Sebahagian besar daripada mereka akan bertugas untuk Pasukan Bertindak Cepat atau ‘Rapid Response Team’, yang akan ditempatkan di lokasi-lokasi strategik sepanjang jajaran 18.1km MMMSL dari Arafah ke Jamrah itu.
Dari Kiri Dari Kiri, Mohd Rosli Endut dan Anuar Yusoff
“Saya akan bekerja dengan pasukan RRT dan sudahpun dimaklumkan secara am tentang apa yang perlu dilakukan nanti di MMMSL dan juga cabaran-cabaran yang bakal kami hadapi daripada cuaca panas terik, bekerja pada masa yang panjang dan tidur yang tidak menentu. Minda kami sudah ‘set’ menerima dan menghadapi cabaran-cabaran itu.
“Tentunya, bekerja dengan pasukan RRT, cabarannya lebih tinggi kerana perlu memastikan apa jua kecemasan dan gangguan, kalau ada, diselesaikan secepat mungkin. Jangkaan atau ‘expectation’ di sana adalah jauh lebih tinggi daripada apa yang hadapi di Malaysia. Ini semua sudah dimaklumkan kepada kami,” kata Anuar, yang melahirkan rasa gembira untuk terpilih berkhidmat di MMMSL tahun ini.
Katanya, beliau memohon untuk bertugas pada tahun lepas, tetapi tidak berjaya.
“Akhirnya, dapat juga saya menjejak kaki di Tanah Suci Mekah. Saya merasa amat gembira dan teruja; walaupun ada sedikit sedih untuk meninggalkan anak dan isteri. Mereka, bagaimanapun, amat menyokong saya dan sentiasa mendoakan yang terbaik buat saya. Alhamdulillah,” kata Anuar.
Mohd Shahdan Jalil, 38 tahun
“Ini kira rahmat besar buat saya. Tentunya, saya amat bersyukur dan berterima kasih kepada pihak pengurusan kerana memberi saya peluang ini. Pada saya, ini adalah ibadat yang amat besar kerana kita membantu para jemaah menunaikan ibadat haji,” kata juruteknik berusia 55 tahun itu.
Beroperasi selama tujuh hari khusus untuk musim haji, MMMSL digunakan oleh kira-kira 350,000 jemaah dari negara-negara Timur Tengah dan Asia Selatan termasuk India, Pakistan, Bangladesh dan Sri Lanka.
Seperti Anuar dan Rosli, Mohd Shahdan Jalil, 38, juga akan berkhidmat buat pertama kali dengan perkhidmatan MMMSL, yang menggunakan 15 tren 12-gerabak dan bergerak atas landasan bertingkat.
“Saya rasa bangga untuk terpilih. Ingatkan peluang akan terlepas lagi tahun ini kerana lama menunggu kelulusan visa. Akhirnya, dapat juga pergi hari ini. Memang rezeki untuk terpilih walaupun sedih juga untuk meninggalkan anak tunggal saya yang baru berusia 17 bulan,” kata Shahdan, yang sudah bertugas dengan Rapid KL selama lapan tahun.
Selain juruteknik, delegasi yang berlepas hari ini turut mempunyai staf daripada Jabatan Komunikasi Kumpulan dan Pemasaran Strategik, yang akan memberikan liputan terperinci mengenai operasi MMMSL tahun ini.
Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 500 rakyat Malaysia akan bertugas untuk operasi MMMSL, yang akan melibatkan tidak kurang daripada 17,000 orang tenaga pekerja termasuk daripada pasukan keselamatan Arab Saudi.
Sebagai mengurangkan tekanan kepada operasi di Malaysia, Prasarana telah mengambil lebih 100 pesara dan bekas staf Rapid Rail, KTMB dan ERL untuk menyokong operasi musim ini, yang merupakan tahun ketiga penglibatan Prasarana dalam projek ini.
No comments:
Post a Comment
Sila berikan pendapat anda di sini .
anda bertanggungjawab sepenuhnya atas komen yang diberi.sebolehnya jika Anonymous,sila letak nama samaran di pangkal komen anda untuk tujuan rujukan post anda.
Whatsoever thoughts, ideas and writings in this blog belong solely to the author and shall not necessarily be the thoughts or ideas of any other organisations or group of people of which the author might seem to be associated with. Any comment found in the comment section of this blog shall not be construed as part of the original posting and shall not be attributed to the author of the blog unless otherwise specifically stated therein. The author of this blog take no responsibility for the contents of third party comments in response to the posting by the author.