gaza

Wednesday, August 8

KECOH BEB KAT THE CURVE DAMANSARA




MKP berada di The Curve Damansara kagum melihat semangat rakyat Malaysia beratur panjang beb untuk menikmati Ais Krim percuma yang telah dijanjikan oleh Baskin Robin.Jika diukur dengan hanya satu scoop mampu dibeli tanpa beratur panjang akan tetapi semangat perjuangan DLCW didalam sukan menambah nikmat dan semangat kesukanan rakyat malaysia.


Bagi menghargai usaha gigih semua ahli sukan Malaysia yang berjuang di Olimpik London, Impian Emas Negara, satu inisiatif Olimpik oleh Media Prima Bhd, telah memutuskan untuk memberi ganjaran kepada semua rakyat Malaysia dengan ais krim percuma Baskin-Robbins.

Sebelum itu, Impian Emas Negara berikrar untuk memberi ais krim percuma di cawangan Baskin-Robbins di seluruh negara jika Malaysia menang pingat emas Olimpik pertamanya.

Impian Emas Negara akan tetap memberi ais krim percuma hari ini di kesemua 61 cawangan Baskin-Robbins di seluruh negara, kecuali di dua kiosk di Pantai Hospital, Bangsar, dan Taman Tema Genting, dari 8.00 malam hingga 10.00 malam.

"Setiap seorang rakyat Malaysia berhak mendapat satu skop ais krim berjenama yang diminati itu," kata Ketua Pegawai Operasi Rangkaian TV dan Ketua Pegawai Operasi Primeworks Studios, Media Prima Bhd Ahmad Izham Omar.

"Kami merasakan tiada sebab bagi kami tidak meneruskan rancangan memberi ais krim percuma kepada semua rakyat Malaysia selepas menyaksikan ahli sukan Malaysia mempamerkan komitmen dan semangat kesukanan masing,masing di temasya sukan itu," katanya.

"Kita perlu meraikan kesemua wira yang telah membantu negara mencapai kegemilangan antarabangsa dan di dalam usaha itu, telah menyatukan kita semua," kata Ahmad Izham dalam satu kenyataan.

Inisiatif Impian Emas Negara itu dilancarkan pada Mei. - Bernama

Posted using BlogPress from my iPad

TIDO SEBANTAI MIMPI MERDEKA LAIN-LAIN?


Kerapuhan perpaduan Pakatan Rakyat mula terserlah apabila empat negeri yang ditadbir mereka akan menggunakan tema berbeza untuk sambutan Hari Kebangsaan.Umpama tidur sebantal tapi mimpi basah lain-lain.....Lawak sungguh pakatan macam nie,Macam nak pekena kawan dengan kawan....Senang cerita kawan sudah makan kawan dalam diam la nie?/????

Bercakap pada sidang media hari ini, Setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, Pulau Pinang dan Selangor akan menggunakan tema 'Sebangsa, Senegara, Sejiwa'.

Manakala dua lagi negeri yang diterajui oleh PAS, masing-masing akan menggunakan tema berbeza .

"Tema yang telah diputuskan oleh Kelantan adalah 'Menerajui Perubahan' manakala Kedah 'Terus Berbakti' yang telah berbeza dengan kerajaan persekutuan," katanya.

Alasan Mustafa, exco kedua-dua negeri berkenaan telah memutuskan tema masing-masing sebelum Pakatan membuat keputusan untuk menggunakan tema 'Sebangsa, Sebangsa, Sejiwa'.

"Kelantan dan Kedah menggunakan tema yang berlainan kerana memutuskan awal daripada Pakatan," katanya.

Sementara itu, pihak sekretariat Pakatan Rakyat dalam satu kenyataan berkata kerajaan negeri Kelantan telah bersetuju untuk mengambil tema “Sebangsa, Senegara, Sejiwa” sebagai tema Hari Kebangsaan ke 55 disamping tema Kerajaan Negeri iaitu “Kelantan Menerajui Perubahan”.

Mengulas tentang logo Hari Merdeka, Mustafa berkata, Pakatan Rakyat akan membentangkan logo mereka pada Khamis ini manakala lagu tema masih dalam proses yang sedang digubah oleh seorang "komposer terkenal".

Persoalannya kenapa membazirkan wang rakyat dengan mengupah komposer sedangkan rakyat masalah air yang melibatkan kelantan yang sedang merana tidak dipedulikan oleh PAS Kelantan?

Pakatan menentang tema "Janji Ditepati" yang dianjurkan kerajaan persekutuan kerana mendakwa ia digunakan dalan kempen BN yang dilancarkan beberapa bulan lalu.Beliau juga membidas filem bertajuk 'Tanda Putra' yang bakal ditayangkan pada 13 September ini. Katanya, berdasarkan pemerhatian daripada trailer filem itu menunjukkan bahawa Tanda Putera boleh "membakar api perkauman".


Ini semuanya nampak sangat takut dengan DAP yang akan menyergah terutama ianya mengaitkan pemimpin DAP Lim Kit Siang yang memulakan provokasi dan sudah pasti takut dengan kenyataan sebenar bakal didedahkan kepada rakyat umum....Buktinya jelas seperti apa yang diceritakan oleh YB Zulkifli Nordin didalam video diatas.....Jika ada pemimpin dari PAS atau PKR yang berani menyanggah?Jika nak menyanggah sila bedasarkan bukti dan fakta...

UNISEL LINGKUP,KUIS PULAK MANGSA TERBARU?


Belum pun kerajaan PR Selangor sempat memikirkan penyelesaian bagi masalah UNISEL, kini masalah Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS) pula timbul.

Seperti juga UNISEL, KUIS sedang mengalami masalah kewangan yang semakin hari semakin meruncing dengan tiada jalan penyelesaian yang tuntas mahupun bantuan dari pihak kerajaan negeri. Tidak dapat dipastikan sama ada masalah ini timbul sejak pertukaran Rektor yang baru pada 2010, tetapi apa yang pasti KUIS tidak pernah mengalami masalah besar ketika pemerintahan BN di Selangor.

Mungkin untuk menangani masalah kewangan ini, maka akhir-akhir ini, KUIS mewajibkan pelajar-pelajarnya tinggal di asrama. Dan sejak beberapa tahun kebelakangan, KUIS telah menaikkan kadar yuran asrama dengan kenaikan yang terlalu tinggi. Contohnya, asrama jenis D dengan 4 orang bagi 1 bilik yang sebelum ini berharga RM550 setiap seorang, kini meningkat menjadi RM700 seorang. Ada di antara asrama lain yang mana kenaikannya mencecah lebih RM1,000.

Yuran pengajian KUIS juga meningkat saban tahun dan pernah mengalami peningkatan sebanyak 100%. Perkara ini pernah dibangkitkan oleh beberapa pihak kepada media pada penghujung tahun 2011 bagi menarik perhatian kerajaan Selangor agar menanganinya segera. Namun, sehingga kini, kerajaan Selangor terus menutup mata dan memekakkan telinga.

Akibatnya, keadaan semakin buruk sehingga menyebabkan ramai pelajar terpaksa bekerja separuh masa untuk menanggung kos yuran yang mahal serta sara hidup yang semakin tinggi. Ramai mahasiswa terpaksa menangguhkan pengajian atau berhenti akibat masalah kewangan yang melanda mereka.

Justeru, ramai yang tertanya-tanya, inikah sikap kerajaan PR Selangor yang kononnya meletakkan pendidikan di tahap yang paling tinggi?

Inikah rupa kerajaan PR Selangor yang memperjuangkan pendidikan percuma kepada semua?

Inikah kerajaan yang kononnya bijak mentadbir kewangan negeri?

Apabila ramai pelajar yang berhenti, pastinya pendapatan KUIS juga terjejas. Lebih buruk lagi, apabila pengambilan baru juga semakin berkurangan kerana ramai yang tidak sanggup dan tidak mampu untuk menanggung kos pembelajaran, sara hidup dan penginapan di Universiti tersebut.

Oleh itu, bagi menampung kos operasi dan utiliti, KUIS cuba membebankan segala kos ke atas pelajar dengan menaikkan lagi yuran asrama dan sebagainya. Tindakan ini menyebabkan pengambilan pelajar berlipat ganda berkurangan sekali gus pendapatan KUIS juga berlipat ganda merosot.

Ini menjurus kepada masalah yang berganda di mana kakitangan KUIS juga berada dalam risiko menghadapi masalah tidak menerima gaji dan sebagainya sepertimana yang telah berlaku di UNISEL dan tidak lupa juga KUIN, di Kedah.

Kita tidak faham kenapa kerajaan PR langsung tidak prihatin dengan Kolej-kolej Universiti di bawah seliaan mereka?

Dengan wang yang begitu banyak seperti yang sering diwar-warkan mereka kepada rakyat, kenapakah mereka tidak dapat membantu KUIS, UNISEL atau KUIN di Kedah bagi memastikan pendidikan anak-anak muda kita tidak terjejas?

Apakah kerajaan PR sebenarnya tiada wang? Atau tidak cukup bijak untuk mencari jalan penyelesaian untuk masalah ini? Atau sememangnya tidak peduli dengan isu pendidikan dan pelajaran untuk rakyat?

Kita merasa pelik apabila kerajaan PR Selangor boleh pula mengeluarkan wang untuk membayar kos guaman pemimpin PR yang didakwa di mahkamah. Pelik lagi apabila kerajaan PR Selangor sanggup bermewah dan berhabis untuk mengadakan program-program politik. Dan semua ini dibelanjakan mereka sebelum waktu kempen pilihanraya. Bayangkan, berapa banyak agaknya wang negeri yang mereka ‘sediakan’ untuk kempen pilihanraya nanti?

Jika beginilah caranya PR ingin menarik undi, iaitu dengan menumpukan semua strategi, idea dan sumber kewangan untuk berpolitik dan bukan untuk rakyat, maka PR wajar lupakan saja Putrajaya. Hentikanlah berjanji mengenai pendidikan percuma atau apa saja, kerana ia bukan sahaja tidak pernah dipercayai, tetapi juga sudah tidak kelakar lagi.

Pendidikan bukan perkara kecil, ia merupakan soal masa depan. Jika ini pun tidak dapat difahami, maka apa lagi yang boleh diharapkan dari kerajaan PR?

Salah Siapa Jika Tak Ambil Peduli?


Tahun lalu, seorang rakyat Malaysia keturunan Cina, Ngeo Boon Lin yang juga seorang paderi gay telah mengambil keputusan mengahwini rakan sejenisnya di sebuah gereja di Amerika.

Pasangannya seorang lelaki kulit hitam, Phineas Newborn III adalah seorang produser pementasan muzikal Broadway. Perkahwinan pelik itu dilaporkan telah didaftarkan di New York.

Semasa di awal meletusnya berita perkahwinan gay mereka berdua, pelbagai lapisan masyarakat Islam, Hindu dan Buddha telah meluahkan bantahan, kecaman dan kemarahan mereka terhadap tidakan luar tabie tersebut.

Selepas hampir setahun kisah mereka reda dari perhatian umum, tidak semena-mena timbul semula apabila kedua-duanya tampil meraikan majlis resepsi perkahwinan mereka di sebuah restoran makanan Cina di Kuala Lumpur.

Dalam satu kenyataannya kepada AP, Boon Lin mengakui isu gay cukup sensitif di Malaysia tapi peliknya seperti sengaja pula mahu mempromosikan kisah perkahwinan gay apabila turut menjemput sekumpulan wartawan ke majlis tersebut.

Jika pada tahun lalu banyak pihak tampil ke hadapan menyuarakan bantahan dan mengecam perlakuan songsang tersebut, kini bantahan yang sama juga patut diluahkan segera terhadap majlis respsi itu.

Tambahan pula sebagai rakyat Malaysia yang mempunyai adat budaya serta resamnya yang tersendiri, amat tidak bersesuaian sekali kita membiarkan sahaja kelakuan paderi dan pasangan songsangnya itu menambah biakkan lagi aktiviti sejenis sebegini.

Masyarakat Kristian di Malaysia sewajarnya bangkit menyuarakan kecaman dan bantahan mereka serta tidak sepatutnya membiarkan saja rakan-rakan agama lain sahaja yang memprotes perkahwinan dan majlis resepsi gay itu.

Setidak-tidaknya dengan bantahan tersebut dapat memberi isyarat jelas kepada Boon Lin dan pasangannya bahawa rakyat Malaysia pelbagai kaum dan agama sama sekali tidak akan merestuai amalan luar tabie tersebut.

Senyum Itu Sedekah Tapi Senyum Kambing?

maklumat lanjut KLIK

MKP Ayat Sempoi : Selamat menjalankan ibadah Puasa....

Bendera Malaysia Dihina Oleh Zunar?

Karya seorang kartunis tempatan hina malaysia. Jika diamati betul-betul, seolah-olah karya kartunis tempatan ini hina malaysia. Berdasarkan sumber, beliau memang dikenali kerana yang sering menampilkan unsur kontroversi dalam karya beliau.

Gambar di atas ialah hasil kerja kartunis bernama zulkiflee anwar haque atau lebih dikenali sebagai zunar. Kali ini beliau mendapat idea untuk menghasilkan kartun menghina bendera dan lagu kebangsaan malaysia. Dan hasilnya adalah seperti pada gambar tersebut.

Mungkin kerana beliau begitu pasti bendera malaysia diciplak dari bendera amerika syarikat dan lagu negaraku serta janji ditepati diciplak dari indonesia, maka beliau menghasilkan karya ini. Jangan tanya aku kenapa beliau begitu berani menghasilkan sesuatu yang bersifat provokatif seperti ini. 

Kemungkinan besar zunar berani menghasilkan sesuatu seperti ini kerana beliau merasakan artis seperti beliau mempunyai hak kebebasan dalam berkarya.

Malaysia Kini, sebuah blog pembangkang juga turut memuji karya ini. 

MKP Ayat Sempoi : Layakkah Zunar nie menjadi rakyat Malaysia?

Tuesday, August 7

Ajaran Memurtadkan Umat Islam Pulak?


Apa dah jadi nie sampai macam nie sikap mereka cuba memperdaya umat Islam Pulau Pinang?Jawapan  dari Menteri hal ehwal agama Islam Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyerahkan isu berhubung dakwaan cubaan menyebar ajaran Kristian kepada orang Islam di Pulau Pinang untuk disiasat oleh pihak berkuasa agama negeri tersebut.

Isu berat ini sepatutnya dipertanggungjawabkan kepada Salleh Man yang baru memegang jawatan sebagai YDP MAIPP,Takkan nak tengok saja kot?

Majlis Agama Islam Pulau Pinang di negeri yang dikuasai DAP itu perlu mengambil tindakan segera ke atas dakwaan berkenaan.

DS Jamil Khir Baharom minta MAIPP mengambil tugas dan tanggungjawab supaya hal seperti ini tidak boleh dibiar begitu sahaja. "Saya seru MAIPP yang dipimpin DAP perlu bergerak cepat"

Majlis Agama Islam mempunyai akta negeri masing-masing bagi mengambil tindakan terdapat individu yang bersifat memesongkan ajaran Islam.

"Kita ada jawatankuasa di peringkat kebangsaan untuk mengambil tindakan bagi sebarang gerakan atau tarikan yang bersifat untuk memesongkan ajaran Islam. Ia juga terlindung di bawah peruntukan akta majlis negeri masing-masing," katanya.

Utusan Malaysia semalam, mula timbul apabila dibangkitkan oleh satu kumpulan yang dinamakan sebagai Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan.

Menurut laporan tersebut, kumpulan itu mendakwa "wujud usaha memurtadkan orang Islam terutama golongan gelandangan sekitar Pulau Pinang menggunakan wang tunai dan keperluan asas sepanjang Ramadan".

MKP Ayat Sempoi : Dulu Malik Itik dok Gebang lanie kita tengok Salleh Man Pulak?

Guan Eng Perlukan Dana Kerajaan BN Untuk Selesai Masalah Banjir


Kenyataan Akhbar Ahli Exco Law Choo Kiang berkenaan Isu Banjir - 6 Ogos, 2012 amat meragukan kerana ianya tidak berdasarkan fakta yang jelas mengenai situasi banjir yang melanda Georgetown semalam.Berikut adalah kenyataan beliau;


Kenapa harus memerlukan peruntukan dari Kerajaan Pusat(bermaksud kerajaan BN) sedangkan selama ini DAP/Lim Guan Eng menyatakan kepada rakyat marhean DAP membela rakyat Pulau Pinang tanpa bantuan dari Kerajaan Pusat.Apa kejadah nie semua?Bila timbul masaalah DAP cuba mengaitkan kesalahan kepada Kerajaan Pusat tak bagi dana.Rakyat jadi keliru.....


Fakta yang diberikan oleh Exco Law Choo Kiang amat meragukan kerana muara sungai pinang jauh dari kawasan jalan Anson dan jalan Tranfer dimaksudkan.Maklumat yang diberikan kepada MKP bahawa satu sitem peparitan telah dilaksankan di Jalan Tranfer.Nampaknya maklumat yang salah diberikan oleh EXCO tersebut.Mungkin beliau hanya mengharapkan laporan dari agensi???Nampak sangat depa nie semua hanya populis didalam media tapi buat kerja tidak berdasarkan fakta????Laporan sinar harian klik

MKP Ayat Sempoi : DAP pi pembohong dekat orang lain la!!!!Orang penang semua tau la...haaa  

MENIFESTO INI BUATKAN GUAN ENG KETAQ LUTUT?


Nampaknya BN Pulau Pinang benar mahu membela rakyat.Apa tidaknya dengan menyusur keakar umbi mengambil berat masaalah rakyat yang ditimpa kesusahan.Bukan janji retorik seperti dibuat oleh DAP akan tetapi ini melibatkan masalah penyelanggaraan rumah tempat tinggal meraka.Baguslah langkah ini demi mengambil hati pengundi......
Barisan Nasional (BN) Pulau Pinang akan menyediakan satu rangka kerja bagi membantu mengatasi masalah yang dihadapi oleh pemilik-pemilik rumah berstrata (kediaman tinggi) terutama berhubung penyelenggaraan dan pengurusan perumahan mereka. 
Pengerusi BN negeri, Teng Chang Yeow berkata cadangan untuk menyediakan rangka kerja itu adalah bagi membantu mereka yang tinggal di perumahan kos rendah dan sederhana rendah. 
"Hasil kajian yang dilakukan, mereka ini (pemilik rumah berstrata) mengalami masalah dari segi kos penyelenggaraan dan pengurusan. Jadi kita mencadangkan satu rangka kerja untuk membantu pemilik-pemilik rumah berkenaan disediakan. 
"Menerusi rangka kerja itu kita akan mencadangkan supaya pemberian semula semua hasil kutipan cukai pintu dan tanah kepada jawatankuasa atau perbadanan pengurusan bersama bangunan berkenaan untuk digunakan bagi tujuan penyelenggaraan dan pengurusan bangunan," katanya. 
Beliau berkata cadangan itu adalah antara kandungan dalam manifesto BN Pulau Pinang untuk pilihan raya umum (PRU) akan datang. 
Katanya bagi rumah berstrata yang tidak mempunyai jawatankuasa mahupun perbadanan pengurusan, pihaknya mencadangkan satu agensi khas untuk menyelenggara dan menguruskannya bagi pihak pemilik. 
"Dengan cadangan itu, saya percaya masalah penyelenggaran dan pengurusan di rumah-rumah berstrata dapat diatasi," katanya. 
Selain itu, Teng berkata pihaknya juga mencadangkan agar satu skim untuk menyalurkan bantuan kewangan dan maklumat pengurusan kepada perbadanan pengurusan perumahan bagi penempatan perumahan pangsapuri dan kondominium dapat diwujudkan. 
“Ini termasuk memberi elaun kepada pengerusi dan setiausaha pengurusan perbadanan seperti yang diberikan kepada pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK). Ini berikutan mereka ini perlu menyelenggara lebih 300 unit rumah," katanya. 
Katanya semua cadangan itu akan dilaksanakan jika parti itu mampu menawan semula negeri berkenaan. - Bernama

Nik Aziz Jerut Lehernya Sendiri.



Sejak dua tiga tahun lepas, kerajaan negeri Kelantan yang diterajui PAS agak aktif memanipulasi isu royalti minyak untuk kepentingan politik kepartian dengan mengelirukan dan menyembunyikan fakta sebenar dari pengetahuan umum.

Sedari awal lagi sebenarnya ramai pemimpin Kelantan yang mengetahui dari segi perundangannya sukar untuk Kelantan menikmati hasil royalti minyak disebabkan tiada satu pun telaga minyak yang wujud dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Bagaimanapun disebabkan PAS amat faham sebahagian besar rakyat biasanya tidak pernah ambil kira isi kandungan Akta Kemajuan Petroleum & Perjanjian 1975, maka mereka merasakan terdapat peluang besar untuk mengelirukan pemahaman rakyat bawahan untuk kepentingan politik PAS.

Pun demikian telahan PAS ternyata silap percaturan kerana cuba merendah-rendahkan pemahaman dan daya fikir majoriti rakyat Kelantan yang semakin ramai celik akal dan terbuka mindanya.


Majoriti rakyat Kelantan tidak pun terkesan dengan isu royalti minyak yang sengaja diputarbelitkan oleh PAS dan ini terbukti benar apabila isu royalti gagal memberi kemenangan selesa untuk PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) Manek Urai pada Julai 2009.

Malah selang setahun kemudian, PRK DUN Galas pula menyaksikan PAS jatuh tersungkur dalam pertarungan tersebut apabila kalah teruk sekalipun isu royalti minyak semakin kuat dilaungkan tika itu bagi membangkitkan semangat kenegerian dan anti BN.

Ramai rakyat Kelantan yang sebenarnya sudah memahami bahawa baik dari segi perundangan mahupun Akta Kemajuan Petroleum 1974 serta perjanjian 1975, kerajaan negeri tiada hak untuk menerima bayaran royalti minyak.

Royalti 5% hanya layak diberikan kepada Kelantan hanya sekiranya wujud telaga minyak atau gas dalam lingkungan 3 batu nautika dari pantai Kelantan.

Manakala kawasan yang melebihi 3 batu nautika ke atas sudah berada dalam kawalan Kerajaan Pusat. Pun demikian, atas budi bicara Kerajaan Pusat, sejumlah wang ehsan atau bayaran tunai masih boleh dipertimbangkan kepada mana-mana negeri.

Apabila PM membuka pintu rundingan untuk menyelesaikan isu secara runding cara demi kebaikan negeri-negeri Pantai Timur termasuk Kelantan, maka bersyukurlah kerana masih ada ruang untuk melihat isu ini selesai secara harmoni.

Tapi sekiranya isu royalti ini masih cuba dipropagandakan oleh PAS, percayalah ia hanya akan menjadi tali jerut untuk PAS Kelantan kerana menuntut perkara yang bukan menjadi haknya di masa yang sama menolak pula jalan ehsan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat.

Apa Kaitan Rumah Nie Dengan Guan Eng?



Hanya bertanya betul ke?Boleh tahan jugak rumah tue agak-agaknya berapa harganya ek?Mesti ada kisah tersembunyi dengan ek?

Monday, August 6

Shhhhhh Anwar Tengah Meroyan Pasal Nie?

Tak perlu lagi gambaran yang terlebih sudah tapi ini sudah memadai mengambarkan sikap mereka.Nak kata apa lagi........Kalau nak kata tak tiru sudah jugak.....nampak sama aje maksudnya...

Rumah Alleycats Musnah Kebakaran?




Tingkat atas rumah dua tingkat penyanyi Alleycats, mendiang Datuk A Loganathan di Jalan Azyze Tanjung Bungah di sini musnah dalam kebakaran hari ini.

Balu mendiang, Datin Susan Loganathan, 56, berkata dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu, beliau dan adik lelakinya sedang berehat di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan bunyi letupan dan melihat kepulan asap di tingkat atas kediamannya.

"Saya hanya tinggal berdua dengan adik saya, Kevin Jonathan Boudville, 46, dan sebaik sahaja melihat asap itu itu kami segera mencapai dokumen penting dan terus keluar dari rumah," katanya kepada pemberita.

Beliau yang mengalami kecederaan ringan pada tangan dan sedikit rambutnya terbakar, berkata tingkat atas kediamannya yang menempatkan koleksi piring hitam nyanyian mendiang suaminya sejak tahun 1980-an dan pelbagai barangan berharga seperti barang kemas serta wang tunai hangus dijilat api.

Beliau bagaimanapun bersyukur kerana kenangan bersama suaminya seperti gambar kenangan, trofi dan pelbagai anugerah mendiang yang diletak di tingkat bawah tidak terjejas.

Abang mendiang, Datuk A David yang turut melawat lokasi kejadian berkata kali terakhir beliau berkunjung ke rumah adiknya pada tahun lalu.

"Sudah 12 tahun mereka menyewa di sini dan rumah itu menyimpan pelbagai kenangan berharga adik saya," katanya sebak.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba Bagan, Jermal, A Ravi, berkata sebanyak 29 anggota bomba dan enam jentera dihantar ke tempat kejadian sejurus menerima laporan pada jam 11.18 pagi.

"Bomba turut menyelamatkan tiga ekor anjing yang terperangkap dalam kebakaran dan api merebak sedikit ke rumah jiran namun dapat dikawal sepenuhnya dalam tempoh 15 minit," katanya.

Beliau berkata punca kejadian dan jumlah kerugian masih dalam siasatan.


- Posted using BlogPress from my iPad

VIDEO: ADUN PEMBANGKANG PATUT BUAT MACAM NIE?




Malas aku nak ulas jenis mangkuk hanyun punya YB nie.Kalau buat video macam lagi baik dari dok menghina pemain badminton Malaysia.Tanpa menghormati dan berterima kasih terhadap pengorbanan ahli sukan seperti Datuk Lim Chong Wei pihak pakatan mula menyalahkan ahli sukan ini dengan penghinaan dam dimomokkan dengan pelbagai nista.

Manoharan yang terkenal dengan sikap yang tidak pernah menghormati negara dahulunya pernah terlibat menghina bendera negara.

Dalam twit Manoharan,Beliau mempermainkan nama Datuk Lim Chong Wei dan mengaitkan kekalahan Chong Wei dengan pemerintahan BN.

Katanya Jika pakatan perintah Putrajaya,Pasti Malaysia akan beroleh emas olimpik.Inilah kedangkalan dan kebobrokan haprak pakatan.Apa saja didepan mata kesemuanya mahu di politikkan.

Hinggakan anak sendiri jatuh longkang pun disalahkan BN.

Kita semua mengakui perlawanan Datuk Lim Chong Wei bermain bermati matian memperlihatkan kesungguhan beliau demi negara apakah ini balasan yang setimpal beliau terima.

Kalangan peminat sukan masih berterima kasih kepada Datuk Lim Chong Wei walaupun beliau hanya merangkul pingat perak. Inilah mencerminkan semangat kesukanan tanpa mengaitkan dengan Politik murahan pakatan.

Sunday, August 5

Awat Depa Meroyan Dengan Gambaq Nie?

Heran dan pelik kenapa gambar ini bakal mencetuskan fenomena baru di Kelantan.Kenapa dajjal PAS meroyan apabila rakyat Kelantan berterima kasih kepada PM.Bagi Dajjal nie semua mendakwa depalah yang telah memperjuangkan tuntutan Royalti Minyak kepada Kelantan padahal tiada satu pun yang telah mendatangkan hasil.Fakta yang sebenar ada dibawah:


MKP Ayat Sempoi : Nak cakap biar berfakta der haaaaa?

Adat Permainan Kita Terima Kekalahan @Lee_C_Wei

ini sudah ketentuan yang kita semua rakyat malaysia harus terima?kekalahan ini bukan berkekalan.Walaupun kalah tapi saingan yang sengit telah diberikan oleh Datuk LCW kepada lawannya Lin Dan...Menang pada set pertama dan kalah kedua set berikutnya...Apa pun tahniah kepada Skuad Badminton negara berjaya jua dapat pingat perak......

Anwar Mampu Buat Macam Nie Bila Curang?


Merasa bersalah kerana telah berbuat curang terhadap isterinya, seorang lelaki di China rela merangkak sejauh 1000 meter untuk meminta maaf. Setiap beberapa langkah, lelaki ini bersujud di atas jalan raya bandar Putian, Wilayah Fujian.

 

Lelaki itu lalu menjelaskan bahawa dirinya sengaja melakukan perkara tersebut kerana merasa bersalah terhadap isterinya. Ia berniat merangkak seperti itu hingga ke Zhengrong Times Square yang terletak sekitar 1000 meter dari lokasi awal ia merangkak. Namun baru seperlima dari jarak yang seharusnya ditempuh, terlihat seorang wanita turun dari motor, memanggil teksi dan membawa si lelaki pergi dari sana.

Saturday, August 4

Apa Masalahnya Jika Penaung BAM Memberi Sokongan?


Datin Seri Rosmah Mansor, Isteri kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga merupakan Penaung bagi Persatuan Badminton Malaysia (BAM) telah terbang ke London semalam.

Perkara itu telah dilaporkan oleh The News Straits Times.


Beliau akan berada di London untuk menyokong Datuk Lee Chong Wei yang akan bertemu pemain dari Negara China, Lin Dan dalam perlawanan akhir untuk merebut pingat emas bagi acara Badminton dalam Sukan Olimpik 2012.

Sebelum ini pemain nombor satu badminton Malaysia, Datuk Lee Chong Wei mempamerkan permainan mantap melangkah ke perlawanan akhir perseorangan lelaki setelah menewaskan pemain China, Chen Long 21-13, 21-14.

Datin Seri Rosmah Mansor telah dinobatkan sebagai Tokoh Industri Sukan Negara 2012 pada Majlis Anugerah Industri Sukan Negara Mei lalu.

Apa masalahnya jika DS Rosmah sebagai penaung memberi sokongan moral kepada negara yang bakal mencipta sejarah? Korang Jeles ek tak dapat pergi dengan DS Rosmah?

Rosmah Mansor beramah mesra dengan pemain-pemain badminton negara di Kuala Lumpur, semalam. Turut kelihatan Abdul Wahid Omar (tiga dari kanan), Mohd. Nadzmi Mohd. Salleh (empat dari kanan) dan Zolkples Embong (kanan) selepas majlis memeterai MoU antara Maybank dan BAM.

Maybank sebagai penaja utamanya untuk enam tahun yang bernilai RM41 juta keseluruhannya.

Ia merangkumi tajaan RM6 juta untuk tahun pertama dan disusuli RM7 juta bagi lima tahun berikutnya, di samping Maybank juga memiliki opsyen melanjutkan kerjasama tersebut untuk tambahan empat tahun setelah perjanjian tamat pada 2016.

Tambahan RM1 juta mulai 2012 adalah disuntik terus ke dalam penganjuran Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia.

Syarikat pengeluar kereta, Proton, yang merupakan rakan kongsi utama BAM sejak 1985, masih lagi meneruskan komitmennya membantu BAM, namun peranannya bertukar menjadi penaja sampingan dengan penajaan berjumlah RM2 juta setahun.Jangan dipertikaikan apa sumbangan DS Rosmah kepada BAM,So blogger pembangkang kalut pasai apa? Jelas nampak korang nie terdesak sampai benda macam nie pun jadi isu......

MKP Ayat Sempoi : Jom join aku ke LONDON malam NIe bro?


LAGI DEDAHAN SKANDAL GUAN ENG?




Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng digesa memberi penjelasan berhubung bekas kakitanganya yang didakwa memiliki sebuah kediaman mewah yang dianggarkan bernilai RM1.8Juta.

Bekas Pengerusi Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA) negeri Kedah, Zamil Ibrahim berkata menurut maklumat yang diterimanya dari seorang pemimpin kanan PKR Pulau Pinang, bekas kakitangan Pejabat Ketua Menteri itu yang kini dipercayai masih berkhidmat dengan Kerajaan Negeri.

Menurutnya, kediaman mewah Slim Villas yang terletak di Jalan Chemor terletak hanya beberapa ratus meter dari kediaman rasmi Ketua Menteri.

"Bagaimana seorang bekas kakitangan pejabat Ketua Menteri boleh memiliki rumah bernilai RM1.8 Juta?

"Saya difahamkan dia bukanlah seorang yang kaya dan keluarganya juga bukan kaya tetapi dalam tempoh selepas PRU 2008 sehingga hari ini dia boleh memeliki atau menyewa rumah berkenaan. Saya tidak pasti sama ada dia memiliki kediaman berkenaan atau menyewa sebab itu saya mahukan penjelasan dari Guan Eng," katanya pada sidang media, di sini.

Turut hadir Bendahari Pemuda KITA, H'ng Sau Ping.

Menurut Zamil, dia memiliki semua maklumat mengenai pemilik kediaman berkenaan namun enggan mendedahkan kepada media kerana bimbang disaman oleh Guan Eng.

Justeru itu, beliau menggesa Guan Eng memberi penjelasan berhubung perkara ini atau beliau sendiri akan mendedahkanya kepada umum siapakah pemilik rumah mewah berkenaan.

"Kalau benar rumah itu dimiliki oleh bekas kakitanganya dia perlu jelaskan apakah istimewanya individu berkenaan sehingga mampu memiliki rumah berkenaan.

"Kita berikan tempoh selama seminggu kepadanya untuk menjawab persoalan ini dan sekiranya gagal saya meminta izin darinya dan isterinya untuk mendedahkan siapa pemilik rumah mewah berkenaan.

"Saya harap media juga dapat menyiasat mengenai pendedahan ini" katanya.ANTARAPOS.

- Posted using BlogPress from my iPad

SUMBANGAN BUBUR LAMBUK RAMADHAN 2012.




Sempena Ramadhan yang mulia ini Pemuda/Puteri Umno Bahagian Tanjong telah menjalankan ibadat dengan menyumbangkan bubur lambuk kepada semua pengundi di Sekitar Parlimen P49 Tanjong.Sebanyak 1400 bungkus bubur lambuk telah disediakan untuk edaran pada petang ini.















- Posted using BlogPress from my iPad

SeSUDAHLAH TIPU RAKYAT SELANGOR WAHAI KHALID?



MKP setuju jika loji-loji air ditambah di Selangor untuk merawat air mentah yang dikatakan MB dan exconya amat mencukupi. tapi yang lucunya dana RM200 juta hanya akan diberi untuk bina loji jika Pengerusi dan CEO Syabas letak jawatan.

Setahu MKP  membina loji adalah tugas kerajaan negeri. Syabas hanyalah sebuah syarikat yang membeli air dari loji-loji yang diurus oleh syarikat konsesi rawatan air untuk diagih kepada pengguna air. Jika nak jaga kebajikan rakyat, laksanakanlah kerja-kerja tersebut tak perlulah bersyarat pula.

KERAJAAN PKR Selangor telah maklumkan kepada umum penemuan hasil kajian jawatankuasa pemantau yang ditubuhkannya menyiasat isu bekalan air terawat di Selangor.

Sekarang kita juga minta Puncak Niaga, Splash dan Abass kemukakan pula fakta mereka tentang status kerja loji-loji rawatan air di bawah seliaan mereka. Bukannya apa kita tidak mahu mana-mana pihak merubah fakta demi kepentingan politik mereka. Dan kerana agenda politiklah maka suntikan modal kepada operator air yang sepatutnya digunakan untuk tukar paip-paip lama telah dihalang.

Inikah corak kerajaan yang dikatakan mengamalkan konsep negeri berkebajikan? Rakyat Selangor sebagai pengguna tidak suka kepada banyak alasan yang diberikan. Jika loji memproses air kurang, bina loji tambahan; jika loji kecil, perbesarkan loji sedia ada; jika air terawat kurang, sila tambah kapasiti air bersih; jika paip lama sering bocor dan rosak beri dana untuk menggantikannya.

Tiada apa yang mustahil dan susah jika kerajaan negeri yang memerintah benar-benar faham hati nurani rakyat. Jika kerajaan sedia ada masih buat-buat tak faham, elok digantikannya sebelum paip-paip lama digantikan.

ANWAR ADA JAMBU BARU KE?


Siapa yang dimaksudkan didalam bulatan merah tue?Jambu baru anwar ke?Gambar ini dirakam dalam sebuah bilik hotel di Sabah pada 30 Julai 2012.Dedahan panas nie?Tak Mahu ulas bebanyak kita tunggu jawapan dari Bang Anwar sendiri ek???????/

Melayu Mudah Lupa Siapa Dalang 13 Mei?

Jom kita tengok kenapa KIT SIANG takut dengan Filem Tanda Putera????

Friday, August 3

RM1.8 Juta Untuk Ini Ke?


Apa kes sampai boleh bagi sampai macam tue?So Guan Eng akan berdiam diri atau menyalahkan orang lain dalam kes ini?Jawapan yang MKP boleh agak ialah ini adalah konsprasi KITA untuk menjatuhkanya serta mengaibkan beliau dengan tomahan?LU memang lidah bewak la Guan Eng?
Parti KITA hari ini meminta Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menjelaskan berhubung kemampuan seorang bekas kakitangan pejabat beliau memiliki sebuah rumah mewah di Jalan Chemor, Georgetown, Pulau Pinang.

Bendahari KITA negeri Kedah, H"ng Sau Ping ketika mendedahkan pemilikan rumah teres dua setengah tingkat bernilai RM1.8 juta oleh bekas kakitangan itu berkata ia tidak sepadan dengan pendapatannya sebagai staf pejabat Ketua Menteri.

"Saya ingin bertanya kepada Lim dan memberi beliau masa seminggu mulai hari ini agar dia atau isterinya memberi penjelasan atau saya akan meminta izin beliau untuk mendedahkannya.

"Kadar sewa di kawasan itu mencecah RM3,500 sebulan dan pasti dengan gaji yang diterima, pemiliknya tidak mampu tinggal di rumah ini kecuali dia ada hubungan istimewa dengan seseorang," kata H"ng kepada pemberita di pejabat KITA Sungai Petani di sini.
"Saya dapat maklumat ini dari sumber kuat bahawa lokasi rumah tersebut tidak jauh dengan kediaman Ketua Menteri Pulau Pinang dan bekas kakitangan itu juga masih bertugas dengan kerajaan negeri.

"Sebagai seorang rakyat, saya berhak mengetahui perkara sebenar dan menuntut Lim telus dalam perkara ini kerana beliau sering mencanangkan bahawa DAP mengamalkan sistem telus," katanya. - BERNAMA

TAHNIAH DATUK LEE CHONG WEI KE FINAL. @Lee_C_Wei


Tahniah kepada pemain Badminton negara Datuk Lee Chong Wei kerana layak ke final menumpas pemain China.......Harapan untuk memperoleh ganjaran lumayan yang berupa jongkong emas seberat 12.5kg yang bernilai lebih dari RM2 juta bakal tercapai jika Datuk Lee Chong Wei mengalahkan lawannya di final badminton Olimpik 2012.

Baru sahaja tadi, Datuk Lee Chong Wei telah menewaskan lawannya dari China iaitu Chen Long, rakan senegara musuh tradisinya, Lin Dan. Beliau menang kedua-dua perlawanan dengan mata 21-13 dan 21-14. Beliau bakal berhadapan dengan pemenang perlawanan separuh akhir kedua diantara Lin Dan dan Lee Hyun Il.

Tahniah buat Datuk Lee Chong Wei diatas kejayaan beliau menempa nama ke final sukan Olimpik London 2012. Semoga Lee Chong Wei dapat membalas kekecewaan beliau sebelum ini setelah gagal di arena Piala Thomas dan All England.
 untuk menonton ulangan perlawanan sebentar tadi sila ke http://www.youtube.com/olympics?feature=inp-lt-lsg-MY

OBAMA PUN TIRU SLOGAN JANJI DITEPATI?


Bayangkan sekiranya Presiden Barack Obama yang terlebih dahulu mengguna pakai slogan “Janji Ditepati” (Promises Kept) kemudian digunakan pula oleh Dato’ Seri Najib Tun Razak, tentunya tidak cukup selori makian dan cercaan yang dihamburkan oleh penyokong pembangkang terhadap PM.

Slogan “Promises Kept” yang sekarang menjadi tagline kempen Presiden Amerika Syarikat itu membuktikan konsep Janji Ditepati sepertimana dianjurkan oleh Kerajaan BN pimpinan Dato’ Seri Najib tidak terhad di Malaysia sahaja sebaliknya turut diamalkan di negara lain.

Barangkali Obama sememangnya tertarik dengan konsep Janji Ditepati yang dipelopori oleh Kerajaan BN disebabkan itu ia turut dijadikan tagline kempennya ataupun secara tidak sengaja ianya kebetulan sama, sukar untuk ditentukan.

Apa yang pasti, samada Janji Ditepati yang dipelopori oleh Najib ataupun Promises Kept yang diperjuangkan oleh Obama, masing-masing telah menyeru rakyatnya kepada nilai murni sekalipun dalam beberapa perkara kedua-dua negara ada perbezaannya.

Satu hakikat yang tersurat sejak azali, Islam sendiri telah sekian lama mendidik dan menuntut umatnya sentiasa berpegang pada janji dan menepati janji.

Jadi amatlah canggung dan pelik sekali bilamana tiba-tiba sahaja ada segelintir umat Islam di negara kita khususnya dari PAS dan PKR begitu keras sekali menentang anjuran mengamalkan nilai mulia menepati janji.

Sedangkan penganut Kristian seperti Obama pun tahu pentingnya memiliki sikap murni sedemikian, tidakkah terdetik sedikitpun rasa malu dikalangan pemimpin PAS dan PKR kerana masih terus mempolemikkan isu slogan Janji Ditepati?.

Hatta lain-lain agama dan segala kaum bangsa yang wujud atas bumi ini pun sentiasa menuntut kepada amalan menepati janji, bukankah itu cukup untuk membuktikan betapa mulianya sikap sebegitu?

Atau sememangnya sudah selayaknya PAS dan PKR digelar sebagai munafik dek kerana hanya golongan munafik sahaja yang sanggup mengajak pengikutnya melanggar seruan menepati janji. Mungkin juga ada betulnya.

Lagipun diimbas pada 3 ciri utama golongan munafik, seperti terlalu kerap ingkar bila berjanji, acapkali berdusta bila berkata-kata dan gemar mengkhianati amanah yang diberi, kelihatannya seakan ketiga-tiga ciri tersebut agak dekat dengan tindak tanduk PAS serta PKR.

Mungkin kerana itulah PAS dan PKR paling lantang menolak penggunaan slogan Janji Ditepati untuk sambutan kemerdekaan ke 55 negara tahun ini dan lebih selesa menggunakan slogan ciptaan mereka sendiri ‘Sebangsa, Sejiwa dan Senegara’.

SEJAK BILA DAP ADA RUMAH KOS RENDAH,NYATAKAN?


DAP digesa untuk menyenaraikan semua projek perumahan kos rendah dan sederhana yang diluluskan di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) sebelum ini jika benar mereka berpegang kepada prinsip CAT (Cekap, Akauntabiliti, Telus).

"Kerajaan Negeri di bawah Ketua Menteri, Lim Guan Eng perlu mengemukakan dokumen lengkap mengandungi senarai tarikh projek perumahan kos rendah dan sederhana dimulakan oleh pemerintahan BN dan tarikh projek itu disiapkan selepas 2008," kata Penyelaras Parlimen Bayan Baru, Por Joo Tee.

Menurutnya, tarikh sebenar sesuatu projek perumahan kos rendah dan sederhana dilaksanakan oleh pentadbiran BN penting untuk pengetahuan rakyat.

"Ini kerana Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR) tidak sepatutnya mengambil kredit ke atas projek yang diluluskan sebelum mereka (PR) mengambil alih tampuk kepimpinan.

"Oleh itu, kami perlukan satu dokumen yang lengkap dengan fakta bertulis di mana projek diluluskan BN dan PR perlu diasingkan untuk memberi gambaran yang lebih jelas," katanya.

Pada masa yang sama, Joo Tee berkata setiap dakwaan yang dikeluarkan oleh Kerajaan Negeri perlu dibuktikan dengan fakta secara bertulis.

Menurutnya, sehingga hari ini Kerajaan Negeri tidak mendedahkan butiran penjualan tanah seluas 0.44 hektar di Flat Taman Manggis, Jalan Zainal Abidin.

"Kenapa tidak berani mendedahkannya. Adakah disebabkan ada beberapa rahsia yang tidak boleh didedahkan atau takut pendedahan umum itu akan menjejaskan kepentingan pembeli tanah?

"Di sini, timbul juga persoalan sama ada Kerajaan Negeri cuba melindungi sesiapa?" katanya.

Sementara itu, Penyelaras BN Dewan Undangan Negeri (Dun) Batu Lancang Lee Boon Ten membidas kenyataan Guan Eng dalam akhbar berbahasa Cina baru-baru ini yang mempersoalkan sikap BN mengabaikan projek perumahan kos rendah dan sederhana semasa memerintah tetapi mengungkitnya selepas menjadi pembangkang.

Boon Ten berkata semasa pemerintahan BN dari tahun 1990 hingga 2008, sebanyak 35,761 unit rumah kos rendah dan kos sederhana sudah dibina.

"Dalam tempoh masa yang sama, BN turut menyewa 4,615 unit rumah pangsa kepada keluarga yang memerlukan.

"Selain itu, sejak 2004 hingga 2008, BN meluluskan 33,514 unit projek rumah kos rendah dan kos sederhana," katanya.

Thursday, August 2

APA BEZA JIKA 'SEBANGSA,SEJIWA,SENEGARA DENGAN 1MALAYSIA?


Tema yang dipilih oleh Anwar and the gang ialah 'sebangsa senegara sejiwa' bagi tema hari merdeka pada tahun ini di empat negeri jajahan mereka.Nampak gampang dan sebenarnya meniru apa yang telah di katakan 1Malaysia yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri DS  Najib Razak.Maksud yang  cuba disampaikan kepada rakyat ialah PERPADUAN dan ini terkandung dalam Tranfomasi 1Malaysia...Apa punya kufur serta cetek ilmu dengan meniru pendekatan yang telah dibuat oleh Kerajaan BN selama ini....Mereka sebenarnya takut dengan Slogan Janji ditepati kerana ianya akan membuka mata dan hati rakyat tentang pembohongan yang mereka cipta sendiri iatu berjanji bulan dan bintang kepada rakyat.....Padahal janji yang mereka buat tidaklah pernah ditepati selama mereka memegang tampok pemerintahan selama empat tahun dinegeri Kedah ,Pulau Pinang, Kelantan Dan Selangor..Video ini khas buat mereka............Bukan Rais Yatim punya tau


Apa macam der terbaik ka lagu nie?Jika ada slogan tanpa lagu tak best jugak ek?Kami dari UMB siap bagi lagu lagi kt hampa apa macam?Rasanya ini adalah yang terbaik karya dari 1peluru nanti tak bagi link merajuk pulak haaaa


Haiyaaa Mana Ada Potong Itu Bukit?


Gerakan Pulau Pinang mempersoalkan tindakan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang memberikan jawapan berbeza terhadap pemohonan kebenaran merancang dua projek perumahan di kawasan lereng bukit dekat Sungai Ara.

Parti itu mendakwa syarikat pemaju Sunway City diberikan pengecualian di bawah 'projek istimewa' untuk membina rumah kos mewah di kawasan lereng bukit manakala pemohonan syarikat pemaju Palmex's di lereng bukit berdekatan pula ditolak oleh pihak MPPP.

Pengerusi Biro Kerajaan Tempatan Gerakan negeri, Teh Leong Meng berkata jawapan berbeza kepada dua pemaju oleh pihak berkuasa tempatan adalah bersifat berat sebelah.

Menurutnya, pemaju Sunway City diberi pengecualian walaupun tanah projek itu berada pada aras melebihi 76 meter dan kecerunan di antara 23 darjah hingga 35 darjah.

"Syarikat pemaju diberikan kebenaran merancang pada 21 Februari lalu, untuk membina 14 blok kondominium mempunyai kapasiti 508 unit setinggi sembilan hingga 18 tingkat; 92 unit rumah banglo tiga tingkat; 2 unit rumah kelab dengan keluasan tapak projek seluas 32.36 hektar," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Gerakan di sini, semalam.

Leong Meng berkata dalam tempoh empat tahun, satu lagi projek perumahan milik syarikat pemaju lain pula ditolak dengan alasan tidak menepati syarat.

Menurutnya, pemohonan syarikat Palmex's ditolak dengan alasan cadangan pemajuan itu bercanggah dengan Rancangan Struktur Negeri di bawah Dasar Khusus 3 (DK3) dan Dasar Spatial Utama (DSU10-L1).

"Mengikut syarat DK3, sebarang pembangunan pembandaran meliputi pembangunan perumahan; perhotelan, resort; perdagangan dan perindustrian serta aktiviti pertanian tidak dibenarkan, jika tanah melebihi 76 meter atau 250 kaki atau kecerunan melebihi 25 darjah.

"Syarat di bawah DSU10 ialah kawasan berisiko bencana ditakrifkan kawasan mudah mengalami kemerosotan tanah serius apabila terganggu oleh aktiviti pembangunan yang meliputi tanah melebihi 76 meter atau 250 kaki atau kecerunan melebihi 25 darjah," katanya.

Leong Meng berkata pihak hairan di mana satu projek besar diberikan kelulusan walaupun tidak menepati dua syarat di atas dengan pengecualian sebagai 'projek istimewa'.

"Padahal, projek hanya membina satu blok pangsapuri setinggi 22 tingkat dengan kapasiti 142 unit di kawasan berdekatan di mana tanah yang mempunyai kecerunan yang lebih rendah pula ditolak oleh pihak MPPP.

"Adakah Kerajaan Negeri menggunakan dua set undang-undang berlainan untuk menyemak pemohonan dua projek itu? Oleh itu, pihak kami (Gerakan) menggesa Kerajaan Negeri menolak dua projek itu demi keselamatan penduduk di sekitar kawasan daripada sebarang bencana alam," ujar beliau.

Jesteru itu, beliau menggesa Kerajaan Negeri untuk bertindak secara adil tanpa 'memilih bulu'.

"Kerajaan Negeri mempunyai dua pilihan samaada membatalkan kepada projek Sunway City ataupun meluluskan projek Palmex's," katanya.

Cubaan ‘pelancong’ murtadkan orang Islam di sekitar Pulau Pinang?


Georgetown: Pertubuhan Aktivis Pengupayaan Insan (API) mendedahkan wujud usaha memurtadkan orang Islam terutama golongan gelandangan sekitar Pulau Pinang, menggunakan wang tunai dan keperluan asas sepanjang Ramadan.
Timbalan Pengerusi 2 API, Asti Toba, berkata pihaknya mengesan usaha terbabit secara tidak sengaja ketika menjalankan program mengumpul rekod orang gelandangan sekitar bandar ini, termasuk kawasan Masjid Kapitan Keling, di sini, Khamis lalu.
Pengayuh beca terbabit mengaku diberi RM50 serta dijanjikan pelbagai kesenangan seperti keperluan asas dan sampingan, malah memaklumkan dua lelaki terbabit akan datang semula keesokannya untuk mengkristiankan dia.Katanya,
Dua lelaki Eropah yang berpakaian seperti pelancong didapati mendekati golongan gelandangan, termasuk pengayuh beca dengan bertanyakan lokasi menarik sekitar bandar.BACA SETERUSNYA 

KANTOINYA RAFIZI DENGAN BAFIA?


Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mengakui bahawa beliau gagal meneliti peruntukan Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 sebelum membuat pendedahan berkaitan dakwaan penyelewengan dana National Feedlot Corporation (NFC).

Akibat daripada itu, bekas kerani Public Bank Johari Mohamad yang bertanggungjawab menyalurkan maklumat sulit perbankan NFC akan didakwa di bawah akta tersebut yang akan membawa kepada hukuman penjara lima tahun atau denda RM 5 juta atau kedua-duanya sekali.

"Saya dan Surendren mengaku sebelum ini saya tidak membuat penelitian lanjut tentang Akta BAFIA. Sebab kita hanya mahu dedahkan penyelewengan yang berlaku dalam dana RM 250 juta," kata Rafizi.


Johari yang pertama kali tampil pada sidang media PKR berkata beliau menerima surat daripada majikannya pada 24 April lalu berhubung aduan daripada Pengerusi NFC, Datuk Seri Dr Mohammad Salleh Ismail tentang salahlaku pecah amanah kakitangan bank tersebut.

Beliau yang telah menyerahkan surat perletakan jawatan 2 Mei lalu turut diarah untuk melaporkan diri di Bank Negara bagi tujuan siasatan.

"Saya telah melalui proses perbicaraan disiplin di Public Bank dan akibat tekanan di tempat kerja dan pelbagai tindakan yang diambil terhadap saya, saya telah membuat keputusan untuk berhenti kerja," kata beliau.

Sehubungan dengan itu Johari berdepan dengan dakwaan melanggar tatacara dan disiplin tempat kerja di bawah Seksyen 87(2)(b) BAFIA yang dibaca bersama Seksyen 103(1)(a).

Terdahulu, pengurusan tertinggi NFC telah menfailkan aduan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) bersabit tindakan Rafizi mendedahkan butiran akuan dan penarafan kredit NFC dan syarikat berkaitan melalui kakitangan Public Bank itu.

Rafizi juga didakwa telah mendedahkan sebanyak 21 akaun bank kepada media untuk tujuan politik.

MKP Ayat Sempoi ; KANTOI jugak lu der Rafizi,ALLAH tunjukkan jalan kepada orang yang benar?

Wednesday, August 1

Bonus: PR Tuduh Kerajaan Guna Wang IMF?



Terdesak dan tertekan sungguh para pemimpin pembangkang tika ini apabila melihat keprihatinan berterusan Kerajaan Pusat dalam membantu meringankan beban rakyat dan di masa yang sama tidak lupa menghargai jasa golongan penjawat awam.

Ramai pemimpin pembangkang melihat keprihatinan Kerajaan Pusat yang diterajui Barisan Nasional (BN) itu sebagai satu bala yang bakal menjahanamkan propaganda politik persepsi yang sedang mereka galak jalankan sekarang.

Riuh rendah dan kehangatan kem pembangkang yang bernaung di bawah Pakatan Rakyat (PR) dapat dilihat jelas dari komen ramai pemimpin mereka yang cuba meremehkan setiap usaha dan program bermanfaat yang dijayakan oleh Kerajaan BN.

Tidak terkecuali, jentera propaganda maya mereka juga tumpang semangkuk untuk merencatkan keberkesanan usaha-usaha pemimpin BN dengan menabur seribu satu tohmahan.

Dalam satu rencana di blog suarapakatanrakyat.com pada 27 Julai lepas, blog tersebut telah memanjangkan hasad dengki pemimpin PR dengan secara terbuka menuduh Kerajaan BN telah meminjam wang dari IMF (Tabung Kewangan Antarabangsa) semata-mata untuk melunaskan bonus Aidilfitri tempohari.

Selain itu, semua program transformasi dan agenda membantu rakyat yang diterjemahkan melalui beberapa program seperti BR1M, KR1M, KAR1SMA, bantuan persekolahan dan lain-lain juga didakwanya datang dari wang pinjaman IMF.

Tanpa satu pun fakta dan bukti jelas, blog tersebut meneruskan tradisi kelaziman pembangkang dengan menuduh semberono dan membuat dakwaan serong yang tidak jelas hujung pangkalnya. 

Sedangkan Kerajaan BN melalui kenyataan PM, Dato' Seri Najib yang juga Menteri Kewangan acapkali menjelaskan apa sahaja program bantuan mahupun pemberian bonus yang telah, sedang dan akan dilaksanakan semuanya dilakukan mengikut kemampuan kantung kerajaan.

Kerajaan BN takkan mencari nahas dengan sengaja meminjam wang dari IMF apatah lagi sejarah merekodkan saat negara dihimpit dengan masalah ekonomi berikutan serangan penyangak matawang pada 1997/98 dulu pun tidak sesekali kita tunduk dengan bantuan kewangan yang mahu dihulur oleh IMF.

Jika adapun pinjaman yang pernah kita buat ialah melalui Bank Dunia, sebuah institusi kewangan antarabangsa yang berbeza fungsinya dengan IMF.  

Bank Dunia boleh diibaratkan sama seperti bank-bank tempatan yang memberi pinjaman jangka masa pendek dan panjang untuk pelanggannya manakala IMF saling tak ubah seperti along yang gemar mencekik darah orang susah yang terperangkap dengan janji manisnya.

Ringkasnya, beza kedua-duanya umpama jauhnya langit dari bumi. Pun begitu, walau kedua-duanya jelas berbeza peranannya, rasanya ramai yang tidak lupa pemimpin pembangkang pernah juga mempolemikkan isu pinjaman dengan Bank Dunia untuk menggambarkan kantung kerajaan telah kempis dan tak berduit.

Walhal, bagi yang celik akal, urusan kita dengan Bank Dunia sudah bermula sejak tahun 1950-an malah tatkala Anwar Ibrahim memegang jawatan Menteri Kewangan pun pernah beberapa kali Anwar mewakili kerajaan melakukan urusan pinjaman dengan Bank Dunia.

Apapun, satu perkara yang perlu kita faham nawaitu utama pembangkang melontarkan tuduhan terhadap kerajaan bersabit soal kewangan, tujuannya tak lain tidak bukan hanyalah semata-mata mahu rakyat kebanyakan menjadi ragu dan was-was dengan keupayaan urus tadbir Kerajaan BN yang memerintah.

Akan Tercapaikah Impian Lajim Ukin Menjadi Ketua Menteri?



Lumrah kebanyakan orang politik tidak lepas dari menyimpan cita-cita tinggi untuk kepentingan peribadi dan tidak pernah puas dengan kedudukan serta jawatan sedia ada. 

Memang diakui ramai yang tak pandai mengukur baju di badan sendiri sebaliknya lebih suka masuk bakul angkat sendiri, lantaran itu pantang dijanjikan atau ditawarkan jawatan yang lebih tinggi segelintir politikus ini akan segera menggapainya.

Bekas MT UMNO dari Sabah, Lajim Ukin adalah antara politikus yang memiliki sifat dan sikap yang tidak pernah puas dengan nikmat yang dikecapi dan acapkali terlebih ukur baju di badan sendiri.

Rakyat Sabah sendiripun sudah lama sedia maklum dengan impiannya yang membuak-buak begitu berkeinginan sekali untuk menjadi Ketua Menteri malah pernah satu ketika diugutnya PM supaya Ketua Menteri sekarang dilucutkan jawatan dan diganti pula dengan dirinya. 

Lajim pun tahu untuk naik ke tangga atas dengan menggunakan kemampuannya agak sukar untuknya menandingi kewibawaan dan pengaruh Musa Aman serta seorang lagi pemimpin Sabah, Shafie Afdal sekaligus tidak memungkinkan dirinya untuk menapak ke atas dengan mudah.

Jika dia bijak mengukur kemampuan diri dan pandai memakai baju yang sesuai mengikut saiz, selayaknya Lajim patut bersyukur kerana berpeluang juga merasai nikmat duduk di kerusi empuk Timbalan Menteri di peringkat Pusat.

Tapi dek kerana nafsu membuak mahu mengutamakan cita-cita peribadi, politik ugut pula yang jadi galang ganti.

Mujurlah PM bukannya jenis yang mudah tergugat dengan ugutan, jika tidak, tentu sahaja lama kelamaan amalan ugut mengugut akan menjadi budaya biasa bagi segelintir politikus untuk menggapai jawatan tinggi dan kekayaan peribadi.

Lajim tidaklah keseorangan dalam mempraktikkan budaya mengugut pemimpin atasan parti untuk merealisasikan kepentingan dirinya. Beberapa ketika sebelum inipun, rakannya dari Kedah, Kadir Sheikh Fadzir pun pernah cuba kaedah sama namun tetap juga tidak dilayan oleh PM.

Manakala beberapa tahun dahulu pula, seorang pemimpin PKR yang sekarang sedang memegang jawatan di sebuah negeri juga pernah berpengalaman melakukan kaedah ugut sedemikian untuk kepentingan peribadi dek kerana tertekan dirinya dikelilingi hutang berpuluh juta dengan bank tempatan.

Dan bila permintaan (ugutan) masing-masing enggan ditunaikan oleh PM, akhirnya mereka membawa haluan dengan bersekongkol bersama Anwar Ibrahim selepas dijanjikan jawatan dan kedudukan tinggi.

Pendek kata, sekiranya PM tunduk pada permintaan mereka yang bersifat peribadi dan berkepentingan diri itu, mereka memberi jaminan akan kekal bersama UMNO sedangkan bukan satu kelaziman untuk mana-mana PM mendahulukan kepentingan peribadi segelintir pemimpin tak sedar diri.

Mungkin dari segi jangka masa pendek, ketegasan PM tidak melayani tuntutan peribadi segelintir politikus itu boleh memberi sedikit kesan pada parti dan kerajaan. Pun demikian, daripada negara kita terpaksa menghadapi barah penyakit yang sukar diubati lebih baik mencegahnya dari awal.

Kecualilah jika negara kita diperintah oleh Anwar Ibrahim tentu sahaja keutamaan dan kepentingan rakyat akan dibelakangkan manakala kepentingan peribadi serta kelompok politikus tak sedar diri pula akan lebih menjadi prioritinya.

Soal nanah menjadi barah dikemudian hari tidak pernah pun menjadi perkiraan Anwar lagipun agak serasilah sikap mengutamakan diri itu dengan perwatakan Anwar yang sejak dulu lagi gemar memijak kepala orang lain semata-mata untuk memenuhi hawa nafsu sendiri. 

Berbalik pada kisah Lajim Ukin yang kepingin menjadi Ketua Menteri, ketahuilah langkahnya takkan sepanjang mana. Lagipun sudah ramai yang menggigit jari selepas tertipu dengan permainan politik janji yang sudah menjadi tabie Anwar sejak dulu lagi. 

Orang-orang tua selalu berpesan, bila dengan guruh di langit, air dalam tempayan jangan dicurah buang. Hari yang mendung, guruh berdentam dentum belum tentu hujan akan turun.

Ramai rakyat Sabah senyum sinis sambil bertanya sesama sendiri, mampukah Lajim menggapai impian untuk menduduki kerusi Ketua Menteri atau penghujung usia politik terbiar dan tidak lagi dipedulikan orang?

Melihat pada realiti politik hari ini ditambah lagi dengan laporan temurapat PKR yang menyimpulkan masa depannya dalam PRU 13 kelak agak kelam, tidak sukar untuk kita menjangkakan nasib politik Lajim nanti.

NIK AJIS NIE SYAITAN KE?



Followers

PALING SEMPOI MINGGU INI

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive