gaza

Sunday, May 20

18SX : MACAM NIE PUN JADI? CIBAI


Apa nie yang bebudak dua ekoq nie buat kat atas buaiyan nie.Adakah kita mahu budaya ini berkembang tanpa pengekangan dari pihak yang sepatutnya.Ambiga telah membawa budaya ini masuk kesini dan antara sedar atau mesti ada halangan dari pihak yang berwajib....

Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad berkata, adalah haram bagi umat Islam menyokong Datuk S.Ambiga kerana Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bebas dan Adil (Bersih) itu merupakan pejuang tegar kepada amalan seks songsang di negara ini.

Sehubungan itu, beliau yang juga tokoh agama berkata, umat Islam yang terlibat dalam perhimpunan Bersih wajib malu kerana dikepalai oleh pejuang yang menyokong perkara bercanggah dengan agama.



Video dibawah oleh TIBAI pulak dedahkan Anwar ada hubungan dengan pelajar lelaki yang disebuah universiti...Dua ekoq nie anwar dan ambiga perlu dinyahkan dari bumi bertuah Malaysia..


UCAPAN TUN M BUATKAN KETUA BAHAGIAN UMNO TERKEDU? @DZainalabidin @NajibRazak @DrNovandri


Seperti yang telah dijanjikan sebelum ini MKP akan membuat ulasan mengenai ucapan yang telah diberikan oleh Pemimpin hebat Negara Tun Mahadir.Inti-pati ucapannya jelas menyatakan perpaduan sesama Melayu harus diperutuhkan lagi demi anak Bangsa dimasa hadapan.Oleh kerana Program "Minda Bicara" ini bersama veteran UMNO Pulau Pinang Tun Mahadir mengucapkan terima kasih kepada veteran UMNO yang telah lama bersama beliau semasa menjadi PM dahulu.

Tun M. bila datang ke Pulau Pinang sedih melihat rumah orang melayu Pulau Pinang masih lagi terpinggir walaupun ada pembangunan mewah disekeliling rumah mereka.Ini adalah kerana sikap pemimpin tertentu yang suka meletakkan habuan sebagai matlamat utama bukan perjuangan itu sendiri.Walupun teguran itu nampak pedas dan mungkin tak dapat diterima dikalangan ahli UMNO Pulau Pinang sendiri akan tetapi harus dipandang secara posiif apa yang cuba disampaikan.Fikir sejenak betul atau tidak?Dengan bahasa yang agak sinis dan tajam itulah Tun Mahadir bila menegur.....

Satu soalan yang telah dikemukakan dari Pemuda UMNO mendapat tepukan gemuruh daru hadirin yang hadir.Soalannya "UMNO sekarang ini sukar mendapat tempat dikalangan profesional muda mengapa?

Jawapan sinis dan pedas telah diberikan oleh Tun Mahadir, "Ini adalah sikap pemimpin dari Ketua Bahagian itu sendiri tak mahu terima orang yang lebih pandai dari ketua kerana ianya boleh mengugat jawatan didalam Bahagian itu sendiri, Jika tiada cantas mencantas bukan budaya UMNO.Tapi itu dulu akan tetapi sekarang telah banyak berubah apabila Datuk Seri Najib Razak menjadi PM golongan Muda profesional telah diberikan tempat yang sewajarnya melalui biro serta seketeriat yang diujudkan dalam tranfomasi 1Malaysia.." katanya.  

Penuh sampai tak cukup tempat.Tun disambut dengan hati yang gembira.

Wajah ceria dari bersama Datuk Zainal abidin Osman Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang.

Nak kata apa lagi jika Tun M masih ada aura yang luar biasa.

Ketika lagu Negaraku Berkumandang.

Terima kasih kepada semua yang hadir.Ini baru Veteran belum lagi campur 4sayap Parti.

Tun Mahadir "BICARA MINDA". @DZainalAbidin




MKP sedang bersama Tun Mahadir di Program BICARA MINDA bersama Veteran UMNO Pulau Pinang,ketika ini Tun Mahadir sedang memberi ucapan.Ulasan MKP akan berikan pada artikel seterusnya sementara itu MKP berikan biodata tentang pemimpin hebat ini.


Tun Dr. Mahathir dilahirkan pada hari Jumaat tanggal 20 Disember 1925. Putera kepada pasangan Mohamad bin Iskandar dan Wan Tempawan binti Wan Hanafi ini dilahirkan di rumah bernombor 18, Lorong Kilang Ais, bersebelahan dengan Jalan Pegawai, Seberang Perak, Alor Setar, Kedah.

Beliau merupakan anak bongsu dikalangan sembilan orang adik-beradik. Dr. Mahathir memulakan alam persekolahan di Sekolah Melayu Seberang Perak pada tahun 1930 selama dua tahun. Beliau melanjutkan pengajian menengah di Goverment English School, Alor Setar yang kini dikenali sebagai Kolej Sultan Abdul Hamid. Beliau tamat dengan keputusan Senior Cambridge yang cemerlang pada tahun 1945.

Dalam tahun 1947, selepas tamat pengajian peringkat menengah, Dr. Mahathir telah ditawarkan biasiswa Kedah untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan di King Edward VII College of Medicine, Singapura. Semasa di Kolej, beliau merupakan seorang pelajar yang tekun dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran, aktif dalam sukan ragbi dan sentiasa mengambil berat tentang kebajikan pelajar-pelajar lain.

Pada tahun 1953, beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Perubatan (M.B.B.S) dari University of Malaya. Berbekalkan kelulusan berkenaan, Dr. Mahathir telah memulakan perkhidmatannya dalam kerajaan dengan menjadi doktor pelatih di Hospital Besar Pulau Pinang. Pada tahun 1954, Dr. Mahathir telah dilantik sebagai Pegawai Perubatan di Hospital Besar Alor Setar bagi memenuhi kontrak biasiswanya. Beliau juga telah memberikan khidmat perubatan di Langkawi, Jitra dan Perlis.

Perkenalan dengan seorang gadis dari Selangor bernama Siti Hasmah Mohd Ali (kini Tun Dr. Siti Hasmah) yang mengikuti bidang pengajian yang sama di King Edward VII Collage of Medicene berlanjutan sehingga mereka menamatkan pengajian masing-masing. Hubungan erat yang terjalin semasa di Singapura telah diakrabkan lagi setelah kedua-duanya diijabkabulkan sebagai suami isteri pada Ogos 1956. Pasangan bahagia ini telah dikurniakan tujuh orang cahayamata iaitu Marina (kini Datin Paduka Marina), Mirzan, Melinda, Mokhzani (kini Datuk Mohzani), Mukriz ( kini Datuk Mukriz), Maizura dan Mazhar.

Pada tahun 1957, setelah tamat kontraknya dengan kerajaan, Dr. Mahathir dengan bantuan dan kerjasama Dr. Siti Hasmah telah membuka klinik persendirian yang bernama Klinik MAHA, di Jalan Tunku Ibrahim, Alor Setar. Klinik MAHA merupakan klinik Melayu pertama di Negeri Kedah. Selain daripada perkhidmatan perubatan, klinik MAHA juga telah menjadi pentas untuk beliau menjalankan aktiviti-aktiviti perkhidmatan komuniti setempat.

Keperihatinan beliau terhadap masalah ekonomi dan politik Melayu telah diluahkan dalam bentuk rencana-rencana yang diterbitkan oleh Sunday Times di bawah nama pena 'C.H.E Det' antara tahun 1946-1950. Penulisan merupakan satu dari minat Dr. Mahathir hinggalah ke hari ini. Pada tahun 1945, semasa beliau masih dibangku sekolah, Dr. Mahathir telah menjadi penyunting Darulaman, majalah rasmi keluaran Kolej Sultan Abdul Hamid. Beliau juga berkhidmat sebagai penyunting sebuah majalah yang diterbitkan oleh kolej perubatan di mana beliau menuntut. Kegigihan dan semangat untuk menyuarakan pendapat melalui penulisan telah menyebabkan beliau menghasilkan pelbagai jenis penerbitan termasuklah buku "Dilema Melayu" yang diterbitkan dalam tahun 1970.

Selain daripada menulis, Dr. Mahathir juga merupakan seorang yang rajin membaca dan berpegang tuguh kepada prinsip bahawa pembelajaran adalah proses seumur hidup. Tuntutan profesional dan politik juga tidak menghalang beliau untuk menjadikan seni pertukangan kayu sebagai satu hobi. Dr. Mahathir dikenali sebagai seorang yang kreatif dan pernah mengikuti kursus pertukangan kayu di Great Britain untuk mempertingkatkan tahap kemahiran beliau. Dalam tahun 1989, berdasarkan minat yang berterusan dalam bidang ini, Dr. Mahathir telah dianugerahkan Honorary Freedom of the Worshipful Company of Carpenters oleh British Carpenters Society.

Penglibatan Dr. Mahathir di dalam arena politik tidak begitu ketara dalam tahun-tahun 1950an disebabkan beliau masih menuntut di Universiti. Walau bagaimanapun, beliau terus menulis esei dan komentar mengenai isu-isu sosio-politik negara di akhbar The Straits Times. Perletakan jawatan sebagai doktor kerajaan pada tahun 1957 telah membolehkan Dr. Mahathir bergiat semula didalam bidang politik. Beliau telah dipilih untuk bertanding pada pilihanraya negeri tahun 1959, tetapi menolaknya.

Semasa pilihanraya umum tahun 1964, Dr.Mahathir diberi kepercayaan menjadi calon dan seterusnya berjaya memenangi kerusi Parlimen Kota Setar di atas tiket Parti Perikatan. Bermula dari sinilah beliau menempa nama di kalangan masyarakat dan senario politik negara.

Selepas memenangi pilihan raya umum pada tahun 1964, Dr. Mahathir dilantik sebagai Ahli Parlimen. Bagaimanapun, beliau hilang kerusi pilihan raya umum berikutnya iaitu pada tahun 1969.

Kecenderungan dan minatnya yang mendalam dalam bidang pendidikan membolehkan beliau dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pendidikan Tinggi yang pertama tahun 1968, Ahli Majlis Penasihat Pendidikan Tinggi pada tahun 1972, Member Of the University Court and University of Malaya council serta Chairman of the National University Council pada tahun 1974. Dr. Mahathir dilantik sebagai Senator pada tahun 1974. Beliau melepaskan jawatan ini untuk membolehkannya bertanding pada pilihan raya umum tahun 1974 yang mana beliau menang tanpa bertanding.

Berikutan daripada pilihanraya itu, Dr. Mahathir dilantik sebagai Menteri Pelajaran. Sebagai Menteri Pelajaran, langkah pertama dalam perancangan beliau adalah mengubah polisi pendidikan negara supaya ianya menggambarkan usaha-usaha ke arah menghapuskan kemiskinan dan mewujudkan keadilan untuk semua dan memastikan semua individu diberi peluang membaiki taraf hidup mereka. Sepanjang menjadi Menteri Pelajaran, beliau mengekalkan pembaharuan seperti peluang yang lebih kepada anak Melayu melanjutkan pelajaran di Institut Pengajian Tinggi, mengubah kuota kemasukan, dan beberapa kriteria kemasukan ke pusat-pusat tersebut, mengadakan biasiswa dan menubuhkan Maktab Rendah Sains Mara (MRSM).

Beliau juga bertanggungjawab meminda Akta Universiti dan Kolej Universiti 1975 yang ditentang oleh ahli akademik dan mereka yang terlibat dengan pendidikan. Akan tetapi sebagai seorang yang berdisplin dan tegas beliau berjaya melenyapkan kritikan terhadap polisi-polisi pendidikan. Kini semua pusat pengajian tinggi diuruskan di bawah Panduan Kementerian Pendidikan.

Kemenangan beliau di dalam pertandingan kerusi Naib Presiden dalam Perhimpunan Agong UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu) tahun 1975 telah menyumbang kepada kejayaan politik beliau.

Berikutan kembalinya Tun Abdul Razak ke Rahmatullah dan perlantikan Tun Hussein Onn sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-3 dan Presiden UMNO, Dr. Mahathir telah dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri dimasa yang sama menjadi Timbalan Presiden Parti.

Daripada jawatan Menteri Pendidikan, Dr. Mahathir berpindah ke Kementerian Perdagangan dan Industri dalam tahun 1978. Beliau juga adalah Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan Kabinet dimana beliau tidak putus-putus menggalakkan perdagangan dan pelaburan asing.

Kemenangan Dr. Mahathir dalam pilihanraya umum tahun 1978 telah membolehkan beliau mengekalkan jawatannya di dalam kabinet dan parti. Akhirnya, pada 16 Julai 1981 berikutan perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Hussien Onn atas sebab kesihatan, Dr. Mahathir telah dipilih menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri yang ke- 4 pada usia 55 tahun.

Dr. Mahathir digelar "Bapa Pemodenan Malaysia" dan merupakan pemimpin yang paling lama memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, iaitu dari 16 Julai 1981 hingga 31 Oktober 2003.

Sepanjang 22 tahun beliau memegang jawatan pentadbiran tertinggi negara, banyak kemajuan dan pembangunan yang telah beliau rancang dan laksanakan. Walaupun kadangkala cetusan idea dan wawasan beliau kurang difahami, namun hakikatnya beliau merupakan seorang yang berpandangan jauh dan terkehadapan, malah lebih jauh daripada pemikiran orang Melayu khususnya.

Pada tahun 1997, majalah Asiaweek telah menamakan Dr.Mahathir sebagai antara 50 individu yang paling berkuasa di Asia, dimana beliau menduduki tempat kedua dalam senarai yang dikeluarkan oleh majalah tersebut.

Penamaan beliau memang tepat kerana ekonomi dunia ketika itu berada dalam kegawatan manakala krisis matawang melanda kebanyakan negara di dunia terutamanya negara-negara di Asia seperti Indonesia, Thailand dan Filipina.

Dr. Mahathir berjaya mengawal kegawatan ekonomi dengan menambat ringgit kepada dollar Amerika, satu pendekatan yang mendapat kritikan hebat pada mulanya oleh badan kewangan dunia seperti Bank Dunia dan International Monetary Fund (IMF). Terbukti kesannya, Malaysia adalah satu-satunya negara yang berjaya melepaskan diri daripada belenggu kegawatan tersebut tanpa perlu 'mengikat diri' kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh IMF seperti yang berlaku kepada negara-negara lain di Asia. Malah, Pengurus Besar IMF, Horst Kohler, pernah memuji tindakan yang diambil Dr. Mahathir dalam mengawal matawang negara.

Kedudukan beliau sebagai Chief Executive Officer (CEO) Malaysia adalah sesuai dan tepat dengan visi yang beliau rancang dan sasarkan. Dr. Mahathir telah mengubah sektor ekonomi asas negara daripada sebuah negara yang berasaskan pertanian kepada sebuah negara berasaskan perindustrian. Detik-detik awal beliau diamanahkan menjadi Perdana Menteri Malaysia, sektor ekonomi negara pada ketika itu banyak bergantung kepada bahan komoditi utama seperti getah, kelapa sawit, timah dan industri petroleum yang masih lagi diusahakan secara kecil-kecilan.

Memandangkan komoditi tidak dapat membantu mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan, maka pada awal tahun 1980-an Dr. Mahathir telah membuat keputusan untuk mempelbagaikan kegiatan ekonomi negara dan sekaligus mengurangkan pergantungan terhadap bahan komoditi. Keputusan yang beliau ambil adalah tepat kerana pada pertengahan tahun 1980-an, harga bahan-bahan komoditi jatuh dengan teruk. Hal ini ditambah pula dengan peningkatan harga matawang Yen yang menyebabkan berlaku kegawatan ekonomi selama beberapa tahun.

Kini, kebergantungan ekonomi negara terhadap bidang perindustrian begitu ketara apabila sektor perkilangan membentuk 30% daripada asas ekonomi negara manakala sektor pertanian menurun kepada 8% sahaja berbanding 23% kira-kira 22 tahun lalu.

Dr. Mahathir telah memperkenalkan dasar Persyarikatan Malaysia iaitu suatu dasar dimana Malaysia diandaikan sebagai sebuah syarikat dan rakyatnya sebagai pekerja dan pemegang saham. Beberapa agensi kerajaan telah diswastakan untuk meringankan bebebanan kewangan dan kerajaan. Dimasa pentadbirannya banyak syarikat-syarikat utiliti seperti Lembaga Letrik Negara, Jabatan Telekom dan sebagainya, telah disenaraikan sebagai korporat awam. Persyarikatan Malaysia telah berjaya meningkatkan prestasi, daya pengeluaran serta imej negara. Di antara langkah-langkah lain, ialah peningkatan pembagunan industri berat dan yang penting juga pertukaran teknologi asing kepada teknokrat Malaysia. Salah satu kejayaan didalam gerakan ini ialah penubuhan industri otomatif negara, yang menunjukkan kereta-kereta dan motosikal nasional adalah yang terlaris di Malaysia. Persyarikatan juga bertujuan menjana kerjasama dan bekerja sebagai rakan kongsi antara sektor awam. Dr. Mahathir juga meningkatkan penyertaan bumiputera dalam pemilikan saham sektor perusahaan dan perdagangan dengan penubuhan Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Amanah Saham Nasional serta Amanah Saham Bumiputera dan beberapa saham amanah dalam porfolio PNB.

Dalam usaha melakar nama negara di arena antarabangsa, pelbagai projek gergasi telah diilhamkan oleh Dr. Mahathir. Antara yang terawal ketika beliau baru memegang jawatan sebagai Perdana Menteri ialah projek pengeluaran kereta proton melalui HICOM (Heavy Industries Corporation of Malaysia).

Walaupun projek beliau ini dianggap agak keterlaluan memandangkan negara ketika itu masih muda dalam projek pembuatan kereta nasional namun negara kita boleh berbangga kerana projek ini begitu berjaya sehingga mampu bersaing dengan pengeluar kereta lain di seluruh dunia.

Sebagai orang yang memegang tampuk tertinggi pengurusan negara, masalah kewangan sering menjadi perhatian beliau dan antara tugas penting beliau adalah memastikan perbelanjaan kewangan negara berada dalam keadaan terkawal.

Dasar penswastaan negara ialah contoh pengurusan kewangan beliau yang agak memberangsangkan walaupun mencetus kontroversi di awal perlaksanaannya. Dasar yang diperkenalkan di penghujung tahun 1980-an ini bertujuan mengurangkan perbelanjaan oleh pihak kerajaan di samping memberi perkhidmatan yang lebih baik.

Walau banyak pihak mempersoalkan dasar ini, disebabkan terdapat tuduhan berlaku sikap pilih kasih terhadap syarikat yang ditawarkan projek-projek kerajaan, namun lebih ramai orang dapat menikmati hasil yang lebih baik daripada dasar yang dibuat ini.

Selain itu, dasar ini juga membawa perubahan yang sangat besar terutamanya dalam bidang teknologi kerana pihak-pihak yang terbabit perlu mempunyai kepakaran dalam bidang teknologi untuk memastikan perkhidmatan yang ditawarkan murah tetapi bermutu tinggi.

Kebijaksanaan Tun Dr. Mahathir dalam mengurus 'perniagaan' sememangnya sesuatu yang semula jadi kerana beliau pernah menjadi usahawan muda di Pekan Rabu, Alor Setar semasa masih berada di alam persekolahan.

Selain projek kereta nasional, satu lagi projek besar (mega project) yang beliau cetus ialah Koridor Raya Multimedia atau Multimedia Super Corridor (MSC). Projek ini ilhamkan dan direalisasikan memandangkan Dr. Mahathir telah sedar akan peri pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam dunia perdagangan masa kini dan masa depan.

Projek-projek besar yang dibangunkan dan direalisasikan semasa beliau menjadi 'CEO' Malaysia antaranya ialah Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Stadium Nasional Jalil, Litar Antarabangsa Sepang, tempat perlumbaan sukan permotoran berprestij, Formula One dan Menara Berkembar Petronas.

Projek-projek ini secara tidak langsung berjaya meletakkan Malaysia sebagai sebuah negara sedang membangun yang dikenali dunia. Malah corak pentadbiran dan ketegasan yang ditunjukkan oleh Dr. Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri menyebabkan negara ini disegani dunia.

Sepanjang tempoh 22 tahun sebagai Perdana Menteri, Dr. Mahathir telah membawa Malaysia ke persada kecemerlangan. Malaysia telah melalui pelbagai pembaharuan fizikal, mental dan sosial. Malaysia telah menjadi negara yang disegani dan dihormati di pentas dunia. Malaysia mampu berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dikalangan negara-negara maju dunia. Kejayaan Malaysia sebagai negara membangun dan sebuah negara Islam yang unggul di rantau ini telah diiktiraf dunia. Warisan pusaka yang ditinggalkan oleh Dr. Mahathir dapat kita lihat berada di mana sahaja.

Sumber: Buku Majlis Konvokesyen Khas Sempena Penganugerahan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Pengurusan Pembangunan) Kepada Y.A.Bhg. Tun Dr. Mahathir bin Mohamad dan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Pengurusan Kerja Sosial) kepada Y.A.Bhg. Tun Dr. Siti Hasmah binti Mohd Ali.


- Posted using BlogPress from my iPad

CINTA BN GILA DARI USTAD AZHAR IDRUS?



MKP rasa makin kurang hormat dah kepada Ustaq Azhar Idrus kerana sikap yang kurang cerdik bila dipentas pada semalam ketika berada di Padang Kota Pulau Pinang.Kalau nak berbicara tentang Agama Islam memang dia pandai akan tetapi apakah hukum mengata sesebuah parti itu gila???????Jawap Ustad.
BN Gila ka? atau Ostad ka makin gila glamer sejak dua menjak ni???Dah senang-senang kata orang gila, senang je cakap melawak??

ABY ABADI SERTAI PAS?


Jika menyertai PAS itu adalah trend terkini artis kat Malaysia nie apa nak buat der?Bagi MKP artis nie ada pengikutnya tersendiri dan unik.Mungkin cara dan penampilan artis tue akan berubah bila menyertai PAS dengan pemakaian tudung labuhnya eloklah jika itu tidak menyimpang ajaran Agama Islam MKP setuju sangat bila dah berubah kearah kebaikan..

Berikut adalah ulasan dari orang lama berjuang dalam PAS.Nama kami pun lebih kurang sama jugak.Nak tau MKP = CMK?

"Terkadang CMK jd hairan.. Apakah Parti PAS itu mencari populariti dan glamor semata-mata.. Orang yang telah lama berjuang dan konsisten dalam perjuangan terlalu sukar untuk sertai parti (PAS) .. hanya kerana mereka tinggalkan parti lain dalam Pakatan Rakyat. Dekat dua tahun hantar borang keahlian smpai sekarang tak diproses.. Tetapi bila ARTIS.. pagi hantar borang.. petang sudah LULUS.. terkadang, belum lulus lagi sudah diusung ceramah sana sini. Apakah ini budaya yang mahu diperkenalkan kepada generasi muda.. Artis lama2 ditarik sertai PAS...
Ke mana arahnya para pejuang yang setia dengan perjuangan Islam itu sendiri agaknya. Jika sokongan orang muda digunakan ARTIS, maka apakah kita yakin mereka ikhlas menyokong perjuangan?. Maka itu, berhati-hatilah dalam membuat tindakan demi masa depan parti itu.. Terkadang kita perlu berani menegur dan menerima teguran... biar pun pahit untuk ditelan.. Inilah yg terjadi kepada CMK sebenarnya.. Jika ini fitnah... lupakan.
Tapi ini kenyataan dan realiti... Jika begitu, lepas ni ramai lagi ARTIS yg dah "merudum" akan diangkat sebagai pejuang dalam PAS.. hanya DECLARE jer... CMK amat terkilan dgn situasi ini... CMK dah 13 tahun berjuang.. 4 kali cuba utk declare dan hantar borang PAS.. smpai skrg masih tiada jawapan yg pasti.. Beginikah agaknya nasib seorang pejuang rakyat?.. Maka fikirkanlah wahai sahabatku semua", katanya.
Difahamkan, beliau kini akhirnya terpaksa bergerak sebagai aktivis bebas gara-gara permohonan untuk menyertai parti itu tergantung hampir dua tahun lamanya. Malah, paling menyedihkan beliau dikatakan gagal sertai PAS kerana Pakatan Rakyat mempunyai perjanjian bahawa mana-mana ahli yang keluar tidak dibenarkan sertai lain-lain parti dalam Pakatan Rakyat. Persoalannya, apakah ini caranya yang dituntut dalam agama Islam. Keluar parti seolah-olah seumpama keluar agama. Jika ini keadaannya, maka sudah pasti rakyat akan hilang keyakinan kepada PAS selepas ini.
Memang ramai ahli PKR yang tinggalkan parti itu dihalang sertai PAS atas dasar prinsip kesepakatan antara komponen pembangkang. Kini, blogger Cucumatkilau berkemungkinan besar akan terus bergerak sebagai aktivis atau menyertai mana-mana parti politik lain yang bersedia menerima kehadiran beliau. PAS digesa mengambil iktibar atas apa yang berlaku dan jangan jadikan peraturan itu sebagai hukum atau fatwa untuk menghalang pihak lain bersama dalam perjuangan yang mereka dokong. ~


MKP Ayat Sempoi : Adakah PAS sudah terdesak dan hilang taring untuk meraih orang muda yang kini telah beralih arah menyertai UMNO/BN dengan pelbagai Program hebat Himpunan Sejuta Belia yang menampil artis terhangat didalam serta luar negara.http://www.hbn.gov.my/

#HBN2012 PENGIKTIFARAN KERAJAAN BUAT BELIA.

Hari Belia Negara 2012 - Dapatkan peta lokasi di sini. (jika perlu, print dan bawa semasa HBN di Putrajaya dari 23 Mei – 27 Mei 2012)

Kira-kira 4,000 orang hadir memenuhi ruang Concourse, Sunway Pyramid di sini bagi meraikan Sambutan Hari Belia Negara yang disambut setiap 15 Mei sebagai tanda penghargaan dan pengiktirafan kerajaan kepada belia.

Majlis disempurnakan oleh Tan Sri Muhiyiddin bin Haji Mohd.Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Turut mengiringi pada majlis tersebut, Menteri Belia dan Sukan, Dato’ Sri Ahmad Shabery Cheek serta Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Senator Tuan Gan Ping Sieu.

Hadir sama, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato’ Sri Mustapa Mohamed dan Menteri Sains dan Inovasi, Datuk Dr. Maximus Johnity Ongkili dan Presiden Majlis Belia Malaysia, Mohamed Maliki Mohamed Rapiee sebagai tanda sokongan.

Justeru itu, sebagai menghargai golongan belia ini, Himpunan Hari Belia Negara (HBN) 2012 yang bertemakan “Jadikan Hari Esok Lebih Baik Dari Hari Ini ” berlangsung selama lima hari bermula 23 hingga 27 Mei di Putrajaya. Sambutan tahun ini bakal menyaksikan 500 acara dalam 38 segmen, 1,000 persembahan, 24 pentas di sepanjang enam kilometer dengan sasaran untuk menghimpunkan seramai dua juta belia.

Dalam Perutusan yang disampaikan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Sri Mohd Najib Bin Tun Abdul Razak, menyatakan bahawa “ Himpunan HBN 2012 adalah manifestasi pengiktirafan kerajaan bagi menjadikan Putrajaya sebagai medan besar untuk para belia mempamer tenaga dan kreativiti mereka. Pemimpin terdahulu, telah mendirikan Putrajaya sebagai kota kemegahan kita. Mari kita beri pengisian kepada kota ini dengan semangat dan tenaga para belia untuk masa depan kita bersama.”

Timbalan Perdana Menteri dalam ucapan pelancaran beliau berkata, “Jumlah golongan belia yang melebihi sepertiga penduduk negara iaitu seramai 12.5 juta adalah sumber kekuatan negara paling utama. Sama ada negara kita akan menjadi maju menjelang tahun 2020 dan kekal maju selepas itu bergantung kepada sejauhmana generasi belia yang ada pada hari ini dapat menggarap segala bakat, potensi dan kebolehan diri dengan sebaik mungkin,”..

Tambah beliau , “ Kerajaan melihat organisasi belia memainkan peranan penting dalam usaha mengasah bakat kepimpinan dan pembangunan kendiri belia seperti Parlimen Belia yang bakal diwujudkan tidak lama lagi sabagai platform kepada belia untuk menyuarakan pendapat, pandangan, idea dengan cara yang berhemah iaitu melalui perbincangan dan sepakatan.”

“Apa jua perancangan yang dibuat oleh kerajaan hari ini mengambil kira keperluan masa hadapan. Dalam merangka pelbagai dasar negara, termasuk dasar transformasi yang sedang dilaksanakan pada masa ini, kerajaan mendengar suara belia, menghargai hasrat belia dan cuba sedaya upaya untuk memenuhi jangkaan belia dengan hanya satu matlamat iaitu apa jua dasar yang dilaksanakan mestilah menjamin masa depan yang lebih baik buat golongan belia,” ujarnya lagi .

Beliau juga menyeru kepada semua belia seluruh negara untuk menjadikan Sambutan HBN pada tahun ini sebagai simbol kebersamaan belia dan kerajaan dan bersama-sama memenuhi Putrajaya dengan lautan belia dengan memaparkan semangat cintakan negara, kedamaian, keharmonian dengan berhimpun secara aman dalam suasan penuh keriangan.

Sempena Pelancaran HBN 2012 hari ini juga, pelbagai aktiviti telah dijalan dan dijayakan oleh belia yang sentiasa menyokong penuh usaha kerajaan terhadap pembangunan belia di Malaysia. Antara aktiviti yang berlangsung adalah Persembahan Kebudayaan 1Malaysia, persembahan Flashmob, essemble aksi remaja kreatif dan diserikan dengan kehadiran selebriti tanah air seperti Fizo Omar, Lisa Surihani, Mia Sara dan pemain Skuash Kebangsaan, Azlan Iskandar turut hadir sebagai tanda sokongan HBN 2012.


Ustaz Azhar Idrus @Padang Kota Pulau Pinang.








Ramai jugak yang kena ranjau sepanjang jalan der,Kita sebagai manusia ada kelemahan dan keburukkan.tiada niat untuk menghina idola mesyarat nie akan tetapi nilaikan sendiri dengan bukti yang telah diberi....Nilai dengan pemikiran terbuka serta dakwaan MKP berdasarkan bukti video yang sah....Fikirkan... 


Saturday, May 19

Facebook Membolehkan Para Pengguna Mengawal Notifikasi Dengan Lebih Mudah.

Selain daripada IPO yang dimulakan oleh Facebook pada awal pagi semalam, ia juga kelihatan sokongan notifikasi yang baru daripada Facebook diperkenalkan secara lebih meluas, dengan membolehkan para pengguna mengawal notifikasi yang diperlihatkan untuk mereka.




Ini mungkin sekaligus memudahkan para pengguna supaya tidak terganggu dengan notifikasi yang tidak mereka inginkan. Melalui sokongan baru, ia membolehkan anda memadamkan notifikasi untuk kumpulan, aplikasi dan sebagainya dengan mudah. Walaupun ia turut didatangkan sebelum ini, namun untuk melakukannya ia agak sukar, dan perlu melalui beberapa proses, dan tidak seperti sekarang.

Pada masa yang sama, kotak notifikasi juga kini kelihatan boleh di tatal, dimana notifikasi-notifikasi lama di perlihatkan secara automatik apabila pengguna menatal semakin ke bawah, sama seperti pada halaman utama Facebook.

- Posted using BlogPress from my iPad

BREAKING NEWS : KEDIAMAN RASMI DS NAJIB RAZAK DIREMPUH?


Lima anggota polis cedera dalam kejadian merempuh pagar Kompleks Seri Perdana, yang juga kediaman rasmi Perdana Menteri di Presint 10, Putrajaya, awal pagi tadi.

Dalam kejadian kira-kira jam 5 pagi itu, dua mangsa mengalami kecederaan teruk termasuk patah hidung dan kaki sementara, tiga yang lain cedera ringan.

Semua mangsa yang berusia 20 dan 22 tahun kini dirawat di Hospital Putrajaya.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohmad Salleh berkata, ketika kejadian, lima anggota terbabit yang bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam sedang bersiar-siar di kawasan tersebut.

Menurutnya, siasatan terperinci akan dilakukan bagi mengenal pasti punca kemalangan sehingga merempuh pagar Seri Perdana.

“Ada kemungkinan mereka ini mengantuk atau mabuk tetapi kita akan meneliti melalui rakaman kamera litar tertutup di kawasan kediaman itu dan menyiasat punca sebenar.

“Keterangan daripada mereka akan diambil dalam masa terdekat untuk siasatan,” katanya selepas merasmikan Sukan Rakyat Polis Bersama Masyarakat Sempena Hari Polis ke-205 di Kerinchi, hari ini.

Mohmad turut menegaskan supaya tiada spekulasi yang dibuat berhubung kejadian tersebut kerana pihaknya akan menjalankan siasatan secara menyeluruh.SINAR HARIAN.

P/S gambaq diatas hanya sekadar hiasan...

MUZA-KERAH NIE! APA PUNYA GILA PAS NIE?




Di Marang, Terengganu, semalam, Abdul Hadi meletakkan syarat ketat untuk Umno bermuzakarah dengan PAS.

“Umno tidak ikhlas. Jika benar parti itu ikhlas mahu bermuzakarah dengan Pas, betulkan dahulu sistem pilihan raya. Selagi sistem pilihan raya tak dibetulkan, bagaimana Umno yakin mereka telah bersedia menyahut seruan Pas untuk bermuzakarah?” katanya.

Beliau memberi reaksi demikian terhadap kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang kelmarin dipetik berkata bahawa Umno sedia menyahut ajakan Pas untuk bermuzakarah asalkan tujuannya adalah untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara.

Abdul Hadi berkata, selagi sistem pilihan raya tidak dibersihkan, ia membuktikan sikap tidak ikhlas Umno dalam isu-isu berkepentingan Islam, atau dalam usaha mempertahankan Islam.

Beliau kemudian mengkritik Kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dikatakannya mengekang kebebasan akhbar sekali gus menyekat hak rakyat untuk mendapat maklumat yang adil bagi membolehkan mereka membuat pilihan yang tepat pada pilihan raya.

“Negara yang mengamalkan demokrasi yang baik sentiasa memberikan peluang sama rata kepada semua parti politik memandangkan media adalah saksi adil tetapi itu tidak berlaku di negara ini di mana parti memerintah mengongkong semua media.

“Ia menyebabkan rakyat tidak boleh menjadi hakim yang adil. Rakyat hanya mendengar sebelah pihak sahaja. Demokrasi yang macam ini tidak betul, demokrasi yang macam ini salah,” katanya.

MKP Ayat Sempoi ; Pas nie letak syarat macam gampang.Susah nak bersatu macam dengan melayu tp peluk cium dengan DAP.

- Posted using BlogPress from my iPad

Eksklusif : Pemuda UMNO Cabar Budak Cina Bangsat


Mamat hingusan nie dah buat kacau masa PM berucap tempoh hari.Video nie pun MKP baru jumpa der jelas dan nyata apa yang dia kata...Mungkin masa tue PM tak sesuai nak debat dengan dia akan tetapi MKP rasa teruja bila Pemuda UMNO sanggup turun ke sana untuk mencari mamat yang kurang kasih sayang nie untuk berentap........Tak kisahla apa pun keputusannya akan tetapi nescaya lepas nie ada yang ketaq lutut beb.

Pemuda UMNO hari ini mengutuk dan mencabar budak Cina biadap yang memalukan Perdana Menteri, Dato Seri Najib Tun Razak tempoh hari di London untuk berdebat bagi menyelesaikan isu tersebut.Debat ini bertujuan mencari penyelasaian isu yang dilaungkan pemuda komunis ini.


So adakah tempoh 7 hari tersebut bakal diterima lelaki Cina bangsat tersebut? Atau dia sekadar berani beraksi di hadapan Pemimpin yang sudah pasti tidak akan membalas apa saja perilaku dan permintaannya.

Janji saya pada Najib, saya tak akan benarkan Presiden UMNO berkata PLEASE sekali lagi kerana ingin memohon seseorang bertenang atau diam.kredit kepada REZQEEN HILL

VIDEO SEMPOI BUAT LYNAS?

Lupakah anda kepada wajah diatas apa kisah pulak nie?.Depa kata nak sambung Ombak Rindu2 pulak lepas nie akan tetapi bukan itu yang kau nak habaq tp ada yang lebih sempoi dari Ombak Rindu.Pelakonnya mantop sekali suaranya ada macam pondan yang kurang vitamin E beb.Saksikah.

iPhone Baru Akan Didatangkan Dengan Skrin Bersaiz 4-inci?

Seperti pada tahun lepas, kini ura-ura dan laporan awal daripada beberapa sumber, termasuk oleh Wall Street Journal dan juga Reuters mengatakan dimana skrin iPhone baru kelak akan lebih besar daripada sedia ada, bersaiz sekurang-kurangnya 4-inci, berbanding apa yang digunakan sekarang, sekadar 3.5-inci.

Gambaran Konsep iPhone Baru [via]
Ia juga dikatakan yang mana skrin baru untuknya kini dalam pembangunan awal, memperlihatkan peranti terbaru daripada Apple itu kelak akan memasuki pengeluaran menjelang bulan Ogos kelak.

Selain daripada ura-ura berkaitan saiz skrin yang lebih besar ini, ia juga kedengaran akhir-akhir ini mengenai iPad dengan skrin lebih kecil, sekitar 7-inci, selain laporan mengatakan Apple bakal memperkenalkan penyambung dock yang lebih kecil pada peranti mereka, serta sokongan LTE pada iPhone baru kelak.

Namun, seperti biasa, Apple masih tidak mengeluarkan sebarang komen rasmi berkaitan dengannya. Adakah Apple akan mengekalkan saiz peranti mereka kepada skrin bersaiz 3.5-inci seperti sebelum-sebelum ini, ataupun melakukan perubahan pada saiz dengan perkembangan peranti-peranti bersaiz besar yang diterima ramai akhir-akhir ini?

Friday, May 18

ZAIRIL MELAYU "MACHAI" TUNGGANGAN GUAN ENG? @DZainalAbidin

Guan Eng ialah ‘bos’ ataupun pengerusi Penang Institute manakala Zairil ialah ‘machai’nya walaupun atas kertas, Zairil berjawatan CEO. Apa kelayakan akademik ataupun pengalaman kerja yang Zairil ada untuk dia menjadi CEO sebuah “public policy think tank of the state government of Penang”?

Sepatutnya sebuah institusi yang mengkaji dasar awam harus dianggotai oleh sarjana dan penyelidik, bukannya politikus anak emas dilantik menjadi kepala. Ini terang-terang kronisme. Ke mana perginya CAT yang selalu diuar-uarkan DAP?

Malah sebelum Februari 2011 bilamana Zairil dilantik menjadi setpol Guan Eng, besar kemungkinan dia tidak pernah pun duduk di Pulau Pinang.

Seorang Senior Fellow di Penang Institute menerima bayaran (stipend) RM50,000 setahun serta akan dihantar berjalan ke luar negeri dengan segala perbelanjaannya ditanggung.

Salah seorang anggota lembaga pengarah Penang Institute ialah Dr Lim Mah Hui, juga kaunsilor Majlis Perbandaran Pulau Pinang. Pada suatu ketika dulu, Dr Lim membantah projek $pice yang menelan belanjawan RM50 juta MPPP tetapi sekarang dia sudah membisu.

Tunku Aziz diganti jawatan senatornya oleh Melayu baru DAP Dr Ariffin Omar yang pernah menjadi setiausaha Aliran, sebuah NGO Pulau Pinang.

Siapa lagi pesara Aliran yang akan dilantik Guan Eng kelak menjadi Senior Fellow atau senator DAP Pulau Pinang atau jawatan sedap yang lain?
‘The tyranny of demagogy’

Hannah Yeoh juga telah men-retweet rencana Malaysiakini ‘Guan Eng declines to counter-attack Tunku Aziz‘.

Mengatakan Guan Eng tidak akan menyerang balas Tunku Aziz ialah sekadar sandiwara.

S.M. Mohd Idris, presiden CAP yang berusia 86 tahun, pun boleh juga diserang Guan Eng hanya kerana berani tanya tentang projek prasarana RM8 bilion yang melibatkan penjualan tanah milik negeri.

Khoo Kay Peng, seorang penganalisa yang bertanya tentang projek Bayan Mutiara (kelolaan syarikat pemaju hartanah milik Danny Tan, adik kepada taikun Vincent Tan), telah ditempelak juga oleh Zairil.

“I had asked these questions which the state government had chosen to stay mum and which Zairil had conveniently avoided,” katanya.

Khoo menyifatkan Zairil sebagai berlagak macam seorang ‘tauke’ kerana mahupun Zairil CEO Penang Institute, badan yang dibiayai kerajaan negeri melalui pejabat ketua menteri, namun setpol KM itu enggan menjawab soalan-soalan kritis berhubung Bayan Mutiara.

Memang ianya gaya Guan Eng menyerang ‘musuh’ habis-habisan dan kalau bukan dia sendiri yang buat, maka ‘henchmen’nya – sila baca rencana Joceline Tan untuk mengetahui siapa ‘henchman’ Guan Eng – yang akan dikerah untuk melaksanakan tugas.

“… with a monarch’s voice cry ‘Havoc,’ and let slip the dogs of war“

Attack dogs DAP begitu ramai sekali meronda di merata-rata.

Berikut adalah beberapa petikan dari wawancara Star dengan Tunku Aziz di mana beliau telah berkata:
“For them, it’s political expediency. It doesn’t matter because I don’t think they’d give two hoots about anything or anybody who stands in their way.” 
“They [DAP members] find there is so much cronyism, so many cliques. You don’t belong to the leadership clique, you’re out, You make an unfavourable comment, you’re out.”
“Chow (Kon Yeow), head of DAP Penang, sent message saying I respect your decision. He should have been Chief Minister yet they parachuted Guan Eng in. He’s CM, Sec-Gen, MP.”

Dia ketua menteri, setiausaha agung, Ahli Parlimen dan juga Dear Leader.

Antara yang kuat mempertahankan Kim Guan Eng ialah bekas presiden Aliran,P.Ramakrishan.

Rencana tajuk utama laman Aliran mendakwa:
“More than 2,000 buses brought them [Umno people] from across the country to the stadium. They did not come of their own free will, at their own expense. Everything was paid for;”
Pojokan ‘Umno, how much did you spend to bring your crowd?‘ dikarang P. Ramakrishan, mantan presiden Aliran.

Namun dia tidak berkata apa-apa tentang bas-bas berplet nombor Kedah yang membawa peserta dari luar untuk Duduk Bantah Bersih 3.0 bersama ketua menteri kesayangannya itu.


Beberapa contoh lain di bawah menunjukkan amalan dwi-standard Aliran.

Ramakrishnan selaku presiden Aliran meroyan apabila para blogger pro-Umno bercerita tentang anak lelaki Guan Eng tetapi mendiam sahaja tatkala penulis anti-Umno memfitnah anak perempuan Najib Razak.

Seterusnya Ramakrishan menghalalkan perbuatan mahasiswa anti-PTPTN mengenakan bunga malai pada gambar Najib tetapi melenting apabila Perkasa meletakkan kalung bunga pada gambar Guan Eng. Bila terkena batang hidung sendiri, barulah dia hendak menengking ‘Despicable, contemptible behaviour must be condemned‘ dalam lidah pengarang Aliran.

Adakah Aliran sebuah NGO yang menampakkan sikap neutral?

Ataupun akan Aliran mengikut jejak Penang Institute yang seolah-olah sebuah family business keluarga Kim untuk membela dan membekal ganjaran kepada orang kanan Dear Leader?

GUAN ENG SAMPAI TAHAP KURANG WARAS FITNAH UMNO. @DZainalAbidin


MKP mentelaah apa yang telah dikeluarkan oleh bernama sekejap tadi.So betullah DAP nie sanggup berbuat apa saja untuk memperburukan imej UMNO kerana kekuatannya.Waima sehebat mana pun UMNO tak akan berjaya jika tidak mendapat kerjasama dari komponen BN.Berikut artikel dari Bernama.

The High Court hearing the defamation suit filed by Penang Umno liaison chairman Datuk Zainal Abidin Osman against Chief Minister Lim Guan Eng was told that Lim's action in issuing false statement was meant to tarnish Umno's image.

Zainal Abidin, 52, said that the articles, which were published in Keadilan Daily on July 3 last year and in Suara Keadilan on July 5 last year, were also meant to show that Umno was a party with no ethic and principle for supporting an action which could lead to violence.

The articles, he said, which mentioned his name also quoted Lim as saying that Umno was involved in organising the demonstrations at the Komtar building and on the Penang bridge on July 1 last year.

Zainal Abidin denied the allegation by Lim and said that Umno would not get involved in a demonstration that would jeopardise public order and security.

He told the court that there was no restriction for Umno members to join bodies like the Hawkers Association, Seni Silat Gayung Association, etc.

As such, the presence of Umno members at the demonstrations at the Komtar building and Penang Bridge on July 1 last year could not be used to gauge Umno's participation in the event, he added.

Questioned by Lim's lawyer, Jagdeep Singh Deo, whether there was any mention of the word "organise" in the article published by Suara Keadilan, Zainal Abidin said the word used was "involvement".

Zainal Abidin also said he was not at the locations and did not know the number of Umno members who were involved.

He also did not know about Senator Mohamad Ezam Mohd Nor's presence there.

Zainal Abidin, 52, filed the suit on Oct 24 last year.

Apart from Lim, who is DAP secretary-general, the other defendants named are Parti Keadilan Rakyat as the owner of the electronic news portal Keadilan Daily and newspaper Suara Keadilan, Segmen Fleksibel Sdn Bhd as the publishing company of Keadilan Daily and Suara Keadilan, and its chief sub-editor, Fazallah Pit.

Zainal Abidin is seeking RM30mil in compensation, interest, cost and other relief deemed appropriate by the court and an injunction to prevent all the defendants from continuing to issue or publish the allegedly defamatory statements.

The hearing before Justice Amelia Tee Hong Geok Abdullah continues on Monday. - Bernama

PKR menyusun strategi pikat golongan profesional Anglophile.




The Malaysian Insider kelmarin menyiarkan sebuah rencana berkempen untuk PRU13 oleh penulis kolumnya Praba Ganesan.

Praba ialah juru strategi PKR bagi lapangan media sosial.

Di bawah saya memetik beberapa perenggan dari rencana Praba. Untuk membaca ‘Defeating Goliath‘ sepenuhnya, sila ke TMI.

Saya nomborkan perenggan-perenggan untuk memudahkan kita membuat rujukan nanti.

Praba telah menulis:

(1) “The majority of Malaysian professionals are unsympathetic to Barisan Nasional (BN), actually Umno.”

(2) “How to break free from the bitter present? Emigration and overseas jobs are often seen as steps away from the idiosyncrasies of Malaysian life.”

[Di bawah ialah screenshot muka depan Malaysiakini yang diambil semalam.]
Pembaca ‘Malaysiakini’ disasarkan pengiklan kerana mereka dianggap golongan yang merancang untuk berhijrah ke negara-negara barat
(3) “Is there is [sic] one organisation, one institution that is constantly seeding the problem, rendering state-sponsored disunity programmes a priority? Umno wants Malaysians to be at war with each other so that only they can rule.”

(4) “Here you [golongan profesional] are, capable, smart and sharp, and there they [Umno] are, this group continuously shifting the goalposts so that you are removed from the political equation. And you are asking if those seeking to replace Umno have everything figured out?”

(5) “They [parti pemerintah] set fire all over Rome while their minions got away with the gold, and you query those [parti pembangkang] fighting the raging flames with small pails if they should have brought in more volunteers, bought larger pails and treated the water better beforehand?”

(6) “They [Pakatan] have, and unfailingly, engaged your voice. As much as the governments of Penang and Selangor are chastised by some quarters, never before have these governments been this open to the general public pressing their will on public policies.”

[Seterusnya blah, blah, blah ... Praba mencurahkan kata-kata pujian ke atas Pakatan]

Tajuk-tajuk rencana Praba dalam kolum ‘TMI’nya sepanjang bulan lepas

*** *** *** ***

Dalam rencananya ‘10 cute reasons to let Umno go (Happy birthday Umno!)‘ di TMI minggu lepas (Mei 10), Praba telah menulis:

[Selepas Umno berjaya ditumpaskan maka akan:]

“Many men and women inThe Star, Utusan Malaysia,TV3 and the other ‘approved’ media units will wake up to a Brave New World. …

“They’ve taken to the extreme ‘war reporting’ — where your troops have done everything and beyond, and your enemies done nothing and been vicious, and obviously at the end your good guys win the day.

Waking up to a Pakatan-run Malaysia they’d be on caffeine-drips as they try to recall things like balance.”

*** *** *** ***

(7) “The only way to a competitive political landscape is for Pakatan to assume federal power.”

(8) “Most of us came from the same public schools system and have the same reference points. Hudud, Chinese chauvinism, Umno supreme council, Court of Appeal, gerrymandering, human rights, police brutality and Bersih are just terms.”

(9) “The feudal lords launched the country in another way. They rule and talk, we watch and respect. Are you not tired of being ordered by your government?”

(10) “That is why most of you are not comfortable with the present government, you exhibit your opposition all the time. Look at your Facebook wall.”

*** *** *** ***

Perenggan yang saya tandakan (7) – yang dipetik dari rencana Praba Ganesan – berbunyi (terjemahan):

“Satu-satunya cara ke arah mewujudkan padang permainan politik di mana pihak-pihak yang bertanding boleh bersaing dengan lebih hebat ialah andai Pakatan [berjaya] mengambil alih kuasa.”

Ayat di atas jelas berbentuk propaganda untuk memenangkan puak pembangkang.

Bukankah gerakan Bersih menuntut supaya media bebas dan seimbang?

Kata Bersih (tuntutan ke-5 daripada 8 permintaan):

“It is no secret that the Malaysian mainstream media fails to practice proportionate, fair and objective reporting for political parties of all divide. BERSIH 2.0 calls on the EC to press for all media agencies, especially state-funded media agencies such as Radio and Television Malaysia (RTM) and Bernama to allocate proportionate and objective coverage for all political parties.”

Bersih dan para penyokongnya mengkritik RTM dan Bernama tetapi nyata terlepas pandang Selangor Times, Selangorkini, Media Selangorku dan Buletin Mutiara.

Media arus perdana didakwa mereka sebagai terlalu condong kepada kerajaan.

Praba dalam karangannya minggu lepas menuduh The Star, Utusan Malaysia dan TV3 sebagai menggambarkan diri mereka serta kerajaan sebagai orang baik (“the good guys”) manakala memomokkan “musuh” [PKR, Pakatan, dsb] sebagai buas dan bengis.
Bangsar M’sia menyelar ‘cauvinisme Cina’

Sementara itu, dalam perenggan yang saya tandakan (8) pula, Praba telah menyebut tentang sistem persekolahan di Malaysia. Beliau juga menyebut tentang “sifat perkauman Cina” dan “hudud” seolah-olah kedua-dua ciri ini sama jahat dengan Majlis Tertinggi Umno dan keganasan polis.

Praba yang menuding jari kepada hudud dan cauvinisme Cina membayangkan suatu pendekatan Anglophile.

Bangsar Malaysia memandang hina kepada cauvinisme Cina, hudud, Umno dan polis, dan sebaliknya menyanjung “hak-hak asasi manusia” yang berupa konsep barat.

Serta juga pastilah Bangsar Malaysia menyokong Bersih yang digelar Praba sebagai “the beautiful ones” dan “no ordinary people“. Penulis-penulis ‘Bangsar bubble’ seumpama ini bukan sahaja bertapak di TMI tetapi berleluasa di Star juga.
Takde kerja lain kecuali menentang

Dalam perenggan (10) pula, Praba berkata kebanyakan pembaca TMI tidak menggemari parti pemerintah.

Katanya: “Kamu (pembaca TMI) senantiasa menampakkan penentangan sepanjang masa. Lihat sahaja kepada apa yang anda semua selalu catatkan pada dinding Facebook anda”.

Saya rasa dalam hal ini penelitian Praba adalah tepat sekali. Para pembaca TMIyang pro-pembangkang asyik siang malam dok ‘menentang’ sahaja. Itulah voting pool Pakatan.

Sebagai seorang konsultan kepada parti politik yang kerjanya ialah untuk menjana strategi PKR di media sosial, apakah Praba sendiri tidak juga menggalakkan serta memupuk sikap menentang kerajaan melalui asakan bertubi-tubi?

Melihat kepada kandungan rencana ‘Mengalahkan Goliath’, nampaknya memang begitulah.

Lebih mencuit hati ialah bagaimana orang PKR boleh mudah lupa. Praba kuat menghentam Umno tetapi lupa bahawa pengasas partinya dulu pun Umno juga — orang nombor dua parti dan orang nombor dua jemaah menteri.

Anwar Ibrahim yang paling pekat ‘Umno’nya. Malah orang dalaman mendakwa si Anwarlah yang mengorak langkah untuk partinya menerapkan “gaya, mutu dan keunggulan Umno”.

Berbalik kita kepada tuntutan pendemo-pendemo Bersih yang mengkehendaki “liputan media yang objektif diberikan kepada semua parti politik”.

Sekali lagi mereka menggunapakai dwi-standard. Tak pernah pun saya dengar mereka membantah media alternatif berlaku berat sebelah.

Rencana TMI oleh penulis kolumnya, yang juga pakar runding berbayar PKR, jelas-jelas mempromo PKR.

Para DAPster tidak nampak gajah di depan mata tetapi lebih suka menyerang dan mengamok di blog-blog kecil sukarelawan.HA

ALAHAI WIRA PERKASA TENGOK APA KATA DUA BOSS BN/UMNO PULAU PINANG KATA? @DZainalAbidin @NajibRazak @PMOMalaysia @HishammuddinH20 @PDRMsia



Video diatas dengan jelas menyatakan pendirian Pengerusi Barisan Nasional Pulau Pinang Teng Chang Yeow dan Datuk Zainal Abidin Osman Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang.MKP perlu jelaskan disini kenapa tidak tanduk Wira Perkasa berdemo dihadapan rumah Ketua Menteri tempoh hari telah merugikan dan mencalarkan imej UMNO serta BN dimata Pengundi Pulau Pinang.MKP adalah blogger yang bernaung di bawah Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang harus menjelaskan pendirian serta wadah perjuangan yang dibawa oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin.Janganlah persoalkan lagi siapa BOSS MKP dan segalanya-galanya.UMNO telah membawa satu Wadah Perjuangan membela nasib semua kaum di Bumi Pulau Pinang, Apa saja tindak-tanduk UMNO Pulau Pinang dinilai oleh Rakyat 

Motto Setiap Kata Dikota yang dicanangkan harus dijadikan pedoman.Artikel sebelum ini telah menimbulkan Kontroversi serta ugutan kepada MKP Klik http://matkilaupenang.blogspot.com/2012/05/lagi-kenyataan-kurang-cerdik-wira.html

Upgrade iPhone Ke IOS 5.1.1 Dan Fungsi SHSH.


Buat peminat APPLE dan kaki jailbreak tentu anda sayangkan jailbreak korang jangan update ios 5.1.1 ye! buat masa sekarang.Ini kerana hanya ada tethered jailbreak untuk ios 5.1.1 je.Ada la kabar-kabar angin mengatakan yang Untethered Jailbreak untuk ios 5.1.1 akan dilancarkan dalam masa 2 minggu.So sabar ye.

Jika yang telah upgrade pada 5.1.1 korang juga boleh downgrade balik iphone korang tapi ingat kena ada backup SHSH sebelum melakukan downgrade ni.Untuk proses upgrade memang mudah tetapi untuk downgrade iphone agak leceh sedikit kerana mesti akan keluar banyak error.So sapa yang nak downgrade tu aku harap sabar ye.Tak perlu bawak kedai.Biasa la kalau iphone korang stuck kat apple logo ke apa.Asal korang rajin nak cari maklumat dan rajin belajar.Orang kata tak kenal maka tak cinta.So Kenal dan amik taw la hal iphone korang ye.Sebab iphone ni bukan la handphone biasa macam nokia yang boleh buat mesej call dan benda biasa je.

Ok apa tu SHSH?SHSH tu adalah singkatan dari Signature Hash.Benda ni sebenarnya sangat penting bila nak restore atau nak downgrade iphone korang.Takda benda ni jangan haraplah korang dapat restore iphone korang.Mesti ada yang tertanya macam mana nak tau iphone ada SHSH ni.Senang je korang jailbreak iphone korang lepas tu dalam cydia .So lepas je tekan cydia akan keluar home cydia dan dalam cydia tu dia akan bagitahu la ios yang korang pakai dan pernah pakai sebelum ni.Kalau ada alhamdullillah kalau takde memang menangis la jugak.Cerita nya masa aku beli iphone 4 secondhand dari seseorang la.Iphone ni tak pernah dijailbreak sebelum ni dan ios pon menggunakan ios yang kira zaman lapuk la jugak ios 4.2.1.Lepas tu korang tau apa jadi Apple tak benarkan upgrade ke ios 5.01 sebab dia kat "cant upgrade 5.01 too late".So kalau nak upgrade kena la upgrade ke ios 5.1 terus.Masalahnya kalau aku upgrade ios 5.1 tak boleh la guna jailbreak.Sebab 5.1 hanya ada Tethered Jailbreak je.Ok gambar kat bawah adalah contoh shsh yang ada dalam iphone


So sapa yang nak upgrade ke ios 5.1.1 sila la ke website ni.Ingat ye kalau iphone Malaysia ni semua menggunakan GSM.

FAKTA KENAPA PEREMPUAN KENA PAKAI TUDUNG DARI SEGI MEDIC.



Salam Pagi Jumaat, seeloknya dipagi Penghulu segala hari kita mulakan dengan mentelaah sesuatu yang baik dan tidak menyimpang dari ajaran Agama Islam.Berikut MKP kongsi maklumat tentang kenapa perempuan pakai tudung lagi baik dari segi sudut medic.Tengkorak ( human skull ) manusia antara lelaki dan perempuan ada 10 perbezaan ( setakat yang dikaji) , dan antara perbezaan yang paling ketara adalah pada MASTOID PROCESS .. Apa itu MASTOID PROCESS? Mastoid process ni adalah struktur tulang yang menonjol keluar sedikit di bahagian belakang tel...inga ( cuba rasa , 0.5-1 cm dari belaka...ng telinga ) dan untuk lelaki dan perempuan, ianya sangat beza saiznya.. Untuk lelaki saiznya besar dan mudah untuk dirasa dan untuk perempuan saiznya kecil saja

Prof kata, Allah swt ini sangat sayangkan hambanya, kerana itulah disyariatkan pemakaian tudung kerana, dalam mastoid process ini ada sekurang-kurang 4 saraf yang penting antara ialah FACIAL nerve (C7). Dan apa pula fungsi facial nerve ni? Facial nerve ini berfungsi untuk muscle-muscle yang berada di muka kita, senyuman kita, gelak tawa kita dan riak muka kita semuanya

Kerana saiznya mastoid process ini kecil berbanding lelaki, pabila sejuk, nerve ini akan MUDAH MENGECUT dan akan membuatkan fungsinya tidak begitu effective dan untuk jangka masa yang panjang, ianya akan memberi kesan kepada TONA MUKA. Kerana itulah pemakaian tudung itu kepada wanita kerana untuk melindungi wanita , untuk diri wanita itu sendiri, untuk kecantikan dia juga. Kerana itulah siapa-siapa yang menjaga auratnya, tudungnya, wanita itu tampak lebih awet muda dan berseri-seri. Senyuman lebih manis, lebih menarik , lagi indah, lebih menawan..

ALHAMDULILLAH, ALLAH MEMANG TAHU APA YANG TERBAIK BUAT HAMBANYA

SYUKUR PADA ALLAH ,KUN FAYA KUN.


Alhamdulillah, baru sampai rumah. . . setelah selesai perkebumian Allahyarham Khoo Boo Soo, Mualaf yang meninggal dunia selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Jalan Perak. . . SYUKUR PADAMU YA ALLAH. . . Sesunggunya dikau MAHA BERKUASA dalam segala perkara. . Allahu Akbar!!!

DIATAS DESAKAN NGO SERTA LIPUTAN DR MIM  TELAH SELESAI SUATU YANG DIREDHA OLEH ALLAH DENGAN KUASANYA KUN FAYA KUN. BERIKUT MKP SIARKAN KEMBALI APA YANG TELAH DISEBARKAN OLEH DR MIM DIDALAM BLOGNYA.JIKA PERJUANGAN KITA IKHLAS NESCAYA ALLAH AKAN TUNJUKKAN JALAN YANG BENAR.

BREAKING NEWS! MALIK KASSIM SANGGUP BIARKAN JENAZAH MUALAF DIBAKAR DI TOKONG??

Sebentar tadi telah diadakan sidang akhbar tergempar bertempat di Masjid Bandar Baru Air Itam, Pulau Pinang. Isunya sangat besar yang pasti menyentak perasaan seluruh umat Islam negara ini tidak kira ideologi politik.

Isunya ialah mengenai kesangsian yang berlaku terhadap satu jenazah yang sedang berada bersama dengan keluarga beliau menjalani upacara kematian mengikut cara kaum Cina.

Yang menimbulkan ketegangan dan kesangsian ialah Malik Kassim, Exco Agama Pulau Pinang merangkap YDP Majlis Agama Islam Pulau Pinang didakwa mengatakan bahawa jenazah itu adalah seorang Mualaf!

Tetapi yang hairannya ialah sebagai pemimpin yang diamanahkan menjaga hal ehwal agama Islam, Malik Kassim didakwa lepas tangan dan membiarkan sahaja jenazah mualaf itu menjalani upacara kematian kaum cina.

Hari ini adalah hari ke-4 jenazah itu berada bersama keluarga bukan Islam beliau tetapi Malik Kassim seolah-olah tidak berbuat apa-apa untut menuntut jenazah tersebut dan dikebumikan dengan segera mengikut syarak Islam.

Ketidakefesienan Malik Kassim itu turut menimbulkan tandatanya kepada keluarga bukan Islam mualaf tersebut yang sebelum ini mahukan pengesahan sah seperti yang dikatakan oleh Malik Kassim.

MiM difahamkan bahawa keluarga itu tidak ada masaalah untuk memberi jenazah itu kepada pihak berkuasa Islam Pulau Pinang jika segala dokumen sah ditunjukkan kepada mereka.

Tetapi dek ketidak efesienan Malik Kassim, maka jenazah mualaf itu masih berada dengan keluarga beliau dalam upacara kematian kaum Cina!


MiM juga difahamkan bahawa Malik Kassim didakwa cuba lepas tangan dan mendakwa Mufti Negeri tahu tentang isu ini. Padahal, Mufti Negeri tidak tahu menahu dan berada di Brunei!

Sidang akhbar tadi mempersoalkan tindakan Malik Kassim yang tidak efesien dalam menangani isu sensitif yang boleh menyebabkan ketegangan kaum di Pulau Pinang ini. Malah, wakil yang bercakap tadi turut menuntut agar Malik Kassim dan Salleh Man meletakkan jawatan dek isu sensitif dan melibatkan umat Islam keseluruhannya.

Dalam isu ini, Malik Kassim disarankan untuk menjawab dan menyelesaikan isu dengan kadar segera. Benarkah seperti yang didakwa oleh wakil tersebut?

Dalam masa yang sama, dimanakah wakil-wakil politik yang serumah dengan Malik Kassim? Di manakah Pemuda PAS Pulau Pinang yang begitu lantang mempertahankan Lim Guan Eng DAP dalam isu menyogok Tunku Aziz?

Apa pun, MiM berharap agar isu sensitif ini dapat diselesaikan dengan segera. Jenazah sudah 4 hari dan janganlah kita biarkan walau sehari lagi.

HARI NIE PENGHULU SEGALA HARI INSAFLAH KENGKAWAN?



Komen Abu Aqif: Macam mana boleh terlepas dia ni masuk Malaysia ni..?? Sapa jemput..???

Irshad Manji, sahabat kepada Salman Rushdie, pendukung liberal & LGBT antarabangsa telah berada di Malaysia dan akan mengadakan program diskusi buku liberalnya di Monash University, Sunway Campus pada hari Jumaat 18/5/2012 pukul 1.00-2.00 ptg iaitu ketika umat Islam sdg solat Jumaat. Mohon pihak Kerajaan mengambil serius perkara ini

Link Video: - http://www.youtube.com/watch?v=gm4k-JuymE4 



Bagi sesiapa yg tiada software untuk download video dari youtube, boleh download guna cara ini.
Cara download: http://abuaqif.blogspot.com/2010/04/youtube-bagaimana-cara-nak-savedownload.html

http://www.youtube.com/abuaqif
http://www.youtube.com/ufbchannel
http://www.youtube.com/urdchannel
http://www.youtube.com/ufmochannel
http://www.facebook.com/abuaqifstudio


Buku ini boleh menyesatkan
Program Irshad Manji di UIA telah dibatalkan - Alhamdulillah

#HBN2012 Apa Pulak Kes 2,600 Coli Nie?




Jangan buat persepsi dengan apa yang dinyatakan diatas sebelum melihat keseluruhan video diatas beb.Video nie Himpunan Sejuta Belia yang lepas telah diterbitkan oleh rakan MKP UU terbaik bro..Video ini berkisar tentang Belia terlajak yang cukup teruja untuk menyertai Himpunan Sejuta Belia.Lawak dan mantap apa yang cuba disampaikan....Cara Orang Muda Untuk Orang Muda.


Countdown Himpunan Belia Negara 2012 - 5 Hari Lagi


Jangan lupa. 5 hari lagi. Datanglah ke Himpunan Belia Negara 2012. 23 - 27 Mei 2012. Bertempat Di Putrajaya. Banyak pertandingan menarik yang boleh disertai oleh seisi keluarga selain dari persembahan, pertunjukan dan pameran. Antara pertandingan yang dijangka menarik perhatian adalah:






Thursday, May 17

VIDEO SEMPOI : BABY COMEL MARAH GAMBARNYA DIRAKAM.


Video budak comel yang sedang syok menyanyi pastu marah apabila dapat tahu video dia sedang dirakamkan. Lepas marah, dia sambung nyanyi.. Pastu Jatuh Belakang pula.. Aduhh.. Kesian Kesian Kesian.. Comel sangat...

Timbalan Ketua Polis Negara 'pesan' tosai telur!


Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar ‘menerima’ cadangan sekumpulan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kaum India untuk mempromosi tosai di hadapan rumahnya.

Namun Khalid berkata gerai makanan tradisi kaum India itu agak sukar untuk didirikan berikutan keadaan hadapan rumahnya yang cerun dan berbukit.

“Kawasan rumah saya adalah kawasan yang berbukit dan agak curam. Jadi, bahan-bahan seperti kari dan dhal mungkin akan tertumpah.

"Selain itu saya tinggal di kawasan rumah teres. Jadi, memasang gerai di hadapan rumah saya akan menganggu laluan trafik dan akan menyukarkan jiran-jiran,” gurau Khalid.

Khalid, mengakui bahawa beliau adalah peminat besar tosai, mencadangkan agar kumpulan NGO, Warga AMAN, menyediakan gerai di kawasan berdekatan dengan rumah beliau bagi mendapatkan lebih ‘sambutan’.“Saya boleh jemput jiran-jiran dan juga pegawai-pegawai saya untuk turut memeriahkan gerai mereka.“Tetapi, penganjur perlu memastikan tosai mereka sedap,” tambah Khalid.

Khalid sempat menyatakan bahawa beliau amat menyukai tosai telur, dan berharap agar pihak penganjur dapat ‘menyediakannya’ pada Ahad ini.

Semalam sebuah gabungan yang disertai 20 buah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) kaum India merancang untuk mendirikan sebuah gerai tosai di depan kediaman Khalis pada Ahad ini.

Pergerakan yang digelar Warga AMAN itu akan menyediakan tosai percuma bermula 10 pagi di rumah Khalid di Jalan 2/7G, Taman Bukit Teratai, Ampang.

Setiausaha WargaAMAN, S Barathidasan bagaimanapun mendakwa yang acara itu ‘tiada kaitan’ dengan gerai burger yang didirikan di depan rumah pengerusi Bersih, Datuk S.Ambiga minggu lalu.

Pada Khamis lalu, sekumpulan peniaga burger telah menganjurkan protes di depan rumah Ambiga dengan mengagihkan 200 burger kepada orang ramai.

Dianjurkan oleh sebuah NGO yang digelar Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana (Ikhlas), mereka mendirikan gerai untuk menunjukkan kemarahan mereka terhadap perhimpunan Bersih pada 28 April lalu di mana Ikhlas mendakwa perhimpunan tersebut telah mengganggu mata pencarian mereka.

Berikutan itu, Khalid, ketika ditanya mengapa polis tidak mengambil tindakan terhadap pemilik gerai burger, telah menjawab bahawa ia tidak salah untuk duduk di depan rumah sesiapa pun dengan syarat mereka tidak mengganggu penghuni-penghuni kediaman tersebut.

“Selagi mereka tidak melakukan apa-apa kesalahan seperti menceroboh hartanah persendirian, kita tidak akan mengambil tindakan,” jelas Khalid.

Dalam perkembangan berkaitan, WargaAman menegaskan bahawa acara yang akan diadakan di depan rumah Khalid pada hari Ahad ini bukanlah protes tetapi lebih kepada acara ‘promosi tosai.’

”Kami bercadang untuk mempromosikan tosai…rakyat Malaysia seolah-olah sudah lupa tentang hidangan yang telah diklasifikasikan sebagai makanan warisan oleh Jabatan Warisan Malaysia.

”Maka, acara itu lebih kepada kempen kesedaran…ia lebih kepada memperkenalkan hidangan daripada memprotes,” tambah Barathidasan.

Selain daripada hidangan tosai percuma, orang ramai juga akan diajar bagaimana membuat tosai yang sedap, katanya.

“Memandangkan Khalid telah berkata apa yang beliau katakan..kami memilih rumahnya. Ini adalah jaminan yang beliau berikan. Tambahan pula, beliau adalah anggota polis nombor dua di negara ini..ia sangat selamat di luar rumahnya,” katanya berjenaka.

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive