Saturday, February 7

SIAPA YANG UNTUNG BILA #apologetik


Penyakit yang sukar diubati dalam PAS adalah bila bergaduh sesama Pakatan Rakyat. mesti hendak kaitkan UMNO BN mesti memfitnah orang lain.

Inilah contoh pembawa kemusnahan sesama sedara sendiri. Yang dilawan terang-terang Haji Hadi akui DAP bakal cetus 13 Mei dan timbullah pelbagai masalah dalam PAS yang hakikatnya hendak tendang Haji Hadi keluar.

Perihal perbalahan di antara PAS dengan rakan sekutunya, DAP dalam Pakatan Rakyat bukanlah satu rahsia lagi. Ia mencemaskan ramai penyokong pembangkang yang bimbang pakatan itu akan gagal dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Namun yang agak ganjil sebenarnya, dalam perbalahan itu DAP hanya “bersengketa” dengan sebahagian sahaja pemimpin PAS dari golongan ulama yang bingkas bangkit mempertahankan maruah dan wibawa parti itu.

Sebaliknya, pemimpin-pemimpin PAS yang berlatar belakang pendidikan sekular lebih senang mendiamkan diri. Malah, ada yang bertindak untuk “membantu” pula DAP meremehkan lagi wibawa PAS sebagai sebuah parti politik.

Sindiran dan kritikan yang kurang sopan pemimpin-pemimpin DAP seolah-olah tidak sedikitpun mencuit rasa tercabar pemimpin-pemimpin bukan ulama PAS ini.

Yang dibimbangi ialah, sikap membisu golongan progresif ini mungkin dalam diam-diam menggalakkan DAP untuk terus mempertikaikan kewibawaan dan halatuju PAS di bawah pimpinan ulama.

Bermula daripada serangan-serangan terbuka yang dihamburkan terhadap integriti presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, DAP nampaknya semakin celupar mempersoalkan kemampuan PAS mentadbir Kelantan.

Hakikat ini memang dipantau rapi oleh ulama PAS sehingga mendorong Ketua Penerangan Dewan Ulamanya, Datuk Dr Khairuddin Aman Razali mengingatkan bahawa cara DAP itu adalah jelas “di luar akhlak tahaluf siyasi”.

“Menjadi kewajipan bagi ahli-ahli PAS memastikan mereka tidak terbabas dalam melayari kerjasama politik antara PAS, DAP dan PKR sehingga perjuangan Islam menjadi kabur dan begitu juga dasar berekonomi kapitalis berasaskan riba diterima.

“Selain itu, dasar percukaian yang bercanggah dengan Islam juga diterima; perjuangan menegakkan hukum jenayah Islam dianggap remeh; ketaatan kepada ketua selagi tidak bercanggah dengan Islam menjadi kabur serta ‘walak’ kesetiaan beralih dari parti Islam kepada (Pakatan Rakyat) pembangkang,” katanya.

Dalam kenyataan medianya itu, Dr Khairuddin juga menyeru ahli PAS supaya istiqamah dengan pegangan bahawa kelonggaran menyokong parti-parti bukan Islam diizinkan selagi tidak menjadi alat menobatkan dasar-dasar yang ternyata bertentangan dengan Islam.

Ini mendorong ulama muda PAS, Nasruddin Hassan Tantawi menyimpulkan ada kemungkinan DAP 'menyerang' PAS dengan matlamat menolak parti itu keluar Pakatan Rakyat dan diganti dengan Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Temerloh berkata, layanan DAP terhadap PAS jauh berbeza dengan sikap parti itu terhadap PasMa sejak akhir-akhir ini.

"Itu salah satu spekulasi yang wujud (bahawa DAP mahu PasMa ganti PAS dalam Pakatan Rakyat)...sebab PAS diserang, namun PasMa diajak, dijemput bersama dalam majlis (bersama DAP).

"Tetapi apabila DAP berkawan dengan orang yang ditolak PAS dan menyerang PAS tanpa belas kasihan, maka saya lihat ada satu rancangan tertentu seperti mahu menyingkirkan PAS dari PR," katanya.

Bulan lalu, rombongan PasMa mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP.

Pertemuan peringkat tertinggi itu dilihat sebagai cubaan DAP untuk berjinak dengan kumpulan penyokong PAS yang menolak kepemimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang selaku presiden parti.

Berikutan itu, baru-baru ini Hadi 'mempersilakan' ahli-ahli PasMa meninggalkan PAS jika merasakan tidak lagi sehaluan dengan perjuangan parti itu.

PAS juga pada 12 Oktober lalu mengeluarkan larangan pada ahli-ahlinya supaya tidak menyertai sebarang aktiviti anjuran PasMa demi mengelak berlaku kewujudan “jamaah dalam jamaah, dan parti dalam parti”.

Sementara itu, DAP mengambil posisi bahawa teguran, sindiran dan kecaman terhadap PAS kononnya adalah bersandarkan soal prinsip kerjasama sebagai satu barisan pembangkang yang beretika dan berpandukan asas setiakawan.

Isu PAS mahu terus melaksanakan hukum hudud di Kelantan berulang-ulang diungkit oleh DAP sebagai manifestasi betapa PAS tidak menghormati janji dan kurang mengambil berat soal setiakawan.

Mungkinkah cercaan DAP terhadap Hadi dan juga corak pemikiran kepimpinan PAS yang agak konservatif dianggap oleh progresif PAS sebagai sesuatu yang berasas sehingga mereka sedikitpun “tidak berbunyi untuk menyanggahnya”?

Adakah kerana didorong rasa malu kerana “kekolotan” Hadi dan pasukan ulamanya maka pemimpin-pemimpin PAS yang berasa diri mereka progesif bersikap agak apologetik terhadap DAP?

Malah sebaliknya, pemimpin-pemimpin progresif ini dilihat bergerak lebih pantas seiring dengan caragaya DAP untuk kononnya mengukuhkan lagi kerjasama PAS dan DAP dalam Pakatan Rakyat.

Majlis pelancaran Gabungan Impian Kelantan (GIK) di Dewan Perniagaan Cina Kota Baru hujung minggu lalu adalah satu contoh nyata.

Kehadiran Penasihat DAP. Lim Kit Siang dan Setiausaha Organisasinya, Anthony Loke memberi isyarat betapa penting dan tingginya keutamaan yang diberikan oleh DAP terhadap “peluang campurtangan” dalam urusan menangani kesan banjir di bumi Kelantan.

Majlis itu seolah-olah menggambarkan pihak progesif PAS ingin membuka pintu seluas-luasnya kepada DAP untuk turut mengadun formula terbaik membangun Kelantan hingga memenuhi impian anak watan negeri itu.

Langkah puak progresif PAS dan DAP ini seolah-olah digerakkan untuk membuktikan betapa benar dan tepat anggapan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng bahawa dalam musim banjir lalu, kerajaan PAS Kelantan seolah-olah tidak berfungsi.

Persoalannya benarkah golongan progresif PAS bersikap apologetik kerana “malu” pimpinan ulama PAS dilihat sudah tersasar daripada jalan kemenangan yang telah dirangka bersama dengan DAP dan PKR?

Atau, adakah kerana terlalu mengidamkan kemenangan, golongan ini melihat sikap “keberatan” ulama untuk terus menjalin tahaluf siyasi dengan PKR dan DAP bakal menjadikan PAS tidak relevan di hari muka?

Atau, sebenarnya mereka bertambah curiga bahawa kepimpinan ulama kini juga turut menimbang semula kemungkinan memimpin PAS untuk bertahaluf siyasi pula dengan Umno?

Mungkin mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang dijadualkan Ahad, 8 Februari ini boleh memberi petunjuk lebih jelas sama ada perbalahan PAS dan DAP akan berbatas atau menjadi semakin pedas.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive