exponegaraku

Thursday, December 29


Pengendali Pengangkutan awam terbesar di Malaysia hari ini telah melancarkan tren baharu bagi laluan kelana jaya. Tren serba moden ini bertujuan memberikan keselesaan serta kemudahan terkini kepada pengguna #RapidKL.


CEO Rapid Rail Sdn Bhd Dato' Zohari Sulaiman meraikan penumpang terawal yang menaiki tren baharu Rapid KL Laluan Kelana Jaya.

Tren generasi baru ini bukan saja bersaiz lebih luas untuk meningkatkan kapasiti dan tahap keselesaan; tetapi juga dipermantapkan dengan ciri-ciri tambahan dari aspek keselamatan dan sistem maklumat penumpang eletronik.


Selain mempunyai reka bentuk yang lebih dinamik untuk menyerlahkan penampilan yang lebih hebat, ia memiliki bahagian hujung tren atau ‘end cab’ yang lebih aerodinamik dengan bahagian cermin depan dan belakang yang lebih luas untuk penglihatan yang lebih baik bagi menikmati pemandangan sepanjang perjalanan.

Berbeza dengan tren-tren yang digunakan untuk LRT Laluan Kelana Jaya sekarang, setiap gerabak tren dipasang empat unit kamera litar tertutup atau CCTV; sekali gus menyediakan 16 unit kamera CCTV yang boleh membuat rakaman untuk satu tren.

Setiap gerabak juga dipasang dengan kemudahan Sistem Informasi Penumpang atau ‘Passenger Information System (PIS)’, yang boleh menyediakan kemudahan infortainment untuk hiburan dan maklumat kepada para penumpang.

Setiap gerabak turut dilengkapi dengan kemudahan ‘intercom’ penumpang untuk komunikasi audio dengan Pusat Kawalan dengan ruang khas untuk kerusi roda untuk golongan kelainan upaya atau OKU.

Sebelum ini kapasiti penumpang dianggarkan sekitar 200 penumpang setiap tren dan pihak Prasarana mensasarkan kapasiti penumpang bakal bertambah ke 240 penumpang setiap tren. Apa yang pasti nanti, Kelana Jaya line akan beroperasi dengan tren empat gerabak saja sekaligus mengurangkan tempoh waktu menunggu para penumpang.

Penyediaan 14 set tren empat gerabak baharu untuk Prasarana Malaysia Berhad adalah bawah projek Kuala Lumpur Additional Vehicle (KLAV).

RAPID KL LANJUT PERKHIDMATAN DI STESEN DAN LALUAN TERPILIH SEMPENA AMBANG TAHUN BARU 2017

Rapid Rail Sdn Bhd dan Rapid Bus Sdn Bhd selaku pengendali sistem rel transit dan bas Rapid KL akan melanjutkan waktu perkhidmatan sempena ambang Tahun Baru 2017 bagi memenuhi keperluan orang ramai yang akan menghadiri sambutan ini.

Ketua Komunikasi dan Pemasaran Strategik Kumpulan Prasarana, syarikat induk pengendali tersebut, Lim Jin Aun berkata, perkhidmatan sistem rel LRT, MRT dan Monorel akan dilanjutkan sehingga jam 2.00pagi bagi stesen terpilih bersama 11 laluan bas Rapid KL.

“Stesen yang akan dibuka sehingga jam 2.00 pagi ialah Stesen Masjid Jamek dan KLCC bagi LRT Laluan Kelana Jaya. Bagi LRT Laluan Ampang dan Sri Petaling, Stesen Masjid Jamek akan beroperasi sehingga jam 2.00pagi, manakala waktu operasi stesen Bandaraya dan stesen Hang Tuah akan dilanjutkan sehingga 12.30 tengah malam.

Terdapat dua stesen di laluan Monorel yang akan dilanjutkan perkhidmatan iaitu stesen Hang Tuah sehingga 12.30 tengah malam dan Bukit Nanas sehingga jam 2.00 pagi.” menurut Lim.

Perkhidmatan MRT Laluan Sungai Buloh-Kajang turut dilanjutkan sehingga jam 2.00 pagi di stesen Mutiara Damasara dan Bandar Utama. Selain itu, perkhidmatan bas pengantara yang menghubungkan stesen terbabit turut dilanjutkan waktu operasi iaitu laluan T809 (Damansara Perdana – MRT Mutiara Damansara) dan bas ulang-alik antara One Utama- MRT Bandar Utama.

Sementara itu, perkhidmatan bas BRT Laluan Sunway dan bas henti-henti Rapid KL turut dilanjutkan selama 30 minit selepas berakhirnya perkhidmatan tren. Ia melibatkan stesen BRT USJ 7 yang dilanjutkan operasi sehingga 2.30 pagi.

Walaupun pintu masuk di stesen-stesen lain ditutup seperti jadual biasa, para pengguna perkhidmatan MRT, LRT, monorel dan BRT masih boleh keluar dari mana-mana stesen sehingga 2.00 pagi untuk meneruskan perjalanan.

Sementara itu, laluan bas Rapid KL yang akan terlibat dengan lanjutan operasi ialah

751 (Taman Sri Muda - HAB Pasar Seni ), 781 (Taman Medan - HAB Pasar Seni), 772 (Subang Suria - HAB Pasar Seni), 780 (Kota Damansara - HAB Pasar Seni), 300 (Pandan Mewah - HAB Munshi Abdullah), 640 (Taman Sentosa - HAB Pasar Seni), 450 (Terminal Kajang - HAB Lebuh Pudu), 220 (Taman Melawati - HAB Munshi Abdullah), 180 (Taman Dato’ Senu - HAB Pasar Seni), 173 (Taman Jasa Utama - HAB Medan Pasar HL) , 600 (Puchong Utama - HAB Pasar Seni).

“Kami menyarankan warga ibukota untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam pada hari tersebut untuk menggelak dari kesesakan lalulintas terutamanya berdekatan kawasan-kawasan yang akan menganjurkan acara dan pertunjukan untuk menyambut ambang Tahun Baru.

Orang ramai juga dinasihatkan untuk menyambut ambang Tahun Baru secara berhemah dan menjaga keselamatan masing-masing sepanjang menghadiri sambutan. Sila berhubung dengan petugas stesen sekiranya memerlukan bantuan,” tambah Lim lagi.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh mengikuti Twitter dan Facebook MyRapidKL atau melayari laman web: www.myrapid.com.my.

Tuesday, December 27

JIKA BR1M TAK BAGUS KENAPA NEGARA LUAR TIRU....?


Meskipun pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dilaksanakan kerajaan untuk golongan sasar dikecam dan difitnah sebagai rasuah oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 25 Disember lepas, namun ia sebenarnya menjadi ikutan negara luar.

 Jokowi memperkenalkan Kad dikenali sebagai Kartu Keluarga Sejahtera dan Kartu Indonesia Sehat itu menyerupai konsep Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) pada Januari 2014.

Selepas Indonesia melaksanakannya, kerajaan Thailand pula meniru kaedah yang dilakukan oleh Malaysia ini pada 10 Disember 2016 baru baru ini.

Hampir tujuh juta rakyat Thailand yang dikategorikan sebagai miskin tegar telah menerima pemberian wang tunai daripada kerajaan negara itu bernilai antara RM186 hingga RM434, mulai awal bulan ini.

Terbaru, Bloomberg melaporkan pada 21 Disember 2016, Arab Saudi pula bakal melaksanakan pemberian subsidi tunai, sebagai membantu rakyatnya yang terjejas susulan langkah negara itu untuk menaikkan harga bahan api.

Pengumuman mengenai kenaikan harga gas dan diesel itu dijangka akan dilakukan sebelum tahun baru, justeru mana-mana keluarga di Arab Saudi yang terjejas dengan kenaikan berkenaan boleh mendaftar untuk mendapatkan wang tunai seperti BR1M mulai 1 Februari tahun depan.

Bayaran tunai itu dijalankan bermula pada Jun tahun depan, seperti yang dilaporkan oleh Bloomberg.

Ternyata kaedah yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ini memainkan peranan yang besar dalam ekonomi dan jika benar ia hanya menyebabkan rakyat menjadi malas, seperti yang didakwa oleh Dr. Mahathir, maka kenapa negara luar mengikut kaedah ini.

Ia sebenarnya telah diperakukan di peringkat antarabangsa sebagai kaedah terbaik bagi membantu merancakkan pertumbuhan eko­nomi.

Jika BR1M tidak berkesan seperti yang didakwa Dr. Mahathir, masakan sekumpulan 35 tokoh ekonomi terkemuka di Britain mencadangkan kepada Bank Pusat negara itu supaya melaksanakan pemberian bantuan tunai bagi mengatasi kelembapan ekonomi berbanding melaksanakan pemotongan kadar faedah.

Kumpulan 35 pakar ekonomi itu termasuk Lord Robert Skidelsky dan Herman Daly mencadangkan supaya Bank Pusat dibenarkan menjana dana untuk projek-projek infrastruktur utama dan sebagai alternatif, kumpulan tokoh berkenaan memberitahu bahawa Bank Pusat boleh memberi potongan cukai atau pun pembayaran tunai kepada isi rumah.

Pemberian bantuan kewangan oleh kerajaan kepada golongan berpendapatan rendah bukanlah satu konsep asing sebaliknya ia telah diamalkan di banyak negara seluruh dunia.

Bantuan kewangan yang mensasar ini telah diiktiraf oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebagai salah satu kaedah utama jaringan keselamatan sosial untuk rakyat.

Malah bagi kebanyakan negara maju, bantuan seperti itu menjadi sebahagian daripada sistem perlindungan sosial yang mantap. Misalnya, program bantuan Food Stamps di Amerika Syarikat (AS) dan Social Fund di United Kingdom adalah contoh kejayaan program pemindahan wang tunai kerajaan untuk membantu kehidupan golongan yang kurang berkemampuan.

Apa yang pasti, Malaysia bukan negara terakhir yang yang melakukan inisiatif ini.

BR1M mula diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2012 sebagai salah satu langkah kerajaan membantu rakyat berpendapatan rendah dan pada masa sama sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi.

Bagi tahun 2016, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM5.9 bilion yang memberi manfaat kepada 4.7 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang.

Friday, December 23

ANGGAP AJELAH SITI NURHALIZA KURANG CERDIK BAB POLITIK

Datuk CT sudah berjaya didalam bidangnya sebagai penyanyi tersohor negara. Yang mengangkat beliau sebagai penyanyi tersohor pun rakyat malaysia dikalangan marhean, Namun bila dah berjaya manalah beliau ingat kesusahan yang dialami oleh rakyat Selangor yang terpaksa mengangkut air naik ke rumah kos rendah ke tingkat lima. MKP anggap Datuk CT nie buta mengenai politik.

POPULARITI yang dikecapi melalui status sebagai selebriti tidak menjamin perbuatannya betul setiap masa.  Sebaliknya mereka juga adalah manusia biasa yang pasti tidak terlepas dari menafsir sesuatu itu mengikut hawa nafsu dan lari dari konteks yang sebenar.

Seperti pada 21 Disember lalu, dimana seorang penyanyi popular telah 'repost' sebuah gambar dari rakan artisnya yang pada hemat dirinya mungkin cukup menyakitkan mata apabila dilihat.

Penyanyi yang lebih dikenali sebagai Datuk CT itu bertindak mengecam tindakan Pengerusi Gabungan NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal Yunos yang tampil di pintu pagar Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) dengan bertuala kerana ingin menumpang mandi.

Tidaklah bodoh sangat Jamal sehingga tiada kewarasan akal untuk sengaja berbuat demikian, sebaliknya pemimpin kawasan Sungai Besar, Selangor berkenaan bertindak sedemikian sebagai simbolik protesnya terhadap Kerajaan Pakatan Harapan Selangor yang masih belum mampu menyelesaikan permasalahan air di negeri termaju di Malaysia  itu.

Tiba-tiba, Datuk CT itu pula mengecam cara Jamal membuat protes di laman media sosial Instagram miliknya dengan kata-kata sindirian : "Jangan jadi macam jamal ye.." dan disertai beberapa 'hashtag' yang berbaur perlian yang cukup keji.

Sedangkan mesej yang cuba di sampaikan Jamal (kegagalan kerajaan Selangor menyelesaikan masalah air negeri itu), gagal dilihat Datuk CT. Sememangnya ini bukanlah satu yang memeranjatkan, melihat kepada tahap pendidikan nya yang tidak begitu tinggi tapi hanya pandai menyanyi.

Sunggu pun, bak kata orang, khinzir pun ada otak, takkanlah manusia lebih hina dari khinzir dengan tidak menggunakan otak? Mesej Jamal sangat mudah ditafsirkan tapi entah kenapa Dato CT hanya nampak bahagian Jamal bertuala itu saja.

Walaupun dia seorang 'public figure' yang diminati ramai, namun reaksi Datuk CT yang dilihat mahu mempolitikkan isu berkenaan telah menimbulkan kemarahan ramai pengguna media sosial dan rakyat Selangor yang terjejas dengan ketiadaan air ini. Majoriti tampil merasakan tidak senang mereka kepada Datuk CT yang bukan sahaja dilihat begitu buruk apabila memberi komen tentang isu politik, malah bagi gagal memahami mesej yang cuba disampaikan Jamal.

Bagi mereka, Datuk CT yang telah bergelar jutawan mungkin tidak sampai ke tahap perlu beratur untuk mendapatkan air, atau paling tidak 'check-in' hotel lima bintang milik suaminya, tapi bagi rakyat kebanyakan yang masih 'diseksa' dengan isu air ini, simbolik Jamal itu amat bertepatan dengan kehendak mereka memberi tekanan buat kepimpinan Kerajaan negeri.

Dalam soal ini, kenapa tidak Datuk CT yang nampaknya lebih terkasima mahu menyokong pihak Pakatan Harapan yang dikuasai DAP itu memegang kata-kata dan pesanan dari Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah? Menurut Maria, apabila seseorang itu marah, mereka akan menunjukkan cara yang berbeza.

"Ia bukan mengenai berdiam diri. Orang melakukan pelbagai perkara tetapi tidak berbahaya. Ia tidak membawa keganasan fizikal kepada sesiapa jua. Bagi saya, ia bukan tentang berdiam diri, ia mengenai membenarkan ruang untuk rakyat menyatakan kemarahan. Itu lebih penting daripada menjadikannya suatu jenayah," kata Maria pada 19 Oktober 2016 di Kuala Lumpur.

Jadi, salahkah Jamal menzahirkan kemarahannya bagi mewakili kira-kira 19.9 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia (peratusan jumlah rakyat Selangor dari Jabatan Perangkaan Malaysia, 2016) itu, melalui simbolik yang beliau lakukan di hadapan pintu masuk SUK?

Soalnya sekarang, kenapa Datuk CT hanya 'terliur' memandang susuk tubuh Jamal disebalik tuala yang di pakai nya, berbanding melihat kepada mesej jelas yang cuba disampaikan untuk perhatian Kerajaan Pakatan Harapan Selangor?

Thursday, December 22

HARGA YANG PERLU DIBAYAR RAKYAT UNDI PKR &DAP @afifbahardin


APA yang difikirkan entahlah, apabila ada dari kalangan pemimpin muda dalam DAP dan PKR menganggap kehidupan rakyat lebih terbela jika berada di bawah kepimpinan Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.

Ketika berhujah dalam forum di Keadilan Square di Perai semalam, ada segelintir pemimpin berumur muda itu menghasut kononnya jika Umno kalah maka kualiti hidup rakyat terus 'transform' menjadi harmoni.

Cerita merepek sama sekali. Hendak pilih calon Perdana Menteri pun belum selesai inikan pula hendak tadbir negara.

Mungkin semasa mereka berkata demikian, anak-anak muda DAP dan PKR itu sedang berada dalam dunia halimunan kerana berkata-kata tanpa merujuk di bumi yang nyata.

Celikkan mata dan lihat apa terjadi di dua negeri yang dikuasai parti Pakatan Harapan iaitu Selangor dan Pulau Pinang.

Bukan sahaja politik dalaman mereka huru hara, kehidupan rakyat pula bagai hidup dalam 'neraka dunia'. Malah, dunia sukan bola sepak pun kucar kacir hasil 'buah tangan' pemimpin mereka di Selangor.

Para peminat bola sepak di Selangor bakal kecewa apabila Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) mungkin akan menarik diri dari Liga Malaysia 2017 yang akan bermula 21 Januari depan kerana gagal mendapat RM15 juta.

Mereka berbuat demikian kerana mahu mengutamakan kebajikan pemain, disebabkan tiada langsung bantuan diberikan Kerajaan Selangor.

Buat apa berbangga ada rizab RM4 billion, jika RM15 juta pun gagal disalurkan untuk bolasepak Selangor.

Jika isu sukan pun sudah kucar kacir, apatah lagi isu keperluan asas rakyat.

Walaupun ramai pemimpin dan penyokong PH yang dikuasai DAP ketawakan tindak tanduk Pengerusi Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos yang bertuala menuju Pejabat Menteri Besar (MB) Selangor pada 21 Disember lalu, namun itulah realitinya.

Selak kembali risalah Manifesto Pakatan Rakyat Selangor untuk Pilihan Raya Umum ke 13, perkara pertama yang mereka (PKR, DAP, PAS ketika itu) berjanji akan melindungi hak rakyat untuk mendapatkan air bersih pada harga berpatutan dan membuka peluang rakyat memiliki saham air.

Namun, bukan kata harga air berpatutan, malah jumlah meterpadu yang diperlukan oleh rakyat pun sekarang ini masih membelenggu hidup mereka sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Air sudah terganggu 7 kali di Selangor, sampah gagal diurus dengan baik, jalan berlubang lubang di Selangor, demam denggi no. 1 di Selangor. Yang sedapnya mereka yang duduk di Disneyland dan berkereta tujuh.

Tak kurang 'sengsaranya' juga kehidupan di Pulau Pinang yang juga dikuasai oleh PH. Tarif bil air sudah naik mendadak di sejak DAP memerintah Penang.

Jangan kita lupa, pada Ogos 2016 lalu, lebih dari 15,000 pengguna air berdaftar di Pulau Pinang terpaksa hidup dalam 'dunia tandus' tanpa air selama 10 jam. Ia disebabkan ketidakcekapan pengurusan air di negeri milik DAP itu.

Selepas 'sengsara' kerana 10 jam tiada air di Pulau Pinang, beberapa bulan selepas itu rakyat negeri berkenaan kembali 'merana' pula dengan banjir yang menenggelamkan negeri itu. Ini termasuklah ketika perayaan Deepavali 29 Oktober 2016 yang bertukar suram kerana perayaan itu 'didatangi' air setinggi 0.8 meter.

Namun, malapetaka banjir itu terus menghantui rakyat hingga November 2016. Yang sedihnya, kelibat Ketua Menteri DAP Lim Guan Eng tidak pula nampak di kawasan-kawasan teruk dilanda banjir.

Apa dosa rakyat hingga terpaksa menghadapi banjir ini? Menurut kajian yang disahkan oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, punca rakyat 'sengsara' menjadi mangsa banjir adalah kerana kerajaan negeri tidak cekap mengurus pembangunan yang tidak terkawal.

Sampai muncul "air terjun teh tarik" baru di Paya Terubong.

Tak cukup dengan itu, sebanyak 29 kampung kampung Melayu di Pulau Pinang sedang berisiko 'hilang dari peta' akibat menerima ancaman pembangunan tak terancang dari Kerajaan DAP negeri berkenaan.

Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS), Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk, kebanyakannya dari daerah Timur Laut.

Malah katanya juga, Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPP) pula akan menyebabkan 'kehilangan' kampung tradisi di daerah Barat Daya pula.

Malangnya, majoriti kampung itu diduduki mereka yang berbangsa Melayu.

Jelas sekali hujah pemimpin muda PKR dan DAP itu meleset dan tak berpijak di bumi nyata walau sedikit pun. Rakyat di dua negeri dikuasai mereka semuanya merintih terhimpit dengan bebanan hidup hasil daripada tindakan kerajaan negeri.

Ini berbeza dengan kerajaan BN yang dinaunggi Umno. Tak perlu ambil banyak perkara, cukup sekadar kita lihat bagaimana Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) lebih dipilih rakyat berbanding inisiatif lain dari kerajaan negeri.

Daripada 7.3 juta penerima BR1M, jangan tak percaya 14 peratus daripadanya adalah rakyat Selangor. Malah setiap tahun dari 2014, ada penambahan penerima BR1M dari Selangor iaitu lebih kurang 80,000 setiap tahun.

Di Pulau Pinang pula, Kerajaan BN sudah banyak membantu rakyat. Contohnya peruntukan sebanyak RM726 juta naik taraf Hospital Balik Pulau, bina blok bertingkat Hospital Seberang Jaya (RM400 juta), bina klinik kesihatan di Bandar Perda (RM25 juta), bina sekolah menengah di Kepala Batas dan Tasek Gelugor (RM92.16 juta), dua projek pelaburan dan ekonomi (RM20.91 juta), tiga projek kesejahteraan rakyat (RM123.22 juta) dan bantuan projek tebatan banjir Pulau Pinang sebanyak RM2.05 bilion sejak 2007 hingga sekarang.

Nasihat kepada para pemimpin muda PKR dan DAP, lain kali eloklah mereka mencuci otak sendiri terlebih dahulu agar tidak hanya mahu mencari salah orang lain, sedangkan diri sendiri penuh dipalit 'noda-noda kezaliman' kepada rakyat.

Wednesday, December 14

CEO Wanita Malaysia Bertaraf Dunia #Prasarana @NancyShukri @hjhrohanikarim @MyRapidKL


Masnizam Hisham berkongsi pengalamannya mengetuai projek tren Al-Mashaer Al-Mugadassah Metro Southern Line (MMMSL) yang beroperasi pada musim haji baru-baru ini.

“MINTA maaf ya...saya asyik tangguhkan perjumpaan,” ujar wanita itu dengan nada lembut. Perjumpaan untuk bertemu wanita serba boleh itu sudah tertangguh beberapa kali kerana beliau begitu sibuk dengan tugas yang dipikulnya.

Jika tidak berada di pejabat yang terletak di Bangsar, Kuala Lumpur, Masnizam Hisham, 44, berada di kota Mekah, Arab Saudi. Ulang-alik dari Mekah ke Kuala Lumpur atau dari Kuala Lumpur ke Mekah sudah menjadi perkara biasa baginya.

Saat menemu bual wanita itu, beberapa kali anak buahnya meminta izin untuk bercakap dengan Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Integrated Management and Engineering Services Sdn. Bhd. (Prime) itu pada kadar segera.

Hal itu tidak dapat disangkal lagi apabila wanita berkulit cerah itu merupakan tonggak utama yang menggerakkan jentera perkhidmatan tren Al-Mashaer Al-Mugadassah Metro Southern Line (MMMSL) yang berpusat di Mekah.

MMMSL hanya beroperasi pada musim haji sejak tahun 2010. Tren itu beroperasi dari Arafah-Muzdalifah-Mina dengan berhenti di sembilan stesen di sepanjang laluan.

Prasarana dianugerahkan kontrak untuk beroperasi dan menyelenggara MMMSL pada tahun 2015 hingga 2018, mengambil alih tugas dari China Railway Construction Consortium (CRCC) yang ditamatkan perkhidmatannya pada tahun 2014.

Menyentuh mengenai kejayaannya mengendalikan tren MMMSL di Tanah Suci yang berjaya membawa hampir dua juta jemaah haji selama tujuh hari, ia merupakan pengalaman manis yang terpahat dalam diari hidupnya.

“Saya tidak tidur hampir 36 jam. Saya perlu cekap memberi arahan dari dalam bilik kawalan yang dilengkapi skrin televisyen yang menyalurkan imej lebih 1,000 televisyen litar tertutup.

“Saya perlu memantau pergerakan tren dan jemaah. Jika sesebuah tren itu sesak, saya akan memberi arahan supaya ketua stesen bertindak mengikut pelan-pelan yang telah disusun,” ujarnya. yang berada di Arab Saudi selama sebulan.

Berada di Arab Saudi selama sebulan, beliau mengakui menguruskan jumlah penumpang yang sangat ramai merupakan satu cabaran. Selain jumlah dan halangan bahasa, jemaah yang berumur dan pertama kali menggunakan perkhidmatan tren juga menguji dirinya.

Masnizam memberitahu, saat diberitahu oleh ketuanya bahawa beliau bakal mengendalikan pengangkutan terpenting itu, dia menangis.

“Saya masih ingat pada 9 Ogos 2016, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Malaysia Berhad, Datuk Seri Azmi Abdul Aziz memberitahu bahawa saya yang akan mengetuai MMMSL.

“Saya menangis sebab sukar untuk seorang wanita mahu mengetuai dan bekerja di Arab Saudi,” katanya. Namun, beliau tidak keseorangan. Seramai 400 kakitangan dari Malaysia juga terlibat mengendalikan tren tersebut yang datang secara berperingkat-peringkat. Namun, Azmi meyakinkan beliau kemampuannya melaksanakan tanggungjawab berkenaan.

Bagaimanakah seorang wanita boleh bekerja di Arab Saudi sedangkan di sektor-sektor profesional di negara itu tiada seorang pun wanita yang memegang jawatan utama.

Tentunya Masnizam berasa janggal kerana keadaan tersebut jauh berbeza dengan persekitaran di Malaysia wanita dan lelaki sama-sama memegang tampuk tertinggi dalam sesebuah organisasi.

Sambil mengimbau saat itu, beliau membayangkan kebengisan masyarakat Arab, besar dan tinggi badan mereka manakala dirinya seorang wanita kecil dari Malaysia.

“Awak rasa mereka nak dengar ke cakap saya? Mereka nak percaya ke apa yang saya lakukan,” katanya sambil tertawa kecil.

Bagaimanapun, persepsi Masnizam terhadap orang Arab berubah apabila beliau menjalankan tugasnya. Mereka bukan saja mendengar arahannya, bahkan banyak memberi kerjasama sekali gus melancarkan tugas-tugasnya. Berbeza dengan sikap segelintir masyarakat Arab yang tidak suka merakam foto, lain pula ceritanya dengan pasukan beliau yang sudi berswafoto dengannya.

“Mereka ini pantang nampak saya datang, dari jauh lagi sudah panggil saya. Ingatkan ada sesuatu yang hendak diberitahu, rupanya ingin mengambil gambar bersama-sama.

“Lucu juga, macam saya ini selebriti,” katanya yang mempunyai kakitangan yang fasih bertutur dalam bahasa Arab dan bertindak sebagai penterjemah.

Masalah teknikal

METRO Mekah telah membawa hampir dua juta jemaah haji musim lalu.

Masnizam turut memberitahu, setiap kali dia ingin memasuki bangunan kerajaan di Arab Saudi beliau sering ditahan di pintu hadapan bangunan itu kerana disangka orang luar.

Malah, setiap kali ke tandas, Masnizam akan meminta bantuan rakannya untuk menunggu di luar kerana tandas wanita juga digunakan kakitangan lelaki di pejabat itu.

Namun, semua itu tidak mematahkan semangatnya sebagai Ketua Pengarah Projek MMMSL. Malah, beliau lebih ke depan daripada apa yang disangkakan dan mereka yang skeptikal dengan kerjayanya.

Perkara itu terbukti apabila Masnizam berjaya menangani beberapa masalah teknikal dalam tempoh masa yang minimum.

Saat tren berkenaan beroperasi pada musim haji lalu, beliau berjaya membuatkan perkhidmatan berkenaan berjalan lancar bersama pasukannya sehingga Gabenor kota Mekah merangkap penasihat kepada raja Arab Saudi, Putera Khaleed Al-Faisal, menganugerahkan perkhidmatan terbaik dalam sejarah MMMSL kepada Malaysia tahun ini.

Malah, paling membanggakan, apabila beliau tahu setiap perincian dan permasalahan yang terdapat pada MMMSL kerana sebelum ini beliau pernah memegang beberapa jawatan yang berkait rapat dengan projek berkenaan.

Antara jawatan yang pernah disandangnya ialah Ketua Jabatan Undang-undang merangkap Setiausaha Syarikat RapidKL, Pengurus Besar Perolehan RapidKL, Ketua Jabatan Komunikasi Kumpulan Prasarana dan Pengarah Kumpulan Perkhidmatan Infrastuktur Prasarana sebelum memegang jawatan terkini.

Walaupun begitu, sebelum beliau menyertai bidang pengangkutan, Masnizam merupakan graduan undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.

Ibu kepada lima cahaya mata Nuwairah Iman, 19; Muhammad Mukmin, 16; Muhamad Salihin, 12; Latifah Zahra, 9, dan Muhammad Ihsan, 3, pernah memegang jawatan sebagai peguam di sebuah syarikat guaman terkenal iaitu Shearn Delamore & Co di Kuala Lumpur pada tahun 1997 hingga 2004. Pada masa itu, beliau merupakan antara salah seorang peguam Melayu yang berjaya memasuki firma berkenaan.

“Firma berkenaan amat terkenal dan untuk bekerja di syarikat itu ia sangat memerlukan daya saing yang kental,” jelas anak kelahiran, Parit, Perak itu. Menurut Masnizam, tugasnya yang sentiasa sibuk menyebabkan keluarga terutama suami, Muhamad Faris Othman, 48, dan anak-anak amat memahami tuntutan tugasnya.

“Disebabkan saya selalu sibuk, jadi keluarga tidak merungut jika saya diarahkan bertugas di luar daerah atau ke luar negara,” jelasnya yang gemar melayan keluarga melalui masakan.

Penghijrahannya dari bidang undang-undang ke industri rel memerlukan beliau mempelajari asas teknikal dan berteknologi tinggi. Justeru, beliau perlu berusaha untuk memahami industri tersebut.

Melihat kepada prospek kerjayanya, sejak awal lagi Masnizam sudah biasa mengetuai sesebuah kumpulan. Apakah yang membuatkannya beralih kerjaya?

Katanya, bekerja sebagai peguam, beliau tidak nampak perkembangan dalam kerjayanya. Peguam hanya menguruskan pelanggan dan selepas selesai kes, tamat semuanya.

Berbanding di Prasarana, dia dapat melihat perkembangan daripada pengangkutan rel yang dahulu tiada kepada ada.

“Di Kumpulan Prasarana saya sudah bekerja selama 11 tahun, dalam tempoh itu saya dapat melihat pengangkutan bas yang semakin bagus, penambahan kereta api baharu, pemanjangan jajaran rel dan banyak lagi.

“Impak perkembangan ini memberi kehidupan yang lebih baik kepada jutaan rakyat Malaysia,” jelas Masnizam yang mahu melihat pengangkutan di Malaysia terus berkembang.

Beliau berharap dapat membantu perjalanan orang awam dengan meminimumkan waktu perjalanan agar lebih banyak perkara bermanfaat boleh dilakukan rakyat negara ini berbanding berada di atas jalan raya dalam tempoh yang lama.

sumber KOSMO

Sunday, December 11

PERJALANAN LANCAR DENGAN BAS PENGANTARA UNTUK LALUAN AMPANG HARI INI


Dibuka lewat tiga jam hari ini untuk membolehkan penyiapan kerja-kerja menaik-taraf sistem pengisyaratan, para pengguna perkhidmatan LRT Laluan Ampang Rapid KL tetap menikmati perjalanan lancar dan selesa dengan penyediaan bas pengantara percuma di tujuh stesen LRT yang terbabit sekitar Pandan, Cheras dan Ampang.

Seawal 6 pagi staf dan kakitangan Rapid KL daripada kedua-dua perkhidmatan bas dan rel, serta Polis Bantuan sudah ditempatkan di kawasan pintu masuk stesen-stesen LRT Ampang, Cahaya, Cempaka, Pandan Indah, Pandan Jaya, Maluri dan Miharja untuk membantu para pengguna awal perkhidmatan LRT Laluan Ampang hari ini.

Stesen-stesen berkenaan dibuka untuk perkhidmatan pada 9 pagi ini. LRT Laluan Sri Petaling antara Putra Heights dan Sentul Timur; dan Laluan Kelana Jaya antara Gombak dan Putra Heights beroperasi seperti biasa dengan bermula pada 6 pagi ini.

Rata-rata, majoriti penumpang yang ditemui mengetahui dengan pembukaan lewat stesen-stesen berkenaan dan melahirkan rasa gembira atas perkhidmatan bas pengantara percuma yang disediakan oleh Rapid KL, yang menghubungkan mereka ke Stesen LRT Chan Sow Lin bagi meneruskan perjalanan mereka menaiki perkhidmatan LRT.


“Saya terpaksa awal kerana ada janji nak jumpa kawan di Subang Jaya pagi. Kerana itu, terpaksa keluar juga pagi ini walaupun tahu perkhidmatan LRT Ampang ini akan hanya dibuka pada 9 pagi. Tetapi, saya tahu perkhidmatan bas disediakan. Kerana itu, saya datang ke sini pagi ini,” kata usahawan Puan Anis Nashrul, yang merupakan seorang pengguna tegar perkhidmatan pengangkutan awam Rapid KL.

Untuk ke Subang Jaya, Anis menaiki bas percuma ke stesen LRT Chan Sow Lin sebelum meneruskan perjalanan dengan menaiki LRT Laluan Sri Petaling dan menuju ke stesen integrasi Putra Heights dan menaiki tren LRT Laluan Kelana Jaya untuk ke Subang Jaya.

Cik Anna Razali, yang bekerja sebagai penyelia, juga merakamkan rasa terima kasih dan penghargaan kepada Rapid KL kerana menyedia bas pengantara percuma untuk kemudahan perjalanan beliau hari ini.

“Saya hendak ke bandaraya hari ini. Ada kerja sikit. Okay-lah, ada bas pengantara percuma. Kenalah tunggu sekejap; tetapi ok. Senang naik LRT kalau nak ke pusat bandaraya. Sebab itu, saya buat keputusan untuk tetap naik LRT walaupun hari ini, perkhidmatan kat Ampang ni mula lewat sikit. Okay jugak, sekali sekali naik bas percuma,” kata Anna.

Cik Masmira Mohd Isa, yang bertugas sebagai jurujual di Kompleks Membeli-belah Sogo Kuala Lumpur dan menuju ke Stesen LRT Bandaraya, pula berterima kasih kepada Polis Bantuan dan staf yang membantu memberi maklumat tentang perjalanan hari ini di stesen-stesen.

“Saya tidak sedar pula hari ini perkhidmatan LRT Ampang ini dibuka lewat. Saya ada terbaca notis, tetapi terlupa ianya pada hari ini. Nasib baik ada staf Rapid KL yang membantu memberi info di stesen. Tetapi, saya memang selalu keluar cepat. Jadi, tak ada masalah. Sampai KL, lepak minum dulu kat Pertama sebelum masuk kerja pukul 10 pagi. Banyak masa lagi,” katanya.

Beroperasi dengan 20 unit bas dan kekerapan antara 15 hingga 30 minit, perkhidmatan bas pengantara khas hari ini beroperasi dalam tiga zon dengan Zon 1 menyediakan perkhidmatan untuk stesen-stesen Ampang dan Cahaya sebelum terus ke stesen Chan Sow Lin dan kembali ke Ampang.

Zon 2 pula meliputi stesen-stesen Cempaka, Pandan Indah dan Pandan Jaya sebelum terus ke Stesen Chan Sow Lin manakala Zon 3 pula menyediakan perkhidmatan untuk para pengguna di stesen Maluri dan Miharja sebelum meneruskan perjalanan ke stesen Chan Sow Lin.

Mengulas operasi hari ini, Ketua Pegawai Operasi Rapid KL LRT Laluan Ampang – Sri Petaling, Encik Abdul Hadi Amran melahirkan rasa puas hati atas segala kerja-kerja menaik-taraf sistem pengisyaratan, yang bermula pada jam 12 tengah malam.

“Kerja-kerja utama yang dilaksanakan adalah penukaran trek ‘mainline’ dan kerja-kerja penaikan taraf berkaitan untuk trek yang terbabit. Pada masa yang sama, kontraktor kami turut menjalankan kerja-kerja penaikan taraf ‘software’ untuk sistem CBTC (Communication Based Train Control). Secara umum, kerja-kerja penaikan taraf ini berjalan dengan baik dan lancar; dan telah disiapkan mengikut masa yang telah diberikan. Hanya mengambil masa lebih sikit untuk membersihkan trek bagi memastikan keselamatan di tahap tertinggi.

“Apapun, masih terdapat kerja-kerja pengakhiran atau ‘finishing works’ yang masih perlu dilaksanakan. Ini, bagaimanapun, akan dibuat pada waktu selepas penutupan perkhidmatan atau ‘engineering hours’; dan tidak akan menggangu masa perkhidmatan harian,” kata Hadi, yang turur merakamkan ucapan terima kasih kepada Rapid Bus untuk perkhidmatan bas pengantara yang disediakan hari ini.

Friday, December 9

PETANI MOGOK DI KAWASAN TIMBALAN MENTERI..... APA DAH JADI


Kadangkala ada ketika arahan kerajaan tidak dipatuhi seperti dalam kes pemotongan gred padi bagi pesawah di kawasan Hilir Perak.

Akibat dari keadaan ini tentulah petani merasakan kerajaan tidak prihatin masalah yang mereka hadapi sedangkan hakikatnya tidak begitu.

Inilah yang berlaku apabila  Syarikat Padi Beras Nasional Berhad  atau BERNAS mewenang-wenangnya memotong gred padi  terlalu tinggi sehingga menjejaskan sumber pendapatan petani.

Ekoran dari itu satu bantahan awam dibuat apabila kira-kira 500 orang petani dan keluarga mereka mengadakan demonstrasi aman di hadapan kilang beras BERNAS Simpang Ranggam, Kampung Gajah baru-baru ini.

Yang ironi demonstrasi petani berlaku pula di kawasan yang diwakili ahli parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, yang juga Timbalan Menteri Pertanian (MOA). Tentu saja umum boleh menaruh rasa hairan seolah-olah timbalan menteri yang portfolio mengenai pertanian tidak berbuat sesuatu mengatasi masalah ini.

Turut tampil keciwa dengan sikap BERNAS tentulah Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air negeri, Datuk Zainol Fadzi Paharudin, yang juga ADUN Sungai Manik (dalam parlimen Pasir Salak).

Kebanyakkan petani terlibat adalah pengundi berdaftar yang pernah memberikan undi kepada kedua-dua calon BN ini.

Serentak dengan itu kepada isu sama, Zainol meminta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani  melihat isu itu dengan lebih serius. Katanya kerajaan negeri Perak memandang serius perkara itu apabila isu berkenaan dibangkitkan di dalam mesyuarat mingguan Exco.

“Sesuatu mesti dilakukan demi kehidupan petani dan keluarga mereka yang bergantung kepada sumber hasil padi sebagai pendapatan,” katanya.

Untuk rekod pihak BERNAS memotong gred padi sehingga 55 peratus.Lazimnya  pemotongan melibatkan gred antara 20 – 35 peratus apabila mereka menjual padi kepada BERNAS.

“Tapi ini sampai 55 peratus…lebih daripada separuh jumlah berat..kesannya, pendapatan petani akan merosot dan tak mampu menampung kos penanaman yang telah mereka keluarkan...tentulah mereka marah.

“Sebagai ADUN Sungai Manik yang sebahagian besar penduduk terlibat dengan penanaman padi juga mendapat keluhan dan rungutan sama seperti yang berlaku pagi tadi, saya memahami apa yang mereka luahkan,” ujar beliau.

Ketika diaju soalan ini kepada  Timbalan Menteri berkenaan, Datuk Seri Tajudin Abdul Rahman  berkata, BERNAS telah diarah melakukan semakan semula padi-padi yang dijual petani di Seberang Perak serta mempertimbang untuk menurunkan pemotongan.

Untuk rekod beliau pernah mengingatkan pengilang dan pembeli padi berlesen supaya tidak boleh mewenang-wenangnya memotong gred padi kerana ia boleh menyebabkan pesawah mengalami kerugian.

Sebaliknya, mereka perlu mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh kementerian.

SUMBER : AD

Wednesday, December 7

TUJUH STESEN LRT LALUAN AMPANG DIBUKA LEWAT AHAD INI


Stesen-stesen LRT Laluan Ampang Rapid KL antara stesen Ampang dan Miharja akan dibuka lewat daripada biasa pada pukul 9 pagi Ahad (11 Disember) ini untuk membolehkan kerja-kerja fasa terakhir perpindahan ke sistem isyarat yang baru.

Perkhidmatan di Stesen Chan Sow Lin dan seluruh Laluan Sri Petaling antara Putra Heights dan Sentul Timur akan beroperasi seperti biasa dari 6 pagi hingga tengah malam, Rapid KL mengumumkan dalam satu kenyataan hari ini.

Pembukaan tujuh stesen – Ampang, Cahaya, Cempaka, Pandan Indah, Pandan Jaya, Maluri dan Miharja, dilewatkan dengan tiga jam bagi membenarkan kerja-kerja penaikan taraf sistem isyarat, yang akan bermula pada tengah malam dan memerlukan sembilan jam untuk menyelesaikan tugasan berkenaan.

“Kerja-kerja penaikan taraf itu akan bermula serta merta selepas perkhidmatan pada 10 Disember berakhir kerana Rapid KL mahu meminimakan ketidak-selesaan di kalangan para pelanggannya. Semasa ketiadaan perkhidmatan LRT di tujuh stesen itu, perkhidmatan bas pengantara percuma akan disediakan oleh perkhidmatan bas Rapid KL,” tambah kenyataan berkenaan.

Selain sepanduk, poster dan notis, staf akan diletakkan di stesen-stesen terbabit bagi membantu penumpang dalam penggunaan bas pengantara dan untuk maklumat yang berkaitan.

Para pengguna juga boleh mendapat maklumat penuh mengenai perkhidmatan bas pengantara di www.myrapid.com.my ataupun dengan mengikut Rapid KL di laman Facebook atau twitter @myrapid.

Peningkatan taraf sistem isyarat telah dijalankan secara berperingkat kerana tempoh masa terhad kerana perkhidmatan LRT beroperasi dari 6 pagi hingga tengah malam, yang dikemudiannya disusuli pula dengan kerja-kerja penyelenggaraan selepas berakhirnya perkhidmatan.

Pada 1 Disember lepas, Rapid KL menyiapkan kerja-kerja penaik-tarafan untuk membawa masuk tren-tren baru enam gerabak AMY untuk Laluan Ampang bagi menggantikan tren Adtranz, sebelum kembali kepada pergerakan yang lalu dengan pergerakan terus antara stesen Ampang dan Sentul Timur demi kemudahan para pengguna.

Thursday, December 1

Demi Keselesaan Pengguna @MyRapidKL #TransformasiPengangkutanAwam


Bermula Khamis ini, para penumpang RapidKL Laluan Ampang tidak perlu menukar tren di stesen Chan Sow Lin untuk meneruskan perjalanan ke Sentul Timur.

Ketua Pegawai Eksekutif, Rapid Rail Prasarana Malaysia Berhad, Datuk Ir. Zohari Sulaiman berkata, laluan Sri Petaling - Ampang sepenuhnya akan menggunakan tren enam gerabak kenderaan rel ringan (LRV) sekali gus menamatkan perkhidmatan kereta api lama.

“Tren yang diberi nama Amy sebahagian daripada 50 set LRV keluaran CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co. (CSR) itu digunakan untuk berkhidmat di laluan Sri Petaling - Ampang termasuk 11 stesen baharu yang dibina dibawah projek penyambungan landasan (LEP).

“Sememangnya, kami berhasrat untuk mengurangkan masa menunggu setelah mempunyai kesemua 50 tren baharu tahun depan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sumber : http://riziqin.blogspot.my/2016/11/mulai-1-dis-2016-penumpang-aliran.html#more

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive