Wednesday, January 31

TINDAKAN PANTAS KAPTEN BAS RAPID KL MENGENDALIKAN SITUASI CEMAS DIPUJI


Tindakan pantas kapten bas Rapid KL laluan 772 Pasar Seni - Mah Sing mengendalikan situasi cemas dalam insiden bas terbakar harus dipuji.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 4.50 petang di Lebuhraya Persekutuan menghala ke Subang berhampiran susur keluar Jalan Templer, sebuah bas Rapid KL yang dalam perjalanan telah terbakar.



Laporan awal menyebut kapten bas telah terdengar bunyi pelik di bahagian belakang bas.

Secara kebetulan terdapat sebuah kereta peronda polis yang mengekori dari belakang bas telah membunyikan siren dan kapten memberhentikan bas di tepi jalan serta mengarahkan penumpang turun dari bas.

Terdapat 7 penumpang berada di dalam bas terbabit.Tiada sebarang kecederaan dilaporkan. Pihak polis telah menghubungi bomba untuk bantuan.

Cubaan memadamkan kebakaran menggunakan alat pemadam api tidak berjaya. Pihak bomba yang tiba dilokasi telah berjaya memadamkan kebakaran.

Rapid KL akan bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi mengenal pasti punca kebakaran dan jumlah kerugian. Keselesaan dan keselamatan pengguna adalah keutamaan kami.

Kapten bas Rapid KL telah diberi latihan dan pendedahan simulasi dalam mengendalikan keadaan cemas atau luar jangkaan.

Tindakan kapten bas yang segera memberhentikan bas dan mengarah penumpang keluar dari bas adalah satu  prosedur standard yang diamalkan oleh semua.

Penumpang yang terkandas meneruskan perjalanan dengan menaiki bas yang seterusnya.

Friday, January 19

BERTEKAD TERUS TRADISI KECEMERLANGAN PRASARANA

Bersyukur kepada Illahi atas pelantikan beliau, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang baharu, Puan Masnizam Hisham berazam untuk terus meneruskan tradisi kecemerlangan yang dilaksanakan oleh Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz.

Puan Masnizam Hisham ketika memimpin operasi untuk perkhidmatan tren haji Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line di Tanah Suci Mekah tahun lepas.

“Tentunya, saya rasa gembira untuk diberikan kepercayaan untuk menerajui operasi Kumpulan Prasarana. Ianya adalah satu penghormatan buat diri saya dan keluarga saya serta kaum wanita yang berkarier.

“Tetapi, saya akan menjadi orang pertama untuk mengakui bahawa ia adalah satu tugas yang amat mencabar khususnya dengan Kumpulan Prasarana sekarang sudah mengembangkan sayap daripada fungsi asalnya sebagai penyedia perkhidmatan bas henti-henti dan rel urban.

“Kumpulan Prasarana kini turut menjadi pemacu dalam bidang-bidang yang berkaitan dengan pengangkutan awam termasuk pembangunan berasaskan transit, pengoptimum nilai-nilai komersial melalui aset-aset yang dimiliki di samping mengeksport kepakaran di bidang pakar runding untuk pengurusan projek serta operasi dan penyelenggaraan pengangkutan awam,” kata Masnizam, yang sebelum ini adalah Ketua Pegawai Eksekutif, Prasarana Integrated Management & Engineering Services Sdn Bhd (PRIME).

Katanya, cabaran terbesar untuk Kumpulan Prasarana sekarang bukan saja untuk meningkatkan jumlah pengguna sistem pengangkutan awam khususnya MRT, LRT, monorel dan bas henti-henti kendaliannya; tetapi memastikan efisiensi dalam perbelanjaan dan pelaburannya.

“Kita perlu mengoptima segala sumber-sumber yang ada di Prasarana, yang mempunyai kepakaran di pelbagai bidang khususnya kejuruteraan rel dan bas, pengurusan projek, komersial dan pentadbiran. Kepakaran ini sudah terbukti; bukan saja dengan keupayaan mengendalikan sistem pengangkutan awam berkelas dunia di negara ini; tetapi juga di pentas antarabangsa.

“Saya berkeyakinan penuh Kumpulan Prasarana mampu melangkah lebih jauh untuk menaikkan nama negara di pentas antarabangsa khususnya dalam dunia pengangkutan awam,” kata Masnizam, yang kini berada di Arab Saudi atas jemputan Presiden, Saudi Railway Organisation untuk membincangkan kolaborasi di dalam bidang rel.

Berusia 46 tahun, Masnizam telah berkhidmat di Prasarana lebih 12 tahun dari 2005 sebagai Ketua Bahagian Perundangan dan Setiausaha syarikat di Rapid KL. Beliau pernah memegang jawatan Ketua Bahagian Perolehan Kumpulan, Ketua Bahagian Komunikasi dan Pemasaran
Strategik dan Ketua Pegawai Perkhidmatan Infrastruktur Kumpulan Prasarana sebelum dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif PRIME pada 2016.

Selain PRIME, Kumpulan Prasarana turut sekarang mempunyai lima anak syarikat lain – Rapid Rail Sdn Bhd untuk menggendalikan perkhidmatan dan bisnes rel urban, Rapid Bus Sdn Bhd untuk menggendalikan perkhidmatan dan bisnes rel urban, Prasarana Integrated Development Sdn Bhd (PRIDE) untuk perkhidmatan komersial dan pembangunan berorientasikan transit; Prasarana Rail and Infrastructure Projects Sdn Bhd (PRAISE) untuk mengendalikan projek-projek infrastruktur besar yang baharu; dan Prasarana Integrated Solution and Management Sdn Bhd (PRISM) untuk menyediakan perkhidmatan insurans bagi perkhidmatan pengangkutan awam.

Pelantikan Masnizam sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana yang baharu telah diumumkan oleh Kementerian Kewangan (MoF) semalam (18 Januari) dan berkuat kuasa serta-merta untuk tempoh tiga tahun.

Beliau menggantikan Dato' Seri Azmi, telah tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember 2017.

Tuesday, January 16

Prasarana @MyRapidKL , LTA dilantik syarikat infrastruktur RTS JB-Singapura


Malaysia dan Singapura akan melantik syarikat infrastruktur (InfraCo) masing-masing untuk membiayai, membina, memiliki, menyelenggara dan memperbaharui infrastruktur awam dan stesen Sistem Transit Rapid (RTS) Johor Bahru-Singapura di wilayah masing-masing.

Prasarana Malaysia Bhd. (Prasarana) akan menjadi InfraCo Malaysia manakala Penguasa Pengangkutan Darat (LTA) Singapura adalah InfraCo bagi negara tersebut.

Menurut kenyataan LTA, kedua-dua kerajaan secara bersama akan melantik syarikat operasi (OpCo) bagi memiliki, mereka, membina, membiayai, mengendali, menyelenggara dan memperbaharui aset operasi RTS seperti tren, landasan dan sistem.

OpCo akan membayar fi konsesi kepada kedua-dua negara dalam pertukaran hak untuk mengutip tambang daripada opeasi RTS, katanya.


“Tambang akan ditentukan secara komesial oleh OpCo dan tidak dikawal selia oleh kedua-dua kerajaan,” kata kenyataan yang dikeluarkan LTA sempena majlis pemeteraian perjanjian RTS antara Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) dan LTA.

Pada majlis yang disaksikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Presiden Singapura, Lee Hsien Loong itu, Malaysia diwakili Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan manakala Singapura diwakili Menteri Penyelaras Infrastruktur yang juga Menteri pengangkutan, Khaw Boon Wan.

Menurut LTA, kedua-dua kerajaan bersetuju untuk tempoh konsesi pertama, yang meliputi jangka masa 30 tahun pertama operasi, OpCo dilakukan secara usahasama antara sebuah syarikat Malaysia dan sebuah syarikat Sinagpura.

“Kedua-dua kerajaan mengalu-alukan pertukaran surat antara Jabatan Perdana Menterti Malaysia, Prasarana Malaysia Berhad, LTA dan SMRT Corporation Ltd. yang menyatakan komitmen mereka untuk Prasarana dan SMRT membentuk syarikat usahasama (JV) menjadi OpCo bagi tempoh konsesi pertama.

“Syarikat-syarikat terbabit komited untuk menubuhkan JV menjelang 30 Jun 2018 dan menandatangani perjanjian konsesi pada 30 September 2018,” katanya.

Konsesi berikutnya akan dilakukan menerusi tender terbuka, jelas kenyataan itu.

Menurut LTA, RTS berkeupayaan membawa 10,000 penumpang sejam untuk perjalanan sehala, atau 60,000 pengguna menyeberangi Tambak Johor sejam untuk perjalanan sehala semasa waktu puncak.

Tambahnya, keupayaan membawa 10,000 penumpang sejam itu adalah lebih tinggi daripada keupayaan perkhidmatan Shuttle Tebrau kendalian Keretapi Tanah Melayu Bhd. KTM).

Katanya, perkhidmatan tersebut mempunyai purata kapasiti membawa 300 penumpang sejam sehala pada hari ini.

“Perkhidmatan Tebrau Shuttle akan dihentikan selepas enam bulan RTS memulakan perkhidmatannya, yang disasarkan pada Disember 2024,” katanya.

RTS yang menghubungkan stesen Bukit Chagar di Johor Bahru dan stesen Woodland North di Singapura akan menyeberangi Tambak Johor menerusi jambatan setinggi 25 meter.

Bagi kemudahan aliran penumpang, kemudahan kastam, imigresen dan kuarantin akan ditempatkan di Bukit Chagar dan Woodland North dengan penumpang perlu melalui kemudahan tersebut di kedua-dua negara.

Wednesday, January 10

Tiada Kaitan Dengan Projek MRT @NajmuddinAbd


Kejadian struktur bangunan dalam pembinaan yang runtuh semalam, tiada kaitan dengan projek Transit Aliran Massa (MRT) Lembah Klang.

Pengarah Komunikasi Strategik dan Perhubungan Pihak Berkepentingan Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp), Datuk Najmuddin Abdullah berkata, pembinaan MRT laluan Sungai Buloh-Kajang, dengan Stesen MRT Cochrane antara stesen laluan itu, siap dan dibuka kepada orang ramai pada Julai lalu.


Tempat kemalangan yang mengorbankan seorang pekerja binaan warga Bangladesh itu, terletak bersebelahan dengan Stesen MRT Cochrane, Jalan Cochrane. Tambahnya MRT Corp menafikan kenyataan dikeluarkan pihak lain yang mengaitkan substesen itu dengan Stesen MRT Cochrane atau projek MRT.

Katanya substesen itu terletak bersebelahan dengan Stesen MRT Cochrane, dan menggunakan nama berdasarkan lokasi terbabit.

Substesen itu dipercayai bertujuan menaik taraf bekalan kuasa di seluruh kawasan. MRT Corp juga ingin menyuarakan rasa kesal terhadap insiden itu.

Tuesday, January 2

MANAGEMENT RESHUFFLE AT RAPID RAIL AS MUHAMMAD ISOM AZIS IS NEW ACTING CEO

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) today announced a management reshuffle at its subsidiary, Rapid Rail Sdn Bhd (Rapid Rail) following the departure of its Chief Executive Officer Dato’ Ir. Zohari Sulaiman, who has joined MRT Corporation as Project Director for MRT Line 3.

Muhammad Isom Azis has been appointed as the Acting CEO of Rapid Rail; with his previous position of Chief Operating Officer of MRT Sungai Buloh – Kajang (MRT SBK) Line to be filled by Abdul Hadi Amran from LRT Ampang/Sri Petaling Line.

From left Dato Ir Zohari Sulaiman and En Muhammad Isom Azis

“Hadi’s position as the Chief Operating Officer will be filled by Mohd Ariffin Idris, who was previously the Chief Operating Officer of KL Monorail,” Prasarana said in a statement here today.

Previously the Head of Operations for MRT SBK Line, Azmi Mohd Zain has been promoted as the Chief Operating Officer of KL Monorail. In his absence, the post is filled by Puan Sofiah Hussien, who was the Head of MRT SBK Line Operation Control Centre.

Rapid Rail’s other service network – LRT Kelana Jaya Line is headed by Ismail Abdullah, the statement added.

Leaving the organization after more than 22 years of service including the period during the days of Rapid KL, Zohari said he was deeply honoured to be part of Prasarana and helped to contribute in elevating the standard of public transport services in Malaysia to world-class standard.

“At Prasarana, we are mandated by the Government to help transform the public transport system in Malaysia with emphasis on network integration, providing connectivity and extending the coverage of the urban public transport services. I am happy to be able to provide my service in various capacities under Prasarana,” said Zohari, who had also served as Director of Prasarana’s Infrastructure Services Division, Chief Executive Officer of Rapid Bus; and Chief Executive Officer of Prasarana Rail and Infrastructure Projects Sdn Bhd (PRAISE).

Prior to establishment of Prasarana in 2002, Zohari, who has been involved in the rail industry for more than 36 years in total including his KTM days, was also the General Manager of Engineering and Operations for Ampang and Kelana Jaya Line under Rapid KL.

On his new appointment, Zohari said he was looking forward to his new assignment; adding that managing the MRT3 project would be very special for him; it would also be more challenging as it would be far bigger than the Bus Rapid Transit – Sunway Line Project and the LRT Line Extension Project (LEP) that PRAISE delivered in 2015 and 2016 respectively.

While the BRT-Sunway Line is Malaysia’s first elevated bus transit system and operated fully by electric buses, the LEP involved the extension of both the Sri Petaling and Kelana Jaya LRT networks; merging both lines at the integrated Putra Heights station.

In his comments, Muhammad Isom thanked the leadership of Prasarana for the confidence and trust in his capability to lead Rapid Rail; adding that he was proud and honoured to continue the excellent record of his predecessor, Dato’ Ir. Zohari.

“I am humbly delighted; and it is indeed an incredible honor to have the opportunity to lead Rapid Rail through this exciting phase of its journey. I look forward to all of the excitement and challenges that lie ahead. I thank Prasarana for this opportunity. l look forward to meeting employees, leaders,  customers and other stakeholders and to be working with them to achieve further success.

“In maintaining the high level of achievements left by our former CEO, we will need to strive to work together with all subsidiaries to achieve Prasarana main goals. We can only make progress on this journey when all of us are driving together in the same direction. This is achievable by working together as a team.

“The main focus of Rapid Rail will be to further promote its services as a cool, convenient and safe service for city folks and woo in higher ridership especially outside the peak hours. We will continue to work closely with our stakeholders especially amongst the private sector to inject more life and to rejunavate our stations and our services,” Muhammad Isom, who has more than 30 years working experience including over 21 years’ experience in Railway Industry especially on rail projects.

A multi-disciplinary Railway Project Manager with hands-on experience in Project and Programme Management, System Integration, Maintenance Management, Depot design and installation and Systems Engineering, Muhammad Isom has wide experience in the complete manufacturing process of Electric Multiple Unit, Light Rail Vehicle, Mass Rapid Transit train sets including on the systems and Testing and Commissioning.

“I cannot imagine a more important and exciting time to lead Rapid Rail,” added Muhammad Isom.