Thursday, March 6

@afifbahardin BUANG TITLE DOKTOR..... BOLEH..?


Profesion doktor cukup mulia dimata masyarakat. Tugas harian seorang doktor adalah menyelamatkan nyawa insan lain. Bagi MKP profesion sebagai seorang doktor amatlah dipandang tinggi oleh manusia yang mempunyai akal fikiran yang waras.

Tapi kerana telah dionar oleh segelintir pemahaman berbeza didalam arena politik telah mencemarkan pemikiran Doktor. Bak kata pepatah kerana seorang doktor yang kurang ajaq maka semua doktor telah dilabel sebagai kurang ajar.

Profesion doktor cukup mulia. Tetapi naluri manusia sentiasa mahu dilayan dengan cepat dan tidak sabar jika terpaksa menunggu lama.

Perkara ini dilalui oleh para doktor. Bilangan doktor tidak pernah bertambah. Seorang rakan yang memilih bidang ini pernah meluahkan 'tidak ada masa yang cukup' untuk mereka.

Ada masa mereka terlepas waktu makan tengah hari. Kalau mahu ke tandas pun perlu bergilir-gilir. Perkara-perkara seumpama itu adalah biasa bagi seseorang doktor.

Namun, kita belum lagi mendengar doktor menjerit marah kerana kepenatan. Belum pernah kita lihat mereka memberontak dan mogok tidak mahu merawat pesakit.

Kita pun tidak pernah melihat para doktor berpiket menuntut hak mereka. Tak dengar pun mereka meminta dihargai. Sebaliknya mereka terus bekerja penuh dedikasi siang dan malam tanpa jemu merawat pesakit.

Sebenarnya tidak ramai antara kita sedar bahawa waktu bila doktor bekerja. Mereka memulakan tugas sebelum pukul 8 pagi, dan jika on call kena bertugas hingga 36 jam.

Banyak masa mereka korbankan untuk pesakit daripada bersama di sisi ahli keluarga, ibu bapa dan anak-anak.

Mereka tidak pernah merungut tentang gaji. Tidak ada siapa antara kita yang serius memikirkan soal menjaga kebajikan doktor.

Sekarang, amat jarang pesakit atau waris pesakit yang mengucapkan 'terima kasih' kepada doktor. Sebaliknya ada pesakit yang berani menghentak fail ke atas kepala doktor semata-mata kerana tidak diberi cuti sakit.

Tetapi doktor hanya diam, senyum dan meneruskan kerja. Bukanlah bermakna mereka tiada perasaan. Sebaliknya mereka dididik dan dipesan untuk bersabar dengan semua kerenah pesakit.

Saya percaya, kenyataan mengundang kontroversi itu bukan SEMUA dikecam oleh orang UMNO dan BN. Tidak pula logo parti UMNO dipahat di dahi mereka.

Baca keluhan sebilangan ahli keluarga polis terkorban, Allahyarham Koperal Raja Aizam Raja Mohid, 55 tahun, di sini.

Anak perempuan Raja Aizam, Raja Nor Atiqa, turut tidak berpuas hati dengan catatan Dr Afif. Dia mungkin bukan ahli UMNO atau penyokong tegar BN tetapi yang pasti Nor Atiqa adalah manusia. Manusia punyai hati dan perasaan. Begitu juga semua ahli keluarga mangsa dibunuh oleh penjenayah itu.
Facebook Raja Nor Atiq, klik di sini.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive