Friday, July 14

FASA KEDUA MRT ANTARA KAJANG DAN MUZIUM NEGARA DIBUKA PADA 4 PETANG, 17.07.2017


Fasa Kedua Laluan MRT antara Kajang dan Muzium Negara akan dibuka kepada orang ramai mulai 4 petang pada 17 Julai 2017, selepas majlis pelancaran fasa tersebut disempurnakan oleh Perdana Menteri, Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Menurut Dato’ Ir. Zohari Sulaiman, Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd, yang mengendalikan Laluan MRT Sungai Buloh – Kajang tersebut, orang ramai boleh mengambil kesempatan ini untuk menaiki tren MRT dari Stesen Kajang ke Stesen Muzium Negara, yang dihubungkan ke Stesen KL Sentral melalui laluan pejalan kaki bawah tanah mulai 4 petang sehingga tamat waktu perkhidmatan MRT pada 17 Julai.

“Hubungan ke Fasa Pertama Laluan MRT Sungai Buloh – Semantan dan juga ke stesen-stesen integrasi Laluan LRT Kelana Jaya, LRT Laluan Sri Petaling, dan LRT Laluan Ampang hanya akan dibuka bermula 6 pagi pada hari berikutnya, pada 18 Julai,” kata Zohari.

Dengan jajaran keseluruhan sepanjang 51km merentasi 31 stesen, termasuk tujuh stesen bawah tanah, Laluan MRT Sungai Buloh - Kajang berintegrasi dengan Laluan LRT di stesen-stesen Pasar Seni, Maluri, dan Merdeka, yang berintegrasi dengan stesen LRT Plaza Rakyat.

Jajaran ini turut mempunyai kemudahan sambungan dengan rangkaian LRT, monorel, KTM dan ERL di Stesen Muzium Negara, yang dihubungkan dengan stesen KL Sentral.

Stesen MRT Bukit Bintang juga disambungkan dengan stesen monorel Air Asia – Bukit Bintang.

Serentak dengan pembukaan Fasa Kedua Laluan MRT ini, perkhidmatan bas perantara untuk stesen-stesen yang baru dibuka turut dimulakan, sekali gus meluaskan liputan bas perantara yang disediakan oleh Rapid Bus Sdn Bhd kepada 23 laluan tambahan merentasi 12 stesen MRT yang baru.

Sebanyak 100 bas perantara tambahan disediakan untuk menghubungkan penduduk di kawasan-kawasan perumahan dan komersial yang berhampiran dengan stesen-stesen MRT terpilih.

Fasa pertama antara Sungai Buloh dan Semantara mula beroperasi pada 16 Disember tahun lepas selepas dirasmikan oleh Perdana Menteri pada hari sebelumnya dengan purata 15,000 penumpang sehari.

Jumlah penumpang harian ini dijangka meningkat ke 150,000 hasil impak daripada kemudahan integrasi (Integration) dan sambungan (connecting) dengan rangkaian-rangkaian sistem perhubungan rel bandar yang lain.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive