RAPID

Wednesday, June 21

PUSAT MENUKAR KAD KONSESI MYRAPID DITAMBAH @MyRapidKl @prasaranaCEO


Bermula hari ini pemegang kad konsesi MyRapid boleh menukar kad konsesi mereka di pusat penukaran tambahan di Stesen LRT Subang Jaya bagi Laluan Kelana Jaya dan Stesen LRT Awan Besar di Laluan Sri Petaling. Pusat ini dibuka sebagai tambahan kepada pusat sedia ada di Hab Bas Pasar Seni.

Menurut jurucakap Rapid KL, Lim Jin Aun, waktu operasi di ketiga-tiga pusat ini turut dipanjangkan dari jam 7.00pagi hingga 7.00mlm.

Namun pada musim perayaan Hari Raya Aidilfitri terdapat perubahan operasi seperti berikut;

i) Hab Bas Pasar Seni;

       a) 24 Jun 2017 – 26 Jun 2017; waktu operasi bermula 9pagi – 5 petang
       b) 27 Jun 2017 hingga 15 Julai 2017; waktu operasi bermula 7pagi – 7 mlm


ii) Stesen LRT Subang Jaya dan Awan Besar;

      a) 21 Jun 2017 – 24 Jun 2017; 9pagi – 5 petang
      b) 25 Jun 2017 – 27 Jun 2017; kaunter ditutup
      c) 27 Jun 2017 hingga 15 Julai 2017; waktu operasi bermula 7pagi – 7 mlm

Kaunter tambahan ini hanya menerima proses pertukaran kad konsesi MyRapid sahaja. Permohonan untuk kad konsesi baharu hanya boleh dibuat di  kaunter Hab Bas Pasar Seni sahaja.

Sebagai penambahbaikan proses penukaran ini, nombor giliran akan dikeluarkan sehingga pukul 7malam. Sekiranya waktu menunggu berlarutan sehingga ke lewat petang, pelanggan akan diberi pilihan untuk memungut kad konsesi mereka pada hari berikutnya.

Pengguna hanya perlu mengikuti tiga langkah mudah untuk menukar kad konsesi, langkah pertama, dapatkan nombor giliran dan orang Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA) TnG di kaunter nombor satu.

Langkah kedua, sila tunggu sehingga no giliran anda dipanggil untuk sesi mengambil gambar di kaunter nombor dua, seterusnya proses mencetak kad konsesi baharu akan dijalankan.

Langkah terakhir sila bawa kad konsesi yang lama dan baharu ke kaunter nombor tiga untuk proses pemindahan baki.

Pengguna boleh mendapatkan maklumat terkini atau berhubung dengan pegawai perkhidmatan pelanggan menerusi platform facebook/twitter MyRapid atau hubungi talian bantuan 03-7885 2585.

Friday, June 9

Tukar Kad #MyRapid


Tukar kad MyRapid anda untuk perjalanan lebih lancar di Stesen LRT, Monorel, BRT dan MRT. Untuk maklumat lanjut, layari laman web kami atau berhubung dengan kami di laman sosial. Kongsikan maklumat ini ! #rapidkl

Tuesday, May 30

MAJLIS IKRAR BEBAS RASUAH @Tabung_Haji @AzeezPutera @NajibRazak


Lembaga Tabung Haji (TH) hari ini menganjurkan Majlis Menandatangi Ikrar Bebas Rasuah dengan kerjasama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), bertempat di bangunan TH, Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur.

Majlis yang diadakan ini telah disempurnakan oleh YB Datuk Seri Panglima Abdul Azeez Abdul Rahim, Pengerusi Tabung Haji.

Majlis turut disertai oleh YBhg. Datuk Dzulkifli Ahmad, Ketua Pesuruhjaya SPRM dan YBhg. Datuk Seri Johan Abdullah, Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji.

Penganjuran majlis ini menyatakan sokongan berterusan Tabung Haji dalam memerangi rasuah sejajar dengan amalan serta tadbir urus korporat yang terbaik.


Majlis turut dihadiri oleh Ahli-ahli Lembaga Pengarah Tabung Haji, wakil daripada anak-anak syarikat Tabung Haji, pesuruhjaya-pesuruhjaya SPRM dan pengurusan kanan Tabung Haji.

Friday, May 26

PROTON MILIK DRB-HICOM, FAKTA DAN AUTA TUN MAHADIR


Sebilangan orang kita senang dipancing. Letak sahaja tajuk "China's Geely to Acquire Proton", "Proton di tangan China" dan letak gambar PM di sebelah, maka reaksi orang kita akan jadi "Woi! Semua nak jual dekat China, lepas ni nak jual apa lagi???!!!"

Kecelaruan minda berlaku apabila media tidak profesional dalam mengguna istilah ekonomi dan perniagaan, dan pembaca tidak kritikal terhadap maklumat yang diterima.

Ada beza antara "merger", "acquisition", "strategic alliance" dan "joint venture".

"Merger" itu penggabungan dua syarikat untuk membentuk syarikat yang baru. Contoh "merger" adalah seperti DaimlerChrysler hasil penggabungan Daimler (Jerman) dan Chrysler (Amerika).

"Acquisition" ialah pembelian sebuah syarikat oleh syarikat yang lain, contohnya seperti pembelian Lotus (UK) oleh Proton (Malaysia). "Acquisition" berlaku apabila syarikat pembeli mempunyai "controlling stake" atau majoriti saham. Semasa Proton membeli Lotus pada tahun 1996, Proton mempunyai 80% pegangan saham.

"Strategic alliance" (rakan kongsi) merujuk kepada kerjasama antara dua syarikat, contohnya seperti kerjasama Nissan (Jepun) dan Renault (Perancis) di mana Renault mempunyai 44% pegangan saham dalam Nissan.

"Joint venture" (JV) pula merujuk kepada projek/entiti berasingan yang diusahasama oleh dua syarikat yang mempunyai hubungan rakan kongsi, misalnya Daihatsu Perodua Engine Manufacturing Sdn. Bhd. yang diwujudkan secara bersama oleh Daihatsu (Jepun) dan Perodua (Malaysia). Selalunya saham JV dibahagikan 50:50.  

Geely hanya "acquire stake" dalam Proton, bukan "acquire" Proton. Dua istilah yang berbeza membawa konotasi yang cukup berbeza. Proton tidak dimiliki Geely. Menurut perjanjian, hubungan Proton dan Geely adalah rakan kongsi untuk mewujudkan JV. Proton masih pemegang saham majoriti (50.1%) yang berkuasa dalam pengurusan. Macam mana pula boleh kata Proton di tangan Geely?

Kalau nak meroyan pun, meroyanlah dekat orang yang betul. Kerajaan (melalui Khazanah Nasional Berhad) sudah lama "divest" dari Proton. Proton sekarang dimiliki oleh DRB-HICOM yang dimiliki oleh Etika Strategi Sdn. Bhd. yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary. Pergilah mengadu.

Bukan tak boleh soal, tapi nak menyoal pun kena bijak, misalnya tanyalah apakah impak perjanjian ke atas industri rantaian tempatan seperti alat ganti. Bukan main sebut "jual" "jual" "jual" sahaja.

Sedangkan media memainkan isu jual beli, perjanjian tersebut menyasarkan pengeluaran 500,000 kenderaan menjelang tahun 2020, peluang bagi Proton untuk "rebadge" kereta Volvo dan peluang Proton untuk menembusi pasaran China. Itu semua bakal menaikkan semula jenama Proton.

Kalau nak kaitkan dengan keselamatan negara, Geely ini tiada kena mengena dengan kerajaan China. Geely adalah antara syarikat yang jarang ("rare") di mana kerajaan China tidak mempunyai pegangan saham dalamnya. Waktu tahun 2004, GIC (tabung pelaburan kerajaan Singapura) membeli saham Proton, itu baru merisaukan. Tak dengar pula royanan masa itu. Sebab waktu itu belum ada Facebook.

Proton sendiri merupakan hasil hubungan rakan kongsi antara Proton dan Mitsubishi Motors (30% pegangan saham pada tahun 1983). Tak dengar pula orang kata jual negara ke Jepun. Sebab waktu itu media dikawal rapi, kita hanya cakap yang baik-baik sahaja tentang Jepun, bersama-sama pandang ke Timur, walaupun di Amerika pun orang sudah risau tentang kuasa ekonomi Jepun.

Bukan tak boleh jadi nasionalis atau proteksionis, boleh. Jangan risau, Proton masih jenama negara dan masih dimiliki oleh warganegara Malaysia, dan bakal dihidupkan kembali sebagai jenama yang disegani.

ok lah, saya kesian kalian tak ada point nak attack deal ini lagi. How about this: Pengerusi Geely bernama Li Shufu, Li adalah salah satu dari 13 bloodline Illuminati. Nampak?

Monday, May 22

PRASARANA RANGSANG SEMANGAT KECEMERLANGAN KERJA MELALUI ‘PEARL’


Selaras dengan aspirasi untuk menjadi penyedia perkhidmatan pengangkutan awam terpilih yang berkelas dunia, Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) – peneraju dalam transformasi sistem pengangkutan awam urban – memperkenalkan program khas ‘PEARL’ bagi merangsang staf dan kakitangannya menyerlahkan kehebatan dalam bertugas.  


Dilancarkan pada 10 November tahun lepas, PEARL atau ‘Prasarana Employee Appreciation & Recognition for Life’ adalah program khas Prasarana, yang dilaksanakan secara berstruktur dalam menyatakan penghargaan dan memberi pengiktirafan kepada staf yang menyerlahkan kehebatan dalam melaksanakan tugas harian mereka di Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya.

Prasarana hari ini mengiktiraf 113 staf dan sebagai kumpulan pertama penerima Anugerah  PEARL untuk suku pertama 2017. Tiga lagi kumpulan akan diiktiraf tahun ini untuk suku kedua, ketiga dan keempat untuk tahun ini sebelum dua orang daripada mereka akan dinamakan sebagai staf terhebat Kumpulan Prasarana untuk tahun 2017 di bawah dua kategori pemilihan.


Di antara mereka menjadi penerima hari ini termasuklah kapten bas, kapten tren LRT dan monorel, para pegawai perkhidmatan pelanggan dan anggota polis bantuan serta staf untuk perkhidmatan kongsi bersama daripada jabatan-jabatan Kewangan, Pentadiran dan Fasiliti, Modal Insan, Pusat Panggilan Bantuan, unit media sosial dan staf Unit Kreatif.  

Diadakan di Maju Junction Mall, Kuala Lumpur, sijil penghargaan disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Prasarana, Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz dan Ketua Divisyen Modal Insan Kumpulan Prasarana, Encik Abdul  Mutallif Abdul Manaf.

Sementara kategori pertama penerima adalah di bawah Pujian Awam (Public Commendation) berdasarkan kepada komen dan pujian yang diberikan oleh para pelanggan dan pemegang taruh untuk Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya khususnya melalui media sosial, kategori kedua adalah berdasarkan penghayatan nilai-nilai InFORM, yang menjadi prinsip bekerja yang disemai di kalangan seluruh warga kerja Kumpulan Prasarana.

Kebanyakan komen-komen positif dan pujian daripada orang awam dan pemegang taruh adalah atas sikap kejujuran dan integriti dalam tugas di mana apa barangan bernilai yang tertinggal di dalam bas dan tren seperti dompet, beg duit, beg tangan, telefon mudah alih dan komputer riba dipulangkan dengan selamat dalam keadaan sediakala.

Di kalangan Kapten-kapten Bas dan Kapten tren LRT dan monorel serta anggota Polis Bantuan, mereka dipuji kerana menjalankan kerja dengan sentiasa bersopan santun dan berbudi bahasa serta menolong para penumpang yang memerlukan bantuan khususnya di kalangan golongan kurang upaya.    

Diperkenalkan di bawah program transformasi ‘Go Forward Plan’ pada 2011, InFORM adalah kata singkatan yang dicipta daripada elemen-elemen ‘Integrity & Honesty’ (Integriti dan Kejujuran); ‘Freedom in Responsibility’ (Kebebasan Dalam Tanggungjawab), ‘Openness’ (Keterbukaan), Resourcefulness (Berkemahiran), dan ‘Mutual Respect’ (Saling Menghormati).

Selain program PEARL, Prasarana, melalui Divisyen Modal Insan, turut melaksanakan melaksanakan pelbagai inisiatif lain dalam memperkasakan nilai-nilai ‘InFORM’, yang menjadi sandaran untuk menjadikan staf dan kakitangan Kumpulan ini dan anak-anak syarikatnya para pekerja berkualiti tinggi bagi membolehkan penghasilan kualiti perkhidmatan berkelas dunia kepada para pelanggan dan pemegang taruh.

Satu daripadanya adalah kempen ‘SMILE’, yang merupakan kata singkatan kepada program  ‘Senyuman Mesra dan Ikhlas, Layanan Efisien’ dan akan dimulakan tahun ini dengan melibatkan staf dan kakitangan daripada seluruh Kumpulan Prasarana dan anak-anak syarikatnya.

Saturday, May 20

Wanita PKR Asyik Tegang Leher. @RazlanRafii


Kalau hidup dalam Dunia PKR sebagai pemimpin Negara, kita akan melihat tidak ada lagi jenaka dan seloroh dalam Malaysia ni.

Dalam kehidupan mereka, hanya akan ada serius dan pusing cakap untuk PKR meraih kepentingan politik.

Kenapalah Wanita PKR ni letak otaknya kat lutut, tengok la video tu elok-elok, adakah ianya sebagai kenyataan yang serius atau berseloroh.

Hidup kita ni kena lah ceria selalu, nak berdialog pun kena ada jenaka agar tidak boring. Kalau asyik nak tegang leher je macam Wanita PKR ni almaklum akan cepat tua la macam Mat Lampir.

Datuk Mohd Razlan Rafii
Ketua Pemuda UMNO WP

Tuesday, May 16

RAPID KL PERKENAL BAS PERANTARA KHAS SOKONG PERKHIDMATAN MONOREL


Rapid KL hari ini memulakan perkhidmatan bas perantara khas bagi pada waktu puncak bagi menyokong perkhidmatan monorel, yang beroperasi dengan menggunakan tren dua-gerabak sejak Jumaat lepas.

Bermula seawal 7 pagi, bas perantara berkenaan menyediakan perkhidmatan untuk tiga laluan sementara – Perantara 1 antara Stesen Monorel KL Sentral dan Stesen Monorel Raja Chulan; Perantara 2 antara Stesen Monorel Hang Tuah dan Stesen Monorel Raja Chulan, dan Perantara 3 antara Stesen Monorel Chow Kit ke Stesen Monorel Raja Chulan.

Tambang nominal RM1 dikenakan, kecuali di stesen integrasi Hang Tuah untuk para penumpang yang menggunakan perkhidmatan LRT Laluan Ampang/Sri Petaling di mana tambang adalah dikecualikan.

Dengan tren 4-gerabak monorel digantung sementara untuk pemeriksaan keselamatan oleh pihak pembekal, Scomi Engineering, perkhidmatan Rapid KL Laluan Monorel, yang dikendalikan oleh Rapid Rail Sdn Bhd, kini beroperasi menggunakan tren 2-gerabak dengan kekerapan lapan minit.

“Bagi memastikan perjalanan para penumpang tidak terganggu pada waktu puncak, Rapid Rail telah mendapatkan sokongan daripada Rapid Bus bagi menyediakan perkhidmatan khas bas perantara ini. Kami berharap ini akan membantu para penumpang dalam mengejar masa untuk destinasi masing-masing khususnya ke tempat kerja dan sekolah.

“Alhamdulillah, kami dimaklumkan bahawa perjalanan waktu puncak pagi berjalan lancar dengan lebih 1,300 orang penumpang menggunakan bas perantara ini. Kami akan terus mempromosi perkhidmatan ini melalui media sosial bagai memastikan ia akan dimanfaatkan sepenuhnya oleh para pengguna Rapid KL,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir Zohari Sulaiman.

Tambah beliau, bagi memastikan keberkesanan ketiga-tiga laluan ini, Rapid KL akan sentiasa memantau trend perjalanan para penggunakan dan membuat perubahan-perubahan kecil bagi memastikan prestasi yang optima.

Semantara operasi waktu puncak pagi adalah antara pukul 7 pagi dan 9 pagi, perkhidmatan bas perantara khas untuk waktu puncak petang adalah antara 5 petang hingga 7 petang.

Selain perkhidmatan bas perantara ini, para penumpang juga boleh menggunakan perkhidmatan bas percuma Go KL khususnya Laluan Biru Go KL antara Chow Kit dan Bukit Bintang, dan Go KL Laluan Hijau antara KLCC dan Bukit Nanas.

Tuesday, May 9

KAPTEN TERMUDA LRT @MyRapidKL Nur Aina Asmida


Berjaya pada usia yang muda bukanlah penghalang bagi mereka yang mempunyai minat yang mendalam kepada industri Rel di Malaysia. Prasarana Malaysia Berhad adalah pengendali pengangkutan awam terbesar di Malaysia membuka peluang kepada mana-mana individu yang mempunyai komitmen yang tinggi untuk berjaya tidak kira anda lelaki atau pun wanita. Bermula dengan minat akhirnya gadis dari Sekincan Selangor ini berjaya menjadi Kapten LRT termuda di LRT Rapid KL. Semangat serta komitmen pada tugasan yang telah diamanahkan telah mendapat perhatian Datuk Seri Azmi Aziz CEO Prasarana.


Saya Nur Aina Asmida bt Jamaliddin, berumur 21 tahun. Saya berasal dari kampung pasir panjang, sekinchan selangor.
Saya merupakan anak sulung dari 5 orang adik beradik. Sebelum saya mula bekerja di Rapid Rail, saya bekerja di sebuah kedai menjual fast food di ampang. Saya bekerja di kedai tersebut selama 4 bulan. Selama saya bekerja di situ, saya akan menggunakan public transport iaitu LRT dari Maluri ke Ampang setiap hari.
Bermula dari situ, saya berminat untuk tahu tentang train. Saya berminat untuk tahu macam mana cara nak pandu dalam masa yang sama, mengendali penumpang2 yang menaiki train. Dari kecil saya memang sudah terbiasa melakukan kerja2 yang agak lasak.
Saya suka mencuba sesuatu yang baru. Saya suka mencuba kerja yang lelaki boleh buat. Bila saya tengok ada pemandu perempuan memandu train, saya terus terdetik dan berminat untuk mencuba kerja ini.
Saya bersekolah di sek.keb.sg limau (sekolah rendah), smk sg besar (sekolah menengah).
Pada mula nya keluarga saya tak membenarkan saya untuk bekerja sebagai pemandu train ini kerana kerja yang agak merbahaya dan mencabar. 
Tetapi selepas saya bertanya tentang syarikat prasarana, saya bertanya tentang macam mana kerja di rapid rail, keluarga saya membenarkan saya bekerja di sini kerana mereka tahu kerja ini ada satu pekerjaan yang bagus. 
Selepas itu saya memberanikan diri untuk saya menghantar resume dengan harapan saya mendapat kerja ini kerana saya tidak begitu yakin saya dapat kerja ini seaawal usia saya. Alhamdulillah akhirya saya dapat. Saya berterima kasih kepada keluarga saya kerana menyokong saya, rakan2 dan juga orang sekeliling saya.

Wednesday, May 3

PROJEK TELEKUNG IBADAH RAPID RAIL, BANK MUAMALAT @MyRapidKL


Bergandingan dengan Bank Muamalat Malaysia Berhad, Rapid Rail Sdn Bhd – anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang mengendalikan operasi rel - hari ini bersama-sama melancarkan Projek Telekung sebagai satu ibadah untuk memudahkan urusan umat Islam yang menggunakan perkhidmatan LRT dan Monorel Rapid KL.


Di bawah program berkenaan, Bank Muamalat menyumbang telekung dan kelengkapan solat lain termasuk sejadah, kain pelikat dan tasbih bernilai kira-kira RM10,000 kepada  74 surau di stesen-stesen terpilih LRT Laluan Kelana Jaya, Laluan Ampang dan Laluan Sri Petaling serta perkhidmatan monorel.

Sumbangan telekung dan kelengkapan solat itu telah disampaikan kepada Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir. Zohari Sulaiman oleh Ketua Pegawai Eksekutif Bank Muamalat, Dato’ Hj. Mohd Redza Syah Abdul Wahid pada satu majlis yang diadakan di Stesen LRT Masjid Jamek di sini hari ini.

Berucap pada majlis berkenaan, Ir. Zohari berkata telekung dan segala kelengkapan itu akan diselenggara dan dibersihkan dari masa ke semasa oleh staf dan kakitangan stesen-stesen LRT dan monorel berkenaan.


“Saya ingin mengucapkan Syabas dan Tahniah kepada Bank Muamalat atas inisiatif ini, yang akan memberi manfaat kepada staf Rapid Rail dan juga sebahagian besar pengguna perkhidmatan LRT dan monorel yang beragama Islam. Semoga Bank Muamalat terus dilimpahkan rezeki untuk terus menjalankan projek-projek amal ini,” kata Ir. Zohari, yang turut mengumumkan inisiatif Rapid Rail untuk menyediakan juadah berbuka puasa pada bulan Ramadan ini.

Dalam ucapan beliau, Hj. Mohd Redza Syah berkata projek berkenaan adalah komitmen jangka panjang daripada Bank Muamalat sebagai sumbang khidmat sosialnya kepada masyarakat khususnya pengguna perkhidmatan LRT dan monorel.

“Apa yang disumbangkan oleh kami ini adalah teramat kecil berbanding dengan jasa dan bakti Prasarana dan Rapid Rail dengan menyediakan surau-surau dan tempat solat yang selesa. Sumbang ini adalah hanya ‘a drop in the ocean’ berbanding dengan apa yang anda lakukan,” kata beliau.

“Kami berharap sumbangan ini dapat memberi manfaat jangka panjang kepada semua pengguna LRT dan monorel dengan penyediaan kelengkapan solat seperti telekung, sejadah, tasbih, dan kain pelikat untuk kegunaan beribadah” katanya.

JANGAN GEMBIRA SANGAT BILA PAKATAN HARAPAN HANCUR...


Pakatan Harapan hanya menunggu masa untuk disemadikan sekali lagi. Lebih singkat kali ini umurnya berbanding Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat.

Kehancuran PH ini lebih cepat dengan kehadiran PPBM dan PBR dan bila tumbangnya kerajaan PKR, Azmin Ali di Selangor.

Harapan untuk pembangkang bergelar kerajaan di Putrajaya sekadar tinggal harapan dan angan-angan Mat Jenin sahajalah. Sesuailah dengan nama "harapan" pun.

Sudah dua bulan lepas, PH mesyuarat tentang nama, logo dan organisasi. Akhirnya semua cadangan hanya tinggal harapan sahajalah.

Pergolakan teruk di Selangor menguatkan lagi desas-desus ini. Timbalan Presiden PKR yang juga Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali cukup tertekan sehingga terpaksa lari ke Mesir dan Morocco.

Lebih parah lagi kebanyakan Exco Kerajaan Negeri semasa era pemerintahan Tan Sri Khalid Ibrahim tidak ikut serta dalam rombongan Azmin.

Mungkinkah mereka ini yang disebut-sebut sebagai 4 orang ADUN Selangor yang bakal melompat parti tidak lama lagi?

Jika jadi begitu, Azmin sudah defisit sokongan sebanyak 4 kerusi di DUN. Hanya Iskandar Samad dari PAS sahaja yang dilihat enggan letak jawatan sebagai exco. Khabarnya sanggup bersama Azmin sebab dijanjikan tempat bertanding di parlimen Pandan pada PRU14 nanti.

Kalau betul Iskandar ikut keputusan cerai dengan PKR masa muktamar, bila Naib Presiden PAS itu mahu meletakkan jawatan sebagai Exco Kerajaan Negeri Selangor ? Siapa sebenarnya Imam ikutan Iskandar Samad, Azmin atau Hadi Awang?

Krisis dalaman PPBM juga sudah semakin meruncing. Apabila Mahathir mula menghalau para ahlinya keluar dari parti itu jika tidak mahu mengikut telunjuk kepadanya. Sudah nampak ketara berlari-lari ahli PPBM keluar parti, mungkin termakan hati dengan super ego  Mahathir.

Dikala ahli-ahli UMNO berlari-lari menuju PWTC membawa Sang Saka Bangsa untuk meraikan ulangtahun ke 71 parti keramat itu, ahli parti Mahathir pula berlari keluar parti.

Begitu juga yang berlaku di Pulau Pinang. Pemimpin PAS, Salleh Man dikatakan bakal kena pecat tidak lama lagi dari 3 jawatannya yang diberikan Guan Eng. Masing-masing sudah bercelaru, saling tuduh menuduh sesat antara DAP dan PAS.

Dalam PAN juga tidak kurang hebatnya. Mat Sabu sekarang ini semakin genting untuk berada di kerusi presiden parti. Kalah di mahkamah dalam kes artikel komunis bukti apa yang Mat Sabu cakap menghina pejuang Bukit Kepong ada asasnya.

Kehadiran Husam Musa ke dalam parti serpihan itu membuatkan pengaruh Mat Sabu kian pudar, sepudar populariti partinya itu. Dipercayai Husam sedang mengintai jawatan Presiden PAN.

DAP juga tidak terlepas dari lubang kehancuran. Pendaftar Pertubuhan (ROS) mungkin akan putuskan bahawa parti 'chuavinist' itu tidak boleh lagi menggunakan logo DAP dalam pilihan raya akan datang. Ini lagi mencemaskan penguasa Pakatan Harapan berkenaan. Desakan Hadi Awang untuk hancurkan DAP nampak menjadi.

Kini PH dalam keadaan terdesak sangat. PH bukanlah lagi Pakatan Harapan sebaliknya telah menjadi Pakatan Hancur yang menunggu masa tenggelamnya kapal mereka.

Hanya mereka yang bermimpi di siang hari saja akan terus menahkhoda kapal berlubang yang sedang menunggu karam itu. Kit Siang pun mungkin akan campak keluar Mahathir jika dia bercakap benar dalam isu Forex. Abislah riwayat Pakatan Harapan.

Sunday, April 30

PENYAMUN EZAM KOTAK YANG PERLU ANDA TAHU...


Sebelum menyertai PPBM Ezam telah diyakinkan bahawa beliau akan dilantik sebagai Ketua Bahagian PPBM Setiawangsa dan juga Pengerusi PPBM Wilayah Persekutuan.

Namun situasinya berubah selepas beberapa bulan menyertainya. Untuk memegang jawatan itu Ezam ditawarkan satu 'pakej' oleh PPBM Pusat yang berharga RM 500'000.00. Juga perlu menyediakan pejabat dan kemudahan lain untuk PPBM Wilayah Persekutuan. Bagi yang mengenali Ezam mereka akan tahu sikapnya dalam bab hendak mengeluarkan wang. Bab wang masuk beliau memang laju dan cekap. Sanggup buat apa sahaja asalkan masuk wang.

Berang dengan tawaran 'pakej' itu membuatkan Ezam mengambil keputusan keluar parti dan kemudiannya menubuhkan parti sendiri yang diberi nama Parti Bebas Rasuah. Nama itu dipilih kerana hendak memperli kepimpinan PPBM yang mahu menjual jawatan kepadanya. Itulah cerita yang disampaikan kepada seorang wartawan melalui perbualannya dengan orang kanan Ezam, Abdul Ghani Haroon.

Selepas menubuhkan Parti Bebas Rasuah yang dicuri parti asalnya dari pihak lain, Ezam kini bakal berdepan hukuman kerana memberi maklumat palsu kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS). Dimana beliau bakal berdepan hukuman yang akhirnya tidak boleh memegang apa-apa jawatan dalam sebarang pertubuhan di Malaysia.

Lebih kurang sebulan lepas Ezam dengan penuh gah mengumumkan beliau akan bertanding melawan Perdana Menteri di Pekan. Dua minggu lepas pula beliau memfailkan saman RM 3.6 bilion terhadap PM. Dalam tempoh tidak sampai dua minggu beliau sendiri pula yang berdepan dengan tindakan undang-undang kerana mencuri dan menipu.

Ezam perlu sedar bahawa lawannya bukanlah Perdana Menteri. Terlalu jauh baginya untuk berlawan dengan Datuk Seri Najib. Ezam perlu kurangkan khayalannya dan ukurlah baju di badan sendiri. Setakat tahapnya itu cukuplah untuk beliau berentap dengan Presiden Parti Generasi Baru (New Gen Party), Datuk G.Kumaar sahaja.

Selain dari disiasat ROS , Ezam juga sedang berdepan dengan siasatan berhubung penyelewengannya dalam NGO yang bernama HISBAH. Dimana ratusan ribu dana HISBAH yang diterimanya dipercayai digunakan untuk kepentingan peribadinya. Untuk pengetahuan HISBAH diketuai oleh Ezam sebagai pengerusi dan jawatan bendahari pula dipegang oleh adik iparnya yang dikenali sebagai Karim.

Saturday, April 29

Mahathir Gagal Saman Najib, Diperintah Mahkamah Bayar RM30,000


1. Datuk Seri Najib Razak berjaya membatalkan saman dikemukakan Tun Dr Mahathir Mohamad dan dua yang lain berhubung dakwaan Perdana Menteri melakukan perbuatan salah laku dalam jawatan awam dan pentadbiran membabitkan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

2. Saman dikemukakan Mahathir, Khairuddin Abu Hassan dan Anina Saadudin dibatalkan pihak mahkamah selepas mendapati tuntutan saman berkenaan tidak boleh dipertahankan.

3. Peguam mewakili Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun berkata hakim turut memutuskan bahawa saman berkenaan tidak mempunyai sebarang kuasa tindakan, remeh dan menyusahkan.

4. Mahkamah bersetuju dengan alasan yang diberikan oleh pihak mewakili Najib bahawa adalah salah bagi plaintif dalam pernyataan tuntutan mereka untuk mendakwa Najib selaku penjawat awam, dan melakukan perbuatan salah laku itu.

5. Hal ini kerana mahkamah mendapati Perdana Menteri bukan penjawat awam mengikut takrifan Perlembagaan Persekutuan, sebaliknya ahli pentadbiran.

6. Mahkamah kemudian memerintahkan ketiga-tiga plaintif membayar kos kepada defendan sebanyak RM30,000.

Wednesday, April 26

KERAJAAN DAP HUKUM RAKYAT PULAU PINANG


Pakatan Harapan (PH) berkali kali membuatkan rakyat kecewa. Kadar Surcaj Pemuliharaan Air (SPA) naik buat kali ke 4 dalam masa 9 tahun pemerintahan kerajaan DAP Penang #Naik4Kali.

Kerajaan DAP Penang menggunakan alasan untuk menggalakkan penggunaan air secara bijak dalam kalangan rakyat sebagai alasan kenaikan tarif air.

Alasan yang sama, kerajaan DAP Penang pernah guna pada 23 Ogos 2013, Utusan Malaysia melaporkan orang ramai dipersalahkan kerana menggunakan air secara berlebihan sebagai punca tarif air mahu dinaikkan dari 24 sen kepada 48 sen, naik 100%.

Penduduk di Penang pada 2009 (masa DAP sudah setahun perintah) adalah sejumlah 1,554,300 orang mengikut statistik dari laman web www.penang.gov.my. Pada tahun 2013, 4 tahun selepas itu, jumlahnya menjadi 1,647,700 orang. Bermakna bertambah 93,400 orang dalam masa 4 tahun atau 6% pertambahan.

Penduduk bertambah hanya 6%, tetapi kadar tarif air naik sampai 100%. Siapa yang guna air sampai berlebih lebih itu?

Dilihat pakatan pembangkang ini tidak konsisten atau istiqamah langsung dalam berjanji. Malahan janji itu dibuat seperti mainan politik mereka untuk mendapatkan sokongan dari rakyat sahaja semasa kempen pilihanraya sahaja.

Pada 2 November 2010, Lim Guan Eng cakap dalam Malaysian Insider bahawa bil air di Penang paling murah di Malaysia. 2 Jun 2011, Lim Guan Eng cakap dalam Malaysiakini, "Pulau Pinang jamin tarif air tidak naik"

18 April 2012, dalam Roketkini, Guan Eng cakap "Tarif air di Pulau Pinang takkan dinaikkan". Semua yang Lim Guan Eng cakap ini adalah janji tipu sahaja. Lepas cakap itu, terus naik.

Dalam manifesto pakatan pembangkang di bawah Pakatan Rakyat dulu, pembangkang berjanji akan mengenakan caj air yang lebih rendah di negara ini khususnya di negeri yang dikuasai mereka tapi janji sudah hilang dan lesap entah ke mana.

Malahan, Kerajaan DAP pimpinan Ketua Menteri Lim Guan Eng menggunakan pelaksanaan surcaj untuk kononnya tidak menyentuh langsung tarif air, padahal jika dilihat, kenaikan surcaj membawa kepada kenaikan tarif dalam bil air yang perlu dibayar oleh pelanggan.

Pada 2013, sebaik sahaja habis Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, surcaj berkenaan dinaikkan kerajaan Pulau Pinang dengan kadar 100 peratus. Kemudian dua tahun lepas pada 2015, surcaj naik lagi malahan rakyat dikenakan caj lebihan 90 sen jika membuat bayaran di kaunter.

Akhirnya pada tahun ini, surcaj air naik lagi dari 48 sen kepada RM1 di negeri Pulau Pinang.

Janji pemansuhan plaza tol Sungai Nyior juga belum ditunaikan DAP sehingga hari ini. Guan Eng juga berjanji dalam satu kenyataan medianya pada 19 Februari 2008, ketika berkempen di Penang untuk membuat "Social & Environment, affordable housing for all". Mana dia rumah mampu milik untuk rakyat di Penang?

Berkaitan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), dulu bukan main lagi Nurul Izzah berdemo pakai baju mansuh GST dan buat perarakan mahu mansuh GST di Sogo dan Dataran Merdeka pada  2 April 2016.

Setahun selepas itu, pada 23 April 2017, Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dalam satu ceramah di Tasek Gelugor berkata jika PH menang pada PRU akan datang, mereka akan mengurangkan kadar GST. Sudah jauh terpesong dari cerita asal untuk mansuhkan GST.

Bukannya Nurul Izzah tidak tahu beza antara mansuh dan kurangkan kadar. Ramai yang berdemo mansuh GST sudah kena tipu dengan PKR.

Pakatan di Selangor juga sama juga menipunya, Menteri Besarnya Datuk Seri Mohamed Azmin Ali sedang dihimpit pelbagai masalah dan kontroversi yang masih belum selesai.

Padahal ketika PRU13, mereka berjanji untuk menjalankan pentadbiran yang telus dan berteraskan kemahuan rakyat. Banyak yang dijanji dalam Buku Jingga. Entah ke mana dicampak buku itu sekarang.

Apa sudah jadi dengan isu SPLASH, YAWAS dan SMUE  di Selangor, mengapa bersembunyi, berselindung dan berdiam diri tidak mahu menjawab?

Cara pentadbiran Mohamed Azmin memang bertentangan dengan apa yang diperjuangkan dalam manifesto mereka. Tersasar terus.

Banyak sudah janji yang terbiar dan tidak ditunaikan. Rakyat usah terpedaya lagi dengan janji janji manis PH. Menjelang PRU14 nanti, akan ada pula janji baru kononnya untuk rakyat.

Penang dan Selangor adalah dua negeri yang ditadbir oleh DAP dan PKR. Berapa peratus sudah dilaksanakan janji dalam manifesto DAP dan PKR? Invoke atau Merdeka Center kenapa tidak mahu kaji?

Menurut rencana di Berita Harian pada 21 April 2017, kajian terkini menunjukkan lebih 83% janji BN semasa manifesto PRU13 sudah dilunaskan kepada rakyat. Ini bukti BN lebih layak dipercayai dan dipilih rakyat berbanding PH pada PRU14 nanti.

TIDAK SALAH BUKAN MELAYU JADI KETUA PENGARAH JPJ

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan beberapa perkara penting melalui Pelan Tindakan Masyarakat India sekali gus mencerminkan pendirian dan kesungguhan kerajaan meningkatkan taraf sosioekonomi kaum berkenaan.

Perdana Menteri berkata, kerajaan menetapkan sasaran untuk meningkatkan penyertaan kaum India dalam perkhidmatan awam sekurang-kurangnya tujuh peratus pada semua peringkat gred menjelang tahun 2026.

Penyebaran surat cadangan pelantikan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan yang baharu oleh Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai kepada Perdana Menteri menimbulkan tanda tanya besar mengenai pengurusan pejabat kedua-dua ahli politik tersebut.


Dalam surat yang tersebar, Liow Tiong Lai telah mencadangkan nama Dato Valluvan a/l Valloo dibenarkan memangku gred JUSA B dan dilantik sebagai Ketua Pengarah JPJ yang baharu mengantikan Datuk Seri Nadzri Siron.

Bagaimanapun surat cadangan tersebut telah disebarkan dan dijadikan isu perkauman oleh sesetengah pengguna media sosial.

Siapa untung apabila terdedah surat Liow Tiong Lai kepada Perdana Menteri; dan sebahagian penyokong UMNO di media sosial menjadi cauvinis tidak bertempat? Sudah tentu parti lawan yang sering menghasut rakyat bahawa UMNO ini sebuah parti perkauman yang jahat.

Malah lebih menyedihkan ialah betapa teruknya nilai amanah di Pejabat Perdana Menteri dan Menteri Pengangkutan. Surat Menteri kepada Perdana Menteri pun boleh bocor kepada umum.

Persoalan lebih jauh ialah salahkah KP JPJ dilantik dari kalangan bukan Melayu? Jawatan ini bukanlah satu jawatan yang membabitkan kepentingan bumiputera dan Islam. Justeru adalah tidak wajar sama sekali untuk mempertikaikan cadangan pelantikan ini dari sudut kaum atau agama.

Tidak salah jika mahu dipertikaikan cadangan menaikkan pangkat dari Jusa C ke B bagi membolehkan beliau menjadi KP JPJ. Ini membabitkan kedudukan dan kepentingan ramai lagi pegawai Jusa B yang layak memegang jawatan tersebut. Namun mempertikaikan cadangan tersebut dari sudut bangsa adalah tidak munasabah sama sekali.

Apakah kita hendak beritahu bukan Melayu tidak layak jadi Ketua Jabatan hatta bagi Jabatan yang tidak babitkan
kepentingan Islam dan Bumiputera?

KP JPJ sekarang Melayu tapi tidak sempat-sempat beliau hendak kuatkuasakan Kejara menjelang Pilihan Raya Umum. Ada untung pada BN dan UMNO?

Akhirnya, jika mahu terus kekal lama dalam perubahan dunia hari ini, perjuangan agama Islam dan kedudukan bumiputera harus berlandaskan hujahan dan alasan rasional bukan emosional.

Monday, April 17

Kerjasama Serumpun ‘Tidak Ternilai’ Prasarana, API & MRT Jakarta @MyRapidKL


Jangan ditanya tentang nilai perjanjian. Kerana, bagi kami di Prasarana, kerjasama dengan MRT Jakarta dan rakan-rakan pengendali rel lain di Indonesia adalah sesuatu yang tidak dapat dinilai dengan ringgit mahupun rupiah.

“Tidak ternilai,” itulah komen ringkas Dato’ Sri Azmi Abdul Aziz kepada soalan daripada wartawan TV3 Amanda Lopez, yang bertanyakan tentang nilai kontrak perjanjian antara Prasarana Integrated Management and Engineering Services (PRIME) dan Akademi Perkeretaapian Indonesia (API) untuk program latihan pemandu dan penyelia tren MRT Jakarta.

Katanya, kerjasama itu tidak boleh dikira dengan nilai ringgit kerana ianya adalah sesuatu yang terlalu berharga. Tiada tanda harga boleh diletakkan dalam sesuatu usaha untuk menaikkan martabat ‘bangsa serumpun’ seperti Malaysia dan Indonesia.

Berucap pada majlis pemeteraian perjanjian berkenaan, Dato’ Sri Azmi berkata kerjasama antara Prasarana bersama API dan MRT Jakarta itu adalah satu lagi jejak pertemuan untuk mengeratkan lagi hubungan silatul rahim dan kerjasama serumpun antara Malaysia dan Indonesia.

“Prasarana dan PRIME amat berbangga untuk menghulurkan jalinan kerjasama ini, yang bakal memanfaatkan kedua-dua pihak,” kata Dato’ Sri Azmi, yang yakin bahawa kolaborasi itu adalah berkembang untuk meliputi bidang-bidang lain khususnya di bidang pembangunan industi rel.

“Apa yang ditandatangani hari ini tidak harus dilihat sebagai sesuatu ‘service agreement’ (perjanjian perkhidmatan); tetapi berkongsi pengalaman dengan rakan-rakan serumpun untuk bersama-sama meningkatkan tahap masing-masing untuk menjadi bangsa yang yang cemerlang,” kata Dato’ Sri Azmi.

Menyambut pandangan itu, Bapak Zulmafendi Bachtiar, Kepala Pusat Pengembangan Sumber Daya Manusia Perhubungan Darat, Republik Indonesia berkata pihaknya amat tertarik dengan pandangan yang dikemukakan oleh Dato’ Sri Azmi dan menyatakan kesediaan untuk bekerjasama dengan lebih erat dengan Prasarana untuk projek-projek rel lain di Indonesia.

Katanya, pentadbiran Presiden Jokowi sememangnya meletakkan pembangunan infrastruktur rel sebagai satu prioriti dalam program yang dilaksanakan oleh Kerajaan Indonesia dalam meningkatkan kesejahteraan rakyat.

Menurut Bapak Zulmafendi, selain projek MRT Jakarta, Indonesia turut merancangan infrastrukur perkhidmatan aliran transit ringan di enam kota besar lain dan sembilan daerah metropolitan di republik itu.

Katanya, selepas mendengar ucapan daripada Dato’ Sri Azmi, beliau merasakan bahawa Prasarana adalah rakan yang paling sesuai untuk menyokong usaha pembangunan rel di Indonesia selaras dengan konsep kolaborasi bangsa serumpun Malaysia – Indonesia.
Hari ini, Prasarana mula mengorak langkah untuk mengembang sayap operasi ke Indonesia melalui program kolaborasi dengan operator-operator rel di republik itu yang diusahakan oleh PRIME dengan pemeteraian perjanjian latihan antara PRIME dan API, yang merupakan institusi bertanggungjawab untuk penyediaan latihan bagi tenaga mahir dalam industri rel di republik berkenaan.

Diadakan di ibupejabat korporat Prasarana di Menara UOA Bangsar, perjanjian berkenaan telah ditandatangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif PRIME, Puan Masnizam Hisham dengan API diwakili oleh Pengarah Presidennya, Dedy Cahyadi dengan Dato’ Sri Azmi, Bapak Zulmafendi dan Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir. Zohari Sulaiman serta Bapak Tuhiyat, Direktur Kewangan & Adminstrasi MRT Jakarta.

Perjanjian yang ditandatangani pada hari ini adalah susulan kepada adalah susulan kepada pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) yang dimeterai oleh kedua-dua pihak pada bulan Oktober tahun lepas di Jakarta, Indonesia di mana Prasarana dan API bersetuju untuk bertukar maklumat, pengetahuan, kepakaran teknikal dan operasi dalam bidang rel.

Di bawah perjanjian hari ini, seramai 10 orang pemandu tren MRT Jakarta akan mengikuti latihan, yang dikendalikan oleh Akademi Rel, Rapid Rail – yang merupakan anak syarikat Prasarana tren mengikuti latihan di Akademi Rel sebelum disusuli oleh kumpulan-kumpulan lain di samping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain untuk manfaat kedua-dua pihak. Mereka akan disusuli oleh kumpulan-kumpulan lain di samping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain untuk manfaat kedua-dua pihak.

Secara keseluruhan, Akademi Rel akan melatih 78 pemandu tren dan 20 penyelia Pusat Operasi Kawalan (Operation Control Centre) MRT Jakarta dalam enam 6 kumpulan daripada sekarang sehingga pertengahan tahun 2018.

Selain projek MRT Jakarta, yang dijangka memulakan operasi pada 2019, PRIME turut meletakkan sasaran untuk menyediakan program latihan untuk PT KAI (Keretapi Indonesia), yang akan mengendalikan operasi LRT Jakarta (Greater Jakarta) dan LRT Palembang; dan PT Jakpro untuk LRT Jakarta – DKI, Jakarta.

Sunday, April 16

SUNTIKAN SEMANGAT UNTUK RAPID RAIL PERHEBAT PRESTASI @MyRapidKL


Rapid Rail, anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), mendapat suntikan semangat untuk terus memacu transformasi urban rel negara apabila menerima pengiktirafan daripada Institut Jurutera-jurutera Malaysia (IEM/Institution of Engineers Malaysia) atas sumbangannya dalam pembangunan industri kejuruteraan dan tenaga di negara ini.

Syarikat yang mengendalikan penyelenggaraan dan operasi LRT Laluan Kelana Jaya, LRT Laluan Ampang, LRT Laluan Sri Petaling dan perkhidmatan monorel serta MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang, itu memiliki bilangan jurutera berkelayakan lebih 200 orang.


“Misi kami adalah untuk mendapatkan lebih ramai jurutera di Rapid Rail untuk didaftarkan sebagai ‘jurutera profesyenal’ di bawah Lembaga Jurutera Malaysia (BEM/Board of Engineers Malaysia) dan IEM. Kami juga sentiasa berusaha untuk membantu juruteknik yang bekerja dengan Rapid Rail untuk meningkatkan karier masing-masing ke tahap jurutera,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Dato’ Ir. Zohari Sulaiman, yang mewakili Rapid Rail malam tadi untuk menerima Anugerah IEM untuk Sumbangan kepada Industri Kejuruteraan di Malaysia – Pengangkutan pada Majlis Makan Malam dan Anugerah IEM ke 58 di sini malam tadi (Sabtu, 15 April 2017).

Di samping perkhidmatan rel Rapid KL di Lembah Klang, Rapid Rail turut mengendalikan penyelenggaraan dan operasi Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line (MMMSL), Mekah, yang dianggap operasi tren paling mencabar di dunia kerana perlu menggerakkan ratusan ribu jemaah haji pada satu masa.

"Anugerah IEM ini amat bermakna Rapid Rail. Ia adalah pengiktirafan sebuah badan profesyenal terhadap kemampuan Rapid Rail dan wargakerjanya dalam memacu industri kejuruteraan canggih yang bertaraf dunia. Anugerah ini pasti akan menyuntik kebanggaan dan nilai tambah kepada Rapid Rail untuk terus bersikap positif dalam apa jua program dan tugasannya.

“Di Rapid Rail, kami sentiasa berusaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk kemudahan dan keselesaan para pelanggan. Sejak beberapa tahun lepas, tahap ‘reliability’ perkhidmatan rel Rapid KL adaah di tahap 99.7 peratus. Aspirasi kami tahun adalah untuk menaikkan peratusan itu sehampir mungkin kepada 100 peratus.

“Pengiktirafan daripada IEM ini diharapkan dapat menguatkan lagi semangat seluruh wargakerja Rapid Rail untuk mencapai sasaran itu. Kami mengakui bahawa ianya bukan mudah kerana terdapat pelbagai cabaran yang perlu dihadapi oleh para jurutera, juruteknik dan staf-staf sokongan lain untuk mendapatkan perkhidmatan bebas 100% daripada masalah teknikal,” kata Zohari.

Katanya lagi, anugerah berkenaan adalah pengiktirafan kepada Rapid Rail untuk sumbangannya dalam memartabatkan industri tenaga negara kerana penggunaan tren yang mesra alam.

“Oleh kerana semua tren Rapid KL adalah tren-tren elektrik sepenuhnya, kami menyumbang kepada industri tenaga negara. Tetapi, bagi saya, perkara yang lebih penting lagi adalah penggunaan tren-tren ini menyerlahkan kepakaran pasukan kejuruteraan kami dalam mengendalikan pelbagai sistem dan teknologi di seluruh dunia.

“Ini diserlahkan lagi dengan keupayaan Rapid Rail dan Prasarana dalam mengendalikan dengan jayanya operasi MMMSL di Tanah Suci Mekah. Walaupun menggunakan sistem dan teknologi yang berbeza, staf Prasarana telah menjalankan kerja mereka dengan cemerlang sejak mengambil alih operasi ini pada 2015.

“Tahun lepas, pada tahun kedua operasi MMMSL oleh Prasarana, ia telah dijulang sebagai perkhidmatan yang terbaik dalam sejarah MMMSL sejak ia dimulakan pada 2010 pada tahap kepuasan pelanggan 98 peratus. Aspirasi kami adalah untuk menaikkan lagi peratusan ini,” kata Zohari.

Sebelum ini, Rapid Rail telah dinobatkan sebagai Operator Terbaik Rel 2015 oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) di samping pelbagai lagi anugerah inovasi dan kecemerlangan di peringkat nasional dan antarabangsa pengangkutan urban rel.

Rapid Rail turut mempunyai Akademi Rel yang bertauliah di bawah Program Latihan Dual Nasional Kementerian Sumber Manusia dan mengendalikan latihan untuk staf dan pegawai rel luar negara termasuk Nigeria, Arab Saudi dan Indonesia.

Friday, April 14

MAK LAMPIR DAH GABRA, ANAK IKAN KENA CEKUP SPRM


Ketua Angkatan Muda PKR Ampang, Datuk Adam Rosly ditangkap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan terlibat dalam kegiatan pengubahan wang haram berikutan kekayaan luar biasa yang dimilikinya.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki berkata, Adam disiasat di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

Ceritanya sekarang, ada kumpulan tertentu sudah nampak gabra dan menggelabah apabila Adam Rosly, jutawan muda berusia 20an sudah ditangkap dan disiasat SPRM.

Antaranya, ialah Ahli Parlimen PKR Ampang Zuraida Kamaruddin yang dikatakan menjadikan Adam sebagai proksi politik beliau melonggokkan kekayaannya kepada Adam untuk dijaga.

Zuraida atau lebih mesra dipangggil "mak lampir" yang melantik Adam Rosly sebagai pegawai khasnya. Zuraida sebelum ini dikaitkan dengan deretan tujuh buah kereta yang dikatakan menjadi miliknya.

Menurut banyak pihak, kebanyakan kekayaan  yang dimiliki oleh Adam adalah milik orang lain. Adam hanyalah proksi sahaja untuk mengaburi perhatian pihak berkuasa khususnya SPRM.

Selain Zuraida, Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali juga dilihat bakal tidak senang duduk memandangkan diri beliau juga sudah terpalit macam-macam kontroversi yang tidak dijawab sehingga hari ini.

Adam Rosly juga adalah Ketua Kelab Penyokong Bolasepak Selangor ketika Azmin Ali menjadi Presiden FAS. Adam Rosly juga dikatakan rapat dengan Hilman Idham, pegawai khas kepada Azmin Ali.

Adakah kekayaan Adam turut melibatkan skandal rasuah yang ada terkait sekali dengan Azmin?

Banyak pihak telah menggesa agar SPRM membuka semula siasatan kekayaan luar biasa Azmin semasa beliau di zaman muda dahulu. Termasuklah menyiasat skandal SPLASH, YAWAS dan tanah di Wetlands.

Azmin masih lagi di luar negara. Diam membisu bila Adam dicekup. Zuraida pula mengambil sikap diam. Rafizi yang sering bising bila isu rasuah pun diam.

Masing masing "gabra" dan jadi "cuak" bila Adam Rosly ditahan. Dari segi riak muka dan wajah, jelas menampakkan Adam Rosly pasrah ditahan.

Semalam, bila seorang Datuk Seri ditahan di Penang, Lim Guan Eng nampak "gabra". Pelbagai pihak desak Guan Eng letak jawatan.

Kini di Selangor, Adam Rosly adalah kunci kepada terbongkarnya lebih banyak cerita cerita baru di Selangor. Jika Adam Rosly nampak dirinya tidak dibela seperti pemimpin lain dalam PKR, sudah pasti Adam sendiri akan "pecah lubang" nanti.

Sebelum ditahan, Adam dipercayai dipanggil ke pejabat SPRM di Putrajaya dan beliau hadir dengan gaya angkuh menaiki kereta mewah berwarna hitam bersama pemandu dengan memakai baju batik oren.

Hari ini, Adam memakai baju oren juga bertulis "Lokap SPRM" sambil tangan bergari. Tiada satu pun pemimpin PKR yang nampak mahu membelanya. Mereka semua diam sebab "gabra".

Pakatan Harapan (PH) sebelum ini mengatakan bahawa pemimpin mereka bebas rasuah nyata meleset kerana sudah satu persatu pemimpin pembangkang pula ditahan disyaki terlibat dengan rasuah.

Jutawan muda ditangkap di Selangor. Jutawan bergelar Datuk Seri ditahan di Penang. Kedua dua yang ditahan ini pasti buat Guan Eng dan Azmin jadi gelisah dan gabra. Siapa pula akan kena selepas ini?

Sunday, April 9

Tahniah pengendali pengangkutan awam terbesar Malaysia @MyRapidKL mendapat pengiktirafan antarabangsa @azmiaziz60


Pengangkutan awam terus menjadi fokus di era pentadbiran Najib Razak . Menyedari jumlah kenderaan yang berada di atas jalan raya semakin bertambah suatu perancangan serius harus dilaksanakan agar Bandar-bandar utama di Negara kita khususnya di  lembah klang tidak menjadi Bandar yang akan dikenali dengan Bandar kesesakan seandainya satu langkah konkrit tidak dicadang serta dilaksanakan.

Menyorot kembali ketika pembentangan Rancangan Malaysia Ke 11 pada 21 Mei 2015 lalu , Perdana Menteri  telah mengumumkan di dalam teras  ke 7 untuk  memperkukuhkan infrastruktur bagi menyokong pertumbuhan ekonomi  dan di dalam teras berkenaan  sebanyak 4 strategi telah disusun di dalam bidang fokus A iaitu  membangunkan sistem pengangkutan bersepadu berdasarkan keperluan.

4 Strategi berkenaan akan dicapai melalui

Memperkukuhkan ketersambungan merentasi pelbagai mod pengangkutan dan wilayah
Meningkatkan tahap keselamatan, kecekapan dan perkhidmatan operasi pengangkutan
Meningkatkan kapasiti akses dan operasi
Memperkukuhkan rangka kerja kawal selia  dan institusi sektor pengangkutan

Malaysia berada pada ranking ke-11 terbaik dunia daripada 138 negara dalam sektor pengangkutan oleh Forum Ekonomi Dunia, Indeks Kompetitif Global 2016-2017.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kedudukan tersebut merupakan satu lagi berita baik buat negara serta pengiktirafan kepada kualiti infrastruktur pengangkutan di Malaysia.

Menurutnya, pengiktirafan tersebut juga merupakan penghargaan terhadap usaha dan dasar kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk mendahulukan kepentingan rakyat.

“Saya sentiasa menegaskan bahawa rangkaian perhubungan untuk rakyat melalui kualiti dan sistem pengangkutan yang baik sangat dekat di hati saya.

“Malah dalam ranking itu, rakyat Malaysia mendapat nilai terbaik untuk perjalanan setiap hari mengatasi Indonesia, Thailand, Vietnam dan Filipina,” katanya dalam laman blog NajibRazak.Com hari ini.

Mengulas lanjut, Perdana Menteri berkata, pada masa akan datang, rakyat Malaysia akan lebih disambungkan dengan siap projek seperti perkhidmatan Transit Aliran Massa (MRT), Projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3) dan Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) Malaysia-Singapura.

“Walaupun kita menyediakan infrastruktur bertaraf dunia untuk rakyat, kita juga perlu sentiasa inklusif dalam polisi kerajaan. Saya percaya bahawa tidak ada orang yang mesti dipinggirkan dan oleh sebab itu kita bergerak ke hadapan dengan projek mega infrastruktur seperti Lebuh Raya Pan Borneo di Sabah dan Sarawak serta projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

“Insya-Allah, ia akan mampu mentransformasikan landskap sosioekonomi dan cara rakyat kita hidup, bekerja dan berniaga,” katanya.

Friday, March 31

PROMOSI KHAS PARKIR PERCUMA DI STESEN LRT AMPANG. @MyRapidKL


Pengguna LRT akan menikmati kemudahan parkir percuma di Kompleks Parkir Bertingkat Stesen LRT Laluan Ampang mulai 1 April 2017 selama enam bulan sempena promosi khas Ulang Tahun ke-20 LRT Laluan Ampang.

Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Dato’ Ir Zohari Sulaiman berkata pengguna LRT yang meletakkan kereta mereka di Kompleks Parkir Bertingkat Stesen LRT Ampang tidak dikenakan bayaran sehingga 30 September tahun ini.

“Selain menghargai sokongan padu pengguna LRT di Stesen LRT Ampang, kami berharap usaha ini akan menggalakkan penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam untuk Laluan Ampang dan Sri Petaling terutamanya oleh penduduk disekitar Ampang,” kata Dato’ Ir. Zohari.

Tambah beliau, penanda atau “bunting” dipasangkan di sekitar Stesen LRT Ampang untuk memudahkan pergerakan orang ramai ke Kompleks Parkir Bertingkat tersebut.

“Di samping usaha ini, pelbagai inisiatif-inisiatif lain akan dilaksanakan dari masa ke semasa. Seperti yang kita semua sedia maklum, Rapid Rail dan Prasarana Malaysia Berhad komited dengan aspirasi Kerajaan untuk meningkatkan nisbah penggunaan pengangkutan awam kepada 40 peratus menjelang tahun 2030,” tambah Dato’ Ir Zohari.

Bersama-sama dengan LRT Laluan Sri Petaling, sistem LRT Laluan Ampang mengendalikan hampir 200,000 penumpang sehari.

Dibuka pada 1 Jun 2014, Kompleks Parkir lima tingkat itu mempunyai 1,140 petak parkir dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan moden termasuk lif, kamera keselamatan litar tertutup (CCTV) dan laluan pejalan kaki berbumbung ke stesen LRT Ampang.

Mula beroperasi sejak akhir 1997 sebagai perkhidmatan STAR LRT sebelum diambil alih oleh Prasarana pada 2002, LRT Laluan Ampang menyediakan perkhidmatan terus dari Ampang ke Sentul Timur. Ia bersambung dengan LRT Laluan Sri Petaling di stesen LRT Chan Sow Lin dan dengan rangkaian LRT Laluan Kelana Jaya di Stesen Masjid Jamek disamping berintegrasi dengan Laluan Monorel di stesen Hang Tuah dan Titiwangsa.

Monday, March 20

Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan Mengamuk Di Parlimen


Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Abdul Rahman Dahlan memberi amaran kepada ahli-ahli parlimen DAP supaya tidak mengutip fakta di tepi jalan tanpa membuat kajian selanjutnya tentang sesuatu isu.

Abdul Rahman ketika berbahas berkata laporan Wall Street Journal dan Sarawak Report yang menjadi kiblat kepada pembangkang mampu mengelirukan rakyat dan mengeluarkan fakta yang salah.

Ia berikutan Ahli Parlimen DAP Kampar, Ko Chung Sen dalam soalan tambahannya meminta kerajaan menjelaskan mengapa kerajaan membelakangkan rakyat dalam isu pembiayaan projek Saudi Arabian Oil Co (Saudi Aramco) dimana syarikat tersebut mendapat tawaran istimewa dari Petronas dengan mendapat pegangan ekuiti 50 peratus.

“Semua Yang Berhormat boleh tanya soalan, kalau YB ini boleh baca, baca juga dalam laman web Petronas, tak adalah keluar kenyataan yang ‘low standard’, fakta semua berterabur, ini yang membimbangkan kita, kenyataan ini akan menyebabkan pelabur di luar negara rasa kita ni paria.

“Saya minta tanya soalan yang berkualiti jangan kutip cerita dari Sarawak Report dan Wall Street Journal,” kata Abdul Rahman ketika menjawab pada sesi soalan lisan di Dewan Rakyat pada Isnin.

Dua lagi ahli parlimen DAP yang turut membangkitkan isu itu dengan soalan-soalan yang dilihat tidak masuk akal adalah Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham dan Ahli Parlimen Rasah, Teo Kok Seong.

Friday, March 17

Lelaki Ganggu Pelajar Dalam LRT @MyRapidKL Ditahan


Seorang lelaki yang didakwa menggangu seorang penumpang wanita di dalam tren LRT laluan Kelana Jaya pada Isnin telah diserah kepada polis.

Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd Datuk Ir Zohari Sulaiman berkata pihaknya berusaha mengesan lelaki itu sejak beberapa hari lepas setelah dimaklumkan mengenai insiden yang dimuat naik menerusi akaun Facebook mangsa, Nur Dini Van Haeren, 21, seorang penuntut universiti swasta.

"Susulan kejadian, kami menghubungi Nur Dini bagi mendapatkan maklumat lanjut yang kemudian diguna untuk mengesan lelaki itu menerusi rakaman kamera litar tertutup.

"Lelaki itu berjaya ditahan di Stesen LRT Taman Jaya semalam," katanya dalam kenyataan hari ini.

Katanya lelaki itu kemudian diserahkan kepada polis selepas mangsa membuat pengecaman.  

Zohari turut mengingatkan penumpang agar sentiasa waspada dan bertenang sekiranya berdepan dengan situasi tidak menyenangkan serta segera memaklumkan kepada staf, polis bantuan atau penumpang lain bagi mendapatkan bantuan.

Menurut kenyataan itu, Nur Dini diganggu oleh lelaki berusia 37 tahun dari Lembah Subang tersebut selepas wanita berkenaan menaiki tren di Stesen LRT Kelana Jaya ke pusat bandar.

"Ketika memasuki tren, dia perasan ada seorang lelaki memandangnya dengan ekspresi miang gatal.

"Berasakan lelaki itu berniat tidak baik, Dini mengambil sikap waspada. Dia kemudian terdengar lelaki itu membisikkan kata-kata lucah kepadanya dan gangguan itu berterusan sambil pelaku membuat ekspresi tidak senonoh ke arah mangsa," kata kenyataan itu.

Rapid Rail ialah anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad yang mengendalikan perkhidmatan aliran transit ringan (LRT) laluan Kelana Jaya, Ampang dan Sri Petaling serta KL Monorel.

Friday, March 10

PEMIMPIN YANG HEBAT TAK GOYAH DILANDA BADAI


Benarlah laporan satu agensi media iaitu South China Morning Post (South China), yang berpangkalan di Hong Kong yang mengatakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak umpama "big bank", terlalu besar untuk gagal.

South China dalam tulisan pada Ogos 2016 itu menyatakan Dato Seri Najib terus bertahan biarpun diasak dengan begitu hebat dari segenap segi oleh Mahathir.

Dato Seri Najib terus kuat bagaikan bank yang besar biarpun dilanda kritikan, tuduhan dan ujian umpama dilanda badai yang besar.

Dato Seri Najib tetap tenang di dalam hati dan di wajahnya, beliau terus mentadbir negara dengan  seperti biasa dikala ujian dan badai sedang melanda.

Andaian terbaru Mahathir benar-benar meleset sama sekali. Beliau mendakwa Malaysia gagal menangani krisis diplomatik dengan Korea Utara.

Ekoran pembunuhan Kim Jong-nam, abang tiri kepada Pemimpin Tertinggi Korea Utara Kim Jong-un, situasi Kuala Lumpur berada dalam keadaan tegang dengan Pyongyang.

Pyongyang enggan siasatan diteruskan dan mayat mangsa diserahkan kepada mereka tetapi Malaysia bertegas mengikut proses undang-undang siasatan kes bunuh dan semua perkara perlu dipatuhi bukannya menurut kehendak negara komunis itu.

Ketegangan berlarutan sehingga Korea Utara mengenakan larangan rakyat Malaysia di sana tidak boleh meninggalkan negara itu dan Malaysia bertindak balas dengan mengenakan larangan sama kepada semua rakyat Korea Utara di Malaysia.

Hasil kebijaksanaan Najib, Malaysia dapat memastikan dua orang rakyat kita yang bertugas di bawah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Stella Lim dan Nyanaprakash Muniandy telah berjaya dibenarkan keluar dari Pyongyang dan difahamkan telah selamat sampai di Beijing, China.

Beliau juga berjaya memastikan baki sembilan rakyat Malaysia di negara komunis itu yang bekerja untuk Kedutaan Malaysia di Korea Utara terus berada dalam keadaan selamat sementara Malaysia berunding untuk mencari penyelesaian terbaik.

Tuduhan Mahathir sekali lagi jauh tersasar. Fakta sudah terbukti, banyak krisis besar sudah berjaya diselesaikan hasil kebijaksanaan Najib. Krisis Lahad Datu ditanggani secara berkesan untuk memastikan kedaulatan dan keselamatan negara.

Insiden nahas Malaysia Airlines (MAS) MH370 telah menyatukan beberapa kuasa besar dunia untuk membantu Malaysia mengesan lokasi pesawat berkenaan dan ia merupakan antara operasi mencari yang terbesar di dunia.

Nahas MH17 pula membuktikan hasil perbincangan diplomasi, Najib berjaya memastikan kumpulan pemberontak di sempadan Rusia-Ukraine membenarkan kesemua jenazah nahas rakyat Malaysia dan dua kotak hitam pesawat berkenaan boleh diserahkan kepada Malaysia.

Bagaimana Najib menyelesaikan masalah serangan di Lahad Datu, Sabah, 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan masalah rakyat semuanya sudah terbukti Najib kekal utuh dan kuat biarpun dilanda pelbagai ujian.

Dr Mahathir membuat tuduhan melulu hanya untuk membuatkan rakyat berpandangan negatif kepada Najib dan kerajaan supaya mereka tidak lagi mengundi Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

Sekalipun, Dr Mahathir adalah bekas mentor kepada Najib ketika beliau menjadi Perdana Menteri, sedikit pun Najib tidak terkesan dengan perkara itu dan terus mentadbir negara dengan baik serta cekap.

Apa lagi cabaran dan ujian yang akan bakal mendatang? Bulan ini, rakyat Malaysia melihat sendiri bagaimana Dato Seri Najib menggunakan dengan baik diplomasi politiknya.

Dengan Raja Salman, berjaya menarik pelaburan RM31 billion ke Malaysia. Dengan Korea Utara, Dato Seri Najib berjaya membawa pulang dua daripada sebelas rakyat Malaysia yang telah ditahan.

BR1M sudah dinikmati. Kestabilan ekonomi dan keamanan negara berjaya dikekalkan. Bersatu hatilah semua rakyat, bersama kita membantu Dato Seri Najib memimpin negara menghadapi apa jua badai yang bakal melanda selepas ini.

Jangan biarkan pemimpin kita keseorangan. Ayuh berganding tangan bersama hadapi badai, taufan dan ribut yang datang sekali pun.

Tuesday, February 28

ANGKA 7BILLION BUAT TUN MAHADIR MEROYAN


Selama beberapa tahun kebelakangan ini, antara fitnah yang hebat dijaja oleh Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Tun Dr Mahathir Mohamad adalah tuduhan penyelewengan dana RM 2.6 bilion yang kononnya dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Walaupun pelbagai jawapan dan keterangan telah diberikan oleh pihak berkuasa termasuk Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir, namun semua itu langsung tidak dipedulikan oleh Mahathir.

Bagi Mahathir, beliau tetap kekal dengan tuduhan tidak berasasnya dan lebih melucukan, pentaksubnya juga begitu mudah termakan dengan hasutan gila ini.

Namun semalam, disaat ramai yang mendesak Mahathir untuk bertanyakan sendiri dengan Raja Salman Abdulaziz Al Saud berhubung isu dana RM 2.6 Bilion, Mahathir sekali lagi menerima tamparan hebat apabila baginda mengumumkan pelaburan terus kerajaan Arab Saudi terhadap projek Rapid Penggerang.

Siapa menyangka, Raja Salman sanggup melaburkan USD $7 bilion terhadap projek ini dan ianya boleh dianggap sebagai antara pelaburan terbesar dalam sejarah yang dibuat oleh Arab Saudi di Malaysia.

Tidak cukup dengan itu, baginda turut mengumumkan kuota haji yang diperuntukkan terhadap Malaysia juga meningkat daripada 22,700 kepada 30,000 orang jemaah bermula tahun hadapan.

Semua berita baik yang diumumkan ini nyata memberi tamparan hebat kepada Mahathir dan pembangkang secara amnya.

Manakan tidak, selama ini mereka sedaya upaya mengaitkan isu dana RM 2.6 bilion dengan Datuk Seri Mohd Najib, namun kini, secara terbuka Raja Salman mengumumkan pelaburan besar dan ianya boleh dianggap sebagai mimpi ngeri buat Mahathir dan pengikutnya.

Bayangkan, jika benar Datuk Seri Mohd Najib menyelewengkan wang dana RM 2.6 Bilion sebelum ini, mana mungkin Raja Salman sudi menyalurkan peruntukan besar dalam pelaburan di Projek Penggerang?

Ini membuktikan bahawa apa yang dituduh Mahathir dan pembangkang sebelum ini nyata tidak berasas. Keyakinan yang ditunjukkan oleh kerajaan Arab Saudi hari ini pasti memberi tamparan dan mimpi ngeri buat Mahathir.

Tuesday, February 21

PRASARANA BAKAL LATIH PEMANDU TREN, PENYELIA OPERASI MRT JAKARTA @MyRapidKL


Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) pengendali operasi, Al Mashaaer Al Mugaddassah Metro Southern Line (MMMSL) di Arab Saudi telah berjaya mendapat kontrak menyediakan latihan kepada penyelia operasi dan pemandu sistem transit aliran massa (MRT) Jakarta.

Kejayaan ini diperolehi menerusi anak syarikat Prasarana iaitu Prasarana Integrated Management & Services Engineering (PRIME) dengan skop penyediaan latihan di bawah perjanjian dengan Akademi Perkeretaapian Indonesia (API), yang merupakan pusat latihan kereta api utama di republik itu.


Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini, PRIME yang telah secara agresif berusaha meneroka di pasaran antarabangsa terutamanya selepas kejayaan operasi MMMSL berkata, surat penerimaan cadangan latihan telah diterima pada bulan Januari.

Latihan untuk kakitangan rel  Indonesia akan dijalankan oleh Akademi Rel , yang merupakan pusat latihan yang diiktiraf antarabangsa di bawah pengurusan Rapid Rail Sdn Bhd, yang merupakan satu lagi anak syarikat Prasarana.

"Kumpulan pertama 10 pemandu  dan 5 penyelia tren akan datang ke Akademi pada bulan April 2017, dan yang kemudian disusuli kelompok seterusnya disamping peluang menambah kerjasama di bidang-bidang lain," kata Ketua Pegawai Eksekutif PRIME, Puan Masnizam Hisham.

Beliau berkata kerjasama antara Prasarana dan MRT Jakarta telah terlaksana selepas kedua-dua pihak telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) di Jakarta pada Oktober tahun lepas. Di bawah MoU itu, Prasarana telah bersetuju akan berkongsi pengalamannya dalam perancangan dan operasi aliran rel bandar dengan pengendali Indonesia.

MoU itu juga menyatakan bahawa kedua-dua pihak telah bersetuju untuk meneroka kemungkinan pertukaran maklumat, kepakaran teknikal dan operasi, dan pengetahuan untuk meningkatkan dan membangunkan keupayaan bersama mereka.

"Lanjutan daripada pemeteraian MOU ini, kami dan MRT Jakarta mempunyai beberapa siri perbincangan dan lawatan sambil belajar antara dua pihak. Dalam salah satu daripada lawatan pada Julai tahun lepas, kami telah menawarkan potensi Prasarana dalam perkhidmatan operasi dan perundingan bagi penyelenggaran sebagai “shadow operator” dan penyediaan latihan kepada kakitangan MRTJ Jakarta.

"Kami gembira kerana rakan-rakan kami di Indonesia sangat terbuka dengan cadangan dan sebagai langkah permulaan, mereka akan menghantar pemandu tren untuk dilatih di Akademi Rail kami.” tambah Masnizam yang juga Pengarah Projek bagi operasi MMMSL .

Prasarana mendapat kontrak tiga tahun untuk penyelenggaraan dan operasi MMMSL dari 2015.

Bagi tahun kedua operasi tahun lepas, Akademi Rail juga menyediakan latihan bagi kepada 27 pemandu tren Arab Saudi untuk menyokong operasi haji MMMSL, yang telah dinobatkan sebagai yang terbaik dalam sejarah perkhidmatan sejak 2010.

Wednesday, February 1

MENGAPA HARGA PETROL NAIK.....?

Harga petrol naik kerana harga minyak bertapis naik, walaupun harga minyak mentah turun, kata Barisan Nasional hari ini. Pasukan komunikasi strategik BN hari ini berkata pengguna menggunakan minyak bertapis, bukannya minyak mentah.

BN berkata harga minyak bertapis berbeza dengan harga minyak mentah kerana faktor penawaran dan permintaan dunia. Tambahan pula, pengguna menggunakan sistem apungan terkawal yang berdasarkan kepada harga minyak dunia.

“Adalah tidak masuk akal bagi pembangkang untuk menyalahkan kerajaan apabila harga minyak meningkat mengikut sistem apungan terkawal tetapi kemudian tidak memberikan pujian kepada kerajaan apabila harga minyak turun mengikut pasaran global,”

BN turut menjawab Ahli Parlimen PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Ahli Parlimen DAP Tony Pua yang mendakwa harga minyak mentah pada Januari jatuh dan ringgit tidak mengalami penurunan berbanding bulan sebelumnya.

“Kami ingin memaklumkan kedua-dua ahli Parlimen terbabit, pemimpin pembangkang yang lain serta jentera propaganda mereka bahawa pengguna tidak mengisi minyak mentah ke dalam kereta.
“Majoriti rakyat mengisi petrol RON95 atau diesel.”

Harga RON95 dan RON97 naik 20 sen kepada RM2.30 (naik 9.5%) dan RM2.60 (naik 8.3%), manakala diesel naik 10 sen kepada RM2.15 (4.9%) hari ini.

Kenyataan itu menjelaskan Malaysia mengamalkan sistem apungan terkawal bagi menentukan harga petrol dan diesel runcit mulai 1 Disember 2014, sebahagian daripada pelan pemansuhan subsidi, yang memberi manfaat kepada golongan berada, kepada bantuan langsung.

“Sistem apungan terkawal kita menggunakan purata harga produk akhir – bukan minyak mentah – pada bulan sebelumnya untuk menentukan harga runcit di pam untuk bulan berikutnya. Secara spesifiknya, Malaysia menggunakan sistem harga Singapore Means of Platts (MOPS) petrol dan diesel.

“Ketika harga minyak global semakin meningkat beberapa bulan kebelakangan ini akibat perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran minyak mentah oleh negara pengeluar minyak – yang sememangnya menguntungkan Malaysia, harga produk akhir petroleum yang semakin meningkat disebabkan oleh beberapa faktor.”

Menurut BN, pemeriksaan pada sistem harga MOPS akan menunjukkan purata harga gasolin motor 95 tanpa plumbum untuk Januari stabil antara AS$69-AS$70 setong dan lebih tinggi daripada harga purata Disember 2016 di mana harga meningkat dengan konsisten daripada AS$62 pada permulaan bulan kepada AS$68 pada hari terakhir Disember.

BN berkata loji penapisan minyak di Asia Tenggara menikmati “harga yang tinggi dan margin keuntungan yang memuaskan kerana banyak loji serata dunia menghentikan operasi akibat kebakaran dan penyelenggaraan.”

Jelasnya, perkembangan itu mengurangkan bekalan dan menaikkan margin keuntungan dan harga produk – menyebabkan harga gasolin motor 95 naik.

BN menasihatkan Wan Azizah dan Tony supaya “memahami ekonomi dengan lebih baik berbanding mengeluarkan kenyataan tidak berasas yang tidak benar – atau lebih teruk – sengaja ingin memeszongkan dan mencetuskan kemarahan rakyat”.

“Ianya satu kitaran bulanan yang tidak akan berakhir dan pembangkang tidak pula letih memainkannya.”

BN menambah rakyat akan mencari sebab untuk merungut akibat kenaikan harga RON95 kepada RM2.30 yang lebih tinggi daripada apa yang mereka nikmati tahun lepas.

Namun sebenarnya, mereka masih menikmati harga bahan api yang terendah di Asia Tenggara, kecuali Brunei, dan tergolong dalam 15 negara yang memiliki harga bahan api termurah dalam kalangan 180 negara.

Di Asean, harga RM2.30 seliter untuk bulan Februari masih lagi rendah berbanding Indonesia (RM2.73 seliter), Thailand (RM4.10 seliter), Filipina (RM3.72 seliter) dan Singapura (RM6.56 seliter).

“RON95 Malaysia juga berharga RM2.30 seliter pada Oktober dan November 2014. Pada tahun 2008, RON92 (sebelum digantikan dengan RON95) mencecah RM2.62 seliter.”

Kenyataan itu berkata walaupun sistem apungan terkawal akan menyebabkan rakyat membayar lebih tinggi apabila harga minyak global naik, ia juga bererti “kita juga telah menikmati harga rendah untuk satu tempoh selama 2 tahun apabila harga di pam turun sehingga RM1.60 seliter”.

Tambahnya, keadaan itu tidak seperti sebelum 2004 di mana rakyat tidak mendapat manfaat daripada harga minyak global yang rendah, iaitu AS$10-AS$20 setong berbanding AS$55-AS$60 setong sekarang.

“Kerana kita pada ketika itu dicukai 58.62 sen untuk seliter petrol dan 19.64 sen untuk seliter diesel selama berdekad. Cukai ini hanya dimansuhkan pada 2004.”

Friday, January 27

Kajian INVOKE Buktikan Parti BN Paling Dipercayai Rakyat


Kajian Invoke ini digunakan sebagai salah satu platform untuk mengutip data khususnya sikap dalam kalangan rakyat Malaysia terhadap politik. Sebuah organisasi bernama INVOKE telah diwujudkan dengan tujuan bagi menghasilkan kajian bagi menjatuhkan pemerintahan Barisan Nasional (BN).

Ia dikatakan diasas dan dipelopori oleh Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang terkenal sebagai 'Raja Fitnah' dengan dipercayai digerak oleh 20 anak muda yang menjadi 'anak didik' kepada Rafizi sendiri.

Mereka menggemparkan Malaysia dengan satu kajian kecenderungan rakyat terhadap parti-parti politik di negara kita.

Menurut kajiselidik Pilihan Raya Umum ke 14 (PRU14) bertarikh 19 Januari 2017 itu, seramai 41 peratus daripada 104,340 pengundi yang menjawab kajiselidik itu telah memilih parti Barisan Nasional (BN). Ia merupakan jumlah terbesar selepas hanya 24 peratus ingin memilih Pakatan Harapan yang dikuasai DAP dan 21 peratus PAS. Selebihnya memilih untuk tidak mengundi.

Turut diakui oleh 'pasukan' Rafizi tersebut ialah seramai 55 peratus bukan Melayu juga akan mengundi BN berbanding 33 peratus Pakatan Harapan dikuasai DAP dan hanya 3 peratus mahu mempercayai PAS. Manakala 9 peratus lagi cuba untuk berkecuali.

Secara keseluruhannya, kajiselidik yang dilakukan Rafizi ini lebih ke arah mahu memperlekehkan PAS. Mungkin ia ingin memaklumkan kepada umum melalui kajiselidik ini bahawa rakyat Malaysia tidak lagi mempercayai PAS.

Juga dianalisis dalam kajiselidik tersebut, sebanyak 39 peratus dari ahli PAS lebih cenderung untuk memangkah Pakatan Harapan yang dikuasai DAP manakala hanya 23 peratus mahu mengundi BN. 38 peratus pula dari ahli PAS lebih bersikap berkecuali.

Fantasi Invoke ini agak melampau apabila meletakkan PAS sebagai sebuah parti yang tidak mampu menang satu kerusi sekali pun. Pelik, takkanlah Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sendiri akan kalah di Parlimen Maran?

Selain kaji selidik Rafizi ini juga mengakui bahawa BN bakal beroleh kemenangan di 168 buah kerusi Parlimen - sekali gus mengakui prestasi BN bertambah dan berjaya membentuk 2/3 majoriti - namun di sudut pandang yang lain pula, ia sebagai kajiselidik yang sengaja mahu menakut-nakutkan PAS untuk menyertai Pakatan Harapan dikuasai DAP..

Invoke nampaknya cuba ambil alih kekosongan kajian persepsi yang dulunya sebelum PRU13 dilakukan oleh Merdeka Center dan UMCDEL. Invoke dipercayai akan buat kajian yang kelihatan memihak kepada pembangkang selepas ini bagi memberitahu rakyat populariti BN makin menurun.

Kajian kedua itu akan keluar dekat dekat masa PRU14 nanti. Itulah "agenda setting" persepsi yang cuba dibuat oleh Invoke.

Namun dalam kajian yang pertama ini, Invoke tidak boleh buat analisa yang tidak masuk akal. Invoke terpaksa bersetuju dengan ramalan Financial Times dan The Economist Intelligence Unit iaitu BN akan mengekalkan kemenangan pada PRU14.

Kajian Invoke ini hanya untuk menyakitkan hati orang PAS. Orang BN sudah dengar cerita ramalan kemenangan itu dua kali dah menerusi (Financial Times dan The Economist).

Kita tunggu kajian kedua Invoke, sudah pasti yang kedua ini ceritanya akan bertujuan sekadar mencipta persepsi semata mata.

Wednesday, January 18

#MRT KINI BERBAYAR.... BERBALOI HARGA DIBERI MURAH.... #JomNaikMRT


Setelah sebulan dirasmikan dan pihak MRT telah memberikan tambang percuma transit aliran massa (MRT) bagi fasa pertama laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) dari Sungai Buloh ke Semantan yang merangkumi 12 stesen.

Mulai semalam pengguna MRT akan dikenakan bayaran antara RM1.20 dan RM3.90, bergantung kepada jarak perjalanan di bawah struktur tambang tunai serta antara RM1.20 dan RM3.40 di bawah kaedah tanpa tunai.



Pesara kerajaan, Ahmad Abdullah, 64, berkata, biarpun tambang percuma berakhir semalam, dia akan menggunakan MRT sebagai pengangkutan pilihan utama bagi mengelak kesesakan lalu lintas dari rumahnya di Kota Damansara ke mana-mana destinasi.

Katanya, tambang yang dikenakan berpatutan dengan kemudahan disediakan seperti parkir, kedai serbaneka dan perkhidmatan bas pengantara.

“MRT membuatkan perjalanan rakyat Malaysia lebih bagus dan lancar selain menjimatkan masa serta wang, malah kita dapat merancang lebih banyak destinasi kerana pergerakannya tidak bergantung kepada keadaan trafik.

“Reka bentuknya yang terkini, lebih luas dan selesa dapat menarik minat orang ramai terutama pekerja untuk berulang-alik dari rumah ke tempat kerja,” katanya.

Suri rumah, Rohana Ibrahim, 56, berkata, melihatkan sambutan positif terhadap tambang percuma yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 16 Disember tahun lalu, pastinya MRT akan menjadi pilihan utama rakyat Malaysia kerana ia berangkai dengan pengangkutan awam lain.

“Seiring peredaran zaman, pengangkutan moden sebegini pastinya menjadi pilihan rakyat yang lebih mementingkan masa dan tambangnya juga berpatutan.

“MRT bukan saja selesa kerana ruangnya lebih luas dan mempunyai banyak gerabak, malah susun atur juga menarik dan dipenuhi dengan informasi interaktif,” katanya.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail Sdn Bhd Datuk Ir Zohari Sulaiman berkata, selaku pengendali MRT laluan SBK, pihaknya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk memenuhi jangkaan pelanggan, malah promosi tambang percuma sebulan memberi peluang kepada orang awam untuk merasai pengalaman pengangkutan awam terkini.

Katanya, mulai hari ini juga penumpang bas pengantara akan dikenakan tambang RM1 bagi setiap perjalanan dan diskaun 50 peratus diberikan kepada warga emas, orang kurang upaya (OKU) dan pelajar,

Monday, January 16

TUN MAHADIR NEGARAWAN TAPI DAH DAH JADI TAK KETAHUAN


Sultan Johor bertitah baginda amat tersinggung dan terluka dengan kenyataan politik yang diputar belit oleh ahli politik tertentu terhadap pelaburan China di negeri itu.

Titah baginda sekiranya perkara itu dibiarkan, ia akan mengusir pelabur-pelabur di negeri tersebut.
Dalam satu temubual eksklusif, Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar memetik nama Tun Dr Mahathir Mohamad kerana meletakkan kepentingan politik melebihi kepentingan rakyat Malaysia khususnya di Johor.

"Cukup-cukuplah. Setakat ini beta telah cuba mengawal diri daripada mengulas mengenai kontroversi membabitkan Forest City yang dibangkitkan Dr Mahathir dan penyokongnya.

"Namun Dr Mahathir sudah keterlaluan dengan memutarbelitkan isu ini. Beliau mendakwa kira-kira 700,000 rakyat China akan tinggal di JB dan taraf kewarganegaraan akan diberikan dan sebilangan besar tanah telah dijual kepada China.

"Beliau memberi gambaran bahawa Johor menyerahkan tanah kepada rakyat China malah membandingkan bagaimana kita menyerahkan Singapura kepada British," katanya dalam satu temubual di Istana Bukit Serene di sini.

Sultan Ibrahim berkata baginda tidak berniat untuk campur tangan dalam politik tetapi perlu menyatakan kebenaran kerana fakta mengenai isu tersebut telah diputar belit oleh mereka yang mempunyai niat tidak betul.

"Biar beta tanya kepada beliau - Forest City akan dibina dia atas tanah yang ditambak dan kebanyakannya ialah unit kondominium. Dalam bahasa mudah, unit tersebut adalah di udara. Ia unit strata.

"Saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir jika pembeli warga asing ini dapat membawa balik apartmen itu ke negara mereka atau membawa seinci tanah yang telah ditambak ini.

"Mari kita lihat bilangan warga asing yang membeli hartanah di Singapura. Adakah rakyat Singapura di republik itu bimbang? Tidak, mereka tidak bimbang, tapi sebenarnya mereka mengalu-alukan ekspatriat mewah di sana.

"Di sini, kita ada Dr Mahathir yang mewujudkan rasa takut dengan menggunakan isu kaum, hanya untuk memenuhi motif politiknya. Beliau tidak bodoh, beliau hanya pentingkan diri dan bersifat oportunis," titah Sultan Ibrahim.

Lakaran artis menunjukkan bandar raya pintar, Forest City yang dibangunkan di atas empat pulau buatan.

Sultan Ibrahim mengulas mengenai beberapa kenyataan dalam blog Dr Mahathir yang mendakwa sejumlah besar tanah di Johor Baru dijual kepada warga asing tanpa sekatan dan wujud penghijrahan secara besar-besaran warga asing di bandar baharu itu.

Dr Mahathir dipetik sebagai berkata ribuan unit (kediaman) sudah siap dibina di Forest City yang dibangunkan syarikat berpangkalan di China dan telah dijual kepada rakyat China.

Forest City apabila ia siap sepenuhnya kelak akan terletak di atas empat pulau buatan manusia di Iskandar Malaysia yang dibangunkan Country Garden Pacific View.

Sultan Ibrahim berkata projek pembangunan campuran di Forest City bukan hanya untuk pelabur China tetapi sesiapa sahaja di seluruh dunia termasuk rakyat Johor.

"Projek ini akan meluaskan saiz tanah di Johor dan kedaulatannya," titah baginda.

Jelas baginda, kewujudan Forest City akan memberi impak besar termasuk pendapatan bagi kerajaan negeri dari segi cukai dan menyediakan kira-kira 200,000 peluang pekerjaan.

Sultan Ibrahim turut bertitah urusan tanah adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri dan bukannya kerajaan Persekutuan.
Titahnya, SP Setia, sebuah syarikat dari Malaysia terlibat dalam pembinaan apartmen di Battersea Power Station di London dan kerajaan British turut mengalu-alukan projek dan pelaburan di bandar baharu itu.

"Adakah Dr Mahathir atau anak-anaknya memiliki hartanah di luar negara?," soal Sultan Ibrahim.
Baginda bertitah, ramai pelabur datang ke Forest City turut mendapat manfaat daripada program Malaysia Rumah Keduaku (MM2H) yang dilancarkan pada tahun 2002 semasa dibawah pentadbiran Dr Mahathir.

"Sepanjang tempoh perkhidmatan beliau sebagai perdana menteri, beliau telah meminta rakyat Malaysia untuk pandang ke Timur tetapi sekarang beliau mengkritik apabila pelabur Malaysia datang ke sini untuk melabur," titahnya.

Sebagai perdana menteri, Sultan Ibrahim bertitah Dr Mahathir telah memberi banyak perhatian dan keutamaan dalam membangunkan Langkawi berbanding beberapa pulau lain di negara ini.

Titah baginda, Dr Mahathir sedang bermain politik ketakutan dan kaum yang tidak mempunyai tempat di Johor kerana saya tak percaya kepada politik kaum.

Beliau menghina pelabur hartanah China yang kaya. Mereka tidak terdesak untuk mendapatkan kewarganegaraan Malaysia. Kebanyakan mereka mempunyai hartanah di negara lain, termasuk Australia dan United Kingdom.

"Mereka membeli hartanah di sini kerana mereka dapat melihat kepentingan strategik Johor.
"JB hanya beberapa minit dari Singapura dan Batam – dua negara berlainan.

"JB juga akan menjadi seperti Lembah Klang dengan hanya 90 minit perjalanan menggunakan keretapi laju sebaik sahaja Projek Rel Berkelajuan Tinggi (HSR) antara Malaysia dan Singapura siap dibina," titahnya.

Sultan Ibrahim bertitah Johor Baru juga akan menjadi kota raya utama kedua di Malaysia selepas Kuala Lumpur, seperti New York-Los Angeles, Beijing-Shanghai dan Sydney-Melbourne.

Thursday, January 12

SUSAHNYA BILA ADA TELEFON PINTAR TAPI PENGGUNA KURANG BIJAK MENILAI

Netizen Malaysia sekarang boleh dikatakan mempunyai telefon pintar namun agak mengecewakan bila rata-rata netizen kurang bijak menilai antara kebaikan dan keburukan yang telah dibuat oleh pemimpin yang memimpin negara. Netizen lebih cenderung kepada keburukan yang tidak berfakta yang telah disebarkan oleh pihak pembangkang.

Contohnya seperti Rafizi Ramli yang mendakwa Ekonomi Malaysia yang agak getir sekarang. Namun laporan dari pihak yang berkaliber tidak diambil kira.

Hari ini, ramai yang tidak menyelak dan membaca ruangan kecil ekonomi di akhbar Berita Harian, mukasurat B7, ruangan Bisnes. Apa yang menariknya di situ?

Ada cerita baik untuk penoreh getah terutamanya di kawasan Felda. Cerita ini tidak akan dicakap oleh Rafizi atau ditulis dalam Malaysiakini. Beritanya, harga getah ditutup tinggi dalam tempoh tiga tahun pada harga RM9.565 sekilo.

Begitu juga dengan harga sawit yang diunjur mahal RM100 berbanding harga pada tahun 2016. Harga sawit di Malaysia dijangka akan cecah RM2,800 setan metrik.

Di Parlimen pada 3 April 2014, Mahfuz bercakap kerajaan perlu kaji harga getah agar rakyat hidup tidak tertekan. Setahun yang lepas, Free Malaysia Today buat cerita sedih bertajuk " Getah sekerap 80 sen sekilo, peraih melarat miskin" pada 16 Februari 2016.

Kononnya semua ini berlaku hingga menekan rakyat dan kerajaan perlu diubah dalam pilihanraya untuk naikkan semula harga getah. Tidak perlu tunggu PRU14 pun.

Sekarang ini harga getah dan kepala sawit melonjak tinggi. Kerajaan yang sama juga menaikkan harga itu. Yang memperbodohkan orang kampung dengan teori itu adalah Rafizi Ramli. Jangan dipercayai dan diikut teori orang yang sudah dibuktikan salah memfitnah di mahkamah.

Cerita harga getah naik dan harga sawit naik ini tidak mahu dicakap oleh pembangkang pun. Mereka sibuk menyelak dan cemburu dengan hal kebaikan yang dibuat oleh kerajaan BN.

Cemburu bila Dato Seri Najib beri BR1M kepada semua rakyat yang layak dalam kelompok B40. Cemburu bila ada jemaah haji dihantar untuk mengerjakan haji menerusi 1MDB.

Pembangkang hari ini melawan hal kebaikan yang dibuat kerajaan itu dengan cara menuduh "rasuah", "wang haram" dan "haji tidak mabrur". Cara tuduhan "labelling propaganda" itu bukan cara yang matang dalam politik. Akhirnya tuduhan itu hanya tinggal tuduhan.

Tidak ada beban bukti yang dibawa untuk mengesahkan tuduhan. Yang melekat di pemikiran orang yang telah diperbodoh dan ditaksubkan pembangkang hanyalah persepsi negatif dan cerita bohong semata mata.

Harga getah naik, harga sawit naik tidak pula mahu dikongsi kegembiraan itu. Malah ramalan Bank Dunia bahawa ekonomi Malaysia akan berkembang pada kadar 4.3% peratus juga adalah satu petanda baik buat seluruh rakyat Malaysia.

Pertumbuhan ekonomi sejumlah 4.3% ini adalah lebih baik berbanding purata pertumbuhan ekonomi di dunia iaitu hanya pada kadar 2.7% sahaja. Bukan itu sahaja, pertumbuhan ekonomi Malaysia sejumlah 4.3% ini juga lebih baik berbanding negara negara maju yang hanya diunjur pada kadar 1.8% sahaja pada 2017.

Apakah pembangkang hendak kata unjuran ini dibuat sebab "makan dedak" ? Sama seperti apa yang dituduh Mahathir kepada mufti bila menegurnya mengenai hukum haji tidak mabrur. Mufti dikata "dibayar" untuk tegur Mahathir.

Unjuran Bank Dunia dan teguran Mufti ini ada asas yang kukuh dan berdasarkan pada ilmu. Bukan macam tuduhan BR1M rasuah dan haji 1MDB tidak mabrur. Harga getah dan sawit naik ini cuba dipadam dan dipesongkan perhatian ceritanya oleh Rafizi dengan cara menyerang Felda.

Rakyat kena menilai fakta, sumber sahih dan asas sesuatu hujah. Tidak perlu taksub kepada bekas pemimpin hingga sanggup label orang lain  sebagai makan rasuah BR1M, makan dedak dan tunai haji tidak mabrur.

Jauhkan politik tidak sihat ini. Pembangkang sekarang bukan berpolitik untuk rakyat. Mahathir dan Kit Siang gigih juga berpolitik di hujung usia semata mata untuk anak dan kroni mereka.

Sebab itu mereka tidak peduli pun bila harga getah dan sawit naik. Bukan ada untung pun pada mereka.

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive