Monday, August 22

Projek Rel #LRT3 Bandar Utama-Klang @MyRapidKl @AzmiAziz60


Projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) yang akan menembusi Koridor Barat Lembah Klang dengan pusat bandar raya Kuala Lumpur dengan kos bernilai RM9 bilion akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Sri Najib Razak pada 24 Ogos 2016.

Setelah kerajaan selesai membina jajaran LRT2, kini pentadbiran Perdana Menteri Yang Amat Berhormat Datuk Seri Haji Najib Tun Abdul Razak akan memulakan Fasa - 3 iaitu #LRT3 dari Bandar Utama ke Johan Setia, sepanjang 37 kilometer, melibatkan 26 buah stesen dan akan membantu 74,000 pengguna untuk ke destinasi mereka.


Fakta menarik mengenai projek LRT3 :

Jumlah stesen : 26
Jarak : 37 km
Integrasi : 5 stesen
Jumlah penumpang : 74,000 penumpang/hari (menjelang 2020)
Waktu perjalanan hujung ke hujung : 53 minit dari Bandar Utama ke Johan Setia
Jumlah parkir : 6000 di 10 stesen menjelang 2020

Stesen pertamanya adalah Stesen Bandar Utama yang akan bersambung dengan MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang dan berakhir dengan Stesen Johan Setia di Klang. Ia merangkumi 24 stesen bertingkat dan 1 bawah tanah di Stesen Persiaran Hisamuddin. Selain itu, laluan ini akan berintegrasi dengan Komuter Laluan Pelabuhan Klang di Stesen Klang dan LRT Laluan Kelana Jaya di Stesen Glenmaire.


untuk maklumat lanjut boleh layari http://www.lrt3.com.my/

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive