Friday, May 6

DAP:Salah Guna Kuasa Projek sPICE


GERAKAN Pulau Pinang mendakwa berlaku salah guna kuasa oleh kerajaan DAP Pulau Pinang dalam pelaksanaan projek Pusat Konvensyen Antarabangsa Pulau Pinang (sPICE) yang bernilai RM300 juta.Guan Eng lahanat nie memang baling batu sembunyi tangan lepas nie pasti akan ada kambing hitam.  

Ini berikutan projek yang bakal dibina berhampiran Arena Sukan Antarabangsa Pulau Pinang (PISA), Relau hanya menguntungkan pemaju,
Eco Meridian Sdn Bhd, anak syarikat SP Setia termasuk mengaut keuntungan berjumlah RM530 juta.Barua DAP nie mesti masyuk dalam poket punya.


Ketua Biro Kerajaan Tempatan GERAKAN Pulau Pinang, Teh Leong Meng, berkata satu daripada syarat ditetapkan pemaju adalah membenarkan mereka membina sebanyak 1,500 unit rumah di projek lain yang bakal menyebabkan kepadatan penduduk tinggi.
Jika bersetuju dengan syarat pemaju itu, DAPIG melanggar beberapa undang-undang seperti Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976, Akta Kerajaan Tempatan 1976, serta Dasar dan Garis Panduan (Jabatan Perancangan Pembangunan). 

Leong Meng berkata, GERAKAN juga mempertikaikan kos projek itu yang mencecah RM300 juta, sedangkan pembinaan PISA yang merangkumi sebuah stadium, pusat akuatik, bangunan meletak kenderaan lima tingkat hanya RM105 juta. 
Beliau juga mendakwa, pemaju berkenaan mampu mengaut perolehan berjumlah RM530 juta yang sepatutnya menjadi hak rakyat.Depa dok cakap CAT kerajaan yang telus lagi adil ini baru 3tahun memerintah jika 30 habis pulau-pinang pakat-pakat kronie lahanat DAP buat duit.

"Sebelum projek bermula, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) sudah diminta membayar RM50 juta iaitu merangkumi kos bagi penyelenggaraan bangunan sedia ada serta pajakan tanah. 

"Syarikat berkenaan juga bakal memperoleh RM30 juta sepanjang 30 tahun mengendalikan sPICE di mana setiap tahun mereka mengaut perolehan berjumlah RM1 juta. 

"Mereka juga mampu mengaut keuntungan berjumlah RM450 juta yang diperoleh menerusi pembinaan 1,500 rumah tambahan di projek lain yang mana setiap rumah dianggarkan berharga RM300,000," katanya. 

GERAKAN Pulau Pinang turut mempersoalkan sama ada sistem tender terbuka dilaksanakan kerana difahamkan hanya tiga syarikat membida projek terbabit dan syarikat yang dipilih bukannya pemaju tempatan. 

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive