. Setakat ini kerajaan terlalu fokus kepada pengangkutan awam di bandar besar. Kualiti pengangkutan awam di luar bandar wajar dipertingkatkan. Kerajaan juga perlu menimbang kos-kos lain berkaitan dengan pengangkutan persendirian.

Antaranya, minyak dan tol. Di bandar-bandar besar seperti Selangor dan Kuala Lumpur terlalu banyak wang dibayar untuk tol. Tidak berbaloi membayar tol begitu banyak tetapi kesesakan tetap berlaku.

Selain ketiga-tiga faktor kos sara hidup di atas, Bajet 2012 juga perlu mengutamakan gaji pekerja. Selepas beberapa tahun tidak mendapat kenaikan gaji, ramai yang menjangkakan gaji kakitangan sektor awam akan dibuat penyelarasan. Berapakah jumlahnya bergantung kepada kemampuan kerajaan. Kita tidak mahu apa yang terjadi kepada Greece dan Eropah berjangkit kepada negara kita jika kerajaan terlalu bermurah hati meningkatkan gaji sektor awam di luar kemampuan kerajaan.

Namun demikian, dengan kos sara hidup semakin tinggi, terdapat ramai kakitangan sektor awam yang menjalani kehidupan dengan berhutang. Justeru kenaikan gaji sektor awam adalah satu lagi 'kejutan' yang diharapkan oleh kakitangan sektor itu.

Nasib kakitangan sektor swasta juga perlu dibela terutamanya dari segi gaji minimum, pelan persaraan yang lebih baik dan had umur persaraan dipertingkatkan. Bukti yang menunjukkan ramai pekerja sektor swasta tidak mampu menjalani kehidupan selesa selepas bersara dek kerana dana Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang tidak mencukupi, menggambarkan nasib mereka wajib dibela.

Selain memberi kejutan, dasar yang lebih menyeluruh untuk mendidik rakyat agar mengurus kewangan peribadi dengan lebih berhemah perlu diperkenalkan. Tiada guna kerajaan membentangkan Bajet 2012 yang memberi pelbagai bantuan tetapi rakyat sendiri tidak mengamalkan budaya mengurus kewangan peribadi secara berhemah.
Kerajaan sendiri sewajarnya bersedia menerima 'kejutan' krisis ekonomi global yang boleh berlaku pada bila-bila masa. Antaranya, menyediakan suasana kondusif untuk merancakkan pelaburan domestik seperti mengurangkan rejim kadar faedah. Dengan cara ini, defisit bajet kerajaan tetap rendah tetapi pada masa sama pertumbuhan ekonomi enam peratus dapat dicapai pada tahun hadapan.

Ramai peniaga terdiri kaum cina dan sekarang mereka lebih cenderong kepada parti pembangkang.apabila video yang dibuat oleh kawasaki1077 telah mendapat respon dari Lim Guan eng nampak jelas apa yang diperkatakan.

Monday, October 3

VIDEO ADUN SKANDAL KEMBALI.


Penafian yang dibuat oleh Exco Kerajaan Negeri Selangor Yaakop Sapari berhubung dengan video skandal di pejabat perkhidmatannya bukan dapat mematikan isu tersebut, malah telah menimbulkan tandatanya.

Pertama, mengapa Yaakop Sapari cuma membuat penafian terhadap pelakon wanita dan tidak menafikan pelakon lelaki?

Kedua, mengapa perlu ditunjukkan sijil cuti sakit pembantu tadbir, Norlela Idris?

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive