Monday, January 20

Saya Menteri Luar Paling Pailang Jika Sekat Anwar..........


Negara Jepun dikejutkan dengan kehadiran adiwira baru di Lapangan Terbang Narita hari ini. Adiwira tersebut yang terkenal dengan kuasa anti arsenik dan kuasa kebal skandal hanya dikenali dengan nama Ultraman BlakangTaro. Pihak imigresen Jepun yang juga merupakan AJK UMNO Bahagian Kyusyu terpaksa menafikan kemasukan adiwira baru tersebut dengan DUA alasan iaitu:

1) Jepun sudah pun mempunyai begitu banyak Ultraman, termasuklah dari kelompok adik beradik Taro dan kemasukan Ultraman yang baru ini bakal menjadikan negara pulau tersebut semakin sesak; dan

2) Ultraman BlakangTaro ini dikesan mempunyai Skandal China DollGate yang dikhuatiri bakal mengeruhkan lagi hubungan Jepun dengan Negara China.

Ultraman BlakangTaro telah selamat dihantar pulang semula hari ini.



Dakwaan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa kerajaan, khususnya Wisma Putra mendalangi kejadian beliau dilarang memasuki Jepun adalah tidak berasas dan tidak masuk akal.

Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman berkata, setiap negara termasuk Jepun mempunyai kedaulatan dan hak untuk memberi kebenaran atau menafikan mana-mana individu masuk atau keluar ke negara masing-masing.

“Keputusan itu adalah perogatif pihak berkuasa atau kerajaan sebuah negara berdaulat mengikut undang-undang negara berkenaan. Keputusan tidak mengizinkan seseorang warga asing masuk seperti yang berlaku ke atas Datuk Seri Anwar tidak mungkin boleh dipengaruhi mana-mana kuasa luar atau asing,” kata Anifah dalam sidang media di ibu negara petang Isnin.

Menurut Anifah, sebagai menteri luar, beliau tahu bidang kuasa dan peranannya dalam konteks menjaga hubungan diplomatik serta pelbagai hala antara Malaysia dengan semua negara sahabat.

Katanya, percubaan untuk mengarah atau mempengaruhi mana-mana negara untuk menghalang individu seperti Anwar masuk ke negara berkenaan adalah biadap dan keterlaluan.

“Jika saya selaku menteri luar Malaysia mampu meminta atau mempengaruhi Tokyo atau mana-mana kerajaan asing untuk berbuat demikian memang sangat besarlah kuasa saya dan jelas saya tentunya seorang menteri luar paling berpengaruh di di dunia,” kata Anifah sinis mengulas dakwaan Anwar.

Anifah menjelaskan, undang-undang Jepun membolehkan pihak imigresen negara itu menafikan kemasukan atas sebab antara lainnya jika individu berkenaan pernah disabitkan kesalahan jenayah, berada dalam senarai orang yang diburu, atau maklumat risikan menyenaraikan individu terbabit sebagai pengganas atau ancaaman keselamatan terhadap negara itu.

“Bagaimanapun saya tidak tahu kenapa Anwar dinafikan kebenaran masuk, kerajaan Jepun juga tidak bertanggungjawab untuk memberi penjelasan kepada saya mengenai punca Anwar dihantar pulang.

“Malah saya juga tidak tahu mengenai bila dan kenapa Anwar ke Tokyo selain tidak berminat dan bukan tanggungjawab saya mengawasi pergerakan ketua pembangkang itu,” jelas beliau lagi.

Anwar, kata Anifah, selaku bekas timbalan perdana menteri dan anggota Kabinet kerajaan Malaysia sepatutnya arif mengenai prosedur serta protokol hubungan antarabangsa, justeru tindakan beliau yang seolah mmelatah membuat tuduhan melulu mempersalahkan kerajaan jelas tidak matang serta tindakan terdesak bagi menutup malu diusir pulang.

Anifah turut memberikan contoh mengenai Senator Australia, Nicholas Xenophon yang dinafikan kebenaran masuk ke negara ini pada Februari 2013.

Anifah berkata, dalam kes Xenophon pihak berkuasa Imigresen Malaysia, Wisma Putra dan Kerajaan tidak perlu membuat penjelasan atau tunduk kepada tekanan mana-mana pihak di Australia.

“Dan saya tentunya merasa jengkel jika ada pihak di Australia cuba mengarah, mempengatruhi atau campurtangan dalam bidang kuasa perundangan negara kita yang merdeka dan berdaulat ini,” katanya.

Anwar dilapurkan terkandas di Lapangan Terbang Narita, Jepun setelah dihalang masuk dan diarah balik dengan pesawat pertama ke Malaysia atas alasan rekod Imigresen Jepun.

“Ekoran saya terus menuntut penjelasan, mereka akhirnya memberitahu terpaksa mengambil langkah itu ‘kerana laporan terkini’ kemungkinan pada 2013,” kata Anwar yang berkata beliau sendiri tak pasti mana laporan mana yang dimaksudkan.

Beliau kemudian mengambil pesawat keluar pada jam 10.45 pagi waktu Tokyo.

Justeru, beliau mendesak Wisma Putra menjelaskan perkara itu, terutamanya berhubung “laporan terkini” yang menyebabkan beliau dilarang.

“Rekod-rekod seperti kes mahkaamah dan sebagainya adalah dokumen awam yang boleh diakses sesiapa sahaja. Bukan kerja menteri luar atau Wisma Putra untuk menyenaraikan segala kesalahan dan aktiviti Anwar untuk diposkan kepada semua kerajaan di dunia,” kata Anifah lagi.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive