Wednesday, December 12

@PDRMsia TOLONG SIASAT CERAMAH ANARKI BOLEH MENGUGAT KEAMANAN MALAYSIA @HishammuddinH2O @KDNPUTRAJAYA



Pihak berkuasa patut menyiasat video diatas yang membawa fahaman Anarki yang merbahaya kepada Malaysia..Ceramah yang disampaikan pada pelajar Melayu...

Faham pasca-modernisme yang menolak autoriti dan hierarki adalah salah satu cabang faham neo-liberalisme yang berkembang di Barat dan sedang menjangkiti masyarakat negara lain. Darinya lahir faham anarki (disorderly) yang menolak sesuatu yang bersifat tradisi dan berkait dengan agama.

Faham ini ingin melahirkan aliran baru dalam berfikir dan tindakan atas nama hak asasi manusia atau civil liberty yang menjadi agenda mereka. Kecenderungan ke arah amalan LGBT umpamanya adalah salah satu daripada pola amalan yang dianggap sebagai menepati hak asasi yang sedang dicetuskan.



Gerak anarki ini tidak saja berlaku di Barat tetapi sedang kelihatan terjadi dalam negara kita Malaysia. Kecenderungan merusuh, tidak menghormati undang-undang, tidak sensitif kepada kepentingan ramai, merasakan kumpulan minoriti paling berkuasa, hilangnya tradisi perbincangan dan muzakarah adalah antara gejala yang sedang terjadi.

Kecenderungan ini amat bahaya bagi Malaysia. Negara ini dalam konteks masyarakat berbilang memerlukan rasa sensitif atau kepekaan yang tinggi di kalangan warganya untuk menjaga maslahah ini supaya tidak ada pihak yang dibenarkan mengambil kesempatan untuk mencetuskan huru-hara dan melakukan tindakan provokatif yang menyebabkan konflik terjadi.

Di Barat kecenderungan ini terhubung dengan Teori Konflik dengan maksud terjadinya perbalahan dan menyebabkan kecenderungan anarki terjadi dan pihak-pihak yang mempunyai agenda tertentu mengambil kesempatan daripada keadaan yang terjadi.

Amat dibimbangi kecenderungan anarki ini tidak saja menjadi tunjangan pengikut neo-liberalis saja, tetapi sedang menghinggapi pendukung gerakan politik Islam yang sanggup melakukan kerosakan terhadap harta, hatta bertindak membahayakan nyawa orang lain.

Islam sangat mencegah keadaan tindakan yang menjurus kepada kebinasaan. Apabila undang-undang tidak perlu dipatuhi ia adalah kecenderungan anarki. Tindakan merosak harta, mencederakan orang lain, hatta ingin melakukan kerosakan yang lebih teruk bukanlah ajaran Islam.

Antara kecenderungan anarki yang diimport daripada pengaruh neo-liberalisme dan pendekatan ekstremis serta pelampau yang terdapat bagi sesetengah pendukung gerakan politik Islam, air dan minyak bercampur dan ia seolah-olah menjadi satu untuk suatu maksud tertentu.

Kedua-dua aliran pengaruh ini cuba mencari kesempatan bagaimana suasana yang kecoh boleh menguntungkan pihak luar Malaysia dan bagaimana pihak yang mempunyai fahaman pelampau dalam negara cuba mencetuskan suasana anarki yang membolehkan mereka mendapat political-mileage atau keuntungan politik.

Seperti yang berlaku di negara-negara lain, tindakan yang bersifat anarki diharap dapat membawa perubahan politik dan membolehkan pihak yang berkepentingan mengaut pengaruh darinya dan menutup langsung pintu dialog atau muzakarah kerana cetusan dendam kesumat terlalu membuak-buak hingga tercetus nafsu amarah yang tinggi kerana nafsu politik mengatasi pertimbangan agama dan etika.

Ia dihangatkan lagi dengan peranan media baru yang juga mengambil trend anarki dengan laporan sensasi dan provokatif berkembang serta menyebabkan pihak awam terheret sama tanpa keupayaan untuk menentukan kesahihan sesuatu maklumat dan cerita serta menyebabkan konflik pemikiran terus berlaku. Ia bakal menghasilkan kecelaruan yang berterusan dan minda awam terperangkap kerananya.

Isu LGBT yang hangat diperkatakan di Malaysia adalah akibat dari faham anarki yang tidak lagi terpaut dengan nilai-nilai agama dan kemanusiaan. Ada pihak yang merasakan bahawa isu LGBT boleh membawa bencana kepada umat manusia, di suatu sisi pihak yang memperjuangkan Islam secara melampau menganggap isu LGBT adalah sesuatu yang kecil.

Kisah Nabi Lut as mendepani kaum yang ingkar dan melanggar nilai-nilai fitrah dalam kehidupan sentiasa menjadi ibrah umat Islam kerana kisah itu sifatnya mengulangi. Apa yang sedang berlaku di Amerika Syarikat yang membenarkan amalan gay dan lesbian di beberapa negeri membuktikan bahawa amalan kaum Nabi Lut itu dianggap sebagai suatu norma dan diterima oleh mereka.

Kalau kelompok Islam yang ada kepentingan politik menganggap itu adalah suatu perkara yang kecil dan menguasai politik serta pemerintahan adalah sesuatu yang lebih utama, ia menunjukkan aliran anarki sedang berkembang dan menentukan sesuatu lebih utama sudah menjadi sesuatu yang remeh dan kecil. Ia adalah sikap pragmatik yang berbaur anarkis.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive