Wednesday, March 28
PENGGUNA PUJI POLIS BANTUAN RAPID FERRY
Para anggota Polis Bantuan yang bertugas dengan Rapid Ferry mendapat pujian daripada para pelanggan Feri Pulau Pinang, yang secara keseluruhan memberikan impak positif kepada perkhidmatan berkenaan berdasarkan satu kajiselidik yang dijalankan sebagai persiapan sebelum beroperasi secara rasmi.
Dalam kaji selidik ‘Kepuasan Pelanggan terhadap Perkhidmatan Feri’, yang diadakan selama 7 hari bermula 2 Mac secara atas talian sepenuhnya, perkhidmatan Polis Bantuan yang disediakan mendapat tahap kepuasan pelanggan paling tinggi berbanding faktor-faktor lain pada kadar catatan 67%.
Kajian selidik itu turut menunjukkan kekerapan feri serta maklumat perjalanan feri sebagai faktor yang mendapat tahap kepuasan pelanggan paling rendah. Responden juga dilihat tidak meletakkan jangkaan (expectation) yang tinggi terhadap faktor- faktor tersebut dan hampir menyamai tahap kepuasan pelanggan. Ia juga menunjukkan perkhidmatan bas Rapid Penang memainkan peranan penting di mana lebih daripada 66% pejalan kaki menggunakan bas sebagai perantara untuk perkhidmatan Feri.
Kaji selidik berkenaan mendapat penyertaan yang amat menggalakkan dengan 994 responden memberi maklum balas dalam tempoh seminggu ia dijalankan.
Bagi menggalakkan penglibatan dalam kaji selidik itu, para responden berpeluang memenangi pelbagai hadiah cabutan bertuah, yang disediakan oleh Rapid Ferry. Tiga pemenang bertuah yang terpilih adalah Puan Normardiana Kamaruddin, Encik Darma Sillan dan Encik Soh Kheng Siang.
Monday, March 26
SELEPAS PEMANDU TREN, PRASARANA LATIH STAF OCC, PENYELENGGARAAN MRT JAKARTA
Akademi Perkeretaapian Indonesia (API) bercadang untuk mengembangkan kolaborasi dengan Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) bagi menghantar staf penyelenggaraan dan Pusat Kawalan Operasi (OCC) MRT Jakarta mengikuti latihan dengan Akademi Rel Rapid Rail di Kuala Lumpur.
Mengumumkan perkara ini hari ini, Pengarah API, Dedy Cahyadi berkata langkah ini adalah adalah lanjutan daripada program latihan yang sedia ada; dan khusus untuk pemandu tren MRT Jakarta, yang bakal memulakan operasi tahun depan.
Dedy Cahyadi, Pengarah Akademi Perkeretaapian Indonesia
Dedy berkata API, yang bertanggungjawab untuk program latihan kakitangan rel Republik Indonesia, amat berpuas hati dengan program Latihan Pemandu Metro Profesional, yang kini dikendalikan oleh Akademi Rel Rapid Rapid untuk para pemandu tren MRT Jakarta.
“Setakat ini, 54 pemandu tren telah tamat mengikuti program latihan dan respons yang diberikan oleh kesemua mereka adalah amat baik. Ini menyakinkan kami untuk membuat program tambahan untuk staf penyelenggaraan dan petugas OCC MRT Jakarta,” kata Dedy kepada pemberita selepas majlis perasmian Program Latihan Pemandu Metro Profesional untuk kumpulan pelatih yang kelima.
Diadakan di Akademi Rel, Depot LRT Laluan Ampang di Ampang di sini, majlis berkenaan turut dihadiri oleh dua pegawai tinggi MRT Jakarta, Cenni Ratisha dan Damaris Hastiti di samping Ketua Pegawai Operasi LRT Laluan Ampang, Abdul Hadi Amran serta Ketua Akademi Rel, Haji Zaki Mohamad.
Kata Dedy, program kolaborasi API dan Prasarana dipersetujui pada 2016 dengan kumpulan pertama menjalani latihan selama enam minggu pada tahun berikutnya. Mereka datang secara berperingkat dalam lapan kumpulan di mana latihan meliputi kerja kursus dalam kelas dan praktikal termasuk memandu sendiri tren-tren automatik LRT Laluan Ampang/Sri Petaling. Kumpulan 5 terdiri daripada sembilan pemandu tren termasuk dua wanita.
Menurut beliau, apa yang pihak API cukup gembira dengan program latihan yang disediakan oleh Akademi Rel dan Rapid Rail adalah para pemandu berkenaan bukan saja menimba ilmu mengenai tugas sebagai pemandu tren; tetapi turut didedahkan dengan tugas-tugas lain termasuk aspek keselamatan dan budaya kerja.
“Kita bukan saja mahu kemahiran dalam operasi keretapian; tetapi seluruh budaya dalam mengendalikan operasi dan mengurus perkhidmatan tren khususunya aspek-aspek keselamatan dan budaya layanan pelanggan. Prasarana memberikan ini kepada para pelatih kami di sini,” kata Dedy.
Katanya lagi, pemilihan Malaysia bukan sekadar kerana kedudukan georafi Jakarta dan Kuala Lumpur yang berdekatan; tetapi juga kerana reputasi Prasarana dan Rapid Rail sebagai operator tren automatik serta pertimbangan Malaysia dan Indonesia sebagai bangsa serumpun dan menggunakan bahasa yang sama untuk memudahkan pembelajaran dan diskusi.
Berucap pada majlis berkenaan, Dedy mengingatkan para pelatih bahawa mereka mempunyai tanggungjawab besar sebagai perintis kepada pembangunan rel urban di Indonesia, yang diharapkan untuk menjadi pemangkin kepada pembangunan ekonomi dan aktiviti bisnes di Jakarta dan Indonesia keseluruhanannya.
“Tolong manfaatkan sebaik mungkin masa anda semua di sini. Sentiasa bekerja dengan tulus dan sentiasa ingat bahawa kalian semua adalah harapan untuk membangunkan negara. Sebagai perintis, kalian menjadi pemangkin kepada pembangunan rel urban di Indonesia,” kata Dedy.
Haji Zaki, dalam ucapannya, turut melahirkan harapan yang sama agar semua para pelatih menggunakan kesempatan berada di Malaysia dengan sepenuhnya untuk mempelajari segala aspek mengenai operasi tren.
“Bukan saja terhad kepada pemanduan tren; tetapi semua aspek-aspek lain. Kami di Akademi Rel sentiasa bersedia untuk memberi tunjuk ajar dan berkongsi apa jua pengalaman yang kami ada untuk membantu membangunkan industri rel di Indonesia,” kata Zaki.
Sesi ujian dan pentauliahan (testing and commissioning) MRT Jakarta dijadualkan bermula September ini.
Wednesday, March 21
PENYOKONG KL, RED GIANTS DISARAN GUNA MRT KE STADIUM KUALA LUMPUR, CHERAS
Bas perantara MRT SBK dikendalikan oleh Rapid Bus menyediakan kemudahan dan keselesaan kepada para pengguna dengan menghubungkan terus ke stesen-stesen MRT. Gunakan bas perantara T400 dari Stesen MRT Cochrane dan Maluri untuk ke Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur.
Walau dari manapun memulakan perjalanan, para peminat hanya perlu pergi ke stesen MRT SBK terdekat dan meneruskan perjalanan ke Stesen MRT Cochrane untuk mengambil bas perantara T400 (Cochrane – Bandar Tun Razak) dan terus ke Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras. Tambang untuk bas perantara adalah RM1 satu perjalanan.
“Bas perantara berkenaan mempunyai hentian khusus di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras sekali gus menyediakan perjalanan selesa untuk para peminat tanpa perlu memandu dan mengharungi kesesakan lalu lintas serta kepayahan mencari tempat parkir kereta di stadium,” menurut satu kenyataan Rapid KL di sini hari ini.
“Bagi yang menggunakan LRT pula, anda hanya perlu menuju ke Stesen LRT Maluri, yang berhubung dengan Stesen MRT Maluri. Anda tidak perlu meneruskan perjalanan ke Stesen Cochrane kerana bas perantara T400 akan turut singgah di Stesen MRT Maluri dalam perjalanannya ke Bandar Tun Razak.
“Ini adalah perjalanan rutin bas perantara T400, yang sentiasa menghubungkan Stadium Cheras dengan perkhidmatan MRT SBK. Bagi keselesaan para peminat bola sepak, Rapid KL akan memantapkan lagi operasi pada hari-hari perlawanan termasuk meningkatkan kekerapan bas di sebelah malam. Bagaimanapun, perjalanan bas bergantung kepada arahan pihak berkuasa di kawasan stadium,” tambah kenyataan itu.
Operasi MRT SBK dikendalikan oleh Rapid Rail manakala perkhidmatan bas perantara diuruskan oleh Rapid Bus di bawah jenama perkhidmatan, Rapid KL. Kedua-dua Rapid Rail dan Rapid Bus adalah anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana).
Menurut kenyataan itu lagi, para peminat boleh memakir kenderaan di mana-mana fasiliti parkir dan gerak (park ‘ ride) yang terdapat di stesen-stesen terpilih MRT dan LRT dan meneruskan perjalanan dengan selesa dengan tren.
Bagi saingan Liga Super dan Piala FA musim ini, Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, Cheras, yang mempunyai kapasiti 18,000 penonton, dipilih sebagai venue untuk pasukan Kuala Lumpur dan Selangor ‘Red Giants’, yang sebelum ini menggunakan Stadium Shah Alam. Stadium Shah Alam kini menjadi gelanggang rasmi pasukan Liga Super PKNS dan kelab Liga Perdana Felcra FC untuk musim ini.
Untuk maklumat lanjut mengenai perkhidmatan bas Rapid KL, sila layari laman web www.myrapid.com.my
Monday, March 19
Indri, Amalia Bukan Cewek Biasa dari Jakarta
Indri Yulia Erlanita dan Amalia Hasanah Nur Ahlina bukan sebarang cewek dari Jakarta, Indonesia. Dua dara pingitan ini adalah pemandu tren MRT Jakarta, yang bakal mula beroperasi tahun depan.
Secara keseluruhan, MRT Jakarta setakat ini mempunyai 90 pemandu tren dan lima daripada mereka adalah pemandu tren wanita termasuk Indri dan Amalia, yang hari ini menamatkan program latihan Pemandu Tren Metro Profesional, yang dikendalikan oleh Akademi Rel Rapid Rapid Rail.
Bersama-sama 10 pemandu tren lelaki, mereka adalah daripada Kumpulan 4 yang mengikuti latihan dengan Rel Akademi daripada 8 kumpulan di bawah kontrak yang ditandatangani tahun lepas antara Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan Akademi Perkeretaapian Indonesia (API), yang menguruskan program latihan untuk para pemandu tren berkenaan.
Gambar kenangan para pelatih dengan Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Haji Khairani (duduk lima dari kiri) dan para pegawai tinggi Rapid Rail dan tenaga pengajar Akademi Rel.
Berusia 23 tahun dan berasal dari Lampung, Sumatera, Indri berkata beliau amat berbangga untuk memilih karier sebagai pemandu tren dan tidak merasa kekok untuk bergandingan dengan rakan-rakan kerja lelaki.
Katanya, sebagai pemandu tren perkhidmtan MRT Jakarta, mereka menjadi perintis kepada pembangunan rel urban untuk Indonesia sekali gus diharapkan untuk menjadi pemangkin kepada perkembangan ekonomi dan aktiviti bisnes di Jakarta dan Indonesia secara menyeluruh.
“Sebagai pemandu wanita, kami juga sedar bahawa kami mempunyai tanggungjawab yang besar untuk membuktikan keupayaan kaum wanita di bidang ini,” kata Indri, yang berharap ramai wanita akan tampil untuk memilih karier dengan MRT Jakarta khususnya sebagai pemandu tren.
Beliau juga berharap rakyat Indonesia khususnya warga kota Jakarta akan menyokong projek MRT Jakarta, yang beliau lihat akan mencetus transformasi dalam sistem pengangkutan awam dan membantu menyelesaikan masalah trafik di Indonesia.
“Saya berharap seluruh rakyat Indonesia akan mendokong kami sebagai agen transformasi untuk sistem pengangkutan awam, yang kita sudah lihat di Malaysia; tetapi masih belum dilihat di Indonesia dan Jakarta,” katanya.
Menyatakan rasa gembira beliau untuk mengikuti program berkenaan, Indra memuji program latihan yang dilaluinya dengan perkhidmatan LRT Ampang khususnya peluang memandu sendiri tren.
Berasal dari daerah Boyolali, Jawa Tengah, Amalina, 23, turut berkongsi kegembiraan belajar di Akademi Rel khususnya mempraktikkan segala yang dipelajarinya ketika mula menyertai MRT Jakarta tahun lepas.
“Kita di sini berkesempatan untuk mempraktikkan apa yang dipelajari. Di Indonesia, kami belum berpeluang untuk belajar; tetapi semuanya ada di sini. Saya harap dapat menggunakan segala ilmu yang dipelajari untuk memberi perkhidmatan yang terbaik di Indonesia nanti,” katanya.
“Harapan saya supaya projek MRT Jakarta ini tidak akan berhenti di sini; tetapi dikembangkan ke seluruh Indonesia untuk manfaat seluruh masyarakat Indonesia,” kata Amelina.
Mengulas mengenai program latihan berkenaan, Ketua Jabatan Pengurusan Projek untuk Operasi dan Penyelenggaraan, MRT Jakarta, Encik Masum Asim gembira dengan keputusan API untuk memilih Prasarana dan Akademi Rel.
Katanya, pemilihan Prasarana menepati ekspektasi dalam menyediakan program latihan yang mantap kepada staf MRT Jakarta.
“Maklum balas daripada tiga kumpulan lepas dan kumpulan yang menamatkan latihan hari ini adalah amat baik sekali. Prasarana bukan sekadar memberi latihan tetapi berkongsi ilmu dan pengalaman dengan ikhlas. Terlalu banyak yang dipelajari oleh mereka,” katanya.’
Menurut beliau, pihaknya kini dalam perancangan dengan Prasarana untuk meluaskan latihan kepada staf daripada bidang-bidang lain dalam operasi dan penyelenggaraan MRT Jakarta.
Sijil-sijil telah disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Haji Khairani Mohamed. Turut hadir pada majlis berkenaan adalah Ketua Pegawai Operasi LRT Laluan Ampang, Abdul Hadi Amran dan Ketua Akademi Rel, Zaki Mohamad.
Friday, March 16
PELANCARAN RAPID MANJUNG – KERJASAMA NBOS OLEH NCIA, PRASARANA DAN KERAJAAN NEGERI PERAK
Menteri Besar Perak YAB Datuk Seri DiRaja Dr. Zambry bin Abd Kadir hari ini melancarkan perkhidmatan bas awam Rapid Manjung, yang menawarkan perkhidmatan pengangkutan bas awam dalam bandar di daerah Manjung, yang efisien dengan harga tambang yang berpatutan.
Inisiatif Rapid Manjung telah dirangka berpandukan aspirasi Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) melalui kerjasama antara Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA), Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) dan Majlis Perbandaran Manjung (MPM). Dua laluan khas akan diwujudkan meliputi laluan 101: Bandar Manjung - TLDM Lumut; dan 102 – Manjung City Loop, melibatkan kawasan pasar raya, bangunan kerajaan, hospital, sekolah, kawasan rekreasi serta kawasan kediaman di daerah Manjung. Rapid Manjung adalah perkhidmatan bas kedua yang diperkenalkan melalui kolaborasi dengan pihak NCIA dan pihak berkuasa tempatan selepas Rapid Kamunting, yang mula beroperasi pada tahun 2016.
Rapid Manjung adalah perkhidmatan bas henti-henti kedua yang dikendalikan oleh Prasarana melalui anak syarikatnya, Rapid Bus Sdn Bhd selepas Rapid Kamunting, yang diperkenalkan pada bulan Mac, 2016 untuk perkhidmatan sekitar bandar Taiping dan Kamunting.
Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Bus Sdn. Bhd., Encik Mohd Azam Omar berkata Rapid Manjung mula beroperasi 1 Mac 2018 dengan 10 buah bas dan meliputi jarak 22 km dari Bandar Manjung ke Lumut dan laluan Manjung City Loop sepaniang 31 km dengan purata kekerapan 45 minit untuk satu perjalanan. Perkhidmatan bas ini juga akan memudahkan jaringan perhubungan masyarakat khususnya sekitar daerah Manjung. Orang awam berpeluang menggunakan perkhidmatan Bas Rapid Manjung secara percuma sebulan sehingga 31 Mac 2018.
“Pendekatan ini akan memberi peluang kepada orang ramai merasai perkhidmatan Bas Rapid Manjung yang efisien, kondusif dan selesa. Justeru, kami percaya dengan sistem pengangkutan yang efisien ini akan menjadi perintis kepada pertumbuhan sosio-ekonomi disekitar daerah Manjung,” kata Encik Mohd Azam.
Pengenalan perkhidmatan ini dijangka mampu menjadi rangka strategik dalam usaha menyediakan jaringan perhubungan yang bersepadu serta dapat menghubungkan sesebuah kawasan ke kawasan lain menerusi inisiatif-inisiatif yang akan diwujudkan melalui nod pertumbuhan di daerah ini.
Bersama majlis pelancaran ini, ‘Program Jelajah UtaraKU Blueprint 2.0’ turut diadakan untuk menyebarkan maklumat mengenai Rangka Tindakan Pembangunan NCER 2016-2025 (Blueprint 2.0) yang dilancarkan oleh YAB Perdana Menteri tahun lalu.
Program ini merupakan satu platform baru bagi NCIA dalam usaha memastikan setiap lapisan rakyat mendapat maklumat serta penjelasan yang terperinci berhubung perancangan pembangunan di NCER. Program ini diadakan bertujuan untuk memberi pendedahan kepada penduduk setempat termasuklah Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan pemimpin belia tempatan mengenai pelan pembangunan NCER yang terkandung dalam Blueprint 2.0.
Pendedahan yang diberikan ini dapat membawa limpahan manfaat kepada masyarakat setempat serta merancakkan lagi pembangunan sedia ada dan seterusnya memastikan tiada kelompok masyarakat yang dipinggirkan dalam arus pembangunan selaras dengan tema ‘Pertumbuhan Berteraskan Kesaksamaan Sosial’.
Menurut Datuk Redza Rafiq, Ketua Eksekutif NCIA, inisiatif-inisiatif di dalam Blueprint 2.0 telah diolah dan diselaraskan supaya lebih sesuai dengan keadaan ekonomi terkini, dan memberi penumpuan kepada pembangunan yang inklusif agar membawa pembangunan kepada kumpulan sasaran makro, mikro malah tahap akar umbi jua. “Program ini dilancarkan dengan kesedaran bahawa dalam memastikan rakyat terus makmur, NCER mesti melangkah ke hadapan dengan semangat serta iltizam yang tinggi”, ujar beliau.
Pembangunan nod pertumbuhan dijangka dapat menjadi pemangkin serta mampu memberikan kesan limpahan kepada kawasan sekelilingnya. Nod pertumbuhan Manjung-Aman Jaya Maritime City terletak di daerah Manjung yang kaya dengan hasil laut. Kedudukan nod pertumbuhan ini yang strategik berpotensi mewujudkan industri maritim yang berpendapatan tinggi dan menjadi pusat ekonomi yang berdaya saing. Manjung-Aman Jaya Maritime City dijangka akan menyumbangkan RM22.5 bilion Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan mewujudkan sebanyak 35,310 peluang pekerjaan di kalangan penduduk setempat. “Perkhidmatan pengangkutan bas awam merupakan salah satu projek “quick-win” yang terdapat di dalam kajian Manjung-Aman Jaya Maritime City”, tambah Datuk Redza.
Bagi memastikan pembangunan yang seimbang diwujudkan di negeri ini, NCIA juga terus komited dalam merencana pembangunan Wilayah Perak Selatan (WPS). Kini, perbincangan awal diadakan bagi menyokong dan membangunkan infrastruktur sokongan di Bagan Datuk Water City (BDWC) dan Perak Heavy Industrial Park (PHIP) terus dijayakan sebagai projek pemangkin ekonomi di WPS.
NCIA juga sedang bekerjasama dengan Kerajaan Negeri Perak dalam membangunkan Pulau Pangkor sebagai Pulau Bebas Cukai. Pulau Pangkor berupaya memberi lebih banyak pilihan kepada para pelabur dan menarik kemasukan Foreign Direct Investment (FDI) dan Domestic Direct Investment (DDI) ke negeri Perak. NCIA dan Kerajaan Negeri sedang merangka pelan pembangunan Pulau Pangkor sebagai Pulau Bebas Cukai di samping memastikan kelestarian hidup penduduk tempatan sentiasa terjamin.
Di samping taklimat berkaitan Blueprint 2.0, program pada kali ini turut dimeriahkan dengan Pertandingan Mewarna yang akan disertai oleh seramai 100 kanak-kanak KEMAS di daerah Manjung dan penyerahan sumbangan beg sekolah oleh YAB Datuk Seri DiRaja Dr. Zambry Abd Kadir.
Sunday, March 4
STESEN LRT KELANA JAYA DIBUKA SEMULA 6 PAGI ESOK
Stesen LRT Kelana Jaya akan dibuka semula kepada pengguna pada 6 pagi esok.
Sebahagian besar kerja-kerja membaikpulih bumbung di atas platform telah siap sekitar 6 petang tadi.
Kerja-kerja dihentikan sementara waktu akibat hujan lebat di Kelana Jaya sebentar tadi.
Dalam kejadian yang berlaku semalam, hujan lebat serta angin kencang telah menerbangkan sebahagian bumbung stesen berkenaan.
Bertindak atas faktor keselamatan, pihak pengurusan Laluan LRT Kelana Jaya telah menutup sementara stesen ini bagi menjalankan kerja-kerja pembersihan dan membaikpulih.
Sepanjang penutupan stesen ini, bas perantara percuma disediakan untuk membawa penumpang dari Stesen Taman Bahagia ke Stesen Kelana Jaya dan sebaliknya.
Operasi di stesen-stesen lain di LRT Laluan Kelana Jaya berjalan seperti biasa.
Baki kerja-kerja membaikpulih bumbung stesen di bahagian atas landasan akan bersambung dalam beberapa hari ini, selepas waktu operasi setelah bekalan elektrik di atas landasan ditutup sementara untuk kerja membaikpulih bumbung.
Justeru itu, para pengguna diminta mematuhi arahan dan notis yang ditampal di platform stesen.
Para pengguna diminta menyemak status terkini perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya menerusi akaun media sosial facebook.com/myrapid atau twitter @MyRapidKL.
Pihak pengurusan LRT Laluan Kelana Jaya ingin merakamkan penghargaan kepada para pelanggan dan pengguna perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya kerana kesabaran dan sokongan padu mereka.
Sebarang kesulitan amatlah dikesali.
Sebahagian besar kerja-kerja membaikpulih bumbung di atas platform telah siap sekitar 6 petang tadi.
Kerja-kerja dihentikan sementara waktu akibat hujan lebat di Kelana Jaya sebentar tadi.
Dalam kejadian yang berlaku semalam, hujan lebat serta angin kencang telah menerbangkan sebahagian bumbung stesen berkenaan.
Bertindak atas faktor keselamatan, pihak pengurusan Laluan LRT Kelana Jaya telah menutup sementara stesen ini bagi menjalankan kerja-kerja pembersihan dan membaikpulih.
Sepanjang penutupan stesen ini, bas perantara percuma disediakan untuk membawa penumpang dari Stesen Taman Bahagia ke Stesen Kelana Jaya dan sebaliknya.
Operasi di stesen-stesen lain di LRT Laluan Kelana Jaya berjalan seperti biasa.
Baki kerja-kerja membaikpulih bumbung stesen di bahagian atas landasan akan bersambung dalam beberapa hari ini, selepas waktu operasi setelah bekalan elektrik di atas landasan ditutup sementara untuk kerja membaikpulih bumbung.
Justeru itu, para pengguna diminta mematuhi arahan dan notis yang ditampal di platform stesen.
Para pengguna diminta menyemak status terkini perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya menerusi akaun media sosial facebook.com/myrapid atau twitter @MyRapidKL.
Pihak pengurusan LRT Laluan Kelana Jaya ingin merakamkan penghargaan kepada para pelanggan dan pengguna perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya kerana kesabaran dan sokongan padu mereka.
Sebarang kesulitan amatlah dikesali.
Kemaskini 9.50pm: Station LRT Kelana Jaya kini telah dibuka kepada pengguna.
Saturday, March 3
RIBUT DAN ANGIN KENCANG DI PJ: STESEN LRT KELANA JAYA DITUTUP SEMENTARA. PERKHIDMATAN BIASA DI STESEN LAIN
Stesen LRT Kelana Jaya ditutup buat sementara waktu atas sebab faktor keselamatan berikutan hujan lebat beserta angin kencang yang melanda Petaling Jaya tengah hari tadi.
Hujan lebat dan angin kencang menyebabkan beberapa keping atap bumbung stesen diterbangkan angin.
Tiada kemalangan atau kecederaan dilaporkan.
Berikutan hujan yang masih turun lebat, pihak operasi LRT Laluan Kelana Jaya bertindak menutup stesen LRT Kelana Jaya atas faktor keselamatan.
Tren dari Gombak ke Putra Heights dan sebaliknya akan melalui stesen LRT Kelana Jaya tanpa berhenti mengambil penumpang.
Para pelanggan dari Gombak atau Putra Heights yang ingin ke Stesen Kelana Jaya harus turun di Stesen Taman Bahagia untuk menaiki bas perantara ke Stesen Kelana Jaya.
Pengguna diminta mengikut maklumat terkini menerusi saluran media sosial di Facebook dan Twitter Rapid KL untuk mendapatkan status terkini perkhidmatan LRT.
Rapid KL ingin memohon maaf di atas kesulitan ini. Keselamatan penumpang adalah tanggungjawab kami.