Friday, July 15

Jangan 'beri muka' kempen berpakaian kuning setiap Sabtu



SELEPAS gagal mengajak 300,000 orang turun ke jalan raya dalam perhimpunan haram 9 Julai lalu, jawatankuasa pemandu Bersih 2 meminta rakyat berpakaian kuning setiap Sabtu sebagai sokongan berterusan kepada lapan perkara tuntutan mereka bagi pembaharuan pilihan raya di negara ini. 

Tidak serik-serik pemimpin Bersih ingin menghuru-harakan negara ini. Sikap keras kepala mereka ini tidak boleh dilembutkan dengan tindakan diplomasi dan berhati-hati pihak berkuasa.

Jika cadangan Bersih tidak ditentang, maka satu suasana kurang sihat akan berlaku dalam negara. Setiap Sabtu sahaja ada kumpulan akan berpakaian kuning boleh berkumpul di Kuala Lumpur sebagai simbol kebangkitan kumpulan haram itu. 

Apakah Bersih hanya menyeru rakyat berpakaian kuning pada setiap Sabtu sebagai tanda sokongan kepada mereka dan tiada agenda lain selanjutnya? Bolehkah kita percaya dengan kata-kata orang yang telah mengkhianati titah perintah Yang di-Pertuan Agong? 

Mula-mula satu dua kumpulan, tetapi jika berminggu-minggu dibiarkan berlangsung, ia akan membina satu kekuatan yang boleh memudaratkan keselamatan awam. Mereka dengan mudah mengadakan perarakan dan perhimpunan haram. 

Pihak berkuasa sudah tentu arif dengan taktik dan strategi Datuk S.Ambiga dan kumpulan pemimpin bersih yang didokongi parti pembangkang. Oleh kerana tuntutanBersih belum tertunai, maka mereka akan guna segala upaya untuk melaksanakannya. 

Ambiga dan Bersih sengaja memekakkan telinga dan menutup mata sedangkan perkara yang dituntut sudah diperjelaskan oleh pihak Suruhanjaya Pilihan Raya bukan di bawah bidang kuasanya. 

Kalau perkara itu pun Ambiga tidak faham-faham, maka ada muslihat dan agenda yang masih ingin mereka perjuangkan. 

Nampaknya selagi lapan tuntutannya belum selesai, kita percaya Ambiga dengan sokongan parti pembangkang akan membuat kacau. 

Apa kuasa Bersih hendak mendesak ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk meneliti sistem pilihan raya kita. 

Memandangkan kedegilan pemimpin Bersih yang tidak habis-habis mencabar bidang kuasa pihak berkuasa, mungkin sesuai masanya diberi satu kejutan untuk memberi peringatan kepada kumpulan haram itu. 

Apatah lagi keingkaran mereka mematuhi arahan mahkamah dan polis pada peristiwa 9 Julai lalu masih belum didakwa di muka pengadilan. 

Pihak berkuasa kena bertindak pantas dan tegas untuk menangani pelbagai kerenah dan agenda Bersih yang dilihat sampai ke tahap yang tidak boleh diberi muka lagi. 

Jadi apakah kempen Bersih mengajak rakyat berpakaian kuning pada setiap Sabtu wajar dibiarkan?

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive