Wednesday, January 31

TINDAKAN PANTAS KAPTEN BAS RAPID KL MENGENDALIKAN SITUASI CEMAS DIPUJI


Tindakan pantas kapten bas Rapid KL laluan 772 Pasar Seni - Mah Sing mengendalikan situasi cemas dalam insiden bas terbakar harus dipuji.

Dalam kejadian yang berlaku kira-kira jam 4.50 petang di Lebuhraya Persekutuan menghala ke Subang berhampiran susur keluar Jalan Templer, sebuah bas Rapid KL yang dalam perjalanan telah terbakar.



Laporan awal menyebut kapten bas telah terdengar bunyi pelik di bahagian belakang bas.

Secara kebetulan terdapat sebuah kereta peronda polis yang mengekori dari belakang bas telah membunyikan siren dan kapten memberhentikan bas di tepi jalan serta mengarahkan penumpang turun dari bas.

Terdapat 7 penumpang berada di dalam bas terbabit.Tiada sebarang kecederaan dilaporkan. Pihak polis telah menghubungi bomba untuk bantuan.

Cubaan memadamkan kebakaran menggunakan alat pemadam api tidak berjaya. Pihak bomba yang tiba dilokasi telah berjaya memadamkan kebakaran.

Rapid KL akan bekerjasama dengan pihak berkuasa bagi mengenal pasti punca kebakaran dan jumlah kerugian. Keselesaan dan keselamatan pengguna adalah keutamaan kami.

Kapten bas Rapid KL telah diberi latihan dan pendedahan simulasi dalam mengendalikan keadaan cemas atau luar jangkaan.

Tindakan kapten bas yang segera memberhentikan bas dan mengarah penumpang keluar dari bas adalah satu  prosedur standard yang diamalkan oleh semua.

Penumpang yang terkandas meneruskan perjalanan dengan menaiki bas yang seterusnya.

1 comment:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive