Sunday, September 13

ALKISAH "MIKE TYSON' MALAYSIA YANG SADIS


Kalau dulu zaman budak-budak MKP nama "Mike Tyson" cukup digeruni. Itu pun diceritakan oleh orang tua. MKP memang tak minat dengan sukan Tinju ataupun serumpun dengannya. Itu cerita Mike Tyson diluar negara memang gah akan tetapi kat Malaysia pun ada Mike Tyson tapi tak lah gah yang ori, hanya tumpang nama aje.

Mike Tyson Malaysia atau lebih dikenali Tan Sri Muhammad Muhd Taib atau Mat Taib.Bukanlah sesuatu yang mengejutkan apabila bekas Menteri Besar (MB) Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib atau Mat Taib keluar dari parti Pas untuk masuk Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Malah keluarnya bekas suami Tengku Puteri Zahariah Sultan Salahuddin ini daripada Pas pun pada hakikatnya tidak sedikitpun akan menjejaskan kedudukan parti yang dipimpin oleh Datuk Seri Hadi Awang ini.

Pendek kata, Mat Taib bukanlah sesiapa yang boleh mempengaruhi orang ramai kecuali ketika dia menjadi MB dulu yang berpayungkan parti UMNO.

Waktu itu, pengikutnya memang ramai malah namanya turut dijulang sebagai pejuang Melayu tulen dalam UMNO pada satu majlis besar yang diadakan di Hulu Langat satu ketika dulu.

Bersama-sama ribuan rakyat dan ahli UMNO yang datang, Mat Taib melaungkan ayat keramat UMNO iaitu dulu, kini dan selamanya dalam suasana penuh semangat!

Ke mana sudahnya semua penyokong-penyokong Mat Taib yang memujanya bagai nak rak itu?

Tidak menolak kemungkinan Mat Taib sudah tidak boleh memberi apa-apa projek atau sumbangan menyebabkan semua penyokong setianya lari, kini dia sebatang kara untuk menggerakkan karier politiknya yang sekarang sudah semakin hampir sampai ke garisan penamat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Kali ini yang menjadi MB Selangor dari tahun 1886 hingga 1997 terpaksa meletak jawatan MBnya setelah Mahkamah Majistret Brisbane, Australia memutuskan dia bersalah membawa keluar wang tunai sebanyak RM 2.4 juta ke Australia.

Dia ditahan di Lapangan Terbang Brisbane pada 16 Disember 1996 kerana tidak mengisytiharkan wang yang kononnya milik adiknya untuk membeli tanah di Queensland.

Wang tunai tersebut dibawa dalam bentuk ringgit Malaysia, dolar Singapura dan New Zealand.

Bersama Pas.Sejak itulah karier politik Mat Taib mula pudar dan ketulenannya sebagai pejuang Melayu dalam UMNO mula terhakis.

Bila tidak ada ahli yang memerlukannya, maka berpaling tadahlah Mat Taib pada April 2013 engan menyertai Pas dan dia ketika itu cukup bangga membuat pengumuman keluar UMNO sebab yakin Pas adalah parti yang boleh membawa perubahan berlandaskan kepada roh Islam.

Sempatlah Mat Taib membantu kempen Pas dalam beberapa siri pilihan raya kecil sambil memberitahu rakyat dia masuk Pas bukan kerana mengejar jawatan tetapi kerana hatinya berkata hanya Pas sahaja yang benar-benar memperjuangkan Islam.

Selama lebih dua tahun ‘membersihkan’ roh Islamnya, hari ini Mat Taib memilih untuk menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) atas alasan tersendiri.

Sebelum itu, Mat Taib sibuk bersama mantan Timbalan Presiden Pas, Muhamad Sabu di atas pentas Gerakan Harapan Baharu (GHB) yang akan melancarkan parti baharu Parti Amanah Negara (Amanah) pada 16 September ini.

Apa sebab PKR menjadi pilihan Mat Taib, itu tidak penting untuk dipersoalkan.

Itu hak dia yang kini telah disucikan selepas masuk Pas.

Cuma yang jelas, hala tuju politik lelaki yang pernah mendapat gelaran Mike Tyson ini sudah tidak menentu.

Entah apa yang dikejar pada usianya yang sudahpun melebihi 70 tahun, sebaiknya Mat Taib tidak perlu bersusah payah menyokong mana-mana parti kalau dah tak minat dengan UMNO.

Seharusnya Mat Taib menerima hakikat bahawa perjuangannya dalam politik sudah tidak boleh dipakai sebaik sahaja menyertai Pas.

5 comments:

Anonymous said...

Orang Sg Serai Kuang tidak akan pernah lupa apa yg telah dibuat oleh mamat nie..buat semak ja masuk politik..insaf2 la.

Anonymous said...

Dia ni dah kekurangan sumber jadi masuk PKR kerana dapat hasil terpijak. Itu je matlamat dia. Kerana duit bukan kerana perjuangan

Anonymous said...

hina pengakhir perjuangan-kesian

Anonymous said...

Apa pun tan sri mat taib tetap ada jasa di selangor.

Kena terima hakikat jika kita tidak lagi diterima dlm satu organisasi, tidak menjadi kesalahan jika kita bertukar cabaran baru.

Anonymous said...

Jasa tetap dikenang..tetapi perbuatan buruk tetap orang ingati terutama rakyat yang teraniaya..organisasi menolak kerana kesalahan sendiri bukan kerana parti.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive