MKP terkejut dan kecewa membaca tuduhan sangat serius oleh Ketua Menteri (CM ) Lim Guan Eng Ketua Menteri paling malang di Pulau Pinang bahawa kerajaan Persekutuan adalah mensabotaj pelaburan langsung asing ( FDI) yang masuk ke Pulau Pinang.
Lim mendakwa terdapat penurunan besar dalam cadangan dan pengenalan oleh Pihak Berkuasa Malaysia Pelaburan Pembangunan (MIDA ) dari 14 pada tahun 2013 kepada hanya 2 pada tahun 2014 .
Oleh itu MKP memuji respon pantas oleh DS Mustapa Mohamed di tegas menyangkal pertuduhan itu dengan menyediakan statistik dan penjelasan terperinci . MKP ingin memberikan pemerhatian lanjut mengenai tuduhan ini khususnya dan juga kenyataan mengelirukan lain yang dibuat oleh Lim.
High FDI, gloat. Low FDI, blame federal govt. #howtobepenangcm
— Abdul Rahman Dahlan (@mpkotabelud) October 15, 2014
Beliau harus sedar kenyataan beliau yang dibaca oleh ramai pemimpin perniagaan terkemuka dan pegawai kerajaan di peringkat serantau dan seluruh dunia.
If you like to blame the federal govt for any issue you can't handle, then stop pretending like a slicked hair superhero!
— Abdul Rahman Dahlan (@mpkotabelud) October 15, 2014
Pada tahun 2012 , Pulau Pinang mengalami penurunan 72% mengejutkan dalam pelaburan - jatuh ke No. 6 daripada tempat paling tertinggi di antara negeri-negeri Malaysia yang lain .Lim mendakwa kemudian bahawa ini adalah penyimpangan disebabkan oleh kelembapan dalam FDI global dan pertumbuhan ekonomi.
Pulau Pinang mencatatkan penurunan paling teruk pada tahun 2013 walaupun Malaysia secara keseluruhannya menerima rekod pelaburan yang tinggi.
Keputusan pelaburan mengambil masa - sehingga empat tahun.menang banyak pelaburan besar tersebut oleh bekas kerajaan BN hanya sedar pada tahun 2010 dan 2011. Pada masa itu, Lim cepat untuk menuntut kredit untuk pencapaian indeks tersebut walaupun belum lagi memegang jawatan pada 4 tahun sebelum itu.
If you like to blame the federal govt for any issue you can't handle, then stop pretending like a slicked hair superhero!
— Abdul Rahman Dahlan (@mpkotabelud) October 15, 2014
Namun apabila pelaburan mula terjun , kerajaan negeri membuat penafian dan kemudian beralih kepada permainan menyalahkan .Ia tidak sukar untuk memahami mengapa Pulau Pinang telah kehilangan pelabur .
Pertama , terdapat peningkatan pemberhentian pekerja , skala bawah operasi dan bahkan penutupan fabrik .Walaupun kenyataan CM yang Pulau Pinang sedang mengalami kekurangan pekerja , dalam realiti pekerjaan ini kebanyakan posisi bernilai rendah yang bergaji rendah dan menambah bahawa tidak menarik minat rakyat Malaysia.
Kedua, Pulau Pinang tidak berupaya lagi yang menarik pelaburan syarikat teknologi tinggi.
Hakikat bahawa lima pelaburan puncaknya pada tahun 2013 menampilkan janji manis serta kata-kata bermadu walaupun pihak kilang menggambarkan hal ini agak menyakitkan .
Ketiga, faktor pekerjaan bergaji tinggi teknikal dan pengurusan yang kurang cekap menyebabkan banyak pekerja berkaliber tinggi profesional kanan dan graduan baru bergerak ke destinasi lain seperti Kedah , KL , Johor dan juga Singapura.
Pertama sekali, kepimpinan negara harus datang dengan satu pelan induk industri strategik.Pelan ini harus menjadi dokumen yang komprehensif, termasuk sektor kerajaan mahu memberi tumpuan kepada dan butir-butir tentang bagaimana hal ini akan tercapai.
Apa yang MKP perkatakan ini berdasarkan realistik , pelan induk yang teliti yang mengambil kira kekuatan dan kelemahan di negeri ini dan juga faktor-faktor makro luaran.
Kedua, kerajaan perlu lebih komited tentang menarik pelaburan. Perjalanan pelaburan banyak CM di luar negara telah menjadi sia-sia kerana mereka lebih lanjut mengenai politik dan perhubungan awam daripada pelaburan.
Hampir semua kunjungan CM Lim kira-kira menyampaikan ucapan politik kepada rakyat Malaysia di luar negara, memberikan wawancara kepada media asing atau ceramah kepada penonton asing pada bagaimana " berjaya" CM dan DAP berada dalam menguruskan negara.
Dalam usaha untuk mendapatkan tawaran pelaburan , Pulau Pinang harus berhenti mengutamakan politik lebih pelaburan dan datang dengan lebih bijak, perancangan pelaburan lebih disasarkan dan misi.
Ketiga, negara harus mengisi jawatan penting dalam agensi-agensi kerajaan berinteraksi dengan pelabur dengan profesional yang berkelayakan dan berpengalaman.
Walaupun negara telah berbicara atas dasar meritokrasi dan kepercayaan , pada hakikatnya keadaan sebenar adalah janji politik kosong semata-mata .
Sejak tahun 2008 banyak jawatan penting diisi oleh ahli-ahli politik atau orang-orang yang mempunyai hubungan politik yang kuat. Ini bukan sahaja menjejaskan keupayaan negara untuk menarik pelaburan tetapi juga menciptakan banyak birokrasi , kecurigaan dan salah jajaran dengan agensi-agensi persekutuan seperti MIDA.
Ketiga, faktor pekerjaan bergaji tinggi teknikal dan pengurusan yang kurang cekap menyebabkan banyak pekerja berkaliber tinggi profesional kanan dan graduan baru bergerak ke destinasi lain seperti Kedah , KL , Johor dan juga Singapura.
Lim Guan Eng has shown he is a lame Chief Minister. By passing the buck on squatters issue to federal govt, he proved how incompetent he is.
— Abdul Rahman Dahlan (@mpkotabelud) October 15, 2014
Apa yang MKP perkatakan ini berdasarkan realistik , pelan induk yang teliti yang mengambil kira kekuatan dan kelemahan di negeri ini dan juga faktor-faktor makro luaran.
Kedua, kerajaan perlu lebih komited tentang menarik pelaburan. Perjalanan pelaburan banyak CM di luar negara telah menjadi sia-sia kerana mereka lebih lanjut mengenai politik dan perhubungan awam daripada pelaburan.
Hampir semua kunjungan CM Lim kira-kira menyampaikan ucapan politik kepada rakyat Malaysia di luar negara, memberikan wawancara kepada media asing atau ceramah kepada penonton asing pada bagaimana " berjaya" CM dan DAP berada dalam menguruskan negara.
Dalam usaha untuk mendapatkan tawaran pelaburan , Pulau Pinang harus berhenti mengutamakan politik lebih pelaburan dan datang dengan lebih bijak, perancangan pelaburan lebih disasarkan dan misi.
Ketiga, negara harus mengisi jawatan penting dalam agensi-agensi kerajaan berinteraksi dengan pelabur dengan profesional yang berkelayakan dan berpengalaman.
Walaupun negara telah berbicara atas dasar meritokrasi dan kepercayaan , pada hakikatnya keadaan sebenar adalah janji politik kosong semata-mata .
Sejak tahun 2008 banyak jawatan penting diisi oleh ahli-ahli politik atau orang-orang yang mempunyai hubungan politik yang kuat. Ini bukan sahaja menjejaskan keupayaan negara untuk menarik pelaburan tetapi juga menciptakan banyak birokrasi , kecurigaan dan salah jajaran dengan agensi-agensi persekutuan seperti MIDA.
Semua pegawai kerajaan negeri , dari CM ke bawah, juga harus belajar untuk bekerjasama dan bukannya menghadapi agen-agen persekutuan untuk membawa masuk FDI ke Pulau Pinang.
Akhirnya , negara amat memerlukan untuk mengatasi " kualiti hidup " isu-isu . Berleluasa lebih -pembangunan, langit tinggi harga hartanah, pencemaran alam sekitar , kesesakan lalu lintas , pengangkutan awam dan infrastruktur yang runtuh membuat Pulau Pinang melihat tidak menarik di mata pelabur sedia ada dan berpotensi.
Pulau Pinang tidak harus cuba untuk mengubah dirinya menjadi satu lagi Singapura atau Hong Kong walaupun ia dapat mempelajari pelajaran yang berguna dari mereka. Walau bagaimanapun, ia seolah-olah bahawa kerajaan telah mengimport buruk bukan amalan terbaik daripada kedua-dua.
Menggunakan cadangan-cadangan ini memerlukan kepimpinan yang kuat dan dos besar politik. Ia sudah pasti dalam kemampuan CM Lim dan pasukannya untuk menangkap penurunan ini dalam daya saing Pulau Pinang.
Persoalannya, apakah kerajaan negeri bersedia untuk mengakui kesalahan-kesalahannya , sebaliknya dasar-dasar yang gagal dan strategi dan bertindak dengan cepat dan tegas.
No comments:
Post a Comment
Sila berikan pendapat anda di sini .
anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.
Whatsoever thoughts, ideas and writings in this blog belong solely to the author and shall not necessarily be the thoughts or ideas of any other organisations or group of people of which the author might seem to be associated with. Any comment found in the comment section of this blog shall not be construed as part of the original posting and shall not be attributed to the author of the blog unless otherwise specifically stated therein. The author of this blog take no responsibility for the contents of third party comments in response to the posting by the author.