Tuesday, October 27

LIM GuAN ENG MELALAK SEPERTI ANJING MAHU TULANG


Ketua Menteri paling malang di Pulau Pinang melalak lagi pada sidang Parlimen Petang semalam. bagaikan Anjing melalak bukit rupanya ada udang disebalik batu. Anjing ini cuma mahu seketul tulang untuk mencapai populariti politik dirinya demi mengaburi mata rakyat Pulau Pinang. Banyak permasalah rakyat Pulau Pinang yang belum diselesaikan oleh Ketua Menteri Paling celaka ini.

Mengkritik segala inisiatif yang diambil kerajaan untuk kemakmuran rakyat dan negara serta mengaitkan pelbagai masalah dan cabaran yang terpaksa dilalui adalah sesuatu yang cukup mudah untuk dilakukan. 
Hakikat itu dibuktikan Ahli Parlimen Bagan yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng sewaktu membahaskan Bajet 2016 di Dewan lim guan eng parlimenRakyat pada Isnin petang. 
Guan Eng tanpa sekelumit rasa meletakkan segala-gala masalah dan beban yang menghimpit rakyat dan negara ke atas pemimpin dan kerajaan Barisan Nasional.
1Malaysia Development Berhad (1MDB) didakwanya punca pelabur asing gusar untuk melabur di Malaysia. 
Isu 1MDB juga didakwa Guan Eng sebagai punca kejatuhan nilai ringgit yang kini berlegar di paras RM4.2+ berbanding AS$1. 
Malah pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) semuanya diserang Guan Eng kerana didakwa membebankan rakyat. 
Guan Eng sengaja melupakan fakta demi mengelirukan rakyat bahawa semua isu yang ditimbulkan beliau sebenarnya berkait rapat dengan pergerakan ekonomi dunia dan tidak semata-mata diputuskan Kerajaan Pusat. 
Komtar dan feri sekaligus, tindakan Ketua Menteri Pulau Pinang itu mengkritik segalanya bagai pakar ekonomi dengan mempertikaikan segala perancangan ekonomi yang diatur serta dirancang Kerajaan Persekutuan demi rakyat. 
Sekilas pandang, Guan Eng kelihatan cukup hebat bersuara lantang dalam perjuangan yang kononnya demi kesejahteraan rakyat. 
Hakikatnya bagaimanapun ialah serangan Guan Eng itu sebenarnya bertujuan melindungi kegagalan pentadbiran DAP di Pulau Pinang. 
Sejak 2010, DAP Pulau Pinang menyaksikan penurunan ketara pelaburan langsung asing (FDI) dari RM10.451 bilion kepada sekadar RM1.794 bilion pada 2014. 
Malah beberapa kilang multinasional di Pulau Pinang juga telah ditutup sekaligus menyebabkan ribuan rakyat kehilangan sumber pendapatan. 
Umpamanya penutupan kilang Fairchild Semiconductor yang menjejaskan kira-kira 1,892 pekerja. 
dua lim komtarDan untuk menampung kekurangan punca sumber pendapatan itulah menyebabkan Guan Eng membebankan rakyat dengan pelbagai kenaikan caj pembangunan, tarif air dan bayaran letak kereta. 
Antaranya ialah caj levi hotel yang dikenakan pada setiap bilik yang disewakan manakala Majlis Perbandaran Pulau Pinang pula menaikkan cukai taksiran sehingga 14 peratus. 
Tidak cukup dengan itu, aktiviti riadah juga turut dikenakan bayaran tambahan apabila pengunjung Fort Cornwalis kini dikenakan bayaran RM10 berbanding RM3 sebelum itu. 
Pastinya hujah Guan Eng jika ditanya ialah semua itu dilakukan kerana beliau tidak rela membebankan rakyat negeri itu dan dilakukannya demi kemakmuran penduduk negeri. 
Namun dalam pada Guan Eng begitu bersemangat mengkritik segala perancangan kerajaan sewaktu perbahasan itu, beliau tanpa sebarang rasa malu mendakwa Kerajaan Pusat menganaktirikan Pulau Pinang hanya kerana ditadbir DAP. 
Guan Eng sesuka hati mendakwa Pulau Pinang diabaikan sedangkan fakta langsung tidak menyebelahi beliau. 
Ini kerana fakta jelas menunjukkan bahawa Kerajaan Pusat saban tahun memperuntukkan jutaan ringgit untuk projek pembangunan di negeri itu. 
Antaranya peruntukan RM250 juta untuk menaik taraf Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP). 
Malah sesuatu yang tidak akan sesekali dapat disembunyikan Guan Eng ialah pembinaan Jambatan Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah yang bernilai lebih RM4.5 bilion. 
Selepas hampir 30 minit lantang menghentam dan mengkritik, Guan Eng tanpa malu menuntut Kerajaan Pusat ltappmeluluskan peruntukan untuk membesarkan LTAPP yang dianggarkan bernilai RM600 juta. 
Sekaligus, silalah nilai sendiri perangai pemimpin DAP itu yang cukup lantang mengkritik tetapi akhirnya meminta tanpa sebarang rasa malu.
Tepuk dada, tanyalah selera.

Sumber : portal BNBBC

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive