Beto Kusyairy Berdepan Cabaran Fizikal Dalam Filem Biopik Gayong
-
KUALA LUMPUR: Pelakon terkenal, Beto Kusyairy mendedahkan beliau kini
menghadapi masalah sakit tulang belakang (slip disc) yang membataskan
pergerakan teru...
Thursday, April 12
RAPID RAIL BAKAL BERWAJAH BAHARU DEMI CPR
Dengan misi melonjakkan imej dan prestasi, Rapid Rail Sdn Bhd bakal memperkenalkan inisiatif strategik baru sebagai landasan baru bagi menyelaraskan halatuju Syarikat dan panduan kepada warga kerja anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) itu.
Dengan singkatan nama CPR, yang diambil daripada abjad pangkal COST, PROCESS dan REVENUE ataupun Kos, Proses dan Pendapatan, menggantikan model bekerja yang terdahulu iaitu PMS atau PEOPLE, MONEY dan SYSTEM. Dengan pengenalan CPR, ia sekali gus bakal menyerlahkan Rapid Rail yang berwajah baru.
Secara mudah, tiga elemen baru itu akan menjadi penekanan Syarikat di bawah pucuk pimpinan Ketua Pegawai Eksekutif Haji Khairani Mohamed, yang kembali untuk menerajui Rapid Rail selepas berubah angin untuk memimpin Prasarana Integrated Management and Engineering Services (PRIME) dan Prasarana Rail and Infrastructure Projects (PRAISE).
Sasaran CPR adalah untuk mengoptimakan kos sambil mengekalkan operasi dan perkhidmatan yang cemerlang; melancarkan proses kerja bagi menghasilkan mutu kerja berkualiti dan produktif dan meningkatkan pendapatan untuk Syarikat.
Bagai sirih pulang ke gagang, Haji Khairani atau lebih mesra dengan nama KM, mengumumkan inisiatif ini bersama-sama pelbagai inisiatif lain serta azam beliau untuk membawa Rapid Rail kembali ke era kegemilangan pada sesi ‘Rail Dialogue’ 2018 pada 10 April lepas.
Diadakan di Pusat Komuniti Sentul Perdana, Sentul di sini dalam dua sesi bagi memastikan operasi berjalan lancar seperti biasa, lebih 500 staf menghadiri sesi pagi yang menyaksikan KM menyenaraikan keutamaan dan inisiatif yang perlu dilaksanakan oleh setiap warga kerja Rapid Rail untuk merealisasikan sasaran 2018.
Serentak dengan pengumuman itu, KM turut memaklumkan bahawa rancangan untuk mengkaji semula dan menstruktur semula Rapid Rail bagi memantapkan operasi yang semakin berkembang dan jangkaan pemegang taruh yang semakin meningkat.
Bisnes Rapid Rail menjadi semakin mencabar bukan saja kerana rangkaian LRT yang semakin berkembang dengan Projek Penyambungan Jajaran LRT, operasi Laluan Monorel dengan jumlah tren yang terhad dan kemasukan operasi MRT Laluan Sungai Buloh Kajang, yang masih menunggu matang dari segi ‘ridership’ kerana projek-projek pembangunan yang belum siap sepenuhnya khususnya bandaraya kewangan Kuala Lumpur yang baru, TRX City Sdn Bhd.
Bercakap kepada WARNA, KM, yang memulakan karier dengan Prasarana sejak zaman operasi PUTRA LRT pada akhir tahun 1990an, berkata pendekatan baru itu perlu selaras dengan perkembangan Rapid Rail, yang menjadikan model PMS dilihat sudah tidak lagi relevan untuk diguna pakai.
“Pada pandangan saya, Rapid Rail pada masa ini sudah banyak berubah. Dahulu syarikat hanya bermula dengan rangkaian perkhidmatan transit aliran ringan (LRT) bagi Laluan Ampang dan Kelana Jaya, lalu ditambah pula dengan perkhidmatan monorel. Kini, organisasi syarikat sudah semakin bertambah besar apabila ditambah dengan operasi perkhidmatan transit aliran massa (MRT) dan projek rangkaian perkhidmatan seterusnya yang bakal siap tidak lama lagi.
“Evolusi operasi perkhidmatan rel secara langsung telah memberi impak kepada peningkatan kos sistem pengurusan Syarikat dan operasinya. Sekarang, Syarikat memasuki fasa yang amat mencabar dan perlu memastikan sistem pengurusannya adalah lebih cekap dan lebih efisien.
“Pada saat ini, pendekatan yang berbeza perlu diguna pakai menggantikan yang lama (PMS) supaya ia lebih praktikal dan relevan dengan situasi semasa syarikat. Justeru, syarikat berpendapat CPR merupakan pendekatan yang paling strategic,” kata KM, yang dilantik semula sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail bulan lepas.
Menurut KM, pelan tindakan untuk pelaksanaan CPR dan penstrukturan semula Rapid Rail adalah dalam proses perangkaan; dan kajian akan meliputi formula yang digunakan oleh perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya, yang telah membuat sumbangan signifikan kepada pendapatan Syarikat.
“Formula yang sama perlu dikaji sama ada boleh dipraktikkan dalam rangkaian perkhidmatan yang lain di bawah Syarikat,” tambah KM.
Turut hadir pada sesi Rail Dailog 2018 ini adalah keempat-empat Ketua Pegawai Operasi Rapid Rail – Encik Abdul Hadi Amran (LRT Laluan Ampang/Sri Petaling), Haji Ismail Abdullah (LRT Laluan Kelana Jaya), Haji Mohd Ariffin Idris (Laluan Monorel) dan Ketua Pegawai Operasi MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang, Haji Azmi Mohd Zain.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Followers
My Blog List
-
-
Doktor tersilap potong kaki pesakit - Oleh – Syeikh Baran Seorang lelaki di Kanada terkejut apabila mendapati pakar bedah tersilap memotong kaki kirinya sejurus tersedar daripada pembedahan, ...
-
Google Mungkin Perkenal Android 16 Lebih Awal Berbanding Kebiasaan - Google baru sahaja memperkenalkan Andoid 15, dan pelbagai laporan berkenaan Android 16 telah mula kedengaran. Mengikut desas-desus terbaru, ia dikatakan Go...
-
BAKSO JAWA MALAYSIA - Kjee selalu makan Bakso di gerai Suwarno Kpg Baru yang juga femes kerana Mi Jawa. Entahlah bagi Kjee, Bakso di Suwarno 'the best in town'. ...
-
The Ahmadi Bertentangan Dengan Syariat Islam - Mohd Na’im - KUALA LUMPUR: Ajaran sesat menggunakan nama Ahmad – Agama Keamanan dan Cahaya dipercayai menjalankan operasi mereka di luar negara. Menteri di Jabatan P...
-
Mammoth pro-Palestine rally planned on Chap Goh Meh - The coming 2024 lunar year is the Year of the Dragon in Chinese zodiac. Chinese New Year falls on 10 Feb 2024. The Chap Goh Meh festival – marking the 15th...
-
Sampai bila melayu nak terus jadi bangsa pemalas? - 1. Semasa saya berumur belasan tahun, saya dapat perhatikan keadaan di Alor Star. Masa itu Negeri-Negeri Melayu sedang dijajah oleh British. Negeri-Neger...
-
Sekatan Sementara Dr Zakir Naik Demi Keselamatan #RespectPDRM - ------------------------------ Like | Follow | Subscribe Telegram (Please Join) Facebook (Please Like) Twitter (Please Follow) Youtube (Please Subscr...
-
VIRUS KEHIDUPAN - JIWA TERGANGGU (PART 1) - Pada awal tahun 1995 ketika menganggur saya menumpang dirumah bekas rakan sekolah di Pangsapuri Bank Negara di Subang Jaya, Selangor. 'Duduklah dengan ka...
-
-
-
-
PENAFIAN
Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com
1 comment:
Saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dari palembang mengucap syukur kepada allah,karna melalui bantuan dari aki abdul jamal yg sebesar 20m kini saya sudah bisa menjalankan usaha saya lagi.Puji syukur saya panjatkan kepada Allah yang telah mempertemukan saya dengan Aki Abdul Jamal dan melalui bantun pesugihan putih beliau yang sebar 5M inilah yang saya gunakan untuk membuka usaha selama ini,makanya saya sengaja memposting pesang sinkat ini biar semua orang tau kalau Aki Abdul Jamal bisa membantuh kita mengenai masalah ekonomi dengan bantuan pesugihan putihnya yang tampa tumbal karna saya juga tampa sengaja menemukan postingan orang diinternet jadi saya lansun menhubungi beliau dan dengan senang hati beliau mau membantuh saya,,jadi bagi teman teman yang mempunyai keluhan jangan anda ragu untuk menghubungi beliau di No Wa 085-254-384-488- rasa
senang ini tidak bisa diunkapkan dengan kata kata makanya saya 1 allah suatu hari nanti saya akan berkunjun ke kediaman Aki untuk silaturahmi.Wassalam dari saya ibu EVA FIORENTINA APRILA dan untuk lebih lenkapnya silahkan buka blok Aki disini PESUGIHAN UANG GAIB TANPA TUMBAL
Post a Comment