exponegaraku

Sunday, December 29

@Zahid_Hamidi & @PDRMsia BERDIAM ATAU BERSUARA......


Episod demonstrasi pembangkang ini tiada kesudahan. Penyokong kerajaan boleh bising 24 jam sehari pun, ada lebih 1000 laporan polis, ada peniaga yang merayu agar perhimpunan yang dirancang malam tahun baru 2014 di Dataran Merdeka tidak diadakan, namun tengok pada gaya, semua sudah set, langgar tetap langgar.

Hakikatnya, walaupun pedih untuk diakui, penyokong kerajaan yang mewakili majoriti rakyat Malaysia tak boleh buat apa-apa untuk halang pembangkang nak tunjuk kuat.

Mereka adalah minoriti yang bersuara dan bertindak. Seperti kata Pemimpin Besar Perancis Napoleon Bonaparte, 10 tentera yang bercakap (buat bising), akan lebih didengari dari 10,000 tentera yang diam.

Kita (penyokong kerajaan) menjadi kumpulan yang banyak, tapi diam, terikat dengan undang-undang, displin, tata etika memimpin dan segala macam lagi melawan kumpulan pembangkang yang bebas bertindak melakukan apa saja.

Inilah hakikatnya, yang perlu diakui mengapa sejak beberapa tahun kebelakangan ini, seiring dengan pembangkang yang semakin kuat, demonstrasi pun semakin subur, ada yang besar yang disertai ribuan orang, ada yang kecik, yang disertai puluhan orang (flash mob).

Ia menjadi trend, di bandar-bandar, bukan di Kuala Lumpur saja.

Manakala instrumen kerajaan yang sepatutnya menguatkuasakan undang-undang pula, juga terikat itu ini, ini zaman hak asasi jadi agama baru, sehinggakan, semua tindakan penguatkuasaan hanyalah acuh tidak acuh, atau sekadar melepas batuk ditangga.

Sebab itu, saya menjangkakan, malam tahun baru 2014, di Dataran Merdeka, hanyalah pengulangan, kepada yang sudah-sudah, dalam situasi paling baik, aktivis pembangkang akan bersurai selepas penat berdemo, atau paling buruk, mereka akan berkampung, pacak khemah, dan duduk di situ berhari-hari.

Mereka memang sudah lama teringin untuk sit-inmacam aktivis-aktivis anti kerajaan di seluruh dunia buat. Cuma sebelum ini mereka tidak mempunyai kekuatan.

Apakah malam esok, dengan segala isu yang menyelubungi kerajaan, seperti kenaikan kos hidup dan segala macam lagi...pembangkang akan mendapat momentum baru?

Sesuatu yang menarik untuk diperhatikan, sejak perhimpunan Bersih 2 dan yang seterusnya, tidak ada seorangpun, penyokong pembangkang yang dipenjara kerana melanggar undang-undang.

Ada yang dibicarakan, kes tertangguh-tangguh, tapi tak pernah sesiapa di Malaysia dipenjarakan kerana menyertai demonstrasi 'mengugat keselamatan dalam negeri' yang melanggar undang-undang.

Persoalannya bagi orang kebanyakkan, adalah apakah demonstrasi mereka itu benar-benar melanggar undang-undang, atau itu hanyalah propaganda bagi menghalang orang ramai menyertainya.

Kerana jika benar melanggar undang-undang... mana hukumannya, siapa pesalahnya?

Media asing khabarnya sudah buat kira-kira, perhimpunan malam 31 Disember, akan jadi kayu ukur, apakah tahun 2014, akan jadi tahun demonstrasi macam kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Sebab itu, pada saya yang pesimis, kita hanya boleh bising kat media, baru mahupun tradisional, tapi kita tak ada kuasa mencegah, yang ada kuasa mencegah, adalah polis, jika demo tersebut benar-benar mengancam keselamatan negara, merekalah yang patut bertindaklah menghalangnya.

Macam mana hendak bertindak, itu mereka tahulah, bukankah mereka dibayar gaji untuk menjaga keselamatan negara???

Yang pasti, jika mereka bertindak, dengan lebih 1000 laporan polis seluruh negara dan rayuan peniaga kecik, pak cik bawa teksi, keluarga yang nak bawa anak-anak berhibur malam tahun baru, pasti akan sokong.

Saya sokong, keluarga saya sokong, kawan-kawan saya sokong... yang penting, polis kena buat apa yang sepatutnya mereka buat, dan kami (majoriti yang diam) akan menghargainya...

Kita tak mahu, tiap kali perhimpunan pembangkang, kita bising, benda sama juga... wahasil balik asal atau orang utara kata pi mai pi mai tang tu...-29/12/2013 OLEH HELME HANAFI AGENDA DAILY

VIDEO " RAFIZI MENGAKU SIMPAN 5BOM LETUPKAN KUALA LUMPUR........ @razlanrafii

DAh Kantoi lu Rafizi takkan kena provoke macam tue dah londeh semuanya. Apa punya jantan macam nie itu baru rakyat biasa macam mana pulak bila didesak oleh pihak berkuasa. MKP pasti semuanya terlondeh..

Kalau mengikut risikan polis himpunan  haram yang dirancang oleh kumpulan yang dipercayai pro pembangkang di Dataran Merdeka pada malam ambang tahun baru boleh mencetuskan insiden buruk yang gugat keamanan negara.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata penganjur perhimpunan haram tersebut dipercayai akan mendirikan khemah di sekitar Dataran Merdeka dengan membawa pelbagai senjata termasuk bom tangan bagi melakukan kekecohan.

Empat kumpulan yang dikenalpasti akan terlibat dalam himpunan itu ialah Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), Jingga 13, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) dan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM).

Thursday, December 26

MENTERI @BarisanNasional PALING HAPRAK!!! MUKA TAK MALU BILA GAGAL....


Inilah rupa Menteri Paling Gagal menjalankan Tanggungjawabnya sebagai Menteri Pelancongan. MKP agak hairan bila kenapa mentaliti sorang menteri boleh lagi tersenyum riang dan bermegah dengan program ini. program gagal sepenuhnya dari segi penganjuran serta promosi kepada UMUM. Ramai yang tidak menyedari dan tahu Program diadakan di Pulau Pinang. 

Menteri macam nie kalau masih lagi ada pada PRU-14 nanti tidak mustahil BN akan tumbang. Diantara tugas-tugas Kementerian Pelancongan adalah mempromosi Malaysia di seluruh dunia. Tujuan utama adalah menjadikan Malaysia pusat Pelancongan yang terbaik dan ini bakal mengembangkan ekonomi Malaysia.

Macam mana nak Promosi Malaysia jika Program yang dianjurkan oleh Pihak Kementerian Pelancongan pun dihadiri tidak sampai 5ribu rakyat Malaysia. Seperti yang dimaklumkan pihak Kementerian berjanji program Peringkat Kebangsaan ini bakal dihadiri oleh 25ribu rakyat Pulau Pinang. Namun yang hadir tidak sampai 5ribu. Adakah perbelanjaan untuk program ini telah dipotong dan dimasukkan didalam poket sendiri.


Alahai Nazri Aziz kalau nak buat duit untuk Kroni pun agak-agaklah. Takkan nak bela Si ALI Gemuk tue sampai kenyang. Dah la cukup besar dan berlambak harta dikebas dari Projek nie. Jenis Badak nie memang ada hubungan dengan Ketua Menteri DAP kat sebelah tue.


Objektif Kepala Butuh namanya jika kehadiran kurang dari 5 ribu.


Majlis diatur pada waktu petang dan tidak kena pada masanya. Memang dah ada perancangan awal untuk sebotaj Program nie. Sepatutnya Perdana Menteri hadir pada jam 3petang akan tetapi hanya 3.30 petang baru Perdana Menteri sampai. Kalau Jam 3 petang PM hadir sudah tentu hanya disambut oleh 3ribu pengunjung.


Memang sah tertulis Program ini dirasmikan oleh Perdana Menteri.


Nampaknya Tahun Melawat Malaysia pada tahun depan yang hanya tinggal beberapa hari lagi sudah pasti gagal sepenuhnya. 


Video ini adalah provokasi yang cuba ditimbul oleh seorang perempuan cina dari taiping. Wanita ini mahu menyerahkan memorandum yang dipegangnya pada Perdana Menteri dan Ketua Menteri Pulau Pinang.  Namun tindakannya berjaya dihalang oleh pasukan Rela/Polis yang bertugas.Tahniah MKP ucapakan pada anggota terlibat. Kecekapan mereka harus dipuji. Mana tidaknya jika dibiarkan sudah tentu seantero Malaysia dapat melihatnya. Program ini disiarkan secara langsung oleh tv3 dan NTV7 semuanya berkaitan dengan media prima. 

Tuesday, December 24

SIAPA YANG SEBENARNYA MEROMPAK...........?


Al-kisahnya sudah berlegar desas desus ada 'gegaran' dalam Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Puncanya...Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim dikatakan bercadang hendak menjadikan agensi pembangunan kerajaan negeri Selangor itu sebahagian daripada syarikat pelaburan negeri yang diletakan dibawah Menteri Besar Incorporated (MBI).

Sumber berkata perkembangan ini telah mencetuskan rasa gelisah dikalangan kakitangan dan pegawai atasan PKNS.

Di celah-celah itu timbul cerita Pengurus Besar PKNS Othman Omar tidak mahu menyambung kontrak khidmatnya.Beliau dikatakan sudah serah surat mengenainya.

Pelbagai spekulasi timbul termasuk ada yang mengaitkan keputusan itu dengan rasa tidak puashati terhadap cadangan untuk letak PKNS dibawah MBI.

Othman mula memegang jawatan itu pada 1 Februari 2009.

Beliau mengambilalih jawatan itu dari Datuk Harun Salim selepas ia dipangku oleh Low Siew Moi.

Sumber itu berkata pihak pengurusan dan warga PKNS kecewa dengan campur tangan berterusan Pejabat Menteri Besar terhadap PKNS.

"Hampir semua pengurusan kanan PKNS membantah usaha menempatkan agensi tersebut di bawah MBI.Bukan setakat itu dengar cerita orang luar dari PKNS akan dilantik menggantikan tempat Othman," kata sumber itu.

Seorang pegawai pengurusan kanan Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) disebut-sebut akan ganti Othman.

Jika menjadi menjadi kenyataan bermakna ia akan mengenepikan tiga orang kanan pengurusan PKNS yang kini sedang berkhidmat.

"PKNS bukan seperti anak syarikat kerajaan negeri lain, ia ditubuhkan dengan Enakmen PKNS 1964 untuk menggalakkan kestabilan, keharmonian dan keadilan sosial untuk mencapai visi negara.Dalam erti kata lain penubuhan PKNS adalah untuk menjaga kepentingan kaum majoriti di Selangor iaitu orang Melayu,"katanya.

Menurutnya ramai kakitangan dan pegawai PKNS kecewa kerana zaman BN memerintah pun, perkara seperti ini tidak berlaku.

"Pejabat MB mahu menguasai semuanya dan memperkuatkan kuasa tawar menawar mereka,"dakwanya.

Tambahnya lagi, apa yang dibimbangi oleh pengurusan kanan PKNS adalah agensi itu akan tersasar dari matlamat asal penubuhannya jika diletakkan di bawah MBI.

"Semua kesatuan sekerja dalam PKNS tidak setuju dengan perkara tersebut,"dakwanya lagi.

PKNS mempunyai 1400 pekerja yang mana berdasarkan akta penubuhannya, setiap pekerja agensi itu merupakan kakitangan awam

OLEH HELME HANAFI

AD

Monday, December 23

“Barua” atau “Perkakas” Kepada Umno.....?


MKP cuma gelak guling-guling bila Presiden PERKASAM mengeluarkan kenyataan seperti orang hilang akal atau mengelamun apabila tersedar dari tidurnya. Nak dikatakan ada pendirian Presiden PERKASAM nie memang terbukti bahawa Raja Katak Lompat. Dari UMNO masuk PAS lepas tue jilat balik UMNO. Menyodol seperti BABI nak mengawan pun ada. Semuanya kerana populariti dan kedudukan didalam POLITIK. Ular ayaq seperti ini harus ditanam hidup-hidup kerana tiada jasa pernah ditabur untuk Malaysia akan tetapi hanya untuk kantong sendiri. 

Korang kalau nak bersalam dengan PRESIDEN PERKASAM nie hati-hati jangan pulak terlanggar dengan KEPALA LUTUTNYA kerana orang macam nie OTAKNYA berada dilutut. Sebab tue tak pernah pernah bersyukur apa yang telah diberi. UMPAMA ANJING MENYALAK APA BILA KELAPARAN. Bila kenyang disuap mulalah SENYAP menyorok dibawah bantal empuk.


Orang kecewa saja akan bercakap menghentam serta menghina pemimpin lain. PRESIDEN PERKASAM kena ingat sebelum pernamaan calon PRU-13 mulutnya seperti ada kilang tebu memuji DS Najib Razak PRESIDEN UMNO. Semuanya bagaikan tiada cacat celanya. Namun selepas tidak lagi diberi keistimewaan mulanya ayat mangkuk JAMBAN keluar dari mulutnya. 

Wanginya harum semerbak hinggakan 5ribu ahli PERKASA yang hadir didewan semalam boleh ketawa dan mencium wangian tersebut.  Mereka tidak sedar bahawa yang dicerca dan dimaki itu adalah PARTI KERAMAT ORANG MELAYU YANG TELAH MEMERDEKAKAN MALAYSIA.

Jika benar UMNO mempergunakan Perkasa sudah tentu tidak diberi penghormatan sebegitu rupa. Presiden PERKASAM perlu ingat majoriti ahlinya adalah dari UMNO jua. Takkan nak kembang dada jika ahli pun dipinjam....Lawak Tahap Mega PRESIDEN PERKASAM nie.

Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), menawarkan diri untuk mengambil alih peranan Umno dalam membela nasib orang Melayu demi survival politik orang Melayu di masa akan datang. 
Menurut Presidennya Datuk Ibrahim Ali, oleh sebab itulah Perkasa  kini  hanya memberi sokongan bersyarat kepada BN dan tidak akan menjadi “barua” atau “perkakas” kepada Umno. 
"Memang Umno menjaga kepentingan agama dan Melayu tetapi kalau Umno sudah lemah dan tidak bertaring, ayuh, Perkasa boleh jadi galang ganti untuk pertahankan kepentingan bangsa dan agama. 
"Jangan retorik masa perhimpunan agung, jangan retorik masa pilihan raya, rakyat sudah cerdik, rakyat sudah tahu," katanya yang dipetik menerusi Malaysiakini.
Dalam pada itu, Ibrahim menambah, struktur Perkasa kini lebih teguh dengan 500,000 anggota.
SUMBER SINAR HARIAN KLIK 


Sunday, December 22

UMNO DIPENUHI OLEH "ORANG BODOH"


Memang pedih dan terasa sehingga ketulang hitam apabila dikenang ayat yang MKP ungkapkan diatas. Tapi korang kena ingat dan jangan melatah pulak. MKP bukan buat kenyataan tersebut tapi yang mengeluarkan kenyataan itu datangnya dari Ayahanda Tun Mahadir. 

MKP memang menyanjungi Ayahanda Tun Mahadir dari dulu hingga kini. Sebagai anak kelahiran Kedah  MKP berbangga kerana dilahirkan di Kedah serta mempunyai pemimpin yang berkaliber seperti Ayahnanda Tun Mahadir. MKP membesar dizaman Ayahanda Tun Mahadir menjadi Perdana Menteri. Banyak kejayaan yang telah dikecapi dizaman Ayahanda Tun Mahadir menjadi Perdana Menteri. 

Ayahanda Tun Mahadir memang terkenal dengan mulutnya setajam pisau menghiris hati dan naluri. Teguran PEDAS dan berapinya kini kembali apabila melihat UMNO kian hayut tidak selari dengan Perjuangan Terdahulu.

Apa dah jadi dengan Pentadbiran DS Najib Razak? Ayahanda Tun Mahadir seakan mempunyai deria rasa yang agak tajam berbanding pemimpin UMNO yang ada sekarang menerajui UMNO ketika ini. Ayahanda Tun Mahadir terpaksa membuat teguran sinis dan tajam.

Adakah pembaca ingat kembali pada zaman Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri. Ayat yang lebih kurang sama jualah yang dikeluarkan oleh Ayahanda Tun Mahadir sehingga Pak Lah meletak jawatan. MKP tertanya-tanya adakah ini jua bakal terjadi pada DS Najib Razak. 
Tun Dr Mahathir Mohamad menasihati pemimpin Umno supaya tidak memegang kuasa terlalu lama bagi mengelakkan parti Melayu terbesar itu dipenuhi dengan lebih ramai “orang bodoh”. 
Bekas Perdana Menteri paling lama berkhidmat itu berkata, seseorang pemimpin perlu mengetahui had masanya semasa berkuasa. 
"Pemimpin perlu tahu hadnya, jangan terlalu lama memegang kuasa. 
"Sebaliknya akan berlaku, kamu (parti) akan mempunyai lebih ramai orang bodoh dalam parti," kata Dr Mahathir dalam satu majlis di International Youth Centre (IYC) hari ini. 
Beliau berkata, pemimpin Umno perlu bersikap terbuka untuk menerima mereka yang lebih bijak daripada mereka untuk menjadi pemimpin, bukannya mengamalkan sikap suka mencantas. 
"Pemimpin yang teruk adalah apabila mereka menyekat pemimpin yang lebih pandai kerana takut tergugat," katanya.  
Dr Mahathir menegaskan sekiranya seseorang pemimpin tersebut memberikan laluan bukan bermakna beliau lemah sebaliknya orang ramai akan lebih menghargainya. 
"Setiap orang perlu menghormati masa mereka, tiba masanya untuk memberi laluan kepada orang lain. 
"Sekiranya kamu bersara lebih awal, orang ramai akan lebih menghargai kamu," katanya lagi.
Menyentuh mengenai penamaan calon pemilihan Umno baru-baru ini, Dr Mahathir menyifatkan ia suatu petanda sihat berlaku dalam parti tersebut. 
"Saya jangka ramai yang akan bertanding tapi ramai juga yang menarik diri. 
"Tapi saya lihat ini sebagai satu petanda sihat, jika tidak ia pasti buruk untuk parti kerana orang akan mempersoalkan transformasi yang diperkatakan," ujarnya lagi. 
Dr Mahathir juga menegaskan jawatan presiden dan timbalan presiden Umno yang tiada pertandingan adalah suatu yang baik bagi mengelakkan perpecahan berlaku. 
Dalam pemilihan parti kali ini, Dr Mahathir juga mengesyorkan perwakilan Umno supaya memilih pemimpin yang mempunyai bakat dan potensi, bukannya kerana pengaruhnya. 
"Saya harap pada pemilihan kali ini, perwakilan memilih pemimpin yang mempunyai potensi dan berbakat, bukan kerana pengaruhnya," tegas beliau lagi. 
Bekas presiden Umno itu sebelum ini turut mencetuskan kontroversi apabila mengkritik Umno sebagai “sudah tua dan bakal mati”. 
Katanya, dengan pemimpin muda, Umno akan dapat meneruskan legasinya memerintah negara ini meskipun ada pihak yang memandang serong malah menuduh dirinya mempunyai agenda sendiri. 
Katanya, Umno dahulu sentiasa bersemangat dan bercita-cita besar demi bangsa termasuk menewaskan Malayan Union kerana pemimpin mereka kebanyakannya adalah golongan muda. 
Ketika penggal kepimpinannya dari 1981 sehingga 2003, beliau berjaya membawa pembangunan melalui dasar-dasar dan perancangan yang diilhamkan dari kejayaan negara-negara luar sehingga mengangkat Malaysia ke pentas dunia sebagai salah sebuah negara yang berdaya maju di Asia Tenggara sehingga pernah dinamakan sebagai salah sebuah negara "Harimau Ekonomi Asia". 
MKP Ayat Sempoi : Ayahanda Tun Mahadir mungkin lupa "Perdana Menteri Malaysia Paling Lama Memegang Jawatan Adalah Dirinya Sendiri..."

Saturday, December 21

CYBERTROOPER UMNO TERTIPU DENGAN CYWAR WE KA SIONG...


Tahniah pada MCA terutama We Ka Siong kerana berjaya mempergunakan Cybertroper UMNO bagi meraih populariti memenangi pemilihan MCA hari ini. Senang aje nak cuit UMNO dan membeli undi dari Perwakilan MCA. Buat kenyataan yang boleh menimbukan marah ahli UMNO lepas tue raih publisiti percuma.

Liow Tiong Lai dan Wee Ka Siong masing-masing telah dipilih sebagai presiden dan timbalan presiden MCA.

Liow mendapat 1,186 undi dalam pertembungan tiga penjuru menentang Gan Peng Siu (1,000 undi) dan Ong Tee Kiat (160 undi).

Sementara Wee Ka Siong mengalahkan Donald Lim dalam pertandingan merebut jawatan timbalan presiden MCA.

Wee mendapat 1,408 undi manakala Donald mendapat 927.

Untuk pertembungan naib presiden pula, Lee Chee Leong (1,642), Hou Kok Chung (1,475), Chua Tee Yong (1,343) dan Chew Mei Fun (1,230) telah dipilih.

Keputusan itu dilihat sebagai kembalinya Chew ke arena politik. Beliau sebelum ini pernah menjadi ketua Wanita MCA, selepas terkeluar dengan bekas presiden Dr Chua Soi Lek sebelum ini.

LIM GUAN ENG BAKAL PERDANA MENTERI MALAYSIA KE-7


Siapa pemimpin yang paling berpengaruh dalam Pakatan Rakyat selepas Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim? Sudah tentu jawapannya ialah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Ini dapat dilihat daripada penghormatan ‘luarbiasa’ yang diberikan oleh pimpinan PKR mahupun PAS sendiri kepada Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

Malah tanda hormat ini sanggup diterjemahkan oleh PKR dan PAS sehingga sanggup mengorbankan ahlinya sendiri.

Pertama kali penghormatan ini dapat dilihat jelas ialah apabila PKR sanggup menghadapi pilihan raya kecil Penanti di Pulau Pinang hanya semata-mata untuk menghormati “permintaan” Guan Eng supaya parti itu menukar Timbalan Ketua Menteri yang mewakili PKR.

Oleh kerana tidak serasi dengan Timbalannya, Mohamad Fairus Khairuddin seorang pemidato yang fasih, Guan Eng menyuarakan ketidakselesaannya itu kepada pucuk pimpinan PKR.

Ini kerana anak muda yang dipilih sendiri oleh Anwar Ibrahim itu ada kalanya membuat Guan Eng rimas kerana mempunyai pandangan yang agak tajam dan berbisa dalam hubungan di antara kerabat Pakatan Rakyat, khususnya PKR dan Fairus dengan pengamatan dan pidato yang tajam sering menyindir betapa kerajaan negeri yang dibina bersama DAP dan PAS mempunyai dasar yang ada kalanya membelakangi kepentingan Melayu dan Islam.

Guan Eng 'rimas' dengan bekas timbalannya

Apabila Guan Eng mula “panas” dengan gelagat anak muda yang diangkat ke jawatan berkenaan oleh Anwar sebagai memenuhi program melatih barisan kepemimpinan pelapis PKR, Anwar segera akur akan kehendak Guan Eng.

Maka Fairuz ‘dipujuk’ meletak jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri dan juga Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan Penanti. Walaupun keberatan, Fairus akhirnya bersetuju dengan syarat parti membantunya melanjutkan pelajaran ke Australia.

Maka tercicirlah Fairus daripada program pemimpin pelapis PKR. Namun bukanlah sesuatu yang menghairankan dalam jika seseorang itu memahami politik dalaman PKR.

Malahnya calon-calon lain yang ‘ditimang-timang’ sebagai pemimpin pelapis seperti Nik Nazmi Nik Ahmad dan Amiruddin Shaari di Selangor pun turut ‘tenggelam’.

Anwar mengambil kesempatan untuk menggantikan Fairus dengan Dr Mansor Othman, bekas Setiausaha Politiknya. Dalam pilihan raya kecil yang tidak disertai oleh Umno, bekas pensyarah itu menang tanpa saingan dan dinobatkan sebagai Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang yang baru.

Maka berakhirlah perjuangan politik Fairus dalam PKR dan pada Februari 2010 beliau pun dengan rasminya menyertai Umno. Begitu hebat pengaruh Guan Eng hingga PKR kehilangan seorang pemimpin berbakat.

Pengganti timbalan Guan Eng juga tersepit dengan politik yang dibawa

Anehnya, Dr Mansor juga mendapati kedudukannya sebagai Timbalan Ketua Menteri kurang selesa dan tersepit dalam politik ‘tahap tinggi’ Guan Eng.

Sehingga kini beliau tidak menafikan pernah menganggap anak Kit Siang itu sebagai ‘tokong’ yang sentiasa menagih ‘ketaatan’ sesiapa sahaja di bawahnya.

Justeru itu, dalam pilihan raya umum lalu, Anwar segera memindahkan sahabatnya itu dari kerusi DUN Penanti ke kerusi parlimen Nibong Tebal. Ini demi mengelakkan ego Dr Mansor akan berlaga dengan Guan Eng.

Kini PAS pula terjebak dalam kancah yang sama. Guan Eng menzahirkan kurang senangnya akan gelagat PAS Pulau Pinang yang menuntut supaya diberikan kedudukan politik lebih baik di negeri itu.

Malah tuntutan yang dibuat di ambang muktamar PAS bulan lalu, menggegarkan juga keyakinan ramai ahli PAS akan ketidakadilan dan campurtangan pentadbiran Islam di Pulau Pinang oleh Ketua Menteri.

Pemimpin PAS juga bungkam. Akhirnya di hujung muktamar semua pesuruhjaya PAS negeri-negeri dilantik semula kecuali Salleh Man yang dikatakan mendalangi “pemberontakan” terhadap Guan Eng dan DAP.

PAS pula ikut jejak PKR 'sejukkan' kemarahan Guan Eng

PAS tampil untuk mengumumkan bahawa tempat Salleh Man diganti oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu. Alasan yang diberikan oleh Setiausaha Agung PAS, Mustafa Ali ialah, Mat Sabu orang Pulau Pinang dan faham politik negeri itu.

Bagaimanapun apa yang tidak disebut oleh Mustafa ialah, Mohamad Sabu juga adalah salah seorang pemimpin PAS yang diberi kedudukan dan imbuhan istimewa dalam sebuah syarikat kaitan kerajaan negeri. Kedua-duanya (Guan Eng dan Mat Sabu) adalah akrab.

Maka berhasillah PAS mengelakkan ‘kemurkaan’ Guan Eng yang amat tidak senang dengan pesuruhjaya PAS sebelum ini. Salleh Man tidak seperti Mat Sabu. Timbalan Presiden PAS itu lebih terbuka sikapnya dan pasti lebih mudah dibawa berunding.

Anehnya, apabila PAS berasa jengkel terhadap PKR yang dikatakan mahu membolot lebih banyak kerusi untuk ditandingi dalam pilihanraya umum Mei lalu, presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang, tergamak menuduh salah seorang calon PKR di Terengganu adalah penjual pil kuda!

Nampak benar sikap PAS tidak begitu mengendahkan gelagat ‘bos’ PKR tetapi amat akur dengan kehendak Setiausaha Agung DAP! Mungkinkah kerjaya politik Salleh Man juga akan menemui penghujungnya seperti Mohamad Fairus Khairuddin?

Dan, sebagai tanda protes PAS juga mengeluarkan watikah pelantikan menantu presiden PAS sebagai calon kerusi Kota Damansara walaupun sebelum itu sudah bersetuju calon ‘parti sahabat’, Parti Sosialis Malaysia (PSM) bertanding di situ.

Begitulah sikap PKR yang dijolok-jolok sebagai ‘pemimpin’ Pakatan Rakyat dan PAS yang mendakwa tulang belakang pengaruh pakatan itu di kalangan orang Melayu Islam apabila berhadapan dengan “kemarahan” DAP.

Berlatarbelakang episod ini tidak syak lagi bahawa pengaruh DAP, terutama Lim Guan Eng, adalah jauh lebih besar daripada pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat lain selepas Anwar Ibrahim (buat masa ini).

Lebih penting lagi ialah, baik PKR mahupun PAS, masing-masing menatang kehendak DAP ‘bagai minyak yang penuh’. Ini kerana tanpa sokongan pengundi bukan Melayu kedua-duanya ‘tidak yakin’ atau takut tidak dapat menumbangkan Barisan Nasional.

Friday, December 20

MAU GADUH SAMA SAYA........JANGAN CABAR LOL..


MKP agak gelihati apabila We Ka Siong bersuara seperti mancabar UMNO. Jangan bermain api kelak mambakar diri. Saranan MKP adalah menangkan kerusi yang telah kalah dulu baru nak bersuara. Ini tidak umpama kucing mahu mencabar harimau. Pada We Ka Siong ukur baju dibadan sendiri dulu.

"Berhenti daripada menakut-nakutkan rakyat dengan mengeluarkan kenyataan kononnya UMNO mengancam kedudukan kaum lain di Malaysia. Kenyataan populis sebegini tidak sepatutnya keluar daripada mulut seorang pemimpin MCA." 
Kenyataan balas Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, saudara Mohd Razlan Muhammad Rafii ini merujuk kepada ucapan oleh Bekas Ketua Pemuda MCA, Wee Ka Siong semasa berucap pada Kongres Pemuda MCA hari ini. 
Dalam ucapan tersebut, beliau mengingatkan UMNO (pemimpin UMNO) dan rakan-rakan di dalam Barisan Nasional (BN) supaya berhati-hati semasa mengeluarkan ucapan atau idea yang boleh menyebabkan sokongan pengundi-pengundi Cina hilang pada Pilihanraya Umum nanti. 
Mohd Razlan mengingatkan juga Wee Ka Siong supaya mempelajari ilmu politik yang matang daripada termakan rentak tarian politik seperti DAP. 
"Pemuda MCA harus melihat apa yang telah UMNO lakukan selama ini dengan memperjuangkan nasib semua kaum. Tiada satu pun nasib kaum di Malaysia ini yang tersisih daripada pandangan mata UMNO. 
Hasil ambil peduli UMNO selepas Merdeka sehingga hari ini, banyak kaum bukan Melayu telah mendapat manfaat daripada perjuangan UMNO sehingga melahirkan pelbagai orang bergelar jutawan." 
"Tambahan pula MCA sendiri perlu keluar daripada kepompong syok sendiri dan zon selesa," katanya. 
Beliau terkilan apabila hari ini MCA seakan-akan cuba mencari populariti daripada prestasi merosot BN pada PRU 13 yang lepas sedangkan umum mengetahui UMNO berjaya menambah banyak kerusi berbanding PRU 12 pada 2008. 
"MCA wajib bermuhasabah diri dan berhenti melihat UMNO sebagai ancaman kepada kaum lain." 
MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan

Thursday, December 19

@PDRMsia KITA TENGOK SIAPA YANG ADA TELOQ.........? @Zahid_Hamidi @KBAB51


Memang mamat nie nak cari nahas, Lepas nia jangan pulak Peguam yang kurang cerdik membela mamat nie. MKP pecaya Latipah Koyak mesti datang balai polis konunnya nak cari publisiti murahan. 

Seperti ada yang tidak kena, apabila portal dan blog pembangkang begitu kecoh mempromosikan satu himpunan yang akan diadakan menjelang tahun baru ini. Tidak ketinggalan para pencacai mereka turut menyebarkan poster, risalah dan semua yang berkaitan dengan himpunan yang bakal diadakan itu.

Yang menghairankan ialah, mengapakah malam menjelang tahun baru dipilih sebagai tarikh untuk mengadakan himpunan tersebut? Pelik bukan!

Namun apabila diteliti ia mungkin ada kaitan dengan beberapa program himpunan yang tidak mendapat sambutan sebelum ini. Sekiranya kita imbau kembali, sejurus selepas pakatan pembangkang GAGAL merampas tampuk pemerintahan negara melalui proses pilihan raya umum ke-13 lalu, beberapa siri himpunan dan demonstrasi jalanan telah diadakan.

Malangnya boleh dikatakan hampir kesemuanya GAGAL mendapatkan sambutan seperti yang diharapkan. Sebagai contoh, demonstrasi jalanan #Black505 yang diadakan kononnya untuk membantah keputusan pilihan raya itu hanya mampu mengumpulkan sekitar 10 ribu sahaja berbanding beberapa siri demonstrasi yang diadakan sebelum ini.

Paling menarik, portal-portal yang menjadi lidah rasmi pembangkang juga GAGAL memberikan angka sebenar jumlah orang ramai yang hadir pada himpunan tersebut. Malaysiakini sebagai contoh mengatakan kehadiran adalah sekitar 20 ribu orang, manakala Harakahdaily melaporkan seramai 55 ribu dan diikuti dengan Keadilandaily yang menganggarkan kehadiran sekitar 30 ribu orang.

Ketidakseragaman dalam menetapkan angka sebenar atau setidak-tidaknya yang paling hampir itu membuktikan bahawa mereka sendiri seakan tidak percaya dengan jumlah kehadiran pada program tersebut.

Tidak lama selepas, mereka turut menganjurkan himpunan yang kononnya mewakili suara anak muda, untuk berhimpun di hadapan bangunan Parlimen bagi membantah upacara angkat sumpah yang akan dijalankan.

Namun rata-rata di kalangan seakan terpedaya dengan sandiwara pembangkang, apabila dimaklumkan bahawa Anwar turut mengangkat sumpah sebagai ahli Dewan Rakyat, walaupun sebelum ini Ketua Pembangkang itu adalah merupakan dalang utama yang menghasut rakyat agar menolak sistem demokrasi yang diadakan.

Pada satu ketika, dia meminta agar sistem demokrasi itu ditolak, namun dalam masa yang sama dia tetap mengangkat sumpah. Paling menarik, sejurus selepas upacara itu, kumpulan anak muda yang berkumpul di hadapan parlimen itu dikejutkan dengan penyebaran gambar yang memaparkan Anwar sedang tertawa riang ketika menghadiri majlis minum pagi bersama Yang Dipertua Dewan Rakyat dan Perdana Menteri.

Mungkin disebabkan rasa tertipu dengan sandiwara Anwar, mereka yang berhimpun akhirnya mula bersurai seperti yang diarahkan oleh pihak berkuasa.

Terbaru, pakatan pembangkang mengadakan satu lagi himpunan kononnya bagi membantah kenaikan cukai taksiran yang diadakan di padang dataran Dewan Bandar raya Kuala Lumpur, Jalan Raja Laut. Malangnya, program yang diadakan itu sekali lagi GAGAL mendapat sambutan.

Pihak media melaporkan hanya sekitar 400 orang sahaja yang hadir bagi menyokong isu yang dibawakan itu. Walaupun sebelum ini, pihak penganjur begitu bersungguh-sungguh mempromosikan program tersebut dengan tujuan menarik minat dan sokongan rakyat khususnya penduduk dan warga ibu kota.

Berbalik kepada isu yang dibangkitkan, mengapakah malam tahun baru menjadi pilihan untuk mengadakan demonstrasi? Jawapannya mudah, pakatan pembangkang nampaknya telah mula belajar dari kesilapan.

Mereka memilih malam tahun baru kerana, pada ketika itu ramai di kalangan warga kota khususnya anak-anak muda akan hadir bagi meraikan sambutan ambang tahun baru. Secara kebiasaannya mereka akan hadir beramai-ramai bagi menyaksikan program-program yang telah diaturkan seperti persembahan muzik, beramai-ramai mengira detik berakhirnya tahun 2013 dan disusuli dengan acara kemuncak persembahan bunga api.

Dalam erti kata lain, sekiranya demonstrasi yang bakal diadakan itu GAGAL mendapat sambutan, namun kehadiran ribuan masyarakat yang ingin meraikan sambutan tahun baru dapat digunakan bagi menipu jumlah angka kehadiran.

Ini kerana, mereka sedar semakin hari rakyat sudah mula muak dan bosan dengan pelbagai isu retorik dan sandiwara yang sering dimainkan sebelum ini. Malah mereka juga sudah mula menyedari perjuangan yang sering dilaungkan oleh Anwar bukanlah untuk membela nasib rakyat, namun hanya untuk memastikan impiannya bergelar Perdana Menteri tercapai.

http://thekl-chronicle.blogspot.com/


AL-KISAH : PEMANDU DAN LEBUH RAYA...CUBA BUAT MACAM NIE DEPAN BINI.....?


Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) akan menguatkuasakan syarat baru bagi pemegang konsesi lebuh raya supaya membayar lesen perniagaan bagi pondok tol di bawah seliaan kawasan perbandaran tersebut bermula 1 Januari depan. -JANUARI 2014

Datuk Bandar MBSA Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan berkata ia akan membolehkan MBSA mengutip sekurang-kurangnya RM218,000 setahun dalam bentuk kutipan bayaran bagi lesen pondok tol.

Beliau juga menyebut, langkah itu melibatkan sepuluh plaza tol dan 218 pondok kutipan bayaran tol.

Kadar itu meliputi bayaran lesen RM1,000 untuk setiap pondok bagi tempoh setahun,RM150 untuk iklan bercahaya tidak melebihi 8 meter persegi dan RM15 untuk setiap meter persegi tambahan.

Kadar lesen untuk iklan tidak bercahaya dengan keluasan tidak melebihi 8 meter persegi ialah RM200 dan RM20 untuk setiap tambahan meter persegi.


Kenaikan kadar tol yang digembar-gemburkan dijangka tidak berlaku kerana kerajaan sudah berjanji mahu mengurangkan caj tol antara antara bandar secara berperingkat-peringkat.

Janji itu terkandung dalam manifesto Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu dan perkara itu tidak boleh dimungkiri.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar juga telah menyatakan bahawa kerajaan sudah menyediakan sejumlah peruntukan bagi mematuhi perjanjian dengan syarikat konsesi, walaupun perkara itu tidak dijelaskan secara terperinci.

Setakat ini pun, Kabinet belum membuat sebarang keputusan mengenai cadangan untuk menaikkan kadar tol.

Kenaikan tol ini tidak akan menjadi isu seandainya Menteri Kerja Raya tidak 'melayan' isu berkenaan, sekali gus memberi persepsi yang tidak baik kepada Kabinet.

Isu ini tidak akan menjadi polemik jika tidak ada pihak mengulasnya memandangkan pengurangan tol sudah menjadi janji kerajaan dalam manifesto.

MKP tidak fikir kerajaan akan membelakangkan manifesto yang telah dibuat kepada rakyat. Itu janji kerajaan.

Para menteri perlu berfikir panjang dan berhati-hati sebelum membuat kenyataan mengenai kenaikan barangan atau perkhidmatan.

Para menteri perlu ingat kenyataan demi kenyataan mengenai kenaikan telah menimbulkan kemarahan rakyat. Rakyat berfikir para menteri tidak menghayati kesusahan rakyat, tidak faham keperitan yang dirasai rakyat.

Wednesday, December 18

SIMPATI SIKIT PADA RAKYAT, JANGAN BUAT MACAM NIE......


Cadangan kenaikan kadar tol yang dikemukakan kerajaan wajar dikaji semula secara menyeluruh.

Ini kerana kenaikan dalam sahaja kuantum akan menyukarkan rakyat khususnya di dalam bandar dan dalam kalangan mereka yang sentiasa menggunakan laluan bertol.

Ahli Parlimen Kepala Batas, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican berkata,  dalam konteks tol, secara spesifisk BN telah berjanji kepada rakyat di bawah tajuk Pembangunan Infrastruktur Bertaraf Dunia dan pembangunan Luar bandar untuk mengurangkan bayaran tol secara berperingkat.

“Saya menaruh keyakinan PM akan melihatnya secara lebih komprehensif kerana beliau sendiri mengumumkan kos sara hidup sebagai agenda utama akujanji,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Dalam masa yang sama, Reezal Merican menyeru  Kementerian Kerja Raya kajian secaa holistic sebelum menandatangani konsesi tol baharu pada makan datang.

“Ia perlu mengambil kira kadar keuntungan bersesuaian kepada syarikat konsesi berkaitan,” jelasnya.

Antara lebuh raya baharu yang dalam peringkat perlaksanaan kini adalah Lebuhraya Damansara-Shah Alam, Lebuhraya Sungai Besi-Ulu Kelang Lebuhraya Kinrara-Damansara dan Lebuh Raya Sungai Dua-Juru.

Kesemua lebuh raya baharu itu, katanya, mempunyai implikasi kewangan harian kepada pengguna bandar baik di Lembah Klang .

“JKR juga perlu umum status kajian penstrukturan kadar tol Besraya, LDP dan NPE. Rakyat wajar diberikan pencerahan mengenai kajian semula ini, apatah lagi aoabila ia dinyatakan secara spesifik dalam pelan Strategik Kementerian Kerja Raya,” jelasnya.

Menurutnya, rasionalisasi subsidi mesti dilakukan secara berhati-hati agar ia tidak membebankan pengguna dalam apa sahaja keadaan.

Beradarkan maklum balas rakyat terbanyak, mereka rasa terbeban dengan apa terbina dengan apa yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Tuesday, December 17

Susah "Batang Nak Naik" untuk BN


APA SUDAH JADI DGN MALAYSIA?

Sejak akhir-akhir ini. Kerajaan terpaksa mengumumkan dasar-dasar yg tidak populis.

Keputusan kerajaan itu mendapat reaksi negatif sebahagian besar rakyat Malaysia. Ada juga yg menggunakan jaringan media sosial untuk melepaskan geram, maki hamun dan kritikan ekoran tindakan kerajaan itu.

Wahai rakyat Malaysia yg budiman. Tindakan kerajaan bukanlah semata-mata untuk membebankan rakyat. Kerajaan tahu kesusahan rakyat. Percayalah, keadaan ini hanyalah bersifat sementara sahaja.

Ini kerana, kerajaan sedang berusaha keras demi memastikan negara tercinta diiktiraf oleh dunia sebagai sebuah negara maju menjelang 2020.

Namun, demi merealisasikan agenda negara itu, kerajaan berdepan dgn ancaman dari dalam dan luar negara. Selain pembangunan fasiliti dan perkhidmatan awam, kerajaan juga bersepan dgn mentaliti rakyat dan pelampau politik yg mengambil kesempatan terhadap dasar2 kerajaan yg tidak populis. Sedikit sebanyak ia merencatkan usaha kerajaan.

Namun, kerajaan Malaysua tidak gentar dan bersungguh-sungguh berusaha demi memastikan rakyat menikmati pendapatan tinggi dan kemudahan awam kelas pertama menjelang 2020.

Wahai rakyat Malaysia, percayalah ketika ini kita perlu berkorban sedikit demi melancarkan proses transformasi negara menjadi sebuah negara maju.

Untuk menjaga negara, beban tidak terletak di bahu kerajaan sahaja. Namun pengorbanan rakyat juga sgt membantu untuk kerajaan melaksanakan misi2 demi merealisasikan impian Malaysia menjadi negara maju.

Penarikan subsidi secara berperingkat adalah perlu untuk memastikan negara mampu menyediakan prasa ekonomi yg teguh.

Walaupun negara mendapat kritikan oleh pakar kewangan dunia terhadap pemberian subsidi kpd rakyat, kerajaan dijangka tidak menghapuskan terus subsidi menjelang 2020.

Kerajaan sedang berusaha mencari mekanisme untuk mengawal harga barang keperluan asas tanpa pemberian subsidi.

Kerajaan juga merancang menetapkan gaji minima RM1500 utk rakyat menjelang 2020. Kakitangan awam gred 17 dijangkan memperoleh gaji minima RM1800 pada 2019. Kenaikan juga berlaku utk gred2 lain.

SPAD telah diberi KPI supaya segala prasarana dan kemudahan pengangkutan awam berada pada kelas pertama menjelang 2019.

Wahai rakyat Malaysia. Percayalah, dasar2 yg tidak populis yg diumum kerajaan adalah strategi jangka panjang utk memastikan negara terus kental berdepan cabaran dunia yg tidak menentu.

Dan percayalah, setiap pengorbanan itu akan dibalas dengan setimpal. Setiap pengorbanan tidak ada yg sia-sia. Dan pengorbanan boleh menjamin kejayaan.

Terima kasih rakyat Malaysia kerana rela berkorban untuk negara.

Semoga usaha dan iltizam pihak kerajaan dan rakyat Malaysia, demi memastikan negara Malaysia diiktiraf sebagai negara maju 2020 menjadi realiti dan kebanggaan kita semua suatu hari nanti.

Tenaga Nasional Berhad maklumkan bahawa 70.7% pelanggannya atau 4.56 juta rumah yang guna kurang 300kWj atau bil kurang RM77 sebulan tidak akan terlibat dengan kenaikan tarif letrik. 1 juta lagi pelanggan yang bil RM20 ke bawah dibayar oleh Kerajaan dengan kos RM150juta setahun.

Monday, December 16

VIDEO : MUKA AJE LAWA TAPI PERANGAI.............


Korang boleh tengok la sendiri macam mana caranya Abby Albody tu 'bantu' mangsa banjir dengan menghasut mereka agar terus membenci Kerajaan.

Orang lain datang hulur bantuan dengan membawa makanan. Paling tidak pun diorang datang untuk membantu membersihkan kawasan rumah dan sebagainya.

Tapi, puak - puak Pakatan Haramjadah ni datang menambahkan lagi masalah kepada rakyat. Itu la cara diorang menjaga Kebajikan Rakyat sebenarnya.

Dengan melihat cara Abby Albody ni, tak mustahil jika perkara yang sama jugak dilakukan oleh pemimpin lain dalam Pakatan. Ternyata diorang ni memang suka ambik kesempatan dalam kesempitan orang lain demi kepentingan diri diorang sendiri!!!



HUSAM DITENDANG BAGAIKAN ANJING DI KELANTAN..........


Pas Kelantan menurunkan pangkat Datuk Husam Musa daripada Timbalan Pesuruhjaya II kepada Timbalan Pesuruhjaya Pas III negeri, tanpa memberi sebarang alasan atas penurunan itu.

Tempatnya iaitu Timbalan Pesuruhjaya Pas II diberikan kepada muka baru iaitu Senator Datuk Dr. Johari Mat yang sebelum ini menyandang sebagai Ketua Eksekutif Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail (KIAS).

Barisan kepimpinan baru Pas Kelantan itu diumumkan Pesuruhjayanya, Datuk Ahmad Yakub kepada lidah rasmi parti berkenaan Harakahdaily di Pejabat Pas Negeri, petang semalam.

Penurunan pangkat itu menunjukkan Pas Kelantan tidak lagi memerlukan khidmat Husam yang sebelum ini begitu gah dalam kepimpinan bekas Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Ini juga membuktikan masa depan Husam bukan lagi untuk Kelantan, sebaliknya beliau hanya diterima di peringkat kepimpinan Pas pusat selepas menang tipis pertandingan Naib Presiden Pas pada Muktamar Tahunan Ke-59 parti itu di Shah Alam, akhir bulan lalu.

Lapor Harakahdaily, Ahmad yang mempengerusikan mesyuarat khas Badan Perhubungan Pas Kelantan semalam, turut menaikkan pangkat Datuk Mohd Amar Nik Abdullah daripada Pesuruhjaya Pas III kepada Pesuruhjaya Pas I negeri dengan tempatnya diberikan kepada Husam, manakala tempat bekas Exco Kerajaan negeri itu diambilalih oleh Dr. Johari.

Barisan Jawatankuasa Pas Kelantan ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pulai Chondong, Zulkifli Mamat dikekalkan sebagai Setiausaha BadanPerhubungan Pas Kelantan dan Ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Takiyuddin Hassan sebagai Pengarah Pilihan Raya Pas negeri menggantikan Wan Nik Wan Yusoof yang tidak disambung perkhidmatannya bawah kepimpinan Ahmad.

Exco Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serantau negeri, Datuk Nasaruddin Daud dilantik sebagai Ketua Penerangan Pas Kelantan yang baru menggantikan Datuk Dr. Mohamed Fadzli Hassan yang juga Exco Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi Kelantan.

Sunday, December 15

PUNAISIHAT LEBIH RAMAI DIDALAM PENTADBIRAN @NajibRazak


Ini bukan khabar angin lagi. Perkara ini disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Abdul Wahid Omar sendiri.Ketika tandatanya berlegar mengenainya,Sabtu beliau mengesahkan kenaikan kadar tol dijangka berlaku tahun hadapan.

Katanya kenaikan itu tidak dapat dielakkan memandangkan perkara itu terkandung dalam perjanjian konsesi antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya.

Orang ramai, termasuk perwakilan sidang Umno minggu lalu merayu kerajaan menimbang semula kenaikan tarif elektrik sebanyak 14.89 peratus daripada kadar purata semasa 33.54 sen kilowatt-jam (kWj) kepada 38.53 sen kWj.

Ramai tidak puas hati, dan berasa hairan pembekal elektrik Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengumumkan keuntungan RM4 bilion. Kalau sudah untuk begitu besar kenapa susahkan rakyat dengan kenaikan tarif?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak memberitahu kerajaan tidak ada pilihan kecuali menaikkan tarif. Lagi pun kata beliau rakyat jelata tidak akan terjejas dengan kenaikan ini.

Logik kenyataan PM ialah yang terlibat dengan kenaikan harga elektrik ini hanya 30 peratus melibatkan pengguna komersial; 71 peratus lagi pengguna biasa tidak akan terlibat dengan kenaikan.

Ada orang kata dalam hal naik harga yang logik akhirnya menjadi tidak logik. Mereka mencongak: kalau syarikat komersial kena bayar lebih, akhirnya bayaran itu akan dikenakan semula pada pengguna lain.

Contoh, sekiranya kilang roti terpaksa membayar elektrik lebih tinggi, mereka akan naikkan harga roti. Rakyat kena bayar lebih untuk dapat roti. Jadi, cakap-cakap bahawa rakyat biasa tidak terjejas dengan kenaikan tarif elektrik, adalah auta. Sudah banyak kali rakyat terpedaya dengan auta seperti itu.

Semua menentang kenaikan tarif elektrik. Mereka bertanya dua benda. Pertama, apakah kalau tarif tidak naik seluruh negara boleh gelap? Kedua, apakah kalau tarif tidak naik TNB boleh bankrap?

Selain tarif elektrik, harga bahan api pun sudah naik. Dulu kerajaan kata minyak naik harga tidak menjejaskan rakyat. Tetapi bila minyak naik barang keperluan ikut naik.

Lori angkat barang terpaksa naikkan caj sebab minyak naik. Akhirnya barangan yang ada kaitan dengan pengangkutan – termasuk teh tarik dan roti canai – semua naik harga. Terjejas juga rakyat bawahan.

Sudah terdengar ura-ura tambang bas akan naik. Tambang teksi pun akan naik. Malah, sudah dijangka kadar bayaran tol seluruh negara pun akan naik. Apakah ini semua tidak akan menjejaskan rakyat jelata.

Memang bagus kita hendak menuju ke arah negara berpendapatan tinggi. Tetapi sebelum pendapatan ditinggikan, harga semua sudah tinggi. Sepatutnya tinggikan dulu gaji sebelum tinggikan harga.

Kalau semua barang dan perkhidmatan naik, naik dan naik, akhirnya darah dan kemarahan umum pun boleh naik, lebih-lebih lagi apabila banyak wang negara ditiriskan, dan banyak peralatan negara – termasuk jet eksekutif – disalah guna.

Saturday, December 14

EKSLUSIF : DEDAHAN GRED "A" BUATKAN MAT SABU MENGELUPUR......


Ramai menanti ingin tahu adakah Mohamad Sabu atau Mat Sabu jadi menyaman Datuk Seri Zahid Hamidi dan Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abdul Rahim Mohamad Radzi ekoran pendedahan mereka mengaitkan Timbalan Presiden PAS itu dengan ajaran Syiah.

Bagi Mat Sabu turun naik makamah soal biasa begitu juga dengan Menteri Dalam Negeri itu.

Membawa sesuatu kes atau menyaman sesaorang di mahkamah tidak bermakna yang mengambil tindakan itu tidak bersalah kerana ada masanya mahkamah digunakan bagi menghalang sesuatu perkara itu terus dikaitkan dengan mereka.

Inilah yang kerap berlaku di Malaysia dan Mat Sabu kalaupun mengemukakan saman, antara lain pasti bertujuan menghalang Zahid dan Abdul Rahim mengeluarkan apa-apa kenyataan yang dianggap memfitnahnya.

Menariknya, ketika Mat Sabu berkobar-kobar menyatakan mahu bertemu peguamnya Ahad ini, Zahid pula menyatakan kesanggupan berdepan ayam sabung PAS itu.

Beliau sedikitpun tidak gentar dengan ugutan Mat Sabu mahu membawanya ke mahkamah sebaliknya menasihatkan pemimpin nombor dua PAS itu tidak masuk golongan bertaqiyyah atau berpura-pura kerana itu sikap penganut Syiah.


Mat Sabu mungkin mahu membawa dakwaan itu ke mahkamah kerana berpendapat 10 bukti yang didedahkan Ketua Setiausaha KDN adalah lemah seperti difikir pihak yang bersimpati dengan Mat Sabu.

Namun, terfikirkan beliau Zahid dan KDN ada bukti-bukti lain yang tidak didedahkan lagi dan hanya akan mengemukakannya pada masa yang terbaik kerana sudah menjangkakan Mat Sabu akan tindaka menyaman.

Zahid tidak mungkin bodoh mahu membiarkan kredibilitinya tercalar kerana gagal membuktikan ada yang didedahkan ketika Perhimpunan Agung UMNO lalu.

Malah, Pegawai Agama KDN Dr Zamihan Mat Zain Al Ghari memberitahu Bernama Sabtu malam, berkata 10 bukti mengenai pembabitan Mat Sabu dengan Syiah yang dikemukakan i Abdul Rahim dikategorikan sebagai Gred B.

“KDN ada lagi bukti eksklusif Gred A yang akan dikeluarkan kepada umum sekiranya keadaan memerlukan,” katanya.

Menurut beliau, KDN mempunyai bukti dan rekod jika Mat Sabu ingin menafikan pendedahan sebelum ini.

Justeru itu, sebelum membawa kes ini ke mahkamah, wajarlah Mat Sabu berfikir masak-masak risikonya kecualilah peguam yang dilantiknya mahu mencari nama atau laba politik.

Dalam pada itu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, Jawatankuasa Disiplin parti boleh mengambil tindakan terhadap mana-mana ahli parti yang menganut aliran selain Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Katanya, peranan jawatankuasa itu tidak hanya terhad kepada pengendalian kes disiplin dan salah laku dalam pentadbiran parti.

Beliau menegaskan, Fasal 7(1) Perlembagaan PAS menetapkan bahawa hukum tertinggi di dalam parti adalah al-Quran, hadis, ijma ulama dan qiyas yang nyata.

Inilah sumber hukum para Ahli Sunnah Wal Jamaah. Ini dengan sendirinya memberi makna bahawa setiap ahli PAS wajib menganut mazhab Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Tidak diizinkan mazhab yang lain di luar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah di dalam PAS,” katanya dalam kenyataan menerusi laman web rasmi Pas di http://www. pas.org.my.

Barangkali kerana itu juga, Mat Sabu terpaksa berkeras mempertahankan dirinya kerana beliau juga khuatir PAS akan mengambil tindakan memecat beliau jika terbukti terbabit ajaran Syiah.

Bagaimanapun, Mat Sabu tidak perlu ke mahkamah atau membiarkan orang tertunggu-tunggu keputusan perbicaraan kelak kerana beliau boleh membuktikan kejantanannya dengan bersumpah menafikan terbabit Syiah.

Itu adalah pilihan terbaik Mat Sabu jika berpendapat Zahid atau Abdul Rahim memfitnahnya.

Beranikah Mat Sabu? Dan jangan pula lepas ini beliau cuba halang kebenaran dengan meminta mahkamah melarang Zahid atau KDN mengeluarkan apa-apa bukti mengenai pembabitannya dengan Syiah. bnbbc.my

ADUN Perlis Naik Gaji


Perlis dijangka mengikuti langkah beberapa negeri lain untuk menaikkan gaji Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Exco dan Menteri Besar negeri itu.

ADUN Perlis dijangka menikmati kenaikan gaji sebanyak 45 peratus manakala gaji untuk Exco pula akan dinaikkan sebanyak 30 peratus.

Kadar kenaikan gaji untuk Speaker dan Menteri Besar bagaimanapun belum dapat dipastikan.

DUN Perlis akan bersidang semula pada Isnin ini dan dijangka akan mengusulkan pindaan tersebut.

Gaji pokok ADUN Perlis pada masa ini ialah RM4112.79 dan dijangka akan dinaikkan kepada kira-kira RM6,000.

Gaji pokok Exco pula dijangka dinaikkan daripada RM6190.82 kepada kira-kira RM8,000.

Perlis mempunyai 15 ADUN termasuk seorang Menteri Besar dan lapan Exco. Ini bermaksa hanya terdapat empat ADUN Barisan Nasional (BN) bukan Exco selain dua ADUN pembangkang.

Thursday, December 12

@Zahid_Hamidi JANGAN HANYA BERCAKAP........


Isu yang hangat kini diperkatakan adalah berkenaan Mat Sabu mengamalkan Syiah. Dah lama sangat isu ini ini berkeliaran namun sehingga kini tiada tindakan yang diambil oleh pihak KDN. Jangan pulak jadi seperti Menteri yang terdahulu, Sembang bagai nak rak tapi tindakan macam Pondan Tua.

Sepatutya jika dah mempunyai bukti yang kukuh dan sahih. Sumbat ajelah didalam Penjara. Hanya itu jalan penyelesaian yang boleh diterima akal. Jangan bermain wayang tongkol bercakap riuh sekampung tapi...........? Rakyat cuma nak tahu tindakan diambil dan selesaikan masalah ini. Janganlah berpolitik sepanjang masa yang tidak menguntungkan kita.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dicabar untuk mengambil tindakan undang-undang secepat mungkin ke atas Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi sekiranya tuduhan bahawa beliau mengamalkan fahaman Syiah adalah tidak benar. Mohamad Sabu tidak boleh berdiam diri dan perlu membersihkan namanya dari tuduhan itu.

Sebagai seorang pemimpin jawatan tertinggi dalam PAS, tindakan beliau itu mencemar nama baik parti itu sendiri. Kalau dia yakin dan betul-betul tidak mengamalkan Syiah, dia kena ambil tindakan.

Tindakan beliau yang berdolak-dalik tanpa mengambil sebarang tindakan menunjukkan bahawa beliau tidak berani.

Dari sudut itu sahaja nampak dia tak berani dan tidak tegas sedangkan kita kenali Mat Sabu sebagai seorang yang berani dan tegas dalam tindakannya.

Tambahnya lagi, PAS sendiri harus melakukan siasatan menyeluruh berikutan pendedahan ini untuk membuktikan bahawa mereka turut memerangi fahaman Syiah.

Pemimpin PAS harus ambil tindakan dan menyiasat. Kalau betul Mat Sabu amalkan fahaman Syiah, PAS kena ambil tindakan tegas.Lainlah kalau PAS rasa Syiah tak salah jadi mereka tak perlu ambil tindakan.

Ini merupakan antara sebab mengapa Umno meragui ajaran Islam yang dibawa oleh PAS.

Kalau dia anggap Syiah itu salah, kenalah ambil tindakan. Jika tidak nanti orang ramai akan ambil ringan mengenai isu ini dan akan terpengaruh dengan fahaman Syiah kerana tiada tindakan yang diambil.

Semalam, Mat Sabu berkata beliau tidak pasti sama ada Zahid yang juga Naib Presiden Umno memaksudkan dirinya mengamalkan fahaman Syiah kerana Timbalan Presiden PAS bukan jawatan nombor dua dalam parti Islam itu, sebaliknya Timbalan Mursyidul Am PAS yang disandang oleh Tuan Guru Datuk Haron Din.

Sabtu lalu dalam Perhimpunan Umno 2013, Zahid mendakwa pemimpin nombor dua dalam PAS mengamalkan ajaran Syiah.

Wednesday, December 11

@CmLimGuanEng MELUTUT MINTA MAAF PADA JAHARA.......... @DzainalAbidin


Ketua Menteri Seksis pulak nama gelaran terbaru yang telah diberikan pada Lim Guan Eng. Apa tidaknya jika menjatuhkan martabat seorang wanita. Guan Eng perlu sedar diri kerana mempunyai emak dan nenek.

Musim bodoh untuk komen seksis hanya menunjukkan betapa sukarnya bagi ahli politik wanita untuk mendapat penghormatan.

Ejekan dan komen seksis sebegini tidak menghormati wanita. Ia hanya menunjukkan betapa sukarnya untuk wanita dalam politik untuk merentasi seksisme.

Jantina sebagai wanita bukan kelemahan dan peranan kita tidak kurang pentingnya. Ahli politik wanita daripada kedua-dua belah harus tampil bersama dan menuntut supaya seksisme dihentikan.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng memohon maaf kepada Jahara Hamid kerana menggelar ketua pembangkang negeri itu sebagai "nenek"

Mungkin Guan terima panggilan dari ibu atau neneknya supaya meminta maaf dari YB Jahara.

Tuesday, December 10

KERANA TOKONG RAKYAT PAHANG MENDERITA........... #Banjir #Pray4Kuantan


Rupa-rupanya tersebar luas kononnya Pahang dilanda banjir teruk akibat ditimpa bala kerana mahu melaksanakan 1Malaysia Spiritual City walaupun telah beberapa kali ditegaskan tidak akan ada projek seumpama itu baik di Gambang atau di mana-mana kawasan di negeri itu.  

Kepada sesiapa yang ragu dipersilakan jumpa Datuk Seri Adnan Yaakob supaya Menteri Besar Pahang itu boleh menunjukkan bukti hitam putih bahawa projek itu tidak pernah timbul.

Jika timbul pun, projek 1Malaysia Spiritual City itu tidak akan diluluskan sama sekali.

"Bahkan kelulusan tanah kepada syarikat Melayu yang berunding dengan syarikat-syarikat lain itu juga telah dibatalkan," kata Exco Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Shahaniza Shamsuddin.

Menurut ADUN Kuala Sentul itu lagi, fitnah bahawa Pahang akan menjadi pusat 1Malaysia Spiritual City kini menjadi viral dan disebarkan secara berleluasa menerusi pelbagai medium terutamanya media sosial. 

"Saya minta hentikan sebar fitnah ini, sebelum Allah hantar bala yang lagi dahsyat kerana fitnah yang berleluasa," katanya.

Isu tersebut turut menghujani Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Dr Asyraf Wajdi Dusuki. 

Katanya, beliau telah mengajukan kepada Exco Kerajaan Negeri Pahang berhubung perkara tersebut. 

"Ternyata ia satu fitnah besar yg perlu dijernihkan," katanya. 

Menurut Asyraf,  beliau memperoleh penjelasan mengenai "ISU 1MST (1Malaysia Spiritual Tourism) City seperti berikut:

1MST City tidak akan berlaku. Kelulusan tanah kepada syarikat asal bagi tujuan pembangunan bercampur telah ditarik balik. 

Penjelasan ringkas:

1. Kerajaan Negeri luluskan tanah 250 ekar kepada Waras Mekar (WM) bagi tujuan pembangunan bercampur (rumah, kedai). Tiada kaitan langsung mahupun isu dengan 1MST

2. Waras Mekar cari beberapa potential JV. Antaranya Enchant Acres (EA) yg nak buat 1MST tu, tapi tiada persetujuan. Ia di luar pengetahuan Negeri

3. Bila 1MST dipublish online, WM buat laporan polis

4. Menteri Besar buat kenyataan akhbar semasa Mesyuarat MMK menjelaskan ketidaksahihan 1MST

5. Semasa sidang DUN Nov lalu, MB sekali lagi terangkan dalam DUN, dan isytihar tanah yang diluluskan kepada WM ditarik balik.

Monday, December 9

"NENEK TUA RASIS" GELARAN TERBARU KETUA PEMBANGKANG @BarisanNasional PENANG... @DzainalAbidin


Guan Eng dan barisan Adun Pakatan Dap menggelabah dan panas hati bila diasak utk beri penjelasan Pulau Jerejak yg cuba diubah nama dgn Pulau Mazu. Pembinaan struktur juga dilakukan tanpa terkawal.

Cuma mahukan penjelasan bukannya menuduh. Orang buat salah saja cepat melenting kan?

Apabila Dato Jahara mahu kerajaan negeri menjelaskan mengenai nama Pulau Mazu yang didakwa sebagai nama baharu bagi Pulau Jerejak.

“Adanya satu pulau di sini diberi nama baru Mazu Island. Mazu Island ini adalah Pulau Jerejak yang mana telah diberi nama baru oleh seorang pengusaha yang mempromosikannya dalam bentuk pelancongan.



“Sebuah tokong besar juga dibina tanpa kebenaran. Siapa yang meluluskan semua ini,” katanya sambil menunjukkan gambar pengusaha itu bersama Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Tindakan Jahara menunjukkan gambar itu menimbulkan rasa tidak puas hati R.S.N Rayer (DAP-Seri Delima), Phee (DAP-Sungai Puyu) dan Soon Lip Chee (DAP-Jawi) yang bangkit mempertikaikan tindakan itu.

“Itu sudah melampau…tindakan ini menuduh seolah-olah kerajaan negeri beri kelulusan semata-mata orang itu mengenali ketua menteri. Mana ada bukti ketua menteri beri kelulusan,” kata Rayer.

Jahara kemudiannya berkata beliau hanya mahu penjelasan kerajaan negeri berhubung kewujudan nama Pulau Mazu itu.

Bagaimanapun, Jahara terus-terusan diasak wakil rakyat berkenaan yang mahu beliau menjelaskan tindakannya itu.

Tindakan wakil rakyat yang tidak memberi peluang kepada Jahara untuk berbahas telah menyebabkan kesemua sepuluh wakil rakyat BN meninggalkan sidang DUN sebagai tanda protes

VIDEO PENUH KEGANASAN BANGLA TERBALIK KETA POLIS SINGAPURA


Suatu rusuhan berlaku di persimpangan jalan Race Course dan Hempshire Road di daerah Litle India Singapura pada Ahad malam.

Menurut polis, satu kemalangan maut berlaku pada pukul 9.23 malam melibatkan sebuah bas dan seseorang di persimpangan kedua-dua jalan itu.

Tidak lama selepas itu rusuhan tercetus melibatkan sekumpulan kira-kira 400 orang yang merosakkan lima kenderaan polis dan sebuah ambulans.

Beberapa buah kenderaan persendirian turut dirosakkan sementara 10 orang pegawai polis cedera.

Polis menggerakkan anggotanya daripada Pasukan Operasi Khas dan Kontinjen Gurkha ke tempat kejadian dan berjaya mengawal keadaan.

Orang ramai di kawasan itu dinasihatkan supaya tidak keluar rumah sementara polis meneruskan operasi mengawal keadaan.

Orang ramai di luar kawasan itu juga dinasihatkan supaya tidak menghampiri kawasan berkenaan.

Mereka juga diminta bertenang dan tidak membuat sebarang spekulasi mengenai insiden itu.


VIDEO : SINGAPURA KECOH RUSUHAN HANYA KERANA BAS....


Amat jarang kedengaran rusuhan berlaku di Singapura. Apa yang berlaku malam semalam 08/12/2013 mungkin telah lama terpendam sebagai bom jangka. Video di atas mengambarkan kejadian awal yang dipercayai berlaku apabila sebuah bas telah melanggar seorang lelaki India sehingga menyebabkan penduduk di Little India bangun merusuh dengan merosakkan bas berkenaan.

Video 'close-up' berkenaan dirakam oleh Berlinda dan pertama kali disiarkan oleh sebuah laman Facebook, theonlinecitizen, di sini. Berikut adalah gambar-gambar rusuhan yang diambil di laman sosial.









VIDEO : Apa Yang DS Mat Said Dah Buat Pada Mangsa Banjir? # Pray4Kemaman



Sunday, December 8

Dewan PWTC Kosong, Apa Sudah Jadi? Perwakilan Pergi Joli?


Harapan rakyat Para Perhimpunan UMNO jangan terlalu ghairah dan mengasyikan selepas bersidang ? Tanya PM Apa bekalan yang anda bawa pulang? Keseronokkan dan keriakkan atas nama sebuah parti agong yang dapat sokongan padu bangsa melayu?

Sebenarnya anda jangan lupa puak2 pengkianat bangsa , agama dan negara siang malam, pagi petang akan cuba mencari jalan untuk menghancurkan anda semua .Kita lihat mereka cuba pula mengumpul Anak muda 1 Malaysia untuk menolak UMNO . Nampak sangat niat buruk dan hasat dengki mereka? Apakah orang UMNO masih diam dan tidur lena ?

Sejak hari pertama hingga ke hari keempat semalam, suasana Perhimpunan Agung UMNO 2013 tidak sesibuk mana. Kecuali ruang di hadapan skrin besar yang kebanyakannya dipenuhi oleh kaum wanita, bilik-bilik lain tidak penah.

Paling tidak, bilik yang mampu memuatkan tetamu seramai 500 orang itu hanya diisi oleh sekitar 20 orang sahaja. Itu pun bukan semuanya mengambil kesempatan untuk duduk di atas kerusi setelah berdiri begitu lama.

Ruang berjalan juga agak selesa kerana tidak ramai yang berkeliaran di dalam bangunan berlangsungnya perhimpunan tahunan ini. Pendek kata, sepanjang empat hari ini, ruang bangunan ini tidak sesibuk mana.

Berlainan dengan hari ini, tiba-tiba keadaan begitu sesak. Nak masuk ke ruang bangunan terpaksa berhimpit-himpit minta laluan. Kenapa boleh jadi begini setelah empat hari suasananya tenang?

Adapun yang menyebabkan keadaan di kawasan perhimpunan UMNO ini menjadi sibuk secara mengejut adalah disebabkan semua perwakilan dan pemerhati yang selama empat hari ini tiada di ibu kota telah kembali semuanya malam tadi.

Beberapa siri rombongan lawatan telah diatur oleh ketua-ketua Bahagian yang menang pada pemilihan lalu untuk perwakilan dan pemerhati yang sepatutnya datang ke perhimpunan bagi mendengar taklimat Presiden.

Bukan sahaja Ketua Bahagian, ada juga tajaan daripada ketua-ketua Wanita, Pemuda dan juga Puteri yang telah banyak membantu memenangkan mereka.

Janji mesti ditepati. Maka ada yang ke Melaka, ada yang ke Johor dan ramai juga yang ke Langkawi. Mereka pergi pada hari Isnin menaiki bas yang disediakan dan pulang malam tadi.

Mereka diwajibkan pulang malam tadi bagi memastikan ramai yang akan berada di dewan untuk mendengar penggulungan ucapan Presiden UMNO petang ini.

Masalahnya, tidak bolehkah diatur hari lain selain minggu ini yang berlangsungnya perhimpunan yang boleh dianggap bersejarah ini? Kenapa mesti abaikan tanggungjawab sebagai ahli parti yang sepatutnya dari awal telah duduk di dewan atau sekitarnya untuk mendengar perbahasan perwakilan serta taklimat pemimpin?

Tepuk dada tanya selera.

VIDEO : DATUK MUSA MENGAMUK DIPENGHUJUNG #PAU2013


Apa dah jadi!!!! Ini adalah satu tragedi yang tidak dapat dielakkan ketika dipenghujung Perhimpunan Agong UMNO 2013. Datuk Musa Sheik Fadzil mengamuk pada Setiausaha Parti Gerakan Pulau Pinang Saudara Oh Tong Keong. Kalau nak mencabar pun tengok orang sikit bro. Oh Tong Keong nie kena ingat Datuk Musa nie ada nama gelaran Di Pulau Pinang.

Oh Tong Keong dah buat silap dengan menggangu Singa yang sedang tidur. Singa Bukit Mertajam nama diberi, Satu Pulau Pinang kenal cuma mamat poyo nie saja baru nak bertapak didalam politik dah mula nak tunjuk botol susunya. Sekali Singa BM mengamuk ini padahnya. 

Video ini menceritakan segala-galanya.


Datuk Musa Sheikh Fadzir bertegas tidak akan menyatakan sebarang permohonan maaf kepada mana-mana individu atau anggota organisasi termasuk parti Gerakan berhubung cadangannya menukar slogan 1Malaysia kepada 1Melayu.

Beliau berkata, gesaan tersebut hanya merujuk kepada konteks Perhimpunan Agung Umno 2013 semata-mata dan tiada kaitan dengan konsep yang diperkenalkan Kerajaan Persekutuan di bawah pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

" Tak payah nak jadi hero. Orang tahu siapa dia. Orang tahu siapa Gerakan di Pulau Pinang. Saya takkan minta maaf. 

"Pasal apa nak minta maaf? Saya tak buat salah.

"Saya bukan kata nak tukar 1Malaysia dengan 1Melayu. Saya nak satukan orang melayu. Dia (Gerakan) dok kelam kabut buat apa. 

Beliau yang merupakan perwakilan Umno Negeri Pulau Pinang turut mempersoalkan tindakan Parti Gerakan yang tidak menyatakan sebarang pendirian mengenai kenyataan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi yang menghina para peniaga Melayu di Pulau Pinang.

"Baru-baru ni Jeff Ooi kata kucing kurap, mana suara Gerakan? Bila orang kata ROS (Pendaftar Pertubuhan) anjing Umno mana suara Gerakan?," soalnya.

Musa merujuk desakan Setiausaha Parti Gerakan Pulau Pinang, Oh Tong Keong yang meminta pimpinan Umno mengarahkan Ketua Umno Bukit Mertajam Datuk Musa Sheikh Fadzir meminta maaf dan menarik semula cadangannya menggantikan slogan 1Malaysia dengan 1Melayu.

Saturday, December 7

1Melayu MENJADI KUDIS SERTA KURAP PADA GERAKAN..... @DzainalAbidin


MKP menyokong apa yang diperkatakan oleh Datuk Musa Sheik Fadzil dengan Slogan 1Melayu yang diperkenalkan oleh beliau ketika berucap mewakili Perwakilan UMNO Pulau Pinang. Ini adalah perhimpunan Orang Melayu terbesar di Malaysia. Hakikat yang perlu diterima oleh semua pihak termasuk dari Parti Komponen terutama dari GERAKAN.



Semua perwakilan yang hadir adalah terdiri dari Ahli UMNO yang dipilih oleh akar umbi yang mengundi dicawangan selepas itu barulah dapat menghadiri Perhimpunan Keramat Orang Melayu ini. Mengikut peratuan PARTI UMNO setiap ahli yang mahu menjadi ahli telah ditetapkan adalah mesti Melayu dan Islam. 

MKP mahu bertanya pada Setiausaha Gerakan Negeri Pulau Pinang adakah salah berucap Slogan 1Melayu dihadapan ahli UMNO bukan secara terbuka.


Ini adalah perhimpunan kami ahli UMNO adakah salah untuk membakar semangat dikalangan ahli UMNO itu sendiri untuk menghadapi PRU akan datang serta memberikan semangat kepada AHLI UMNO.Perwakilan yang hadir inilah bertungkus lumus memerah keringat tanpa menghiraukan penat lelah demi memastikan UMNO dan Barisan Nasional menang pada PRU-13. Tanpa Perwakilan yang hadir ini membanting keringat MKP nescaya kemenangan yang dikecapi pada hari ini sudah tentu tidak dapat dikecapi.


Berbalik pada Setiausaha Gerakan Saudara Oh Tong Keong perlu tanggalkan semua pakainya dihadapan cermin terlebih dahulu sebelum membuat kenyataan mendesak Datuk Musa menarik balik kenyataannya. Mana tahu ada kudis dan kurap dibadan sendiri yang perlu dihapuskan sebelum menegur Datuk Musa.

Pada PRU-13 yang lalu Musibat punya Oh Tong Keong ini adalah salah seorang calon WINCABLE dari Gerakan. Musibat ini telah bertanding dikawasan DUN PADANG KOTA. Kawasan ini mengikut laporan awal adalah kawasan putih dan kenal pasti dapat menyumbang kemenangan. Namun apa yang terjadi adalah sebaliknya. Wahai Musibat Oh Tong Keong jagalah dan perbaiki kelemahan diri sendiri serta cerminkan diri dahulu sebelum memnbuat ugutan sebegini.

Jika Musibat Oh Tong Keong ini wakil pada Gerakan dan kini menjawat jawatan Setiausaha Gerakan perbetulan PARTI GERAKAN yang bermasalah itu dahulu. Lu kena kasi Respect Sama Orang Melayu dan UMNO. MKP musykil jugak kenapa MeloyaKINI pulak menjadi suara bagi GERAKAN untuk menabur fitnah serta cerita wayang tongkol cina yang tak relevan ini.

MKP tidak ingin mengungkap lagi apa yang telah berlaku. Biarkan sejarah berlalu. Tetapi provokasi mereka amat melampau. MKP menyeru kepada semua pembaca meluangkan masa membaca buku sejarah Peristiwa 13 Mei 1969 dalam pelbagai versi. Antaranya tulisan Goh Cheng Teik (1971), Leon Comber (1985), Tunku Abdul Rahman (2007) dan lain-lain lagi.

Kata-kata seperti “Melayu sudah jatuh”, “Kuala Lumpur sekarang Cina punya”, “Ini negeri bukan Melayu punya”, “kita mahu halau orang Melayu” dan kata-kata seumpama itu adalah perkara biasa yang sering diulang-ulang sesama mereka hari ini. MKP bukan mahu mengapikan. Tetapi inilah bukti bagaimana sikap ultra kiasu tidak pernah berubah.

Jangan kita lupa GERAKAN bersama DAP memperjuangkan Ultra Kiasu ini. Motifnya dalah satu mahu menghapuskan PARTI BERASASKAN KAUM.

MKP Ayat Sempoi : KURAP DAN KUDIS INI MAKIN LAMA DIGARU MAKIN SEDAP...... Nantikan ulasan selanjutnya kelak 

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive