Thursday, December 14

SAMBUTAN MEMBERANGSANGKAN UNTUK TEMUDUGA TERBUKA RAPID RAIL @MyRapidKL @KBAB51 @prasaranaCEO


Dengan majoritinya berpakaian segak dan kemas, mereka datang beramai-ramai ke Stesen LRT Putra Heights dengan harapan menggunung untuk menyertai Rapid Rail dan Kumpulan Prasarana untuk menabur bakti kepada komuniti.

Seawal 7.30 pagi, sudah ada yang sabar menunggu giliran untuk ditemuduga untuk jawatan Pegawai Stesen dan Pegawai Transit untuk perkhidmatan LRT Laluan Kelana Jaya dan MRT Laluan Sungai Buloh – Kajang.

Sehingga 11 pagi apabila pendaftaran ditutup, lebih 500 permohonan diterima. Ini tidak termasuk  sekumpulan besar yang pemohon yang terpaksa pulang awal kerana tidak layak atas beberapa kriteria termasuk tidak memiliki lesen memandu dan ‘terlebih layak’ atau ‘over-qualified’.

Bermula dengan sesi penapisan atau ‘screening’ untuk ujian mata dan dokumentasi, para pemohon seterusnya menduduki ujian tulisan Bahasa Inggeris, personaliti dan IQ sebelum menemui pegawai temuduga, yang terdiri daripada para pegawai dari Rapid Rail dan Divisyen Modal Insan.

Pemeriksaan dokumentasi dan sijil serta ujian rabun warna

Terbuka hanya kepada mereka yang mempunyai Diploma dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sahaja, para pemohon turut dikehendaki  mempunyai lesen memandu, majoriti daripada mereka yang hadir untuk temuduga terbuka hari ini mendapat maklumat melalui makluman di sosial media.

Sekarang bertugas sebagai Pengurus di sebuah restoran makanan segera di Kepong, Mohd Faizal Mukhtaruddin, 29, berkata beliau mendapat tahu mengenai program hari selepas mendapat mesej ‘whatsapp’ daripada rakannya yang bekerja di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Sesi temuduga bersama para pegawai Rapid Rail

“Saya memang cukup berminat untuk bekerja dengan Prasarana. Kerana, ia memberi peluang kepada kita untuk berkhidmat kepada negara dan kepada orang ramai. Ia memberi saya peluang untuk memberi sesuatu kepada negara. Saya nak jadi askar, tak boleh kerana masalah fizikikal,” kata pemuda bertubuh kecil itu.

Amirah Alias ingin menggunakan ilmu kejuruteraan yang dimilikinya

Berkelulusan bidang kejuruteraan, Amirah Alias, berharap untuk dapat bekerja dengan Rapid KL untuk mempraktikkan apa yang dipelajarinya di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM).

Berusia 27 dan kini bekerja dalam skim latihan sebuah syarikat komunikasi, Amirah berkata bahawa tugasnya sekarang tidak memberi peluang sepenuhnya dengan ilmu kejuruteraan yang dimilikinya.

“Saya rasa saya boleh memberi yang lebih baik jika dapat bertugas dengan Rapid KL. Saya pengguna tegar LRT dan sentiasa mengikuti perkembangan Rapid KL. Saya dapat tahu mengenai program ini daripada Facebook MyRapid,” kata Amirah, yang tinggal di Petaling Jaya.

Promosi mengenai iklan mengenai temuduga terbuka itu telah diwar-warkan melalui sosial media khususnya melalui Facebook MyRapid, yang mendapat lebih 98,000 tontonan.

No comments:

Followers

My Blog List

PENAFIAN

Hasil tulisan atau gambar yang dipaparkan di dalam blog ini merupakan pandangan peribadi mkp.mkp tidak akan bertanggungjawab atas kerugian disebabkan bahan bahan yang disiarkan di dalam blog ini. Terima kasih.berkongsi maklumat dengan webmasterMKP@gmail.com

Blog Archive