Friday, June 13

MB SELANGOR TERDESAK NAK BINA KIDEX DAN KUTIP TOL. @PetrajayaMP


Isu kutipan tol ini bukan baru tapi dah agak lama. Isu ini dimainkan oleh Pakatan Rakyat untuk memenangi PRU-12 yang lalu. Macam cerita Nujum Pak Belalang jugaklah, Kalau undi Pakatan Rakyat esok harga TOL bakal turun atau percuma kepada Rakyat. Tapi adakah itu yang diberikan pada Rakyat Selangor.

Kerajaan Pakatan Rakyat (Selangor) mempunyai pegangan Saham didalam pembinaan Lebuhraya KIDEX melalui PKNS (Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor) Ianya adalah jelas menggunakan wang milik rakyat untuk kepentingan Kroni.

Khalid Ibrahim, jelas ‘main wayang’ apabila sengaja mendakwa Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) gagal hadir ke Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) dan meminta tempoh tujuh hari untuk menyediakan kertas kerja lengkap mengenai cadangan pembinaan Lebuhraya Kinrara-Damansara (Kidex).

Menurut sumber yang saya dengar, LLM langsung tidak ada menyebut meminta tempoh tujuh hari untuk menyediakan kertas kerja lengkap seperti didakwa, dalam surat balasan kepada MTES.

Malah menurut sumber itu lagi, surat jemputan kepada Ketua Pengarah LLM untuk hadir ke Mesyuarat Exco MTES berhubung isu Kidex hanya diterima kira-kira dua jam daripada waktu mesyuarat sepatutnya berlangsung. Faks diterima oleh pihak LLM pada jam 9.14 pagi 12 Jun 2014 sedangkan mesyuarat diadakan pada jam 11 pagi 12 Jun 2014 di MTES.

Difahamkan lagi, LLM dalam jawapannya kepada MTES memberikan jawapan tidak dapat hadir kerana baru sahaja menerima surat jemputan mesyuarat pada hari sama dan pada masa  yang  sama mempunyai mesyuarat lain.

AGAK-AGAKLAH, MANA SEMPAT NOTIS 2 JAM KERANA PEGAWAI SEMUA DAH ADA KOMITMEN LAIN...KALAU IKUT PERATURAN YANG SEDIA ADA SEPATUTNYA 3 HARI BOLEHLAH DIKIRA MUNASABAH.

LLM turut menjelaskan bahawa pihaknya akan menghadiri mesyuarat berkaitan isu sama yang sudah diatur oleh Jabatan Perancang Bandar dan Desa (JPBD), Negeri Selangor pada hari berikutnya iaitu hari ini 13 Jun 2014. - INI MEMANG DALAM JADUAL ASAL

Mengikut laporan media utama hari ini, Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof, ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Pertandingan Kemahiran Malaysia semalam turut menjelaskan mengenai isu sama. Menurutnya, beliau mendapat tahu bahawa Menteri Besar Selangor memaklumkan kepada media beliau memanggil LLM untuk bermesyuarat dengan MTES, tetapi surat panggilan mesyuarat hanya dihantar pada hari sama pada 12 Jun 2014.

“Saya ingat LLM komited dengan perkara lain dan tidak dapat menghadiri mesyuarat itu. Kita akan membantu untuk mengatur pertemuan dengan Menteri Besar Selangor dengan LLM dan pihak berkenaan untuk menerangkan apa yang mereka ingin ketahui. Sebenarnya, semuanya sudah dibentangkan dengan MTES termasuk jajaran dan kajian trafik sebelum ini.”
“Saya melihat banyak tekanan oleh pihak terutama yang menggunakan Lebuhraya Damansara Puchong (LDP). LDP tidak dapat menampung keperluan sekarang, sebab itu kena ada lebuh raya untuk mengalihkan tumpuan di LDP. Kidex merupakan jalan penyelesaian bagi menyuraikan trafik di LDP dalam 20 ke 30 peratus,” kata Datuk Fadillah.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive