Friday, January 19

BERTEKAD TERUS TRADISI KECEMERLANGAN PRASARANA

Bersyukur kepada Illahi atas pelantikan beliau, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang baharu, Puan Masnizam Hisham berazam untuk terus meneruskan tradisi kecemerlangan yang dilaksanakan oleh Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz.

Puan Masnizam Hisham ketika memimpin operasi untuk perkhidmatan tren haji Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line di Tanah Suci Mekah tahun lepas.

“Tentunya, saya rasa gembira untuk diberikan kepercayaan untuk menerajui operasi Kumpulan Prasarana. Ianya adalah satu penghormatan buat diri saya dan keluarga saya serta kaum wanita yang berkarier.

“Tetapi, saya akan menjadi orang pertama untuk mengakui bahawa ia adalah satu tugas yang amat mencabar khususnya dengan Kumpulan Prasarana sekarang sudah mengembangkan sayap daripada fungsi asalnya sebagai penyedia perkhidmatan bas henti-henti dan rel urban.

“Kumpulan Prasarana kini turut menjadi pemacu dalam bidang-bidang yang berkaitan dengan pengangkutan awam termasuk pembangunan berasaskan transit, pengoptimum nilai-nilai komersial melalui aset-aset yang dimiliki di samping mengeksport kepakaran di bidang pakar runding untuk pengurusan projek serta operasi dan penyelenggaraan pengangkutan awam,” kata Masnizam, yang sebelum ini adalah Ketua Pegawai Eksekutif, Prasarana Integrated Management & Engineering Services Sdn Bhd (PRIME).

Katanya, cabaran terbesar untuk Kumpulan Prasarana sekarang bukan saja untuk meningkatkan jumlah pengguna sistem pengangkutan awam khususnya MRT, LRT, monorel dan bas henti-henti kendaliannya; tetapi memastikan efisiensi dalam perbelanjaan dan pelaburannya.

“Kita perlu mengoptima segala sumber-sumber yang ada di Prasarana, yang mempunyai kepakaran di pelbagai bidang khususnya kejuruteraan rel dan bas, pengurusan projek, komersial dan pentadbiran. Kepakaran ini sudah terbukti; bukan saja dengan keupayaan mengendalikan sistem pengangkutan awam berkelas dunia di negara ini; tetapi juga di pentas antarabangsa.

“Saya berkeyakinan penuh Kumpulan Prasarana mampu melangkah lebih jauh untuk menaikkan nama negara di pentas antarabangsa khususnya dalam dunia pengangkutan awam,” kata Masnizam, yang kini berada di Arab Saudi atas jemputan Presiden, Saudi Railway Organisation untuk membincangkan kolaborasi di dalam bidang rel.

Berusia 46 tahun, Masnizam telah berkhidmat di Prasarana lebih 12 tahun dari 2005 sebagai Ketua Bahagian Perundangan dan Setiausaha syarikat di Rapid KL. Beliau pernah memegang jawatan Ketua Bahagian Perolehan Kumpulan, Ketua Bahagian Komunikasi dan Pemasaran
Strategik dan Ketua Pegawai Perkhidmatan Infrastruktur Kumpulan Prasarana sebelum dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif PRIME pada 2016.

Selain PRIME, Kumpulan Prasarana turut sekarang mempunyai lima anak syarikat lain – Rapid Rail Sdn Bhd untuk menggendalikan perkhidmatan dan bisnes rel urban, Rapid Bus Sdn Bhd untuk menggendalikan perkhidmatan dan bisnes rel urban, Prasarana Integrated Development Sdn Bhd (PRIDE) untuk perkhidmatan komersial dan pembangunan berorientasikan transit; Prasarana Rail and Infrastructure Projects Sdn Bhd (PRAISE) untuk mengendalikan projek-projek infrastruktur besar yang baharu; dan Prasarana Integrated Solution and Management Sdn Bhd (PRISM) untuk menyediakan perkhidmatan insurans bagi perkhidmatan pengangkutan awam.

Pelantikan Masnizam sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana yang baharu telah diumumkan oleh Kementerian Kewangan (MoF) semalam (18 Januari) dan berkuat kuasa serta-merta untuk tempoh tiga tahun.

Beliau menggantikan Dato' Seri Azmi, telah tamat tempoh perkhidmatannya pada 31 Disember 2017.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive