Wednesday, February 11

UMNO JANGAN SYOK SENDIRI BILA PRK PERMATANG PAUH....?

Bila dah dangkal dan tersepit memaksa Pakatan Rakyat melacurkan apa sahaja untuk survival Ketua UMUMnya. Salahkan sesiapa sahaja termasuk badan Kehakiman yang kononnya dibelakangi oleh Perdana Menteri. Walaupun tersalah fakta namun ianya demi menyejukkan hati penyokong tok-tok Anwar Ibrahim.

Banyak Video memaparkan betapa emosinya penyokong Pakatan Rakyat bila kekecewaan memuncak sebaik sahaja keputusan diumumkan. Bagi MKP ini bukan penamat polimik kekusutan politik Malaysia. Warna-warni pastinya tercetus bila Pilihanraya Permatang Pauh dibunyikan semboyannya.

UMNO dah bersedia dengan pilihanraya kecil ini. Namun apa yang diucapkan oleh pemimpin UMNO agak syok sendiri. MKP yang melihat dari jauh setakat ini tiada pembaharuan dilakukan oleh Pengerusi Badan Perhubungan Negeri. Hanya turun padang sekali sekala serta bermegah di media utama.


Yang pasti Ketua UMNO Bahagian Permatang Pauh telah menunjukkan sikap membela rakyat permatang pauh sejak mengambil tampok kuasa dari Datuk Jalil pada pemilihan yang lalu.


Tapi MKP tabik spring pada Ketua Bahagian UMNO Permatang Pauh Cikgu Zaidi yang turun padang pada hari pertama menang Kerusi panas nie.Cikgu Zaidi bermula dari zaman Pemuda agak agresif dan membantu. Sudah pasti ilmu bermula dari bawah membuatkan cara pendekatan membela rakyat oleh beliau amat berbeza.Jangan pulak bila dah dapat segala dicita menjadi pemimpin sebelum ini.... 

Banyak jugalah kisah silam yang kurang enak didengar mengenai Cikgu Zaidi ini namun itu biarlah dijadikan kisah silam yang tak perlu diperkatakan lagi. Setiap insan diDunia ini pastinya melakukan kesilapan namun kesilapan itu pastinya merubah menjadi yang terbaik.

Pihak pembelaan Datuk Seri Anwar Ibrahim gagal membuktikan bahawa ada konspirasi politik untuk memenjarakan Ketua Pembangkang itu. Demikian rumusan panel lima Hakim Mahkamah Persekutuan dalam keputusan kes liwat beliau hari ini.

Jika dakwaan konspirasi politik itu tidak dapat disokong oleh bukti yang munasabah maka perbicaraan kes harus menyusur jalur bahawa ia adalah satu kes jenayah – benar atau tidak Anwar meliwat bekas pembantunya itu tujuh tahun lalu.

Hujah bahawa ada konspirasi untuk meragut kebebasan politiknya tidak dapat dibuktikan dengan sokongan bukti kerana Anwar telah memilih untuk mempertahankan hujah itu dari kandang tertuduh dan bukan dari kandang saksi.

Akhirnya, Mahkamah Persekutuan tiada pilihan selain mengenepikan dakwaan konspirasi politik dalam kesnya kerana dakwaannya itu tidak boleh disoal balas oleh pendakwa sekaligus menafikan pula mahkamah peluang untuk mempertimbangkan merit hujah Anwar itu.

Lantas dalam menghakim dakwaan yang dibuat oleh Saiful Bukhari Azlan bahawa beliau diliwat oleh Anwar, maka perkara yang paling asas yang perlu diberi tumpuan oleh mahkamah ialah persoalan  sama ada jenayah itu berlaku atau tidak.

Sudah pasti bagi merungkai persoalan ini, ia mesti bermula dengan pemeriksaan terhadap kewibawaan dan integriti pengadu iaitu Saiful sendiri. Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa Saiful adalah seorang saksi yang berwibawa.

Rumusan lain panel yang dipengerusikan oleh oleh Ketua Hakim Negara, Tun Ariffin Zakaria; Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Md Raus Shariff; dan tiga Hakim Mahkamah Persekutuan, Tan Sri Abdul Hamid Embong, Tan Sri Suriyadi Halim Omar, dan Datuk Ramly Ali, ialah:

1. Bahan-bahan bukti dalam senarai B yang dikemukakan oleh Saiful adalah tidak tercemar. Ini termasuklah rakaman kamera litar tertutup atau CCTV, sampel DNA Anwar, keterangan pakar, dan pelincir KY yang digunakan.

2. Sampel DNA Anwar diperolehi secara sah dan adil.

3. Rantaian proses penyimpanan sampel DNA Anwar tidak terputus dan integriti sampel berkenaan tidak tercemar.

4. Dakwaan pihak pembelaan bahawa sampel DNA Anwar sengaja “ditanam” ke atas tubuh Saiful, gagal dibuktikan.

5.Kesaksian pakar perubatan dan DNA pihak pendakwa adalah berwibawa.

6.Anwar mengemukakan senarai 13 saksi alibi tetapi tidak seorangpun dipanggil untuk menyokong kes pembelaannya.

7.Kenyataan bela diri Anwar yang tidak bersumpah kerana dilakukan dari kandang tertuduh dan bukan kandang saksi menyebabkan keterangannya tidak boleh diterima kerana tidak boleh disoal balas atau dicabar.

8.Anwar tidak pernah menafikan bahawa beliau memang berada di kondominium berkenaan pada tarikh dan waktu kejadian. Beliau dilihat memasuki kawasan letak kereta dan menggunakan lif bangunan berkenaan.

9. Mahkamah Tinggi silap membebaskan Anwar daripada tuduhan liwat pada 2012 kerana meletakkan aras ujian kewajaran pembuktian seratus peratus adalah terlalu tinggi.
10. Kesaksian pakar perubatan yang dikemukakan ditolak kerana tidak disokong dengan bukti ujian praktikal.

11. Mahkamah merumuskan pihak pendakwaan berjaya membuktikan kesnya melampaui sebarang keraguan kerana pihak pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan bahawa sampel air mani Anwar ditemui dalam dubur Saiful.

Yang nyata ikhtiar Anwar untuk menyelubungi perbicaraan berkenaan dengan warna dan konspirasi politik nampaknya memakan diri. Malah di saat-saat akhir sebelum keputusan dikeluarkan, Anwar cuba menggunakan gertakan politik dengan membuat kesimpulan bahawa jika beliau didapati bersalah, ia bermakna badan kehakiman Malaysia korup.
Sekaligus pendekatan seumpama itu sedikit sebanyak mengendurkan peluang beliau dalam kes berkenaan. Menggunakan pendekatan politik untuk membenarkan kedudukannya dalam kes ini sekaligus melarutkan keberkesanan hujah pembelaan yang diusahakan oleh 14 peguam.

Seharusnya penghujahan pembelaan mesti berteraskan perkara teknikal, bahan bukti dan kesaksian yang tinggi kewibaaan dan integritinya. Namun Anwar memasungkan segala usaha pembelaan dengan menyimpulkan bahawa perbicaraan itu adalah konspirasi politik.

Agak malang perbicaraan selama 6 tahun lima bulan sepuluh hari yang membabitkan 27 saksi pendakwaan, 8 saksi pembelaan dalam 86 kali sesi perbicaraan, dipudarkan oleh teori Anwar bahawa beliau diseret oleh Saiful ke mahkamah kerana motif politik.

Walhal beliau sendiri menerima Saiful berkhidmat dalam pejabatnya atas dasar sukarela dan mahu membantu menggapai impian dan perjuangan politiknya.  

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

....


(( Loceng Amaran!! ))- Selepas Penjarakan Anwar. UMNO Bersiap Sedia Untuk PENJARAKAN Azmin Dan Wan Azizah Pula!!!??

Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<



(( UMNO Penjara Anak Muda )) - Anak Muda Sangat Marah Dan Berdendam Dengan UMNO...

Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<



Gambar Dan Video Anwar 'Diseksa' Di Penjara Akan Diedar Dan Diprotes Habis-Habisan!!!

Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<



Rakyat Malaysia Sokong Azmin Jadi PM...Tolak Parti PENJARA UMNO

Sumber Berita


>> Klik Di Sini <<

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive