Friday, October 9

TAMBANG LRT DAN MONORAIL AKAN DISELARASKAN DENGAN KADAR BAHARU


Sudah pasti ramai yang tidak berapa gembira dengan kenaikkan tambang ini, namun kajian bagi menaikan harga tambang perlu memandangkan operasi PRASARANA kini semakin berkembang.

Dengan siapnya Fasa Pertama Phase Ampang line extension – melibatkan stesen Awan Besar, Mubibbah, Alam Sutera dan Kinrara BK5. Ampang Line Extension ini akan beroperasi pada hujung bulan ini (31 October 2015).

Malah, Ampang Line Extension ini juga melibatkan penggunaan tren-tren baru dimana sejumlah 50 buah tren telah dibeli dengan harga RM 960 juta. Ianya bertepatan dengan apa yang telah dibentangkan didalam Budget2014 oleh Perdana Menteri mahukan pengankutan awan diperkasakan demi keselesaan rakyat Malaysia.

Dengan perbelanjaan yang begitu tinggi dikeluarkan Prasarana (dan kerajaan) untuk kesenangan pengguna di sekitar kawasan Awan Besar, Mubibbah, Alam Sutera dan Kinrara, sudah pasti tambang bagi kegunaan LRT juga harus dipertingkatkan bagi membiayai kos penyelenggaraan dan lain-lain.

Dengan kenaikkan tambang ini, perkhidmatan oleh PRASARANA akan bertambah baik sekaligus membuat rakyat berasa selesa dan puas hati.

PRASARANA telah banyak mempertingkatkan mutu dan kualiti operasi mereka sehingga hampir 100,000 pengguna sehari menggunakan perkhidmatan LRT, Monorail dan Bas Rapid untuk ke tempat kerja dan sebagainya.

Satu kadar tambang baru bagi perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) dan Monorel akan diumumkan sebelum 31 Oktober ini, kata Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sru Syed Hamid Albar.


Menurut Syed Hamid, kertas cadangan penyelarasan kadar tambang baru itu telah dikemukakan kepada jemaah menteri kabinet dan mendapat kelulusan.

Bagaimanapun jelas beliau, kadar yang bakal dikenakan kepada penumpang masih lagi dalam peringkat perbincangan lanjut di antara SPAD dan juga Prasarana Malaysia Bhd (Prasarana).

“Kita ingin memastikan kualiti perkhidmatan terbaik diberikan kepada pengguna, dalam masa yang sama kadarnya haruslah tidak membebankan rakyat.

“Kadar baharu tambang ini perlu diperhalusi menerusi pelbagai perspektif kerana kita mahu menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dalam kalangan rakyat,” katanya

Turut hadir di dalam majlis tersebut ialah Pengerusi Prasarana, Tan Sri Ismail Adam; Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Datuk Azmi Abdul Aziz dan Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana, Mohd Azharuddin Mat Sah.

Dalam perkembangan yang sama, LRT akan meluaskan jajaran laluan perkhidmatannya ke Ampang bermula 31 Oktober ini.

Jajaran tersebut kini sudah mencapai tahap 99.4% hampir selesai manakala baki daripada itu adalah melakukan ujian laluan keretapi sebelum beroperasi sepenuhnya mengikut perancangan.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive