Thursday, December 22

MKP Dan Blogger Penang Dapat 10 Juta Bersama

Bertuah badan kalu dapat 10 juta,Depa yang dok merepek apa nie pulak.Kami bukan blogger upahan dan menerima wang dari orang.Semuanya diatas peruntukan sendiri.Selalunya klu dibayar takkan bertahan lama sebab perjuangan berdasarkan upah hanya sementara.Banyak sangat dah tengok dan melihat dengan mata kepala sendiri.Baik dalam atau luar dari parti keramat ini sendiri yang dok ada pun semuanya kamjat.So rasanya biaqlah MKP berjuangan dengan cara dan pendekatan tersendiri.

Pemberian RM10 Juta Kepada Blogger UMNO Satu Pembohongan!

KUALA LUMPUR – Tuduhan kononnya UMNO membayar RM10 juta kepada sekumpulan blogger sebagai kempen perang saraf menjelang pilihan raya umum akan datang merupakan satu pembohongan.

Malah tindakan Pengarah Komunikasi KEADILAN, Nik Nazmi Nik Ahmad menuduh Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad memberi peruntukan itu kepada bekas wartawan kanan The New Straits Times, Ahiruddin Atan atau lebih dikenali sebagai Rockybru merupakan perkara yang tidak benar sama sekali.

"Ia adalah tidak benar dan satu pembohongan," kata Tengku Sarifuddin dalam satu kenyataan di sini hari ini

Kelmarin dalam kenyataanya kepada Keadilandaily.com, Nik Nazmi berkata, pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang juga presiden UMNO, turut mengarahkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) ‘tidak menggangu’ blogger berkenaan.

Berdasarkan maklumat diperolehnya, kata Nik Nazmi, kumpulan itu ditugaskan untuk menarik undi kaum Cina bagi menyokong Barisan Nasional, meskipun dengan cara memainkan sentimen perkauman.

Menurutnya, peruntukan itu juga akan ditambah dari semasa ke semasa dengan bloggers upahan ini akan mengeluarkan artikel bertujuan menaikkan imej Najib sebagai tokoh yang patut diundi bukan Melayu terutamanya kaum Cina. -mynewshub.my

King Of Liwat Jadi Ketua Imam Dan Kahlifah.

Apa yang dipamerkan dalam gambar ini jelas bahawa masih ada lagi melayu yang diperbodohkan oleh Peliwat tegar ini.Demi mendapatkan sokongan dan kepentingan peribadi Anwar sanggup berbuat apa saja demi survival politiknya.

Bukan memperlekehkan dan menjatuhkan maertabat persatuan silat akan tetapi apakah faedahnya menjadikan Anwar sebagai Imam Besar dan Khalifah yang mempunyai masalah moral.

Orang fasik adalah seorang muslim yang secara sedar melanggar ajaran Allah (Islam) atau dengan kata lain orang tersebut percaya akan adanya Allah, percaya akan kebenaran Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW tetapi dalam tindak perbuatannya mereka mengingkari terhadap Allah SWT dan hukumNya, selalu berbuat kerosakan dan kemaksiatan.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
“Orang fasik adalah orang yang melanggar perjanjian itu teguh, dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya dan membuat kerosakan dimuka bumi. Mereka itulah orang yang rugi” (Surah Al Baqarah ayat 27)

Allah SWT memberi peringatan kepada orang Islam agar jangan sekali-kali bertindak seperti orang yang lupa diri di mana Allah SWT menyifatkan mereka sebagai orang fasik iaitu orang yang suka berbuat dosa dan kejahatan serta derhaka kepada Allah SWT.

Dalam hal ini, Allah SWT berfirman dalam surah al-Hasyr, ayat 19 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu menjadi seperti orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang yang fasik lagi derhaka.”

Yang dimaksudkan dengan fasik, Syeikh Raghib al-Asfahani mendefinisikan sebagai keluar daripada landasan syariat atau agama. Istilah fasik digunakan khusus kepada orang yang diperintahkan dengan hukum Allah SWT namun mereka menolak untuk mentaatinya dan seterusnya mengingkari sama ada sebahagian mahupun keseluruhan hukum itu.

Dengan lain perkataan, istilah fasik ditujukan kepada mereka yang banyak melakukan dosa, baik dosanya kepada Tuhannya atau dosanya kepada sesama manusia.

Firman Allah SWT maksudnya : "Dalam al-Quran terdapat celaan yang amat keras terhadap mereka yang tidak menerapkan hukum berdasarkan hukum yang diturunkan oleh Allah subhanahu wa taala. dalam ayat ke 47 surah al-Maidah pula mereka dicela sebagai orang fasik.

Memang benar, terdapat celaan yang keras bagi mereka yang tidak menerapkan hukum selari dengan hukum Allah subhanahu wa taala. Allah Subhanahu Wa Taala telah berfirman:

وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

“Dan barangsiapa yang tidak berhukum menurut apa yang diturunkan oleh Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang fasik”. (Surah al-Maidah ayat 47)

Ayat tersebut, meskipun diturunkan berkenaan kaum Yahudi dan Nasrani, namun tidak terhad ke atas mereka semata-mata kerana ungkapan ayat tersebut bersifat umum. Perkataan ‘man’ menunjukkan bahawa ia makna umum, dan tidak dikhususkan kepada kelompok tertentu. Sedangkan dalam kaedah yang rajih ada dinyatakan:

الْعِبْرَةُ بِعُمُومِ اللَّفْظِ لَا بِخُصُوصِ السَّبَبِ

"Berlakunya hukum dilihat dari keumuman lafaz, bukan pengkhususan sebab."

Bertolak daripada sini, dapat disimpulkan bahawa sifat fasik ini pada hakikatnya adalah sifat lupa diri itu sendiri. Ia berdasarkan kaedah berikut iaitu apabila seseorang manusia lupa diri, maka secara automatik dia akan lupa kepada Tuhannya. Serentak dengan sifat lupa kepada Tuhannya menguasai dirinya, maka dia sudah pastinya akan berani melawan dan menentang segala hukum Allah.

Kesannya, tercetuslah kezaliman, berlakulah kerosakan dan tersebarlah kekacauan di seluruh pelosok muka bumi ini. Ringkasnya di sini dapatlah disimpulkan betapa sifat fasik itu begitu sinonim dan signifikan kepada kerosakan dan kezaliman itu sendiri.

Mungkin timbul pula persoalan mengapa dan bagaimana sifat lupa diri ini boleh wujud dalam diri seseorang manusia. Sebenarnya ada beberapa punca utama yang boleh menyebabkan seseorang lupa diri dalam kehidupannya.

Pertama : Apabila seseorang itu lupa kepada Allah yang selayaknya disembah, dipuji dan dipuja, dipanjatkan doa dan diminta segala pertolongan. Allah SWT jugalah yang menurunkan al-Quran sebagai kitab hidayah dan pedoman kepada umat manusia. Namun, manusia sering ingkar dan angkuh, lalu membelakangkan ajaran al-Quran.

Ketika itu, dia lupa kepada Tuhannya dan mula menempah saat-saat kehancurannya. Hatinya sudah mula menjadi semakin keras dan berkarat dengan timbunan dosa dan tertutup rapat daripada menerima cahaya kebenaran dan seruan taubat ke jalan yang benar.

Oleh itu, dia semakin berani melakukan amalan kemaksiatan dan kedurhakaan kepada Allah sehingga seluruh detik kehidupannya sarat dengan kegiatan menyalahi syariat . Di samping itu juga, mengikut bisikan iblis dan terpengaruh dengan ajakannya menyempang daripada landasan yang lurus. Akhirnya, dia termasuk ke dalam golongan penghuni neraka yang disediakan azab yang tiada terperi.

Orang fasik akan berkekalan dengan melakukan dosa-dosa besar seperti derhaka kepada ibu bapa, minum arak, berjudi, berzina.

Kedua : Manusia lupa dirinya ialah lupa akan asal usulnya sebagai hamba dan makhluk Allah SWT. Kisah keangkuhan iblis menjadi bukti nyata hingga menyebabkan iblis lupa diri lalu enggan tunduk patuh kepada perintah Allah SWT agar sujud kepada Nabi Adam. Iblis menganggap bahawa penciptaan dirinya daripada api lebih baik daripada penciptaan Nabi Adam daripada tanah sehingga dia lupa asal-usul dirinya juga adalah hamba dan makhluk Allah. Apabila manusia sudah melupakan dirinya sendiri daripada mana dia datang?, Apa tujuan dia dihidupkan? dan Kemana arah yang akan ditujunya selepas kematian?

Mahasiswa @MUHAMMAD AIMAN CABAR ADAM ADLI, SAIFUDDIN & SMM!



Apabila mahasiswa menjadi kader parti-parti politik tertentu, dibimbangi mereka akan membawa acuan politik luar. Janganlah membawa aspirasi politik seperti mana seorang calon MPP yang diberitakan diculik, sedangkan itu taktik politik luaran yang disuapkan bagi menarik simpati demi memenangi kerusi di kampus.

Sepatutnya mahasiswa berjiwa besar dengan melontarkan politik merit dan bukannya politik 'copycat'. Politik merit ini berkisar misalnya memberi justifikasi kenapa 'saya patut menjadi pemimpin dan suara kepada mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang mewakili lebih 170,000 mahasiswa', memperincikan apa yang hendak ditawarkan dan rasionalnya penawaran itu.

Cuba kita kembali ke 'demonstrasi aman' kumpulan mahasiswa propembangkang di PWTC berkenaan yang kononnya 'berjaya' menurunkan bendera Perdana Menteri. Cuba kita mencari-cari di manakah mahasiswa berbangsa Cina atau India dalam foto berkenaan. Saya mungkin silap, tetapi tidak kelihatan mahasiswa berbangsa lain selain Melayu berarak, berdemo menuju ke PWTC kononnya mahu menuntut kebebasan mahasiswa.

Saya mencari-cari jawapan tersebut, lalu saya menghubungi beberapa mahasiswa yang saya kenali. Jawapan mereka senada iaitu kerajaan tidak pernah menyekat mana-mana mahasiswa untuk bersuara, tetapi perlulah melalui landasan yang betul bukan di jalan raya. Saya juga bertanyakan kenapa tiada mahasiswa berbangsa lain selain Melayu. Adakah mahasiswa berbangsa lain sibuk menelaah manakala mahasiswa berbangsa Melayu sibuk berpolitik walhal dari segi CGPA mereka hanya cukup-cukup makan?

Jawapannya memang benar, bangsa lain sibuk bersaing sesama sendiri untuk mendapatkan keputusan yang baik kerana mereka sedar keputusan cemerlang mampu menempatkan diri mereka di kedudukan terbaik bila mereka menghabiskan pelajaran kelak. Lihat saja keputusan peperiksaan mahasiswa Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang hanya mempunyai enrolmen 18,279 mahasiswa dengan mengeluarkan 6,834 graduan setahun dan yang mendapat kelas pertama antara Januari hingga Julai 2010 adalah 217 orang.

Bandingkan dengan UiTM yang mempunyai enrolmen 139,634 mahasiswa, mengeluarkan 35,038 graduan setahun dan hanya 381 graduan mendapat ijazah kelas pertama. Begitu juga dengan USM bertaraf APEX yang mempunyai 27,372 pendaftaran dengan mengeluarkan 7,261 graduan setahun tetapi hanya 97 mendapat kelas pertama. Ini belum lagi kita memperincikan tentang kebolehpasaran mereka.

Pemimpin mahasiswa yang hebat tidak dilahirkan hanya dengan membenarkan mereka menyertai parti politik. Pemimpin yang diperlukan bukan pula hanya untuk bidang politik, tetapi dalam pelbagai bidang yang lain termasuk bidang professional. Mempunyai kesedaran politik, berpolitik dan menyertai parti politik adalah tiga perkara yang berbeza.

Jangan disempitkan skop politik kepada hanya mengenai berpolitik dan menyertai parti politik. Jika hendak ada kemahiran berpolitik, tidak perlu menyertai parti politik. Di dalam pejabat pun kita berpolitik, di kalangan adik-beradik pun ada politiknya. Demikian juga di dalam NGO, ada politiknya.

Jika mahasiswa benar-benar mahu menyumbang kepada negara, mereka perlu jadi lebih bijak dan kreatif. Mahasiswa perlu lebih matang dari segi artikulasi dan substance. Mahasiswa tidak wajar sama sekali meniru kebejatan cara berpolitik ahli-ahli politik di luar kerana mereka adalah ibarat kain putih yang perlu dicorakkan dengan warna-warna yang murni.

Mereka perlu menghidupkan politik baru dan berpolitik secara yang bermaruah. Carilah sebanyak mungkin maklumat sebelum membentuk persepsi dan membuat keputusan. Jangan sampai begitu mudah diperdayakan dan diperalatkan.

Adakah para pemimpin mahasiswa atau mahasiswa sendiri sebelum AUKU dipinda, tidak hebat? Adakah kerana kita tidak masuk politik, kita tidak hebat?

Wednesday, December 21

Ceramah vs Kutip Derma...Alahai Mat Sabun



Hampa tengok Mat sabu nie mata duitan,Paksa orang bagi duit inilah yang diperjuangkan oleh PAS.

Tanah Liat Boleh Ajaq Anuar Ibrahim


Seramai 58,459 pemilih termasuk 490 melalui pos layak membuang undi pada pilihan raya kecil permatang pauh. Daftar pemilih yang digunakan dalam pilihan raya tersebut dikemaskini.Pengundi mengikut pecahan kaum adalah majoritinya adalah pengundi berbangsa Melayu menurun dengan 69.4 % diikuti bangsa Cina, 24.5 % dan bangsa india kekal hanya 5.7 % manakala lain-lain meningkat hingga mencapai 0.1 %.
Pada pilihan raya umum Malaysia pada Mac 2008 telah menyaksikan bahawa peratusan pengundi adalah sama. Namun jika dilihat kepada pilihan raya umum Malaysia 2004, undi Melayu adalah 67.60%, Cina sebanyak 26.30%, India pula adalah 5.7% dan yang lain adalah 0.3%.
Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail menggantikan suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana suaminya berada di dalam penjara. Wan Azizah mendapat undi sebanyak 23,820 undi berbanding lawannya dari UMNO, Datuk Dr Ibrahim Saad yang hanya mendapat 14,743 undi.
Bagi DUN ini daerah pengundian adalah seperti berikut:-Sama Gagah,Permatang Ara,Permatang Pauh,Bukit Indra Muda,Kampong Pelet,Kubang Semang,Tanah Liat Mukim 8,Kampong Cross Street 2.
                                                                                                            PKR                  BN
Tanah Liat Mk 8                                          623         534

BUKIT MERTAJAM, 21 Dis – Seramai 130 anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR) kawasan Parlimen Permatang Pauh hari ini bertindak keluar parti itu dan menyertai UMNO setelah kecewa dan hilang kepercayaan dengan kepimpinan PKR. 
Kumpulan itu menyerahkan  borang keanggotaan untuk menyertai UMNO kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman dalam satu majlis di Kampung Tanah Liat Mukim 9, di sini.
Turut hadir Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri Datuk Musa Sheikh Fadzir dan Ketua Umno Bahagian Permatang  Pauh Datuk Abdul Jalil Abdul Majid.
Ketua Cawangan PKR Tanah Liat sebelum ini Abdul Wahab Rahman, ,70, berkata  mereka terpaksa meninggalkan parti yang sekian lama disanjung itu setelah mula melihat kepincangan dalam PKR.
“Sudah lama saya fikir dan perhatikan perjalanan PKR dan selepas  11 tahun ditubuhkan ia kini sudah tidak lagi relevan.
“Mereka (pemimpin PKR) langsung tidak pedulikan masalah rakyat  terutama kami di sini, jadi saya rasakan sudah tiba masanya kami berubah  haluan dan kembali kepada perjuangan UMNO,” katanya di sini.
Mohd Nasir Yob, 40, yang mewakili ranting PKR Bukit Berangan berkata mereka juga sepakat untuk keluar PKR selepas kecewa dengan Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti Datuk Mansor Othman yang didakwa mengabaikan rakyat di Bukit Berangan.
Katanya selepas hampir empat tahun menjadi Adun Penanti, tiada apa yang disumbangkan wakil rakyat itu sama ada daripada segi kebajikan mahupun infrastruktur kepada penduduk, menyebabkan mereka putus asa dan mengambil keputusan menyertai UMNO.
Zainal Abidin yang ditemui selepas majlis itu berkata pihaknya dengan hati terbuka menerima kemasukan bekas anggota PKR itu ke dalam  UMNO.





Adam Adli Hebat atau Pro-Aspirasi.



Siapa yang lebih hebat SMM atau Pro-Aspirasi lebih hebat?MKP melihat lenyap terus apa yang diperjuangakan oleh SMM sebelum ini dek kerana kebangkitan Pro-Aspirasi nie.Setakat ini belum ada lagi suara sumbang dari SMM yang melawan Pro-Aspirasi.


Ribuan mahasiswa pro-Aspirasi dan  alumni dari beberapa universiti awam hari ini berhimpun untuk menuntut timbalan menteri pengajian tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah meletak jawatan kerana didakwa melayan kerenah bodoh dengan pelajar pro-Anwar sehingga membawa kepada perbuatan biadap dengan menurunkan bendera di PWTC.

Kumpulan yang diketuai presiden Aspirasi, Mohd Shahar Abdullah itu berkumpul di satu padang di hadapan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi hampir dua jam petang ini sambil melaungkan slogan.

Mohd Sahar dalam ucapannya di hadapan kumpulan itu antara lainnya melaungkan bahawa Saifuddin telah "melacurkan demokrasi kampus demi Anwar Ibrahim"

Katanya timbalan menteri itu enggan mendengar pandangan kumpulan mahasiswa pro-Aspirasi berkenaan walau wakil mereka memenangi pilihan raya kampus sebelum ini. Saifuddin lebih gemar mendengar pandangan Mahasiswa Pro-Anwar

"Walaupun kami tahu Saifuddin adalah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi tetapi dalam masa yang sama kami tidak mahu Timbalan Menteri yang bengong"

Kumpulan berkenaan bertindak demikian sebagai perhimpunan balas kepada satu lagi perhimpunan yang diadakan Mahasiswa pro-Anwar yang kalah dalam pilihanraya kampus di Kuala Lumpur pada hujung minggu lepas.

Perhimpunan kumpulan pelajar Mahasisasuki PWTC dan bertindak menurunkan bendera wajah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di hadapan ibu pejabat Umno.


Anwar dalam kenyataannya menyokong tidakan biadap kumpulan mahasiswa yang telah dihasutnya.

Anwar Didesak Letak Jawatan.

KUALA LUMPUR 21 Dis. - Pergerakan Puteri UMNO mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara daripada dunia politik kerana perjuangan beliau jelas hanya berasaskan kepentingan peribadi.

Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, perjuangan ketua pembangkang itu dalam politik bukannya untuk kepentingan rakyat, jauh sekali kepada negara.

"Selain itu, Anwar juga terbukti menggunakan platform politik untuk melunaskan dendam terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad (bekas perdana menteri) dan melindungi masalah peribadi, kes liwat, video seks serta melarikan diri daripada hukuman undang-undang,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini. - BERNAMA

MKP kata:Dah lama dah dok pembohong rakyat.kencing rakyat hidup-hidup kata perjuangan membela rakyat padahal demi kepentingan peribadi dan anak cucu serta kroni.Rakyat perlu lihat kebanyakkan pemimpin yang dekat dengan peliwat tegar nie takkan lama.depa semua pakat kena kencing atas kepala lagi.terbaru rakyat permatang pauh sendiri telah bersuara dan menyatakan Pak Sheik kencing kuat.Atas prinsip apa lagi nak membuktikan perjuanganya demi rakyat.Masa depanya dalam politik telah tercemar teruk.tunggu apa lagi "pi melingkup la lagi baguih".

Anwar Ibrahim Di Bogelkan Oleh Rakyat Permatang Pauh.

Hari ni jadi bukti, 130 orang ahli PKR dikawasan Tanah Liat Permatang Pauh bertindak beramai-ramai keluar parti sebab dah bosan dengan janji hancing Anwar.

55 ahli dibawa oleh Haji Wahab, bekas Ketua cabang PKR Tanah Liat, dan lagi 75 dibawa oleh Saudara Nasir, bekas AMK Bukit Berangan.

Yang paling best, bekas Ketua Cabang PKR Tanah Liat tu sendiri kena tipu dengan Anwar. Kalau Ketua cabang sendiri kena tipu, ahli-ahli biasa lagi laa..

So.., dorang hari ni beramai-ramai isytihar keluar dari PKR dan masuk UMNO..

Anwar mesti sakit jiwa bila dengar berita ni.. Patutlah ceramah Anwar selalu tak dapat sambutan di Pmtg Pauh.., dah tak ada orang yang suka kat dia rupanyaa... Hahahaha...

http://mediapermatangpauh.blogspot.com/2011/12/terkini-video-anwar-punya-pasal-130.html

Adam Adli & SMM Fikirlah???





SETIAP tahun ribuan pelajar berkelulusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) gagal memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mahupun swasta (IPTS).

Mereka gagal kerana pelbagai alasan termasuklah ada antaranya tidak cukup syarat dan ada pula kerana kuota sudah penuh.

Justeru ibu bapa mereka akan berusaha bermati-matian membuat rayuan dan berjumpa dengan pihak itu dan pihak ini, dengan matlamat anak mereka boleh menjadi seorang mahasiswa.

Ada antara mereka yang berjaya dan ada pula yang gagal dalam rayuan masing-masing. Yang berjaya ibu bapa akan berusaha sedaya upaya mencari sumber kewangan termasuk memohon biasiswa atau pinjaman kerana yang penting anak mereka mampu menggenggam segulung ijazah.

Tetapi bagaimanakah dengan gelagat sekumpulan anak muda yang bergabung dalam Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang secara biadab melakukan demonstrasi dan menurunkan bendera wajah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Sabtu lalu.

Cuba kaji bagaimana mereka berjaya memasuki universiti, mereka berjaya menjejak kaki kerana dasar kerajaan Barisan Nasional (BN) dan ada antara mereka sudah pasti menerima biasiswa atau pinjaman daripada kerajaan.

Namun keghairahan kononnya untuk menjadi pejuang biar pun usia baru setahun jagung telah menyebabkan mereka terlupa tujuan sebenar mereka memasuki menara gading.

Ibu bapa di kampung menaruh harapan anak mereka akan berjaya sebagai mahasiswa di universiti dan bukannya terpekik terlolong di jalanan.

Apa yang mengecewakan, SMM bukan sahaja angkuh dengan menolak desakan supaya mereka memohon maaf malah seolah-olah memberi amaran kepada kerajaan supaya mendengar tuntutan mereka atau berhadapan dengan protes secara besar-besaran oleh mahasiswa yang menentang Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).

Persoalannya hebat sangatkah SMM ini? Siapa mereka? Apakah mereka benar-benar mewakili seluruh mahasiswa di negara ini atau mereka sekadar hanya 'tukang karut' yang didalangi oleh pihak tertentu bagi menentang kerajaan?

Tidak apalah buat sementara ini kita menerima penafian SMM bahawa mereka tidak menjadi alat sesiapa, kalau begitu bijak sangatkah mereka untuk mengajar kerajaan bagaimana hendak mentadbir negara?

Ia terbukti apabila, mereka mendakwa tindakan menurun bendera tersebut sebagai satu gambaran bahawa mereka sudah hilang kepercayaan kepimpinan negara yang dilihat gagal menangani isu-isu utama negara.

Hebat betul, kelompok yang mendakwa mewakili mahasiswa ini, belum habis belajar sudah pandai untuk menuding kesilapan orang lain, seolah-olah mereka lebih bijak mentadbir negara, biar pun kemungkinan ada antara mereka memasuki universiti atas kelayakan 'cukup makan sahaja'.

Apa pun kita percaya, SMM tidak mewakili majoriti mahasiswa di negara ini, mereka hanya kelompok kecil yang terlalu ghairah untuk berpolitik biar pun ilmu mereka ibarat buih di lautan, banyak tetapi tidak mampu mendatangkan manfaat dan kemudaratan kepada sesiapa.

Apa pun 'tahniahlah' kepada SMM, sekurang-kurang kita mampu menilai bahawa ada di kalangan mahasiswa yang tidak layak digelar mahasiswa.

Kebebasan bersuara yang diberikan telah dicemari dengan perbuatan biadab yang jelas membuktikan mereka tidak tahu menghormati pemimpin negara.

Kalau benar mereka mahu melakukan protes atau memberikan pandangan berhubung AUKU lakukan secara beradab, jangan lupa ini Malaysia yang rakyatnya mempunyai tata susila dan adab sopan yang tinggi.

Sebenarnya, dari satu segi, protes SMM itu tidak perlu dilayan kerana pindaan AUKU baru peringkat perbincangan, belum lagi ada kata pemutus berhubung pindaan yang hendak dibuat.

Oleh itu, adalah lebih baik jika SMM bertindak matang sebagai kelompok yang kononnya menganggap diri mereka mahasiswa atau pelajar universiti dengan menanti dulu apa pindaan tersebut.

Jika kerajaan di bawah kepimpinan Najib tidak mempedulikan suara mahasiswa, sudah pasti beliau tidak akan mengarahkan AUKU dikaji semula dan dipinda.

Kerajaan tidak berhasrat membisu suara dan menutup mata para mahasiswa sebab itulah pindaan ke atas AUKU dilakukan dan masyarakat juga amat memahami peranan mahasiswa dalam bersama-sama membangunkan negara.

Sebab itulah, SMM perlu matang, janganlah mendesak kerajaan mendengar dan memenuhi tuntutan mereka sahaja, apatah lagi kalau suara itu, bukan suara majoriti.

Apa yang perlu diingat SMM hanyalah kelompok kecil di kalangan mahasiswa, mereka tidak pernah dan tidak akan dianggap mewakili seluruh mahasiswa di negara ini.

Justeru tidak perlulah SMM terlalu angkuh, seolah-olah desakan mereka harus dipatuhi kalau tidak, kerajaan akan berhadapan dengan bantahan besar-besaran mahasiswa.

Hakikatnya, negara ini mengamalkan demokrasi dan kerajaan sentiasa bersikap terbuka untuk berbincang dengan mana-mana pihak dan dalam apa juga isu.

Malahan kalau dikaji, mahasiswa di negara ini paling beruntung kerana mendapat pelbagai faedah dan manfaat daripada kerajaan, termasuklah terbaru sumbangan baucer RM200 untuk mahasiswa membeli buku.

Perbezaan pendapat dan pandangan adalah perkara biasa dalam kehidupan, apa yang penting ia pendekatan bagi menyatukan perbezaan tersebut.

Sudah pastilah ia perlu dilakukan secara berhemah dan bersopan, bukannya cara dianggap biadab dan tidak bertamadun.

Adalah sesuatu yang malang apabila SMM menganggap tindakan menurunkan bendera wajah Perdana Menteri adalah perkara kecil berbanding tuntutan mereka.

Kalau itulah pandangan mereka jelaslah, SMM adalah terdiri daripada sekelompok mahasiswa yang tidak matang dalam bertindak. Mereka melakukan sesuatu tindakan berdasarkan emosi dan bukannya akal.

Apa yang dibimbangkan, jika beginilah tahap pemikiran yang ada dalam SMM, mereka boleh terpengaruh dengan mainan politik sesetengah pihak.

Kepada SMM, berhentilah bersikap angkuh atau merasa hebat, urusan kalian di universiti masih belum selesai, berusahalah menjadi mahasiswa yang cemerlang dalam pelajaran dan bukannya terpekik terlolong di jalanan.

Tidak salah untuk memberi pandangan dan cadangan tetapi lakukanlah secara berhemah. Malaysia berhasrat melahirkan generasi mahasiswa yang berkualiti dan menggunakan pertimbangan akal dalam melakukan tindakan, bukannya kelompok mahasiswa yang cetek fikiran dan mengikut perasaan.

Seandainya kelompok SMM ini merasakan diri mereka hebat dan mampu mengubah segala-galanya melalui demonstrasi serta perbuatan biadab yang dianggap kecil maka mereka juga perlu bersedia menanggung akibatnya termasuk disingkirkan dari universiti.

Mungkin itu yang mereka mahukan supaya akan dianggap wira tetapi percayalah rakyat sudah mampu menilai siapa yang layak menjadi wira dan siapa pula hanya sekadar 'boneka'.

UTUSAN MALAYSIA

Adam Adli Kini Kesorangan Dalam Perjuangan.



Sepanjang penubuhannya, PKR telah mengkaderkan ahli-ahli baru yang sentiasa mengamalkan sikap revolusioner dengan sebahagian pegangan Mao Tze Tung iaitu golongan pelajar menentang guru, golongan muda memusuhi golongan sederhana dan idea-idea anti-establishment menjadi motif pendewaan, turut menunjangi perjuangan parti tersebut.
Ianya tidak menghairankan memandangkan Anwar Ibrahim sendiri merupakan seorang pejuang Sosialis pada zaman pelajarnya. Kemudian bertukar kulit menjadi seorang pejuang pergerakan Islam, sebelum bertukar kulit lagi menjadi seorang pejuang Nasionalisme dan pada penghujung kerjaya politiknya, sekali lagi bertukar sebagai Sosialis Islam yang memperjuangkan Pluralisme dan Liberalisme.
Menentang kerajaan atau anti-establishment dianggap sebagai kemuncak kejayaan pejuang-pejuang muda. Lagi hebat penentangan terhadap kerajaan, mereka akan dianggap sebagai pemimpin masa hadapan yang bersuara lantang.
Cuma sesuatu yang agak aneh di Malaysia ialah, semangat membara menentang kerajaan yang dipertontonkan menerusi siri-siri demonstrasi semenjak 1974 hanyalah membabitkan pelajar-pelajar Melayu yang kemudiannya diketahui keciciran dan terpaksa mengulangi kembali pelajarannya. Malah lebih ramai yang terus tercicir dengan Anwar Ibrahim sendiri adalah contoh utamanya.

MKP melihat  tuntutan Bebas dan mendapati ia kurang berasas antaranya kerana:

1.     Memansuhkan sepenuhnya AUKU, Akta 174 dan Akta 555.

Tuntutan ini sama seperti menutup terus Kementerian Pengajian Tinggi. Saya bersetuju pindaan pada Seksyen 15 dan ia adalah lambang keterbukaan kerajaan dalam memperkasa suara mahasiswa.
 
 
2.     Bebaskan Ilmuwan Berakademik.

Adakah selama ini Ilmuwan kita tidak bebas berakademik? Menyatakan pandangan dan pendirian politik atas topi parti bukan kebebasan berakademik tulen. Saya percaya isu ini timbul akibat sentimen terhadapkes Prof Aziz Bari di UIA dan halangan pembentangan buku Datuk Saifudin Abdullah (buku berjudul Kalau Saya Mahasiswa) dan ini dijadikan modal untuk menghentam kerajaan tanpa asas.

3.     Bebaskan Mahasiswa Bersuara.

Kebebasan bersuara yang bagaimana lagi yang mereka mahukan? Datuk Seri Najib Tun Razak  telah membuka ruang seluasnya untuk mendengar suara mahasiswa melalui pelbagai pendekatan. Kenapa tidak menggunakan saluran disediakan?

4.     Bebaskan Mahasiswa Mengurus Pilihanraya Kampus.

Mahasiswa sendiri tidak bersifat berkecuali seandainya mereka diberi tanggungjawab ini dan akan terdedah kepada pelbagai agenda yang tidak bersesuaian dengan tujuan asal pilihan raya kampus. Tuntutan untuk menggunakan SPR dalam mengurus pilihan raya kampus juga agak pelik kerana kelompok pro mahasiswa inilah yang menyatakan kononnya SPR tidak telus.

5.     Bebaskan Mahasiswa Mengurus Tadbir Persatuan dan Aktiviti.

HEP hanya bertindak sebagai pemudah cara dan menyediakan garis panduan yang perlu dipatuhi supaya program dan aktiviti pelajar tidak terpesong dari maksud asal program. Apa yang dikatakan sebagai kebebasan urus tadbir? Persatuan dan aktiviti tidak berdaftar sememangnya akan di halang kerana setiap aktiviti perlu membawa manfaat kepada mahasiswa secara keseluruhan dan bukan sekadar alat pihak tertentu. Tuntutan ini tidak lebih sekadar provokasi dan usaha awal untuk menutup terus HEP sebagai jabatan yang mengawal dan mengurus tadbir aktiviti pelajar.
 
6.     Bebaskan Mahasiswa Berpatisipasi dalam Politik.

Perdana Menteri sendiri bersetuju meminda Seksyen 15 AUKU yang memberi kebenaran kepada mahasiswa untuk menjadi ahli parti politik dan ia sedang diproses. Kebebasan bagaimana lagi mahasiswa mahukan?

Sehubungan itu, kesemua tuntutan ini hanya bersifat retorik.

Bagaimanapun  kelompok seperti ini harus dekati sebelum mereka semakin hanyut dalam taktik kotor pembangkang yang hanya memperalat mahasiswa untuk memenuhi keperluan politik terdesak mereka.

TAUFAN mula membadai PAS...


Hangat....memang hangat...Ambil kira kenyataan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali, nampaknya apa yang berlaku kepada Datuk Dr Hasan Ali dan kemudiannya Nasaruddin Mat Isa yang membelanya...jelas parti itu sudah hampir ‘berpatah arang berkerat rotan’ dengan mereka.
Ikut ceritanya ramai di kalangan ahli parti itu sendiri yang macam tidak percaya dengar kenyataan beliau hentam secara terbuka kedua-dua mereka termasuk dakwa terperangkap dalam agenda UMNO.
Ia dihangatkan lagi dengan pendedahan Mustapha bahawa Dr Hasan,bekas Persuruhjaya PAS Selangor dan Nasharuddin, bekas Timbalan Presiden PAS jarang hadir mesyuarat parti.
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar pula tumpang semangkuk macam tidak sabar-sabar mahu melihat Dr Hasan lenyap dengan kenyataan terbuka ‘mempersilakan' Exco Kerajaan Negeri Selangor itu keluar parti atas alasan hak negara demokrasi.
Rupanya kenyataan Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib yang menyatakan ADUN Gombak Setia itu tidak cukup pencalonan dan tidak layak bertanding dalam PRU ke 13 telah membuka mata semua orang pada perang dingin yang serius PAS.
Ini kerana kenyataan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Mustafa sendiri dan Mursyidul Am, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bercanggah satu sama lain.
Abdul Hadi dan Tuan Ibrahim menyifatkan soal pencalonan itu tidak betul kerana Majlis Syura dan Pusat akan menentukan siapa layak bertanding.
Nik Aziz pula serahkan pada PAS Selangor menjelaskan isu itu.
Namun, sehingga hari ini Persurhjaya PAS yang menggantikan Dr Hasan iaitu Dr Rani Osman masih berdiam diri tentang isu kenyataan Saari  kecuali timbalannya Khalid Samad seperti dilaporkan media arus perdana mengesahkan apa dikatakan Ketua Penerangan PAS negeri itu.
Bagaimanapun, kenyataan Mustafa dalam wawancara akhbar dan portal organ PAS,  menampakkan seolah-olah Dr Hasan dan Nasharuddin bakal ‘sama-sama dimandikan’ supaya tidak bertanding pada pilihan raya nanti.
Nasharuddin dalam respons terhadap apa yang menimpa Dr Hasan menyifatkan pelik kerana ada pihak mengeluarkan kenyataan lebih awal daripada Presiden PAS.
Kerana itu, Nasharuddin kena sedia ‘dimandikan’ oleh pemimpin lain yang tidak sebulu dengannya selepas Mustafa seolah-olah memberi lampu hijau.
Timbul tanda tanya, adakah Mustafa kini lebih berkuasa daripada Majlis Syura, Presiden dan Mursyidul Am?
Pendedahan beliau kononnya ada bukti Dr Hasan berusaha menyakinkan beberapa pemimpin PAS lain supaya bersamanya jika benarpun, tidak patut Mustafa dedahkan begitu saja.
Jika benarlah Dr Hasan dan Nasharuddin bakal ‘dimandikan’ oleh PAS, ia boleh dilihat sebagai dendam pucuk pimpinan tertentu dalam parti itu yang melihat kedua-dua mereka ada persamaan.
Ini membuatkan sesetengah pemimpin PAS sudah ada berani mempersoalkan apakah  ini tanda golongan ulama bakal dicantas dalam kepimpinan parti itu?
Adakah salah Dr Hasan dan Nasharuddin yang mempertahankan Islam dan perpaduan sehingga PAS bertindak demikian?
Memang Dr Hasan pernah dikaitkan dengan usaha kerajaan perpaduan di Selangor antara PAS dan UMNO sebelum kerajaan PKR menerajui negeri itu.
Begitu juga Nasharuddin yang jadi mangsa terpaksa ‘bersilat’ dengan Nik Aziz gara-gara cadangan perpaduan Islam dan Melayu antara PAS-UMNO di peringkat pusat.
Nampaknya, PAS menggunakan sebutir peluru bagi menumbangkang  Dr Hasan dan Nasharuddin yang kini dianggap ‘dua musuh’ dalam parti.
Inilah peluang terbaik puak tertentu dalam PAS yang tidak mahu lagi melihat kedua-dua pemimpin PAS itu kekal dalam parti kerana boleh menyekat hasrat mereka untuk lebih mesra berpelukan dengan PKR dan DAP.
Namun ada yang berkata puak-puak ini perlu ingat, adakah ahli-ahli dan penyokong PAS boleh terima bulat-bulat pemimpin yang pertahankan Islam dan Melayu disingkirkan atau diperlakukan begitu sahaja ibarat habis madu sepah dibuang?
                                  
Dr Hasan dan Nasharuddin jika ‘dibuang’ keluarpun dari PAS, mereka mungkin boleh melangkah senang hati...
Mustapha sendiri sebut mereka jarang hadir mesyuarat.
Dalam politik kalau begini...biasanya mesti ada yang tidak kena.
Siapa tahu mungkin banyak yang pelik dalam PAS sekarang...
Mungkin Dr Hasan dan dan Nasaruddin lebih mengetahui.
 OLEH ROSLAN BIAN  AGENDA DAILY.


Tuesday, December 20

Steelers @Nik Nazmi Kata PKR Tiada Kaitan.Adam Adli DiBogelkan.


Semua dah tahu yang PKR memang mempunyai kaitan dengan Adam Adli dan kekecohan yang berlaku di PWTC iatu rumah UMNO,Bodohnya Nik Nazmi tahap cipan yang menyatakan PKR tiada kaitan dengan perancangan tersebut:
SHAH ALAM- Tindakan mahasiswa menurunkan  bendera berwajah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Sabtu lalu tidak mempunyai kaitan dengan PKR.
Pengarah Komunikasi PKR, Nik Nazmi Nik Ahmad berkata, arahan kepada mahasiswa tidak boleh dibuat sesuka hati kerana mereka mempunyai pendirian tersendiri.
"Sekarang yang menjadi tumpuan ialah mengenai pelajar yang menurunkan bendera. Sedangkan isu pokoknya sekarang ialah isu pemansuhan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dan kebebasan akedemik.
Nie sapa dia bukan Chegu baRd.
Dalam Video nie gambaq sapa heee..

Adam Adli Biadap! Sekreteriat Suara Keamanan Mahasiswa.





Laporan polis yang telah dibuat melibatkan suara mahasiswa daripada Sekreteriat Suara Keamanan Mahasiswa yang bernaung di bawah Kumpulan Rakan Siswa Malaysia  oleh Pengerusi SSKM, Muhamad Mukhlis Bin Maghribi.SSKM yang mempunyai rangkaian 18 buah institusi pengajian tinggi awam dan swasta.Mereka berhasrat untuk meluahkan rasa ketidakpuasan hati mereka diatas tindakan biadap menurunkan bendera wajah Perdana Menteri Malaysia oleh Solidari Mahasiswa Malaysia (SMM).Sekreteriat Suara Keamanan Mahasiswa merasakan tidakan SMM dan beberapa pertubuhan berhimpun bersama pada hari tersebut adalah tidak wajar.




Oleh itu,rasional laporan dibuat adalah lebih fokus kepada isu tindakan penurunan bendera dan perhimpunan yang dilakukan oleh SMM yang disifatkan biadap dan tidak mewakili keseluruhan Suara Mahasiswa Malaysia dan merasakan tindakan mereka perluu diselar.Bendera wajah Perdana Menteri telah digantikan dengan bendera SMM juga telah mendorong rakyat Malaysia terutama mahasiswa-mahasiswi berasa marah dan kurang selesa.


Empat tuntutan telah dibuat kepada pihak Polis untuk kembali menganalisa isu perhimpunan dan penurunan bendera tersebut:


1. Menyiasat penubuhan SMM samada ia merupakan pertubuhan yang berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan Malaysia (ROS) ataupun berdaftar dengan mana-mana Persatuan di dalam Universiti mengikut peruntukan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) 1971


2. Menyiasat samada perhimpunan yang diadakan Di PWTC itu mendapat kebenaran daripada pihak pengurusan PWTC atau tidak?


3. Menyiasat samada perhimpunan yang dilakukan itu mendapat permit dari pihak Polis atau tidak?


4. Tindakan menurunkan bendera wajah Perdana Menteri dilihat sebagai satu tindakan vandalisme dan ia merupakan satu kesalahan merosakkan harta benda awam.

Adam Adli Akhirnya?

Melihat kepada mahasiswa yang menjadi perbualan hangat masa kini Adam Adli.Mahasiswa kebanyakkannya menolak dan ada yang menyokong tindakan yang dilakukan oleh beliau.Natijahnya amat besar kepada semua mahasiswa.Di ibaratkan seekor kerbau terpalit selut akhirnya semua terpalit sama.

Buat pengetahuan mereka yang hadir demontrasi aman di UPSI pagi tadi bukan hanya Pemuda UMNO, tetapi turut disertai rakyat tempatan Tanjong Malim yang berbilang kaum dari pelbagai latarbelakang dan berbagai usia. Mereka merasa sungguh terkejut dengan sikap biadap seorang pelajar yang menuntut di UPSI, sebuah institusi yang namanya begitu harum dan telah melahirkan begitu ramai pendidik anak bangsa.

Biarpun bilangan yang hadir sekitar 200 orang (bukan 50 seperti yang didakwa), tetapi mereka ini warga Tanjong Malim yang begitu sayangkan nama baik UPSI, dan tidak pernah terlintas difikiran mereka bahawa di dalamnya ada seorang pelajar yang bersikap begitu buruk sehingga sanggup menurunkan bendera wajah Perdana Menteri di 'rumah' UMNO - PWTC.

Pelajar yang bersikap buruk seperti Adam Adli ini hanya segelintir di dalam UPSI. Majoriti yang lain masih tahu matlamat asal mereka menuntut di menara gading itu. Bak kata pemimpin Majlis Hal Ehwal Pelajar (MPP) yang hadir menemani Naib Censelor tadi, "jangan sebab nila setitik, rosak susu sebelanga". Nila setitik ini masih boleh disudu dan dikeluarkan daripada belanga supaya susu tidak menjadi rosak. Malahan susu ini bakal menghilangkan dahaga ilmu anak bangsa generasi akan datang. Janganlah beri anak bangsa kita minum susu yang telah rosak.

Adam Adli ini ibarat susu yang sudah rosak. Dari cara percakapannya yang angkuh dan enggan memohon maaf kepada Perdana Menteri itu sudah jelas menunjukkan kerendahan moral dan kebiadabannya. Maka menjadi tanggungjawab UPSI untuk mengambil tindakan sewajarnya mengeluarkan susu yang rosak ini. Gunakanlah AUKU yang masih boleh digunapakai, dan janganlah tunduk dengan ancaman segelintir kecil mahasiswa picisan ini. Tindakan tegas UPSI bukan sahaja akan melegakan hati majoriti rakyat, malahan hati pelajar UPSI yang lain.

Adam Adli dan kumpulannya bukanlah nak perjuangkan sangat isu kebebasan kampus, tapi lebih kepada memperjuangkan agenda parti pembangkang, PKR, PAS, DAP. Isi dan cara bercakap pun sudah jelas. Nak buat mini revolusi jika Adam Adli diambil tindakan? Kita nak tenguk macamana mini revolusi tu. UPSI jangan tunduk kepada sikap segelintir pelajar yang dah songsang matlamat ini. Majoriti mahasiswa masih bersama aspirasi kerajaan, hati mereka inilah yang perlu dijaga dan merekalah yang perlu dihormati.

Laporan selanjutnya tunggu selepas ini.Apa yang sedang berlaku di Pulau Pinang.

KENYATAAN SETIAUSAHA AGUNG MPP UPSI !! ADLI CALARKAN IMEJ MAHASISWA & UPSI !! TAHNIAH !!



Saya mewakili YDP MPP UPSI, MPP UPSI dan seluruh mahasiswa UPSI membantah keras tindakan yang dilakukan oleh Adam Adli, mahasiswa UPSI yang menurunkan bendera PM di PWTC. 

Beliau bukan membawa nama mahasiswa UPSI dalam tndakannya!!! Itu tindakan individu berkepentingan sendiri. Wajar diberi tindakan sepatutnya!!! Ia satu tindakan yg biadap dan mencalarkan imej MAHASISWA terutama Universiti sendiri... memalukan dan mencalarkan imej institusi pendidikan ulung, UPSI!!!

- Shahril Khasin, Setiausaha Agung MPP UPSI

Adam Adli : Pengetahuan Kebudayaan Satu Keperluan Mahasiswa



Atas kesedaran mahasiswa untuk menjadikan gerakan “melata kebumi” atau menjadikan sifat subjektif teorikal gerakan kampus kepada implementasi segar kepada masyarakat setempat. Perbahasan budaya masyarakat selalu dikupas secara teknikal sempit sehingga mahasiswa melihat enteng kepada penyediaan sosiolisasi (pembiasaan) diri dengan adat, pemikiran, perspektif dan tanggapan masyarakat kampungnya. Maka perbahasan ini MKP namakan sebagai Pembahagian Budaya atau pengkelasan budaya (cultural taxonomy) atas sebab pentingnya kita mengetahui disiplin membahagikan pembudayaan masyarakat bukan secara rawak sebaliknya perlu membahagikan budaya berdasarkan faktor geografi, asal usul serta bahasa sesuatu masyarakat.



Terlalu pentingnya kita meraikan budaya sesetengah tempat kerana budaya adalah suatu kuasa semulajadi yang “memerintah” pengetahuan, ciri-ciri pengetahuan, perasaan, tradisi, perspektif serta idealisme sesuatu kelompok masyarakat. Atas sebab itulah kita selaku mahasiswa yang berkemandirian tinggi perlu memahami hakikat ini agar mahasiswa tidak dipinggirkan apatahlagi layu di tengah jalan dakwah. Kelayuan bukan atas sebab kekurangan pengetahuan dan amalan sebaliknya layu akibat salah tanggapan dengan “basis” asas masyarakatnya.

Sebagai contoh, Mahatma Ghandi adalah tokoh India yang berpemahaman dinamik terutama dalam konsep dharma Hinduisme.Pemahamannya yang jelas dengan tanggapan masyarakat, tahap mentality serta mengimplimentasi konsep dharma dalam seruan kesatuan Indianya.

Contoh lain adalah sikap gerakan Ikhwanul muslimin yang tidak terlalu gopoh menghukum masyarakat syiah nusairiyyah yang sesat di Syria. Kita sedia maklum majoriti pada suatu ketika di syiria, mereka terlalu mendominasi massa. Bagaimana sikap mereka yang biadab menyebabkan Syria jatuh ke tangan British. Sebaliknya budaya Syiah Syria yang jelas syirik dijadikan sebagai jambatan untuk membina pengaruh di Syria.

Pemahaman pembudayaan ini perlu juga diketagorikan kepada tahap umur masyarakat umpamanya. Pembiasaan kita kepada pergaulan dengan golongan remaja islamik umpamanya tidak boleh disamakan dengan pergaulan remaja lain ataupun budak tahap rendah. Begitu juga pergaulan dengan golongan tua yang perlu diambil berat persoalan sensitivity, tanggungan dan pandangan lama mereka atas dasar pengalaman. Tujuan MKP mengemukakan tajuk ini adalah untuk membuka mata mahasiswa bahawa kegagalan mereka menceburkan diri dalam kelompok besar masyarakat adalah sikap mereka sendiri.

Budaya elitisme, budaya kerja last minutes, budaya cakap tak serupa bikin dalam perancangan serta idealisme melampau meninggikan keberasingan kita dengan kelompok berkenaan. Terlalu penting mahasiswa untuk berhenti sejenak apabila membaca topik pembudayaan dan nilai budaya masyarakat setempat untuk direnung dan dihadami. Kita perlu insaf dengan usaha Teras Pengupayaan Melayu (TERAS) yang berusaha menyebar Islam dan meningkatkan jati Melayu melalui pemertabatan budaya melayu. Tokoh-tokoh nationalis Islam seperti Dr Burhanuddin Al Helmi dan Prof. Zulkifli Muhammad juga menjadikan teras pembudayaan melayu Islam sebagai maudhu dan pilaar dakwah mereka. Sikap revolusioner berasaskan budaya Melayu Islam adalah senjata ampuh bagi tokoh-tokoh ini.

Konsep ketamadunan Islam tidak sama dengan peningkatan graf ketamadunan lain terutama tamadun barat. Sebagai contoh kita melihat terlalu banyak mahasiswa graduan barat yang turut terpengaruh dengan konsep kemodenan dengan meninggalkan aspek pemanduan agama. Namun kronologi ketamadunan Islam membuktikan kemajuan adalah atas kesepaduan syariat dengan keikhlasan pemimpin Islam itu sendiri. Pembebasan masyarakat Eropah daripada kongkongan gereja pada zaman pertengahan adalah akibat penyelewengan gereja bukannya salah agama samawi berkenaan. Begitu juga dengan pembawaan kita selaku mahasiswa Islam. Bagaimana usaha meyakinkan masyarakat dengan keharmonian budaya melayu dengan syariat Islam tulen tanpa membelakangkan konsep usul agama kita. Sikap Baginda Rasul yang turut meraikan kepelbagaian persepsi masyarakat menimbulkan kaedah pembacaan Al Quran yang pelbagai. Inilah unggulnya gagasan Islam yang kita bawa.

MKP kata:Adam Adli kembalilah kepada asas menjadi mahasiswa yang mempunyai jati diri tidak memalukan bangsa sendiri.Pendapat MKP menyatakan anda telah lari dari asas kerana dirasuk oleh sifat ingin memberontak yang dihalusi oleh pihak yang mempunyai kepentingan dalam survival politik.Bapa Adam Adli hanya seorang pekerja KTM. Keluarganya menyewa rumah kampung di Permatang Bertam, Kepala Batas..Sudah tentulah Adam anak harapan kepada keluarga pekerja KTM tetapi dengan perbuatan anaknya yang tiba-tiba menjadi berita utama sikit sebanyak telah memalukan keluarga dan paling menyedihkan apabila mengenangkan masa depan yang gelap untuk Adam. 

Adam mungkin dibuang dari UPSI dan tidak lagi layak untuk berada dalam mana-mana IPT Awam dan mungkin akan kembali ke kampung sebagai tukang sepak kertas. Sedih bila membayangkan air mata ibunya yang akan mengalir kerana sedih dan malu mengenangkan perbuatan anaknya. Ayahnya mungkin akan mendapat penyakit kemurungan apabila mengenang nasib anaknya yang menjadi sandaran dihari tua kini berkecai umpama kaca yang jatuh ke tanah dan pecah berderai. 

Atau memang Adam jenis anak rintik bapa borek kerana emak bapaknya adalah penyokong tegar pakatan

Adam Adli Ikut Jejak DAP





Konvesyen DAP yang diadakan baru-baru ini mengeluarkan satu usul menyatakan akan membuat ancaman berlandaskan kepada undang-undang kepada Cybertroper UMNO serta penyokong Pro Kerajaan.Caranya mudah mengumpul maklumat berkenaaan provokasi melampau oleh cybertroopers dan membuat laporan  kepada Polis,SKMM atau mengeluarkan kenyataan menyaman di Mahkamah.Dengan cara ini akan mengurangkan ancaman serta provokasi yang dibuat oleh cybertroopers Pro BN.Kecenderungan ini diusulkan kerana melihat dari keadaan semasa yang tidak memihak kepada Pakatan Rakyat dan Parti DAP,PAS dan PKR.Adam Adli telah memulakan langkah pertama berbuat demikian kerana merasakan dirinya diancam oleh penyokong BN.Padahal yang berlaku sebaliknya.Sehingga kini tidak ada satu calar dibadannya pun.


Dari video diatas ternyata apa yang diugut tidak akan terjadi,ternyata golongan mahasiswa yang lebih ramai tidak menyokong apa yang dibuat oleh SMM.Berikut adalah kenyataan media oleh Akmal Saufi Mohamed Khaled:,

Majoriti mahasiswa tidak bersetuju tindakan Adam Adli.Hanyalah golongan yang saja ingin mencetuskan provokasi sedangkan perbincangan meja bulat baru sudah diadakan untuk mendapat sudut pandangan pelbagai pihak untuk berkenaan AUKU.

Bukan itu saja,malah kelihatan secara umum,AUKU digesa dihapuskan dalam perbincangan tersebut dan The Star Online turut melaporkannya.Ini menunjukkan berita masih boleh sampai kepada rakyat tanpa perlu provokasi kumpulan kecil mahasiswa ini.Tiada wujudnya 'news blackout'.

Walaupun mahasiswa inginkan peluang lebih lapang menyuarakan pendapat,tetapi ia tidak bermaksud mahasiswa akan mengejar kebebasan itu dengan tidak menghormati nas undang-undang dan maruah pihak lain.

Saya pohon masyarakat tidak memandang serong kepada mahasiswa kerana mereka tidak mewakili kami.

Pada masa yang sama,kami mewakili rakan-rakan mahasiswa mahasiswi menolak tindakan mengaibkan diri individu dari mana-mana pihak kerana ia bukan menjuruskan kepada penyelesaian tetapi lebih kepada menjatuhkan maruah semata-mata.

Akmal Saufi Mohamed Khaled
Mahasiswa Aman
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

rapid

rapid

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive