Tuesday, February 28
ANGKA 7BILLION BUAT TUN MAHADIR MEROYAN
Selama beberapa tahun kebelakangan ini, antara fitnah yang hebat dijaja oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tuduhan penyelewengan dana RM 2.6 bilion yang kononnya dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.
Walaupun pelbagai jawapan dan keterangan telah diberikan oleh pihak berkuasa termasuk Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir, namun semua itu langsung tidak dipedulikan oleh Mahathir.
Bagi Mahathir, beliau tetap kekal dengan tuduhan tidak berasasnya dan lebih melucukan, pentaksubnya juga begitu mudah termakan dengan hasutan gila ini.
Namun semalam, disaat ramai yang mendesak Mahathir untuk bertanyakan sendiri dengan Raja Salman Abdulaziz Al Saud berhubung isu dana RM 2.6 Bilion, Mahathir sekali lagi menerima tamparan hebat apabila baginda mengumumkan pelaburan terus kerajaan Arab Saudi terhadap projek Rapid Penggerang.
Siapa menyangka, Raja Salman sanggup melaburkan USD $7 bilion terhadap projek ini dan ianya boleh dianggap sebagai antara pelaburan terbesar dalam sejarah yang dibuat oleh Arab Saudi di Malaysia.
Tidak cukup dengan itu, baginda turut mengumumkan kuota haji yang diperuntukkan terhadap Malaysia juga meningkat daripada 22,700 kepada 30,000 orang jemaah bermula tahun hadapan.
Semua berita baik yang diumumkan ini nyata memberi tamparan hebat kepada Mahathir dan pembangkang secara amnya.
Manakan tidak, selama ini mereka sedaya upaya mengaitkan isu dana RM 2.6 bilion dengan Datuk Seri Mohd Najib, namun kini, secara terbuka Raja Salman mengumumkan pelaburan besar dan ianya boleh dianggap sebagai mimpi ngeri buat Mahathir dan pengikutnya.
Bayangkan, jika benar Datuk Seri Mohd Najib menyelewengkan wang dana RM 2.6 Bilion sebelum ini, mana mungkin Raja Salman sudi menyalurkan peruntukan besar dalam pelaburan di Projek Penggerang?
Ini membuktikan bahawa apa yang dituduh Mahathir dan pembangkang sebelum ini nyata tidak berasas. Keyakinan yang ditunjukkan oleh kerajaan Arab Saudi hari ini pasti memberi tamparan dan mimpi ngeri buat Mahathir.
Tuesday, February 21
PRASARANA BAKAL LATIH PEMANDU TREN, PENYELIA OPERASI MRT JAKARTA @MyRapidKL
Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) pengendali operasi, Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line (MMMSL) di Arab Saudi telah berjaya mendapat kontrak menyediakan latihan kepada penyelia operasi dan pemandu sistem transit aliran massa (MRT) Jakarta.
Kejayaan ini diperolehi menerusi anak syarikat Prasarana iaitu Prasarana Integrated Management & Services Engineering (PRIME) dengan skop penyediaan latihan di bawah perjanjian dengan Akademi Perkeretaapian Indonesia (API), yang merupakan pusat latihan kereta api utama di republik itu.
Latihan untuk kakitangan rel Indonesia akan dijalankan oleh Akademi Rel , yang merupakan pusat latihan yang diiktiraf antarabangsa di bawah pengurusan Rapid Rail Sdn Bhd, yang merupakan satu lagi anak syarikat Prasarana.
"Kumpulan pertama 10 pemandu dan 5 penyelia tren akan datang ke Akademi pada bulan April 2017, dan yang kemudian disusuli kelompok seterusnya disamping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain," kata Ketua Pegawai Eksekutif PRIME, Puan Masnizam Hisham.
Beliau berkata kerjasama antara Prasarana dan MRT Jakarta telah terlaksana selepas kedua-dua pihak telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di Jakarta pada Oktober tahun lepas. Di bawah MoU itu, Prasarana telah bersetuju akan berkongsi pengalamannya dalam perancangan dan operasi aliran rel bandar dengan pengendali Indonesia.
MoU itu juga menyatakan bahawa kedua-dua pihak telah bersetuju untuk meneroka kemungkinan pertukaran maklumat, kepakaran teknikal dan operasi, dan pengetahuan untuk meningkatkan dan membangunkan keupayaan bersama mereka.
"Lanjutan daripada pemeteraian MOU ini, kami dan MRT Jakarta mempunyai beberapa siri perbincangan dan lawatan sambil belajar antara dua pihak. Dalam salah satu daripada lawatan pada Julai tahun lepas, kami telah menawarkan potensi Prasarana dalam perkhidmatan operasi dan perundingan bagi penyelenggaran sebagai “shadow operator” dan penyediaan latihan kepada kakitangan MRTJ Jakarta.
"Kami gembira kerana rakan-rakan kami di Indonesia sangat terbuka dengan cadangan dan sebagai langkah permulaan, mereka akan menghantar pemandu tren untuk dilatih di Akademi Rail kami.” tambah Masnizam yang juga Pengarah Projek bagi operasi MMMSL .
Prasarana mendapat kontrak tiga tahun untuk penyelenggaraan dan operasi MMMSL dari 2015.
Bagi tahun kedua operasi tahun lepas, Akademi Rail juga menyediakan latihan bagi kepada 27 pemandu tren Arab Saudi untuk menyokong operasi haji MMMSL, yang telah dinobatkan sebagai yang terbaik dalam sejarah perkhidmatan sejak 2010.
Wednesday, February 1
MENGAPA HARGA PETROL NAIK.....?
Harga petrol naik kerana harga minyak bertapis naik, walaupun harga minyak mentah turun, kata Barisan Nasional hari ini. Pasukan komunikasi strategik BN hari ini berkata pengguna menggunakan minyak bertapis, bukannya minyak mentah.
BN berkata harga minyak bertapis berbeza dengan harga minyak mentah kerana faktor penawaran dan permintaan dunia. Tambahan pula, pengguna menggunakan sistem apungan terkawal yang berdasarkan kepada harga minyak dunia.
“Adalah tidak masuk akal bagi pembangkang untuk menyalahkan kerajaan apabila harga minyak meningkat mengikut sistem apungan terkawal tetapi kemudian tidak memberikan pujian kepada kerajaan apabila harga minyak turun mengikut pasaran global,”
BN turut menjawab Ahli Parlimen PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ahli Parlimen DAP Tony Pua yang mendakwa harga minyak mentah pada Januari jatuh dan ringgit tidak mengalami penurunan berbanding bulan sebelumnya.
“Kami ingin memaklumkan kedua-dua ahli Parlimen terbabit, pemimpin pembangkang yang lain serta jentera propaganda mereka bahawa pengguna tidak mengisi minyak mentah ke dalam kereta.
“Majoriti rakyat mengisi petrol RON95 atau diesel.”
Harga RON95 dan RON97 naik 20 sen kepada RM2.30 (naik 9.5%) dan RM2.60 (naik 8.3%), manakala diesel naik 10 sen kepada RM2.15 (4.9%) hari ini.
Kenyataan itu menjelaskan Malaysia mengamalkan sistem apungan terkawal bagi menentukan harga petrol dan diesel runcit mulai 1 Disember 2014, sebahagian daripada pelan pemansuhan subsidi, yang memberi manfaat kepada golongan berada, kepada bantuan langsung.
“Sistem apungan terkawal kita menggunakan purata harga produk akhir – bukan minyak mentah – pada bulan sebelumnya untuk menentukan harga runcit di pam untuk bulan berikutnya. Secara spesifiknya, Malaysia menggunakan sistem harga Singapore Means of Platts (MOPS) petrol dan diesel.
“Ketika harga minyak global semakin meningkat beberapa bulan kebelakangan ini akibat perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran minyak mentah oleh negara pengeluar minyak – yang sememangnya menguntungkan Malaysia, harga produk akhir petroleum yang semakin meningkat disebabkan oleh beberapa faktor.”
Menurut BN, pemeriksaan pada sistem harga MOPS akan menunjukkan purata harga gasolin motor 95 tanpa plumbum untuk Januari stabil antara AS$69-AS$70 setong dan lebih tinggi daripada harga purata Disember 2016 di mana harga meningkat dengan konsisten daripada AS$62 pada permulaan bulan kepada AS$68 pada hari terakhir Disember.
BN berkata loji penapisan minyak di Asia Tenggara menikmati “harga yang tinggi dan margin keuntungan yang memuaskan kerana banyak loji serata dunia menghentikan operasi akibat kebakaran dan penyelenggaraan.”
Jelasnya, perkembangan itu mengurangkan bekalan dan menaikkan margin keuntungan dan harga produk – menyebabkan harga gasolin motor 95 naik.
BN menasihatkan Wan Azizah dan Tony supaya “memahami ekonomi dengan lebih baik berbanding mengeluarkan kenyataan tidak berasas yang tidak benar – atau lebih teruk – sengaja ingin memeszongkan dan mencetuskan kemarahan rakyat”.
“Ianya satu kitaran bulanan yang tidak akan berakhir dan pembangkang tidak pula letih memainkannya.”
BN menambah rakyat akan mencari sebab untuk merungut akibat kenaikan harga RON95 kepada RM2.30 yang lebih tinggi daripada apa yang mereka nikmati tahun lepas.
Namun sebenarnya, mereka masih menikmati harga bahan api yang terendah di Asia Tenggara, kecuali Brunei, dan tergolong dalam 15 negara yang memiliki harga bahan api termurah dalam kalangan 180 negara.
Di Asean, harga RM2.30 seliter untuk bulan Februari masih lagi rendah berbanding Indonesia (RM2.73 seliter), Thailand (RM4.10 seliter), Filipina (RM3.72 seliter) dan Singapura (RM6.56 seliter).
“RON95 Malaysia juga berharga RM2.30 seliter pada Oktober dan November 2014. Pada tahun 2008, RON92 (sebelum digantikan dengan RON95) mencecah RM2.62 seliter.”
Kenyataan itu berkata walaupun sistem apungan terkawal akan menyebabkan rakyat membayar lebih tinggi apabila harga minyak global naik, ia juga bererti “kita juga telah menikmati harga rendah untuk satu tempoh selama 2 tahun apabila harga di pam turun sehingga RM1.60 seliter”.
Tambahnya, keadaan itu tidak seperti sebelum 2004 di mana rakyat tidak mendapat manfaat daripada harga minyak global yang rendah, iaitu AS$10-AS$20 setong berbanding AS$55-AS$60 setong sekarang.
“Kerana kita pada ketika itu dicukai 58.62 sen untuk seliter petrol dan 19.64 sen untuk seliter diesel selama berdekad. Cukai ini hanya dimansuhkan pada 2004.”
BN berkata harga minyak bertapis berbeza dengan harga minyak mentah kerana faktor penawaran dan permintaan dunia. Tambahan pula, pengguna menggunakan sistem apungan terkawal yang berdasarkan kepada harga minyak dunia.
“Adalah tidak masuk akal bagi pembangkang untuk menyalahkan kerajaan apabila harga minyak meningkat mengikut sistem apungan terkawal tetapi kemudian tidak memberikan pujian kepada kerajaan apabila harga minyak turun mengikut pasaran global,”
BN turut menjawab Ahli Parlimen PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ahli Parlimen DAP Tony Pua yang mendakwa harga minyak mentah pada Januari jatuh dan ringgit tidak mengalami penurunan berbanding bulan sebelumnya.
“Kami ingin memaklumkan kedua-dua ahli Parlimen terbabit, pemimpin pembangkang yang lain serta jentera propaganda mereka bahawa pengguna tidak mengisi minyak mentah ke dalam kereta.
“Majoriti rakyat mengisi petrol RON95 atau diesel.”
Harga RON95 dan RON97 naik 20 sen kepada RM2.30 (naik 9.5%) dan RM2.60 (naik 8.3%), manakala diesel naik 10 sen kepada RM2.15 (4.9%) hari ini.
Kenyataan itu menjelaskan Malaysia mengamalkan sistem apungan terkawal bagi menentukan harga petrol dan diesel runcit mulai 1 Disember 2014, sebahagian daripada pelan pemansuhan subsidi, yang memberi manfaat kepada golongan berada, kepada bantuan langsung.
“Sistem apungan terkawal kita menggunakan purata harga produk akhir – bukan minyak mentah – pada bulan sebelumnya untuk menentukan harga runcit di pam untuk bulan berikutnya. Secara spesifiknya, Malaysia menggunakan sistem harga Singapore Means of Platts (MOPS) petrol dan diesel.
“Ketika harga minyak global semakin meningkat beberapa bulan kebelakangan ini akibat perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran minyak mentah oleh negara pengeluar minyak – yang sememangnya menguntungkan Malaysia, harga produk akhir petroleum yang semakin meningkat disebabkan oleh beberapa faktor.”
Menurut BN, pemeriksaan pada sistem harga MOPS akan menunjukkan purata harga gasolin motor 95 tanpa plumbum untuk Januari stabil antara AS$69-AS$70 setong dan lebih tinggi daripada harga purata Disember 2016 di mana harga meningkat dengan konsisten daripada AS$62 pada permulaan bulan kepada AS$68 pada hari terakhir Disember.
BN berkata loji penapisan minyak di Asia Tenggara menikmati “harga yang tinggi dan margin keuntungan yang memuaskan kerana banyak loji serata dunia menghentikan operasi akibat kebakaran dan penyelenggaraan.”
Jelasnya, perkembangan itu mengurangkan bekalan dan menaikkan margin keuntungan dan harga produk – menyebabkan harga gasolin motor 95 naik.
BN menasihatkan Wan Azizah dan Tony supaya “memahami ekonomi dengan lebih baik berbanding mengeluarkan kenyataan tidak berasas yang tidak benar – atau lebih teruk – sengaja ingin memeszongkan dan mencetuskan kemarahan rakyat”.
“Ianya satu kitaran bulanan yang tidak akan berakhir dan pembangkang tidak pula letih memainkannya.”
BN menambah rakyat akan mencari sebab untuk merungut akibat kenaikan harga RON95 kepada RM2.30 yang lebih tinggi daripada apa yang mereka nikmati tahun lepas.
Namun sebenarnya, mereka masih menikmati harga bahan api yang terendah di Asia Tenggara, kecuali Brunei, dan tergolong dalam 15 negara yang memiliki harga bahan api termurah dalam kalangan 180 negara.
Di Asean, harga RM2.30 seliter untuk bulan Februari masih lagi rendah berbanding Indonesia (RM2.73 seliter), Thailand (RM4.10 seliter), Filipina (RM3.72 seliter) dan Singapura (RM6.56 seliter).
“RON95 Malaysia juga berharga RM2.30 seliter pada Oktober dan November 2014. Pada tahun 2008, RON92 (sebelum digantikan dengan RON95) mencecah RM2.62 seliter.”
Kenyataan itu berkata walaupun sistem apungan terkawal akan menyebabkan rakyat membayar lebih tinggi apabila harga minyak global naik, ia juga bererti “kita juga telah menikmati harga rendah untuk satu tempoh selama 2 tahun apabila harga di pam turun sehingga RM1.60 seliter”.
Tambahnya, keadaan itu tidak seperti sebelum 2004 di mana rakyat tidak mendapat manfaat daripada harga minyak global yang rendah, iaitu AS$10-AS$20 setong berbanding AS$55-AS$60 setong sekarang.
“Kerana kita pada ketika itu dicukai 58.62 sen untuk seliter petrol dan 19.64 sen untuk seliter diesel selama berdekad. Cukai ini hanya dimansuhkan pada 2004.”