Thursday, December 29


Pengendali Pengangkutan awam terbesar di Malaysia hari ini telah melancarkan tren baharu bagi laluan kelana jaya. Tren serba moden ini bertujuan memberikan keselesaan serta kemudahan terkini kepada pengguna #RapidKL.


CEO Rapid Rail Sdn Bhd Dato' Zohari Sulaiman meraikan penumpang terawal yang menaiki tren baharu Rapid KL Laluan Kelana Jaya.

Tren generasi baru ini bukan saja bersaiz lebih luas untuk meningkatkan kapasiti dan tahap keselesaan; tetapi juga dipermantapkan dengan ciri-ciri tambahan dari aspek keselamatan dan sistem maklumat penumpang eletronik.


Selain mempunyai reka bentuk yang lebih dinamik untuk menyerlahkan penampilan yang lebih hebat, ia memiliki bahagian hujung tren atau ‘end cab’ yang lebih aerodinamik dengan bahagian cermin depan dan belakang yang lebih luas untuk penglihatan yang lebih baik bagi menikmati pemandangan sepanjang perjalanan.

Berbeza dengan tren-tren yang digunakan untuk LRT Laluan Kelana Jaya sekarang, setiap gerabak tren dipasang empat unit kamera litar tertutup atau CCTV; sekali gus menyediakan 16 unit kamera CCTV yang boleh membuat rakaman untuk satu tren.

Setiap gerabak juga dipasang dengan kemudahan Sistem Informasi Penumpang atau ‘Passenger Information System (PIS)’, yang boleh menyediakan kemudahan infortainment untuk hiburan dan maklumat kepada para penumpang.

Setiap gerabak turut dilengkapi dengan kemudahan ‘intercom’ penumpang untuk komunikasi audio dengan Pusat Kawalan dengan ruang khas untuk kerusi roda untuk golongan kelainan upaya atau OKU.

Sebelum ini kapasiti penumpang dianggarkan sekitar 200 penumpang setiap tren dan pihak Prasarana mensasarkan kapasiti penumpang bakal bertambah ke 240 penumpang setiap tren. Apa yang pasti nanti, Kelana Jaya line akan beroperasi dengan tren empat gerabak saja sekaligus mengurangkan tempoh waktu menunggu para penumpang.

Penyediaan 14 set tren empat gerabak baharu untuk Prasarana Malaysia Berhad adalah bawah projek Kuala Lumpur Additional Vehicle (KLAV).

RAPID KL LANJUT PERKHIDMATAN DI STESEN DAN LALUAN TERPILIH SEMPENA AMBANG TAHUN BARU 2017

Rapid Rail Sdn Bhd dan Rapid Bus Sdn Bhd selaku pengendali sistem rel transit dan bas Rapid KL akan melanjutkan waktu perkhidmatan sempena ambang Tahun Baru 2017 bagi memenuhi keperluan orang ramai yang akan menghadiri sambutan ini.

Ketua Komunikasi dan Pemasaran Strategik Kumpulan Prasarana, syarikat induk pengendali tersebut, Lim Jin Aun berkata, perkhidmatan sistem rel LRT, MRT dan Monorel akan dilanjutkan sehingga jam 2.00pagi bagi stesen terpilih bersama 11 laluan bas Rapid KL.

“Stesen yang akan dibuka sehingga jam 2.00 pagi ialah Stesen Masjid Jamek dan KLCC bagi LRT Laluan Kelana Jaya. Bagi LRT Laluan Ampang dan Sri Petaling, Stesen Masjid Jamek akan beroperasi sehingga jam 2.00pagi, manakala waktu operasi stesen Bandaraya dan stesen Hang Tuah akan dilanjutkan sehingga 12.30 tengah malam.

Terdapat dua stesen di laluan Monorel yang akan dilanjutkan perkhidmatan iaitu stesen Hang Tuah sehingga 12.30 tengah malam dan Bukit Nanas sehingga jam 2.00 pagi.” menurut Lim.

Perkhidmatan MRT Laluan Sungai Buloh-Kajang turut dilanjutkan sehingga jam 2.00 pagi di stesen Mutiara Damasara dan Bandar Utama. Selain itu, perkhidmatan bas pengantara yang menghubungkan stesen terbabit turut dilanjutkan waktu operasi iaitu laluan T809 (Damansara Perdana – MRT Mutiara Damansara) dan bas ulang-alik antara One Utama- MRT Bandar Utama.

Sementara itu, perkhidmatan bas BRT Laluan Sunway dan bas henti-henti Rapid KL turut dilanjutkan selama 30 minit selepas berakhirnya perkhidmatan tren. Ia melibatkan stesen BRT USJ 7 yang dilanjutkan operasi sehingga 2.30 pagi.

Walaupun pintu masuk di stesen-stesen lain ditutup seperti jadual biasa, para pengguna perkhidmatan MRT, LRT, monorel dan BRT masih boleh keluar dari mana-mana stesen sehingga 2.00 pagi untuk meneruskan perjalanan.

Sementara itu, laluan bas Rapid KL yang akan terlibat dengan lanjutan operasi ialah

751 (Taman Sri Muda - HAB Pasar Seni ), 781 (Taman Medan - HAB Pasar Seni), 772 (Subang Suria - HAB Pasar Seni), 780 (Kota Damansara - HAB Pasar Seni), 300 (Pandan Mewah - HAB Munshi Abdullah), 640 (Taman Sentosa - HAB Pasar Seni), 450 (Terminal Kajang - HAB Lebuh Pudu), 220 (Taman Melawati - HAB Munshi Abdullah), 180 (Taman Dato’ Senu - HAB Pasar Seni), 173 (Taman Jasa Utama - HAB Medan Pasar HL) , 600 (Puchong Utama - HAB Pasar Seni).

“Kami menyarankan warga ibukota untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan awam pada hari tersebut untuk menggelak dari kesesakan lalulintas terutamanya berdekatan kawasan-kawasan yang akan menganjurkan acara dan pertunjukan untuk menyambut ambang Tahun Baru.

Orang ramai juga dinasihatkan untuk menyambut ambang Tahun Baru secara berhemah dan menjaga keselamatan masing-masing sepanjang menghadiri sambutan. Sila berhubung dengan petugas stesen sekiranya memerlukan bantuan,” tambah Lim lagi.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh mengikuti Twitter dan Facebook MyRapidKL atau melayari laman web: www.myrapid.com.my.

Tuesday, December 27

JIKA BR1M TAK BAGUS KENAPA NEGARA LUAR TIRU....?


Meskipun pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang dilaksanakan kerajaan untuk golongan sasar dikecam dan difitnah sebagai rasuah oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 25 Disember lepas, namun ia sebenarnya menjadi ikutan negara luar.

 Jokowi memperkenalkan Kad dikenali sebagai Kartu Keluarga Sejahtera dan Kartu Indonesia Sehat itu menyerupai konsep Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) pada Januari 2014.

Selepas Indonesia melaksanakannya, kerajaan Thailand pula meniru kaedah yang dilakukan oleh Malaysia ini pada 10 Disember 2016 baru baru ini.

Hampir tujuh juta rakyat Thailand yang dikategorikan sebagai miskin tegar telah menerima pemberian wang tunai daripada kerajaan negara itu bernilai antara RM186 hingga RM434, mulai awal bulan ini.

Terbaru, Bloomberg melaporkan pada 21 Disember 2016, Arab Saudi pula bakal melaksanakan pemberian subsidi tunai, sebagai membantu rakyatnya yang terjejas susulan langkah negara itu untuk menaikkan harga bahan api.

Pengumuman mengenai kenaikan harga gas dan diesel itu dijangka akan dilakukan sebelum tahun baru, justeru mana-mana keluarga di Arab Saudi yang terjejas dengan kenaikan berkenaan boleh mendaftar untuk mendapatkan wang tunai seperti BR1M mulai 1 Februari tahun depan.

Bayaran tunai itu dijalankan bermula pada Jun tahun depan, seperti yang dilaporkan oleh Bloomberg.

Ternyata kaedah yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ini memainkan peranan yang besar dalam ekonomi dan jika benar ia hanya menyebabkan rakyat menjadi malas, seperti yang didakwa oleh Dr. Mahathir, maka kenapa negara luar mengikut kaedah ini.

Ia sebenarnya telah diperakukan di peringkat antarabangsa sebagai kaedah terbaik bagi membantu merancakkan pertumbuhan eko­nomi.

Jika BR1M tidak berkesan seperti yang didakwa Dr. Mahathir, masakan sekumpulan 35 tokoh ekonomi terkemuka di Britain mencadangkan kepada Bank Pusat negara itu supaya melaksanakan pemberian bantuan tunai bagi mengatasi kelembapan ekonomi berbanding melaksanakan pemotongan kadar faedah.

Kumpulan 35 pakar ekonomi itu termasuk Lord Robert Skidelsky dan Herman Daly mencadangkan supaya Bank Pusat dibenarkan menjana dana untuk projek-projek infrastruktur utama dan sebagai alternatif, kumpulan tokoh berkenaan memberitahu bahawa Bank Pusat boleh memberi potongan cukai atau pun pembayaran tunai kepada isi rumah.

Pemberian bantuan kewangan oleh kerajaan kepada golongan berpendapatan rendah bukanlah satu konsep asing sebaliknya ia telah diamalkan di banyak negara seluruh dunia.

Bantuan kewangan yang mensasar ini telah diiktiraf oleh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) sebagai salah satu kaedah utama jaringan keselamatan sosial untuk rakyat.

Malah bagi kebanyakan negara maju, bantuan seperti itu menjadi sebahagian daripada sistem perlindungan sosial yang mantap. Misalnya, program bantuan Food Stamps di Amerika Syarikat (AS) dan Social Fund di United Kingdom adalah contoh kejayaan program pemindahan wang tunai kerajaan untuk membantu kehidupan golongan yang kurang berkemampuan.

Apa yang pasti, Malaysia bukan negara terakhir yang yang melakukan inisiatif ini.

BR1M mula diperkenalkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada 2012 sebagai salah satu langkah kerajaan membantu rakyat berpendapatan rendah dan pada masa sama sebahagian daripada Program Transformasi Ekonomi kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi.

Bagi tahun 2016, kerajaan memperuntukkan sejumlah RM5.9 bilion yang memberi manfaat kepada 4.7 juta isi rumah dan 2.7 juta individu bujang.

Friday, December 23

ANGGAP AJELAH SITI NURHALIZA KURANG CERDIK BAB POLITIK

Datuk CT sudah berjaya didalam bidangnya sebagai penyanyi tersohor negara. Yang mengangkat beliau sebagai penyanyi tersohor pun rakyat malaysia dikalangan marhean, Namun bila dah berjaya manalah beliau ingat kesusahan yang dialami oleh rakyat Selangor yang terpaksa mengangkut air naik ke rumah kos rendah ke tingkat lima. MKP anggap Datuk CT nie buta mengenai politik.

POPULARITI yang dikecapi melalui status sebagai selebriti tidak menjamin perbuatannya betul setiap masa.  Sebaliknya mereka juga adalah manusia biasa yang pasti tidak terlepas dari menafsir sesuatu itu mengikut hawa nafsu dan lari dari konteks yang sebenar.

Seperti pada 21 Disember lalu, dimana seorang penyanyi popular telah 'repost' sebuah gambar dari rakan artisnya yang pada hemat dirinya mungkin cukup menyakitkan mata apabila dilihat.

Penyanyi yang lebih dikenali sebagai Datuk CT itu bertindak mengecam tindakan Pengerusi Gabungan NGO Malaysia, Datuk Seri Jamal Yunos yang tampil di pintu pagar Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor (SUK) dengan bertuala kerana ingin menumpang mandi.

Tidaklah bodoh sangat Jamal sehingga tiada kewarasan akal untuk sengaja berbuat demikian, sebaliknya pemimpin kawasan Sungai Besar, Selangor berkenaan bertindak sedemikian sebagai simbolik protesnya terhadap Kerajaan Pakatan Harapan Selangor yang masih belum mampu menyelesaikan permasalahan air di negeri termaju di Malaysia  itu.

Tiba-tiba, Datuk CT itu pula mengecam cara Jamal membuat protes di laman media sosial Instagram miliknya dengan kata-kata sindirian : "Jangan jadi macam jamal ye.." dan disertai beberapa 'hashtag' yang berbaur perlian yang cukup keji.

Sedangkan mesej yang cuba di sampaikan Jamal (kegagalan kerajaan Selangor menyelesaikan masalah air negeri itu), gagal dilihat Datuk CT. Sememangnya ini bukanlah satu yang memeranjatkan, melihat kepada tahap pendidikan nya yang tidak begitu tinggi tapi hanya pandai menyanyi.

Sunggu pun, bak kata orang, khinzir pun ada otak, takkanlah manusia lebih hina dari khinzir dengan tidak menggunakan otak? Mesej Jamal sangat mudah ditafsirkan tapi entah kenapa Dato CT hanya nampak bahagian Jamal bertuala itu saja.

Walaupun dia seorang 'public figure' yang diminati ramai, namun reaksi Datuk CT yang dilihat mahu mempolitikkan isu berkenaan telah menimbulkan kemarahan ramai pengguna media sosial dan rakyat Selangor yang terjejas dengan ketiadaan air ini. Majoriti tampil merasakan tidak senang mereka kepada Datuk CT yang bukan sahaja dilihat begitu buruk apabila memberi komen tentang isu politik, malah bagi gagal memahami mesej yang cuba disampaikan Jamal.

Bagi mereka, Datuk CT yang telah bergelar jutawan mungkin tidak sampai ke tahap perlu beratur untuk mendapatkan air, atau paling tidak 'check-in' hotel lima bintang milik suaminya, tapi bagi rakyat kebanyakan yang masih 'diseksa' dengan isu air ini, simbolik Jamal itu amat bertepatan dengan kehendak mereka memberi tekanan buat kepimpinan Kerajaan negeri.

Dalam soal ini, kenapa tidak Datuk CT yang nampaknya lebih terkasima mahu menyokong pihak Pakatan Harapan yang dikuasai DAP itu memegang kata-kata dan pesanan dari Pengerusi BERSIH 2.0, Maria Chin Abdullah? Menurut Maria, apabila seseorang itu marah, mereka akan menunjukkan cara yang berbeza.

"Ia bukan mengenai berdiam diri. Orang melakukan pelbagai perkara tetapi tidak berbahaya. Ia tidak membawa keganasan fizikal kepada sesiapa jua. Bagi saya, ia bukan tentang berdiam diri, ia mengenai membenarkan ruang untuk rakyat menyatakan kemarahan. Itu lebih penting daripada menjadikannya suatu jenayah," kata Maria pada 19 Oktober 2016 di Kuala Lumpur.

Jadi, salahkah Jamal menzahirkan kemarahannya bagi mewakili kira-kira 19.9 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia (peratusan jumlah rakyat Selangor dari Jabatan Perangkaan Malaysia, 2016) itu, melalui simbolik yang beliau lakukan di hadapan pintu masuk SUK?

Soalnya sekarang, kenapa Datuk CT hanya 'terliur' memandang susuk tubuh Jamal disebalik tuala yang di pakai nya, berbanding melihat kepada mesej jelas yang cuba disampaikan untuk perhatian Kerajaan Pakatan Harapan Selangor?

Thursday, December 22

HARGA YANG PERLU DIBAYAR RAKYAT UNDI PKR &DAP @afifbahardin


APA yang difikirkan entahlah, apabila ada dari kalangan pemimpin muda dalam DAP dan PKR menganggap kehidupan rakyat lebih terbela jika berada di bawah kepimpinan Pakatan Harapan yang dikuasai DAP.

Ketika berhujah dalam forum di Keadilan Square di Perai semalam, ada segelintir pemimpin berumur muda itu menghasut kononnya jika Umno kalah maka kualiti hidup rakyat terus 'transform' menjadi harmoni.

Cerita merepek sama sekali. Hendak pilih calon Perdana Menteri pun belum selesai inikan pula hendak tadbir negara.

Mungkin semasa mereka berkata demikian, anak-anak muda DAP dan PKR itu sedang berada dalam dunia halimunan kerana berkata-kata tanpa merujuk di bumi yang nyata.

Celikkan mata dan lihat apa terjadi di dua negeri yang dikuasai parti Pakatan Harapan iaitu Selangor dan Pulau Pinang.

Bukan sahaja politik dalaman mereka huru hara, kehidupan rakyat pula bagai hidup dalam 'neraka dunia'. Malah, dunia sukan bola sepak pun kucar kacir hasil 'buah tangan' pemimpin mereka di Selangor.

Para peminat bola sepak di Selangor bakal kecewa apabila Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) mungkin akan menarik diri dari Liga Malaysia 2017 yang akan bermula 21 Januari depan kerana gagal mendapat RM15 juta.

Mereka berbuat demikian kerana mahu mengutamakan kebajikan pemain, disebabkan tiada langsung bantuan diberikan Kerajaan Selangor.

Buat apa berbangga ada rizab RM4 billion, jika RM15 juta pun gagal disalurkan untuk bolasepak Selangor.

Jika isu sukan pun sudah kucar kacir, apatah lagi isu keperluan asas rakyat.

Walaupun ramai pemimpin dan penyokong PH yang dikuasai DAP ketawakan tindak tanduk Pengerusi Baju Merah, Datuk Seri Jamal Md Yunos yang bertuala menuju Pejabat Menteri Besar (MB) Selangor pada 21 Disember lalu, namun itulah realitinya.

Selak kembali risalah Manifesto Pakatan Rakyat Selangor untuk Pilihan Raya Umum ke 13, perkara pertama yang mereka (PKR, DAP, PAS ketika itu) berjanji akan melindungi hak rakyat untuk mendapatkan air bersih pada harga berpatutan dan membuka peluang rakyat memiliki saham air.

Namun, bukan kata harga air berpatutan, malah jumlah meterpadu yang diperlukan oleh rakyat pun sekarang ini masih membelenggu hidup mereka sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Air sudah terganggu 7 kali di Selangor, sampah gagal diurus dengan baik, jalan berlubang lubang di Selangor, demam denggi no. 1 di Selangor. Yang sedapnya mereka yang duduk di Disneyland dan berkereta tujuh.

Tak kurang 'sengsaranya' juga kehidupan di Pulau Pinang yang juga dikuasai oleh PH. Tarif bil air sudah naik mendadak di sejak DAP memerintah Penang.

Jangan kita lupa, pada Ogos 2016 lalu, lebih dari 15,000 pengguna air berdaftar di Pulau Pinang terpaksa hidup dalam 'dunia tandus' tanpa air selama 10 jam. Ia disebabkan ketidakcekapan pengurusan air di negeri milik DAP itu.

Selepas 'sengsara' kerana 10 jam tiada air di Pulau Pinang, beberapa bulan selepas itu rakyat negeri berkenaan kembali 'merana' pula dengan banjir yang menenggelamkan negeri itu. Ini termasuklah ketika perayaan Deepavali 29 Oktober 2016 yang bertukar suram kerana perayaan itu 'didatangi' air setinggi 0.8 meter.

Namun, malapetaka banjir itu terus menghantui rakyat hingga November 2016. Yang sedihnya, kelibat Ketua Menteri DAP Lim Guan Eng tidak pula nampak di kawasan-kawasan teruk dilanda banjir.

Apa dosa rakyat hingga terpaksa menghadapi banjir ini? Menurut kajian yang disahkan oleh Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, punca rakyat 'sengsara' menjadi mangsa banjir adalah kerana kerajaan negeri tidak cekap mengurus pembangunan yang tidak terkawal.

Sampai muncul "air terjun teh tarik" baru di Paya Terubong.

Tak cukup dengan itu, sebanyak 29 kampung kampung Melayu di Pulau Pinang sedang berisiko 'hilang dari peta' akibat menerima ancaman pembangunan tak terancang dari Kerajaan DAP negeri berkenaan.

Menurut Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS), Universiti Sains Malaysia, Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk, kebanyakannya dari daerah Timur Laut.

Malah katanya juga, Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPP) pula akan menyebabkan 'kehilangan' kampung tradisi di daerah Barat Daya pula.

Malangnya, majoriti kampung itu diduduki mereka yang berbangsa Melayu.

Jelas sekali hujah pemimpin muda PKR dan DAP itu meleset dan tak berpijak di bumi nyata walau sedikit pun. Rakyat di dua negeri dikuasai mereka semuanya merintih terhimpit dengan bebanan hidup hasil daripada tindakan kerajaan negeri.

Ini berbeza dengan kerajaan BN yang dinaunggi Umno. Tak perlu ambil banyak perkara, cukup sekadar kita lihat bagaimana Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) lebih dipilih rakyat berbanding inisiatif lain dari kerajaan negeri.

Daripada 7.3 juta penerima BR1M, jangan tak percaya 14 peratus daripadanya adalah rakyat Selangor. Malah setiap tahun dari 2014, ada penambahan penerima BR1M dari Selangor iaitu lebih kurang 80,000 setiap tahun.

Di Pulau Pinang pula, Kerajaan BN sudah banyak membantu rakyat. Contohnya peruntukan sebanyak RM726 juta naik taraf Hospital Balik Pulau, bina blok bertingkat Hospital Seberang Jaya (RM400 juta), bina klinik kesihatan di Bandar Perda (RM25 juta), bina sekolah menengah di Kepala Batas dan Tasek Gelugor (RM92.16 juta), dua projek pelaburan dan ekonomi (RM20.91 juta), tiga projek kesejahteraan rakyat (RM123.22 juta) dan bantuan projek tebatan banjir Pulau Pinang sebanyak RM2.05 bilion sejak 2007 hingga sekarang.

Nasihat kepada para pemimpin muda PKR dan DAP, lain kali eloklah mereka mencuci otak sendiri terlebih dahulu agar tidak hanya mahu mencari salah orang lain, sedangkan diri sendiri penuh dipalit 'noda-noda kezaliman' kepada rakyat.

Wednesday, December 14

CEO Wanita Malaysia Bertaraf Dunia #Prasarana @NancyShukri @hjhrohanikarim @MyRapidKL


Masnizam Hisham berkongsi pengalamannya mengetuai projek tren Al-Mashaer Al-Mugadassah Metro Southern Line (MMMSL) yang beroperasi pada musim haji baru-baru ini.

“MINTA maaf ya...saya asyik tangguhkan perjumpaan,” ujar wanita itu dengan nada lembut. Perjumpaan untuk bertemu wanita serba boleh itu sudah tertangguh beberapa kali kerana beliau begitu sibuk dengan tugas yang dipikulnya.

Jika tidak berada di pejabat yang terletak di Bangsar, Kuala Lumpur, Masnizam Hisham, 44, berada di kota Mekah, Arab Saudi. Ulang-alik dari Mekah ke Kuala Lumpur atau dari Kuala Lumpur ke Mekah sudah menjadi perkara biasa baginya.

Saat menemu bual wanita itu, beberapa kali anak buahnya meminta izin untuk bercakap dengan Ketua Pegawai Eksekutif Prasarana Integrated Management and Engineering Services Sdn. Bhd. (Prime) itu pada kadar segera.

Hal itu tidak dapat disangkal lagi apabila wanita berkulit cerah itu merupakan tonggak utama yang menggerakkan jentera perkhidmatan tren Al-Mashaer Al-Mugadassah Metro Southern Line (MMMSL) yang berpusat di Mekah.

MMMSL hanya beroperasi pada musim haji sejak tahun 2010. Tren itu beroperasi dari Arafah-Muzdalifah-Mina dengan berhenti di sembilan stesen di sepanjang laluan.

Prasarana dianugerahkan kontrak untuk beroperasi dan menyelenggara MMMSL pada tahun 2015 hingga 2018, mengambil alih tugas dari China Railway Construction Consortium (CRCC) yang ditamatkan perkhidmatannya pada tahun 2014.

Menyentuh mengenai kejayaannya mengendalikan tren MMMSL di Tanah Suci yang berjaya membawa hampir dua juta jemaah haji selama tujuh hari, ia merupakan pengalaman manis yang terpahat dalam diari hidupnya.

“Saya tidak tidur hampir 36 jam. Saya perlu cekap memberi arahan dari dalam bilik kawalan yang dilengkapi skrin televisyen yang menyalurkan imej lebih 1,000 televisyen litar tertutup.

“Saya perlu memantau pergerakan tren dan jemaah. Jika sesebuah tren itu sesak, saya akan memberi arahan supaya ketua stesen bertindak mengikut pelan-pelan yang telah disusun,” ujarnya. yang berada di Arab Saudi selama sebulan.

Berada di Arab Saudi selama sebulan, beliau mengakui menguruskan jumlah penumpang yang sangat ramai merupakan satu cabaran. Selain jumlah dan halangan bahasa, jemaah yang berumur dan pertama kali menggunakan perkhidmatan tren juga menguji dirinya.

Masnizam memberitahu, saat diberitahu oleh ketuanya bahawa beliau bakal mengendalikan pengangkutan terpenting itu, dia menangis.

“Saya masih ingat pada 9 Ogos 2016, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana Malaysia Berhad, Datuk Seri Azmi Abdul Aziz memberitahu bahawa saya yang akan mengetuai MMMSL.

“Saya menangis sebab sukar untuk seorang wanita mahu mengetuai dan bekerja di Arab Saudi,” katanya. Namun, beliau tidak keseorangan. Seramai 400 kakitangan dari Malaysia juga terlibat mengendalikan tren tersebut yang datang secara berperingkat-peringkat. Namun, Azmi meyakinkan beliau kemampuannya melaksanakan tanggungjawab berkenaan.

Bagaimanakah seorang wanita boleh bekerja di Arab Saudi sedangkan di sektor-sektor profesional di negara itu tiada seorang pun wanita yang memegang jawatan utama.

Tentunya Masnizam berasa janggal kerana keadaan tersebut jauh berbeza dengan persekitaran di Malaysia wanita dan lelaki sama-sama memegang tampuk tertinggi dalam sesebuah organisasi.

Sambil mengimbau saat itu, beliau membayangkan kebengisan masyarakat Arab, besar dan tinggi badan mereka manakala dirinya seorang wanita kecil dari Malaysia.

“Awak rasa mereka nak dengar ke cakap saya? Mereka nak percaya ke apa yang saya lakukan,” katanya sambil tertawa kecil.

Bagaimanapun, persepsi Masnizam terhadap orang Arab berubah apabila beliau menjalankan tugasnya. Mereka bukan saja mendengar arahannya, bahkan banyak memberi kerjasama sekali gus melancarkan tugas-tugasnya. Berbeza dengan sikap segelintir masyarakat Arab yang tidak suka merakam foto, lain pula ceritanya dengan pasukan beliau yang sudi berswafoto dengannya.

“Mereka ini pantang nampak saya datang, dari jauh lagi sudah panggil saya. Ingatkan ada sesuatu yang hendak diberitahu, rupanya ingin mengambil gambar bersama-sama.

“Lucu juga, macam saya ini selebriti,” katanya yang mempunyai kakitangan yang fasih bertutur dalam bahasa Arab dan bertindak sebagai penterjemah.

Masalah teknikal

METRO Mekah telah membawa hampir dua juta jemaah haji musim lalu.

Masnizam turut memberitahu, setiap kali dia ingin memasuki bangunan kerajaan di Arab Saudi beliau sering ditahan di pintu hadapan bangunan itu kerana disangka orang luar.

Malah, setiap kali ke tandas, Masnizam akan meminta bantuan rakannya untuk menunggu di luar kerana tandas wanita juga digunakan kakitangan lelaki di pejabat itu.

Namun, semua itu tidak mematahkan semangatnya sebagai Ketua Pengarah Projek MMMSL. Malah, beliau lebih ke depan daripada apa yang disangkakan dan mereka yang skeptikal dengan kerjayanya.

Perkara itu terbukti apabila Masnizam berjaya menangani beberapa masalah teknikal dalam tempoh masa yang minimum.

Saat tren berkenaan beroperasi pada musim haji lalu, beliau berjaya membuatkan perkhidmatan berkenaan berjalan lancar bersama pasukannya sehingga Gabenor kota Mekah merangkap penasihat kepada raja Arab Saudi, Putera Khaleed Al-Faisal, menganugerahkan perkhidmatan terbaik dalam sejarah MMMSL kepada Malaysia tahun ini.

Malah, paling membanggakan, apabila beliau tahu setiap perincian dan permasalahan yang terdapat pada MMMSL kerana sebelum ini beliau pernah memegang beberapa jawatan yang berkait rapat dengan projek berkenaan.

Antara jawatan yang pernah disandangnya ialah Ketua Jabatan Undang-undang merangkap Setiausaha Syarikat RapidKL, Pengurus Besar Perolehan RapidKL, Ketua Jabatan Komunikasi Kumpulan Prasarana dan Pengarah Kumpulan Perkhidmatan Infrastuktur Prasarana sebelum memegang jawatan terkini.

Walaupun begitu, sebelum beliau menyertai bidang pengangkutan, Masnizam merupakan graduan undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor.

Ibu kepada lima cahaya mata Nuwairah Iman, 19; Muhammad Mukmin, 16; Muhamad Salihin, 12; Latifah Zahra, 9, dan Muhammad Ihsan, 3, pernah memegang jawatan sebagai peguam di sebuah syarikat guaman terkenal iaitu Shearn Delamore & Co di Kuala Lumpur pada tahun 1997 hingga 2004. Pada masa itu, beliau merupakan antara salah seorang peguam Melayu yang berjaya memasuki firma berkenaan.

“Firma berkenaan amat terkenal dan untuk bekerja di syarikat itu ia sangat memerlukan daya saing yang kental,” jelas anak kelahiran, Parit, Perak itu. Menurut Masnizam, tugasnya yang sentiasa sibuk menyebabkan keluarga terutama suami, Muhamad Faris Othman, 48, dan anak-anak amat memahami tuntutan tugasnya.

“Disebabkan saya selalu sibuk, jadi keluarga tidak merungut jika saya diarahkan bertugas di luar daerah atau ke luar negara,” jelasnya yang gemar melayan keluarga melalui masakan.

Penghijrahannya dari bidang undang-undang ke industri rel memerlukan beliau mempelajari asas teknikal dan berteknologi tinggi. Justeru, beliau perlu berusaha untuk memahami industri tersebut.

Melihat kepada prospek kerjayanya, sejak awal lagi Masnizam sudah biasa mengetuai sesebuah kumpulan. Apakah yang membuatkannya beralih kerjaya?

Katanya, bekerja sebagai peguam, beliau tidak nampak perkembangan dalam kerjayanya. Peguam hanya menguruskan pelanggan dan selepas selesai kes, tamat semuanya.

Berbanding di Prasarana, dia dapat melihat perkembangan daripada pengangkutan rel yang dahulu tiada kepada ada.

“Di Kumpulan Prasarana saya sudah bekerja selama 11 tahun, dalam tempoh itu saya dapat melihat pengangkutan bas yang semakin bagus, penambahan kereta api baharu, pemanjangan jajaran rel dan banyak lagi.

“Impak perkembangan ini memberi kehidupan yang lebih baik kepada jutaan rakyat Malaysia,” jelas Masnizam yang mahu melihat pengangkutan di Malaysia terus berkembang.

Beliau berharap dapat membantu perjalanan orang awam dengan meminimumkan waktu perjalanan agar lebih banyak perkara bermanfaat boleh dilakukan rakyat negara ini berbanding berada di atas jalan raya dalam tempoh yang lama.

sumber KOSMO

Sunday, December 11

PERJALANAN LANCAR DENGAN BAS PENGANTARA UNTUK LALUAN AMPANG HARI INI


Dibuka lewat tiga jam hari ini untuk membolehkan penyiapan kerja-kerja menaik-taraf sistem pengisyaratan, para pengguna perkhidmatan LRT Laluan Ampang Rapid KL tetap menikmati perjalanan lancar dan selesa dengan penyediaan bas pengantara percuma di tujuh stesen LRT yang terbabit sekitar Pandan, Cheras dan Ampang.

Seawal 6 pagi staf dan kakitangan Rapid KL daripada kedua-dua perkhidmatan bas dan rel, serta Polis Bantuan sudah ditempatkan di kawasan pintu masuk stesen-stesen LRT Ampang, Cahaya, Cempaka, Pandan Indah, Pandan Jaya, Maluri dan Miharja untuk membantu para pengguna awal perkhidmatan LRT Laluan Ampang hari ini.

Stesen-stesen berkenaan dibuka untuk perkhidmatan pada 9 pagi ini. LRT Laluan Sri Petaling antara Putra Heights dan Sentul Timur; dan Laluan Kelana Jaya antara Gombak dan Putra Heights beroperasi seperti biasa dengan bermula pada 6 pagi ini.

Rata-rata, majoriti penumpang yang ditemui mengetahui dengan pembukaan lewat stesen-stesen berkenaan dan melahirkan rasa gembira atas perkhidmatan bas pengantara percuma yang disediakan oleh Rapid KL, yang menghubungkan mereka ke Stesen LRT Chan Sow Lin bagi meneruskan perjalanan mereka menaiki perkhidmatan LRT.


“Saya terpaksa awal kerana ada janji nak jumpa kawan di Subang Jaya pagi. Kerana itu, terpaksa keluar juga pagi ini walaupun tahu perkhidmatan LRT Ampang ini akan hanya dibuka pada 9 pagi. Tetapi, saya tahu perkhidmatan bas disediakan. Kerana itu, saya datang ke sini pagi ini,” kata usahawan Puan Anis Nashrul, yang merupakan seorang pengguna tegar perkhidmatan pengangkutan awam Rapid KL.

Untuk ke Subang Jaya, Anis menaiki bas percuma ke stesen LRT Chan Sow Lin sebelum meneruskan perjalanan dengan menaiki LRT Laluan Sri Petaling dan menuju ke stesen integrasi Putra Heights dan menaiki tren LRT Laluan Kelana Jaya untuk ke Subang Jaya.

Cik Anna Razali, yang bekerja sebagai penyelia, juga merakamkan rasa terima kasih dan penghargaan kepada Rapid KL kerana menyedia bas pengantara percuma untuk kemudahan perjalanan beliau hari ini.

“Saya hendak ke bandaraya hari ini. Ada kerja sikit. Okay-lah, ada bas pengantara percuma. Kenalah tunggu sekejap; tetapi ok. Senang naik LRT kalau nak ke pusat bandaraya. Sebab itu, saya buat keputusan untuk tetap naik LRT walaupun hari ini, perkhidmatan kat Ampang ni mula lewat sikit. Okay jugak, sekali sekali naik bas percuma,” kata Anna.

Cik Masmira Mohd Isa, yang bertugas sebagai jurujual di Kompleks Membeli-belah Sogo Kuala Lumpur dan menuju ke Stesen LRT Bandaraya, pula berterima kasih kepada Polis Bantuan dan staf yang membantu memberi maklumat tentang perjalanan hari ini di stesen-stesen.

“Saya tidak sedar pula hari ini perkhidmatan LRT Ampang ini dibuka lewat. Saya ada terbaca notis, tetapi terlupa ianya pada hari ini. Nasib baik ada staf Rapid KL yang membantu memberi info di stesen. Tetapi, saya memang selalu keluar cepat. Jadi, tak ada masalah. Sampai KL, lepak minum dulu kat Pertama sebelum masuk kerja pukul 10 pagi. Banyak masa lagi,” katanya.

Beroperasi dengan 20 unit bas dan kekerapan antara 15 hingga 30 minit, perkhidmatan bas pengantara khas hari ini beroperasi dalam tiga zon dengan Zon 1 menyediakan perkhidmatan untuk stesen-stesen Ampang dan Cahaya sebelum terus ke stesen Chan Sow Lin dan kembali ke Ampang.

Zon 2 pula meliputi stesen-stesen Cempaka, Pandan Indah dan Pandan Jaya sebelum terus ke Stesen Chan Sow Lin manakala Zon 3 pula menyediakan perkhidmatan untuk para pengguna di stesen Maluri dan Miharja sebelum meneruskan perjalanan ke stesen Chan Sow Lin.

Mengulas operasi hari ini, Ketua Pegawai Operasi Rapid KL LRT Laluan Ampang – Sri Petaling, Encik Abdul Hadi Amran melahirkan rasa puas hati atas segala kerja-kerja menaik-taraf sistem pengisyaratan, yang bermula pada jam 12 tengah malam.

“Kerja-kerja utama yang dilaksanakan adalah penukaran trek ‘mainline’ dan kerja-kerja penaikan taraf berkaitan untuk trek yang terbabit. Pada masa yang sama, kontraktor kami turut menjalankan kerja-kerja penaikan taraf ‘software’ untuk sistem CBTC (Communication Based Train Control). Secara umum, kerja-kerja penaikan taraf ini berjalan dengan baik dan lancar; dan telah disiapkan mengikut masa yang telah diberikan. Hanya mengambil masa lebih sikit untuk membersihkan trek bagi memastikan keselamatan di tahap tertinggi.

“Apapun, masih terdapat kerja-kerja pengakhiran atau ‘finishing works’ yang masih perlu dilaksanakan. Ini, bagaimanapun, akan dibuat pada waktu selepas penutupan perkhidmatan atau ‘engineering hours’; dan tidak akan menggangu masa perkhidmatan harian,” kata Hadi, yang turur merakamkan ucapan terima kasih kepada Rapid Bus untuk perkhidmatan bas pengantara yang disediakan hari ini.

Friday, December 9

PETANI MOGOK DI KAWASAN TIMBALAN MENTERI..... APA DAH JADI


Kadangkala ada ketika arahan kerajaan tidak dipatuhi seperti dalam kes pemotongan gred padi bagi pesawah di kawasan Hilir Perak.

Akibat dari keadaan ini tentulah petani merasakan kerajaan tidak prihatin masalah yang mereka hadapi sedangkan hakikatnya tidak begitu.

Inilah yang berlaku apabila  Syarikat Padi Beras Nasional Berhad  atau BERNAS mewenang-wenangnya memotong gred padi  terlalu tinggi sehingga menjejaskan sumber pendapatan petani.

Ekoran dari itu satu bantahan awam dibuat apabila kira-kira 500 orang petani dan keluarga mereka mengadakan demonstrasi aman di hadapan kilang beras BERNAS Simpang Ranggam, Kampung Gajah baru-baru ini.

Yang ironi demonstrasi petani berlaku pula di kawasan yang diwakili ahli parlimen Pasir Salak, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman, yang juga Timbalan Menteri Pertanian (MOA). Tentu saja umum boleh menaruh rasa hairan seolah-olah timbalan menteri yang portfolio mengenai pertanian tidak berbuat sesuatu mengatasi masalah ini.

Turut tampil keciwa dengan sikap BERNAS tentulah Pengerusi Jawatankuasa Kemudahan Awam, Infrastruktur, Tenaga dan Air negeri, Datuk Zainol Fadzi Paharudin, yang juga ADUN Sungai Manik (dalam parlimen Pasir Salak).

Kebanyakkan petani terlibat adalah pengundi berdaftar yang pernah memberikan undi kepada kedua-dua calon BN ini.

Serentak dengan itu kepada isu sama, Zainol meminta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani  melihat isu itu dengan lebih serius. Katanya kerajaan negeri Perak memandang serius perkara itu apabila isu berkenaan dibangkitkan di dalam mesyuarat mingguan Exco.

“Sesuatu mesti dilakukan demi kehidupan petani dan keluarga mereka yang bergantung kepada sumber hasil padi sebagai pendapatan,” katanya.

Untuk rekod pihak BERNAS memotong gred padi sehingga 55 peratus.Lazimnya  pemotongan melibatkan gred antara 20 – 35 peratus apabila mereka menjual padi kepada BERNAS.

“Tapi ini sampai 55 peratus…lebih daripada separuh jumlah berat..kesannya, pendapatan petani akan merosot dan tak mampu menampung kos penanaman yang telah mereka keluarkan...tentulah mereka marah.

“Sebagai ADUN Sungai Manik yang sebahagian besar penduduk terlibat dengan penanaman padi juga mendapat keluhan dan rungutan sama seperti yang berlaku pagi tadi, saya memahami apa yang mereka luahkan,” ujar beliau.

Ketika diaju soalan ini kepada  Timbalan Menteri berkenaan, Datuk Seri Tajudin Abdul Rahman  berkata, BERNAS telah diarah melakukan semakan semula padi-padi yang dijual petani di Seberang Perak serta mempertimbang untuk menurunkan pemotongan.

Untuk rekod beliau pernah mengingatkan pengilang dan pembeli padi berlesen supaya tidak boleh mewenang-wenangnya memotong gred padi kerana ia boleh menyebabkan pesawah mengalami kerugian.

Sebaliknya, mereka perlu mematuhi garis panduan yang telah ditetapkan oleh kementerian.

SUMBER : AD

Wednesday, December 7

TUJUH STESEN LRT LALUAN AMPANG DIBUKA LEWAT AHAD INI


Stesen-stesen LRT Laluan Ampang Rapid KL antara stesen Ampang dan Miharja akan dibuka lewat daripada biasa pada pukul 9 pagi Ahad (11 Disember) ini untuk membolehkan kerja-kerja fasa terakhir perpindahan ke sistem isyarat yang baru.

Perkhidmatan di Stesen Chan Sow Lin dan seluruh Laluan Sri Petaling antara Putra Heights dan Sentul Timur akan beroperasi seperti biasa dari 6 pagi hingga tengah malam, Rapid KL mengumumkan dalam satu kenyataan hari ini.

Pembukaan tujuh stesen – Ampang, Cahaya, Cempaka, Pandan Indah, Pandan Jaya, Maluri dan Miharja, dilewatkan dengan tiga jam bagi membenarkan kerja-kerja penaikan taraf sistem isyarat, yang akan bermula pada tengah malam dan memerlukan sembilan jam untuk menyelesaikan tugasan berkenaan.

“Kerja-kerja penaikan taraf itu akan bermula serta merta selepas perkhidmatan pada 10 Disember berakhir kerana Rapid KL mahu meminimakan ketidak-selesaan di kalangan para pelanggannya. Semasa ketiadaan perkhidmatan LRT di tujuh stesen itu, perkhidmatan bas pengantara percuma akan disediakan oleh perkhidmatan bas Rapid KL,” tambah kenyataan berkenaan.

Selain sepanduk, poster dan notis, staf akan diletakkan di stesen-stesen terbabit bagi membantu penumpang dalam penggunaan bas pengantara dan untuk maklumat yang berkaitan.

Para pengguna juga boleh mendapat maklumat penuh mengenai perkhidmatan bas pengantara di www.myrapid.com.my ataupun dengan mengikut Rapid KL di laman Facebook atau twitter @myrapid.

Peningkatan taraf sistem isyarat telah dijalankan secara berperingkat kerana tempoh masa terhad kerana perkhidmatan LRT beroperasi dari 6 pagi hingga tengah malam, yang dikemudiannya disusuli pula dengan kerja-kerja penyelenggaraan selepas berakhirnya perkhidmatan.

Pada 1 Disember lepas, Rapid KL menyiapkan kerja-kerja penaik-tarafan untuk membawa masuk tren-tren baru enam gerabak AMY untuk Laluan Ampang bagi menggantikan tren Adtranz, sebelum kembali kepada pergerakan yang lalu dengan pergerakan terus antara stesen Ampang dan Sentul Timur demi kemudahan para pengguna.

Thursday, December 1

Demi Keselesaan Pengguna @MyRapidKL #TransformasiPengangkutanAwam


Bermula Khamis ini, para penumpang RapidKL Laluan Ampang tidak perlu menukar tren di stesen Chan Sow Lin untuk meneruskan perjalanan ke Sentul Timur.

Ketua Pegawai Eksekutif, Rapid Rail Prasarana Malaysia Berhad, Datuk Ir. Zohari Sulaiman berkata, laluan Sri Petaling - Ampang sepenuhnya akan menggunakan tren enam gerabak kenderaan rel ringan (LRV) sekali gus menamatkan perkhidmatan kereta api lama.

“Tren yang diberi nama Amy sebahagian daripada 50 set LRV keluaran CSR Zhuzhou Electric Locomotive Co. (CSR) itu digunakan untuk berkhidmat di laluan Sri Petaling - Ampang termasuk 11 stesen baharu yang dibina dibawah projek penyambungan landasan (LEP).

“Sememangnya, kami berhasrat untuk mengurangkan masa menunggu setelah mempunyai kesemua 50 tren baharu tahun depan,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Sumber : http://riziqin.blogspot.my/2016/11/mulai-1-dis-2016-penumpang-aliran.html#more

Friday, November 25

RUU Babi Menjadi Keutamaan Exco Melayu Pulau Pinang @afifbahardin


RUU Babi Diluluskan serta merta di DUN Pulau Pinang
Mengejutkan apabila persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang telah meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perternakan Babi 2016, iaitu satu RUU yang rasanya tidak pernah kita dengar selama ini.

Tentu ramai yang terfikir, apa kejadahnya RUU babi dibentangkan dan diluluskan oleh sidang DUN.

Lebih mengejutkan apabila RUU itu dibentangkan oleh Exco Melayu iaitu Dr Afif Bahardin, ADUN PKR Seberang Jaya dengan alasan bahawa enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri babi berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.

``Kerajaan menyarankan semua penternakan tradisional bertukar kepada penternakan moden dan berteknologi," kata Dr Afif bercakap bagi pihak kerajaan DAP Penang ketika membentangkan RUU itu.

Apalah nasib penduduk di Pulau Pinang selepas ini? Kawasan yang diluluskan oleh RUU Ternakan Babi Penang itu pula di kawasan Jawi, tempat majoriti Melayu

Difahamkan ketika ini sudah terdapat lebih dari 150 buah ladang-ladang babi tradisional diusahakan di Pulau Pinang dengan sebahagian besarnya diusahakan di kampung-kampung tradisional majoriti orang Melayu.

Kenapa kawasan penduduk Melayu menjadi korban untuk pembangunan projek ternakan babi?

Tiada langsung soal sensitiviti agama dan kaum diambil kira dalam hal ini.

Mampukah penguatkuasaan yang serius dijalankan terhadap penternakan babi ini selepas RUU babi diluluskan?

Terutamanya hal melibatkan pencemaran air sungai, iaitu satu isu yang selama ini membelengu penduduk di negeri berkenaan.

Menyedihkan apabila RUU babi itu diluluskan oleh PKR dan DAP namun mereka membantah Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016  atau RUU355, sedangkan RUU 355 jelas untuk umat Islam sahaja.

16 Oktober 2016, Ketua Menteri DAP Penang iaitu Guan Eng membantah keras RUU 355.

Begitu juga dengan PKR, yang sehingga kini masih bermain tarik tali dalam isu RUU355 yang diusulkan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Sehingga kini presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail masih belum menyatakan pendiriannya.

Alasan yang diberikan oleh Wan Azizah sebelum ini ialah usul pindaan RUU 355 berkenaan mempunyai banyak kelompongan dan mendakwa ia bukan hukum hudud.

Kepada penyokong pembangkang, bukalah mata anda dan lihat sendiri bagaimana RUU babi boleh diluluskan dan mendapat sokongan ADUN Melayu PKR dan DAP di Pulau Pinang namun dalam RUU 355, mereka membantah dengan memberikan pelbagai alasan.

Bukalah mata anda. Berapa agaknya bajet yang telah diluluskan untuk RUU babi ini? Nampaknya kerajaan DAP Penang lebih utamakan RUU Babi dari selesaikan masalah banjir di Penang.

Biar rakyat duduk dalam banjir janji babi dapat diternak secara moden. Memalukan bila ada Melayu diperkudakan DAP untuk membaca usul RUU Babi ini dalam sidang DUN.

Guna Melayu untuk angkat sepanduk babi di Bersih 5, kini guna Melayu untuk baca dan luluskan RUU babi. "Bijak sungguh" Melayu yang dipergunakan DAP ini.

Thursday, November 24

YUNUS ALI SUAMI MARIA CHIN PENDEMO SETARAF HISHAMUDDIN RAIS BUKAN SEORANG TUAN GURU ATAU ULAMAK!


Yunus Ali adalah rakan karib dan generasi seangkatan Hishamudin Rais dalam kebangkitan pelajar pada era awal tahun 70-an dulu. Begitu juga pernah aktif bersama Anwar Ibrahim dizaman pelajarnya. Yunus Ali telah meninggal dunia pada 25 hb September 2010.

Info mengenai Yunus Ali boleh dibaca dalam buku  'Bersama Anwar Ke Penjara (1993)' tulisan Kamarazaman Yacob, bekas Presiden Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya, tahun 1974.

Kerja Arwah Yunus sejak dari muda adalah dari gerakan mahasiswa berdemo, melarikan diri keluar negara, kembali dari luar negara ditangkap semula hinggalah ke akhir hayat terlibat gerakan hak asasi dan demo. Maria Chin hanya menyambung legasi Yunus yang mereka pernah bekerja sebelum ini. Sejak bila pula Yunus Ali jadi ulamak Tuan Guru Setaraf Hadi Awang, Tuan Guru Nik Aziz, Fadzil Noor, Harun Din dll?

Pada tahun 1988, tidak lama selepas pulang dari London selepas puas melarikan diri Yunus sekali lagi ditahan. Kali ini dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA)di bawah Operasi Lalang yang diarahkan oleh Mahathir Mohamed ketika itu. Dia ditahan di Pusat Tahanan Politik di Kamunting, Taiping, Perak. Malah banyak kali juga terlibat demo anti Mahathir. "Mahathir Melayu Mudah Lupa".

Kini Arwah Yunus Ali membuktikan Mahathir memang Melayu Muda Lupa. Ops Lalang 1987 sehinggalah tahun 1988 turut memenjarakan Yunus Ali dalam ISA. Mahathir Mohamed menangkap beliau atas alasan tertentu bawah ISA.

Hari ini 2016 ketika isteri arwah Yunus bernama Maria Chin Abdullah ditahan dibawah Akta Sosma kerana penganjuran Bersih 5 dan penemuan dokumen-dokumen gerakan menjatuhkan kerajaan Mahathir Mohamad pula mengetuai Demo Bersih. Malah terhegeh-hegeh dalam himpunan menyokong Maria Chin. Apa agaknya perasaan Mahathir penjarakan suami Maria Chin dulu kini beliau pula jadi tukang 'jilat' kepada Maria agar dibebaskan isteri orang yang beliau penjarakan? Inilah hukum karma. setidaknya sebelum Mahathir 'pergi' biarlah Mahathir belajar bahawa justifikasi kuasa yang beliau gunakan semasa ada kuasa dan tiada kuasa.

Yang pasti hanya orang gila tulis artikel Yunus Ali sebagai "Tuan Guru Yunus Ali"!

Apapun semoga Arwah tenang disana. Ceritanya sudah habis di dunia. Oleh kerana ada orang gila ungkit kisahnya adalah wajar dijelaskan siapa Yunus Ali yang dikaitkan dengan politik Maria ni.

Wednesday, November 16

TAMBANG MRT SUNGAI BULOH-KAJANG DIDEDAHKAN @MRTMalaysia @MyRapidKL


Tambang MRT bermula RM1, bayaran tunai atau Kad TnG sahaja sehingga Julai 2017

Rapid Rail Sdn Bhd, yang akan mengendalikan perkhidmatan MRT Sungai Buloh – Kajang (MRT SBK) dibawah jenama perkhidmatan Rapid KL, Pada 15 november 2015 telah diumumkan struktur penuh tambang, yang bermula dengan tambang nominal RM1 untuk perjalanan satu hentian berdasarkan kepada struktur tambang tanpa tunai.


Tambang paling rendah untuk perjalanan satu hentian mengikut struktur tambang tunai pula adalah RM1.10, antara stesen Pasar Seni dan Merdeka.Tambang maksima adalah RM6.40 berdasarkan kepada struktur tambang tunai, dan RM5.50 berdasarkan tambang tanpa tunai, meliputi perjalanan penuh antara Sungai Buloh dan Kajang, sepanjang 51 kilometer dan melalui 31 stesen.

Fasa 1 Laluan MRT SBK dijangka beroperasi dari 16 Disember 2016; meliputi 12 stesen antara Sungai Buloh dan Semantan.

Fasa 2 Laluan MRT SBK, meliputi baki 19 stesen antara Semantan dan Kajang,dijadualkan untuk beroperasi pada pertengahan Julai tahun depan.

“Struktur tambang sudah diluluskan oleh Kerajaan dan adalah berdasarkan kepada bayaran masuk nominal atau „nominal flag fall‟ dengan kadarmenurun untuk setiap empat hingga lima kilometer perjalanan – sama seperti struktur tambang untuk perkhidmatan LRT dan monorel yang dikendalikan oleh Rapid Rail, anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad.


“Butiran penuh struktur tambang MRT boleh didapati di laman rasmi Rapid KL di www.myrapid.com.my. Struktur penuh tambang akan turut dipaparkan disemua stesen MRT untuk panduan penumpang.

“Seperti yang diamalkan untuk perkhidmatan LRT, monorel, dan bas RapidKL, kami memberikan diskaun 50 peratus untuk tambang tunai kepada warga emas, pelajar dan golongan orang kurang upaya (OKU) yang menggunakan perkhidmatan MRT dan bas pengantara MRT.

“Kanak-kanak di bawah umur tujuh tahun boleh naik percuma,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato‟ Ir Zohari Sulaiman dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Oleh kerana Fasa 1 Laluan MRT SBK akan beroperasi secara sendirian, tanpa integrasi dengan rangkaian LRT dan monorel sekarang, Zohari berkata para pengguna MRT akan melalui pintu masuk dengan menggunakan token tunai ataupun Kad Touch n‟ Go sahaja.“Warga emas, pelajar dan golongan OKU boleh membeli token konsesi berwarna merah daripada Pejabat Perkhidmatan Pelanggan di setiap stesen MRT,” kata Zohari.

Zohari menambah kata warga emas, pelajar dan golongan OKU hanya perlu menunjukkan Kad Pengenalan, kad pelajar (sekiranya tidak memakai uniform), atau Kad OKU ketika menaiki bas-bas pengantara MRT untuk menikmati diskaun 50 peratus.

“Tambang nominal untuk perkhidmatan bas pengantara MRT adalah RM1 untuk satu perjalanan,” kata Zohari, sambil menambah kata bahawa sebanyak 120 bas pengantara MRT akan beroperasi untuk memberi perkhidmatan kepada 26 laluan bagi semua 12 stesen MRT yang dibuka dibawah Fasa 1.

Zohari menambah kata Kad-kad MyRapid, yang kini digunakan untuk perkhidmatan LRT, monorel dan bas Rapid KL, akan dinaikkan taraf secara berperingkat sebelum pembukaan Fasa 2 Laluan MRT SBK pada Julai depan.

“Kami akan memberi makluman terkini secara progresif pada masa akan datang,” kata Zohari, sambil menambah kata bahawa persiapan akhir sedang dibuat untuk 12 stesen pertama yang bakal dibuka pertengahan Disember.

Mengenai Rapid Rail Sdn Bhd

Anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad, Rapid Rail Sdn Bhd bertanggungjawab untuk mengawasi operasi rel Prasarana Malaysia Berhad(Prasarana) – LRT Laluan Sri Petaling, LRT Laluan Ampang, LRT Laluan Kelana Jaya, Laluan Monorel dan perkhidmatan MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang,
yang akan mula beroperasi Disember 2016.

Setakat ini,perkhidmatan LRT dan monorel mengendalikan lebih daripada setengah juta penumpang sehari; sekali gus menjadikan Rapid Rail Sdn Bhd adalah penyumbang utama untuk hasil Kumpulan.
Mengenai Rapid KL

Rapid KL adalah jenama perkhidmatan rel dan bas yang dikendalikan oleh dua anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad. Sementara Rapid Rail Sdn Bhd menjadi operator kepada perkhidmatan LRT dan monorel, perkhidmatan bas Rapid KL dikendalikan oleh Rapid Bus Sdn Bhd. Selain perkhidmatan bas

Rapid KL, Rapid Bus turut mengendalikan operasi bas Rapid Penang, Rapid Kuantan dan Rapid Kamunting.

Monday, November 14

RAFIZI OH RAFIZI!!!!! SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT AKHIRNYA JATUH KETANAH JUA


Rafizi Ramli fikir beliau bebas daripada tindakan undang-undang - kini beliau sedar sebenarnya tidak

1. Sememangnya Rafizi Ramli sangat terkenal sebagai seorang yang gemar menfitnah pihak lawan tanpa membuat kaji selidik dan beliau juga gemar melanggar undang-undang negara. Kali ini beliau tahu dan sengaja melanggar undang-undang.

2. Pihak polis telah menjalankan siasatan, dan pihak pendakwa raya turut bersetuju bahawa ada kes terhadap Rafizi. Rafizi telah pun dibicarakan dan didapati bersalah, namun inilah sebenarnya apa yang beliau mahukan selama ini. Beliau mahu dipenjarakan agar beliau boleh menampilkan diri beliau sebagai korban politik.

3. Rafizi telah diberi amaran berulang-kali bahawa beliau akan melanggar Akta Rahsia Rasmi sekiranya beliau mendedahkan mana-mana bahagian daripada laporan tersebut, namun beliau memilih untuk meneruskan tindakan beliau. Tiada negara akan dapat berfungsi dengan baik sekiranya setiap orang yang dengan sengaja melanggar undang-undang dibebaskan begitu sahaja.

4. Adakah Rafizi berfikir beliau bebas daripada tindakan undang-undang? Adakah beliau berfikir undang-udang hanya terpakai ke atas konstituensi beliau, dan bukannya ke atas beliau?

5. Beliau telah melakukan satu aksi murahan demi meraih sokongan politik peribadi, dan beliau tahu dan sedar beliau telah melanggar undang-undang yang serius tatkala beliau melakukannya. Hukuman ke atas beliau sangat bertepatan - dan Rafizi tidak boleh menyalahkan orang lain kecuali diri beliau sendiri.

Datuk Abdul Rahman Dahlan,
Pengarah Komunikasi Strategik Barisan Nasional,
Menteri Di Jabatan Perdana Menteri

SUSPEK GANGGUAN SEKSUAL BERJAYA DIBERKAS.... @MyRapidKL @PDRMsia


Pasukan Unit Tindakan Khas (SAT), Polis Bantuan Prasarana telah berjaya menahan suspek yang disyaki telibat dalam jenayah gangguan seksual seperti yang telah diviralkan menerusi media sosial sebelum ini. Suspek telah ditahan pada 13 November 2016.

Suspek yang berusia lingkungan 44 tahun telah ditahan pada jam 11.15pagi hari ini oleh anggota Polis Bantuan Prasarana sewaktu berada di dalam bas Rapid KL Laluan 770 dari Subang Mewah menuju ke Pasar Seni.

Suspek kemudianya dibawa ke pejabat SAT untuk proses dokumentasi dan seterusnya diserahkan kepada pihak polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.

Ketua Jabatan Komunikasi Kumpulan dan Pemasaran Strategik Prasarana, En Lim Jin Aun berkata, mangsa juga telah dimaklumkan mengenai penahanan suspek.Tangkapan ini dibuat susulan laporan yang dibuat oleh pengadu pada 8 November 2016 yang mendakwa telah diganggu seorang lelaki di dalam LRT dan isu ini telah mendapat liputan luas di dalam media sosial.

"Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah memberikan maklumat sehingga tertangkapnya suspek.Rapid KL selalu operator kepada perkhidmatan LRT, Monorel, BRT dan bas di Lembah Klang komited menjamin keselamatan dan keselesaan penumpang", tambah Lim lagi.

Sekiranya penumpang terlihat atau menjadi mangsa jenayah sila laporkan dengan kadar segera kepada anggota Polis Bantuan kami yang bertugas di stesen. Kerjasama dari pengguna amat kami hargai bagi membanteras jenayah di Kuala Lumpur khususnya dalam pengangkutan awam.

Thursday, November 10

Konvensyen Tahunan DAP Mengecewakan Lim Guan Eng


Konvensyen tahunan DAP pada 6 November lalu di Pulau Pinang diadakan ketika Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng dihimpit dengan tuduhan rasuah di mahkamah.

Ternyata kes rasuah yang dihadapi oleh Guan Eng itu menjadi cabaran terbesar kepada parti berkenaan, sepanjang penubuhannya.

Keadaan ini dapat disaksikan dengan jumlah kehadiran ahlinya yang tidak ramai pada konvensyen berkenaan. Hanya 31% yang hadir.

Sekali gus menjadikan ia sebagai hambar sedangkan sebelum ini ahli-ahli DAP senantiasa menunjukkan komitmen yang tinggi kepada parti mereka.

Paling ketara ialah ketika acara penyampaian sijil penghargaan kepada ahli-ahli veteran DAP dengan  lebih separuh perwakilan memilih meninggalkan dewan persidangan walaupun Penasihat DAP, Lim Kit Siang sedang mene­rima anugerah yang disampaikan anaknya, Guan Eng.

Berdasarkan laporan media, pada sesi pagi hanya 328 daripada 1,027 perwakilan hadir dengan sebahagian besar mereka terdiri daripada ahli-ahli veteran sedangkan purata ahli yang hadir pada konvensyen sebelum ini adalah antara 600 ke 700 orang.

Jumlah berkenaan adalah pada konvensyen biasa, tetapi jika ada pemilihan, ia akan meningkat hingga hampir 1,000 orang.

Apakah tandanya ini? Ia jelas menunjukkan bahawa bahawa kepimpinan Guan Eng mula ditolak oleh ahli-ahli DAP secara halus selama ini dan konvensyen berkenaan telah memberikan gambaran jelas mengenai penolakan terbabit.

Selepas Guan Eng didakwa di mahkamah atas dua tuduhan rasuah melibatkan pembelian rumah banglo di bawah harga pasaran, penolakan itu makin ketara apatah lagi beliau dikatakan lebih mementingkan kehendak peribadinya.

Lebih buruk lagi bila adik Guan Eng dilantik sebaga ketua urusetia pemilihan DAP.

Selain itu, tindakan Guan Eng yang menuding jadi kepada pihak lain dalam isu melibatkan rakyat terutama banjir telah menyebabkan ada pemimpin negeri di Pulau Pinang yang sudah bosan dengannya.

Malah tindakan perwakilan Taman Chai Leng, Shamser Singh Thind yang dikenali sebagai seorang yang lantang bersuara, yang menyamakan Tun Dr. Mahathir Mohamad seperti bapa ayam dan ular serta lebih merbahaya daripada Datuk Seri Najib Tun Razak juga dikatakan menyebabkan Guan Eng kecewa

Shamser ketika berucap dalam konvensyen itu juga mahu DAP menjarakkan diri dan memaklumkan bahawa majoriti ahli DAP bersama dengannya menolak Dr Mahathir dan parti yang diasaskannya, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Memetik penjelasan Guan Eng mengenai kerjasama dengan PPBM, Shamsher berkata: ``Jawapan paling bodoh pernah saya dengar dalam mempertahankan sokongan terhadap Dr Mahathir adalah ‘Musuh kepada musuh saya adalah kawan saya''.

Ternyata pendirian Shamser itu bertentangan dengan Guan Eng yang sebelum ini sedia bekerjasama dengan Mahathir dalam menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional.

Keadaan ini pastinya memberikan tamparan besar kepada Guan Eng, apatah lagi kes rasuahnya itu telah menjejaskan imej parti dengan teruk.

Dan mungkin atas sebab itu, beliau telah mencadangkan nama Pe­nge­rusi DAP negeri, Chow Kon Yeow sebagai pengganti­nya jika terbukti beliau bersalah dalam kes rasuah yang dihadapinya ketika ini.

Kepala Guan Eng kini sudah dilanda banjir. Masalah rasuah diri sendiri belum selesai, ahli DAP ramai yang lari dan dalam masa yang sama banjir melanda Pulau Pinang.

Guan Eng mana mau lari?

Wednesday, November 9

MAHADIR SEPERTI DINOSOUR HILANG GIGI......


Seolah dinosour yang terlepas dari kandang, Tyrannousaurus semalam membuat kemunculan kembali di parlimen bersama  Velociraptor, Dilophosaurus dan Brachiosaurus.

Menariknya Presiden Parti Pencen Bersara Malaysia (PPBM) semalam tidak diberikan peluang langsung oleh Tyrannosaurus.

Itulah yang berlaku dalam politik Malaysia. Bila Tyrannosaurus (T Rex) membuat kacau kerana sebab kuasa dan kroni.

Salah satu perkara yang menarik dalam politik negara Malaysia adalah pemain politiknya yang datang dari pelbagai kategori dan jenis.

Satu perkara yang amat jelas dalam politik negara adalah pemain politik yang masih aktif adalah mereka yang sepatutnya sudah berundur dan berehat menikmati pencen dan menikmati sisa hidup nya.

Tapi di Malaysia , akibat amalan poltik yang sebenarnya terlalu bebas , maka orang orang yang sepatut sudah “phase out” atau “Fade away” enggan berbuat sedemikian.

Malah, merekalah yang masih berpaut pada politik secara total dan tanpa rasa segan dan malu.

Peranan sebagai memberi nasihat dan memberi pandangan tidak cukup bagi mereka, mereka sendiri mahu melakukan aksi dan “stunt” politik.

Semalam, mantan Perdana Menteri Tun Mahathir telah menghadirkan diri ke Parlimen sebahai pemerhati. Ia jelas menunjukkan beliau belum puas lagi didalam dunia politik.

Cuba memasukkan petak segi ke dalam lubang bulat, itulah yang boleh dilihat dari kehadiran Mahathir. Pendek kata , tidak sesuai langsung.

Era dan zamannya sudah berlalu, dia seharusnya memainkan peranan yang lebih dihormati dan disanjungi , seharusnya juga sedar akan realiti politik hari ini.

Rakyat sudah berubah, zaman  berubah, apa yang cantik dan molek di zamannya sudah kelihatan jijik dan mual di zaman ini.

Seperti pengagihan projek dan konsensi yang dulunya didiamkan oleh rakyat, namun menjadi bahan ejekan dan kritikan pada hari ini, ini semua akibat “excessive” politik tanpa tahu batasan.

Inilah sebahagian masalah negara, orang tua tua dan senior enggan undur diri.

Jika dahulu sebuah buku telah menghentam Tun Mahathir sebagai “kepala taik” yang enggan keluar dari lubang dubur, maka taik taik lain tidak dapat keluar” kata penulis buku “Shit” Shanon Ahmad.

Maka kini kebenarannya jelas kelihatan.

Selain menjadi sebagai politikus tertua yang aktif tanpa jawatan, dia juga dilihat mengejar kepentingan peribadinya dengan berselindung di sebalik isu isu dan skandal yang dicipta untuk penggantinya.

Apa yang membuat keadaan lebih malang adalah pengikutnya yang hentam keromo menyokongnya secara membabi buta.

Sedang dirinya sendiri sudah berubah , menghalalkan yang dulunya dia sendiri haramkan, menyukai apa yang dulu dia sendiri benci, penyokongnya pula turut sama ikut pendiriannya.

Sedang yang dia ajarkan dahulu kepada penyokongnya berlawanan dengan apa yang dia lakukan sendiri pada hari ini.

Katanya jangan sokong tubuh badan seseorang tetapi , sokong pendirian dan prinsip orang itu.

Itu yang dia sendiri ceramah kepada ahli UMNO ketika mengajak ahli UMNO membenci Presiden mereka Abdullah Ahmad Badawi.

Tapi penyokongnya tetap menyokong tubuh badannya , yang sudah berubah pendirian,

Jika Soros itu dikatakan satu waktu dahulu sebagai pemusnah ekonomi negara, penyangak mata wang , namun kini sudah menjadi kawan baiknya, Pengikutnya turut akur sama.

Hal ini samalah dengan Anwar, Kit Siang dan DAP. Individu dan perkara yang dia didik suruh penyokongnya benci.

Kita juga boleh lihat bagaimana ada seorang veteren UMNO yang sentiasa aktif menyerang Presiden sendiri yang wujud di alam maya.  Ini salah satu bala kepada parti.

Orang yang sepatut nya menjadi contoh kepada ahli UMNO telah menjadi jaguh mencarut dan memaki hamun.

Ini semua kategori “Jurassic Politik” yang degil dan tidak sedar diri untuk undur.

Maka rakyat tentu dapat melihat bagaimana Malaysia dipenuhi oleh individu zaman “dinosour” yang enggan undur diri kerana ketagih habuan melalui politik.

Mungkin negara akan jadi sedikit tenang jika orang seperti Tun Mahathir, Kit Siang , dan individu yang  sewaktu dengannya memainkan peranan sebagai orang tua yang baik yang menegur, dan bukannya yang ada kepentingan dan menegur kerana tersekat habuan.

Umpama T Rex yang tidak pernah kenyang. Bilakah Tyrannosaurus ini hendak berhenti? Bukankah dahulu pernah dipesan agar berhenti sebelum kenyang.

Oh patutlah, Tyrannosaurus itu mudah lupa rupanya.

Tuesday, November 8

PRASARANA PERBAHARUI ILTIZAM PERKASAKAN NILAI-NILAI INTEGRITI @azmiaziz60 @MyRapidKL


Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) hari ini membaharui komitmen dan iltizam Kumpulan berkenaan dalam memperkasakan nilai integriti di dalam organisasi itu dengan memeterai satu Memorandum Persefahaman dengan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini hari ini.

Memorandum ‘Memperkasa Integriti Prasarana Di Peringkat Negara dan Antarabangsa’ itu dirangka bagi mengganti memorandum yang ditandatangani oleh kedua-dua pihak pada tahun 2012 selaras dengan kemajuan pesat Kumpulan Prasarana, yang kini sudah mengembangkan sayap operasinya di pentas antarabangsa.

Diadakan di Auditorium JAKIM, Putrajaya, memorandum berkenaan ditandatangani oleh Presiden & Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz dan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Dzulkifli Ahmad dengan disaksikan oleh Pengerusi Kumpulan Prasarana, Tan Sri Ismail Adam, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Dato’ Azam Baki dan Ketua Pegawai Integriti Prasarana, Haji Izani Ishak.

Berucap pada majlis berkenaan, Tan Sri Ismail merakamkan ucapan terima kasih kepada SPRM atas sokongan padu yang telah diberikan untuk inisiatif dan program yang disusun oleh Prasarana bagi memartabatkan nilai-nilai integriti khususnya merealisasikan memorandum berkenaan.

Melalui memorandum berkenaan, kedua-dua pihak akan meneruskan kerjasama erat untuk memartabatkan integriti sebagai budaya wargakerja Kumpulan Prasarana dan mengangkat imej Prasarana di dalam dan luar negara sebagai organisasi yang sentiasa memperkasakan integriti dalam segala urusannya.

Bagi mencapai matlamat itu, Prasarana dan SPRM akan bekerjasama dalam perkongsian kepakaran dalam aspek operasi, pengesanan, khidmat rundingan, penyaluran maklumat, latihan dan usaha-usaha lain bagi memantapkan lagi penguasaan nilai-nilai integriti dalam Kumpulan berkenaan.

Pada majlis yang turut dihadiri oleh kontraktor-kontraktor dan vendor-vendor untuk Kumpulan Prasarana, satu Ikrar Integriti Korporat turut dimeterai bagi menyatakan janji dan komitmen antara kedua-dua pihak untuk menegakkan integriti dalam semua urusan. Ikrar berkenaan adalah deklarasi oleh sesebuah organisasi korporat dalam menyatakan sokongan padu untuk usaha-usaha pencegahan rasuah di negara ini.

Dengan menandatangani ikrar berkenaan, sesebuah organisasi korporat bersetuju mendukung prinsip-prinsip pencegahan rasuah termasuk komitmen kepada mempromosi nilai integriti, ketelusan dan tadbir urus yang baik; pengukuhan kawalan dalaman; pematuhan undang-undang, polisi dan prosedur; memerangi amalan rasuah serta menyokong segala inisiatif pencegahan rasuah oleh SPRM.

Majlis itu turut menyaksikan perlantikan Duta Integriti, yang dilantik di kalangan wargakerja dalam program SPEEDS atau ‘Strategic Prasarana Executive Enhancement & Development Scheme’ dan dilihat sebagai bakal pemimpin berintegriti tinggi untuk Kumpulan Prasarana.

Duta-duta ini akan ditempatkan di pelbagai Jabatan di bawah Kumpulan Prasarana dan akan bertanggungjawab memperkenalkan Jabatan Integriti dan mempromosi program dan inisiatif-inisiatifnya kepada wargakerja lain di samping menyerlahkan imej cemerlang melalui personaliti, penampilan dan tingkah laku mereka.

Kumpulan Prasarana adalah agensi pertama di kalangan Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) dan Syarikat Milik Kerajaan (GOC) untuk melantik Duta Integriti, yang mana mereka akan diberikan pendedahan oleh SPRM melalui aktiviti-aktiviti yang dirancang bersama.

Salah satu program yang telah diatur untuk Duta-Duta Integriti Kumpulan Prasarana adalah
program 'walkabout' bersempena Hari Anti Rasuah Antarabangsa, yang akan diadakan pada 9 dan 10 Disember ini.

Semasa program ‘walkabout’ ini, para peserta termasuk 300 pegawai SPRM akan mengadakan aktiviti di stesen-stesen LRT dan monorel Rapid KL dengan mengedarkan risalah dan memberi penerangan mengenai pencegahan gejala rasuah.

BILA NETIZEN BERBICARA MENGENAI EKONOMI, MALAYSIA GAGAL PADAHAL.....?


Beberapa hari ini media sosial heboh memperkatakan tentang perbezaan harga bagi pembinaan projek Landasan Keretapi Pantai Timur yang diserahkan pembinaannya kepada syarikat dari China.

Perdana Menteri DS Najib Razak dalam pembentangan Bajet 2017 mengumumkan projek pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur bernilai RM55 bilion tetapi laman web China Communication Construction Company Ltd atau CCCC, syarikat yang dianugerahkan projek pembinaan landasan keretapi secara runding terus itu mengumumkan nilainya adalah berjumlah RM46,000 juta.

Bermakna, ada perbezaan sebanyak RM9 bilion atau RM9,000 juta dengan jumlah yang diumumkan oleh kerajaan.

Jadi ada macai dan netizen yang bermain persepsi bahawa semua bajet RM55B tu adalah untuk China Communication Construction Company Ltd atau CCCC sahaja.

Hakikatnya dalam pembinaan Ada 2 harga yang perlu diketahui iaitu kos projek dan satu lagi kos kontrak.

Selain kos kontrak terdapat juga kos-kos lain yang diambil kira seperti pengambilan balik tanah, feasibility study dan kerja ukur (survey works) yang dikira sebagai kos projek apabila digabung dengan kos kontrak.

Jika kos yang ditandatangani dengan CCCC RM46B bermakna bakinya adalah dari jumlah kos projek. Adalah perkara biasa kos pengambilan tanah dan lain-lain boleh mewakili 30% kos projek.

Biasanya pengambilan balik tanah dibawah kuasa agensi pelaksana bukannya oleh kontraktor atau konsesi yg dilantik. Walaupun dibawah PFI, ia masih dibawah kerajaan atau agensi pelaksana.

Adalah perkara biasa jika projek PFI dimana syarikat akan pajakkan projek dan dibayar secara ansuran oleh kerajaan. Sama seperti projek MRT dan LRT3. Jika projek melibatkan kontraktor luar negara seperti China yang melibatkan hubungan G to G bermakna ada kontrak yang disesuaikan antara Malaysia dan China. Walaubagaimanapun agensi atau pihak berkaitan perlulah menjelaskan isu ini memandangkan ia kini dibincangkan secara terbuka.

Bagi netizen dan macai yang gemar mempertikaikan  kos kajian untuk Projek Terowong Dasar Laut Pulau Pinang bawah DAP pun adalah bernilai RM305 juta! Bayar kertas A4 sahaja. Inikan pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur bernilai RM55 bilion.

Depa lupa yang Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang yang paling malang telah berjaya melongkupkan ekonomi Pulau Pinang serta menyusahkan rakyat. Antara projek-projek "berjaya" yang telah Kerajaan DAP Pulau Pinang lancarkan untuk mempercepatkan pembangunan ekonomi Pulau Pinang.

Selepas 8 bulan lebih taman tema air dilancarkan untuk menggalakkan pelancongan di Pulau Pinang, taman tema air itu bungkus.

Selepas setahun melancarkan projek golf resort untuk meningkatkan pelancongan dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi, projek ini telah dibatalkan kerana tanah itu tidak cukup besar untuk padang golf.

Selepas 6 tahun menganugerahkan projek untuk membantu membangunkan Pulau Pinang sebagai hab pelancongan perubatan, tanah Taman Manggis itu masih lagi kosong.

Tempat letak kereta ‘kancil’ akhirnya siap pada tahun 2015 selepas 7 tahun pembinaan dan menelan belanja 3 kali ganda daripada bajet asal. KLIA2 yang mula dibina selepas tempat letak kereta ‘kancil’ itu mula dibina, telah diselesaikan sebelum tempat letak kereta ‘kancil’ selesai.

Projek Terowong Pulau Pinang telah ditandatangani untuk dibina pada tahun 2013 tetapi 3 tahun kemudian, laporan yang mahal yang bernilai RM305 juta itu masih tidak lengkap. Sementara itu, projek Xiamen University kampus Malaysia yang ditandatangani pada masa yang sama telah pun siap dan mula menerima pelajar pada awal tahun ini.

Begitu cekap sekali Tokong dan Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang.

Tidak hairanlah pertumbuhan ekonomi Pulau Pinang sama ada paling rendah di kalangan semua 15 negeri (mengikut Gerakan) atau ke-3 paling rendah (mengikut Institut Pulau Pinang) bagi tahun 2008 hingga 2015.

Sementara itu, PM Najib baru sahaja membawa masuk RM144 bilion pelaburan dan projek dari China.

Satu-satunya perkara yang DAP mahu membawa masuk dari luar negara adalah abu Chin Peng –malah ini pun mereka telah gagal.

Saturday, November 5

RAPID RAIL NAIK TARAF LANDASAN LRT PWTC – TITIWANGSA


5 November – Rapid Rail Sdn Bhd - pengendali perkhidmatan LRT dan Monorel Rapid KL, akan menjalankan kerja-kerja menaik taraf landasan LRT Laluan Sri Petaling antara stesen PWTC dan Titiwangsa bermula Selasa (8 November) ini.

“Kerja – kerja penggantian trek ini akan dijalankan pada waktu malam selepas waktu operasi antara 1 pagi hingga 4 pagi sehingga 22 November 2016,” menurut kenyataan media yang dikeluarkan oleh Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) hari ini.

Di bawah kerja-kerja penaikan taraf yang akan dijalankan secara beperingkat itu, besi landasan yang lama akan dipotong dan digantikan dengan yang baru. Segala kerja akan dipantau dengan teliti oleh anggota jurutera Rapid KL bagi memastikan segala kerja dijalankan dengan baik dan mengikut prosedur bagi menjamin tiada sebarang gangguan pada servis LRT pada siang hari.

“Ketika tempoh ini, pergerakan tren di antara dua stesen ini akan diperlahankan. Ini akan menyebabkan masa menunggu akan bertambah kira-kira satu minit. Prosedur memperlahankan pergerakan tren ini terpaksa dilakukan sehingga kerja-kerja penggantian trek siap sepenuhnya demi menjamin keselamatan para penumpang,” menurut kenyataan itu lagi.

Untuk sebarang pertanyaan, para pengguna disarankan menghubungi talian bantuan
Rapid KL di talian 03-78852585 atau ikuti status terkini perkhidmatan Rapid KL di Facebook
dan twitter Rapid KL.

Wednesday, November 2

INOVASI GTRS HASIL PENJIMATAN JUTAAN RINGGIT UNTUK PRASARANA @azmiaziz60 @MyRapidKL

Berkat ketelitian dalam pemerhatian dan keyakinan kepada diri sendiri, enam kakitangan teknikal Rapid Rail Sdn Bhd telah menghasilkan satu inovasi hebat untuk membantu mengurangkan gangguan perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya di samping menghasilkan penjimatan berjuta ringgit kepada syarikat induk, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana).

 Dato’ Ir. Zohari Sulaiman (tengah barisan depan) bersama-sama dengan para pemenang dan barisan kepimpinan Rapid Rail Sdn Bhd.

Kumpulan GTRS - singkatan kepada ‘Group Technical Rolling Stock’ - terdiri daripada staf Jabatan Tren (Rolling Stock) LRT Laluan Kelana Jaya termasuk seorang jurutera, dianggotai oleh Muhammad Firdauss Ab Jalil, Muizzuddin Mohamad, Mohd Nazri Ismail, Ahmad Mahazam Mat Zaid, Muhammad Nor Ahmad Shupi dan Fahkri Noor Ramli.

Bermodalkan pelaburan kurang daripada RM5,000 dan dibangunkan sepenuhnya menggunakan penyelidikan dan kepakaran ahli kumpulan, mereka menghasilkan Alat Pengujian Sistem Penyejukan ‘Linear Induction Motor’ (LIM), yang merupakan komponen penting dalam pergerakan sesebuah tren LRT.

Bermula awal tahun lepas dan mengambil masa lapan bulan untuk disiapkan, alat penguji berkenaan kini telahpun digunakan dalam operasi seharian perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya untuk tren-tren empat gerabak yang dikeluarkan oleh Bombardier.

Berdasarkan analisis dan perkiraan Rapid Rail, sekiranya dikontrakkan kepada pihak luar untuk menghasilkan alat penguji ini, ia akan menelan belanja tidak kurang daripada RM1 juta kerana banyak melibatkan aspek penyelidikan dan pembangunan dan hanya akan dilakukan oleh pembekal tren.

Keunggulan inovasi berkenaan telah mendapat perakuan daripada Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC), yang menobatkan GTRS sebagai juara keseluruhan dalam saingan Team Excellence peringkat kebangsaan pada majlis National Annual Productivity & Innovation Conference and Exposition 2016, yang diadakan di Putrajaya baru-baru ini.

Dalam mencatat kejayaan itu, pasukan GTRS telah menewaskan 257 pasukan daripada 143 organisasi lain dari seluruh negara yang menyertai pertandingan kecemerlangan inovasi itu. Dengan kemenangan ini, hasil inovasi GTRS ini berpeluang mewakili negara pada Persidangan Antarabangsa QCC Asia Pasifik, yang akan diadakan di Manila, Filipina tahun depan.

“Kami memilih projek ‘4-car LIM Fan Improvement’ (Pembaikan Sistem Penyejukan LIM untuk tren 4-gerabak) untuk pertandingan inovasi Team Excellence ini selepas mengkaji analisa Data Aduan Pelanggan dalam konteks kekerapan jumlah kegagalan sistem dan penilaian terhadap keutamaan yang sejajar dengan misi Syarikat untuk menyediakan perkhidmatan berkelas dunia untuk para pelanggan kami.

“LIM adalah salah satu sistem penting dalam tren LRT Laluan Kelana Jaya. Sekiranya LIM tidak dapat berfungsi, maka tren tidak dapat beroperasi sekali gus akan menyebabkan gangguan perkhidmatan tren. Ini menunjukkan bahawa prestasi LIM memberi impak secara langsung terhadap operasi Laluan Kelana Jaya. Itu menjadi asas kepada projek inovasi kami,” kata Firdauss, yang menjadi Fasilitator kepada pasukan GTRS ini.

Firdauss (tiga dari kiri) berbincang dengan rakan-rakan sepasukan GTRS.

Menurut beliau, Sistem Penyejukan LIM (LIM Fan) pula berfungsi untuk mengurangkan suhu operasi LIM, yang merupakan motor untuk menggerakkan tren. Sekiranya sistem penyejukan ini mengalami kegagalan fungsi, sistem keseluruhan LIM akan turut gagal beroperasi sekali gus menyebabkan menyekat pergerakan tren dan mengakibatkan gangguan dalam perkhidmatan.

“Hasil kerjasama dengan sebuah syarikat tempatan, kos penyelengaraan bagi Sistem Penyejukan LIM telah dapat dijimatkan berbanding pembelian unit baru dari luar negara. Di samping itu, ia juga dapat membangunkan kepakaran tempatan dalam industri rel di Malaysia dan mengurangkan kebergantungan kepada syarikat luar negara. Jumlah penjimatan yang dihasilkan daripada inovasi ini adalah sebanyak RM1.3 juta.

“Sistem Penyejukan LIM yang telah dibaikpulih memerlukan proses pengujian prestasi. Sebelum ini, proses pengujian memerlukan tempoh masa yang panjang antara tujuh hingga lapan jam. Unit Penyejuk LIM perlu dipasang di motor LIM. Selepas itu, LIM hendaklah diuji di tren dan memerlukan empat juruteknik untuk tujuan pengujian ini. Di samping itu, tren yang digunakan bagi tujuan pengujian tidak dapat beroperasi kerana ianya dilakukan di depoh. Ia adalah proses yang amat mengambil masa,” kata Firdauss.

Pada majlis National Annual Productivity & Innovation Conference and Exposition 2016 itu juga, tiga penyertaaan lain dari Rapid Rail telah memenangi anugerah penghargaan Anugerah Emas Tiga Bintang atas kejayaan inovasi masing-masing - Pasukan SWS untuk inovasi pengesanan amaran brek; pasukan HMIT untuk inovasi memantapkan prestasi pintu tren, dan pasukan ELECTRON untuk suis ‘bypass’ tren empat gerabak Laluan Kelana Jaya.

Sebelum diumumkan sebagai pemenang anugerah keseluruhan, TEAM GTRS, ataupun Group Technical Rolling Stock, memenangi Anugerah Johan untuk Sektor Perkhidmatan.

“Anugerah-anugerah kebangsaan ini sebenarnya adalah bonus kepada kami. Lebih penting lagi bagi kami adalah impak daripada kewujudan alat pengujian ini. Ia bukan saja dapat menjimatkan masa pengujian daripada lapan jam kepada 1 jam sahaja; tetapi ianya juga dapat mengurangkan guna tenaga daripada empat juruteknik kepada seorang jurutekniK.

“Ianya bersifat mudah alih kerana hanya bersaiz satu kaki persegi. Kami amat berbangga untuk dapat memberikan sumbangan ini kepada Rapid Rail dan kepada para pengguna LRT Laluan Kelana Jaya,’ kata Firdauss.

Dengan pengalaman antara lima hingga 18 tahun dalam industri rel, inovasi alat penguji kipas LIM ini adalah penyertaan kedua daripada pasukan GTRS. Tahun lepas, mereka sekadar memenangi anugerah penghargaan Emas Tiga Bintang dengan inovasi mengenai sistem penapis untuk unit kuasa sokongan atau Auxiliary Power Unit.

“Kami di Prasarana khususnya Rapid Rail sentiasa digalakkan untuk berinovasi sebagai sebahagian daripada cara kita bekerja. Ia selaras dengan salah satu prinsip Transformasi Syarikat iaitu Berkemahiran atau ‘Resourcefulness’,” kata Firdauss.

Mengulas kejayaan pasukan GTRS, Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir. Zohari Sulaiman berkata beliau akan terus menggalakkan tradisi berinovasi, yang telah sekian lama diamalkan dalam Syarikat berkenaan untuk meningkatkan produktiviti dan mengurangkan kos operasi.

Katanya, inovasi adalah penting untuk Rapid Rail terus berkembang maju selaras dengan aspirasinya untuk menjadi pemimpin dalam industri rel ini.

“Saya berharap kejayaan yang dicipta oleh pasukan GTRS ini akan merangsang dan memberi semangat kepada lebih ramai lagi staf teknikal di Rapid Rail untuk menghasilkan inovasi-inovasi untuk memanfaat operasi tren dan meningkatkan tahap perkhidmatan untuk para pengguna LRT dan monorel,” tambah Dato’ Ir. Zohari.

Monday, October 31

Bayaran Balik Jika LRT, Monorel Lewat 15 Minit @NancyShukri


Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) merujuk kepada jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato' Sri Nancy Shukri di Parlimen hari ini mengenai kelewatan dalam perkhidmatan LRT dan monorel.

Menjawab soalan bertulis Anggota Parlimen Alor Gajah, YB Datuk Koh Nai Kwong, YB Dato' Sri Nancy menyatakan bahawa para pengguna LRT dan monorel ada hak untuk menuntut pembayaran balik sekiranya kelewatan tren melebihi 15 minit.

Pembayaran balik diberikan dalam bentuk kupon percuma untuk perjalanan sehala sahaja. Tempoh sah kupon tambang percuma ini adalah lima hari dari tarikh dikeluarkan.

Prasarana ingin menjelaskan bahawa pengguna boleh membuat tuntutan berkenaan sekiranya mereka sudah membeli tiket tetapi tidak ingin meneruskan perjalanan menggunakan perkhidmatan LRT berikutan kelewatan tren tersebut.

Sekiranya pengguna masih meneruskan perjalanan dengan menaiki LRT,  hak tuntutan itu terbatal dengan sendirinya.  

Prasarana berharap kenyataan ini akan dapat menjelaskan apa jua kekeliruan yang timbul.

Jabatan Komunikasi Kumpulan & Pemasaran Strategik
Prasarana Malaysia Berhad

Dikeluarkan pada 31 Oktober 2016

- TAMAT  -

Berikut adalah maklumat tambahan kepada jawapan bertulis Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Dato' Sri Nancy Shukri di Parlimen hari ini mengenai tuntutan pembayaran kelewatan dalam perkhidmatan LRT dan monorel.

RAFIZI KANTOI!!! KENA BAYAR RM200 RIBU


Mahkamah Tinggi memerintahkan Naib Presiden PKR, Mohd Rafizi Ramli membayar ganti rugi RM200,000 kepada National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) dan Pengerusi Eksekutifnya, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail, kerana memfitnah.

Ia adalah berhubung kenyataan Mohd Rafizi berkaitan pinjaman pembelian hartanah KL Eco City, Bangsar.

Pesuruhjaya Kehakiman Azizul Azmi Adnan membuat perintah itu selepas membenarkan tuntutan saman NFCorp dan Mohamad Salleh selaku plaintif selepas mendapati kenyataan dikeluarkan Mohd Rafizi, adalah memfitnah.

Azizul Azmi dalam penghakiman beliau berkata, perkataan 'diselewengkan' dikeluarkan Mohd Rafizi adalah serius dan ia membayangkan perlakuan jenayah.

Dalam writ saman dan penyata tuntutan difailkan pada 23 Jun 2013, plaintif menamakan Mohd Rafizi dan pemilik portal Malaysiakini, Mkini Dotcom Sdn Bhd selaku defendan pertama dan kedua.

Plaintif mendakwa, Mohd Rafizi pada 7 Mac 2012, mengeluarkan kenyataan fitnah pada satu sidang akhbar di ibu pejabat PKR berhubung pembelian hartanah KL Eco City dan berita itu disiarkan Malaysiakini pada hari sama.

Plaintif berkata, saman berkenaan difailkan kerana kerugian yang ditanggung susulan pembohongan, penyebaran maklumat mengelirukan serta pendedahan maklumat sulit perbankan dan fitnah oleh defendan.

Mereka menuntut ganti rugi am, teladan dan ganti rugi teruk, faedah, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai oleh mahkamah selain memohon perintah injunksi bagi menghalang defendan daripada terus mengelirukan dan menipu orang ramai berhubung isu pinjaman itu.

Tuesday, October 25

DUA BILION SEBAB MENGAPA HUSNI MENYERANG PERDANA MENTERI


Semalam, Husni menyerang kerajaan dan Najib. Husni memberitahu media yang beliau menyerang kerajaan dan Najib kerana beliau bimbang mengenai masa depan Malaysia. Sebenarnya ia adalah kerana hari tersebut kerajaan telah menolak projek lebuh raya bernilai RM2 bilion yang beliau perjuangkan selama lebih empat tahun yang lalu.

2. New Pantai Expressway Sdn Bhd adalah anak syarikat IJM Corporation Berhad dan ini adalah sebahagian petikan dari Wikipedia:

Lebuhraya Baru Pantai, (Bahasa Inggeris: New Pantai Expressway, NPE) ialah sebatang lebuh raya utama di kawasan Lembah Klang, Malaysia. Lebuhraya berukuran 19.6 km (12.2 batu) ini mempermudah capaian ke Kuala Lumpur dari kawasan Subang Jaya dan Bandar Sunway, mengelakkan kesesakan di laluan Lebuhraya Persekutuan pada waktu puncak. NPE terdiri daripada Penghubung Utama dan Penghubung Salak. “Lebuhraya Baru Pantai” ialah nama yang ditetapkan oleh Lembaga Lebuhraya Malaysia, tetapi ramai yang menyangka namanya “Lebuhraya Pantai Baru”.

3. NPE telah dibuka secara rasmi pada 30 April 2004 dan, tujuh tahun kemudian, pada 1 April 2011, kerajaan Malaysia yang telah meluluskan pada dasarnya lanjutan lebuh raya, yang dianggarkan bernilai kira-kira RM1 bilion atau lebih pada masa itu. Bagaimanapun, Satu tahun kemudian, pada bulan Jun 2012, kerajaan melakukan u-turn dengan membatalkan perancangan untuk lanjutan yang dicadangkan.boleh rujuk laporan berita The Star bertarikh 29 Jun 2012.

4. New Pantai Expressway Sdn Bhd kemudian mengemukakan rayuan kepada kerajaan dan, selepas menunggu selama empat tahun, semalam, pada pagi 24 Oktober 2016, kerajaan menolak rayuan itu dan mengekalkan keputusan untuk memansuhkan sambungan yang kini kos telah menjadi kira-kira RM2 bilion.

Anak Husni, Khalid, proksi bapanya di New Pantai Expressway Sdn Bhd.

5. Husni yang dalam keadaan sangat marah, teah menghantar mesej ini sangat jahat kepada Menteri berkenaan:

Tak APA Kita Serah Pada Allah. Kita berdoa semoga Allah letakkan pemimpin2 Yang Ada digniti dan Integriti Negara Kesejahteraan demi.

Dah jadi kelaziman…untuk mempertahankan diri..mereka akan reka pelbagai cerita.

Saya tak buka mulut lagi…baru 1% sahaja cerita yang keluar. Saya boleh keluarkan 5%, 10%, 30%, 50%, 75% dan 100%. Semua maklumat dalam tangan saya.

Jangan main foul…nanti terbongkar semua cerita.

6. Inilah menjadi asasnya kepada amaran Husni terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa beliau telah belum bermula lagi dan boleh mendedahkan banyak lagi yang boleh merosakkan kerajaan. Hakikatnya bahawa Menteri-menteri Kabinet mengangkat sumpah kerahsiaan dan sumpah itu nampaknya tidak sedikit pun menggerunkan Husni. Saya merasakan bahawa Husni mungkin beranggapan Najib tidak akan membenarkan polis menahannya di bawah Akta Rahsia Rasmi.

7. Saya boleh bayangkan Husni sangat kecewa betapa bagaimana lumayannya nilai ‘cash-cow’ lebuhraya NPE tersebut. Husni menyangka bahawa Najib akan meluluskan projek hanya untuk memastikan dia senyap dan menghalangnya daripada menyanyi seperti burung kenari. Husni tidak menyangka bahawa kerajaan akan menolak projet tersebut dan meletakkan risiko beliau akan ‘membuka mulut’ dan menyerang Najib.

8. Apabila seorang ahli politik berkata, beliau hanya mengambil berat tentang negara ini dan bimbang tentang masa depan Malaysia dan berkorban demi Untuk bangsa, negara dan agama, tanya mereka “berapa billion ringgit” yang mereka sedang cakapkan ini.