Tuesday, August 7

Ajaran Memurtadkan Umat Islam Pulak?


Apa dah jadi nie sampai macam nie sikap mereka cuba memperdaya umat Islam Pulau Pinang?Jawapan  dari Menteri hal ehwal agama Islam Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyerahkan isu berhubung dakwaan cubaan menyebar ajaran Kristian kepada orang Islam di Pulau Pinang untuk disiasat oleh pihak berkuasa agama negeri tersebut.

Isu berat ini sepatutnya dipertanggungjawabkan kepada Salleh Man yang baru memegang jawatan sebagai YDP MAIPP,Takkan nak tengok saja kot?

Majlis Agama Islam Pulau Pinang di negeri yang dikuasai DAP itu perlu mengambil tindakan segera ke atas dakwaan berkenaan.

DS Jamil Khir Baharom minta MAIPP mengambil tugas dan tanggungjawab supaya hal seperti ini tidak boleh dibiar begitu sahaja. "Saya seru MAIPP yang dipimpin DAP perlu bergerak cepat"

Majlis Agama Islam mempunyai akta negeri masing-masing bagi mengambil tindakan terdapat individu yang bersifat memesongkan ajaran Islam.

"Kita ada jawatankuasa di peringkat kebangsaan untuk mengambil tindakan bagi sebarang gerakan atau tarikan yang bersifat untuk memesongkan ajaran Islam. Ia juga terlindung di bawah peruntukan akta majlis negeri masing-masing," katanya.

Utusan Malaysia semalam, mula timbul apabila dibangkitkan oleh satu kumpulan yang dinamakan sebagai Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan.

Menurut laporan tersebut, kumpulan itu mendakwa "wujud usaha memurtadkan orang Islam terutama golongan gelandangan sekitar Pulau Pinang menggunakan wang tunai dan keperluan asas sepanjang Ramadan".

MKP Ayat Sempoi : Dulu Malik Itik dok Gebang lanie kita tengok Salleh Man Pulak?

Guan Eng Perlukan Dana Kerajaan BN Untuk Selesai Masalah Banjir


Kenyataan Akhbar Ahli Exco Law Choo Kiang berkenaan Isu Banjir - 6 Ogos, 2012 amat meragukan kerana ianya tidak berdasarkan fakta yang jelas mengenai situasi banjir yang melanda Georgetown semalam.Berikut adalah kenyataan beliau;


Kenapa harus memerlukan peruntukan dari Kerajaan Pusat(bermaksud kerajaan BN) sedangkan selama ini DAP/Lim Guan Eng menyatakan kepada rakyat marhean DAP membela rakyat Pulau Pinang tanpa bantuan dari Kerajaan Pusat.Apa kejadah nie semua?Bila timbul masaalah DAP cuba mengaitkan kesalahan kepada Kerajaan Pusat tak bagi dana.Rakyat jadi keliru.....


Fakta yang diberikan oleh Exco Law Choo Kiang amat meragukan kerana muara sungai pinang jauh dari kawasan jalan Anson dan jalan Tranfer dimaksudkan.Maklumat yang diberikan kepada MKP bahawa satu sitem peparitan telah dilaksankan di Jalan Tranfer.Nampaknya maklumat yang salah diberikan oleh EXCO tersebut.Mungkin beliau hanya mengharapkan laporan dari agensi???Nampak sangat depa nie semua hanya populis didalam media tapi buat kerja tidak berdasarkan fakta????Laporan sinar harian klik

MKP Ayat Sempoi : DAP pi pembohong dekat orang lain la!!!!Orang penang semua tau la...haaa  

MENIFESTO INI BUATKAN GUAN ENG KETAQ LUTUT?


Nampaknya BN Pulau Pinang benar mahu membela rakyat.Apa tidaknya dengan menyusur keakar umbi mengambil berat masaalah rakyat yang ditimpa kesusahan.Bukan janji retorik seperti dibuat oleh DAP akan tetapi ini melibatkan masalah penyelanggaraan rumah tempat tinggal meraka.Baguslah langkah ini demi mengambil hati pengundi......
Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang akan menyediakan satu rangka kerja bagi membantu mengatasi masalah yang dihadapi oleh pemilik-pemilik rumah berstrata (kediaman tinggi) terutama berhubung penyelenggaraan dan pengurusan perumahan mereka. 
Pengerusi BN negeri, Teng Chang Yeow berkata cadangan untuk menyediakan rangka kerja itu adalah bagi membantu mereka yang tinggal di perumahan kos rendah dan sederhana rendah. 
"Hasil kajian yang dilakukan, mereka ini (pemilik rumah berstrata) mengalami masalah dari segi kos penyelenggaraan dan pengurusan. Jadi kita mencadangkan satu rangka kerja untuk membantu pemilik-pemilik rumah berkenaan disediakan. 
"Menerusi rangka kerja itu kita akan mencadangkan supaya pemberian semula semua hasil kutipan cukai pintu dan tanah kepada jawatankuasa atau perbadanan pengurusan bersama bangunan berkenaan untuk digunakan bagi tujuan penyelenggaraan dan pengurusan bangunan," katanya. 
Beliau berkata cadangan itu adalah antara kandungan dalam manifesto BN Pulau Pinang untuk pilihan raya umum (PRU) akan datang. 
Katanya bagi rumah berstrata yang tidak mempunyai jawatankuasa mahupun perbadanan pengurusan, pihaknya mencadangkan satu agensi khas untuk menyelenggara dan menguruskannya bagi pihak pemilik. 
"Dengan cadangan itu, saya percaya masalah penyelenggaran dan pengurusan di rumah-rumah berstrata dapat diatasi," katanya. 
Selain itu, Teng berkata pihaknya juga mencadangkan agar satu skim untuk menyalurkan bantuan kewangan dan maklumat pengurusan kepada perbadanan pengurusan perumahan bagi penempatan perumahan pangsapuri dan kondominium dapat diwujudkan. 
“Ini termasuk memberi elaun kepada pengerusi dan setiausaha pengurusan perbadanan seperti yang diberikan kepada pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK). Ini berikutan mereka ini perlu menyelenggara lebih 300 unit rumah," katanya. 
Katanya semua cadangan itu akan dilaksanakan jika parti itu mampu menawan semula negeri berkenaan. - Bernama

Nik Aziz Jerut Lehernya Sendiri.



Sejak dua tiga tahun lepas, kerajaan negeri Kelantan yang diterajui PAS agak aktif memanipulasi isu royalti minyak untuk kepentingan politik kepartian dengan mengelirukan dan menyembunyikan fakta sebenar dari pengetahuan umum.

Sedari awal lagi sebenarnya ramai pemimpin Kelantan yang mengetahui dari segi perundangannya sukar untuk Kelantan menikmati hasil royalti minyak disebabkan tiada satu pun telaga minyak yang wujud dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Bagaimanapun disebabkan PAS amat faham sebahagian besar rakyat biasanya tidak pernah ambil kira isi kandungan Akta Kemajuan Petroleum & Perjanjian 1975, maka mereka merasakan terdapat peluang besar untuk mengelirukan pemahaman rakyat bawahan untuk kepentingan politik PAS.

Pun demikian telahan PAS ternyata silap percaturan kerana cuba merendah-rendahkan pemahaman dan daya fikir majoriti rakyat Kelantan yang semakin ramai celik akal dan terbuka mindanya.


Majoriti rakyat Kelantan tidak pun terkesan dengan isu royalti minyak yang sengaja diputarbelitkan oleh PAS dan ini terbukti benar apabila isu royalti gagal memberi kemenangan selesa untuk PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) Manek Urai pada Julai 2009.

Malah selang setahun kemudian, PRK DUN Galas pula menyaksikan PAS jatuh tersungkur dalam pertarungan tersebut apabila kalah teruk sekalipun isu royalti minyak semakin kuat dilaungkan tika itu bagi membangkitkan semangat kenegerian dan anti BN.

Ramai rakyat Kelantan yang sebenarnya sudah memahami bahawa baik dari segi perundangan mahupun Akta Kemajuan Petroleum 1974 serta perjanjian 1975, kerajaan negeri tiada hak untuk menerima bayaran royalti minyak.

Royalti 5% hanya layak diberikan kepada Kelantan hanya sekiranya wujud telaga minyak atau gas dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Manakala kawasan yang melebihi 3 batu nautika ke atas sudah berada dalam kawalan Kerajaan Pusat. Pun demikian, atas budi bicara Kerajaan Pusat, sejumlah wang ehsan atau bayaran tunai masih boleh dipertimbangkan kepada mana-mana negeri.

Apabila PM membuka pintu rundingan untuk menyelesaikan isu secara runding cara demi kebaikan negeri-negeri Pantai Timur termasuk Kelantan, maka bersyukurlah kerana masih ada ruang untuk melihat isu ini selesai secara harmoni.

Tapi sekiranya isu royalti ini masih cuba dipropagandakan oleh PAS, percayalah ia hanya akan menjadi tali jerut untuk PAS Kelantan kerana menuntut perkara yang bukan menjadi haknya di masa yang sama menolak pula jalan ehsan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat.

Apa Kaitan Rumah Nie Dengan Guan Eng?



Hanya bertanya betul ke?Boleh tahan jugak rumah tue agak-agaknya berapa harganya ek?Mesti ada kisah tersembunyi dengan ek?

Monday, August 6

Shhhhhh Anwar Tengah Meroyan Pasal Nie?

Tak perlu lagi gambaran yang terlebih sudah tapi ini sudah memadai mengambarkan sikap mereka.Nak kata apa lagi........Kalau nak kata tak tiru sudah jugak.....nampak sama aje maksudnya...

Rumah Alleycats Musnah Kebakaran?




Tingkat atas rumah dua tingkat penyanyi Alleycats, mendiang Datuk A Loganathan di Jalan Azyze Tanjung Bungah di sini musnah dalam kebakaran hari ini.

Balu mendiang, Datin Susan Loganathan, 56, berkata dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, beliau dan adik lelakinya sedang berehat di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan bunyi letupan dan melihat kepulan asap di tingkat atas kediamannya.

"Saya hanya tinggal berdua dengan adik saya, Kevin Jonathan Boudville, 46, dan sebaik sahaja melihat asap itu itu kami segera mencapai dokumen penting dan terus keluar dari rumah," katanya kepada pemberita.

Beliau yang mengalami kecederaan ringan pada tangan dan sedikit rambutnya terbakar, berkata tingkat atas kediamannya yang menempatkan koleksi piring hitam nyanyian mendiang suaminya sejak tahun 1980-an dan pelbagai barangan berharga seperti barang kemas serta wang tunai hangus dijilat api.

Beliau bagaimanapun bersyukur kerana kenangan bersama suaminya seperti gambar kenangan, trofi dan pelbagai anugerah mendiang yang diletak di tingkat bawah tidak terjejas.

Abang mendiang, Datuk A David yang turut melawat lokasi kejadian berkata kali terakhir beliau berkunjung ke rumah adiknya pada tahun lalu.

"Sudah 12 tahun mereka menyewa di sini dan rumah itu menyimpan pelbagai kenangan berharga adik saya," katanya sebak.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba Bagan, Jermal, A Ravi, berkata sebanyak 29 anggota bomba dan enam jentera dihantar ke tempat kejadian sejurus menerima laporan pada jam 11.18 pagi.

"Bomba turut menyelamatkan tiga ekor anjing yang terperangkap dalam kebakaran dan api merebak sedikit ke rumah jiran namun dapat dikawal sepenuhnya dalam tempoh 15 minit," katanya.

Beliau berkata punca kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.


- Posted using BlogPress from my iPad

VIDEO: ADUN PEMBANGKANG PATUT BUAT MACAM NIE?




Malas aku nak ulas jenis mangkuk hanyun punya YB nie.Kalau buat video macam lagi baik dari dok menghina pemain badminton Malaysia.Tanpa menghormati dan berterima kasih terhadap pengorbanan ahli sukan seperti Datuk Lim Chong Wei pihak pakatan mula menyalahkan ahli sukan ini dengan penghinaan dam dimomokkan dengan pelbagai nista.

Manoharan yang terkenal dengan sikap yang tidak pernah menghormati negara dahulunya pernah terlibat menghina bendera negara.

Dalam twit Manoharan,Beliau mempermainkan nama Datuk Lim Chong Wei dan mengaitkan kekalahan Chong Wei dengan pemerintahan BN.

Katanya Jika pakatan perintah Putrajaya,Pasti Malaysia akan beroleh emas olimpik.Inilah kedangkalan dan kebobrokan haprak pakatan.Apa saja didepan mata kesemuanya mahu di politikkan.

Hinggakan anak sendiri jatuh longkang pun disalahkan BN.

Kita semua mengakui perlawanan Datuk Lim Chong Wei bermain bermati matian memperlihatkan kesungguhan beliau demi negara apakah ini balasan yang setimpal beliau terima.

Kalangan peminat sukan masih berterima kasih kepada Datuk Lim Chong Wei walaupun beliau hanya merangkul pingat perak. Inilah mencerminkan semangat kesukanan tanpa mengaitkan dengan Politik murahan pakatan.

Sunday, August 5

Awat Depa Meroyan Dengan Gambaq Nie?

Heran dan pelik kenapa gambar ini bakal mencetuskan fenomena baru di Kelantan.Kenapa dajjal PAS meroyan apabila rakyat Kelantan berterima kasih kepada PM.Bagi Dajjal nie semua mendakwa depalah yang telah memperjuangkan tuntutan Royalti Minyak kepada Kelantan padahal tiada satu pun yang telah mendatangkan hasil.Fakta yang sebenar ada dibawah:


MKP Ayat Sempoi : Nak cakap biar berfakta der haaaaa?

Adat Permainan Kita Terima Kekalahan @Lee_C_Wei

ini sudah ketentuan yang kita semua rakyat malaysia harus terima?kekalahan ini bukan berkekalan.Walaupun kalah tapi saingan yang sengit telah diberikan oleh Datuk LCW kepada lawannya Lin Dan...Menang pada set pertama dan kalah kedua set berikutnya...Apa pun tahniah kepada Skuad Badminton negara berjaya jua dapat pingat perak......

Anwar Mampu Buat Macam Nie Bila Curang?


Merasa bersalah kerana telah berbuat curang terhadap isterinya, seorang lelaki di China rela merangkak sejauh 1000 meter untuk meminta maaf. Setiap beberapa langkah, lelaki ini bersujud di atas jalan raya bandar Putian, Wilayah Fujian.

 

Lelaki itu lalu menjelaskan bahawa dirinya sengaja melakukan perkara tersebut kerana merasa bersalah terhadap isterinya. Ia berniat merangkak seperti itu hingga ke Zhengrong Times Square yang terletak sekitar 1000 meter dari lokasi awal ia merangkak. Namun baru seperlima dari jarak yang seharusnya ditempuh, terlihat seorang wanita turun dari motor, memanggil teksi dan membawa si lelaki pergi dari sana.

Saturday, August 4

Apa Masalahnya Jika Penaung BAM Memberi Sokongan?


Datin Seri Rosmah Mansor, Isteri kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga merupakan Penaung bagi Persatuan Badminton Malaysia (BAM) telah terbang ke London semalam.

Perkara itu telah dilaporkan oleh The News Straits Times.


Beliau akan berada di London untuk menyokong Datuk Lee Chong Wei yang akan bertemu pemain dari Negara China, Lin Dan dalam perlawanan akhir untuk merebut pingat emas bagi acara Badminton dalam Sukan Olimpik 2012.

Sebelum ini pemain nombor satu badminton Malaysia, Datuk Lee Chong Wei mempamerkan permainan mantap melangkah ke perlawanan akhir perseorangan lelaki setelah menewaskan pemain China, Chen Long 21-13, 21-14.

Datin Seri Rosmah Mansor telah dinobatkan sebagai Tokoh Industri Sukan Negara 2012 pada Majlis Anugerah Industri Sukan Negara Mei lalu.

Apa masalahnya jika DS Rosmah sebagai penaung memberi sokongan moral kepada negara yang bakal mencipta sejarah? Korang Jeles ek tak dapat pergi dengan DS Rosmah?

Rosmah Mansor beramah mesra dengan pemain-pemain badminton negara di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan Abdul Wahid Omar (tiga dari kanan), Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh (empat dari kanan) dan Zolkples Embong (kanan) selepas majlis memeterai MoU antara Maybank dan BAM.

Maybank sebagai penaja utamanya untuk enam tahun yang bernilai RM41 juta keseluruhannya.

Ia merangkumi tajaan RM6 juta untuk tahun pertama dan disusuli RM7 juta bagi lima tahun berikutnya, di samping Maybank juga memiliki opsyen melanjutkan kerjasama tersebut untuk tambahan empat tahun setelah perjanjian tamat pada 2016.

Tambahan RM1 juta mulai 2012 adalah disuntik terus ke dalam penganjuran Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia.

Syarikat pengeluar kereta, Proton, yang merupakan rakan kongsi utama BAM sejak 1985, masih lagi meneruskan komitmennya membantu BAM, namun peranannya bertukar menjadi penaja sampingan dengan penajaan berjumlah RM2 juta setahun.Jangan dipertikaikan apa sumbangan DS Rosmah kepada BAM,So blogger pembangkang kalut pasai apa? Jelas nampak korang nie terdesak sampai benda macam nie pun jadi isu......

MKP Ayat Sempoi : Jom join aku ke LONDON malam NIe bro?


LAGI DEDAHAN SKANDAL GUAN ENG?




Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng digesa memberi penjelasan berhubung bekas kakitanganya yang didakwa memiliki sebuah kediaman mewah yang dianggarkan bernilai RM1.8Juta.

Bekas Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) negeri Kedah, Zamil Ibrahim berkata menurut maklumat yang diterimanya dari seorang pemimpin kanan PKR Pulau Pinang, bekas kakitangan Pejabat Ketua Menteri itu yang kini dipercayai masih berkhidmat dengan Kerajaan Negeri.

Menurutnya, kediaman mewah Slim Villas yang terletak di Jalan Chemor terletak hanya beberapa ratus meter dari kediaman rasmi Ketua Menteri.

"Bagaimana seorang bekas kakitangan pejabat Ketua Menteri boleh memiliki rumah bernilai RM1.8 Juta?

"Saya difahamkan dia bukanlah seorang yang kaya dan keluarganya juga bukan kaya tetapi dalam tempoh selepas PRU 2008 sehingga hari ini dia boleh memeliki atau menyewa rumah berkenaan. Saya tidak pasti sama ada dia memiliki kediaman berkenaan atau menyewa sebab itu saya mahukan penjelasan dari Guan Eng," katanya pada sidang media, di sini.

Turut hadir Bendahari Pemuda KITA, H'ng Sau Ping.

Menurut Zamil, dia memiliki semua maklumat mengenai pemilik kediaman berkenaan namun enggan mendedahkan kepada media kerana bimbang disaman oleh Guan Eng.

Justeru itu, beliau menggesa Guan Eng memberi penjelasan berhubung perkara ini atau beliau sendiri akan mendedahkanya kepada umum siapakah pemilik rumah mewah berkenaan.

"Kalau benar rumah itu dimiliki oleh bekas kakitanganya dia perlu jelaskan apakah istimewanya individu berkenaan sehingga mampu memiliki rumah berkenaan.

"Kita berikan tempoh selama seminggu kepadanya untuk menjawab persoalan ini dan sekiranya gagal saya meminta izin darinya dan isterinya untuk mendedahkan siapa pemilik rumah mewah berkenaan.

"Saya harap media juga dapat menyiasat mengenai pendedahan ini" katanya.ANTARAPOS.

- Posted using BlogPress from my iPad

SUMBANGAN BUBUR LAMBUK RAMADHAN 2012.




Sempena Ramadhan yang mulia ini Pemuda/Puteri Umno Bahagian Tanjong telah menjalankan ibadat dengan menyumbangkan bubur lambuk kepada semua pengundi di Sekitar Parlimen P49 Tanjong.Sebanyak 1400 bungkus bubur lambuk telah disediakan untuk edaran pada petang ini.















- Posted using BlogPress from my iPad

SeSUDAHLAH TIPU RAKYAT SELANGOR WAHAI KHALID?



MKP setuju jika loji-loji air ditambah di Selangor untuk merawat air mentah yang dikatakan MB dan exconya amat mencukupi. tapi yang lucunya dana RM200 juta hanya akan diberi untuk bina loji jika Pengerusi dan CEO Syabas letak jawatan.

Setahu MKP  membina loji adalah tugas kerajaan negeri. Syabas hanyalah sebuah syarikat yang membeli air dari loji-loji yang diurus oleh syarikat konsesi rawatan air untuk diagih kepada pengguna air. Jika nak jaga kebajikan rakyat, laksanakanlah kerja-kerja tersebut tak perlulah bersyarat pula.

KERAJAAN PKR Selangor telah maklumkan kepada umum penemuan hasil kajian jawatankuasa pemantau yang ditubuhkannya menyiasat isu bekalan air terawat di Selangor.

Sekarang kita juga minta Puncak Niaga, Splash dan Abass kemukakan pula fakta mereka tentang status kerja loji-loji rawatan air di bawah seliaan mereka. Bukannya apa kita tidak mahu mana-mana pihak merubah fakta demi kepentingan politik mereka. Dan kerana agenda politiklah maka suntikan modal kepada operator air yang sepatutnya digunakan untuk tukar paip-paip lama telah dihalang.

Inikah corak kerajaan yang dikatakan mengamalkan konsep negeri berkebajikan? Rakyat Selangor sebagai pengguna tidak suka kepada banyak alasan yang diberikan. Jika loji memproses air kurang, bina loji tambahan; jika loji kecil, perbesarkan loji sedia ada; jika air terawat kurang, sila tambah kapasiti air bersih; jika paip lama sering bocor dan rosak beri dana untuk menggantikannya.

Tiada apa yang mustahil dan susah jika kerajaan negeri yang memerintah benar-benar faham hati nurani rakyat. Jika kerajaan sedia ada masih buat-buat tak faham, elok digantikannya sebelum paip-paip lama digantikan.

ANWAR ADA JAMBU BARU KE?


Siapa yang dimaksudkan didalam bulatan merah tue?Jambu baru anwar ke?Gambar ini dirakam dalam sebuah bilik hotel di Sabah pada 30 Julai 2012.Dedahan panas nie?Tak Mahu ulas bebanyak kita tunggu jawapan dari Bang Anwar sendiri ek???????/

Melayu Mudah Lupa Siapa Dalang 13 Mei?

Jom kita tengok kenapa KIT SIANG takut dengan Filem Tanda Putera????

Friday, August 3

RM1.8 Juta Untuk Ini Ke?


Apa kes sampai boleh bagi sampai macam tue?So Guan Eng akan berdiam diri atau menyalahkan orang lain dalam kes ini?Jawapan yang MKP boleh agak ialah ini adalah konsprasi KITA untuk menjatuhkanya serta mengaibkan beliau dengan tomahan?LU memang lidah bewak la Guan Eng?
Parti KITA hari ini meminta Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjelaskan berhubung kemampuan seorang bekas kakitangan pejabat beliau memiliki sebuah rumah mewah di Jalan Chemor, Georgetown, Pulau Pinang.

Bendahari KITA negeri Kedah, H"ng Sau Ping ketika mendedahkan pemilikan rumah teres dua setengah tingkat bernilai RM1.8 juta oleh bekas kakitangan itu berkata ia tidak sepadan dengan pendapatannya sebagai staf pejabat Ketua Menteri.

"Saya ingin bertanya kepada Lim dan memberi beliau masa seminggu mulai hari ini agar dia atau isterinya memberi penjelasan atau saya akan meminta izin beliau untuk mendedahkannya.

"Kadar sewa di kawasan itu mencecah RM3,500 sebulan dan pasti dengan gaji yang diterima, pemiliknya tidak mampu tinggal di rumah ini kecuali dia ada hubungan istimewa dengan seseorang," kata H"ng kepada pemberita di pejabat KITA Sungai Petani di sini.
"Saya dapat maklumat ini dari sumber kuat bahawa lokasi rumah tersebut tidak jauh dengan kediaman Ketua Menteri Pulau Pinang dan bekas kakitangan itu juga masih bertugas dengan kerajaan negeri.

"Sebagai seorang rakyat, saya berhak mengetahui perkara sebenar dan menuntut Lim telus dalam perkara ini kerana beliau sering mencanangkan bahawa DAP mengamalkan sistem telus," katanya. - BERNAMA

TAHNIAH DATUK LEE CHONG WEI KE FINAL. @Lee_C_Wei


Tahniah kepada pemain Badminton negara Datuk Lee Chong Wei kerana layak ke final menumpas pemain China.......Harapan untuk memperoleh ganjaran lumayan yang berupa jongkong emas seberat 12.5kg yang bernilai lebih dari RM2 juta bakal tercapai jika Datuk Lee Chong Wei mengalahkan lawannya di final badminton Olimpik 2012.

Baru sahaja tadi, Datuk Lee Chong Wei telah menewaskan lawannya dari China iaitu Chen Long, rakan senegara musuh tradisinya, Lin Dan. Beliau menang kedua-dua perlawanan dengan mata 21-13 dan 21-14. Beliau bakal berhadapan dengan pemenang perlawanan separuh akhir kedua diantara Lin Dan dan Lee Hyun Il.

Tahniah buat Datuk Lee Chong Wei diatas kejayaan beliau menempa nama ke final sukan Olimpik London 2012. Semoga Lee Chong Wei dapat membalas kekecewaan beliau sebelum ini setelah gagal di arena Piala Thomas dan All England.
 untuk menonton ulangan perlawanan sebentar tadi sila ke http://www.youtube.com/olympics?feature=inp-lt-lsg-MY

OBAMA PUN TIRU SLOGAN JANJI DITEPATI?


Bayangkan sekiranya Presiden Barack Obama yang terlebih dahulu mengguna pakai slogan “Janji Ditepati” (Promises Kept) kemudian digunakan pula oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak, tentunya tidak cukup selori makian dan cercaan yang dihamburkan oleh penyokong pembangkang terhadap PM.

Slogan “Promises Kept” yang sekarang menjadi tagline kempen Presiden Amerika Syarikat itu membuktikan konsep Janji Ditepati sepertimana dianjurkan oleh Kerajaan BN pimpinan Dato’ Seri Najib tidak terhad di Malaysia sahaja sebaliknya turut diamalkan di negara lain.

Barangkali Obama sememangnya tertarik dengan konsep Janji Ditepati yang dipelopori oleh Kerajaan BN disebabkan itu ia turut dijadikan tagline kempennya ataupun secara tidak sengaja ianya kebetulan sama, sukar untuk ditentukan.

Apa yang pasti, samada Janji Ditepati yang dipelopori oleh Najib ataupun Promises Kept yang diperjuangkan oleh Obama, masing-masing telah menyeru rakyatnya kepada nilai murni sekalipun dalam beberapa perkara kedua-dua negara ada perbezaannya.

Satu hakikat yang tersurat sejak azali, Islam sendiri telah sekian lama mendidik dan menuntut umatnya sentiasa berpegang pada janji dan menepati janji.

Jadi amatlah canggung dan pelik sekali bilamana tiba-tiba sahaja ada segelintir umat Islam di negara kita khususnya dari PAS dan PKR begitu keras sekali menentang anjuran mengamalkan nilai mulia menepati janji.

Sedangkan penganut Kristian seperti Obama pun tahu pentingnya memiliki sikap murni sedemikian, tidakkah terdetik sedikitpun rasa malu dikalangan pemimpin PAS dan PKR kerana masih terus mempolemikkan isu slogan Janji Ditepati?.

Hatta lain-lain agama dan segala kaum bangsa yang wujud atas bumi ini pun sentiasa menuntut kepada amalan menepati janji, bukankah itu cukup untuk membuktikan betapa mulianya sikap sebegitu?

Atau sememangnya sudah selayaknya PAS dan PKR digelar sebagai munafik dek kerana hanya golongan munafik sahaja yang sanggup mengajak pengikutnya melanggar seruan menepati janji. Mungkin juga ada betulnya.

Lagipun diimbas pada 3 ciri utama golongan munafik, seperti terlalu kerap ingkar bila berjanji, acapkali berdusta bila berkata-kata dan gemar mengkhianati amanah yang diberi, kelihatannya seakan ketiga-tiga ciri tersebut agak dekat dengan tindak tanduk PAS serta PKR.

Mungkin kerana itulah PAS dan PKR paling lantang menolak penggunaan slogan Janji Ditepati untuk sambutan kemerdekaan ke 55 negara tahun ini dan lebih selesa menggunakan slogan ciptaan mereka sendiri ‘Sebangsa, Sejiwa dan Senegara’.

SEJAK BILA DAP ADA RUMAH KOS RENDAH,NYATAKAN?


DAP digesa untuk menyenaraikan semua projek perumahan kos rendah dan sederhana yang diluluskan di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelum ini jika benar mereka berpegang kepada prinsip CAT (Cekap, Akauntabiliti, Telus).

"Kerajaan Negeri di bawah Ketua Menteri, Lim Guan Eng perlu mengemukakan dokumen lengkap mengandungi senarai tarikh projek perumahan kos rendah dan sederhana dimulakan oleh pemerintahan BN dan tarikh projek itu disiapkan selepas 2008," kata Penyelaras Parlimen Bayan Baru, Por Joo Tee.

Menurutnya, tarikh sebenar sesuatu projek perumahan kos rendah dan sederhana dilaksanakan oleh pentadbiran BN penting untuk pengetahuan rakyat.

"Ini kerana Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) tidak sepatutnya mengambil kredit ke atas projek yang diluluskan sebelum mereka (PR) mengambil alih tampuk kepimpinan.

"Oleh itu, kami perlukan satu dokumen yang lengkap dengan fakta bertulis di mana projek diluluskan BN dan PR perlu diasingkan untuk memberi gambaran yang lebih jelas," katanya.

Pada masa yang sama, Joo Tee berkata setiap dakwaan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri perlu dibuktikan dengan fakta secara bertulis.

Menurutnya, sehingga hari ini Kerajaan Negeri tidak mendedahkan butiran penjualan tanah seluas 0.44 hektar di Flat Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin.

"Kenapa tidak berani mendedahkannya. Adakah disebabkan ada beberapa rahsia yang tidak boleh didedahkan atau takut pendedahan umum itu akan menjejaskan kepentingan pembeli tanah?

"Di sini, timbul juga persoalan sama ada Kerajaan Negeri cuba melindungi sesiapa?" katanya.

Sementara itu, Penyelaras BN Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Lancang Lee Boon Ten membidas kenyataan Guan Eng dalam akhbar berbahasa Cina baru-baru ini yang mempersoalkan sikap BN mengabaikan projek perumahan kos rendah dan sederhana semasa memerintah tetapi mengungkitnya selepas menjadi pembangkang.

Boon Ten berkata semasa pemerintahan BN dari tahun 1990 hingga 2008, sebanyak 35,761 unit rumah kos rendah dan kos sederhana sudah dibina.

"Dalam tempoh masa yang sama, BN turut menyewa 4,615 unit rumah pangsa kepada keluarga yang memerlukan.

"Selain itu, sejak 2004 hingga 2008, BN meluluskan 33,514 unit projek rumah kos rendah dan kos sederhana," katanya.

Thursday, August 2

APA BEZA JIKA 'SEBANGSA,SEJIWA,SENEGARA DENGAN 1MALAYSIA?


Tema yang dipilih oleh Anwar and the gang ialah 'sebangsa senegara sejiwa' bagi tema hari merdeka pada tahun ini di empat negeri jajahan mereka.Nampak gampang dan sebenarnya meniru apa yang telah di katakan 1Malaysia yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri DS  Najib Razak.Maksud yang  cuba disampaikan kepada rakyat ialah PERPADUAN dan ini terkandung dalam Tranfomasi 1Malaysia...Apa punya kufur serta cetek ilmu dengan meniru pendekatan yang telah dibuat oleh Kerajaan BN selama ini....Mereka sebenarnya takut dengan Slogan Janji ditepati kerana ianya akan membuka mata dan hati rakyat tentang pembohongan yang mereka cipta sendiri iatu berjanji bulan dan bintang kepada rakyat.....Padahal janji yang mereka buat tidaklah pernah ditepati selama mereka memegang tampok pemerintahan selama empat tahun dinegeri Kedah ,Pulau Pinang, Kelantan Dan Selangor..Video ini khas buat mereka............Bukan Rais Yatim punya tau


Apa macam der terbaik ka lagu nie?Jika ada slogan tanpa lagu tak best jugak ek?Kami dari UMB siap bagi lagu lagi kt hampa apa macam?Rasanya ini adalah yang terbaik karya dari 1peluru nanti tak bagi link merajuk pulak haaaa


Haiyaaa Mana Ada Potong Itu Bukit?


Gerakan Pulau Pinang mempersoalkan tindakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang memberikan jawapan berbeza terhadap pemohonan kebenaran merancang dua projek perumahan di kawasan lereng bukit dekat Sungai Ara.

Parti itu mendakwa syarikat pemaju Sunway City diberikan pengecualian di bawah 'projek istimewa' untuk membina rumah kos mewah di kawasan lereng bukit manakala pemohonan syarikat pemaju Palmex's di lereng bukit berdekatan pula ditolak oleh pihak MPPP.

Pengerusi Biro Kerajaan Tempatan Gerakan negeri, Teh Leong Meng berkata jawapan berbeza kepada dua pemaju oleh pihak berkuasa tempatan adalah bersifat berat sebelah.

Menurutnya, pemaju Sunway City diberi pengecualian walaupun tanah projek itu berada pada aras melebihi 76 meter dan kecerunan di antara 23 darjah hingga 35 darjah.

"Syarikat pemaju diberikan kebenaran merancang pada 21 Februari lalu, untuk membina 14 blok kondominium mempunyai kapasiti 508 unit setinggi sembilan hingga 18 tingkat; 92 unit rumah banglo tiga tingkat; 2 unit rumah kelab dengan keluasan tapak projek seluas 32.36 hektar," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Gerakan di sini, semalam.

Leong Meng berkata dalam tempoh empat tahun, satu lagi projek perumahan milik syarikat pemaju lain pula ditolak dengan alasan tidak menepati syarat.

Menurutnya, pemohonan syarikat Palmex's ditolak dengan alasan cadangan pemajuan itu bercanggah dengan Rancangan Struktur Negeri di bawah Dasar Khusus 3 (DK3) dan Dasar Spatial Utama (DSU10-L1).

"Mengikut syarat DK3, sebarang pembangunan pembandaran meliputi pembangunan perumahan; perhotelan, resort; perdagangan dan perindustrian serta aktiviti pertanian tidak dibenarkan, jika tanah melebihi 76 meter atau 250 kaki atau kecerunan melebihi 25 darjah.

"Syarat di bawah DSU10 ialah kawasan berisiko bencana ditakrifkan kawasan mudah mengalami kemerosotan tanah serius apabila terganggu oleh aktiviti pembangunan yang meliputi tanah melebihi 76 meter atau 250 kaki atau kecerunan melebihi 25 darjah," katanya.

Leong Meng berkata pihak hairan di mana satu projek besar diberikan kelulusan walaupun tidak menepati dua syarat di atas dengan pengecualian sebagai 'projek istimewa'.

"Padahal, projek hanya membina satu blok pangsapuri setinggi 22 tingkat dengan kapasiti 142 unit di kawasan berdekatan di mana tanah yang mempunyai kecerunan yang lebih rendah pula ditolak oleh pihak MPPP.

"Adakah Kerajaan Negeri menggunakan dua set undang-undang berlainan untuk menyemak pemohonan dua projek itu? Oleh itu, pihak kami (Gerakan) menggesa Kerajaan Negeri menolak dua projek itu demi keselamatan penduduk di sekitar kawasan daripada sebarang bencana alam," ujar beliau.

Jesteru itu, beliau menggesa Kerajaan Negeri untuk bertindak secara adil tanpa 'memilih bulu'.

"Kerajaan Negeri mempunyai dua pilihan samaada membatalkan kepada projek Sunway City ataupun meluluskan projek Palmex's," katanya.

Cubaan ‘pelancong’ murtadkan orang Islam di sekitar Pulau Pinang?


Georgetown: Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan (API) mendedahkan wujud usaha memurtadkan orang Islam terutama golongan gelandangan sekitar Pulau Pinang, menggunakan wang tunai dan keperluan asas sepanjang Ramadan.
Timbalan Pengerusi 2 API, Asti Toba, berkata pihaknya mengesan usaha terbabit secara tidak sengaja ketika menjalankan program mengumpul rekod orang gelandangan sekitar bandar ini, termasuk kawasan Masjid Kapitan Keling, di sini, Khamis lalu.
Pengayuh beca terbabit mengaku diberi RM50 serta dijanjikan pelbagai kesenangan seperti keperluan asas dan sampingan, malah memaklumkan dua lelaki terbabit akan datang semula keesokannya untuk mengkristiankan dia.Katanya,
Dua lelaki Eropah yang berpakaian seperti pelancong didapati mendekati golongan gelandangan, termasuk pengayuh beca dengan bertanyakan lokasi menarik sekitar bandar.BACA SETERUSNYA 

KANTOINYA RAFIZI DENGAN BAFIA?


Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mengakui bahawa beliau gagal meneliti peruntukan Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 sebelum membuat pendedahan berkaitan dakwaan penyelewengan dana National Feedlot Corporation (NFC).

Akibat daripada itu, bekas kerani Public Bank Johari Mohamad yang bertanggungjawab menyalurkan maklumat sulit perbankan NFC akan didakwa di bawah akta tersebut yang akan membawa kepada hukuman penjara lima tahun atau denda RM 5 juta atau kedua-duanya sekali.

"Saya dan Surendren mengaku sebelum ini saya tidak membuat penelitian lanjut tentang Akta BAFIA. Sebab kita hanya mahu dedahkan penyelewengan yang berlaku dalam dana RM 250 juta," kata Rafizi.


Johari yang pertama kali tampil pada sidang media PKR berkata beliau menerima surat daripada majikannya pada 24 April lalu berhubung aduan daripada Pengerusi NFC, Datuk Seri Dr Mohammad Salleh Ismail tentang salahlaku pecah amanah kakitangan bank tersebut.

Beliau yang telah menyerahkan surat perletakan jawatan 2 Mei lalu turut diarah untuk melaporkan diri di Bank Negara bagi tujuan siasatan.

"Saya telah melalui proses perbicaraan disiplin di Public Bank dan akibat tekanan di tempat kerja dan pelbagai tindakan yang diambil terhadap saya, saya telah membuat keputusan untuk berhenti kerja," kata beliau.

Sehubungan dengan itu Johari berdepan dengan dakwaan melanggar tatacara dan disiplin tempat kerja di bawah Seksyen 87(2)(b) BAFIA yang dibaca bersama Seksyen 103(1)(a).

Terdahulu, pengurusan tertinggi NFC telah menfailkan aduan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) bersabit tindakan Rafizi mendedahkan butiran akuan dan penarafan kredit NFC dan syarikat berkaitan melalui kakitangan Public Bank itu.

Rafizi juga didakwa telah mendedahkan sebanyak 21 akaun bank kepada media untuk tujuan politik.

MKP Ayat Sempoi ; KANTOI jugak lu der Rafizi,ALLAH tunjukkan jalan kepada orang yang benar?

Wednesday, August 1

Bonus: PR Tuduh Kerajaan Guna Wang IMF?



Terdesak dan tertekan sungguh para pemimpin pembangkang tika ini apabila melihat keprihatinan berterusan Kerajaan Pusat dalam membantu meringankan beban rakyat dan di masa yang sama tidak lupa menghargai jasa golongan penjawat awam.

Ramai pemimpin pembangkang melihat keprihatinan Kerajaan Pusat yang diterajui Barisan Nasional (BN) itu sebagai satu bala yang bakal menjahanamkan propaganda politik persepsi yang sedang mereka galak jalankan sekarang.

Riuh rendah dan kehangatan kem pembangkang yang bernaung di bawah Pakatan Rakyat (PR) dapat dilihat jelas dari komen ramai pemimpin mereka yang cuba meremehkan setiap usaha dan program bermanfaat yang dijayakan oleh Kerajaan BN.

Tidak terkecuali, jentera propaganda maya mereka juga tumpang semangkuk untuk merencatkan keberkesanan usaha-usaha pemimpin BN dengan menabur seribu satu tohmahan.

Dalam satu rencana di blog suarapakatanrakyat.com pada 27 Julai lepas, blog tersebut telah memanjangkan hasad dengki pemimpin PR dengan secara terbuka menuduh Kerajaan BN telah meminjam wang dari IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) semata-mata untuk melunaskan bonus Aidilfitri tempohari.

Selain itu, semua program transformasi dan agenda membantu rakyat yang diterjemahkan melalui beberapa program seperti BR1M, KR1M, KAR1SMA, bantuan persekolahan dan lain-lain juga didakwanya datang dari wang pinjaman IMF.

Tanpa satu pun fakta dan bukti jelas, blog tersebut meneruskan tradisi kelaziman pembangkang dengan menuduh semberono dan membuat dakwaan serong yang tidak jelas hujung pangkalnya. 

Sedangkan Kerajaan BN melalui kenyataan PM, Dato' Seri Najib yang juga Menteri Kewangan acapkali menjelaskan apa sahaja program bantuan mahupun pemberian bonus yang telah, sedang dan akan dilaksanakan semuanya dilakukan mengikut kemampuan kantung kerajaan.

Kerajaan BN takkan mencari nahas dengan sengaja meminjam wang dari IMF apatah lagi sejarah merekodkan saat negara dihimpit dengan masalah ekonomi berikutan serangan penyangak matawang pada 1997/98 dulu pun tidak sesekali kita tunduk dengan bantuan kewangan yang mahu dihulur oleh IMF.

Jika adapun pinjaman yang pernah kita buat ialah melalui Bank Dunia, sebuah institusi kewangan antarabangsa yang berbeza fungsinya dengan IMF.  

Bank Dunia boleh diibaratkan sama seperti bank-bank tempatan yang memberi pinjaman jangka masa pendek dan panjang untuk pelanggannya manakala IMF saling tak ubah seperti along yang gemar mencekik darah orang susah yang terperangkap dengan janji manisnya.

Ringkasnya, beza kedua-duanya umpama jauhnya langit dari bumi. Pun begitu, walau kedua-duanya jelas berbeza peranannya, rasanya ramai yang tidak lupa pemimpin pembangkang pernah juga mempolemikkan isu pinjaman dengan Bank Dunia untuk menggambarkan kantung kerajaan telah kempis dan tak berduit.

Walhal, bagi yang celik akal, urusan kita dengan Bank Dunia sudah bermula sejak tahun 1950-an malah tatkala Anwar Ibrahim memegang jawatan Menteri Kewangan pun pernah beberapa kali Anwar mewakili kerajaan melakukan urusan pinjaman dengan Bank Dunia.

Apapun, satu perkara yang perlu kita faham nawaitu utama pembangkang melontarkan tuduhan terhadap kerajaan bersabit soal kewangan, tujuannya tak lain tidak bukan hanyalah semata-mata mahu rakyat kebanyakan menjadi ragu dan was-was dengan keupayaan urus tadbir Kerajaan BN yang memerintah.

Akan Tercapaikah Impian Lajim Ukin Menjadi Ketua Menteri?



Lumrah kebanyakan orang politik tidak lepas dari menyimpan cita-cita tinggi untuk kepentingan peribadi dan tidak pernah puas dengan kedudukan serta jawatan sedia ada. 

Memang diakui ramai yang tak pandai mengukur baju di badan sendiri sebaliknya lebih suka masuk bakul angkat sendiri, lantaran itu pantang dijanjikan atau ditawarkan jawatan yang lebih tinggi segelintir politikus ini akan segera menggapainya.

Bekas MT UMNO dari Sabah, Lajim Ukin adalah antara politikus yang memiliki sifat dan sikap yang tidak pernah puas dengan nikmat yang dikecapi dan acapkali terlebih ukur baju di badan sendiri.

Rakyat Sabah sendiripun sudah lama sedia maklum dengan impiannya yang membuak-buak begitu berkeinginan sekali untuk menjadi Ketua Menteri malah pernah satu ketika diugutnya PM supaya Ketua Menteri sekarang dilucutkan jawatan dan diganti pula dengan dirinya. 

Lajim pun tahu untuk naik ke tangga atas dengan menggunakan kemampuannya agak sukar untuknya menandingi kewibawaan dan pengaruh Musa Aman serta seorang lagi pemimpin Sabah, Shafie Afdal sekaligus tidak memungkinkan dirinya untuk menapak ke atas dengan mudah.

Jika dia bijak mengukur kemampuan diri dan pandai memakai baju yang sesuai mengikut saiz, selayaknya Lajim patut bersyukur kerana berpeluang juga merasai nikmat duduk di kerusi empuk Timbalan Menteri di peringkat Pusat.

Tapi dek kerana nafsu membuak mahu mengutamakan cita-cita peribadi, politik ugut pula yang jadi galang ganti.

Mujurlah PM bukannya jenis yang mudah tergugat dengan ugutan, jika tidak, tentu sahaja lama kelamaan amalan ugut mengugut akan menjadi budaya biasa bagi segelintir politikus untuk menggapai jawatan tinggi dan kekayaan peribadi.

Lajim tidaklah keseorangan dalam mempraktikkan budaya mengugut pemimpin atasan parti untuk merealisasikan kepentingan dirinya. Beberapa ketika sebelum inipun, rakannya dari Kedah, Kadir Sheikh Fadzir pun pernah cuba kaedah sama namun tetap juga tidak dilayan oleh PM.

Manakala beberapa tahun dahulu pula, seorang pemimpin PKR yang sekarang sedang memegang jawatan di sebuah negeri juga pernah berpengalaman melakukan kaedah ugut sedemikian untuk kepentingan peribadi dek kerana tertekan dirinya dikelilingi hutang berpuluh juta dengan bank tempatan.

Dan bila permintaan (ugutan) masing-masing enggan ditunaikan oleh PM, akhirnya mereka membawa haluan dengan bersekongkol bersama Anwar Ibrahim selepas dijanjikan jawatan dan kedudukan tinggi.

Pendek kata, sekiranya PM tunduk pada permintaan mereka yang bersifat peribadi dan berkepentingan diri itu, mereka memberi jaminan akan kekal bersama UMNO sedangkan bukan satu kelaziman untuk mana-mana PM mendahulukan kepentingan peribadi segelintir pemimpin tak sedar diri.

Mungkin dari segi jangka masa pendek, ketegasan PM tidak melayani tuntutan peribadi segelintir politikus itu boleh memberi sedikit kesan pada parti dan kerajaan. Pun demikian, daripada negara kita terpaksa menghadapi barah penyakit yang sukar diubati lebih baik mencegahnya dari awal.

Kecualilah jika negara kita diperintah oleh Anwar Ibrahim tentu sahaja keutamaan dan kepentingan rakyat akan dibelakangkan manakala kepentingan peribadi serta kelompok politikus tak sedar diri pula akan lebih menjadi prioritinya.

Soal nanah menjadi barah dikemudian hari tidak pernah pun menjadi perkiraan Anwar lagipun agak serasilah sikap mengutamakan diri itu dengan perwatakan Anwar yang sejak dulu lagi gemar memijak kepala orang lain semata-mata untuk memenuhi hawa nafsu sendiri. 

Berbalik pada kisah Lajim Ukin yang kepingin menjadi Ketua Menteri, ketahuilah langkahnya takkan sepanjang mana. Lagipun sudah ramai yang menggigit jari selepas tertipu dengan permainan politik janji yang sudah menjadi tabie Anwar sejak dulu lagi. 

Orang-orang tua selalu berpesan, bila dengan guruh di langit, air dalam tempayan jangan dicurah buang. Hari yang mendung, guruh berdentam dentum belum tentu hujan akan turun.

Ramai rakyat Sabah senyum sinis sambil bertanya sesama sendiri, mampukah Lajim menggapai impian untuk menduduki kerusi Ketua Menteri atau penghujung usia politik terbiar dan tidak lagi dipedulikan orang?

Melihat pada realiti politik hari ini ditambah lagi dengan laporan temurapat PKR yang menyimpulkan masa depannya dalam PRU 13 kelak agak kelam, tidak sukar untuk kita menjangkakan nasib politik Lajim nanti.

NIK AJIS NIE SYAITAN KE?



Tuesday, July 31

APA DAH JADI NIE?


Selepas kontroversi logo sambutan Hari Kebangsaan, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim kini meminta pandangan umum mengenai lagu tema sambutan tersebut. 
“Apa pandangan saudara tentang lagu Janji Ditepati? Di Youtube dah cecah 140k lebih. Tapi yg ‘ibu jari ke bawah’ ada juga,” tulisnya dalam Twitter lewat malam tadi. 
Rais bagaimanapun mengakui bahawa lagu ini turut menerima “beberapa ibu jari ke bawah” – ikon yang menunjukkan penonton YouTube tidak suka lagu tersebut. 
Lagu tersebut, yang liriknya ditulis oleh Rais sendiri, telah dikritik oleh penulis lirik dan warga internet kerana tidak dapat membezakan antara konsep kenegaraan dan dasar kerajaan. 
Paling ramai mensasarkan lirik “Janji telah ditepati, kini masa balas budi” yang dilihat sebagai kempen politik. 
Lagu ini juga mempunyai selingan rap yang menggariskan pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak seperti 1Malaysia kedai dan Bantuan Rakyat 1Malaysia. 
Beberapa pengguna telah memuat naik lagu dengan liriknya ke YouTube, di mana satu yang dimuat naik pada 27 Julai meraih lebih 170,000 kunjungan. 
Bagaimanapun, 20,546 penonton klik “tidak suka” manakala hanya 297 klik “suka”.
Melodi lagu itu dihasilkan oleh Aye, Jasnie dan Arman E 6.

Pandangan MKP sama dengan apa yang YB Zulkifli Nordin bicarakan diatas...

PKR Jangka Kalah 16 Kerusi Sedia Ada?


Sumber-sumber dalaman mengesahkan bahawa PKR berada dalam keadaan yang agak ‘kecut’ untuk menghadapi Pilihanraya ke-13 kali ini. PKR pada ketika ini mempunyai 31 kerusi dan mensasarkan tambahan 9 kerusi melalui PRU ini, menjadikan semuanya 40 kerusi. Walaubagaimanapun, analisis yang dibentangkan dalam Temurapat Pilihanraya parti tersebut memaksa PKR menerima realiti keadaan semasa yang menunjukkan jangkaan kehilangan 16 dari 31 kerusi sedia ada, dan hanya memenangi dua kerusi baru menjadikan jumlah kemenangan hanya 17 kerusi sahaja. 

Kerusi-kerusi sedia ada yang dijangka jatuh ke tangan BN ialah Gombak, Indera Mahkota, Ketereh, PJS, Bagan Serai, Wangsa Maju, Ampang, Nibong Tebal, Selayang, Kelana Jaya, Merbok, Lembah Pantai, Telok Kemang, Kuala Langat, Sg. Siput dan Hulu Selangor. Kerusi baru yang dijangka dapat ditawan ialah Bukit Katil dan Pandan. Sebenarnya, ketidakyakinan PKR untuk menghadapi PRU adalah berasas. Ini berdasarkan hasil kajiselidik yang diadakan oleh beberapa pihak antaranya, Majlis Professor, universiti-universiti tempatan serta Merdeka Center yang menunjukkan bahawa populariti parti pembangkang semakin merosot akhir-akhir ini. 

Malah, dalam semua kajian menunjukkan yang undi masyarakat Cina yang sebelum ini dikatakan amat kritikal bagi BN, juga semakin positif di pihak BN. Merdeka Center, contohnya, mendapati bahawa kaum Cina merasa gembira apabila Perdana Menteri mengiktiraf sijil Koleh TAR dan menghapuskan Akta Hasutan. Dengan itu, PKR hanya mampu mensasarkan maksima 70% undi Cina bagi PRU kali ini walaupun sebelum ini begitu gah mengumumkan mendapat sokongan lebih 90% dari kaum itu. PKR juga menyedari yang undi Melayu kini berbalik kepada BN dengan pantas sekali. 

Oleh yang demikian, antara strategi yang digariskan untuk menghadapi pilihanraya kali ini ialah agar Ketua Umum membuat kenyataan berani dan besar mengenai pembelaan kaum Melayu termasuk menjuarai beberapa kes kontroversi yang melibatkan nasib orang Melayu. 

Nampaknya, PKR sekali lagi akan membuat ‘U Turn’ dengan kembali mengangkat perjuangan Melayu. Sebelum ini, PKR seperti juga PAS, telah ‘mempersetankan’ sahaja perjuangan demi bangsa Melayu. Siapa yang boleh lupa bagaimana beberapa pemimpin mereka mengungkap kata-kata ‘malu menjadi Melayu’. Malah, Anwar sendiri menghina ketuanan Melayu. 

Kononnya, bangsa tidak membawa apa-apa makna dan perlu dilupakan jika kita ingin hidup dalam suasana harmoni dan bersatu padu. Sedangkan, kaum Cina dan India diberi ruang sebesar-besarnya untuk membela bangsa dan mempertahankan budaya dan bahasa bagi menyatakan kewujudan mereka yang kukuh di negara ini. Kita pasti tidak semua kaum Melayu itu mudah lupa dan akan melupakan sahaja kata-kata dan layanan PKR terhadap mereka. Oleh itu, jika PKR serius ingin mengangkat strategi ‘membela Melayu’ ini sebagai peluru untuk menyerang BN dalam pilihanraya, maka rasanya PKR terpaksa menambahkan lagi bilangan jangkaan kerusi yang mereka akan kalah. 

Walaubagaimanapun, kita percaya, PKR cukup sedar akan kesilapan mereka dalam menangani soal ‘Melayu’ sebelum ini. Oleh yang demikian, mereka tidak meletakkan kaum Melayu sebagai satu faktor khas dalam Sasaran Pengundi. Secara keseluruhannya, pembentangan di dalam Temurapat Pilihanraya PKR tersebut meletakkan hanya tiga golongan sebagai sasaran pengundi iaitu: 1. ‘working class’ yang mengundi mengikut isu dan berumur antara 26 – 45 tahun, 2. ‘golongan muda’ yang mengundi mengikut sentimen ahli politik muda dan berumur antara 22 – 25 tahun serta 3. ‘pengundi India’ yang menjadi kumpulan penentu dan cenderung untuk beralih undi secara besar-besaran. 

Secara dasarnya, nampak jelas bahawa PKR sendiri masih mencari-cari kekuatan diri untuk menghadapi PRU kali ini. Masalah yang dihadapi PKR ialah sama seperti semua parti-parti sekutu dalam Pakatan Rakyat, iaitu walaupun mereka berada dalam satu pakatan tetapi mereka perlu menerima hakikat bahawa mereka sebenarnya adalah bersendirian. Dengna itu, mereka bukan sahaja beradu kekuatan dengan BN tetapi secara tidak langsung mereka juga terpaksa membuktikan kekuatan sesama sendiri bagi memastikan parti dan pemimpin mereka tetap ‘diberi muka’ sekiranya PR menang dalam PRU ini. 

Lebih malang lagi bagi PKR ialah apabila terdapat beberapa pihak di dalam kepimpinan atasan parti itu sendiri yang juga beradu kekuatan sesama mereka. Kewujudan beberapa ‘kem’ dan peningkatan rasa curiga serta ‘dingin’ di antara pemimpin-pemimpin PKR ini juga secara tidak langsung menyumbang kepada ketidakyakinan mereka untuk menang dalam Pilihanraya.BERUANG BIRU>>>

APA ITU HUDUD, PERLUKAN PENJELASAN?


Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ilmuan Malaysia (ILMU) Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya berpendapat orang bukan Islam tidak seharusnya berbicara tentang hudud sekiranya mereka tiada ilmu pengetahuan tentang hukum Islam tersebut.

Menurutnya, tindakan segelintir pemimpin bukan Islam di negara ini yang dilihat membuat kenyataan dan kesimpulan mengenai hudud tanpa menganalisis terlebih dahulu bukanlah satu tindakan yang bijak.




Justeru tegas beliau, adalah menjadi tanggungjawab umat Islam di negara ini termasuk para pemimpin, ustaz-ustaz dan ilmuwan-ilmuwan Islam untuk memberikan penjelasan kepada orang bukan Islam tentang hudud dan hukum Islam.

“Orang bukan Islam jangan sama sekali bercakap tentang hudud selama mana mereka tiada‘knowledge’ (pengetahuan) tentang hudud. Bagi diaknowledge dulu, bagi dia pengetahuan dulu minta agar dibentangkan kepada mereka tentang hudud.

“Kita bersedia, saya menawarkan diri melalui ILMU untuk memberikan penjelasan tentang apa itu hudud, apa itu hukum Islam secara umum agar mereka faham dan agar mereka jelas tentang apa itu hukum Islam sebelum bercakap,” ujar Fathul ketika dihubungi Antarapos hari ini.

Mengulas mengenai parti-parti politik yang dinaungi kaum Cina seperti MCA dan DAP yang secara terang-terangan menolak pelaksanaan hudud di negara ini, Fathul mempertikaikan kefahaman pemimpin parti-parti politik itu mengenai hudud.

Menurutnya, mereka tidak boleh menjadikan alasan undang-undang hudud jika dilaksanakan akan menyebabkan ekonomi negara menjadi mundur kerana di negara-negara lain yang tidak mengamalkan hudud, ekonominya mungkin sihat tetapi politiknya bermasalah dan masyarakatnya tidak hidup dalam keadaan yang tenteram.

“Sekarang ini, saya tak tahu samada MCA dan DAP apa yang mereka faham tentang hukum hudud, hukum islam. Saya nak tahu kefahaman mereka tentang asas,

“Mereka tak boleh jadikan alasan negara-negara yang melaksanakan hudud itu mundur, ekonominya bermasalah, politiknya bermasalah, tidak tenteram, itu bukan alasan. Kalau nak jadikan demikian, kita boleh kata banyak benda. India sebagai contohnya, apa asas agama mereka? Thailand, apa asas agama mereka? Walaupun negara mereka maju dari segi ekonomi, tetapi dari sudut keamanan tidak semestinya,” tegas beliau.

Menurutnya, sekiranya pemimpin-pemimpin MCA dan DAP mengaku tidak mempunyai kefahaman mengenai hudud, beliau sedia untuk memberikan penjelasan kepada mereka.

Hudud kembali menjadi hangat ketika apabila pemimpin-pemimpin MCA dan DAP dilihat saling berbalas kenyataan mengenai undang-undang Islam itu.

Terkini, Pengerusi DAP, Karpal Singh memberi amaran kepada MCA supaya tidak berterusan memainkan isu pelaksanaan hukum hudud di negara ini.

Menurutnya, MCA perlu menghentikan perbuatan membuang masa itu kerana hukum Islam itu tidak akan dilaksanakan.

Karpal menegaskan, walaupun Islam adalah agama rasmi negara ini dan ia sudah termaktub dalam perlembagaan namun pelaksanaan perundangan Islam tidak akan dilaksanakan sama sekali.

Karpal berkata demikian bagi mengulas kenyataan ahli jawatankuasa pusat MCA, Loh Seng Kok yang mendakwa Karpal sebagai orang menurut perintah kepada PAS.

Dalam kenyataannya, Loh turut menggesa Guan Eng dan Kit Siang supaya meletak jawatan berikutan gagal untuk mempengaruhi PAS untuk tidak melaksanakan hukuman tersebut.

KURMA ADA LIPAS,PERISA BARU KE?


Di sini saya ingin berkongsi maklumat mengenai kurma dari jenama terkenal, YT. Pada 24/5/2012 saya bersama suami ke Tesco Seberang Jaya untuk membeli barang-barang keperluan harian sempena bulan Ramadhan. Tidak ketinggalan juga saya turut membeli sekotak kurma madu dari jenama tersebut.


Semalam selepas waktu berbuka puasa saya, suami dan anak-anak telah memakan kurma tersebut dan setelah separuh dari kurma yang kami makan saya ternampak seekor lipas di bawah timbunan kurma-kurma tersebut. Kalau melihat dari bungkusan yang dibeli agak mustahil lipas tersebut masuk dengan mudah kecualilah semasa di awal proses pembungkusan kurma tersebut, mungkin dengan tidak sengaja ada lipas tersesat masuk ke dalam kotak tersebut semasa pembungkusan dibuat.

Saya telah menghubungi pihak YT tetapi mereka menyalahkan pihak Tesco Seberang Jaya diatas kecuaian tersebut, tapi agak mustahil lipas masuk ke dalam kotak kurma yang telah dibungkus dengan kemas dan rapi.

Tujuan saya membuat aduan di sini agar dapat berkongsi dengan pengguna-pengguna di luar sana agar berhati-hati dengan produk ini. Harap aduan saya dapat dikongsi oleh pengguna-pengguna yang lain.

WOI VIDEO APA NIE???




Dengar nama MP Shah Alam YB Khalid Samad semua laju jer kan. Mana tak nyer, dulu kita tahu Shah Alam merupakan kawasan yang sangat dijaga terutama yang melibatkan perkara-perkara MAKSIAT. Kawasan yang majoriti penduduknya Melayu kini diperintah oleh Pakatan Haprak sudah tidak seperti dahulu.

Walaupun Shah Alam kini diperintah oleh PAS namun segalanya berubah. Banyaknya rumah urut muncul macam cendawan hidup selepas hujan TAPI tiada sebarang tindakan yang diambil untuk mengurangkan malah diam membisu kerana takutnya si kepala jahanam DAP.GR

MKP Ayat Sempoi : APA MACAM PAS SELANGOR BERANI BANGKANG DAP HARAMI?

rapid

rapid

Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive