Tuesday, December 19

DAIM ZAINUDDIN JANGAN KELENTONG RAKYAT @MpKotaBelud


Adakah Tun Daim dan Tun Dr Mahathir boleh keluarkan kenyataan, mahukan ECRL dimiliki dan dikawal sepenuhnya oleh syarikat asing?

Saya yakin bahawa Tun Daim Zainuddin sebagai seorang bekas Menteri Kewangan berpengalaman di bawah pentadbiran Tun Dr Mahathir Mohamad akan faham mengapa kerajaan hari ini memilih untuk strukturkan Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) sebagai pelaburan domestik dengan pembiayaan asing.

Kerajaan amat jelas melalui pelbagai jawapan di Parlimen dan kenyataan mengenai ECRL yang projek ini adalah pelaburan domestik dibiayai pinjaman mudah dari China dengan kadar faedah lebih memihak kepada kita, yang lebih rendah dari kos dibiayai kerajaan.

Kita belajar dari kesilapan lalu di mana kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir dan Tun Daim telah meminjam dengan banyak dari Jepun dan terpaksa membayar berganda apabila nilai Yen meningkat tinggi berbanding Ringgit manakala kerajaan hari ini sudah memastikan pinjaman mudah dari China turut dilengkapi mekanisme meringankan risiko tukaran matawang.

Sama ada distrukturkan sebagai pelaburan terus asing atau pelaburan domestik dengan pinjaman asing, objektif projek ECRL adalah bagi menjana aktiviti ekonomi, mewujudkan pekerjaan dan jalinan pengangkutan kritikal antara pantai timur dengan pantai barat semenanjung bagi mengatasi keasingan ekonomi, dan ia masih lagi boleh dicapai.

Bagaimanapun, perbezaan utama adalah jika ECRL adalah pelaburan terus asing maka ia pihak asing akan memilik dan mengendalikan rangkaian keretapi ini.

Memandangkan rangkaian keretapi ini akan menyusuri semenanjung, kerajaan telah membuat keputusan bahawa pemilikan dan operasinya mesti dimilik negara bersandarkan kepada faktor keselamatan negara dan strategik ekonomi.

Sehubungan itu, ECRL dimiliki dan dikendalikan oleh anak syarikat milik penuh Kementerian Kewangan yang kemudiannya akan membayar semula pinjaman mudah apabila rangkaian ini mula beroperasi.

Jika projek ini adalah pelaburan terus asing, pemilik asing akan memindahkan semula keuntungan dari operasinya ke negara mereka.

Pembiayaan asing bagi projek pelaburan domestik bukan konsep baharu di Malaysia.

Ketika era pentadbiran Tun Dr Mahathir dan Tun Daim, projek seperti Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Projek Janakuasa Hidroelektrik Kenyir, Stesen Janakuasa Port Dickson (Tuanku Jaafar) dan pelbagai projek lain turut dibiayai melalui pinjaman mudah dari Jepun.

Bagi tempoh lebih dekat, Jambatan Kedua Pulau Pinang turut dibiayai pinjamah mudah dari China.

Bagaimanapun, jika Tun Daim mahupun Tun Dr Mahathir mempunyai isu dengan projek ECRL sebagai pelaburan domestik melalui pinjaman mudah berbanding pelaburan terus asing, saya sarankan mereka nyatakan pendirian mereka dan gesa kerajaan untuk menjual projek infrastruktur strategic ECRL dan letakkan ia di bawah pemilikan asing.

Adakah Tun Daim dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia akan lebih gembira jika warga asing memiliki dan mengendalikan ERCL? Dan jika ia pelaburan terus asing China, adakah mereka akan mengkritik projek itu dan mendakwa ia adalah penguasaan ekonomi oleh negara China sebagaimana mereka dakwa pada pelaburan lain negara itu di Malaysia?

Saya ingin ulangi sekali lagi bahawa Perdana Menteri mengunjurkan projek ECRL ini sebagai pengubah ekonomi yang sudah terlewat di mana ia akan menyediakan satu jalinan penghubung antara pelabuhan pantai timur dan barat serta menyediakan rangkaian keretapi selamat bagi mengangkut berjuta penumpang. Projek ini akan menjana ekonomi negeri pantai timur secara signifikan pada masa akan datang.

Projek utama ini seharusnya dilakukan ketika era Tun Dr Mahathir ketika perunding yang dilantik pada masa itu mengunjurkan kosnya adalah lebih rendah. Malangnya, Tun Dr Mahathir memilih untuk membina projek mega lain berbanding rangkaian keretapi yang dapat memberi peningkatan kepada ekonomi pantai timur. Jika kerajaan hari ini melengahkan projek ini sebagaimana tindakan Dr Mahathir, kosnya akan melonjak lebih tinggi pada masa akan datang.

Pada masa projek ECRL ini akan bermula, ia tidak sepatutnya dilengahkan atau lebih teruk lagi, dipolitikkan. Rakyat Kelantan, Terengganu dan Pahang berhak menerima layanan dan peluang lebih baik.

Abdul Rahman Dahlan,
Menteri di Jabatan Perdana Menteri
Unit Perancang Ekonomi
Putrajaya.

4 comments:

Unknown said...

BERITA BAIK!!!

Nama saya Kezia Arjuna, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman supaya berhati-hati, kerana terdapat penipuan di mana-mana, mereka akan menghantar dokumen perjanjian palsu kepada anda dan mereka akan mengatakan tidak ada bayaran pendahuluan, tetapi mereka adalah Idle orang, kerana mereka akan meminta pembayaran yuran lesen dan yuran pemindahan, jadi berhati-hati dengan Syarikat Pinjaman yang palsu.

Beberapa bulan yang lalu saya terkejut dari segi kewangan dan terdesak, saya tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman dalam talian. Saya hampir kehilangan harapan sehingga Tuhan menggunakan kawan saya yang merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat handal bernama Puan Kathleen, yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp. 900,000,000 (900 juta) dalam masa kurang daripada 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dan kadar faedah hanya 2%.

Saya sangat terkejut apabila saya memeriksa baki akaun bank saya dan mendapati bahawa jumlah yang saya gunakan telah dihantar terus ke akaun bank saya tanpa berlengah-lengah.

Kerana saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik, jadi orang boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan sebarang pinjaman, sila hubungi ibu yang baik melalui e-mel sebenar: kathleenloancompany1@gmail.com dan WhatsApp Only: {+12093480782}. Dengan rahmat Tuhan, dia tidak akan pernah mengecewakan anda dalam mendapatkan pinjaman jika anda mematuhi perintahnya.

Anda juga boleh menghubungi saya di email saya: keziaarjuna@gmail.com dan Bulan yang memperkenalkan dan memberitahu saya mengenai Puan Kathleen, dia juga mendapat pinjaman baru dari Cik Kathleen. Sekarang apa yang saya akan lakukan adalah cuba untuk memenuhi bayaran pinjaman saya yang saya hantar terus ke akaun mereka setiap bulan.

Satu perkataan cukup untuk orang bijak.

Sandra Ovia Loan Firm said...

Halo, saya Ny. Sandra Ovia, pemberi pinjaman pribadi uang, apakah Anda berutang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? pinjaman untuk membangun bisnis baru, untuk memenuhi tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini, renovasi rumah Anda dan kami juga memberikan pinjaman BITCOIN dengan suku bunga sangat rendah 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan ke perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

Unknown said...

Saya sangat bersyukur kepada Ibu Iskandar Lestari karena telah memberi saya pinjaman sebesar Rp700.000.000,00 saya telah berhutang selama bertahun-tahun sehingga saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit nol dan saya telah ke banyak rumah keuangan untuk meminta bantuan namun semua menolak saya karena rasio hutang saya yang tinggi dan sejarah kredit rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerah saya membaca dan belajar tentang ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY di salah satu blog saya menghubungi ISKANDAR LESTARI LOAN COMPAMY konsultan kredit via email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) dengan keyakinan bahwa pinjaman saya diberikan pada awal tahun ini tahun dan harapan datang lagi, kemudian saya menyadari bahwa tidak semua perusahaan pinjaman di blog benar-benar palsu karena semua hautang finansial saya telah diselesaikan, sekarang saya memiliki nilai yang sangat besar dan usaha bisnis yang patut ditiru, saya tidak dapat mempertahankan ini untuk diri saya jadi saya harus memulai dengan membagikan kesaksian perubahan hidup ini yang dapat Anda hubungi Ibu Iskandar via email:::(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
dia BBM INVITE:{D8980E0B}
WhatsApp Only::{+33753893351}

MRS KABU LAYU said...

Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive