Monday, December 18

POLIS BANTUAN PRASARANA MEMBERKAS 21 DARI 22 SUSPEK KES GANGGUAN SEKSUAL


Polis Bantuan Prasarana Malaysia Berhad  berjaya memberkas 21 daripada 22 suspek yang terlibat dalam kejadian gangguan seksual yang dilaporkan sepanjang tahun ini.

Di samping itu, Polis Bantuan juga telah menahan 13 suspek kerana disyaki menggangu penumpang di atas pengangkutan awam.

“Salah satu pembelajaran dari kejadian ini adalah, mangsa melaporkan terus kepada Polis Bantuan yang bertugas dan bekerjasama rapat dengan pihak kami untuk menangkap suspek.

Rata-rata suspek berjaya ditangkap selang beberapa hari selepas laporan dibuat.

“Kami memahami kegusaran di kalangan masyarakat seperti maklumbalas yang disuarakan menerusi media social, tetapi perlu diingatkan bahawa kesan daripada penularan di media sosial juga mungkin boleh menyukarkan usaha pihak berkuasa untuk menangkap suspek," kata Lim Jin Aun, Ketua Komunikasi Kumpulan dan Pemasaran Strategik Kumpulan Prasarana.

Sebagai penyedia perkhidmatan pengangkutan awam yang utama, Kumpulan Prasarana menerusi anak-anak syarikatnya membawa lebih daripada sejuta pengguna setiap hari dan tidak terkecuali daripada menghadapi insiden yang tidak diingini.

Walau bagaimanapun, kakitangan operasi dan Polis Bantuan Prasarana komited untuk membantu pelanggan kami sebaik mungkin.
Pada petang 14 Disember, empat kes gangguan seksual berlaku dalam rangkaian rel Rapid KL.

Suspek yang terlibat dalam tiga kes telah ditangkap tidak lama selepas mangsa melaporkan insiden ini kepada Polis Bantuan yang bertugas di stesen.

Dalam kes keempat, Polis Bantuan telah mengejar suspek apabila dilaporkan oleh mangsa namun suspek berjaya memboloskan diri.

Menurut Lim, pihak Polis Bantuan telah mengenal pasti suspek menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) dan telah menyerahkan rakaman kepada pihak polis bagi membantu untuk menangkap suspek.

“Kami juga telah bertemu dengan mangsa dan memberi jaminan bahawa kejadian itu akan disiasat dengan teliti.

"Kami ingin menyakinkan para penumpang, bahawa Polis Bantuan kami sentiasa mengadakan rondaan sama ada dalam beruniform atau berpakaian preman di sepanjang rangkaian kendalian Prasarana.

"Sekali lagi, kami ingin meminta penumpang yang menjadi mangsa gangguan untuk menghubungi Polis Bantuan secepat mungkin, dan memberikan kerjasama erat kepada kami untuk memberkas suspek.

Perkongsian di media sosial dapat menjana kesedaran di kalangan orang ramai tetapi dalam masa yang sama kami tidak mahu suspek menyembunyikan diri setelah publisiti meluas di layar media sosial.” tambah Lim.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive