Monday, November 28

DILEMMA DAN PERMASALAHAN PENGUNDI MELAYU PULAU PINANG.



Dari sudut politik, orang Melayu Pulau Pinang di kawasan kajian memperlihakan sikap tidak kondusif terhadap Kerajaan Negeri Pulau Pinang kerana mereka melihat bahawa kuasa Melayu terhakis apabila DAP memerintah negeri Pulau Pinang dan Kerajaan Negeri Pulau Pinang ini telah dikuasai olen golongan Cina DAP yang cauvanis.

Dari sudut ekonomi pula, orang Melayu Pulau Pinang berasa mereka terus ketinggalan di dalam arus pembangunan ekonomi di mana orang Cina lebih dominan mengaut hasil ekonomi. Golongan mamak juga antara yang sering menjadi perbandingan kepada orang Melayu Pulau Pinang. Dalam isu hartanah pula, orang Melayu seolah-olah memahami bahawa mereka jauh ketinggalan untuk bersaing menyebabkan mereka akur bahawa kuasa jual beli tanah di Pulau Pinang tinggi. Mereka hanya mampu membeli hartanah di pinggir Pulau Pinang seperti di Kulim, Parit Buntar dan Sungai Petani kerana budaya orang Melayu yang sukakan suasana hidup harmoni dan tidak suka hiruk-pikuk kota di dalam kehidupan harian mereka.

Dari sudut sosial, generasi kedua Melayu Pulau Pinang juga agak rasional  dan dilihat lebih terbuka dalam menilai prestasi Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Generasi ini juga menghadapi cabaran pembangunan yang hebat untuk 'survive' dalam arus ini di Pulau Pinang terutama dalam peluang meriah peluang pekerjaan, pendidikan dan pendapatan sara diri.







No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive