Tuesday, May 26

AHLI PARLIMEN JANGAN MENIKUS NGAN @CmLimGuanEng BOLEH #HutangMalaysia


Lim guang Eng bukan main garang lagi bila berbicara mengenai Hutang 1MDB di Parlimen. sehinggakan menuduh Malaysia bakal terencat pertumbuhan ekonomi negara. Nak menipu di Parlimen pun agak-agaklah Ketua Menteri Pulau Pinang paling bacul bagi MKP. 

Berikut adalah jumlah hutang dan aset yang dimiliki oleh syarikat gergasi di Malaysia. Mempunyai aset yang melebihi jumlah hutang menandakan syarikat tersebut berada dalam keadaan stabil. Begitu jugalah 1MDB yang mempunyai aset bernilai tinggi di Malaysia dan luar negara.


Kenapa tidak pertikaikan hutang yang ditanggung oleh CIMB....? Ini masalahnya bila Ketua Menteri cakap pakai lutut serta berpolitik 24jam. Salah orang lain nampak tapi salah sendiri simpan dalam seluaq.

Ketua Menteri paling langsi.... Apa dah jadi Apek sampai Block MKP. Memang tak tahan dengan fakta bila berhujah nampak gayanya. Lu sembang lebih mengenai kebebasan bersuara tapi takut dengan MKP yang kerdil nie.MKP cuma Blogger jalanan aje bukan pemimpin Tokong macam lu..... MKP tak kisah lu tak nak follow tapi sampai block cam nie memang haram jadah la apek....Lu memang bacul buat apa ada sampai 28 staff dalam lu punya office kalau tak boleh lawan MKP.....


Lim Guan eng dah kantoi dengan Projek perumahan mampu milik yang telah dicanangkan sejak tahun 2012 akan tetapi sehingga sekarang masih lagi tinggal janji. Sebab tue terus block MKP di twitter. 

Kerajaan terus komited untuk memastikan paras hutang Kerajaan Persekutuan tidak melebihi paras 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Kementerian Kewangan dalam kenyataannya berkata, ketika ini, kedudukan hutang Kerajaan Persekutuan kekal terurus dan dikategorikan sebagai negara keberhutangan sederhana.

“Pada akhir 2014, keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan di dalam negeri dan luar pesisir, adalah berjumlah RM582.8 bilion atau 54.5 peratus daripada KDNK.

“Daripada jumlah itu, 97.1 peratus atau RM566.1 bilion adalah hutang domestik, sementara bakinya RM16.8 billion atau 2.9 peratus adalah hutang luar pesisir,” katanya.

Menurut kenyataan itu, selaras dengan keperluan pelaporan hutang di peringkat antarabangsa mengikut konvensyen piawaian Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF), kedudukan hutang luar negara dikira berdasarkan definisi baru yang terdiri daripada pinjaman luar pesisir oleh Kerajaan Persekutuan; perusahaan awam dan sektor swasta dan pegangan sekuriti hutang, deposit dan kredit perdagangan dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin.

Katanya, pada akhir 2014, jumlah hutang luar negara berada pada paras RM744.7 bilion atau 69.6 peratus daripada KDNK manakala pada 2013, hutang luar negara mencatat RM696.6 bilion atau 70.6 peratus daripada KDNK.

“Walaupun jumlah hutang luar negara meningkat sebanyak 6.9 peratus, namun peratusannya kepada KDNK adalah lebih rendah berbanding 2013.

“Daripada jumlah ini, sebanyak 42 peratus adalah pegangan sekuriti hutang dan deposit oleh bukan pemastautin 37 peratus, hutang sektor swasta 10 peratus, hutang perusahaan awam 9 peratus, kredit perdagangan dan lain-lain pinjaman serta dua peratus adalah hutang luar pesisir Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Sementara itu, Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah dalam satu majlis berasingan berkata, paras hutang Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI) terkawal kerana semua projek berdaya maju dalam jangka panjang dengan paras hutang Malaysia masih di bawah 55 peratus daripada KDNK dan adalah tidak benar beberapa PFI mungkin perlu diselamatkan.

“Mungkin terdapat tempoh matang yang panjang. Tetapi, dalam jangka panjang, ia berdaya maju dan bermanfaat kepada negara dan rakyat.

“Saya tidak nampak sebarang masalah daripada segi pembiayaan semula dan kedudukan ekonomi negara yang benar-benar kukuh serta pada landasan yang tepat,” katanya.

Beliau yang mengulas dakwaan bahawa PFI tidak mempunyai pendapatan operasi untuk membayar hutang itu, berkata, beberapa projek infrastruktur dibiayai melalui perbelanjaan pembangunan atau pinjaman dan operasi, melalui hasil.

2 comments:

Nedzork said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

dia nak suruh malaysia jadi singapore kot. nisbah hutang lebih tinggi dr kdnk.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive