Wednesday, July 13

MAT SABUN LANCAR PERANG TERHADAP SPR.



Mat sabun nampaknya tak puas hati terhadap SPR dan akan melancarkan perang terhadap SPR dengan mencadangkan bershit 3.0 pulak dah.rasanya yang 2.0 tak berjaya mencapai matlamatnya yang dia geram tue dikantoikan oleh blogger Pro BN menyatakan dia tipu dan berlakon pakai kerusi roda hanya untuk mengambil simpati rakyat.Dok cakap SPR tak bersih hampa PAS dapat memerintah 4negeri itu tak bersih kalau tak bersih habuk pun hampa tak dapat.apa punya bodohnya mat sabun nie. 


Suruhajaya Pilihan Raya (SPR) tidak akan tunduk kepada desakan mana-mana pihak termasuk PAS berhubung lapan tuntutan yang dikemukakan oleh Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).
Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Yusof berkata PAS sepatutnya memastikan memorandum tuntutan Bersih diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin terlebih dahulu sebelum menggesa suruhanjaya itu tunduk kepada desakan mereka.
“Saya lihat tidak sesuailah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mendesak SPR kerana memorandum itu perlu diteliti oleh Tuanku Mizan terlebih dahulu.
“Jadi kenapa mahu cabar SPR... Saya jadi hairan sebelum ini mereka kata Bersih tidak ada kaitan dengan politik tapi hari ini PAS cabar kita ikut tuntutan Bersih,” 
Beliau berkata demikian sebagai mengulas cabaran Mohamad yang menggesa SPR melaksanakan empat daripada lapan tuntutan yang dikemukakan oleh Jawatankuasa Bersih.
Mohamad berkata suruhanjaya itu perlu segera melaksanakan tuntutan Bersih sekiranya mereka tidak mahu berdepan dengan satu Bersih 3.0.
Lapan tuntutan yang dikemukakan oleh Bersih adalah supaya SPR membersihkan senarai undi, mereformasi undi pos, menggunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, memperkukuh institusi awam, menghentikan rasuah dan menghentikan politik kotor.
Mengulas lanjut, Abdul Aziz berkata cabaran Mohamad itu tidak berasas sama sekali dan sebarang langkah penambahbaikan yang dilaksanakan oleh suruhanjaya itu adalah berlandaskan undang-undang dan peraturan SPR.
“Pendirian kita jelas dan konsisten SPR tidak pernah tunduk kepada desakan atau tuntutan mana-mana pihak.
“Dalam masa yang sama, SPR tidak pernah menutup pintu rundingan, kita sentiasa membuka ruang perbincangan dengan mana-mana pihak termasuk Bersih,” katanya.
Jelasnya, tidak semua tuntutan yang dikemukakan oleh Bersih berada di bawah bidang kuasa SPR antaranya adalah mewujudkan akses media bebas dan adil, memperkukuhkan institusi awam serta menghapuskan politik kotor.
“Kita mengalu-alukan sebarang cadangan dari mana-mana pihak tetapi biarlah cadangan itu konkrit dan jujur bagi memperbaiki sistem pilihan raya di negara ini,” katanya.
terima kasih berita harian.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive